Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.662.2017.1.RH
z 14 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 8 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu, ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla świadczonych usług.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą m.in. na produkcji instrumentów i przyrządów pomiarowych, kontrolnych i nawigacyjnych, wykonywaniu instalacji wodno-kanalizacyjnych, cieplnych, gazowych i klimatyzacyjnych. W ramach prowadzonej działalności zawierane są umowy (m.in. ze spółdzielniami mieszkaniowymi, wspólnotami mieszkaniowymi, spółkami komunalnymi, towarzystwami budownictwa społecznego) na wykonanie usług budowlanych polegających na montażu (wymianie, instalacji) wodomierzy i/lub ciepłomierzy w budynkach mieszkalnych, w tym wielolokalowych. W ramach tych umów Wnioskodawca realizuje montaż wodomierzy i/lub ciepłomierzy w ramach prac związanych z budową, remontem, modernizacją, termomodernizacją lub przebudową obiektów budowlanych lub ich części w lokalach mieszkalnych objętych społecznym programem mieszkalnym.


Montaż wodomierzy i/lub ciepłomierzy z reguły wymaga przeprowadzenia szeregu prac uzależnionych od stanu zastanej instalacji grzewczej. W ramach wykonywanych świadczeń wymiany ciepłomierzy w poszczególnych mieszkaniach Spółdzielni lub Wspólnot Mieszkaniowych lub Spółek komunalnych Spółka realizuje łącznie następujące działania:


  1. przygotowuje miejsca do zdemontowania ciepłomierza lub wodomierza,
  2. zdemontowanie ciepłomierza lub wodomierza,
  3. oczyszczenie połączeń gwintowych,
  4. instalacja nowego ciepłomierza lub wodomierza,
  5. wykonanie próby szczelności,
  6. zaplombowanie ciepłomierza lub wodomierza.


Montowane nowe wodomierze i/lub ciepłomierze w zdecydowanej większości przypadków charakteryzują się podwyższonymi parametrami technicznymi i nowatorskimi rozwiązaniami w stosunku do wodomierzy i/lub ciepłomierzy zdemontowanych w trakcie usługi montażu. Dodatkowo zgodnie z odrębnymi przepisami właściciele budynków mają obowiązek legalizacji każdego wodomierza i/lub każdego ciepłomierza po 5 latach jego użytkowania. Jest on wówczas wymieniany na nowy. Wodomierze i/lub ciepłomierze są instalowane w poszczególnych mieszkaniach budynków wielolokalowych, natomiast ciepłomierze instalowane są również w węzłach cieplnych wewnątrz budynku.

Montaż wodomierza i/lub ciepłomierza z reguły wymaga przeprowadzenia szeregu prac dodatkowych (uzależnionych od stanu zastanej instalacji) takich jak wymiana półśrubunków, zaworów, wymiana kształtek (kolanka, nyple itp.), montaż redukcji, przedłużek. Niekiedy konieczna jest wymiana skorodowanych odcinków rur, bądź przeróbka instalacji. Całość prac jest wykonywana przez wyspecjalizowanych monterów nadzorowanych i koordynowanych przez kierownika. Kierownik ustala harmonogram oraz rozdział prac pomiędzy poszczególne ekipy monterskie, uzgadnia też z inwestorem zakres koniecznych robót dodatkowych. Po zakończeniu montażu następuje podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego. W przypadku montażu urządzeń pomiarowych z nakładkami radiowymi podpisanie protokołu następuje po uruchomieniu systemu zdalnego odczytu.


Wnioskodawca wskazuje, że uzyskał informację z Urzędu Statystycznego w Łodzi znak ………………. (która stanowi załącznik niniejszego wniosku) stwierdzającą, że roboty opisane w stanie faktycznym mieszczą się w grupowaniach:


  1. instalowanie wodomierzy: PKWiU 43.22.11.0- „Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających”.
  2. Instalowanie ciepłomierzy: PKWiU 43.22.12.0- „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Jaką stawką podatku od towarów i usług powinna być opodatkowana usługa budowlana polegająca na instalacji wodomierzy i/lub ciepłomierzy przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym?


Zdaniem Wnioskodawcy, montaż wodomierzy i/lub ciepłomierzy, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, będzie objęty obniżoną stawką podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), która na dzień składania niniejszego wniosku wynosi 8%.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl przepisu art. 5a ustawy o VAT towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13. art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Od tej reguły ustawodawca ustanowił pewne wyjątki, tzn. przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z ari. 41 ust. 2 ustawy o VAT dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie z 41 ust. 12 ustawy o VAT stawkę podatku, o której mowa w 41 ust. 2 ustawy o VAT, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Zgodnie z art. 41 ust. 12a ustawy o VAT przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b


Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:


  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.


W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęć: budowa, remont modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

Analiza powołanych wyżej przepisów prawa prowadzi do wniosku, że warunkiem zastosowania 8% stawki, na podstawie art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, jest spełnienie dwóch przesłanek. Po pierwsze, zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji budynków lub ich przebudowy. Po drugie, budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej 8% stawki podatku. Kwestia odpowiedniej kwalifikacji budynków lub lokali (możliwości ich zaliczenia do „budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym”), nie budzi wątpliwości prawnych. Określone wątpliwości interpretacyjne mogą jednak wiązać się z rozumieniem pojęć „budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja budynków lub ich przebudowa” na gruncie ustawy o VAT.

W stanie faktycznym będących przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej zawiera umowy cywilnoprawne, w których zleceniodawcy zainteresowani są uzyskaniem rezultatu jakim jest montaż w lokalach mieszkaniowych wchodzących w skład ich zasobu lokalowego wodomierzy i/lub ciepłomierzy przez Wnioskodawcę. Obowiązkiem Wnioskodawcy w takich przypadkach jest zrealizowanie wizytacji w każdym lokalu mieszkalnym wchodzącym w skład zasobu lokalowego zleceniodawcy, dokonanie oględzin istniejącej instalacji, przygotowanie jej do dokonania demontażu wodomierza i/lub ciepłomierza (wymaga to niekiedy już na tym etapie przeprowadzenia prac budowlanych w celu uzyskania stosownego dostępu do trudno zlokalizowanych wodomierzy lub ciepłomierzy), następnie dokonywany jest w danym lokalu demontaż wodomierzy i/lub ciepłomierzy, oczyszczenie elementów instalacji, dokonanie montażu nowych wodomierzy i/lub ciepłomierzy. Na końcu następuje weryfikacja prawidłowości dokonania montażu i funkcjonowania nowych wodomierzy i/lub ciepłomierzy. Przy tak określonych obowiązkach ze strony Wnioskodawcy, należy uznać, że celem i istotą świadczenia jest kompleksowa usługa, której przedmiotem jest zapewnienie montażu (wymiana, instalacja) wodomierzy i/lub ciepłomierzy w lokalach mieszkalnych, która ma na celu zapewnienie prawidłowego korzystania z systemu wodno-kanalizacyjnego lub cieplnego w tych lokalach.

W przypadku transakcji, na które składają się różne części składowe, dla których zastosowanie mają różne stawki podatku VAT, zastosowanie znajduje ta stawka, która jest właściwa dla świadczenia dominującego. W szczególności takie świadczenie nie powinno być dzielone w sposób sztuczny na poszczególne części składowe (tzw. świadczenie kompleksowe).

Świadczenie kompleksowe (złożone) to zgodnie z orzecznictwem TSUE szereg działań podejmowanych przez podatnika na rzecz kontrahenta, które z gospodarczego punktu widzenia tworzy jedną całość i z podatkowego punktu widzenia nie powinno być w sposób sztuczny dzielone. Natomiast o tym, czy będziemy mieli do czynienia z dostawą towarów, czy świadczeniem usług powinien przesądzić element, który w ramach danego świadczenia ma charakter dominujący (zob. np. wyroki TSUE: z 2 maja 1996 r. w sprawie C-231/94, Faaborg Gelting Linien; z 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd p-ko Commissioners of Custom and Excise; z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04, Levob Verzekeringen BV i OV Bank NV v Staatssecretaris van Financien, z glosą P Selera, opubl. Lex/ el. 2010). Jeżeli elementem dominującym w ramach danej transakcji będzie wydanie towaru w celu przeniesienia prawa do rozporządzania nim jak właściciel, zaś pozostałe czynności będą miały charakter pomocniczy lub uboczny (np. transport, magazynowane, gwarancja) wówczas transakcja powinna być traktowana jako dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy. Natomiast w przypadku gdy istotą transakcji z perspektywy nabywcy będzie zrealizowanie określonej usługi na określonych warunkach, to mimo, że w ramach takiej transakcji może także wystąpić wydanie towaru, powinna być ona traktowana jako świadczenie usług.


W przekonaniu Wnioskodawcy opisywana usługa bez wątpienia może być uznana za kompleksową usługę budowlaną. Montaż wodomierzy i/lub ciepłomierzy realizowany jest w lokalach mieszkalnych, obejmuje swoim zakresem ingerencję w instalację wodno-kanalizacyjną lub cieplną nieruchomości, a jej rezultatem jest demontaż wodomierzy lub ciepłomierzy oraz montaż nowych wersji ich odpowiedników. W wyniku wykonania usługi nowe wodomierze lub ciepłomierze stają się częścią składową instalacji wodno-kanalizacyjnej lub cieplnej i tym samym całego budynku (są z nim trwale związane). Nie ma możliwości odłączenia tych elementów bez istotnego wpływu na funkcjonalność danego mieszkania i bez uszkodzenia instalacji. Usługa taka w opinii Wnioskodawcy może być sklasyfikowana jako:


  1. instalowanie wodomierzy: PKWiU 43.22.11.0- „Roboty związane z wykonywaniem instalacji wodno-kanalizacyjnych i odwadniających”.
  2. Instalowanie ciepłomierzy: PKWiU 43.22.12.0- „Roboty związane z wykonywaniem instalacji cieplnych, wentylacyjnych i klimatyzacyjnych”


Potwierdza to otrzymana przez Wnioskodawcę informacja z Urzędu Statystycznego w Łodzi z dnia 17 lipca 2017 roku znak LDZ-OKN.4221.5806.2017.KU.1 (która stanowi załącznik do niniejszego wniosku).

Z tak określonej usługi budowlano-montażowej realizowanej przez Wnioskodawcę nie można wyłączyć poszczególnych elementów kosztów jej realizacji do odrębnej sprzedaży. Obrotem podatnika w opisanym stanie faktycznym jest uzgodniona kwota wypłacana w zamian za wykonanie określonej pełnej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robocizna, transport, zużyta energia, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę, ma istotne znaczenie informacyjne przy ustalaniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów zawartych w tym wyliczeniu (dla celów podatkowych). Dla zleceniodawców Wnioskodawcy znaczenie ma wyłącznie rezultat całego świadczenia Wnioskodawcy i osiągnięcie celu jakim jest odpowiednia modernizacja urządzeń systemu grzewczego i systemu wodno-kanalizacyjnego.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przypadku kompleksowej usługi polegającej na montażu (wymiana, instalacja) wodomierzy i/lub ciepłomierzy przez Wnioskodawcę w obiektach budowlanych lub ich częściach, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, zastosowanie znajdzie stawka podatku VAT, o której mowa w art. 41 ust. 2. która na dzień niniejszego wniosku, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy wynosi 8%.


Potwierdzenie stanowiska Wnioskodawcy można odnaleźć w aktualnych interpretacjach podatkowych:


  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 kwietnia 2016 roku ITPP1/4512-71/16/BK:
    „Przedstawione okoliczności sprawy pozwalają na uznanie, że świadczone przez Wnioskodawcę prace w zakresie wymiany instalacji elektrycznej oraz montażu instalacji systemu automatyki budynkowej stanowią usługi modernizacji obiektu budowlanego. Wynikiem tych usług jest wyposażenie istniejącego budynku w nowy system lub modernizacja (unowocześnienie) dotychczas istniejącego systemu, w efekcie czego następuje trwałe ulepszenie, jak też unowocześnienie samego budynku jako całości. Następuje też poprawa jego funkcjonalności. Co istotne efekty tych usług niewątpliwie są trwale związane z obiektami w których są one wykonywane. Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego, na tle powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro Wnioskodawca będzie wykonywać świadczenie, polegające na usłudze modernizacji systemu zabezpieczeń wraz z niezbędnymi materiałami do jego wykonania jak również wymiana instalacji elektrycznej, w ramach modernizacji domu jednorodzinnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, to świadczenie to (obejmujące wartość zużytych materiałów oraz koszty robocizny), opodatkowane będzie stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.
  2. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 czerwca 2015 roku IBPP2/4512-312/15/BW:
    „Istotą wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności będzie modernizacja istniejących instalacji wewnętrznych centralnego ogrzewania lub centralnej wody użytkowej przy użyciu własnych lub zakupionych materiałów. Powyższe nie zmienia fakt. że wartość materiałów czasem może być wyższa od usługi, gdyż cena może być jednym z elementów przesądzającym o charakterze wykonywanych czynności, lecz nie jedynym. Zatem wskazany przez Wnioskodawcę udział procentowy materiałów w wartości całej usługi nie jest ostatecznym wyznacznikiem.
    Reasumując, opisaną we wniosku usługę należy uznać za kompleksową usługę budowlano-montażową polegającą na modernizacji/remoncie istniejącej instalacji wewnętrznej m.in. centralnego ogrzewania i centralnej wody użytkowej, a w sytuacji gdy usługa ta będzie wykonywana w budynkach mieszkalnych zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w rozumieniu przepisów ustawy, to będzie podlegała opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy”.
  3. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 26 czerwca 2012 roku ILPP2/443-712/11/12-S2/MN:
    „Wobec powyższego, usługa budowlana polegająca na instalacji wodomierzy lub ciepłomierzy przez ich producenta, w ramach której wykonane są czynności takie jak: przygotowanie miejsca do zdemontowania wodomierza lub ciepłomierza, zdemontowanie wodomierza lub ciepłomierza, oczyszczenie połączeń gwintowych, dostosowanie instalacji do wodomierza lub ciepłomierza, instalacja nowego wodomierza (często z nakładką do dokonywania odczytów drogą radiową) lub nowego ciepłomierza, wykonanie próby szczelności, zaplombowanie wodomierza lub ciepłomierza- wykonywana jak wskazał Wnioskodawca, w ramach prac związanych z budową, remontem, modernizacją termomodernizacją lub przebudową obiektów budowlanych lub ich części objętych społecznym programem mieszkaniowym podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 12 w związku z art. 41 ust. 2 i art. 146a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług”.
  4. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 14 lutego 2017 roku 2461-IBPP2.4512.963.2016.2.BW:
    „W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca ma wątpliwości, czy do świadczonych przez niego ww. usług prawidłowe jest stosowanie obniżonej stawki podatku VAT 8%.


Mając na uwadze powyższe oraz przedstawione we wniosku okoliczności sprawy stwierdzić należy, że skoro objęte pytaniem usługi, w szczególności:


  • montaż wodomierza do rozliczania wody bezpowrotnie zużytej,
  • wymiana wodomierzy lokalowych,
  • plombowanie wodomierzy zamontowanych na hydroforze.
  • konfiguracja nakładek radiowych na wodomierzach,

świadczone są w obrębie bryły budynków mieszkalnych zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 i są wykonywane w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT (tj. w ramach remontu oraz modernizacji), to usługi te podlegają opodatkowaniu stawką podatku VAT 8% zgodnie z art. 41 ust. 12 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT.”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj