Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-2.4012.695.2018.1.AP
z 3 października 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 września 2018 r. (data wpływu 12 września 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. … – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 września 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji pn. …


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Gmina (dalej: „Gmina”) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Gmina planuje realizację inwestycji pn. … (dalej: „Inwestycja”). W ramach Inwestycji zostanie przebudowany plac rekreacyjny znajdujący się na gminnym stadionie sportowym w miejscowości C. Gmina będzie realizowała Inwestycję z partnerem, który prowadzi działalność gospodarczą w formie agencji turystycznej (dalej: „Partner”). Rolą Partnera po zakończeniu Inwestycji będzie nieodpłatne wsparcie Gminy w organizacji gminnych imprez sportowych z wykorzystaniem przedmiotowego placu rekreacyjnego. Udział w imprezach sportowych będzie bezpłatny zarówno dla uczestników jak i dla widzów. Ponadto ww. plac rekreacyjny będzie wykorzystywany również na potrzeby festynów, pikników oraz innych wydarzeń gminnych na które wstęp będzie nieodpłatny. Gmina planuje uzyskanie dofinansowania ze środków unijnych na realizację Inwestycji w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wydatki Gminy związane z realizacją Inwestycji są/będą dokumentowane przez jej kontrahentów fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT naliczonego. Ponadto Gmina poniesie/poniosła także wydatki na przygotowanie dokumentacji projektowej i kosztorysowej całej Inwestycji. Gmina nie planuje pobierać żadnych opłat za korzystanie z modernizowanej infrastruktury. Celem Inwestycji jest bowiem promocja Gminy, a także zaspokojenie potrzeb mieszkańców Gminy w zakresie kultury, rekreacji i sportu. W związku z powyższym wskazana Inwestycja jest realizowana przez Gminę w związku z jej działalnością jako organu publicznego stosownie do zadań własnych Gminy wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U z 2018 r. poz. 994; dalej: „ustawa o samorządzie gminnym”). Zgodnie bowiem z treścią art. 7 ust. 1 pkt 10 wspomnianej ustawy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. Ponadto w szczególności zadania własne obejmują sprawy, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Wnioskodawca podkreśla, że przebudowany w ramach Inwestycji plac nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przedmiot Inwestycji nie będzie stanowił źródła przychodu. Zmodernizowane obiekty będą wykorzystywane do wykonywania zadań własnych Gminy (określonych w ustawie o samorządzie gminnym) tj. nieodpłatnego udostępniania mieszkańcom, organizacjom pozarządowym działającym na terenie Gminy oraz jednostkom organizacyjnym na cele związane ze sportem, rekreacją oraz kulturą.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Gmina ma/będzie miała prawo do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzymała/otrzyma w przyszłości w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji inwestycji pn. …?


Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego z faktur, które otrzyma w przyszłości w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji inwestycji pn.: ... Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Stosownie natomiast do treści art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uważa się za podatników organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Jako że jednostki samorządu terytorialnego są wyposażone w osobowość prawną oraz w określonym zakresie wykonują samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, należy uznać, iż spełniają zawartą w tym przepisie definicję podatnika VAT. Oznacza to, że w zakresie czynności cywilnoprawnych dokonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego będą one uznane za podatników VAT natomiast w pozostałym zakresie np. w przypadku wykonywania zadań własnych nałożonych na nie odrębnymi przepisami nie będą występować jako podatnicy VAT. Na mocy art. 2 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy). Przedmiotem Inwestycji jest przebudowa placu rekreacyjnego na stadionie sportowym w m. C., a zatem obiektu o charakterze użyteczności publicznej w szczególności służącego do rekreacji i aktywności sportowej. Majątek przebudowywany w wyniku realizacji przedmiotowej inwestycji będzie stanowił infrastrukturę ogólnodostępną, publiczną i nieodpłatnie udostępnioną ogółowi społeczeństwa. Majątek ten nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym i będzie wykorzystywany do celów działalności publicznoprawnej. Ponadto, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem aby dokonać odliczenia podatku VAT naliczonego konieczne jest spełnienie określonych warunków:


  • odliczenie jest dokonywane przez podatnika VAT,
  • towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


Mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz przywołane powyżej przepisy wynikające z ustawy o VAT oraz ustawy o samorządzie gminnym należy podkreślić, iż celem Inwestycji jest realizacja zadań własnych Gminy wynikających z odrębnych przepisów. Nie zamierza ona osiągać z tytułu modernizowanego mienia żadnych przychodów i nie działa w tym zakresie jako przedsiębiorca. Oznacza to, że przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie zostaną spełnione i Gmina nie ma/nie będzie mieć prawa do odliczenia VAT naliczonego w zakresie wydatków na Inwestycję. Powyższe stanowisko, w analogicznych stanach faktycznych, zostało potwierdzone w m.in.:


  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 sierpnia 2018 r. o sygn. 0112-KDIL2-3.4012.351.2018.1.AS, w której organ wskazał, że: „(...) Gmina w związku z realizacją w ramach zadań własnych inwestycji pn. ,,...”, nie będzie mieć prawa do odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie będzie działać jako podatnik VAT oraz zakupione na cele inwestycji towary i usługi nie będą wykorzystywane do działalności opodatkowanej”;
  • interpretacji indywidualnej z dnia 10 lipca 2018 r. wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o sygn. 0114-KDIP1-2.4012.411.2018.1.MC, w której organ wskazał, że: „(...) w opisanej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca wskazuje, że nowopowstały obiekt będzie miejscem ogólnodostępnym oraz nie będzie miał charakteru komercyjnego. Wnioskodawca nie będzie pobierał żadnych opłat z tytułu korzystania z tego obiektu, a zatem towary i usługi nabyte w ramach zadania inwestycyjnego/operacji pn. ,,...” nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego w związku z realizowanym zadaniem inwestycyjnym/operacją, jak również Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.”;
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 5 stycznia 2018 r. o sygn. 0112-KDIL2-3.4012.498.2017.l.ZD, w której organ stwierdził, że: „(...) w związku z realizacją projektu pn.: ,,Zagospodarowanie terenu na cele rekreacyjne” Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie będzie działał jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT”.


Podobne stanowisko zostało zaprezentowane m. in w:


  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 6 listopada 2017 r. o sygn. 0112-KDIL2-1.4012.423.2017.1.MK,
  • interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 27 czerwca 2018 r. o sygn. 0114-KDIP4.4012.364.2018.l.MPE.


Konkludując, w ocenie Wnioskodawcy inwestycja pn. … będzie wykonana przez Gminę działającą, jako organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań nałożonych na nią przez ustawę o samorządzie gminnym. Tym samym zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy o VAT Gmina nie ma/nie będzie miała prawa do odliczenia VAT z faktur, które otrzymała/otrzyma w przyszłości w związku z wydatkami poniesionymi w wyniku realizacji Inwestycji, ponieważ nabyte towary i usługi związane z ww. inwestycją nie są/nie będą związane z działalnością opodatkowaną Gminy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w przypadku zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj