Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-3.4011.296.2017.3.MS
z 22 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 września 2017 r. (data wpływu 19 września 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 listopada 2017 r. (data wpływu 17 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych refundacji i finansowania członkom Izby udziału w kursach i szkoleniach zawodowych oraz obowiązków informacyjnych dotyczących sporządzenia informacji PIT-8C – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 września 2017 r. wpłynął do tutejszego Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych refundacji i finansowania członkom Izby udziału w kursach i szkoleniach zawodowych oraz obowiązków informacyjnych dotyczących sporządzenia informacji PIT-8C.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 8 listopada 2017 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.296.2017.1.MS (doręczonym w dniu 8 listopada 2017 r.) na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia. Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 14 listopada 2017 r. (data wpływu 17 listopada 2017 r.), nadanym za pośrednictwem …. S.A. w dniu 14 listopada 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Okręgowa Izba Pielęgniarek i Położnych z siedzibą …. jest organem samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych. Tworzenie i funkcjonowanie samorządu uregulowane zostało w ustawie z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (dalej: Ustawa o samorządzie). Przepisy tej ustawy nakładają na swoich członków liczne obowiązki, m.in. obowiązek płacenia składek członkowskich, pozwalających na finansowanie funkcjonowania organów samorządu zawodowego, jak również obowiązek podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez osoby wchodzące w skład korporacji. Obowiązek stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pielęgniarki i położne nakłada także ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej.

Przynależność pielęgniarek i położnych do samorządu zawodowego jest obowiązkowa zgodnie z art. 3 ustawy o samorządzie. Pielęgniarka/położna zobowiązana jest z tytułu przynależności do samorządu zawodowego do odprowadzania koniecznych składek członkowskich w wysokości ustalonych mocą uchwały Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych. Jednocześnie ustawa o samorządzie nakłada na organy samorządu zawodowego obowiązek organizowania i prowadzenia szkolenia zawodowego osób wykonujących dany zawód. Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 6 powołanej wyżej ustawy, samorząd zobowiązany jest do prowadzenia kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Ponadto z tytułu przynależności do samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych członkowie samorządu mają prawo do korzystania z pomocy okręgowych Izb pielęgniarek i położnych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz ochrony właściwych warunków wykonywania zawodu. W związku z powyższym, Izba organizuje różnego rodzaju szkolenia dla swoich członków oraz dofinansowuje członkom uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach w ramach kształcenia zawodowego.

Finansowanie w całości lub w części tego typu szkoleń dokonywane jest ze środków pochodzących od Wnioskodawcy – Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych.

Udział w kursach pielęgniarek/położnych danej Okręgowej Izby Pielęgniarek i położnych oraz refundacja kosztów szkolenia jest zgodny z Regulaminem Refundacji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Członków …. Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w …. (dalej: Regulamin).

Zgodnie z przyjętym Regulaminem Izby, do form podnoszenia kwalifikacji zawodowych objętych refundacją należą:

  • specjalizacja,
  • kurs kwalifikacyjny,
  • kurs specjalistyczny,
  • kurs dokształcający,
  • sympozjum/konferencja/zjazd/warsztat organizowane przez organizatorów kształcenia podyplomowego, o których mowa w art. 75 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.

Refundacja kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych dotyczy wyłącznie kosztów samego kształcenia i nie obejmuje w szczególności: diet, kosztów zakwaterowania, wyżywienia, przejazdów, materiałów dydaktycznych.

Koszty refundacji oraz organizacji wszystkich kursów nieodpłatnych dla pielęgniarek/położnych pokrywane są ze składek członków Okręgowej Izby Pielęgniarek i położnych. Zgodnie z przyjętym Regulaminem refundację może otrzymać członek samorządu, który regularnie i terminowo opłaca składki członkowskie. Uprawnienie do refundacji przysługuje po 6 miesiącach regularnego opłacania składek przed dniem złożenia wniosku o refundację. Ponadto do refundacji kosztów uczestnictwa w kursach i szkoleniach zawodowych mają prawo członkowie samorządu zwolnieni z obowiązku opłacania składek na podstawie § 4 uchwał Nr 18 i Nr 22 VII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych z dnia 18-20 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału. Do członków zwolnionych z opłacania składek należą m.in. pielęgniarki i położne bezrobotne, które są zarejestrowane w urzędzie pracy (pod warunkiem przedłożenia zaświadczenia z urzędu pracy); które zaprzestały wykonywania zawodu i złożyły wniosek odnośnie zaprzestania wykonywania zawodu w Okręgowej Izbie, której są członkiem; wykonujące zawód wyłącznie w formie wolontariatu; przebywające na urlopie macierzyńskim/tacierzyńskim, wychowawczym lub rodzicielskim; pobierające świadczenie rehabilitacyjne lub pielęgnacyjne lub zasiłek z pomocy społecznej lub będące opiekunami osób otrzymujących świadczenie pielęgnacyjne stanowiące ich jedyne źródło dochodu; będące studentami studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku pielęgniarstwo/położnictwo, które nie wykonują zawodu; pobierające zasiłek chorobowy z ZUS – bez stosunku pracy; niepracujące, które posiadają status emeryta lub rencisty lub pobierają świadczenie przedemerytalne.

Wysokość refundacji także została określona w Regulaminie. Zgodnie z przyjętymi w Izbie zasadami wysokość refundacji kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dopuszczalna częstotliwość ich przyznawania zależy od formy podnoszenia kwalifikacji i jest ograniczona kwotowo oraz czasowo. Oznacza to, że wybierając określoną formę podnoszenia kwalifikacji członek samorządu może otrzymać refundację całości lub części kwoty, nie częściej niż raz na kilka lat.

Natomiast szkolenia – kursokonferencje organizowane przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych …. będą w całości finansowane z budżetu Izby, bez możliwości uzyskania zwrotu kosztów podróży, zakwaterowania i diet.

Szkolenia organizowane przez Izbę oraz refundacja przez Wnioskodawcę kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych (uczestnictwa w szkoleniach i kursach organizowanych przez inne podmioty), finansowane są ze składek członkowskich pielęgniarek/położnych. Tym samym, pielęgniarki i położne należące do Izby, płacąc składki, już pokrywają koszty uczestnictwa w kursach. Jednocześnie ukończenie takiego kursu stanowi potwierdzenie realizacji obowiązku ustawowego pielęgniarki lub położnej oraz realizacji zapisów Kodeksu Etyki Pielęgniarki i Położnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Refundacja kosztów uczestnictwa w szkoleniach odbywa się po przedłożeniu przez uczestników wniosku o refundację kosztów kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz innych dokumentów potwierdzających uczestnictwo w określonej formie doskonalenia zawodowego.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy szkoleń specjalizacyjnych (zwanych dalej: specjalizacją), kursów kwalifikacyjnych i kursów specjalistycznych. Członkowie Wnioskodawcy korzystają ze szkoleń i kursów zgodnie z zasadami określonymi w ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1251, z późn. zm.), rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 30 września 2016 r. o kształceniu podyplomowym pielęgniarek i położnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1761, z późn. zm.; dalej: rozporządzenie o kształceniu podyplomowym) oraz na podstawie Regulaminu Refundacji Kosztów Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Członków …. Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych w …. z dnia 29 czerwca 2017 r. (dalej: Regulamin).

Zgodnie z powyższym zasady przystąpienia do szkoleń i kursów są następujące:

Zasady przystąpienia przez uczestników do kursów kwalifikacyjnych określone w art. 71 ust. 2 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.

Do kształcenia w ramach kursu kwalifikacyjnego mogą przystąpić pielęgniarka lub położna, które:

  1. posiadają prawo wykonywania zawodu;
  2. posiadają co najmniej 6-miesięczny staż pracy w zawodzie;
  3. zostały dopuszczone do kursu kwalifikacyjnego po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego za pośrednictwem ,,SMK”.

Zasady przystępowania przez uczestników do specjalizacji.

Art. 67 ust. 4 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej stanowi, że: ,,Do specjalizacji mogą przystąpić pielęgniarka lub położna, które:

  1. posiadają prawo wykonywania zawodu;
  2. pracowały w zawodzie co najmniej przez 2 lata w okresie ostatnich 5 lat;
  3. zostały dopuszczone do specjalizacji po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego za pośrednictwem Systemu Monitorowania Kształcenia Pracowników Medycznych, o którym mowa w art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia, zwanego dalej ,,SMK”.

Zasady uczestnictwa w kursach specjalistycznych.

W myśl art. 72 ust. 2 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej, do kursu specjalistycznego mogą przystąpić pielęgniarka lub położna, które:

  1. posiadają prawo wykonywania zawodu;
  2. zostały dopuszczone do kursu specjalistycznego po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego za pośrednictwem SMK.

Po zakwalifikowaniu na szkolenie/kurs wybrane przez pielęgniarkę/położną będącą Członkiem Izby i odbyciu tego szkolenia/kursu pielęgniarka/położna składa do …. Izby Pielęgniarek i Położnych (dalej: …OIPiP) wniosek o refundację szkolenia/kursu i dołącza do niego zaświadczenie o ukończonym szkoleniu/kursie oraz oryginał faktury wystawiony przez organizatora kształcenia, w przypadku pielęgniarki/położnej bezrobotnej dodatkowo zaświadczenie o statusie bezrobotnego. Wniosek ten jest rozpatrywany na posiedzeniu Okręgowej Rady ….OIPiP lub Prezydium Okręgowej Rady ….OIPiP i zgodnie z Regulaminem. Zgodnie z tą procedurą pielęgniarka/położna ma częściowo zrefundowane koszty, które wcześniej sama poniosła.

Zasady uczestnictwa w szkoleniach organizowanych przez ….OIPiP.

Zgodnie z § 4 ust. 5 Regulaminu ….OIPiP organizuje dla swoich członków jednodniowe szkolenia – kursokonferencje, które w całości finansowane są ze środków pochodzących ze składek członkowskich. Uczestnicy nie mogą jednak uzyskać zwrotu kosztów podróży, zakwaterowania ani diet. Szkolenia organizowane przez ….OIPiP są bezpłatne dla uczestników, a udział w nich mogą wziąć wszyscy członkowie regularnie opłacający składki członkowskie lub zwolnieni z tego obowiązku na podstawie Uchwał 18 i 22 VII Zjazdu Krajowego, i Regulaminu Refundacji …..OIPiP. Poza systematycznym opłacaniem składek członkowie Izby nie muszą spełniać żadnych wymagań, w celu możliwości uczestniczenia w tych szkoleniach.

Zasady korzystania z refundacji szkoleń lub kursów dla członków ….OIPiP opłacających składki członkowskie, jak również członków zwolnionych z opłacania tych składek zawarte w Regulaminie są następujące:

  1. specjalizacja finansowana w całości przez członka samorządu podlega refundacji w wysokości nie więcej niż 1 000 zł, przy czym refundacją może być przyznana jeden raz w ciągu 10 lat pracy zawodowej;
  2. kurs kwalifikacyjny podlega refundacji do wysokości 50% kosztów kursu, jeden raz w ciągu czterech lat pracy zawodowej, jednak wysokość przyznanej refundacji nie może wynosić więcej niż 800 zł,
  3. kurs specjalistyczny podlega refundacji do wysokości 50% kosztów kursu, jeden raz w ciągu dwóch lat pracy zawodowej, jednak wysokość przyznanej refundacji nie może wynosić więcej niż 250 zł,
  4. kurs dokształcający podlega refundacji do wysokości 50% kosztów kursu, jeden raz w wciągu dwóch lat pracy zawodowej, jednak refundacja nie może wynosić więcej niż 200 zł;
  5. konferencje/zjazdy/sympozja/warsztaty podlegają refundacji do wysokości 40% poniesionych kosztów kształcenia, jeden raz w ciągu dwóch lat pracy zawodowej, jednak refundacja nie może wynosić więcej niż 250 zł – pielęgniarka może korzystać z tych form kształcenia na terenie całego kraju i po przedstawieniu stosownych ww. dokumentów może uzyskać refundację.

Wnioskodawca wskazał, że zawarte we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego pytania odnoszą się do wszystkich rodzajów kształcenia wskazanych w ustawie o zawodach pielęgniarek i położnych, Rozporządzeniu o kształceniu podyplomowym oraz Regulaminie, tj. szkoleń i kursów. Ustawodawca operuje bowiem dwoma rodzajami pojęć dot. kształcenia, tj. szkolenia specjalizacyjne i kursy: kwalifikacyjne, specjalistyczne i dokształcające. Takie rodzaje i systemy kształcenia podyplomowego wymienione zostały bowiem w art. 66 ustawy o zawodach pielęgniarki i położnej.

Art. 66 ust. 1. ww. ustawy stanowi, że ustala się postępujące rodzaje kształcenia podyplomowego:

  1. szkolenie specjalizacyjne, zwane dalej ,,specjalizacją”;
  2. kurs kwalifikacyjny;
  3. kurs specjalistyczny;
  4. kurs dokształcający.

W myśl art. 2 ww. ustawy, kształcenie podyplomowe jest prowadzone w systemie stacjonarnym i niestacjonarnym.

Z uwagi na to, że Wnioskodawca refunduje koszty wszystkich wskazanych powyżej form kształcenia, zapytanie obejmuje każdą z tych form. Członkowie Wnioskodawcy mogą skorzystać ze szkoleń i kursów płatnych, które są następnie refundowane zgodnie z Regulaminem Refundacji Kosztów Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego, jak również ze szkoleń bezpłatnych, organizowanych przez Wnioskodawcę raz w miesiącu dla wszystkich członków ….OIPiP. Szkolenia organizowane przez …..OIPiP są szkoleniami otwartymi, dostępnymi dla wszystkich członków opłacających składki i członków zwolnionych z tego obowiązku. Zarówno refundacja kosztów kształcenia, jak i szkolenia otwarte organizowane przez ….OIPiP są pokrywane ze środków pochodzących ze składek członkowskich.

Każda pielęgniarka/położna, która jest Członkiem ….OIPiP, na swój wniosek może korzystać i refundacji kosztów uczestnictwa zgodnie z Regulaminem Refundacji jeżeli regularnie opłaca składki albo jest z tego obowiązku zwolniona na podstawie Uchwał Nr 18 i Nr 22 VII Zjazdu Krajowego i Regulaminu Refundacji ….OIPiP.

Członkowie zwolnieni z opłacania składek na podstawie Uchwal 18 i 22 VII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału opłacają sobie szkolenie w całości i występują o refundację w identyczny sposób jak członkowie opłacający składki. Jednak do tej pory jedynymi osobami, które nie płaciły składek i wyraziły chęć uczestnictwa w szkoleniach lub kursach, a następnie zwracały się o refundację były pielęgniarki zarejestrowane na bezrobociu.

Członkowie zwolnieni z obowiązku opłacania składek uczestniczą także w szkoleniach otwartych, bezpłatnych, organizowanych przez …..OIPiP raz w miesiącu także na analogicznych zasadach jak członkowie regularnie opłacający składki.

Zgodnie z § 1 ust. 2 Regulaminu, członkowie samorządu zwolnieni z opłacania składek mogą skorzystać z refundacji kosztów uczestnictwa w kursach i szkoleniach w przypadkach, gdy:

  1. są bezrobotne, które są zarejestrowane w urzędzie pracy (pod warunkiem przedłożenia zaświadczenia z urzędu pracy);
  2. które zaprzestały wykonywania zawodu i złożyły wniosek odnośnie zaprzestania wykonywania zawodu w Okręgowej Izbie, której są członkiem;
  3. wykonujące zawód wyłącznie w formie wolontariatu;
  4. przebywające na urlopie macierzyńskim/tacierzyńskim, wychowawczym lub rodzicielskim;
  5. pobierające świadczenie rehabilitacyjne lub pielęgnacyjne lub zasiłek z pomocy społecznej lub będące opiekunami osób otrzymujących świadczenie pielęgnacyjne stanowiące ich jedyne źródło dochodu;
  6. będące studentami studiów stacjonarnych II stopnia na kierunku pielęgniarstwo/położnictwo, które nie wykonują zawodu;
  7. pobierające zasiłek chorobowy z ZUS – bez stosunku pracy;
  8. niepracujące, które posiadają status emeryta lub rencisty lub pobierają świadczenie przedemerytalne.

Wnioskodawca wskazuje, że wszyscy uprawnieni do refundacji regularnie opłacali składki przez co najmniej 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o refundację. Warunek opłacania składek minimum 6 miesięcy przed wystąpieniem o refundację jest bezwzględnie przestrzegany i nie ma możliwości żeby oprócz osób zwolnionych Uchwałą Krajowego Zjazdu ktokolwiek, kto nie opłacał składek przez min. 6 miesięcy, otrzymał refundację.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

  1. Czy wobec nałożonych ustawowo obowiązków przynależności do samorządu zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków tego samorządu, otrzymywanie refundacji kosztów, na zasadach opisanych w stanie faktycznym, przez pielęgniarki/położne opłacające regularnie składki członkowskie oraz uczestniczenie w szkoleniach – kursokonferencjach w całości finansowanych przez Wnioskodawcę w ramach zadań ustawowych, ze środków pochodzących ze składek członkowskich powoduje, że po stronie uczestników regularnie opłacających składki powstaje przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  2. Czy wobec nałożonych ustawowo obowiązków przynależności do samorządu zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków tego samorządu, otrzymywanie refundacji kosztów na zasadach opisanych w stanie faktycznym przez pielęgniarki/położne zwolnione z obowiązku opłacania składek członkowskich oraz uczestniczenie w szkoleniach – kursokonferencjach w całości finansowanych przez Wnioskodawcę w ramach zadań ustawowych, ze środków pochodzących ze składek członkowskich powoduje, że po stronie uczestników zwolnionych z opłacania składek powstaje przychód w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
  3. Jeśli odpowiedź na pytania oznaczone we wniosku nr 1 i 2 będzie twierdząca, czy Wnioskodawca na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest zobowiązany wystawiać deklaracje PIT-8C dla pielęgniarek/położnych zarówno tych opłacających regularnie składki członkowskie, jak i zwolnionych z obowiązku opłacania składek, które otrzymały refundację całości lub części kosztów uczestnictwa w kursach i szkoleniach na zasadach opisanych w stanie faktycznym oraz z tytułu nieodpłatnego uczestnictwa w jednodniowych szkoleniach – kursokonferencjach w całości finansowanych przez Wnioskodawcę w ramach zadań ustawowych ze środków pochodzących ze składek członkowskich?

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec nałożonych ustawowo obowiązków przynależności do samorządu zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków tego samorządu, uczestnictwo członków w kursach szkoleniowych organizowanych przez organ samorządu zawodowego (jednodniowych szkoleniach – kursokonferencjach) i finansowanych ze środków pochodzących od jego członków oraz refundacja, w całości lub w części, kosztów uczestnictwa w kursach i szkoleniach dokonywana ze środków członków samorządu nie powoduje po stronie uczestników powstania przychodu z tytułu nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W ocenie Wnioskodawcy uczestnictwo w bezpłatnych jednodniowych szkoleniach lub kursach organizowanych przez Izbę, ani częściowa lub całkowita refundacja kosztów szkoleń i kursów dla członków samorządu zgodnie z przyjętym Regulaminem nie stanowi przychodu uczestników tych szkoleń. Nie będzie to w szczególności przychód z nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Należy zauważyć, że umożliwiając swoim członkom udział w szkoleniach samorząd wypełnia swój ustawowy obowiązek sprawowania pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu pielęgniarki i położnej, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o samorządzie. Nie świadczy zatem żadnych dodatkowych usług na rzecz swoich członków, nieobjętych ustawowym obowiązkiem. Dodatkowo bardzo istotny dla rozstrzygnięcia kwestii powstania po stronie członków nieodpłatnego świadczenia z tego tytułu jest fakt, że uczestnictwo w szkoleniu organizowanym przez samorząd oraz uzyskana refundacja kosztów szkolenia przeprowadzonego przez inny podmiot, na warunkach wskazanych w regulaminie zależy od wypełnienia przez członków ich obowiązków względem samorządu, tj. opłacenia składek członkowskich. Taka zależność, zdaniem Wnioskodawcy, jednoznacznie przesądza o tym, że w przedstawionym stanie faktycznym nie można mówić o uzyskaniu przez członków samorządu uczestniczących w nieodpłatnych szkoleniach organizowanych przez …..OIPiP, lub otrzymujących refundację kosztów uczestnictwa w szkoleniach i kursach na zasadach wskazanych w Regulaminie nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Skoro samorząd utrzymywany jest głównie z ich składek oraz ze składek tych finansowane są wszelkie przedsięwzięcia nałożone na samorząd obowiązkiem ustawowym, to nie można mówić o nieodpłatnym świadczeniu uzyskiwanym przez członków korzystających ze świadczeń przyznawanych przez samorząd z ich środków.

Wnioskodawca wskazuje, że powyższe stanowisko prezentowane jest także w orzecznictwie sądów administracyjnych, m.in. w wyroku NSA z dnia 30 maja 2017 r., sygn. akt II FSK 1206/15, w którym NSA podtrzymał stanowisko WSA w Gliwicach wskazując, że „składki, które pielęgniarki i położne opłacają, winny być, chociaż w części spożytkowane na ich doskonalenie zawodowe w celu ułatwienia wypełnienia powinności należytego wykonywania zawodu, w tym przypadku, poprzez organizację różnego rodzaju szkoleń. Członkowie samorządu opłacając obowiązkową składkę ponoszą ciężar finansowy, aby umożliwić samorządowi wypełnianie jego ustawowych zadań, m.in. szkolenia jego członków. Przyjęcie korporacyjnych zasad udzielania świadczeń w postaci umożliwienia udziału w bezpłatnych szkoleniach, pod warunkiem regularnego opłacania składki członkowskiej, przeznaczenie środków pochodzących ze składek na finansowanie tych szkoleń i udzielanie w ten sposób świadczeń członkom samorządu stanowi o uwarunkowaniu udzielenia świadczenia, spełnieniem przez członka korporacji innego świadczenia w postaci składki, ze skutkiem dla majątku samorządu. Izba organizując określone szkolenia i umożliwiając udział w nich członkom samorządu, z jednej strony spełnia na ich rzecz i w ich interesie określone świadczenie, jednocześnie jednak tym samym, wypełnia swój własny ustawowy obowiązek”. Zdaniem Wnioskodawcy, podkreślenia wymaga fakt, że powyższy wyrok zapadł w analogicznej do przedstawionego stanu faktycznego sprawie. Orzeczenie to zostało wydane w wyniku zaskarżenia indywidualnej interpretacji podatkowej wydanej w odniesieniu do analogicznego do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego. Tak więc należy uznać, że przedstawiona przez NSA interpretacja przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych powinna zostać zastosowana do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy, wobec nałożonych ustawowo obowiązków przynależności do samorządu zawodowego i podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez członków tego samorządu, otrzymywanie refundacji kosztów na zasadach opisanych w stanie faktycznym przez pielęgniarki/położne zwolnione z obowiązku opłacania składek członkowskich oraz uczestniczenie w szkoleniach – kursokonferencjach w całości finansowanych przez Wnioskodawcę w ramach zadań ustawowych, ze środków pochodzących ze składek członkowskich nie powoduje po stronie uczestników zwolnionych z opłacania składek powstania przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zdaniem Wnioskodawcy, sam fakt zwolnienia członków Izby z obowiązku opłacania składek, z powodów wskazanych w określonych przepisach nie ma wpływu na powstanie po stronie takiego uczestnika przychodu z tytułu uczestnictwa w nieodpłatnych szkoleniach jednodniowych – kursokonferencjach organizowanych przez ….OIPiP ani z tytułu otrzymania refundacji kosztów uczestnictwa w szkoleniach i kursach na zasadach określonych w Regulaminie.

Obowiązek samorządu w zakresie prowadzenia kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych określony w art. 4 ust. 2 pkt 6 ustawy o samorządzie istnieje względem wszystkich jego członków. Skoro zatem, członkami samorządu są również pielęgniarki i położne nie wykonujące czasowo, z określonych przyczyn, zawodu to obowiązki samorządu względem nich są takie same jak względem czynnych zawodowo członków. Pielęgniarki i położne, które chcą stale podnosić swoje kwalifikacje zawodowe, pomimo czasowego niewykonywania zawodu powinny mieć do nich pełny dostęp, na analogicznych zasadach jak pozostali członkowie. Zwolnienie z opłacania składek członkowskich dotyczy ściśle określonej grupy członków samorządu, po wystąpieniu określonych okoliczności. Zwolnienie dotyczy zatem określonego okresu i nie ma charakteru stałego. Z uwagi na to, że zwolniona grupa osób wcześniej zobowiązana była do opłacania składek, trudno jest wskazać, która część wpłaconych przez nich składek została przeznaczona na przeprowadzenie szkoleń lub refundację poniesionych kosztów szkoleń do czasu, w którym nastąpiły okoliczności uprawniające do uzyskania zwolnienia z obowiązku ich uiszczania. Skoro nie ma możliwości wyodrębnienia tej części składek, która została lub będzie wykorzystana na przeprowadzenie lub refundację szkoleń dla członków Izby, nie można połączyć tego z uzyskaniem jakiegokolwiek przychodu przez osoby korzystające z refundacji lub uczestniczące w zorganizowanym przez Izbę szkoleniu. Podobne stanowisko przedstawione zostało także przez NSA w powołanym powyżej wyroku, w którym sąd podkreślił, że „składki członkowskie stanowiąc zasadnicze, dominujące źródło pozostających w dyspozycji Izby środków finansowych, umożliwiają sfinansowane, m.in. także szkolenia dla członków samorządu zawodowego. Wprawdzie składek tych, pochodzących od konkretnych osób, nie da się już wyodrębnić, przyporządkować i powiązać z konkretnym, zorganizowanym i sfinansowanym ze środków Izby przedsięwzięciem podejmowanym na rzecz przynależących do niej członków, w tym przypadku zorganizowaniem szkolenia, nie zmienia to jednak zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie rzeczy, to uczestnicy szkolenia faktycznie je dla siebie samych sfinansowali, co stanowi o tym, że w sytuacji przedstawionej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, nie mamy do czynienia z podlegającym opodatkowaniu przychodem w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 11 ust. 1 u.p.d.o.f.”.

Ad 3

Z uwagi na powyższe stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2, zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie On zobowiązany do wystawiania deklaracji PIT-8C dla pielęgniarek i położnych które otrzymały refundację całości lub części kosztów uczestnictwa w kursach i szkoleniach oraz z tytułu nieodpłatnego uczestnictwa w jednodniowych szkoleniach – kursokonferencjach w całości finansowanych przez Wnioskodawcę w ramach zadań ustawowych.

Skoro zdaniem Wnioskodawcy uczestnictwo w szkoleniu organizowanym przez Izbę oraz refundacja kosztów uczestnictwa w szkoleniach nie stanowi nieodpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzyskanego przez uczestników tych szkoleń (zarówno tych regularnie opłacających składki, jak i tych, którzy są z tego obowiązku zwolnieni), z uwagi na powyżej wskazaną argumentację, po stronie Wnioskodawcy nie istnieje obowiązek wystawiania deklaracji PIT-8C dla członków samorządu uczestniczących w szkoleniach jednodniowych organizowanych przez Izbą, ani otrzymujących refundację kosztów uczestnictwa w szkoleniach organizowanych przez inny podmiot na zasadach określonych w Regulaminie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powyższego przepisu wynika, że opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych, zawartym w cytowanej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Za przychody należy zatem uznać każdą formę przysporzenia majątkowego, zarówno formę pieniężną, jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika.

Dla celów podatkowych nieodpłatne świadczenie obejmuje działanie lub zaniechanie na rzecz innej osoby oraz wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, lub te wszystkie zdarzenia prawne i gospodarcze w działalności osób, których skutkiem jest nieodpłatne, to jest niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku innej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Podkreślić również należy, iż do nieodpłatnych świadczeń nie zalicza się świadczeń mających formę pieniężną, w tym również świadczeń w postaci refundacji kosztów.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jednym ze źródeł przychodów są inne źródła.

Stosownie do treści art. 20 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Użyte w tym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, że przepis zawiera tylko przykładowe wyliczenie przychodów, co oznacza, że przysporzenia majątkowe, nie zaliczane do pozostałych źródeł przychodów stanowią przychody objęte tym przepisem.

Stosownie do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów (PIT-8C) i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest organem samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych. Tworzenie i funkcjonowanie samorządu uregulowane zostało w ustawie z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych. Wnioskodawca wskazał, że przepisy tej ustawy nakładają na swoich członków liczne obowiązki, m.in. obowiązek płacenia składek członkowskich, pozwalających na finansowanie funkcjonowania organów samorządu zawodowego, jak również obowiązek podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez osoby wchodzące w skład korporacji. Obowiązek stałego podnoszenia kwalifikacji zawodowych przez pielęgniarki i położne nakłada także ustawa z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej. Przynależność pielęgniarek i położnych do samorządu zawodowego jest obowiązkowa zgodnie z art. 3 ustawy o samorządzie. Pielęgniarka/położna zobowiązana jest z tytułu przynależności do samorządu zawodowego do odprowadzania koniecznych składek członkowskich w wysokości ustalonych mocą uchwały Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych. Jednocześnie ustawa o samorządzie nakłada na organy samorządu zawodowego obowiązek organizowania i prowadzenia szkolenia zawodowego osób wykonujących dany zawód. Zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 6 powołanej wyżej ustawy, samorząd zobowiązany jest do prowadzenia kształcenia podyplomowego pielęgniarek i położnych. Ponadto, tytułu przynależności do samorządu zawodowego pielęgniarek i położnych członkowie samorządu mają prawo do korzystania z pomocy okręgowych Izb pielęgniarek i położnych w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz ochrony właściwych warunków wykonywania zawodu. W związku z powyższym Izba organizuje różnego rodzaju szkolenia dla swoich członków oraz dofinansowuje członkom uczestnictwo w różnego rodzaju kursach i szkoleniach w ramach kształcenia zawodowego. Wnioskodawca wskazał, że finansowanie w całości lub w części tego typu szkoleń dokonywane jest ze środków pochodzących od Wnioskodawcy – Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych. Udział w kursach pielęgniarek/położnych danej okręgowej Izby pielęgniarek i położnych oraz refundacja kosztów szkolenia jest zgodny z Regulaminem Refundacji Kształcenia i Doskonalenia Zawodowego Członków …. Okręgowej Izby Pielęgniarek i Położnych ….. Koszty refundacji oraz organizacji wszystkich kursów nieodpłatnych dla pielęgniarek/położnych pokrywane są ze składek członków okręgowej Izby pielęgniarek i położnych. Zgodnie z przyjętym Regulaminem refundację może otrzymać członek samorządu, który regularnie i terminowo opłaca składki członkowskie. Uprawnienie do refundacji przysługuje po 6 miesiącach regularnego opłacania składek przed dniem złożenia wniosku o refundację. Ponadto do refundacji kosztów uczestnictwa w kursach i szkoleniach zawodowych mają prawo członkowie samorządu zwolnieni z obowiązku opłacania składek na podstawie § 4 uchwał Nr 18 i 22 VII Krajowego Zjazdu Pielęgniarek i Położnych z dnia 18-20 stycznia 2016 r. w sprawie wysokości składki członkowskiej oraz zasad jej podziału. Wysokość refundacji także została określona w Regulaminie. Zgodnie z przyjętymi w Izbie zasadami wysokość refundacji kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz dopuszczalna częstotliwość ich przyznawania zależy od formy podnoszenia kwalifikacji i jest ograniczona kwotowo oraz czasowo. Oznacza to, że wybierając określoną formę podnoszenia kwalifikacji członek samorządu może otrzymać refundację całości lub części kwoty, nie częściej niż raz na kilka lat. Natomiast szkolenia – kursokonferencje organizowane przez Okręgową Izbę Pielęgniarek i Położnych ….. będą w całości finansowane z budżetu Izby, bez możliwości uzyskania zwrotu kosztów podróży, zakwaterowania i diet. Szkolenia organizowane przez Izbę oraz refundacja przez Wnioskodawcę kosztów podnoszenia kwalifikacji zawodowych (uczestnictwa w szkoleniach i kursach organizowanych przez inne podmioty), finansowane są ze składek członkowskich pielęgniarek/położnych. Refundacja kosztów uczestnictwa w szkoleniach odbywa się po przedłożeniu przez uczestników wniosku o refundację kosztów kształcenia i doskonalenia zawodowego oraz innych dokumentów potwierdzających uczestnictwo w określonej formie doskonalenia zawodowego.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że zgodnie z ustawą z dnia 1 lipca 2011 r. o samorządzie pielęgniarek i położnych (Dz. U. Nr 174, poz. 1038, z późn. zm.) przynależność pielęgniarek i położnych do samorządu jest obowiązkowa (art. 2 ust. 3), zaś członkowie tego samorządu są co do zasady obowiązani regularnie opłacać składkę członkowską (art. 11 ust. 2 pkt 4). Ponadto, z tytułu przynależności do samorządu jego członkowie mają prawo do korzystania z pomocy Izb w zakresie podnoszenia kwalifikacji zawodowych oraz właściwych warunków wykonywania zawodu (art. 11 ust. 1 pkt 2). Natomiast, zadaniem samorządu jest m.in. sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodów, ustalanie standardów zawodowych i standardów kwalifikacji zawodowych obowiązujących na poszczególnych stanowiskach pracy czy edukacja zdrowotna, zaś zadania te samorząd wykonuje np. przez prowadzenie kształcenia podyplomowego, prowadzenie działalności edukacyjnej, naukowej lub badawczej (art. 4 ust. 1 i ust. 2).

Z kolei, w myśl ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1251, z późn. zm.) pielęgniarka i położna mają obowiązek stałego aktualizowania swojej wiedzy i umiejętności zawodowych oraz prawo do doskonalenia zawodowego w różnych rodzajach kształcenia podyplomowego.

W praktyce, Okręgowe Izby Pielęgniarek i Położnych organizują różnego rodzaju szkolenia, kursy, studia podyplomowe itp., przy czym w zależności od sytuacji są to formy podnoszenia kwalifikacji zawodowych przeprowadzane bezpośrednio przez samorząd, jak i za pośrednictwem innych podmiotów. Pielęgniarki i położne, po spełnieniu określonych Regulaminem warunków, mogą uczestniczyć w ww. szkoleniach bezpłatnie bądź uzyskać całkowitą albo częściową refundację.

Odnosząc się do kwestii ekwiwalentności świadczeń w relacji między samorządem zawodowym, a osobami wchodzącymi w jego skład wskazać należy, że zachodzi wyraźna korelacja pomiędzy obowiązkiem samorządu (sprawowanie pieczy nad należytym wykonywaniem zawodu pielęgniarki i położnej) a obowiązkami członków samorządu (uiszczanie składki członkowskiej). Składki członkowskie stanowiąc zasadnicze, dominujące źródło pozostających w dyspozycji Izby środków finansowych, umożliwiają sfinansowane, m.in. także szkolenia dla członków samorządu zawodowego. Wprawdzie składek tych, pochodzących od konkretnych osób, nie da się już wyodrębnić, przyporządkować i powiązać z konkretnym, zorganizowanym i sfinansowanym ze środków Izby przedsięwzięciem podejmowanym na rzecz przynależących do niej członków, w tym przypadku zorganizowaniem szkolenia, nie zmienia to jednak zasadniczej dla sprawy kwestii, że w istocie rzeczy, to uczestnicy szkolenia faktycznie je dla siebie samych sfinansowali co stanowi o tym, że w sytuacji przedstawionej przez Wnioskodawcę, nie mamy do czynienia z podlegającym opodatkowaniu przychodem w postaci nieodpłatnego świadczenia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 w związku z art. 20 ust. 1 oraz art. 11 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

A zatem, w sytuacji, gdy ekonomiczny ciężar szkoleń ponosi samorząd, ale w praktyce środki te pochodzą ze składek dokonywanych przez pielęgniarki i położne po stronie uczestników szkoleń czy innych form dokształcania nie powstaje przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się natomiast do członków samorządu zwolnionych z opłat członkowskich należy zauważyć, że wskazane zwolnienie dotyczy wyłącznie osób spełniających szczególne warunki określone odrębnymi regulacjami. Zwolnienie to stosowane jest w określonym czasie i nie ma stałego charakteru. W konsekwencji oznacza to, że po ustaniu przesłanek dla ich stosowania osoby te będą zobowiązane do opłacania składek, jak również były do tego zobowiązane jeszcze zanim zostały objęte zwolnieniem. Wskazać należy że, sam fakt zwolnienia z opłat nie zmienia zakresu wymienionych wyżej obowiązków czy to po stronie Izby czy po stronie pielęgniarek i położnych. Skoro, składek członkowskich, pochodzących od konkretnych osób, nie da się już wyodrębnić, przyporządkować i powiązać z konkretnym sfinansowanym ze środków Izby przedsięwzięciem, to nie ma podstaw, by w przypadku osób czasowo zwolnionych z opłat rozpoznawać przychód związany z uczestnictwem w tych szkoleniach.

Reasumując należy stwierdzić, że w sytuacji refundowania w całości lub w części przez Wnioskodawcę uczestnikom kursów i szkoleń, zarówno opłacającym składki członkowskie, jak również uczestnikom zwolnionym z obowiązku opłacenia składek członkowskich, po stronie ww. uczestników nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. W sytuacji nieodpłatnego uczestnictwa pielęgniarek i położnych opłacających składki członkowskie oraz zwolnionych z obowiązku opłacenia składek członkowskich – kursokonferencjach w całości finansowanych przez Wnioskodawcę w ramach zadań ustawowych ze środków pochodzących ze składek członkowskich, uczestnicy ww. szkoleń również nie uzyskują przychodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

W związku z powyższym, na Wnioskodawcy jako płatniku, nie będzie ciążył obowiązek sporządzenia dla każdego uczestnika informacji o wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C).

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego ….., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj