Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.382.2017.2.AB
z 30 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 lipca 2017 r. (data wpływu 18 lipca 2017 r.) uzupełnionym pismem z 20 września 2017 (data wpływu 25 września 2017 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2017 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości gruntowej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 20 września 2017 (data wpływu 25 września 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 13 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.382.2017.1.AB oraz 0111-KDIB2-1.4010.142.2017.2.AT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

K działające na zasadach stowarzyszenia. Przychody (składki członkowski, wpisowe, sprzedaż pozyskane, zwierzyna) za sezon 2016/2017 wynosiły 87.434,65 zł przy kosztach na sumę 47.180,45 zł. Budżet kolejnego sezonu (roku gospodarczego) 2017/2018 w pozycji przychody zamyka się sumą 95.200,00 zł. K nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (korzysta z kwoty limitu obrotów). K jest właścicielem dwóch działek budowlanych z których jedną o pow. 1500 m2 niezabudowaną z przeznaczeniem w planie zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniową planuje sprzedać. Wartość sprzedaży wg aktualnych cen w rejonie tej lokalizacji w granicach 25 tyś - 40 tyś złotych. Uzyskanie z ewentualnej sprzedaży środki finansowe z przekazaniem na pokrycie kosztów zagospodarowania działki (między innymi budowę pomieszczeń gospodarczych do przechowywania środków, materiałów sprzętów do realizacji celów statutowych) oraz pozostałe cele statutowe.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że:

Ad.1.

Działka nr 183/5 przeznaczona do sprzedaży, wydzielona z działki nr 183/1 jest od momentu jej nabycia, tj. od dnia 24.09.1998r. (akt notarialny - repertorium - A Nr 6368/98) do chwili obecnej wykorzystywana rolniczo - zasiew zbóż, poplonów z przeznaczeniem na dokarmianie zwierzyny leśnej.

Ad.2.

Miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego Gminy, w którym teren działki nr 183/5 został zakwalifikowany jako teren pod zabudowę mieszkaniową, został zatwierdzony Uchwałą nr XX/134/2004 Rady Gminy z dnia 5 listopada 2004r. (Dz. Urz. Woj. Nr 316 poz. 10429 z dnia 24.12.2004 r.).

Ad.3.

Działka nr 183/5 planowana do sprzedaży nie była i nie jest przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Ad.4.

K nie występowało z wnioskiem o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla działki nr 183/5, gdyż jest MPZP.

Ad.5.

K nie wnosiło o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu działki 183/5, bowiem jest MPZP.

Ad.6.

K nie podejmowało działań zmierzających do zmiany przeznaczenia terenu działki planowanej do sprzedaży, gdyż jest MPZP.

Ad.7.

Działka nr 183/5 jest uzbrojona w przyłącze wodne i przyłącze elektryczne, które zostały wykonane w miesiącach IV-VI.2017r.

Ad.8.

Do chwili obecnej nie podejmowano żadnych działań marketingowych. Przyczyna, to brak konkretnej wiedzy między innymi w zakresie obciążeń podatkiem VAT, czy podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad.9.

Ewentualna sprzedaż działki nr 183/5 będzie prowadzona w formie pisemnego przetargu ofertowego nieograniczonego.

Ad.10.

Do dnia dzisiejszego, tj. 20.09.2017r. K nie dokonywało sprzedaży nieruchomości.

Ad.11.

K posiada grunty, których sprzedaż na dzień dzisiejszy nie jest planowana (stanowią grunty rolne).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy transakcja sprzedaży działki o której mowa w części G poz. 74 wniosku podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Stanowisko Wnioskodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy nie podlega do czasu przekroczenia limitu obrotów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zatem grunty spełniają definicję towaru wynikającą z powyższego przepisu, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Podkreślić należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności działa jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Zgodnie natomiast z art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Z kolei przepis art. 113 ust. 13 ustawy stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

  1. dokonujących dostaw:
    1. towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym, z wyjątkiem:
      • energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),
      • wyrobów tytoniowych,
      • samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających amortyzacji,
    3. budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,
    4. terenów budowlanych,
    5. nowych środków transportu;
  2. świadczących usługi:
    1. prawnicze,,/li>
    2. w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
    3. jubilerskie;
  3. nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy art. 113 ustawy należy wskazać, że – co do zasady – o ile podatnik nie przekroczył kwoty sprzedaży określonej na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, ma prawo do korzystania z ww. zwolnienia do momentu przekroczenia tej kwoty, pod warunkiem, że nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działa na zasadach stowarzyszenia. Przychody za sezon 2016/2017 wynosiły 87.434,65 zł przy kosztach na sumę 47.180,45 zł. Budżet kolejnego sezonu (roku gospodarczego) 2017/2018 w pozycji przychody zamyka się sumą 95.200,00 zł. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług (korzysta z kwoty limitu obrotów). Wnioskodawca jest właścicielem dwóch działek budowlanych z których jedną o pow. 1500 m2 niezabudowaną z przeznaczeniem w planie zagospodarowania pod zabudowę mieszkaniową planuje sprzedać. Wartość sprzedaży wg aktualnych cen w rejonie tej lokalizacji w granicach 25 tyś - 40 tyś złotych. Uzyskanie z ewentualnej sprzedaży środki finansowe z przekazaniem na pokrycie kosztów zagospodarowania działki oraz pozostałe cele statutowe.

W niniejszej sprawie należy zauważyć, że sprzedaż przez Wnioskodawcę przedmiotowej Nieruchomości, dla której jest uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym ww. Nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę, będzie stanowić dostawę terenów budowlanych. Stosownie bowiem do treści art. 2 pkt 33 ustawy przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu – zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zatem bez względu na wartość sprzedaży, w sytuacji dostawy terenów budowlanych (przeznaczonych pod zabudowę), a zatem i niższą niż 200.000 zł, Wnioskodawca nie będzie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy w związku z art. 113 ust. 13 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Ponadto należy zauważyć, że interpretacja rozstrzyga ściśle w zakresie objętym pytaniem i stanowiskiem Wnioskodawcy, zatem przedmiotem interpretacji nie są elementy przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, które nie zostały objęte zakresem zapytania, a także nie zostały zawarte w stanowisku Wnioskodawcy, w szczególności nie jest przedmiotem interpretacji kwestia stawki podatku VAT do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie zauważa się, że ocena stanowiska w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych została zawarta w odrębnym rozstrzygnięciu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj