Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-3.4012.443.2017.2.WB
z 11 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 października 2017 r. (data wpływu 10 października 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 5 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie aportu nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie aportu nieruchomości. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 29 listopada 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Agencja Rozwoju Sp. z o.o. (dalej: Spółka AR) ze 100% udziałem Gminy, jest czynnym podatnikiem VAT.

  1. W miesiącu październiku br. planowane jest wniesienie do Spółki AR przez Gminę aportu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, którą następnie Spółka AR przekaże aportem do spółki celowej utworzonej w celu realizacji budowy osiedla składającego się z 3 budynków mieszkalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (drogi wewnętrzne, parkingi, plac zabaw). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla gruntu wpisano oznaczenie 4 MWU – tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami.
    Etap 1.
    Wniesienie aportu nieruchomości gruntowej niezabudowanej przez Gminę do Spółki AR:
    W zamian wspólnik (Gmina) ma otrzymać:
    • udziały o określonej wartości nominalnej albo
    • udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwotę odpowiadającą VAT od przedmiotu aportu – liczoną jako iloczyn wartości nominalnej udziałów oraz właściwej stawki VAT.
  2. Jeżeli wartość przedmiotu aportu będzie większa od wartości nominalnej, nadwyżka zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki AR (...).
    W zamian za wniesione udziały Gmina wystawi Spółce AR fakturę. Cena podana w fakturze zależeć będzie od tego, czy za wniesienie do Spółki składników majątkowych zostaną wydane jedynie udziały o określonej wartości nominalnej, czy udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwota pieniężna odpowiadająca kwocie podatku VAT należnego od przedmiotu wkładu, obliczona jako iloczyn właściwej stawki podatku i łącznej wartości nominalnej wydanych udziałów.
    Kwota VAT należnego z tytułu ww. transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury wystawionej przez Gminę, uregulowana zostanie przez Spółkę AR na rzecz Gminy w formie pieniężnej po otrzymaniu tej kwoty w formie zwrotu podatku naliczonego dla Spółki AR z Urzędu Skarbowego w terminie 60 dni.
    Etap 2.
    Spółka AR przekaże aportem nieruchomość gruntową niezabudowaną do spółki celowej.
    W zamian Spółka AR ma otrzymać:
    • udziały o określonej wartości nominalnej albo
    • udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwotę odpowiadającą VAT od przedmiotu aportu – liczoną jako iloczyn wartości nominalnej udziałów oraz właściwej stawki VAT.
    Jeżeli wartość przedmiotu aportu będzie większa od wartości nominalnej, nadwyżka zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki AR (agio).
    W zamian za wniesione udziały Spółka AR wystawi spółce celowej fakturę. Cena podana w fakturze zależeć będzie od tego, czy za wniesienie do Spółki składników majątkowych zostaną wydane jedynie udziały o określonej wartości nominalnej, czy udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwota pieniężna odpowiadająca kwocie podatku VAT należnego od przedmiotu wkładu, obliczona jako iloczyn właściwej stawki podatku i łącznej wartości nominalnej wydanych udziałów (wartość nieruchomości gruntowej i wartość VAT będą w tych samych kwotach jak przy Etapie 1).
  3. W miesiącu październiku br. planowane jest wniesienie do Spółki AR przez Gminę aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej Halą Sportowo-Widowiskową. Spółka AR będzie wykorzystywać otrzymane nieruchomości do prowadzenia działalności wyłącznie opodatkowanej VAT, Spółka nie będzie udostępniać żadnych usług nieodpłatnie.
    Wniesienie aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej przez Gminę do Spółki AR:
    W zamian wspólnik (Gmina) ma otrzymać:
    • udziały o określonej wartości nominalnej albo
    • udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwotę odpowiadającą VAT od przedmiotu aport – liczoną jako iloczyn wartości nominalnej udziałów oraz właściwej stawki VAT.
    Wniesienie aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, obecnie Gmina jest na etapie uzyskania pozwolenia na użytkowanie Hali. W ramach inwestycji polegającej na budowie Hali Sportowo-Widowiskowej Gmina dokonywała odliczeń podatku VAT od nakładów.
    Jeżeli wartość przedmiotu aportu będzie większa od wartości nominalnej, nadwyżka zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki AR (agio). Gmina wyklucza, by przedmiotem aportu było przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.
    W zamian za wniesione udziały Gmina wystawi Spółce AR fakturę. Cena podana w fakturze zależeć będzie od tego, czy za wniesienie do Spółki składników majątkowych zostaną wydane jedynie udziały o określonej wartości nominalnej, czy udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwota pieniężna odpowiadająca kwocie podatku VAT należnego od przedmiotu wkładu, obliczona jako iloczyn właściwej stawki podatku i łącznej wartości nominalnej wydanych udziałów.
    Kwota VAT należnego z tytułu ww. transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury wystawionej przez Gminę, uregulowana zostanie przez Spółkę AR na rzecz Gminy w formie pieniężnej po otrzymaniu tej kwoty w formie zwrotu podatku naliczonego dla Spółki AR z Urzędu Skarbowego w terminie 60 dni.
    Pismem z dnia 29 listopada 2017 r. – stanowiącym uzupełnienie wniosku – Zainteresowany wskazał, że: Gmina nabyła nieruchomość gruntową niezabudowaną na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990 r. – Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. nr 32, poz. 191, z późn. zm.). W oparciu o wskazaną ustawę wydana została przez Wojewodę decyzja deklaratoryjna z dnia 24 września 1991 r., którą stwierdzono nieodpłatne nabycie, z mocy prawa, własności nieruchomości Skarbu Państwa. Decyzja ta stanowiła podstawę do wpisu prawa własności w księdze wieczystej. Gmina nabyła prawo własności nieodpłatnie na podstawie decyzji Wojewody. Gminie przy nabyciu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Gmina wydzierżawiała część nieruchomości osobie fizycznej na cele prowadzonej przez dzierżawcę działalności. Umowy zawierano na czas oznaczony, pierwsza umowa zawarta w 2001 r., ostatnia umowa zawarta była w dacie 1 września 2016 r. i obowiązywała do dnia 31 lipca 2017 r. Dzierżawca prowadził parking, komis. Gmina pobierała od dzierżawcy stawki za dzierżawę plus podatek VAT. Gmina wystawiała faktury za dzierżawę, odprowadzała VAT należny do Urzędu Skarbowego. Pozostała część nieruchomości gruntowej niezabudowanej, nie była nigdy użytkowana.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze otrzymanej od udziałowca w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania z tytułu wkładu niepieniężnego zostanie ustalona w wysokości wartości nominalnej wydanych udziałów pomniejszonej o kwotę podatku VAT lub w wartości nominalnej wydanych udziałów powiększonej o kwotę pieniężną obliczoną jako iloczyn właściwej stawki podatku VAT i łącznej wartości nominalnej udziałów, pomniejszonej o kwotę należnego podatku VAT?
  2. Czy Spółka AR będzie mogła odliczyć VAT z faktury na nabycie aportu nieruchomości gruntowej niezabudowanej w związku z późniejszym wystawieniem faktury VAT na przekazanie aportu nieruchomości gruntowej niezabudowanej do spółki celowej?
  3. Czy Spółka AR będzie mogła odliczyć VAT z faktur na nabycie aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej Halą Sportowo-Widowiskową w związku z prowadzeniem w przyszłości działalności wyłącznie opodatkowanej VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze wystawionej przez udziałowca. Do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony nie będzie wpływać metoda ustalenia rozliczenia transakcji pomiędzy Spółką a udziałowcem. Przepisy nie warunkują bowiem możliwości, ani też wielkości prawa do obliczenia od faktu, czy zapłata za usługę/towar wyrażona jest w naturze, pieniądzu, czy też ma postać mieszaną. W przedmiotowej sprawie cena ustalona za wkład niepieniężny może zostać wyrażona albo w wysokości wartości nominalnej określonych udziałów (czyli w naturze) albo poprzez wysokość wartości nominalnej określonych udziałów powiększonej o dopłatę w gotówce (w formie mieszanej). W związku z faktem, że przepisy ustawy o VAT w żaden sposób nie różnicują prawa do odliczenia od przyjętego sposobu rozliczenia pomiędzy stronami, w obu tych sytuacjach Spółce przysługiwać będzie pełne prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim składniki majątkowe będące przedmiotem wkładu niepieniężnego będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w świetle ustawy o VAT.

Ad 2.

Istnieje możliwość obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, ponieważ w późniejszym terminie Spółka AR przekaże aportem nieruchomość gruntową niezabudowaną do spółki celowej. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, transakcja będzie związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Ad 3.

Istnieje możliwość obniżenia kwoty VAT należnego o kwotę VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej wniesienie aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej Halą Sportowo-Widowiskową. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka AR będzie wykorzystywać otrzymane nieruchomości do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

Odnosząc się do pkt 1-3 zdaniem, Spółki AR, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez udziałowca.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Natomiast aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być w szczególności rzeczy lub prawa. Czynność wniesienia aportem składników majątkowych będzie spełniać przesłanki uznania jej za dostawę towarów w świetle art. 7 ustawy o VAT lub za świadczenie usług w świetle art. 8 ustawy o VAT (w zależności od przedmiotu aportu). Tym samym czynność ta będzie stanowić czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim nabywane towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi co do zasady przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Aport składników majątkowych będzie uznany za dostawę towarów lub za świadczenie usług, w związku z czym będzie w stosunku do tej transakcji przysługiwało Spółce AR prawo do obniżenia podatku o kwotę podatku naliczonego.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. w szczególności odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, w związku z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem umożliwiającym skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupionych towarów i usług z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których konsekwencją jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Jak zaznaczono w opisie sprawy, nabyte przez Spółkę składniki majątkowe będą przez nią wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Dlatego zdaniem Spółki, będzie ona mogła obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturze dokumentującej nabycie składników majątkowych. Ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, jak i niezaistnienia tzw. przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przesłanki pozytywne: zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy. Ustawa o VAT warunkuje więc możliwość skorzystania z prawa do odliczenia od powstania obowiązku podatkowego w stosunku do towarów i usług, których dotyczy odliczenie. Stosownie do art. 19a ust. 1 ustawy o VAT, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów i wykonania usługi. Zatem z chwilą dokonania dostawy towaru lub wykonania usługi spełniona zostanie pierwsza przesłanka umożliwiająca Spółce skorzystanie z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Drugą przesłanką pozytywną jest posiadanie faktury VAT dokumentującej określoną czynność. W przypadku Spółki zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT, który stanowi, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę. Zatem Spółka nabędzie prawo do odliczenia z chwilą powstania obowiązku podatkowego wobec nabytych przez siebie towarów lub usług, a faktyczna możliwość skorzystania przez Spółkę z prawa do odliczenia będzie przysługiwać najwcześniej w tym okresie, w którym Spółka otrzyma fakturę dokumentującą nabycie składników majątkowych drogą wkładu niepieniężnego. Należy podkreślić, że Spółce powinno przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego wykazanego w fakturze.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zdaniem Spółki interpretacja ww. przepisu nie pozostawia wątpliwości, że kwota podatku należnego wykazana na fakturze jest jednocześnie kwotą podatku naliczonego podlegającego odliczeniu, przy spełnieniu pozostałych warunków prawa do odliczenia podatku VAT.

Zdaniem Spółki, w przedmiotowym przypadku nie znajdą zastosowania tzw. przesłanki negatywne wykluczające możliwości obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego wykazanego na fakturze, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT. W szczególności nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3 pkt 4 lit. b) ustawy o VAT, który stwierdza, że nie stanowi podstawy do obniżenia podatku należnego faktura, która podaje kwotę niezgodną z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością. Przepis ten znalazłby zastosowanie w sytuacji, gdyby kwota podana na fakturze dokumentującej wniesienie wkładu niepieniężnego nie wykazywała prawdziwej ceny składników majątkowych uzgodnionej między udziałowcem zbywającym aport a Spółką będącą nabywcą tego aportu. W przedmiotowej sprawie nie dojdzie jednak do takiej sytuacji, gdyż cena wykazana na fakturze będzie jednocześnie rzeczywistą ceną uzgodnioną pomiędzy stronami transakcji – to jest będzie odpowiadać wartości nominalnej udziałów wydanych przez Spółkę lub wartości nominalnej udziałów powiększonej o kwotę pieniężną odpowiadającą należnemu VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Stosownie do art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z utrwalonym orzecznictwem sądowo-administracyjnym przez sformułowanie „czynności w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia” należy rozumieć jako odnoszące się wyłącznie do czynności zwolnionych od podatku. Zdaniem Spółki, w przypadku podatku naliczonego wynikającego z wydatków związanych tylko z czynnościami opodatkowanymi oraz czynnościami niepodlegającymi podatkowi, podatnik nie stosuje odliczenia częściowego wedle proporcji określonej na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, w stosunku do czynności otrzymania aportu opisanych w stanie faktycznym. Spółka stosuje odliczenie pełne do opisanych w stanie faktycznym czynności. Należy podkreślić, że przeciwna interpretacja doprowadziłaby do naruszenia zasady neutralności podatku VAT. Wartość nominalna udziałów przesądza o tym, iloma głosami na zgromadzeniu wspólników dysponuje dany wspólnik. Jedynym świadczeniem wzajemnym, jakie otrzyma udziałowiec z tytułu wniesienia aportu do Spółki będą wydane mu udziały tej Spółki, o ustalonej wartości nominalnej (plus ewentualna dopłata w gotówce). Skoro zatem podstawą do ustalenia wszelkich świadczeń/praw z tytułu udziału w Spółce będzie wartość nominalna udziałów, to powyższe potwierdza, że przez zapłatę należy rozumieć wartość nominalną udziałów otrzymanych

w zamian za aport. Powyższy sposób ustalenia podstawy opodatkowania potwierdzają zarówno organy podatkowe, np.: Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP1/4512-577/15-3/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/4512-21/15/WN, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy sygn. ITPP2/443-1459/14/AIC, jak i sądy administracyjne np.: Naczelny Sąd Administracyjny w postanowieniu z dnia 31 marca 2014 r., sygn. I FPS 6/13, Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 6 marca 2015 r., sygn. I FSK 478/14, czy Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie z dnia 29 stycznia 2015 r., sygn. I SA/Kr 1875/14.

Natomiast ustalenie podatku należnego z tytułu wniesienia do Spółki wkładu niepieniężnego, który następnie staje się dla Spółki podatkiem naliczonym zgodnie z art. 88 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, odbywa się w oparciu o wysokość podstawy opodatkowania. Zatem skoro podstawa opodatkowania zostanie ustalona w sposób prawidłowy, to tym samym potwierdza to poprawność ustalenia wysokości podatku naliczonego z tytułu nabycia składników majątkowych. Sposób ustalenia podstawy opodatkowania w kwocie równej sumie wartości nominalnej pomniejszonej o VAT znajduje potwierdzenie w następujących interpretacjach podatkowych: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPPI/443-851/14-2/IGo, IPPP3/4512-426/15-2/WH, Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPP1/443-266/14-2/MK, Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP4/443-120/14/PK. Organy podatkowe potwierdzają również stanowisko Spółki, że z tytułu wkładu niepieniężnego będzie Spółce przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Stanowiska przedstawione przez Spółkę potwierdza interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 listopada 2016 r. 1462-IPPP1.4512.780.2016.1 MK.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Natomiast prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony nie przysługuje jeżeli nabyte towary i usługi mają być wykorzystywane do czynności nieobjętych zakresem opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub zwolnionych z tego podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie do art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. A – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Ustawodawca umożliwił jednak podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, która pozbawia podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, w myśl art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona);
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony);
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane – w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością – w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego – w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony);
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze – w części dotyczącej tych czynności.

Zaznaczyć w tym miejscu należy, że prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika i stanowi fundamentalny elementem systemu VAT, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku.

W związku z powyższym – a także biorąc pod uwagę systematykę ustawy i umiejscowienie w niej ww. przepisu – regulacje prawne zawarte w art. 88 ustawy należy uznać za przepisy szczególne. Mają one charakter wyjątkowy, bowiem wprowadzają ograniczenie względem zasadniczego, przysługującego podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Mając na uwadze ww. art. 88 ust. 3a oraz ogólne zasady wynikających z ustawy należy stwierdzić, że prawo do odliczenia podatku naliczonego nie będzie przysługiwać m.in., gdy:

  • sprzedaż towarów lub usług została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi wystawionymi przez podmiot nieistniejący;
  • wystawiono fakturę dokumentującą czynność, która nie podlegała podatkowi albo była zwolniona z podatku;
  • wystawiono faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzające czynności, które nie zostały dokonane lub podają kwoty niezgodne z rzeczywistością;
  • wystawiono faktury dokumentujące czynności pozorne

(A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, LEX 2017, wyd. XI, komentarz do art. 88).

Ponadto, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest Spółką z o.o. ze 100% udziałem Gminy oraz jest czynnym podatnikiem VAT. W miesiącu październiku br. planowane jest wniesienie do Spółki AR przez Gminę aportu nieruchomości gruntowej niezabudowanej, którą następnie Spółka AR przekaże aportem do spółki celowej utworzonej w celu realizacji budowy osiedla składającego się z 3 budynków mieszkalnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą (drogi wewnętrzne, parkingi, plac zabaw). W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego dla gruntu wpisano oznaczenie 4 MWU – tereny zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej z usługami. Wniesienie aportu nieruchomości gruntowej niezabudowanej przez Gminę do Spółki AR, w zamian wspólnik (Gmina) ma otrzymać: udziały o określonej wartości nominalnej albo udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwotę odpowiadającą VAT od przedmiotu aportu liczoną jako iloczyn wartości nominalnej udziałów oraz właściwej stawki VAT. Jeżeli wartość przedmiotu aportu będzie większa od wartości nominalnej, nadwyżka zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki AR (agio). W zamian za wniesione udziały Gmina wystawi Spółce AR fakturę. Cena podana w fakturze zależeć będzie od tego, czy za wniesienie do Spółki składników majątkowych zostaną wydane jedynie udziały o określonej wartości nominalnej, czy udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwota pieniężna odpowiadająca kwocie podatku VAT należnego od przedmiotu wkładu, obliczona jako iloczyn właściwej stawki podatku i łącznej wartości nominalnej wydanych udziałów. Kwota VAT należnego z tytułu ww. transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury wystawionej przez Gminę, uregulowana zostanie przez Spółkę AR na rzecz Gminy w formie pieniężnej po otrzymaniu tej kwoty w formie zwrotu podatku naliczonego dla Spółki AR z Urzędu Skarbowego w terminie 60 dni. Spółka AR przekaże aportem nieruchomość gruntową niezabudowaną do spółki celowej. W zamian Spółka AR ma otrzymać: udziały o określonej wartości nominalnej albo udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwotę odpowiadającą VAT od przedmiotu aportu – liczoną jako iloczyn wartości nominalnej udziałów oraz właściwej stawki VAT. Jeżeli wartość przedmiotu aportu będzie większa od wartości nominalnej, nadwyżka zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki AR (agio). W zamian za wniesione udziały Spółka AR wystawi spółce celowej fakturę. Cena podana w fakturze zależeć będzie od tego, czy za wniesienie do Spółki składników majątkowych zostaną wydane jedynie udziały o określonej wartości nominalnej, czy udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwota pieniężna odpowiadająca kwocie podatku VAT należnego od przedmiotu wkładu, obliczona jako iloczyn właściwej stawki podatku i łącznej wartości nominalnej wydanych udziałów (wartość nieruchomości gruntowej i wartość VAT będą w tych samych kwotach jak przy Etapie 1).

Ponadto, w miesiącu październiku br. planowane jest wniesienie do Spółki przez Gminę aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej Halą Sportowo-Widowiskową. Spółka będzie wykorzystywać otrzymaną nieruchomość do prowadzenia działalności wyłącznie opodatkowanej VAT, Spółka nie będzie udostępniać żadnych usług nieodpłatnie. Gmina wniesie aportem nieruchomość gruntową zabudowaną do Spółki, w zamian wspólnik (Gmina) ma otrzymać: udziały o określonej wartości nominalnej albo udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwotę odpowiadającą VAT od przedmiotu aportu – liczoną jako iloczyn wartości nominalnej udziałów oraz właściwej stawki VAT. Wniesienie aportu nieruchomości gruntowej zabudowanej odbywać się będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, obecnie Gmina jest na etapie uzyskania pozwolenia na użytkowanie Hali. W ramach inwestycji polegającej na budowie Hali Sportowo-Widowiskowej Gmina dokonywała odliczeń podatku VAT od nakładów. Jeżeli wartość przedmiotu aportu będzie większa od wartości nominalnej, nadwyżka zostanie przekazana na kapitał zapasowy Spółki (agio). Gmina wyklucza, by przedmiotem aportu było przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. W zamian za wniesione udziały Gmina wystawi Spółce fakturę. Cena podana w fakturze zależeć będzie od tego, czy za wniesienie do Spółki składników majątkowych zostaną wydane jedynie udziały o określonej wartości nominalnej, czy udziały o określonej wartości nominalnej oraz kwota pieniężna odpowiadająca kwocie podatku VAT należnego od przedmiotu wkładu, obliczona jako iloczyn właściwej stawki podatku i łącznej wartości nominalnej wydanych udziałów. Kwota VAT należnego z tytułu ww. transakcji, wynikająca z odpowiedniej faktury wystawionej przez Gminę, uregulowana zostanie przez Spółkę na rzecz Gminy w formie pieniężnej po otrzymaniu tej kwoty w formie zwrotu podatku naliczonego dla Spółki z Urzędu Skarbowego w terminie 60 dni.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie od Gminy aportu w postaci nieruchomości niezabudowanej i nieruchomości zabudowanej Halą Sportowo-Widowiskową.

Aby rozstrzygnąć wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności należy wyjaśnić co następuje.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z ww. przepisami, nieruchomości spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów – zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się – w świetle art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy (…).

Należy wskazać, że aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aport pieniężny), rzeczy lub prawa (aport rzeczowy) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Czynność wniesienia aportu rzeczowego do spółki prawa handlowego – w zależności od tego co jest jego przedmiotem – spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż.

W sytuacji zatem, gdy przedmiotem aportu są towary w rozumieniu powołanego wyżej przepisu i gdy czynność ta prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel, mamy do czynienia z odpłatną dostawą w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy.

Wyjaśnić również należy, że z odpłatnością za dostawę towarów mamy do czynienia w sytuacji, gdy pomiędzy świadczeniem (dostawą) a zapłatą istnieje adekwatny związek. Odpłatność może przybierać różne formy, przy czym nie jest warunkiem to, aby została ustalona lub dokonana w pieniądzu. Odpłatnością jest więc także, np. świadczenie zwrotne otrzymane od drugiej strony.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ponieważ odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem w formie udziałów czy praw), a efektem tego świadczenia jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (dostawa towarów) lub inna korzyść (usługa).

Analiza przedstawionego opisu sprawy w odniesieniu do powołanych przepisów prawa prowadzi do wniosku, że planowana czynność wniesienia wkładu niepieniężnego (aportu) opisanych we wniosku nieruchomości na rzecz Spółki stanowić będzie odpłatną dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

Kwestie dotyczące ustalenia podstawy opodatkowania zostały unormowane w art. 29a ustawy. Stosownie do treści art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119, oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z powyższego przepisu wynika, że art. 29a ust. 1 ustawy odnosi się do wszystkiego, co stanowi zapłatę obejmując swym zakresem każdą formę zapłaty otrzymaną przez sprzedawcę z tytułu dostawy towarów lub wykonania usługi.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy. Stosownie do ww. przepisu, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Ww. artykuł dotyczy kosztów bezpośrednio związanych z zasadniczą dostawą towarów lub usług, które zwiększają łączną kwotę należną z tytułu transakcji. Zgodnie z tą regulacją każdy koszt bezpośrednio związany z dostawą towarów lub świadczeniem usług, którym dostawca obciążył nabywcę lub klienta, powinien być włączony do podstawy opodatkowania. Zasada włączenia tych świadczeń do podstawy opodatkowania oznacza, że wartości tego typu kosztów, których ciężar przerzucany jest na nabywcę, nie wykazuje się jako odrębnego świadczenia, lecz traktuje, jako element świadczenia zasadniczego, z zastosowaniem stawki podatku właściwej dla świadczenia zasadniczego.

Z kolei w art. 29a ust. 7 ustawy zostały wymienione elementy, które należy wyłączyć z podstawy opodatkowania (zmniejszające podstawę opodatkowania). Zgodnie z treścią tego przepisu – podstawa opodatkowania nie obejmuje kwot:

  1. stanowiących obniżkę cen w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty;
  2. udzielonych nabywcy lub usługobiorcy opustów i obniżek cen, uwzględnionych w momencie sprzedaży;
  3. otrzymanych od nabywcy lub usługobiorcy jako zwrot udokumentowanych wydatków poniesionych w imieniu i na rzecz nabywcy lub usługobiorcy i ujmowanych przejściowo przez podatnika w prowadzonej przez niego ewidencji na potrzeby podatku.

Zatem we wskazanych wyżej przepisach ustawodawca precyzyjnie określił katalog elementów wliczanych do podstawy opodatkowania oraz elementów niemających wpływu na jej wielkość.

Należy zauważyć, że w ramach nowelizacji ustawy z dniem 1 stycznia 2014 r. nie wprowadzono do art. 29a przepisu art. 29 ust. 9 ustawy określającego podstawę opodatkowania w oparciu o wartość rynkową dla czynności, dla których nie ustalono ceny. Przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347 z 11.12.2006, str. 1, z pózn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą, również nie przewidują w takim przypadku odwołania do wartości rynkowej, gdyż takie odwołanie nie wpisuje się w cel Dyrektywy 2006/112/WE.

W związku z tym, do analizowanej sytuacji należy zastosować zasadę ogólną ustalania podstawy opodatkowania, która stanowi, że podstawę opodatkowania stanowi wszystko, co stanowi zapłatę. Przy czym, zgodnie z art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania nie zawiera podatku VAT.

Należy wskazać, że z orzecznictwa TSUE wynika, że zapłata musi być wyrażalna w formie pieniężnej, choć niekoniecznie w jednostkach pieniężnych (może to być np. świadczenie usługi lub dostawa towarów). Podstawą opodatkowania jest zapłata faktycznie otrzymana (którą ma otrzymać podatnik), a nie wartość oszacowana według obiektywnych kryteriów (m.in. wyroki w sprawie C-33/93 czy C-154/80).

W odniesieniu do wskazanych przepisów prawa obowiązujących w tym zakresie oraz do przedstawionego opisu sprawy należy stwierdzić, że podstawą opodatkowania dla czynności wniesienia aportem do Spółki przez Gminę składników majątkowych niestanowiących przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, w zamian za objęcie udziałów spółki – zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, w związku z art. 29a ust. 6 pkt 1 ustawy – będzie wszystko, co stanowić będzie zapłatę, którą Wnioskodawca otrzyma z tytułu transakcji, pomniejszone o kwotę podatku VAT. W okolicznościach analizowanej sprawy, podstawą opodatkowania będzie więc wartość nominalna udziałów, które zostaną objęte w Spółce (plus ewentualna dopłata w gotówce), pomniejszona o wartość należnego podatku VAT.

Jak wskazano powyżej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ponadto, ustawodawca umożliwił podatnikom skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Mając na uwadze opis sprawy oraz ww. przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie będą spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, tj. Spółka jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, a nabyte w ramach aportu nieruchomości będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, – nieruchomość gruntowa niezabudowana jako przedmiot opodatkowanej czynności aportu do spółki celowej, a nieruchomość zabudowana Halą Sportowo-Widowiskową w działalności opodatkowanej Spółki.

W przedmiotowej sprawie nie wystąpi także przesłanka negatywna wykluczająca możliwość obniżenia podatku należnego o wysokość podatku naliczonego wykazanego na fakturach, wymieniona w art. 88 ust. 3a pkt 4 lit b ustawy, bowiem w przedmiotowej sprawie cena wykazana na fakturze jest jednocześnie rzeczywistą ceną uzgodnioną pomiędzy stronami transakcji, tj. będzie odpowiadać wartości nominalnej udziałów wydanych przez Spółkę lub wartości nominalnej udziałów powiększonej o kwotę pieniężną odpowiadającą należnemu podatkowi VAT.

W analizowanym przypadku nie wystąpi również przesłanka art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy. Przedmiotem aportu – jak wskazał Wnioskodawca – nie będzie bowiem przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, zatem przedmiotowa transakcja nie będzie czynnością niepodlegającą przepisom ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto – co wynika z informacji przedstawionych we wniosku – przedmiotowe transakcje nie będą mogły korzystać ze zwolnień przewidzianych w ustawie, w konsekwencji czego będą podlegały opodatkowaniu według właściwej stawki VAT.

W konsekwencji należy stwierdzić, że:

Ad 1.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej transakcję wniesienia aportu, zarówno w sytuacji, gdy podstawa opodatkowania z tytułu wkładu niepieniężnego zostanie ustalona w wysokości wartości nominalnej wydanych udziałów pomniejszonej o kwotę należnego podatku VAT jak i w wysokości wartości nominalnej wydanych udziałów powiększonej o kwotę pieniężną obliczoną, jako iloczyn właściwej stawki podatku i łącznej wartości nominalnej udziałów pomniejszonej o kwotę należnego podatku VAT.

Ad 2.

Spółka AR będzie mogła odliczyć podatek VAT z faktury dokumentującej nabycie aportem nieruchomości gruntowej niezabudowanej; oraz

Ad 3.

Spółka AR będzie mogła odliczyć podatek VAT z faktury dokumentującej nabycie aportem nieruchomości gruntowej zabudowanej Halą Sportowo-Widowiskową.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1-3 oceniono jako prawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Odnosząc się do powołanych przez Zainteresowanego w przedmiotowym wniosku wyroków sądu, tutejszy organ wyjaśnia, że powołane wyroki są rozstrzygnięciami w indywidualnych sprawach, osadzonych w określonym stanie faktycznym i tylko do nich się zawężają. Zatem wskazane we wniosku wyroki sądu nie mają wpływu na podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie.

Natomiast, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj