Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.357.2017.2.MD
z 18 października 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 lipca 2017 r. (data wpływu 11 lipca 2017 r.), uzupełnionym pismem z 14 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów dokonanych przez Inwestora w ramach inwestycji drogowej oraz prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego udokumentowanego wydatkami na całość inwestycji – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 11 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania nieodpłatnego przekazania nakładów dokonanych przez Inwestora w ramach inwestycji drogowej oraz prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego udokumentowanego wydatkami na całość inwestycji. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 14 września 2017 r. (data wpływu 20 września 2017 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 9 września 2017 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.357.2017.1.MD.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 14 września 2017 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca – Zakład Usług Komunalnych Sp. z o.o. (ZUK, Inwestor) jest spółką prawa handlowego, zarejestrowaną w Krajowym Rejestrze Sądowym. Podstawą prawną działania Wnioskodawcy są:

  • akt założycielski Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z dnia 21 kwietnia 1997 r.;
  • kodeks spółek handlowych;
  • inne obowiązujące przepisy prawa.

Spółka działa na podstawie zezwolenia na prowadzenie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków udzielonego Decyzją Burmistrza Miasta B… z dnia 8 stycznia 2003 r., znak GK xxxx-2/03. Wszystkie udziały Wnioskodawcy należą do Gminy Miasta o łącznej wartości 16 709 000 zł i dzieli się na 16 709 równych i niepodzielnych udziałów po 1.000 zł. Budynki i budowle są własnością ZUK, natomiast grunty są własnością Gminy Miasta – Spółka jako wieczysty użytkownik do dnia 31 grudnia 2096 r.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane VAT. W zakresie czynności podlegających VAT Wnioskodawca nie wykonuje czynności zwolnionych z opodatkowania, ani też niepodlegających VAT. Wobec powyższego Wnioskodawca nie jest zobowiązany do obniżania kwot podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego na zasadach określonych art. 86 ust. 2a ustawy o VAT oraz art. 90 ust. 2 tej ustawy.

Przedmiotem działalności ZUK jest:

  • pobór, oczyszczanie i rozprowadzanie wody;
  • działalność usługowa w zakresie rozprowadzania wody;
  • wykonywanie instalacji wodno-kanalizacyjnych;
  • wynajem sprzętu budowlanego i burzącego z obsługą operatorską;
  • odprowadzanie i oczyszczanie ścieków;
  • pozostałe specjalistyczne roboty budowlane, gdzie indziej niesklasyfikowane.

Wnioskodawca realizuje zadania wyznaczone w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i urządzeń kanalizacyjnych na lata 2016-2017 będących w posiadaniu Wnioskodawcy, zatwierdzonym na podstawie uchwały nr XXIV/xxx/2016 Rady Miasta z dnia 31 maja 2016 r.

W dniu 11 lipca 2016 r. Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Burmistrza Miasta o podwyższenie kapitału zakładowego spółki z przeznaczeniem na budowę kanalizacji sanitarnej w ulicy L… wraz z odtworzeniem nawierzchni, w kwocie 250.000,00 zł.

Uchwałą nr XXVII/xxx/2016 Rady Miasta z dnia 25 lipca 2016 r. w sprawie wniesienia wkładu pieniężnego do Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. Rada Miasta wyraziła zgodę na wniesienie do Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. wkładu pieniężnego o wartości 250.000,00 zł w zamian za który, Miasto objęło 250 nowych udziałów o wartości nominalnej 1.000, 00 zł za każdy.

Na podstawie uchwały nr xx/2016 Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników Zakładu Usług Komunalnych Sp. z o.o. z dnia 29 sierpnia 2016 r. w sprawie wniesienia wkładu pieniężnego do Zakładu Usług Komunalnych Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, podwyższono kapitał zakładowy Wnioskodawcy z kwoty 16 459 000,00 zł do kwoty 16 709 000,00 zł, tj. o 250.000,00 zł i Miasto objęło w zamian 250 równych i niepodzielnych udziałów po 1.000 zł każdy przez wniesienie wkładu pieniężnego w kwocie 250.000,00 zł.



Wnioskodawca, będący Inwestorem, zamierza przystąpić do realizacji projektu inwestycyjnego polegającego na budowie w pasie drogowym drogi gminnej nr 1…E ul. L…., sieci kanalizacyjnej oraz przebudowie drogi ul. L…, na działkach o nr ewid. 1, 2, obręb 5.

Zezwolenie na budowę sieci kanalizacyjnej wydał Burmistrz Miasta decyzją z dnia 6 grudnia 2016 r., pod warunkiem, że po zakończeniu robót Wnioskodawca przywróci pas drogowy do stanu pierwotnego przez odtworzenie uszkodzonych w trakcie prowadzonych robót elementów pasa drogowego i wykonanie konstrukcji nawierzchni dla kategorii ruchu KR 2, tj.:

  1. Warstwa ścieralna AC 11 S gr. 5 cm,
  2. Warstwa wiążąca AC 16 W gr. 7 cm,
  3. Podbudowa zasadnicza z kruszywa łamanego stab. mechanicznie 0/31,5 gr. 20 cm,
  4. Skropienie poszczególnych warstw emulsją bitumiczną,
  5. Rury kanalizacyjne zasypać kruszywem naturalnym, tak aby doprowadzić podłoże do grupy nośności G-1,
  6. Wymagany wskaźnik zagęszczenia dla górnej warstwy do głębokości 0,5 m ls=1,0.

W decyzji określono, że przebudowa drogi publicznej spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia.

W związku z art. 16 ust. 1 i 2, art. 19 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1440), zgodnie z którym budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia, Wnioskodawca zawarł umowę z Miastem B… reprezentowanym przez Burmistrza Miasta B…., będącym zarządcą drogi, w sprawie określenia warunków przebudowy drogi gminnej nr 1….E ul. L…..

Przedmiot umowy stanowi ustalenie zakresu i szczegółowych warunków przebudowy drogi publicznej o kategorii drogi gminnej nr 1….E ul. L… w B…., działki nr ewid. 1 i 3 obr. 5, dla których prowadzona jest księga wieczysta nr x. Działka nr 4 obr. 5, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr x i działka nr ewid. 5 obr. 5, dla której prowadzona jest księga wieczysta nr L…/……/0. Inwestor w ramach prowadzonej inwestycji dla zapewnienia prawidłowej obsługi komunikacyjnej inwestycji zobowiązuje się wykonać zadanie własnym staraniem i na własny koszt.

Zgodnie z ww. umową, Miasto nie odpowiada za żadne zobowiązania lub wydatki poniesione przez Inwestora w związku z realizacją inwestycji drogowej. Ponadto Inwestor oświadcza, że zobowiązuje się do pokrycia wszelkich kosztów robót budowlanych wynikających z umowy.

Szczegółowy zakres robót niezbędnych do wykonania inwestycji drogowej określa projekt budowlany wykonany i opracowany przez Inwestora. W myśl ww. umowy, Inwestor zobowiązany jest do przekazania nieodpłatnie na rzecz zarządcy drogi wykonanej inwestycji drogowej obejmującej nakłady dokonane przez Inwestora w ramach jej realizacji. Ponadto strony oświadczają, że na mocy niniejszej umowy wybudowana przez Inwestora inwestycja drogowa, obejmująca nakłady dokonane przez Inwestora w ramach jej realizacji, budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego zlokalizowana w pasie drogowym, stanowić będzie wyłączną własność właściwego zarządcy drogi, przy czym Inwestor jednoznacznie i nieodwołalnie zrzeka się wszelkich roszczeń z tytułu powiększania majątku Miasta przewidzianego umową, a w szczególności z tytułu poniesionych nakładów – inwestycji drogowej na nieruchomościach wcześniej wskazanych.

Projekt budowlany obejmujący przebudowę drogi w miejscowości B…., ul. L…., na działkach o numerach ewidencyjnych 1, 2, obręb 5 został zatwierdzony decyzją nr …/2017 z dnia 18 stycznia 2017 r. Starosty, który jednocześnie wydał pozwolenie na budowę.

Zgodnie z projektem budowlano-wykonawczym dotyczącym przebudowy drogi ul. L…., zakres realizowanych prac objętych budową, to:

  1. Przebudowa drogi gminnej w granicach istniejącego pasa drogowego – remont istniejącego przepustu o podwójnej ściance, polegający na wymianie rur oraz ścianek czołowych prefabrykowanych;
  2. Rozwiązanie spadków podłużnych i poprzecznych jezdni;
  3. Konstrukcja nawierzchni jezdni, a jeśli Wykonawca napotka na inny niż założony na etapie projektowania grunt, zobligowany jest do wzmocnienia konstrukcji, a w przypadku naruszenia naturalnej struktury gruntu – do ich wymiany.
  4. Odprowadzenie wód opadowych i roztopowych poprzez odpowiednie ukształtowanie wysokościowe jezdni podłużne i poprzeczne;
  5. Przekopy kontrolne w celu dokładnej lokalizacji przebiegu infrastruktury kontrolnej.

Według kosztorysu ofertowego dotyczącego inwestycji przebudowy drogi ul. L…, ponoszone wydatki, będą dotyczyły:

  1. Przygotowania terenu pod budowę odtworzenia trasy – roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych;
  2. Rozbiórki elementów dróg, w tym:
    • cięcie nawierzchni z mas mineralno-asfaltowych;
    • frezowanie nawierzchni z mas mineralno-bitumicznych;
    • wywiezienie gruzu z terenu rozbiórki przy mechanicznym załadowaniu i wyładowaniu samochodem samowyładowczym;
    • wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi;
  3. Ścinanie poboczy – mechaniczne ścinanie poboczy wraz z odwozem;
  4. Zabezpieczenie podziemnych linii elektroenergetycznych – ułożenie rur osłonowych;
  5. Koryto wraz z profilowaniem i zagęszczeniem podłoża;
  6. Remont przepustu, w tym:
    • rozebranie przepustów rurowych;
    • przepusty rurowe pod zjazdami;
    • kanały z rur PP;
    • podłoża i obsypki z kruszyw naturalnych dowiezionych;
    • wywiezienie gruzu z terenu rozbiórki;
    • wywóz ziemi samochodami samowyładowczymi;
  7. Podbudowę – warstwa górna podbudowy z kruszyw łamanych;
  8. Oczyszczenie mechaniczne nawierzchni drogowych bitumicznych oraz skropienie asfaltem nawierzchni drogowych;
  9. Nawierzchni z mieszek mineralno-bitumicznych asfaltowych;
  10. Pobocza z kruszyw łamanych, warstwa górna po zagęszczeniu;
  11. Regulacji pionową studzienek dla urządzeń podziemnych, zawory wodociągowe, hydranty.

Projekt budowlany obejmujący budowę sieci kanalizacji sanitarnej z wyprowadzeniami z granicy pasa drogowego, w miejscowości Br…, ul. L…, na działkach o numerach ewidencyjnych 1, 6, 2, obręb 5 został zatwierdzony decyzją nr …/2017 z dnia 4 kwietnia 2017 r. Starosty, który jednocześnie wydał pozwolenie na budowę.

Zgodnie z projektem inwestycji budowy sieci kanalizacji sanitarnej PCV 200 mm wraz z odgałęźniami bocznymi PCV 160 mm w ul. L…. w B…, zakres realizowanych prac objętych budową, to:

  1. Wykonanie wykopu kontrolnego w celu sprawdzenia rzędnej posadowienia istniejącego uzbrojenia, celem uniknięcia kolizji z istniejącym uzbrojeniem: wodociągiem, przyłączami, kablami energetycznymi telefonicznymi;
  2. Zabezpieczenie wykopów w obrębie dróg;
  3. Odwodnienie wykopów w przypadku pojawienia się wody;
  4. Roboty ziemne – wykonanie wykopów;
  5. Roboty budowlano-montażowe i konstrukcyjne, tj.:
    1. wykonanie przewodów kanalizacji sanitarnej za pomocą rur i kształtek;
    2. posadowienie studni;
    3. wykonanie odgałęzień bocznych do przyległych posesji.
  6. Uruchomienie sieci.

Według kosztorysu ofertowego dotyczącego inwestycji budowy kanalizacji sanitarnej w ul. L…. ponoszone wydatki będą dotyczyły:

  1. Prac przygotowawczych, tj.:
    • roboty pomiarowe przy liniowych robotach ziemnych;
    • obsługa geodezyjna;
    • opłaty administracyjne za zajęcie pasa drogowego;
    • oznakowanie robót (znaki drogowe, tablice informujące o placu budowy itp);
    • bariery ochronne – zabezpieczenie wykopów.
  2. Prac ziemnych, w tym:
    • roboty ziemne wykonywane koparkami;
    • wykopy liniowe;
    • zasypywanie wykopów.
  3. Prac montażowych, w tym:
    • ażurowe umocnienie ścian wykopów wraz z rozbiórką palami szalunkowymi stalowymi w gruntach stałych;
    • montaż konstrukcji podwieszeń kabli energetycznych i telekomunikacyjnych;
    • dowóz piasku na podsypkę i zasypkę przewodów kanalizacyjnych;
    • podłoża i obsybki z kruszyw naturalnych dowiezionych;
    • kształtki PCV kanalizacyjne przejście szczelne przez studnię betonową;
    • kanały z rur PCV;
    • studnie rewizyjne z kręgów betonowych i żelbetowych;
    • montaż konstrukcji podwieszeń, rurociągów i kanałów;
    • próba wodna szczelności kanałów rurowych.
  4. Wyprowadzenia kanalizacji sanitarnej, tj.:
    • roboty ziemne wykonywane koparkami;
    • wywóz ziemi z placu budowy;
    • dowóz piasku;
    • podłoża i obsybki z kruszyw naturalnych;
    • zasypywanie wykopów.
  5. Prac rozbiórkowych po wykonanych pracach, w tym:
    • rozebranie barierek ochronnych;
    • demontaż konstrukcji podwieszeń, rurociągów i kanałów i kabli energetycznych.


Kosztorys ofertowy na budowę kanalizacji sanitarnej w ul. L… nie obejmuje nakładów poniesionych na odtworzenie nawierzchni drogowej. Dnia 6 czerwca 2017 r. Wnioskodawca zawarł umowę nr …/2017 z Przedsiębiorstwem Inżynieryjno-Budowlanym Z…. Sp. z o.o., zwanego dalej Wykonawcą, której przedmiotem jest budowa sieci kanalizacji sanitarnej w ulicach M… i L…. wraz z odgałęźniami bocznymi oraz budowę sieci wodociągowo-kanalizacyjnej na działkach o nr ewid. 7, 8, 9, 2 i przebudowa drogi w ul. L…., zgodnie z dokumentacją:

  1. projektami budowlanymi,
  2. opiniami geotechnicznymi,
  3. specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót,
  4. pozwoleniami na budowę.

Wszystkie wydatki związane z realizacją wyżej opisanej inwestycji Wnioskodawca będzie regulował bezgotówkowo za pośrednictwem rachunku bankowego.

Wobec tak opisanego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca powziął wątpliwości w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług.

Inwestycja obejmuje następujące działania:

1. Budowę sieci kanalizacji sanitarnej w ul. M….

Działanie to obejmuje:

  1. budowę sieci kanalizacji sanitarnej o długości 2187,74 mb,
  2. budowę odgałęzień bocznych do granic nieruchomości (jest to fragment sieci od głównej magistrali do granicy działki) o łącznej długości 1172,82 mb,
  3. przebudowę fragmentu sieci wodociągowej o długości 16,51 mb i czterech przyłączy wodociągowych o długości 27,06 mb,
  4. odtworzenie ubytków nawierzchni asfaltowej oraz odtworzenie pobocza drogi wynikających z prowadzonych prac budowlanych.

Nazwa działania: Budowa sieci kanalizacji sanitarnej z odgałęzieniami bocznymi oraz przebudowa przyłączy i sieci wodociągowej w B…. w ul. M….. Numer działki, na której realizowana jest ta część inwestycji, to: 2 obręb 5 w B…...

2. Budowę sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej – odejście boczne z ulicy M…

Działanie to obejmuje:

  • budowę sieci wodociągowej o długości 1= 166,20 mb,
  • budowę sieci kanalizacji sanitarnej o długości l=163,35 mb,
  • budowę odgałęzień bocznych do granic nieruchomości o łącznej długości 1 = 29,26 mb,
  • odtworzenie nawierzchni na całej powierzchni wykonanego wykopu (droga gruntowa) polegającej na zagęszczeniu gruntu i utwardzeniu nawierzchni kruszywem.

Nazwa działania: Budowa sieci wod-kan w B… w ul. M…na działkach ewidencyjnych numer 7, 8, 9, 2. Numery działek, na których realizowana jest ta część inwestycji, to: 7, 8, 9, 2 obręb 5 w B….

3. Budowę sieci kanalizacji sanitarnej w ul. L….

Działanie to obejmuje:

  • budowę sieci kanalizacji sanitarnej w ul. L…. o łącznej długości 758,25 mb,
  • budowę odgałęzień bocznych do granic nieruchomości o łącznej długości 176,44 mb.

Nazwa działania: Budowa sieci kanalizacji sanitarnej PVC 200 mm wraz z odgałęzieniami bocznymi PVC 160 mm w ul. L… w B….. Numery działek, na których realizowana jest ta część inwestycji, to: 1, 2, 6 obręb 5 w B…..

4. Przebudowę drogi w ul. L…

Działanie to obejmuje:

  • odtworzenie nawierzchni na całej powierzchni wykonanego wykopu w związku z budową sieci kanalizacyjnej w ul. L…. wraz z odgałęzieniami,
  • przebudowę drogi gminnej w granicach istniejącego pasa drogowego,
  • rozwiązanie spadków podłużnych i poprzecznych jezdni,
  • wykonanie konstrukcji jezdni (warstwy odsączającej, nośnej i ścieralnej),
  • wykonanie odwodnienia wód opadowych i roztopowych,
  • wykonanie przekopów kontrolnych.

Łączna długość przebudowanej drogi wynosi 671,34 mb. Nazwa działania: Przebudowa drogi w ul. L…. w B…... Numery działek, na których realizowana jest ta część inwestycji, to: 1, 2 obręb 5 w B…..

Na pytanie organu: „Przede wszystkim proszę o jednoznaczne wskazanie, w których odcinkach w ramach inwestycji nastąpi budowa lub przebudowa drogi, a w których nastąpi wyłącznie przywrócenie pasa drogowego do stanu pierwotnego przez odtworzenie uszkodzonych w trakcie robót elementów pasa drogowego” Wnioskodawca doprecyzował, że przebudowa drogi wystąpi w ramach działania: Budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. L….. Przywrócenie pasa drogowego do stanu pierwotnego przez odtworzenie uszkodzonych w trakcie robót elementów pasa drogowego wystąpi w ramach działań: budowy sieci kanalizacji sanitarnej

w ul. M…. oraz budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej – odejście boczne z ulicy M…...

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka ma prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego udokumentowanego wydatkami na całość inwestycji obejmującej zarówno budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodno-kanalizacyjnej, jak i przebudowę drogi?
  2. Czy Wnioskodawca zobowiązany będzie do naliczenia podatku VAT należnego w związku z nieodpłatnym przekazaniem odtworzonej i przebudowanej drogi na rzecz Gminy, tj. zastosowania art. 7 ust. 2 lub/i art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie mu przysługiwać pełne prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego udokumentowanego wydatkami na całość inwestycji obejmującej zarówno budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodno-kanalizacyjnej, jak i odtworzenie i przebudowę drogi.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2011 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. 2017. 1221 z dnia 24 czerwca 2017 r. z późn. zm.; w skrócie: uVAT):

„W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124”.

Zdaniem Wnioskodawcy, wydatki które będzie ponosił mają służyć czynnościom opodatkowanym VAT, tj. m. in. odprowadzaniu ścieków, dostawie wody, dystrybucji wody. Pomimo więc tego, że odtworzona i przebudowana droga nie będzie należała do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, to wydatki na te czynności służą do celów ww. czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca, poza czynnościami opisanymi w zdarzeniu przyszłym wniosku, nie wykonuje innych czynności, w szczególności zwolnionych czy niepodlegających VAT, w szczególności nie prowadzi działalności innej niż gospodarcza, zatem od wydatków poniesionych zarówno na budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodno¬kanalizacyjnej będzie przysługiwało mu pełne prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego dokumentującego całość inwestycji zarówno drogowej, jak i nie drogowej.

W ocenie Wnioskodawcy, nie będzie on zobowiązany do naliczenia podatku VAT należnego w związku z nieodpłatnym przekazaniem odtworzonej i przebudowanej drogi na rzecz Gminy, bowiem przekazywany nieodpłatnie towar nie należy do jego przedsiębiorstwa oraz usługa odtworzenia i przebudowy wykonana nieodpłatnie związana jest z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy.

W myśl art. 7 ust. 2 uVAT: „Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne darowizny
  • jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych”.

Zgodnie z przepisami prawa cywilnego, w szczególności art. 47 Kodeksu cywilnego (w skrócie: K.C.) częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego (art. 47 § 2 k.c.). Część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych (art. 47 § 1 k.c.). Powyższe przepisy są wyrazem obowiązującej w prawie cywilnym zasady superficies solo cedit.

Ujęta ona została wprost w art. 191 k.c., zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową. W konsekwencji, w przypadku ulepszenia rzeczy objętej w posiadanie, własność ulepszeń przechodzi z mocy prawa na właściciela z chwilą połączenia poniesionych przez posiadacza nakładów z nieruchomością.

Zatem, odtworzona i przebudowana droga, na którą nakłady poniósł Wnioskodawca, należą do Gminy z mocy prawa, tym samym nie stanowią one składnika przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i w związku z powyższym nie znajdą zastosowanie przepisy art. 7 ust. 2 uVAT.

Ponadto, w myśl art. 8 ust. 2 uVAT „Za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika”.

Zdaniem Wnioskodawcy, podejmowane czynności obejmujące odtworzenie i przebudowę drogi związane są z koniecznością wykonania sieci kanalizacji sanitarnej i wodno-kanalizacyjnej, a więc na cele działalności gospodarczej Spółki. Nie zachodzą również okoliczności, które mogłyby wskazywać, iż służą one zaspokojeniu celów osobistych udziałowca, jakim jest Gmina.

Odtworzona i przebudowana droga jest drogą publiczną, a zatem nie służy zaspokojeniu celów osobistych podatnika, droga publiczna zapewnia komunikację publiczną.

Reasumując, nieodpłatnie wykonane przez Wnioskodawcę czynności w postaci odtworzenia i przebudowy drogi publicznej nie spełniają przesłanek obligujących Wnioskodawcę do zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2) uVAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 2 ustawy, uznaje się również:

  1. użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;
  2. nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Zgodnie z unormowaniami zawartymi w ww. przepisach w pewnych ściśle określonych przypadkach, również nieodpłatne świadczenie usług należy uznać za spełniające definicję odpłatnego świadczenia usług, które na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę i odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi zostaje wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Wypłacający wynagrodzenie otrzymuje w zamian świadczenie przynoszące mu korzyść.

Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa o podatku od towarów i usług zalicza do grona usług każde świadczenie nie będące dostawą towarów. Z powyższego jednoznacznie wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zatem dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Aby zatem nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, a co za tym idzie za podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane VAT.

Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji projektu inwestycyjnego polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej w ul. M…, budowie sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej – odejście boczne z ulicy M…., budowę sieci kanalizacji sanitarnej w ul. L…, przebudowie drogi w ul. L…. Jak wskazał Wnioskodawca przywrócenie pasa drogowego do stanu pierwotnego przez odtworzenie uszkodzonych w trakcie robót elementów pasa drogowego wystąpi w ramach działań budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. M… oraz budowy sieci wodociągowej i sieci kanalizacji sanitarnej – odejście boczne z ulicy M…, natomiast przebudowa drogi wystąpi w ramach działania: Budowy sieci kanalizacji sanitarnej w ul. L…..

Zezwolenie na budowę sieci kanalizacyjnej wydał Burmistrz Miasta pod warunkiem, że po zakończeniu robót Wnioskodawca przywróci pas drogowy do stanu pierwotnego przez odtworzenie uszkodzonych w trakcie prowadzonych robót elementów pasa drogowego i wykonanie konstrukcji nawierzchni. W decyzji określono, że przebudowa drogi publicznej spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Wnioskodawca zawarł umowę z Miastem w sprawie określenia warunków przebudowy drogi gminnej. W myśl ww. umowy, Wnioskodawca zobowiązany jest do przekazania nieodpłatnie na rzecz zarządcy drogi wykonanej inwestycji drogowej obejmującej nakłady dokonane przez Inwestora w ramach jej realizacji. Inwestycja drogowa, obejmująca nakłady dokonane przez Wnioskodawcę w ramach jej realizacji, budowla stanowiąca całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego zlokalizowana w pasie drogowym, stanowić będzie wyłączną własność właściwego zarządcy drogi, przy czym Wnioskodawca jednoznacznie i nieodwołalnie zrzeka się wszelkich roszczeń z tytułu powiększania majątku Miasta przewidzianego umową, a w szczególności z tytułu poniesionych nakładów – inwestycji drogowej na nieruchomościach wcześniej wskazanych.

Z powołanego przez Wnioskodawcę art. 16 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 1440 ze zm.) wynika, że budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Szczegółowe warunki budowy lub przebudowy dróg, o których mowa w ust. 1, określa umowa między zarządcą drogi a inwestorem inwestycji niedrogowej.

Analiza przedstawionych przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy w kontekście obowiązujących przepisów prawa prowadzi do wniosku, że skoro inwestycja drogowa jest dokonywana na gruncie stanowiącym własność Gminy, nie można uznać, że przekazanie przez Wnioskodawcę na rzecz Gminy powyższej inwestycji stanowi dostawę towaru, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. W przedmiotowej sprawie nie nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, gdyż Gmina, z racji posiadanego prawa własności do gruntów, na których będzie realizowana inwestycja drogowa, będzie dysponowała również prawem własności do wszelkich jego części składowych, w tym do drogi wybudowanej na tym gruncie i trwale z nim związanej.

Czynność ta stanowić będzie zatem świadczenie usług w rozumieniu powołanego art. 8 ustawy. Z uwagi natomiast na fakt, że opisane przekazanie nastąpi nieodpłatnie, kwestia uznania tej czynności za odpłatne świadczenie usług opodatkowane podatkiem od towarów i usług powinna być rozważana na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jako podmiot prowadzący działalność w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków realizuje zadania wyznaczone w wieloletnim planie rozwoju i modernizacji urządzeń wodociągowych i kanalizacyjnych. Tym samym budowa i rozbudowa sieci wodociągowych i kanalizacyjnych, a także ich użytkowanie stanowi przedmiot działalności gospodarczej Wnioskodawcy. Przebudowa drogi ul. L… i odtworzenie nawierzchni uszkodzonej w trakcie robót nawierzchni drogowej jest nierozerwalnie związane z budową sieci w pasie drogowym. Zezwolenie na budowę sieci kanalizacyjnej wydał Burmistrz pod warunkiem, że po zakończeniu robót Wnioskodawca przywróci pas drogowy do stanu pierwotnego. Ponadto Wnioskodawca zawarł umowę z Miastem w sprawie określenia warunków przebudowy drogi gminnej ul. L…. W myśl ww. umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do przekazania nieodpłatnie na rzecz zarządcy drogi (Miasta) wykonanej inwestycji drogowej obejmującej nakłady dokonane przez Wnioskodawcę w ramach jej realizacji.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że nieodpłatne przekazanie na rzecz Miasta nakładów poniesionych w związku z odtworzeniem nawierzchni lub przebudową drogi będzie stanowić czynność (świadczenie usług) na cele związane z działalnością gospodarczą Wnioskodawcy. Poniesienie powyższych nakładów i ich przekazanie na rzecz Miasta jest bowiem konieczne w celu umożliwienia realizacji inwestycji w postaci budowy sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, a tym samym w celu zapewnienia Wnioskodawcy możliwości uzyskiwania przychodów z działalności w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków. Konieczność ta wynika przede wszystkim z dwóch czynników. Po pierwsze, odtworzenie i przebudowa dróg w pasie drogowym, w którym była budowana sieć jest obiektywnie konieczna w celu przywrócenia drogi do użytkowania. Po drugie, na Wnioskodawcy ciąży prawny obowiązek przebudowy dróg publicznych spowodowany inwestycją niedrogową. Obowiązek ten wynika dla Wnioskodawcy z art. 16 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (t.j. Dz. U. z 2016 r. poz. 1440).

Z powyższego wynika zatem, że Wnioskodawca dokonując odtworzenia i przebudowy dróg w obrębie których buduje sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, dąży do zapewnienia sobie źródła przychodów, które będą uzyskiwane z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej – będzie osiągać obroty opodatkowane podatkiem VAT z tytułu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, że przekazując nieodpłatnie nakłady poniesione w związku z przebudową i odtworzeniem dróg, Wnioskodawca będzie świadczył usługę w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Jednakże w świetle art. 8 ust. 2 ustawy, czynność ta nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ponieważ przekazywane nieodpłatnie nakłady związane będą z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem.

Reasumując, nieodpłatne świadczenie na rzecz Gminy polegające na przekazaniu efektów prac związanych z przebudową i odtworzeniem drogi będzie czynnością niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3, jest prawidłowe.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy wskazać, że stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezsporny. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych zakupów towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

Przedstawione okoliczności sprawy wskazują, że związek taki występuje, bowiem zakupy towarów i usług, których Wnioskodawca planuje dokonać w związku z budową sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej oraz odtworzeniem i przebudową dróg w obrębie, których buduje ww. sieci, będą związane z działalnością Wnioskodawcy w całości opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Jak wskazał Wnioskodawca jest on czynnym podatnikiem VAT wykonującym wyłącznie czynności opodatkowane VAT. Nadto należy wskazać, że realizacja inwestycji drogowej jest nierozerwalnie związana z budową ww. sieci i zapewni Wnioskodawcy źródło przychodów – obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu zbiorowego zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków.

W konsekwencji Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwoty podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją inwestycji obejmującej zarówno budowę sieci kanalizacji sanitarnej i wodociągowej, jak i odtworzenie i przebudowę dróg, w obrębie których buduje ww. sieci. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2, jest prawidłowe.

W zakresie pytania dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj