Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.455.2017.3.AR
z 30 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 sierpnia 2017 r. (data wpływu 17 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) oraz pismem z dnia 31 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań 1 do 5 – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania nr 6 – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań 1 do 5 oraz braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania nr 6. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z pismem z 12 października 2017 r. (data wpływu 17 października 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 29 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.455.2017.1.AR oraz pismem z dnia 31 października 2017 r. (data wpływu 7 listopada 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 26 października 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.455.2017.2.AR.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym pismem z 31 października 2017 r. przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Gmina planuje wykonanie inwestycji w ramach poddziałania 11.1.1 Rewitalizacja głównych ośrodków miejskich w regionie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020.

Projekt „…” składa się z czterech przedsięwzięć zlokalizowanych na terenie miasta O. Wszystkie inwestycje realizowane będą w centrum miasta, na terenie objętym Gminnym Programem Rewitalizacji O.

Zadanie 1 – Winda zewnętrzna dla osób niepełnosprawnych przy budynku Warsztatów Terapii Zajęciowej w O. Celem realizacji jest wyeliminowanie bariery architektonicznej i udostępnienie sal rehabilitacji na piętrze budynku. Realizacja projektu przyczyni się do lepszego wsparcia osób niepełnosprawnych i umożliwi operatorowi rozszerzenie oferty edukacyjnej i rehabilitacyjnej.

Zadanie 2 – Srebrny szlak gwarków o.: projekt ścieżki edukacyjnej w obrębie starówki (Rynek i ul. K., B., F., A., B.), poprzez ustawienie 16 figurek gwarków o. w miejscach ważnych z punktu widzenia historii górnictwa srebra w O. Ponadto na Rynku ustawione zostaną większe figury Skarbnika oraz Gwarka.

Zadanie 3, 4, 5 – Kształtowanie przestrzeni publicznej w ramach rewitalizacji – Boisko wielofunkcyjne; Zagospodarowanie terenów wokół Szkoły Podstawowej nr 1 im. w O. w ramach rewitalizacji – siłownia zewnętrzna; Kształtowanie przestrzeni publicznej w ramach rewitalizacji – Boisko do gier i zabaw dla dzieci młodszych;

Zadanie 3,4,5 stanowi kompleksowe zagospodarowanie terenu wokół Szkoły Podstawowej nr 1, ul. J.

Zadanie 6 – Modernizacja budynku administracji publicznej-Urzędu Miasta i Gminy w O. – elewacja.

Zadanie polega na oczyszczeniu oraz uzupełnieniu, a następnie pomalowaniu elewacji wschodniej, północnej i części elewacji zachodniej. Ponadto zaplanowano odnowienie obróbek blacharskich oraz rynien i rur spustowych.

Wnioskodawcą projektu jest Gmina. Wnioskodawca będzie jednocześnie inwestorem tj. podmiotem ponoszącym wydatki związane z realizacją inwestycji. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę O.

Gmina będzie właścicielem produktów projektu w trakcie realizacji zadania oraz w okresie trwałości projektu, pozostając w odpowiedzialności za funkcjonowanie powstałych produktów. Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura częściowo zarządzana będzie przez Wnioskodawcę poprzez jego jednostki organizacyjne a częściowo przekazana zostanie Operatorowi, którym będzie Stowarzyszenie.

Forma przekazania majątku

  1. rewitalizacja obiektu budynku Warsztatów Terapii Zajęciowej (budowa windy zewnętrznej) – operator Stowarzyszenie (na podstawie umowy użyczenia).
  2. rewitalizacja przestrzeni – Srebrny szlak gwarków o. – operator Urząd Miasta i Gminy w O.
  3. rewitalizacja Boiska wielofunkcyjne przy SP 1 – operator Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 (jednostka budżetowa)
  4. rewitalizacja Boiska do gier i zabaw dla dzieci młodszych przy SP 1 – operator Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 (jednostka budżetowa)
  5. rewitalizacja przestrzeni – siłownia zewnętrzna przy SP 1 – operator Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 1 (jednostka budżetowa)
  6. modernizacja obiektu użyteczności publicznej po renowacji (UMIG) – operator Urząd Miasta i Gminy w O.

Sposób wykorzystania infrastruktury

1. Obiekt budynku Warsztatów Terapii Zajęciowej – nieodpłatnie w zakresie prowadzonej działalności przez Stowarzyszenie, obiekt ogólnodostępny.

2. Zrewitalizowana przestrzeń – Srebrny szlak gwarków o. – nieodpłatnie, ogólnodostępnie.

3.4.5. Zrewitalizowane Boisko wielofunkcyjne przy SP 1, Zrewitalizowane Boisko do gier i zabaw dla dzieci młodszych przy SP 1, Zrewitalizowana przestrzeń – siłownia zewnętrzna przy SP 1 – nieodpłatnie, ogólnodostępnie.

6. Obiekt użyteczności publicznej po renowacji (UMIG) – nieodpłatnie, ogólnodostępnie.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 października 2017 r. podano, że:

  1. Stowarzyszenie na mocy umowy użyczenia bezpłatne użytkuje budynek, w którym prowadzone są Warsztaty Terapii Zajęciowej. Po realizacji zadania (nr 1 – budowa windy zewnętrznej) w ramach projektu „…” Stowarzyszenie (Operator) będzie zarządzał zrewitalizowanym majątkiem na dotychczasowych zasadach (umowa bezpłatnego użyczenia). Pozostała część majątku powstała w ramach realizacji projektu (zadania 2-6) zarządzana będzie przez Gminę O. (Wnioskodawcę) i jego jednostki organizacyjne.
  2. Wszystkie towary i usługi zakupione w związku z realizacją zadań opisanych we wniosku aplikacyjnym, tj.:
    • zad. 1 – obiekt Warsztatów Terapii Zajęciowej;
    • zad. 2 – zrewitalizowana przestrzeń – srebrny szlak gwarków olkuskich;
    • zad. 3 – zrewitalizowane boisko wielofunkcyjne przy SP 1;
    • zad. 4 – zrewitalizowane boisko do gier i zabaw dla dzieci młodszych przy SP 1;
    • zad. 5 – zrewitalizowana przestrzeń - siłownia zewnętrzna przy SP 1;
    • zad. 6 – obiekt użyteczności publicznej po remoncie (UMiG).

nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 7 listopada 2017 r. podano, że:

  1. Obiekt użyteczności publicznej (UMIG) jest siedzibą Urzędu Miasta i Gminy.
  2. Czynności wykonywane przez Gminę w budynku Urzędu Miasta i Gminy w O. przez Jednostkę – Urząd Miasta i Gminę w O.:
    1. opodatkowane: dzierżawa (garaży, magazynów, działek), najem, sprzedaż mienia, służebność gruntowa i przesyłu, użytkowanie wieczyste,
    2. zwolnione: dzierżawa terenów pod uprawy rolne, ogrody warzywne i owocowe, sprzedaż gruntu zabudowanego (towar używany),
    3. niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT : sprzedaż abonamentów parkingowych,
    4. różne kategorie czynności: Koszty utrzymania urzędu tzw. wydatki mieszane związane z działalnością inną niż gospodarcza niepodlegającą podatkowi VAT (tj. z zadaniami własnymi), z działalnością gospodarczą tj. zwolnioną od podatku VAT oraz opodatkowana stawkami VAT. Wydatki te obejmować mogą między innymi nabycia związane ze sferą administracyjno-biurową urzędu dotyczące towarów i usług nabywanych dla potrzeb pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędzie, np. materiały biurowe, środki czystości, energia elektryczna, cieplna, usługi remontowe, usługi telekomunikacyjne, usługi IT, a także usługi prawne i doradcze. Od 2016 r. od kosztów utrzymania urzędu odlicza się VAT stosując równocześnie: wskaźnik struktury sprzedaży (WSS) wg deklaracji VAT - 7 za 2016 rok – 95% oraz prewskaźnik za 2017 r. wg. danych z 2016 r. 7%.
  3. Gmina w budynku Urzędu Miasta i Gminy prowadzi wyłącznie działalność inną niż gospodarcza, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

Dla wykonywanych zadań nałożonych głównie ustawą o samorządzie gminnym oraz innych ustawach, stosuje się art. 15 ust. 6 ustawy o VAT cyt. „ 6. Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gmina ma prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych przez Gminę?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Gmina (wnioskodawca) nie będzie miała prawa do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego VAT z tytułu poniesienia wskazanych nakładów inwestycyjnych w związku z realizacja projektu „…”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadań 1 do 5 – jest prawidłowe,
  • braku prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania nr 6 – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Jak stanowi art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zauważyć należy, że powołany art. 86 ust. 2a ustawy wprost określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż ta działalność.

Cele prowadzonej działalności gospodarczej należy rozpatrywać w kontekście definicji działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W związku z prowadzeniem działalności gospodarczej u podatnika mogą wystąpić działania czy sytuacje, które nie generują opodatkowania podatkiem od towarów i usług. „Towarzyszą” one działalności gospodarczej i nie stanowią obok niej odrębnego przedmiotu działalności podatnika. Nie podlegają one opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże ich występowanie nie oznacza, że u podatnika występują czynności wykonywane poza działalnością gospodarczą. Za czynności zrównane z czynnościami wykonywanymi w ramach działalności gospodarczej uznaje się także nieodpłatną dostawę towarów lub nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste w przypadkach, o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2a ustawy. Uzasadnia to fakt, że chociaż czynności te z definicji nie mają związku z działalnością gospodarczą, w sytuacjach określonych w tych przepisach następuje obowiązek naliczenia podatku. Natomiast przez cele inne rozumie się sferę działalności danego podmiotu niebędącą działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy (przykładowo działalność podmiotu w charakterze organu władzy czy nieodpłatną działalność statutową).

Ponadto należy wskazać, że wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte oraz art. 90 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (art. 90 ust. 3 ustawy).

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści powołanych przepisów art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że za podatnika podatku VAT będzie uznany tylko taki podmiot, który dokonuje czynności zmierzających do wykorzystania nabytych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zatem jednostka samorządu terytorialnego działa w charakterze podatnika wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określone w art. 15 ust. 2 ustawy.

Natomiast, w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) Gmina nie jest uznawana za podatnika, tym samym nie wykonuje samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(Dz. U. z 2017 r., poz. 1875) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 15 ww. ustawy).

W rozpatrywanej sprawie Wnioskodawca planuje realizacje projektu pn. „…”. Jak wynika z okoliczności sprawy ww. projekt składa się z czterech przedsięwzięć (zadania nr 1-6) zlokalizowanych na terenie miasta. Zadanie 1 obejmuje rewitalizację obiektu budynku Warsztatów Terapii Zajęciowej (budowa windy zewnętrznej). Zadanie nr 2 obejmuje rewitalizację przestrzeni – srebrny szlak gwarków o.: projekt ścieżki edukacyjnej w obrębie starówki. Zadanie nr 3, 4 i 5 obejmuje rewitalizację boiska do gier i zabaw dla dzieci młodszych przy SP1. Zadanie nr 6 obejmuje modernizację budynku administracji publicznej – Urzędu Miasta i Gminy. Faktury za prace dotyczące realizacji projektu wystawiane będą bezpośrednio na Gminę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Istotna jest intencja nabycia, jeśli dany towar/usługa ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy (art. 88 cyt. ustawy) lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowoprawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji pojęcia „zamiar” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności. Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.

W odniesieniu do zakupów związanych z planowaną inwestycją – w zakresie zadań nr 1 do 5 warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione, ponieważ obiekt budynku Warsztatów Terapii Zajęciowej będzie oddany w nieodpłatne użyczenie Stowarzyszeniu. Zrewitalizowana przestrzeń – Srebrny szlak gwarków o. – będzie wykorzystywany nieodpłatnie, ogólnodostępnie (zadanie nr 2). Zrewitalizowane Boisko wielofunkcyjne przy SP 1, Zrewitalizowane Boisko do gier i zabaw dla dzieci młodszych przy SP 1, Zrewitalizowana przestrzeń – siłownia zewnętrzna przy SP 1 – będzie wykorzystywany również nieodpłatnie, ogólnodostępnie (zadanie nr 3, 4, 5). Zakupy związane w związku z realizacją tych zadań nie będą więc w żadnym zakresie wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W konsekwencji Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją zadań 1 do 5.

Natomiast w odniesieniu do budynku Urzędu Miasta i Gminy warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy będą spełnione, ponieważ budynek wykorzystywany będzie do czynności opodatkowanych (np. dzierżawa, najem, sprzedaż mienia, służebność gruntowa i przesyłu, użytkowanie wieczyste), zwolnionych (dzierżawa terenów pod uprawy rolne, ogrody warzywne i owocowe, sprzedaż gruntu zabudowanego) oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (sprzedaż abonamentów parkingowych).

Jak wskazał Wnioskodawca w budynku wykonywane są różne kategorie czynności: Koszty utrzymania urzędu tzw. wydatki mieszane związane z działalnością inną niż gospodarcza niepodlegającą podatkowi VAT (tj. z zadaniami własnymi), z działalnością gospodarczą tj. zwolnioną od podatku VAT oraz opodatkowana stawkami VAT. Wydatki te obejmować mogą między innymi nabycia związane ze sferą administracyjno-biurową urzędu dotyczące towarów i usług nabywanych dla potrzeb pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędzie, np. materiały biurowe, środki czystości, energia elektryczna, cieplna, usługi remontowe, usługi telekomunikacyjne, usługi IT, a także usługi prawne i doradcze.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy dotyczących budynku Urzędu Miasta i Gminy (zadania nr 6), należy wskazać, że skoro budynek ten jest wykorzystywany do różnych kategorii czynności, tj. do czynności opodatkowanych, zwolnionych od podatku oraz niepodlegających VAT, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z termomodernizacją budynku Urzędu Miasta i Gminy w zakresie, w jakim te towary i usługi będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W tym miejscu należy zauważyć, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT. Jednocześnie z przepisów tych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zatem budynek Urzędu Miasta i Gminy wykorzystywany jest do wszystkich zakresów jej działalności tj. działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione) oraz działalności innej niż gospodarcza. W konsekwencji nie można uznać, że budynek jest wykorzystywany wyłącznie do czynności niepodlegających. Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca dokonuje nabycia towarów i usług, które wykorzystywane będą zarówno do celów prowadzonej przez niego działalności gospodarczej (czynności opodatkowane i zwolnione z podatku VAT) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegające opodatkowaniu), w pierwszej kolejności jego obowiązkiem jest przypisanie kwoty podatku naliczonego do celów działalności gospodarczej z zastosowaniem art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT. Ponadto należy zaznaczyć, że w sytuacji gdy u Wnioskodawcy w ramach działalności gospodarczej, oprócz czynności opodatkowanych, występują także czynności zwolnione od podatku, celem obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zastosowanie znajdzie również proporcja, o której mowa w art. 90 ustawy.

W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumenujących zakupy związane z modernizacją budynku Urzędu Miasta i Gminy w zakresie, w jakim zakupy te będą miały związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych zgodnie z zasadami wynikającymi z art. 86 ust. 1 i 86 ust. 2a oraz art. 90 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek zawartych w art. 88 ustawy.

Zatem wbrew twierdzeniu Gminy będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu zakupów związanych z modernizacją budynku Urzędu Miasta i Gminy. Jak wskazał Wnioskodawca wskaźnik struktury sprzedaży (WSS) wg deklaracji VAT-7 za 2016 r. wynosi 95% oraz prewskaźnik za 2017 r. wg. danych za 2016 r. 7%.

Podsumowując, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dotyczącego zakupów związanych z realizacją zadań 1 do 5, natomiast od zakupów związanych z zadaniem nr 6 tj. modernizacją budynku Urzędu Miasta i Gminy, który będzie wykorzystywany zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, zwolnionych od podatku VAT jak i niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będzie przysługiwało w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi będą związane ze sprzedażą opodatkowaną. Prawo do odliczenia części podatku naliczonego ustalonej według opisanych wyżej zasad, będzie przysługiwało Wnioskodawcy pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych zawartych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj