Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.191.2017.1.MAZ
z 3 listopada 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 20 września 2017 r. (data wpływu –25 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wyprodukowanej i zużytej przez Wnioskodawcę – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie możliwości zwolnienia od akcyzy energii elektrycznej wyprodukowanej i zużytej przez Wnioskodawcę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Samodzielny Publiczny Zakład Opieki Zdrowotnej (dalej jako: „Wnioskodawca” lub „Szpital”) w ramach prowadzonej działalności wytwarza energię elektryczną i ciepło w skojarzeniu, z wykorzystaniem generatora o mocy nieprzekraczającej 1 MW.

Energia elektryczna powstaje w wysokosprawnej kogeneracji w jednostce kogeneracji, co potwierdzają świadectwa pochodzenia energii z kogeneracji, wydane przez Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki. Szpital posiada również koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w kogeneracji.

Szpital nabywa, do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, gaz ziemny, który korzysta ze zwolnienia z podatku akcyzowego na mocy art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy akcyzowej. Ponadto, z uwagi na to, że Wnioskodawca jest podmiotem leczniczym, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, nabywany przez niego gaz ziemny korzysta również ze zwolnienia z akcyzy określonego w art. 31b ust. 2 pkt 6 ustawy akcyzowej. W związku z powyższym, gaz ziemny nabywany przez Szpital nie jest obciążony akcyzą.

Wyprodukowana przez Szpital energia elektryczna wykorzystywana jest zasadniczo na potrzeby własne. W przypadku powstania niewielkich nadwyżek wyprodukowanej energii elektrycznej (które nie zostały zużyte na potrzeby własne), są one wprowadzane do sieci elektroenergetycznej i odsprzedawane zakładowi energetycznemu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego określonego w § 5 Rozporządzenia [Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego] w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej i zużywanej przez Szpital na potrzeby własne?

Zdaniem Wnioskodawcy, Szpital jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia z podatku akcyzowego określonego w § 5 Rozporządzenia w zakresie energii elektrycznej wyprodukowanej i zużywanej przez Szpital na potrzeby własne.

Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy akcyzowej, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

W przypadku Wnioskodawcy, zużycie energii elektrycznej, która została wytworzona przez Szpital wiąże się zatem z powstaniem obowiązku podatkowego w podatku akcyzowym, na podstawie art. 9 ust. 1 pkt 3 ustawy akcyzowej. Równocześnie, stosownie do art. 39 ust. 1 ustawy akcyzowej, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, wprowadzić zwolnienia od akcyzy, określając szczegółowy zakres oraz warunki i tryb ich stosowania, uwzględniając specyfikę obrotu zwolnionymi wyrobami akcyzowymi oraz konieczność zapewnienia właściwej kontroli.

Minister Rozwoju i Finansów skorzystał z powyższego upoważnienia wydając Rozporządzenie [z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. 2017 r., poz. 430)], w którym rozszerzył katalog zwolnień od podatku akcyzowego. Zgodnie z § 5 ust. 1-2 Rozporządzenia, zwolnieniu od akcyzy podlega zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię. W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. 2015 poz. 478, ze zm.), powyższe zwolnienie od akcyzy może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

A zatem, aby skorzystać ze zwolnienia określonego w § 5 ust. 1-2 Rozporządzenia, powinny zostać spełnione łącznie poniższe warunki:

  1. wyprodukowana energia pochodzi z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW;
  2. wyprodukowana energia jest zużywana przez podmiot, który ją wyprodukował;
  3. od wyrobów energetycznych wykorzystanych do produkcji tej energii została zapłacona akcyza w należnej wysokości lub są to wyroby energetyczne pochodzące z odnawialnych źródeł energii.

Mając na uwadze opisany stan faktyczny i zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy, spełnia on warunki zwolnienia od akcyzy dla zużywanej przez siebie energii elektrycznej produkcji własnej, określone w § 5 Rozporządzenia, ponieważ:

  1. Wnioskodawca wykorzystuje do produkcji energii elektrycznej generator o mocy poniżej 1 MW,
  2. energia elektryczna, do której Wnioskodawca chciałby zastosować zwolnienie jest wytwarzana przez Szpital, a następnie zużywana przez Szpital na potrzeby własne,
  3. akcyza od wyrobów energetycznych (gazu ziemnego) wykorzystywanych przez Szpital do produkcji energii elektrycznej została rozliczona w należnej wysokości (równej 0 zł ze względu na to, iż wyroby te podlegają zwolnieniu od akcyzy).

Jak Wnioskodawca wskazał w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, nabywa on gaz ziemny do produkcji energii elektrycznej i ciepła w skojarzeniu, który korzysta ze zwolnień określonych w art. 31b ust. 1 pkt 2 oraz art. 31b ust. 2 pkt 6 ustawy akcyzowej. Zgodnie z pierwszym z ww. przepisów, „zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej”. Drugi z ww. przepisów zwalnia od akcyzy „czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej”.

W ocenie Wnioskodawcy, sytuacja, w której Szpital wykorzystuje do produkcji zużywanej przez siebie energii elektrycznej gaz ziemny zwolniony z akcyzy, wypełnia przesłanki zwolnienia energii elektrycznej z akcyzy, określone w § 5 Rozporządzenia, w szczególności pozwala przyjąć, iż akcyza od zużytego do wytworzenia tej energii gazu ziemnego została uiszczona w należnej wysokości. Warunek określony w § 5 ust. 2 Rozporządzenia należy bowiem odczytywać posługując się wykładnią funkcjonalną, a mianowicie w ten sposób, że podatnik nie ma prawa do zastosowania zwolnienia określonego ust. 1 tego paragrafu tylko wówczas, gdy w stosunku do wyrobów energetycznych (innych niż pochodzące z odnawialnych źródeł energii) zużytych do wytworzenia energii elektrycznej, powstało zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym, a podatnik, na którym ciążyło to zobowiązanie nie uiścił akcyzy należnej od tych wyrobów. Taki przypadek w niniejszej sprawie nie zachodzi, ponieważ w stosunku do gazu ziemnego nabywanego przez Szpital nie powstaje zobowiązanie podatkowe w podatku akcyzowym z uwagi na to, iż - jak wyżej wspomniano - podlega on zwolnieniu od akcyzy.

Celem ustanowienia warunku określonego w § 5 ust. 2 Rozporządzenia było uzależnienie możliwości zwolnienia energii elektrycznej od akcyzy od uregulowania zobowiązań podatkowych, ciążących na wyrobach energetycznych zużywanych do produkcji tej energii. Jeśli wyroby te korzystają ze zwolnienia z akcyzy, podatnik jest zobowiązany dopełnić warunków stosowania tego zwolnienia. Dopiero w przypadku, jeśli te warunki nie zostaną spełnione, prawodawca wymaga zapłaty podatku od wyrobów energetycznych zużytych do produkcji energii elektrycznej, aby energia ta podlegała zwolnieniu od akcyzy na podstawie

§ 5 Rozporządzenia.

Zatem biorąc pod uwagę cel zwolnienia określonego w § 5 Rozporządzenia, przez „zapłacenie akcyzy w należnej wysokości”, należy w kontekście tego przepisu rozumieć zarówno sytuacje, w których doszło do powstania zobowiązania podatkowego i zostało ono uregulowane, jak i sytuacje, w których zastosowanie znalazło zwolnienie od akcyzy na podstawie właściwego przepisu ustawy akcyzowej lub rozporządzenia wykonawczego. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie mi.in w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 1 kwietnia 2016 r., sygn. akt VIII SA/Wa 960/15. Zdaniem sądu: „Użyte w ww. przepisie określenie „została zapłacona akcyza w należnej wysokości” przy użyciu zarówno wykładni językowej jak i funkcjonalnej w ocenie Sądu oznacza uregulowany stosunek podmiotu w kwestii podatku akcyzowego. (...) w ocenie Sądu dokonana przez DIS wykładnia § 5 rozporządzenia z dnia 8 lutego 2013 r., prowadząca do wniosku, iż Spółka posiadając generator o mocy nieprzekraczającej 1 MW, wytwarzający energię elektryczną wyłącznie na własne potrzeby nie będzie korzystała ze zwolnienia określonego w § 5 ww. rozporządzenia przy założeniu, że do produkcji energii elektrycznej zużyto wyrób akcyzowy zwolniony z podatku akcyzowego ze względu na przeznaczenie przy uwzględnieniu jedynie wykładni językowej nie zasługuje na aprobatę. Wykładnia powyższego przepisu powinna bowiem uwzględniać także reguły wykładni funkcjonalnej, której wykładni organ nie zastosował, a które winien uwzględnić przy ponownym rozpoznaniu sprawy.”

W świetle powyższego należy uznać, iż w stanie faktycznym oraz zdarzeniu przyszłym przedstawionym w niniejszym wniosku Szpital jest uprawniony do korzystania ze zwolnienia określonego w § 5 Rozporządzenia w stosunku do wyprodukowanej przez siebie (w generatorze o mocy nieprzekraczającej 1 MW) i zużytej na potrzeby własne energii elektrycznej, do której wytworzenia wykorzystywany jest gaz ziemny zwolniony z akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2017 r., poz. 43, ze zm.; dalej jako: „ustawa”) – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyrobami akcyzowymi są wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe oraz susz tytoniowy, określone w załączniku nr 1 do ustawy. Pod poz. 28 i 33 ww. załącznika zostały wymienione odpowiednio:

  • gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe o kodzie CN 2711,
  • energia elektryczna o kodzie CN 2716 00 00.

Natomiast stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1b ustawy, wyrobami gazowymi są wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. nabycie wewnątrzwspólnotowe energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. sprzedaż energii elektrycznej nabywcy końcowemu na terytorium kraju, w tym przez podmiot nieposiadający koncesji na wytwarzanie, przesyłanie, dystrybucję lub obrót energią elektryczną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne, który wyprodukował tę energię;
  3. zużycie energii elektrycznej przez podmiot posiadający koncesję, o której mowa w pkt 2;
  4. zużycie energii elektrycznej przez podmiot nieposiadający koncesji, o której mowa w pkt 2, który wyprodukował tę energię;
  5. import energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  6. zużycie energii elektrycznej przez nabywcę końcowego, jeżeli nie została od niej zapłacona akcyza w należnej wysokości i nie można ustalić podmiotu, który dokonał sprzedaży tej energii elektrycznej nabywcy końcowemu.

Za zużycie energii elektrycznej nie uznaje się strat powstałych w wyniku przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej, z wyłączeniem energii zużytej w związku z jej przesyłaniem lub dystrybucją oraz energii elektrycznej pobranej nielegalnie - art. 9 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy, w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje:

  1. z dniem nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej przez nabywcę końcowego;
  2. z momentem wydania energii elektrycznej nabywcy końcowemu, w przypadku sprzedaży energii elektrycznej na terytorium kraju;
  3. z dniem zużycia energii elektrycznej, w przypadkach, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3, 4 i 6;
  4. z dniem powstania długu celnego, w przypadku importu energii elektrycznej przez nabywcę końcowego.

Podatnikiem akcyzy jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą – art. 13 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe przeznaczone do celów opałowych do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej

Natomiast zgodnie z art. 31b ust. 2 pkt 6 ustawy, zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej.

Stosownie do § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 24 lutego 2017 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. 2017 r., poz. 430; dalej jako: „rozporządzenie”), zwalnia się od akcyzy zużycie energii elektrycznej wyprodukowanej z generatorów o łącznej mocy nieprzekraczającej 1 MW przez podmiot, który zużywa tę energię.

W przypadku wykorzystywania do produkcji energii elektrycznej wyrobów energetycznych innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. poz. 478 i 2365 oraz z 2016 r., poz. 925, 1579 i 2260) zwolnienie od akcyzy, o którym mowa w ust. 1, może być stosowane pod warunkiem, że od tych wyrobów energetycznych została zapłacona akcyza w należnej wysokości - § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Z przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w generatorze o mocy nieprzekraczającej 1 MW produkuje w skojarzeniu energię elektryczną i ciepło. Do tej produkcji Szpital zużywa gaz ziemny, korzystając ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 ustawy oraz na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 6 ustawy, jako podmiot leczniczy. Wnioskodawca posiada koncesję na wytwarzanie energii elektrycznej w kogeneracji. Energia elektryczna jest wykorzystywana na potrzeby własne Szpitala, a ewentualne nadwyżki sprzedawane są zakładowi energetycznemu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia od akcyzy wyprodukowanej energii elektrycznej i zużytej na potrzeby własne Szpitala.

Uprawnienie do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie § 5 rozporządzenia wymaga spełnienia łącznie następujących warunków:

  1. energia elektryczna wytwarzana jest w generatorach o mocy nieprzekraczającej 1 MW,
  2. energia elektryczna musi zostać wykorzystana wyłącznie na własne potrzeby podmiotu, który ją wytwarza,
  3. od wyrobów energetycznych, innych niż pochodzących z odnawialnych źródeł energii, wykorzystanych do produkcji energii elektrycznej, została zapłacona akcyza w należnej wysokości.

Niewątpliwie dwa pierwsze warunki, zgodnie z przedstawionymi we wniosku okolicznościami, Wnioskodawca wypełnia (poza przedmiotem wniosku pozostaje kwestia nadwyżek energii elektrycznej wyprodukowanej przez Wnioskodawcę i sprzedanej do zakładu energetycznego). Odnośnie trzeciej przesłanki należy wskazać, że Szpital do produkcji energii elektrycznej nie wykorzystuje wyrobów energetycznych pochodzących z odnawialnych źródeł energii, a gaz ziemny, korzystający ze zwolnienia od akcyzy na podstawie art. 31b ust. 1 pkt 2 oraz art. 31b ust. 2 pkt 6 ustawy.

Zagadnieniem wymagającym rozstrzygnięcia pozostaje zatem kwestia, czy wykorzystanie przez Wnioskodawcę do produkcji energii elektrycznej gazu ziemnego, nabywanego z zastosowaniem zwolnienia od akcyzy, wypełnia trzeci z warunków, uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy. Kluczowa zatem jest odpowiedź na pytanie, czy zwolnienie od podatku jest tożsame z jego zapłatą w należnej wysokości?

Nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że akcyza od gazu ziemnego, wykorzystywanego przez Szpital do produkcji energii elektrycznej została rozliczona w należnej wysokości, równej 0 zł ze względu na to, iż wyroby te podlegają zwolnieniu od akcyzy. Ustawodawca wprowadził bowiem w treści ustawy jednoznaczne zapisy dotyczące obciążenia podatkiem akcyzowym, podając konkretne stawki akcyzy w wysokości 0 lub więcej złotych, bądź wskazując na uprawnienia do skorzystania ze zwolnienia od podatku. Natomiast w przedstawionych we wniosku okolicznościach, Wnioskodawca nie płaci podatku w cenie nabytego gazu, ponieważ korzysta ze zwolnienia od akcyzy gazu ziemnego, a nie dlatego, że stawka akcyzy dla gazu ziemnego została określona w wysokości 0 zł. Przyjęcie stanowiska Wnioskodawcy prowadziłoby do nieuprawnionego redukowania zapisów ustawy, gdzie zwolnienie od akcyzy byłoby równoznaczne ze stawką akcyzy określoną w wysokości 0 zł. Wprawdzie w obu przypadkach Szpital nie jest obciążony akcyzą, ale bezspornym pozostaje fakt, że tylko w przypadku, gdy stawka akcyzy wynosi 0 zł mamy do czynienia z określoną w należnej wysokości akcyzą.

Zgodnie ze Słownikiem Języka Polskiego (http://sjp.pwn.pl) „należny” oznacza przysługujący komuś lub czemuś. Tym samym o należnej wysokości podatku możemy mówić jedynie wówczas, gdy ustawodawca wskazał w przepisach ustawy stawkę akcyzy określoną kwotowo, w wysokości 0 zł lub więcej. Natomiast w przypadku zwolnienia od akcyzy nie można przyjąć, że mamy do czynienia z akcyzą w należnej wysokości, bo w żadnej wysokości podatek nie został określony.

Zastosowanie bowiem zwolnienia od podatku oznacza uwolnienie od potencjalnego podatku wyrobu/czynności, dla których co do zasady ustalona jest określona stawka podatku. Wyrób/czynność objęte zwolnieniem od podatku nie podlegają efektywnemu opodatkowaniu tym podatkiem. Tym samym, gdy w stosunku do wyrobu/czynności znajduje zastosowanie zwolnienie od podatku, nie jest naliczana akcyza, nie można mówić o zapłaceniu tego podatku.

W związku z powyższym nie można zaakceptować stanowiska Wnioskodawcy, że interpretacja przywołanych przepisów § 5 ust. 2 rozporządzenia wymaga zastosowania innych rodzajów wykładni poza językową. Prowadziłoby to w konsekwencji do nieuprawnionego stosowania wykładni rozszerzającej.

W państwie prawnym interpretator musi zawsze w pierwszym rzędzie brać pod uwagę językowe znaczenie tekstu prawnego. Jeżeli językowe znaczenie tekstu jest jasne, wówczas - zgodnie z zasadą clara non sunt interpretanda - nie ma potrzeby sięgania po inne, pozajęzykowe metody wykładni. W takim wypadku wykładnia pozajęzykowa może jedynie dodatkowo potwierdzać, a więc wzmacniać, wyniki wykładni językowej wykładnią systemową czy funkcjonalną (wyrok Trybunału Konstytucyjnego z dnia 28 czerwca 2000 r., K 25/99).

Stanowisko organu w sprawie będącej przedmiotem wniosku potwierdza najnowsze orzecznictwo, co znajduje wyraz w prawomocnym wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z 26 maja 2017 r., sygnatura III SA/Gl 243/17. WSA w Gliwicach wskazał mianowicie: „W ocenie Sądu, organ interpretujący prawidłowo stwierdził, że stanowisko Spółki w tej kwestii jest nieprawidłowe wyjaśniając, że zwolnienie z akcyzy nie jest równoznaczne z zapłatą akcyzy w należnej wysokości w rozumieniu § 5 ust. 2 rozporządzenia.

Należy wskazać, że pełne zwolnienie z podatku oznacza, że nie ma skonkretyzowanej powinności zapłaty tego podatku, nie ma zatem podatku należnego do zapłaty. A zatem w wyniku zwolnienia podatkowego, co do zasady, dana czynność nie podlega opodatkowaniu. Jeżeli czynność nie podlega opodatkowaniu jako zwolniona to tym samym nie można utożsamiać ją z czynnością podlegającą opodatkowaniu od której został zapłacony podatek w należnej wysokości. Pełne zwolnienie z podatku wyklucza zapłatę.

Mając na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia określonego w § 5 rozporządzenia muszą zostać spełnione łącznie wszystkie warunki. Brak któregokolwiek z wymienionych warunków stanowi przesłankę braku zwolnienia z akcyzy.

Wbrew zarzutom skarżącej należy stwierdzić, że wskazane przepisy, będące przedmiotem interpretacji są jasne, czytelne, zrozumiałe i nie wymagają szczególnych zabiegów interpretacyjnych. Wykładnia językowa powołanych przepisów pozwala na prawidłowe odczytanie woli racjonalnego ustawodawcy bez potrzeby sięgania do innych metod wykładni. (…) Z kolei, powołany przez Spółkę nieprawomocny wyrok WSA w Warszawie z 1 kwietnia 2016 r., w sprawie sygn. III SA/Wa 960/15, dotyczy zarówno innego stanu prawnego, który obowiązywał do 31 grudnia 2015 r. jak i stanu faktycznego, w którym strona wykorzystywała do produkcji energii elektrycznej biomasę, która pochodzi z odnawialnych źródeł energii w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz.U. poz. 478) i już tylko z tej przyczyny nie odnosi się do sytuacji faktycznej i prawnej będącej przedmiotem zaskarżonej interpretacji, a zatem nie może być miarodajny w rozpatrywanej sprawie. Wyroby energetyczne pochodzące z odnawialnych źródeł energii zostały począwszy od 1 stycznia 2016 r. wyłączone z regulacji § 5 ust. 2 rozporządzenia”.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie wypełnia łącznie wszystkich trzech warunków, uprawniających do skorzystania ze zwolnienia od akcyzy na podstawie przepisów § 5 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj