Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.688.2017.2.AK
z 1 grudnia 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 października 2017r. (data wpływu 5 października 2017r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 listopada 2017r. (data wpływu 13 listopada 2017r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanych działek nr 79/20 oraz nr 79/18 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży zabudowanych działek nr 79/20 oraz nr 79/18.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 13 listopada 2017r. (data wpływu 13 listopada 2017r.) w zakresie doprecyzowania opisanego zdarzenia przyszłego oraz o uiszczenie brakującej opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Komornik Sądowy przy Sądzie Rejonowym w ... prowadzi postępowania egzekucyjne wobec dłużników:

  • ... prowadzący działalność gospodarczą ... ZAKŁAD CUKIERNICZY „...”, ...., obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.
  • ...., NIP ... prowadzącej działalność gospodarczą „...” CUKIRNICTWO ..., ..., obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Postępowanie egzekucyjne zostało skierowane do nieruchomości stanowiących współwłasność dłużników we wspólności ustawowej małżeńskiej położonych w ..., gmina ... na ul. ... ., dla których Sąd Rejonowy w ....V Wydział Ksiąg Wieczystych, prowadzi księgi wieczyste o numerach KW Nr .... (działka 79/18) i KW Nr ....9 (działka 79/20).

Powyższe nieruchomości zostały przez Biegłego opisane i oszacowane w trybie art. 948 § 3 Kpc jako całość gospodarcza i jako całość gospodarcza będą licytowane w trybie licytacji publicznej.

Jak wskazał Biegły w sporządzonym operacie szacunkowym przedmiotowe nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy .... uchwalonym Uchwałą Nr …. Rady Miejskiej w .... z dnia 16 grudnia 2004 roku, opublikowaną w Dzienniku Urzędowym Województwa .... Nr ... z 2005 roku, poz. ..., przedmiotowe nieruchomości położone są w jednostce planistycznej oznaczonej symbolem …. - na terenach zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej i zagrodowej.

Zgodnie z opisem i oszacowaniem przedmiotowe nieruchomości stanowią:

Nieruchomość KW Nr ...stanowi działkę gruntu o nr 79/20.

Na terenie nieruchomości - działki gruntu nr 79/20 znajduje się budynek pawilonu handlowego, wybudowany prawdopodobnie ok. 2012 roku na podstawie zgłoszenia budowy niewymagającego pozwolenia na budowę dotyczącego budowy dwóch budynków gospodarczych w technologii tradycyjnej na działce nr 79/20 w .... przy ulicy .... nr ..., dokonanego w dniu 23 listopada 2011 roku w Starostwie Powiatowym w .... Budynek nie istnieje w rejestrze budynków prowadzonym przez Starostę ...., ani na mapach: ewidencyjnej i zasadniczej. Budynek jest obiektem wolnostojącym, parterowym, niepodpiwniczonym, wybudowanym w technologii tradycyjnej. Budynek pełnił funkcję handlową - sklepu spożywczego lub cukierniczego (prawdopodobnie sprzedawane w nim były produkty produkowane w znajdującym się na działce nr 79/18 zakładzie cukierniczo-piekarniczym). Od dłuższego czasu budynek nie jest używany. Dłużnicy wyjechali i porzucili nieruchomość.

Nieruchomość KW .. stanowi działkę gruntu o nr 79/18.

Na terenie nieruchomości - działki gruntu nr 79/18 znajduje się budynek produkcyjno-usługowy, wybudowany na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, a następnie w latach późniejszych rozbudowywany, modernizowany i adaptowany do obecnej funkcji. Brak jest jakiejkolwiek dokumentacji budowlanej tego obiektu, a także wydanych decyzji administracyjnych związanych z pozwoleniem na budowę, czy też pozwoleniem na użytkowanie. W rejestrze budynków prowadzonym przez Starostę ... budynek oznaczony jest numerami: 79/17;3, 79/17;4 i 79/17;5. Budynek jest obiektem wolnostojącym, parterowym, w części z poddaszem użytkowym, niepodpiwniczonym, wybudowanym w technologii tradycyjnej. Budynek zlokalizowany jest w centralnej części działki gruntu nr 79/18, blisko granicy zachodniej działki - ulicy ..... Budynek pełnił funkcję produkcyjno-usługową związaną z produkcją cukierniczo-piekarniczą. W budynku znajdują się typowe pomieszczenia produkcyjno-magazynowe jak i socjalno-biurowe. Wysokość pomieszczeń produkcyjnych zróżnicowana i wynosi od ok. 3,50 m do ok. 3,70 m. Wysokość pomieszczeń biurowych i gospodarczych zróżnicowana i wynosi od ok. 2,50 m do ok. 2,60 m. Stan techniczny budynku przeciętny.

Budynek magazynowy, wybudowany w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku, a następnie w latach późniejszych rozbudowywany, modernizowany i adaptowany do obecnej funkcji. Brak jest jakiejkolwiek dokumentacji budowlanej tego obiektu, a także wydanych decyzji administracyjnych związanych z pozwoleniem na budowę, czy też pozwoleniem na użytkowanie. W rejestrze budynków prowadzonym przez Starostę ... budynek oznaczony jest numerami: 79/17;6 i 79/17;7. Budynek jest obiektem wolnostojącym, parterowym, niepodpiwniczonym, wybudowanym w technologii tradycyjnej, murowej. Budynek zlokalizowany jest w północnej części działki gruntu nr 79/18, bezpośrednio w granicy zachodniej i północnej działki gruntu nr 79/18, bezpośrednio przy ulicy Stokrotki. Budynek pełnił funkcję magazynową związaną z prowadzoną na terenie nieruchomości produkcją cukierniczo-piekarniczą. Stan techniczny budynku przeciętny.

Na terenie nieruchomości znajdują się budowle w postaci ogrodzenia terenu, utwardzenie terenu, przyłącze kanalizacyjne z szambem, przyłącze wodociągowe, przyłącze gazowe, przyłącze elektryczne.

Przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte przez dłużników na mocy warunkowej umowy sprzedaży zawartej 10 lipca 2009 r. REP nr ... oraz umowy przeniesienia własności nieruchomości i oświadczenia o ustanowieniu hipoteki z dnia 16 lipca 2009r. REP nr ....

Zgodnie z postanowieniami umowy dłużnicy nabyli przedmiotowe nieruchomości za łączną kwotę 699.000,00 zł. Jak wynika z treści aktu działka gruntu 79/20 jest niezabudowana zaś działka gruntu o nr 79/18 zabudowana jest czterema budynkami gospodarczymi, murowanymi o łącznej powierzchni użytkowej 660 m2, wybudowanymi w latach siedemdziesiątych dwudziestego wieku, będącymi obecnie w stanie do remontu, obie te działki ogrodzone są częściowo płotem z siatki do drogi publicznej. Ponadto wskazano, iż działki 79/18 i 79/20 stanowią majątek prywatny zbywcy, nie związany z działalnością gospodarczą.

Nabywcy nieruchomości oświadczyli, że nabycia nieruchomości dokonują na potrzeby prowadzonej przez ... działalności gospodarczej pod firmą Zakład Cukierniczy „...” ...

Jak ustalono po dokonaniu nabycia na terenie:

  • nieruchomości zabudowanej (działka 79/18 prowadzone były prace remontowe w celu adaptacji istniejących budynków do celów produkcji cukierniczo-piekarniczej. Jak wnika z dokumentacji przedstawionej komornikowi przez wierzyciela (...) Dłużnik szacował koszt adaptacji na kwotę 100.000,00 zł (dokument z dnia 15 czerwca 2009 r. w załączeniu).

Do dokumentacji Banku dłużnik przedłożył:

  • fakturę 12/2010 z dnia 08 czerwca 2010r. za wykonanie robót wykończeniowych w budynku mieszczącym się w ..., przy ul. ...., na kwotę brutto 68.320,00 zł,
  • fakturą 2/XI 2010 z dnia 25 listopada 2010r. za wykonanie otworu drzwiowego, montażu drzwi, skrobanie gruntowanie ścian, malowanie ścian na kwotę 6.000,00 zł brutto. Jak ustalono w trakcie prowadzonych postępowań egzekucyjnych, po ulepszeniu dłużnik na terenie nieruchomości wykonywał działalność gospodarczą do czasu wynajęcia nieruchomości (tj. do 19 listopada 2013 r.),
  • na terenie nieruchomości niezabudowanej (działka o nr 79/20) został zbudowany budynek pawilonu handlowego, wybudowany prawdopodobnie ok. 2012 roku na podstawie zgłoszenia budowy nie wymagającego pozwolenia na budowę dotyczącego budowy dwóch budynków gospodarczych w technologii tradycyjnej na działce nr 79/20 w .... przy ulicy ..., dokonanego w dniu 23 listopada 2011 roku w Starostwie Powiatowym w ... Budynek jest obiektem wolnostojącym, parterowym, niepodpiwniczonym, wybudowanym w technologii tradycyjnej. Budynek pełnił funkcję handlową - sklepu spożywczego lub cukierniczego (prawdopodobnie sprzedawane w nim były produkty produkowane w znajdującym się na działce nr 79/18 zakładzie cukierniczo-piekarniczym). Jak ustalono po wybudowaniu budynku, dłużnik prowadził na jego terenie działalność gospodarczą, polegającą na sprzedaży wyrobów własnych, do czasu jego wynajęcia (tj. 19 listopada 2013 r.).

W toku prowadzonych postępowań ustalono, iż na mocy umowy z dnia 19 listopada 2013 r. ... prowadzący działalność gospodarcza pod nazwą ... Zakład Cukierniczy „...” ... wynajął Piekarni Cukierni ... Spółka z o. o. (KRS ...) lokal o powierzchni użytkowej 300 m2 obejmującej powierzchnię produkcyjną i sklep znajdujący się na terenie nieruchomości stanowiącej własność wynajmującego (w załączeniu umowa najmu). Jak wynika z KRS wynajmujący z dniem 28 lutego 2015 roku zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej.

Obecnie nieruchomość jest opuszczona nikt na terenie nieruchomości nie wykonuje działalności gospodarczej, brak kontaktu z dłużnikami.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowany wskazał:

W odniesieniu do budynków znajdujących się na działce 79/20:

Na terenie nieruchomości - działki gruntu nr 79/20 znajduje się budynek pawilonu handlowego, wybudowany prawdopodobnie ok. 2012 roku na podstawie zgłoszenia budowy niewymagającego pozwolenia na budowę dotyczącego budowy dwóch budynków gospodarczych w technologii tradycyjnej na działce nr 79/20 w .... przy ulicy ... nr 64, dokonanego w dniu 23 listopada 2011 roku w Starostwie Powiatowym w .... Budynek nie istnieje w rejestrze budynków prowadzonym przez Starostę ..., ani na mapach: ewidencyjnej i zasadniczej. Budynek jest obiektem wolnostojącym, parterowym, niepodpiwniczonym, wybudowanym w technologii tradycyjnej. Budynek pełnił funkcję handlową - sklepu spożywczego lub cukierniczego. Budynek ten stanowi budynek w rozumieniu ustawy Prawo budowlane. Nr PKOB 1230 - Budynki handlowo-usługowe. Budynek jest trwale związany z gruntem.

Jak wynika z poczynionych ustaleń przedmiotowy budynek był wybudowany przez dłużnika ok. 2012 r. na potrzeby prowadzonej na terenie przedmiotowej nieruchomości działalności gospodarczej. W budynku dłużnik sprzedawał wyroby własne i produkty spożywcze. Na mocy umowy z dnia 19 listopada 2013r. ... prowadzący działalność gospodarcza pod nazwą ... Zakład Cukierniczy „...” ... wynajął Piekarni Cukierni ... Spółka z o.o. lokal o powierzchni użytkowej 300 m2 obejmującej powierzchnię produkcyjną i sklep znajdujący się na terenie nieruchomości stanowiącej własność wynajmującego. Obecnie nieruchomość jest opuszczona nikt nie wykonuje w tym budynku działalności gospodarczej. Wobec powyższego, w ocenie Komornika pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a terminem licytacji upłynie okres 2 lat.

Poszczególne budynki/budowle były wykorzystywane przez Dłużników do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z uzyskanej dokumentacji wynika, iż przedmiotowy budynek został przez dłużnika wybudowany ok. 2012 r., a po jego wybudowaniu dłużnicy nie ponosili wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W odniesieniu do budynków znajdujących się na działce 79/18 :

Na terenie nieruchomości - działki gruntu nr 79/18 znajduje się:

  • budynek produkcyjno-usługowy, wybudowany na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku, a następnie w latach późniejszych rozbudowywany, modernizowany i adaptowany do obecnej funkcji. Brak jest jakiejkolwiek dokumentacji budowlanej tego obiektu, a także wydanych decyzji administracyjnych związanych z pozwoleniem na budowę, czy też pozwoleniem na użytkowanie. W rejestrze budynków prowadzonym przez Starostę ... budynek oznaczony jest numerami: 79/17;3, 79/17;4 i 79/17;5. Budynek jest obiektem wolnostojącym, parterowym, w części z poddaszem użytkowym, niepodpiwniczonym, wybudowanym w technologii tradycyjnej. Budynek zlokalizowany jest w centralnej części działki gruntu nr 79/18, blisko granicy zachodniej działki - ulicy ..... Budynek pełnił funkcję produkcyjno-usługową związaną z produkcją cukierniczo-piekarniczą. W budynku znajdują się typowe pomieszczenia produkcyjno-magazynowe, jak i socjalno-biurowe. Wysokość pomieszczeń produkcyjnych zróżnicowana i wynosi od ok. 3,50 m do ok. 3,70 m. Wysokość pomieszczeń biurowych i gospodarczych zróżnicowana i wynosi od ok. 2,50 m do ok. 2,60 m. Stan techniczny budynku przeciętny.
  • budynek magazynowy, wybudowany w połowie lat osiemdziesiątych XX wieku, a następnie w latach późniejszych rozbudowywany, modernizowany i adaptowany do obecnej funkcji. Brak jest jakiejkolwiek dokumentacji budowlanej tego obiektu, a także wydanych decyzji administracyjnych związanych z pozwoleniem na budowę czy też pozwoleniem na użytkowanie. W rejestrze budynków prowadzonym przez Starostę ... budynek oznaczony jest numerami: 79/17;6 i 79/17;7. Budynek jest obiektem wolnostojącym, parterowym niepodpiwniczonym, wybudowanym w technologii tradycyjnej, murowej. Budynek zlokalizowany jest w północnej części działki gruntu nr 79/18, bezpośrednio w granicy zachodniej i północnej działki gruntu nr 79/18, bezpośrednio przy ulicy .... Budynek pełnił funkcję magazynową związaną z prowadzoną na terenie nieruchomości produkcją cukierniczo-piekarniczą. Stan techniczny budynku przeciętny.

Na terenie nieruchomości znajdują się budowle w postaci ogrodzenia terenu, utwardzenie terenu, przyłącze kanalizacyjne z szambem, przyłącze wodociągowe, przyłącze gazowe, przyłącze elektryczne.

Wymienione obiekty (budynek magazynowy i budynek produkcyjno-usługowy) stanowią budynki i budowle w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane. Oznaczone odpowiednio:

  • PKOB 1251 - Budynki przemysłowe.
  • PKOB 1252 - Zbiorniki, silosy i budynki magazynowe.

Budynki i budowle są trwale związane z gruntem z gruntem.

Jak wynika ze zgromadzonych w toku czynności opisu i oszacowania informacji po dokonaniu nabycia przedmiotowej nieruchomości dłużnik dokonał na terenie budynków znajdujących się na działce 79/18 prac remontowych w celu adaptacji istniejących budynków do celów produkcji cukierniczo-piekarniczej. Jak wnika z dokumentacji przedstawionej komornikowi przez wierzyciela ( ...) dłużnik szacował koszt adaptacji na kwotę 100.000,00 zł.


Do dokumentacji Banku dłużnik przedłożył:

  • fakturę 12/2010 z dnia 08 czerwca 2010 r. za wykonanie robót wykończeniowych w budynku mieszczącym się w ... przy ul. ... na kwotę brutto 68.320,00 zł.
  • fakturą 2/XI 2010 z dnia 25 listopada 2010 r. za wykonanie otworu drzwiowego, montażu drzwi, skrobanie gruntowanie ścian, malowanie ścian na kwotę 6.000,00 zł brutto.

Wobec powyższego, w ocenie Wnioskodawcy, wartość wydatków poniesionych przez dłużnika na ulepszenie ww. budynku nie przekroczyła 30% wartości początkowej tego obiektu.

Jak wynika z posiadanych przez Komornika informacji (aktu notarialnego) dłużnicy przedmiotowe nieruchomości nabyli na potrzeby prowadzonej przez ... działalności gospodarczej pod firmą Zakład Cukierniczy „...” .... Zgodnie z postanowieniami umowy dłużnicy nabyli przedmiotowe nieruchomości za łączną kwotę 699.000,00 zł. Ponadto wskazano, iż działki 79/18 i 79/20 stanowią majątek prywatny zbywcy, nie związany z działalnością gospodarczą.

Wobec powyższego należy przyjąć, iż nieruchomości te zostały ujęte w środkach ewidencji środków trwałych w wartości 699.000,00 zł - zgodnie z postanowieniami aktu notarialnego.

Zgodnie z treścią umowy z dnia 19 listopada 2013 r. ... prowadzący działalność gospodarczą pod nazwą ... Zakład Cukierniczy „...” ... wynajął Piekarni Cukierni ... Spółka z o. o. lokal o powierzchni użytkowej 300 m2 obejmującej powierzchnię produkcyjną i sklep znajdujący się na terenie nieruchomości stanowiącej własność wynajmującego.

Wobec powyższego należy przyjąć, iż przedmiotem najmu było pomieszczenie sklepu zlokalizowanego na działce 79/20 (którego powierzchnia użytkowa wynosi 45 m2) oraz w pozostałym zakresie, (tj. 255 m2) budynek produkcyjno-usługowy zlokalizowany na działce 79/18. Jak wynika z postanowień umowy - umowa najmu została zawarta na czas nieokreślony.

W aktach postępowania brak jest informacji, iż wynajmujący poniósł nakłady na przedmiot najmu. Wobec powyższego Wnioskodawca przyjmuje, iż takie nakłady nie zostały poniesione. Jednocześnie należy podkreślić, iż przedmiotowe nieruchomości są opuszczone. Mimo podjęcia czynności - miejsce obecnego pobytu dłużników nie zostało ustalone. W postępowaniu egzekucyjnym dłużnicy są reprezentowani przez ustanowionego przez Sąd kuratora dla dłużnika nieznanego z miejsca pobytu. Wobec powyższego brak jest możliwości uzyskania od dłużników dalszych oświadczeń.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W związku z powyższym opisem stanu faktycznego oraz planowaną licytacją wyżej oznaczonych zabudowanych nieruchomości Wnioskodawca zadaje następujące pytania:

Czy dostawa wyżej oznaczonych zabudowanych nieruchomości będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy komornik sądowy dokonujący sprzedaży w trybie licytacji publicznej tych nieruchomości będzie zobowiązany obliczyć i „odprowadzić” podatek od towarów i usług, czy też podlega ona zwolnieniu z podatku?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa wyżej oznaczonych zabudowanych nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, ponieważ w przypadku przedmiotowej nieruchomości doszło do pierwszego zasiedlenia i od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu sprzedaży upłynie okres 2 lat.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W pierwszej kolejności należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 6 lipca 1982r. o księgach wieczystych i hipotece (Dz. U. z 2017 r., poz. 1007, z późn. zm.) dla każdej nieruchomości prowadzi się odrębną księgę wieczystą, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej. Dotyczy to także nieruchomości lokalowych oraz nieruchomości, w których nieruchomości lokalowe zostały wyodrębnione.

Zatem każda działka gruntu wchodząca w skład nieruchomości stanowi samodzielnie wyodrębnioną całość, która może być przedmiotem odrębnej dostawy, opodatkowanej właściwą stawką podatkową.

Uwzględniając powyższe, objęta jedną transakcją może być cała nieruchomość, składająca się z kilku działek gruntów, lecz przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT będzie dostawa prawa własności każdej z działek odrębnie. Tak więc, w przedmiotowej sprawie należy każdą wyodrębnioną ewidencyjnie działkę rozpatrzyć jako osobny przedmiot dostawy.

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2017 r., poz. 1201, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Z treści wskazanego wyżej przepisu wynika zatem, że komornik sądowy jest płatnikiem podatku od dostawy towaru dokonywanej w trybie egzekucji, w przypadku, gdy wykonuje czynności egzekucyjne. Należy zauważyć, że przez czynność egzekucyjną należy rozumieć każde formalne, oparte na przepisach procesowych, działanie uprawnionego organu egzekucyjnego wywołujące skutek prawny dla prowadzonej egzekucji.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Podatnikiem natomiast, stosownie do treści art. 7 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Przepis art. 30 § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa stanowi, że płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem, a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Dostawa towaru mieści się w definicji sprzedaży określonej w art. 2 pkt 22 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Tak więc, w świetle przytoczonych powyżej przepisów, zarówno grunt, jak i budynek spełniają definicję towaru określoną w art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż traktowana jest jako odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – według art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Odnosząc się do okoliczności sprawy, należy wskazać, że przepisy Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L z 11.12.2006, Nr 347, str. 1, z późn. zm.), zwanej dalej Dyrektywą 2006/112/WE, posługują się pojęciem „pierwszego zasiedlenia”, jednakże nie definiują tego pojęcia oraz nie wprowadzają dodatkowych warunków go określających.

W konsekwencji, zarówno zgodnie z przepisami Dyrektywy 2006/112/WE oraz w świetle utrwalonego w tej materii orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pierwsze zasiedlenie budynku należy rozumieć szeroko jako „pierwsze zajęcie budynku, używanie”. W efekcie, aby w tej sytuacji można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, jego używania, w tym również na potrzeby własnej działalności gospodarczej.

Zgodnie jednak z art. 12 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą uznać za podatnika każdego, kto okazjonalnie dokonuje transakcji związanej z działalnością, o której mowa w art. 9 ust. 1 akapit drugi, w szczególności jednej z następujących transakcji:

  1. dostawa budynku lub części budynku oraz związanego z nim gruntu, przed pierwszym zasiedleniem;
  2. dostawa terenu budowlanego.

Jak stanowi art. 12 ust. 2 zdanie drugie Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie mogą określić szczegółowe zasady stosowania kryterium, o którym mowa w ust. 1 lit. a), do przebudowy budynków oraz zdefiniować pojęcie „gruntu związanego z budynkiem”.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Ponadto, jak wynika z art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, chyba że budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat. A zatem wykorzystywanie obiektu przez okres co najmniej 5 lat do czynności opodatkowanych pozwala podatnikowi na zastosowanie zwolnienia od podatku nawet w sytuacji, gdy ponosił on wydatki nie niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów, w związku z którymi to wydatkami miał prawo do odliczenia podatku VAT.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy również zauważyć, że w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Zgodnie z art. 43 ust. 11 ustawy VAT oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2), musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – możliwość zrezygnowania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji na zasadach ogólnych.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z kilku podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Wobec powyższego, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Odnosząc powyższe uregulowania do niniejszej sprawy należy wskazać, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, jedynie w sytuacji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r., poz. 1332, z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową - art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 3a) ustawy Prawo budowlane, obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Z kolei w myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki.

Urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku i opodatkować łącznie z tym budynkiem, z którym są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne. Brak podstaw do stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów w zakresie stawki podatku VAT dla ww. urządzeń w oderwaniu od budynków, do których przynależą, gdyż w świetle obowiązujących przepisów nie mają one samodzielnego bytu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz opis sprawy należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie doszło do pierwszego zasiedlenia budynku pawilonu handlowego posadowionego na działce nr 79/20, a od momentu pierwszego zasiedlenia do momentu zbycia nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wynika bowiem z opisu sprawy, przedmiotowy budynek został przez dłużnika wybudowany ok. 2012 r. na potrzeby prowadzonej na terenie przedmiotowej nieruchomości działalności gospodarczej. W budynku dłużnik sprzedawał wyroby własne i produkty spożywcze. Po jego wybudowaniu dłużnicy nie ponosili wydatków na jego ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Zatem dostawa budynku pawilonu handlowego posadowionego na działce nr 79/20 będzie korzystała ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Skoro dostawa ww. budynku będzie korzystała ze zwolnienia od podatku to – na podstawie powołanego wyżej art. 29a ust. 8 ustawy – ze zwolnienia tego korzystać będzie również dostawa gruntu, z którym budynek ten jest trwale związane.

Podobnie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzystać będzie dostawa budynku magazynowego oraz budynku produkcyjno-usługowego znajdujących się na działce nr 79/18. Budynki te jak wynika z wniosku zostały wybudowane na przełomie lat siedemdziesiątych i osiemdziesiątych XX wieku. Przedmiotowe nieruchomości zostały nabyte przez dłużników na mocy warunkowej umowy sprzedaży zawartej 10 lipca 2009 r. oraz umowy przeniesienia własności nieruchomości i oświadczenia o ustanowieniu hipoteki z dnia 16 lipca 2009r. Po dokonaniu nabycia przedmiotowej nieruchomości dłużnik dokonał na terenie budynków znajdujących się na działce 79/18 prac remontowych w celu adaptacji istniejących budynków do celów produkcji cukierniczo-piekarniczej. Jak wnika z dokumentacji przedstawionej komornikowi przez wierzyciela dłużnik szacował koszt adaptacji na kwotę 100.000,00 zł. Jednakże w ocenie Wnioskodawcy, wartość wydatków poniesionych przez dłużnika na ulepszenie ww. budynków nie przekroczyła 30% wartości początkowej tego obiektu. W konsekwencji ich dostawa wypełni przesłanki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ponadto na działce nr 79/18 znajdują się ogrodzenie terenu, utwardzenie terenu, przyłącze kanalizacyjne z szambem, przyłącze wodociągowe, przyłącze gazowe, przyłącze elektryczne, które zgodnie z wyżej cytowanym przepisem art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane stanowią urządzenia budowlana, czyli urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Nie są to natomiast – jak twierdzi Wnioskodawca - budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane, którą uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Zatem urządzenia te należy traktować jako elementy przynależne do budynków i opodatkować łącznie z budynkami, z którymi są powiązane. W związku z powyższym, iż w stosunku do dostawy budynków znajdujących się na działce nr 79/18 znajdzie zastosowanie zwolnienie z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to dostawa ww. urządzeń budowlanych w postaci ogrodzenia terenu, utwardzenia terenu, przyłącza kanalizacyjnego z szambem, przyłącza wodociągowego, przyłącza gazowego oraz przyłącza elektrycznego również będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie ww. przepisu.

Skoro zatem dostawa wymienionych we wniosku budynków posadowionych na działce nr 79/20 oraz ww. urządzeń budowalnych przynależnych do ww. budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to – na podstawie powołanego wyżej art. 29a ust. 8 ustawy – ze zwolnienia tego korzystać będzie również dostawa gruntu, z którym obiekty te są trwale związane.

Wobec zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku ze sprzedażą ww. budynków, budowli oraz urządzeń budowlanych, bezzasadne jest badanie możliwości korzystania ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, gdyż zwolnienia te mają zastosowanie do dostawy budynków, budowli lub ich części nieobjętej zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Reasumując, czynność sprzedaży w trybie egzekucji sądowej nieruchomości będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako odpłatna dostawa towarów dokonana przez podatnika tego podatku. Jednakże dostawa przedmiotowych nieruchomości, tj. budynków posadowionych na działkach gruntu nr 79/18 i nr 79/20, spełniała będzie przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Ze zwolnienia korzystać będzie również, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, dostawa gruntu, na którym budynki te się znajdują.

Zatem oceniając stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dostawa wyżej oznaczonych zabudowanych nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należało je uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadniania prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w … w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj