Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4014.84.2017.3.JG1
z 28 września 2017 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 lipca 2017 r. (data wpływu 3 sierpnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 1 września 2017 r. (data nadania 1 września 2017 r, data wpływu 5 września 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 22 sierpnia 2017 r. (data nadania 23 sierpnia 2017 r., data doręczenia 28 sierpnia 2017 r.) oraz pismem z dnia 22 września 2017 r. (data nadania 22 września 2017 r., data wpływu 27 września 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 września 2017 r. (data doręczenia 18 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy kupna eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000,00 zł – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 3 sierpnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych zawarcia umowy kupna eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000,00 zł.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Muzeum jest samorządową instytucją kultury. Działa w szczególności na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 roku o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (Dz. U. z 2017 r. poz. 862), ustawy z dnia 21 listopada 1996 roku o muzeach (Dz. U. z 2017 r. poz. 972 ze zmianami), zarządzenia Nr 44 Przewodniczącego Głównego Komitetu Kultury Fizycznej z dnia 27 października 1952 roku w sprawie zorganizowania zbioru eksponatów muzealnych z dziedziny kultury fizycznej i sportu oraz zatwierdzonego Uchwałą sejmiku Województwa z dnia 16 marca 2009 roku statut Muzeum.


Uchwałą Zarządu Województwa z dnia 13 maja 2014 roku na stanowisko dyrektora Muzeum powołano Tomasza J. do dnia 14 maja 2021 roku.

Muzeum gromadzi i przechowuje dobra kultury w zakresie kultury fizycznej, turystyki i krajoznawstwa, a w szczególności trofea, odznaki, nagrody, pamiątki osobiste, znaczki, plakaty, monety, sztandary, stroje i sprzęt sportowy, akcesoria podróżne, dzieła sztuki o tematyce sportowej, fotografie, filmy, książki, czasopisma i archiwalia, informuje o treściach gromadzonych zbiorów, upowszechnia podstawowe wartości historii, nauki i kultury polskiej, kształtuje wrażliwość poznawczą i estetyczną, umożliwia kontakt ze zbiorami.

Realizuje cele przez gromadzenie zabytków w statutowo określonym zakresie, katalogowanie i naukowe opracowywanie zgromadzonych zbiorów, przechowywanie gromadzonych zabytków, w warunkach zapewniających im właściwy stan zachowania i bezpieczeństwo, oraz magazynowanie ich w sposób dostępny do celów naukowych, zabezpieczanie i konserwację zbiorów oraz w miarę możliwości, zabezpieczanie zabytków archeologicznych nieruchomych oraz innych nieruchomych obiektów kultury materialnej i przyrody, urządzanie wystaw stałych i czasowych, prowadzenie działalności edukacyjnej, popieranie i prowadzenie działalności artystycznej i upowszechniającej kulturę, udostępnianie zbiorów do celów edukacyjnych i naukowych, zapewnianie właściwych warunków zwiedzania oraz korzystania ze zbiorów i zgromadzonych informacji, prowadzenie działalności wydawniczej.


W realizacji celów statutowych Muzeum może współdziałać zarówno z osobami prawnymi, jak i osobami fizycznymi oraz jednostkami organizacyjnymi, nie posiadającymi osobowości prawnej.


Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a pierwsza deklaracja została złożona za IV kwartał 2002 roku.


W 2017 roku z Muzeum zamierza dokonać zakupu muzealiów na kwotę powyżej 1 000,00 PLN. Zakup ten będzie dokonany od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Operacja kupna-sprzedaży będzie na podstawie umowy pomiędzy OSOBĄ FIZYCZNĄ i Tomaszem J. dyrektorem reprezentującym MUZEUM. Sprzedający wystawi także rachunek/pokwitowanie. Kupowane przedmioty znajdują się na terenie Polski. Umowy będą zawierane także na terytorium naszego kraju.

W 2011 roku Wnioskodawca otrzymał Interpretację indywidualną IPPB2/436-170/11-6/AF od Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie organu upoważnionego do wydawania interpretacji w imieniu Ministra Finansów. Interpretacja dotyczyła przepisów podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie opodatkowania umowy kupna eksponatów i muzealiów o wartości powyżej 1 000,00 PLN. Wydana interpretacja potwierdziła stanowisko Wnioskodawcy jako prawidłowe, że Muzeum nie powinno płacić podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie kupna dóbr kultury.

Pismem z dnia 22 sierpnia 2017 r., znak: 0114-KDIP3-2.4014.84.2017.1.JG1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania poprzez przedstawienie dokumentu (odpowiednio oryginał lub urzędowo poświadczona kopia za zgodność z oryginałem), z którego wynika sposób reprezentacji Muzeum w zakresie oświadczeń woli i podpisywania dokumentów, tj. stosowne umocowanie do występowania w imieniu Muzeum z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej dla osoby, która wniosek podpisała, tj. dla Pana Tomasza J. oraz poprzez wskazanie, czy z tytułu zawarcia umowy kupna eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000,00 zł którakolwiek ze stron będzie objęta zakresem podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Muzeum zamierza dokonać w bieżącym roku zakupów przedmiotów (towarów), które po wpisaniu do ksiąg inwentarzowych staną się eksponatami muzealnymi, od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i nie będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Sprzedający obok podpisywanej umowy przedkłada w Muzeum także rachunek/pokwitowanie. Odpłatna dostawa towarów jest objęta zakresem podatku od towarów i usług na podstawie art. 5 ust.1 pkt) 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r poz. 1221), dokonana jest ona jednak przez podmiot, który nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Z tytułu tej dostawy nie zostanie więc rozliczony podatek VAT.


Do pisma Wnioskodawca dołączył pełny odpis wpisu Nr 18/99 do Rejestru Instytucji Kultury dotyczący Muzeum , z którego wynika sposób reprezentacji Muzeum.


Pismem z dnia 13 września 2017 r. znak: 0114-KDIP3-2.401.84.2017.2.JG1 wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania poprzez wskazanie czy konkretnie z tytułu kupna przez Wnioskodawcę eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000,00 zł od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej na podstawie umowy kupna-sprzedaży status podatnika podatku od towarów i usług posiada sprzedający (osoba fizyczna), tj. czy zawarta transakcja będzie podlegać uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług (będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług bądź będzie z niego zwolniona). Należy wskazać, że nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego (Muzeum), gdyż z tytułu zakupu towaru nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług.


Wnioskodawca uzupełnił wniosek w terminie. W nadesłanym wezwaniu Wnioskodawca wskazał, że opisana we wniosku transakcja kupna eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000 zł od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej nie będzie podlegać uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy umowa kupna eksponatów, muzealiów przez Muzeum od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej o wartości powyżej 1 000,00 PLN będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 2 pkt 4b ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży nie będą podlegały podatkowi od czynności cywilnoprawnych, jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności.


Zgodnie z powyższymi przepisami Muzeum nie powinno płacić podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie kupna dóbr kultury, muzealiów, eksponatów itp.


Zdanie Wnioskodawcy potwierdza Interpretacją indywidualną IPPB2/436-170/11-6/AF Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 05.08.2011 roku.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1150) podatkowi temu podlegają m.in. umowy sprzedaży rzeczy i praw majątkowych.


Ustawodawca wprowadził zasadę enumeratywnego określenia czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Wśród nich znajduje się w szczególności umowa sprzedaży.


Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy. Zgodnie z powyższym artykułem, czynności cywilnoprawne (w tym umowy sprzedaży) podlegają omawianemu podatkowi, z zastrzeżeniem ust. 4a i 5, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych podstawę opodatkowania przy umowie sprzedaży stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego. Zgodnie z art. 6 ust. 2 ww. ustawy wartość rynkową określa się na podstawie przeciętnych cen przedmiotu czynności cywilnoprawnych stosowanych w obrocie rzeczami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem ich miejsca położenia, stanu i stopnia zużycia, oraz w obrocie prawami majątkowymi tego samego rodzaju, z dnia dokonania tej czynności, bez odliczania długów i ciężarów.


Przepis art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy od czynności cywilnoprawnych określa stawki podatku, które wynoszą od umowy sprzedaży:

  1. nieruchomości, rzeczy ruchomych, prawa użytkowania wieczystego, własnościowego spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego, spółdzielczego prawa do lokalu użytkowego oraz wynikających z przepisów prawa spółdzielczego: prawa do domu jednorodzinnego oraz prawa do lokalu w małym domu mieszkalnym – 2%,
  2. innych praw majątkowych – 1%.

O powstaniu obowiązku uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnej decyduje, w myśl art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, moment dokonania czynności cywilnoprawnej. Na podstawie art. 4 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.


W związku z powyższym, należy stwierdzić, że umowa sprzedaży (w tym transakcja dotycząca kupna eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000 zł od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej) podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tegoż podatku ciąży na kupującym.


Niezależnie od powyższego, w ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zgodnie z art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.

Nie podlegają więc podatkowi od czynności cywilnoprawnych, co do zasady, te czynności (wymienione w art. 1 ww. ustawy), których dokonanie powoduje powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.


Należy więc zauważyć, iż zgodnie z dyspozycją przepisu art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych o wyłączeniu umowy sprzedaży spod działania przepisów ww. ustawy nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy są generalnie podatnikami podatku od towarów i usług w rozumieniu odrębnych przepisów, lecz wyłącznie fakt, że przynajmniej jedna z nich – z tytułu dokonania tej konkretnej czynności (w analizowanej sprawie – transakcja dotycząca kupna eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000 zł od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej) – jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona.

Wyłączenie danej czynności cywilnoprawnej z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych ma więc miejsce tylko w przypadku, gdy z tytułu dokonania tej właśnie czynności, jedna ze stron jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Oznacza to, że przy zawieraniu umowy sprzedaży status podatnika podatku od towarów i usług musi posiadać sprzedający. Nie jest istotny w tym przypadku status prawnopodatkowy kupującego, gdyż z tytułu zakupu towaru nie powstaje u niego obowiązek w podatku od towarów i usług.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Muzeum jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a pierwsza deklaracja została złożona za IV kwartał 2002 roku. W 2017 roku z Muzeum zamierza dokonać zakupu muzealiów na kwotę powyżej 1 000,00 zł. Zakup ten będzie dokonany od osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej. Operacja kupna-sprzedaży będzie zawarta na podstawie umowy pomiędzy osobą fizyczną i Tomaszem J. dyrektorem reprezentującym Muzeum. Sprzedający wystawi także rachunek/pokwitowanie. Kupowane przedmioty znajdują się na terenie Polski. Umowy będą zawierane także na terytorium naszego kraju. Muzeum zamierza dokonać w bieżącym roku zakupów przedmiotów (towarów), które po wpisaniu do ksiąg inwentarzowych staną się eksponatami muzealnymi, od osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej i nie będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Sprzedający obok podpisywanej umowy przedkłada w Muzeum także rachunek/pokwitowanie. W nadesłanym uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że opisana we wniosku transakcja kupna eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000 zł od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej nie będzie podlegać uregulowaniom ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec tego należy podkreślić, że co do zasady podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu umowy sprzedaży (kupna-sprzedaży) jest sprzedający. To oznacza, że w tak przedstawionym zdarzeniu przyszłym, tj. w przypadku zakupu przez Wnioskodawcę eksponatów, muzealiów o wartości powyżej 1000 zł, tylko wówczas można byłoby zastosować wyłączenie z podatku od czynności cywilnoprawnych, o którym mowa w cyt. powyżej art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, gdyby osoba fizyczna zbywająca (sprzedająca) eksponaty, muzealia o wartości powyżej 1000 zł była z tego tytułu podlegającą regułom określonym w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, ze zm.).

W świetle powyższych wyjaśnień należy stwierdzić, że przedmiotowa umowa kupna-sprzedaży, na podstawie której Wnioskodawca nabędzie eksponaty, muzealia o wartości powyżej 1000 zł od osoby fizycznej nie prowadzącej działalności gospodarczej będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych według stawki wynoszącej 2% wartości rynkowej nabywanych eksponatów, muzealiów. Stosownie do art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek zapłaty podatku ciąży na Wnioskodawcy – kupującym.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj