Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.306.2018.3.AR
z 30 lipca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 kwietnia 2018 r. (data wpływu 24 kwietnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) oraz pismem z dnia 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wydatków wymienionych w punktach 1-7 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wydatków wymienionych w punkcie 8 (tj. usługi noclegowej) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 kwietnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek, o wydanie interpretacji prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wydatków wymienionych w punktach 1-7 oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wydatków wymienionych w punkcie 8 (tj. usługi noclegowej). Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 29 czerwca 2018 r. (data wpływu 29 czerwca 2018 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 22 czerwca 2018 r. znak: 0111-KDIB2-3.4010.84.2018.2.PB, 0111-KDIB3-2.4012.306.2018.3.AR oraz pismem z dnia 27 czerwca 2018 r. (data wpływu 5 lipca 2018 r.).

We wniosku, uzupełnionym pismem z 29 czerwca 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z okazji 10-lecia swojej działalności planuje zorganizować zamknięte przyjęcie dla zaproszonych gości. Wśród zaproszonych gości (uczestników) znajdować się będą:

  • pracownicy wraz z osobami towarzyszącymi (zarówno członkowie rodzin pracowników, jak również inne osoby nie będące członkami rodzin pracowników);
  • przedstawiciele centrali Spółki wraz osobami towarzyszącymi;
  • kontrahenci wraz z osobami towarzyszącymi;
  • przedstawiciele władz lokalnych wraz z osobami towarzyszącymi.

Uroczystość zostanie zorganizowana w wynajętej przez Spółkę na tej rzecz sali. W ramach uroczystości, poza oficjalną częścią obejmującą prezentację historii firmy, najważniejszych kwestii dotyczących działalności Spółki, Spółka planuje zorganizować oprawę muzyczną wraz z poczęstunkiem oraz obsługę fotograficzną.

Na organizację uroczystości Spółka przewiduje poniesienie wydatków m.in. na:

  1. Kompleksową usługę obejmująca m.in. wynajem sali, usługę gastronomiczną, obsługę kelnerską;
  2. Orkiestrę;
  3. Pokaz magika;
  4. Usługi fotografa;
  5. Stand reklamowy;
  6. Wydruk i wysyłkę zaproszeń;
  7. Tort;
  8. Nocleg dla zaproszonych gości.

Warto zauważyć, że usługa gastronomiczna będzie polegała na zapewnieniu kompleksowej usługi o złożonym charakterze, w skład której będzie wchodzić usługa gastronomiczna, obsługa kelnerska, wynajem sali. Należy zauważyć, że fotograf będzie wykonywał zdjęcia podczas uroczystości oraz dodatkowo pamiątkowe zdjęcia na ściance z logo Spółki, jako prezenty dla zaproszonych gości. Wszystkie wydatki zostaną sfinansowane ze środków obrotowych Spółki. Faktury dokumentujące wydatki poniesione w związku z organizacją imprezy jubileuszowej wystawione będą na Spółkę. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Zorganizowanie przez Spółkę imprezy jubileuszowej ma przyczynić się do poprawy osiąganych przez Wnioskodawcę wyników gospodarczo-ekonomicznych, w tym poprzez wzrost zaangażowania w wykonywaną pracę wśród pracowników Spółki, a także pogłębienie współpracy z kontrahentami dzięki zastosowanym działaniom promocyjno- reklamowym.

Zakupy towarów i usług związanych z realizacją imprezy zostaną potwierdzone fakturami VAT.

Udokumentowane fakturami zostaną:

  1. kompleksowa organizacja przyjęcia z okazji obchodów jubileuszu 10-lecia istnienia firmy, w tym wynajem sali, usługa gastronomiczna, obsługa kelnerska;
  2. oprawa muzyczna w trakcie jubileuszu 10-lecia istnienia firmy;
  3. pokaz artystyczny (honorarium artystyczne);
  4. usługa fotograficzna na 10-lecie firmy
  5. zaproszenia, koperta ozdobna;
  6. tort okolicznościowy (10 lat firmy);
  7. usługa spedycyjna, organizacja transportu, usługa hotelowa.

Wszystkie nabyte usługi będą miały charakter odpłatny. Usługę kompleksową stanowi usługa dotycząca kompleksowej organizacji przyjęcia z okazji obchodów jubileuszu 10-lecia istnienia firmy, w skład usługi wchodzi wynajem sali, usługa gastronomiczna, obsługa kelnerska. Zakup będzie dotyczył usług kompleksowej, w której skład wchodzi usługa gastronomiczna.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej jako Ustawa o VAT) ma prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu nabycia usług w ramach organizowanej uroczystości jubileuszowej, w tym kompleksowej usługi obejmującej usługi gastronomiczne, o których mowa w opisie zdarzenia przyszłego?

Zdaniem Wnioskodawcy, udział pracowników, przedstawicieli Spółki, kontrahentów, a także przedstawicieli władz lokalnych wraz z osobami towarzyszącymi ma bezsprzecznie związek z działalnością gospodarczą prowadzoną przez Spółkę. W związku z powyższym Spółka ma prawo odliczyć VAT od wszystkich poniesionych kosztów związanych z organizacją uroczystości jubileuszowej, gdyż wszystkie te czynności mają związek z czynnościami opodatkowanymi. W tym miejscu należy również odnieść się do możliwości odliczenia podatku naliczonego od zakupionej kompleksowej usługi, obejmującej usługę gastronomiczną, która będzie polegała na zapewnieniu szeregu usług, w tym wynajmu sali, usługi gastronomicznej, obsługi kelnerskiej. Odnosząc się do usług w zakresie wynajmu sali i zapewnieniu usług gastronomicznych należy zauważyć, że w przypadku gdy przedmiotem świadczenia nabywanego przez podatnika jest jedna kompleksowa usługa o złożonym charakterze, w skład której wchodzą m.in. usługi gastronomiczne, usług obsługi kelnerskiej, wynajem sali, Spółce na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze z tytułu zakupu kompleksowej usługi organizacji imprezy, gdyż nabywane przez Spółkę usługi są związane z czynnościami opodatkowanymi przez nią wykonywanymi (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 listopada 2013 r. sygn. IPPP1/443-960/13-3/PR, interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 23 lutego 2017 r. sygn. 0461-ITPP1.4512.18.2017.1.DM). Zdaniem Spółki, ma ona prawo odliczyć VAT od wszystkich poniesionych kosztów związanych z organizacją uroczystości jubileuszowej, gdyż wszystkie te czynności mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Jak wcześniej wskazano, w przedmiotowej sprawie wystąpi pośredni (poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości – m.in. poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych, itp.) związek między towarami i usługami nabytymi w związku z organizacją imprezy, a działalnością opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wydatków wymienionych w punktach 1-7 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dotyczących wydatków wymienionych w punkcie 8 (tj. usługi noclegowej) – jest nieprawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w oparciu o art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Należy zauważyć, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku pomiędzy dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością opodatkowaną generującą podatek należny.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni, bądź pośredni. O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast pośredni związek nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy występuje wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa – mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. przez ich odsprzedaż, lecz przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami, a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, ze zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ww. ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Spółka z okazji 10-lecia swojej działalności planuje zorganizować zamknięte przyjęcie dla zaproszonych gości. Na organizację uroczystości Spółka przewiduje poniesienie wydatków na: 1. kompleksową usługę obejmującą m.in. wynajem sali, usługę gastronomiczną, obsługę kelnerską; 2. Orkiestrę; 3. Pokaz magika; 4. Usługi fotografa; 5. Stand reklamowy; 6. Wydruk i wysyłkę zaproszeń, 7. Tort; 8. Nocleg dla zaproszonych gości. Zakupy towarów i usług związanych z realizacją imprezy zostaną potwierdzone fakturami VAT. Wszystkie nabyte usługi będą miały charakter odpłatny. Udokumentowane fakturami zostaną: 1. kompleksowa organizacja przyjęcia z okazji obchodów jubileuszu 10-lecia istnienia firmy, w tym wynajem sali, usługa gastronomiczna, obsługa kelnerska; 2. oprawa muzyczna w trakcie jubileuszu 10-lecia istnienia firmy; 3. pokaz artystyczny (honorarium artystyczne); 4. usługa fotograficzna na 10-lecie firmy, 5. zaproszenia, koperta ozdobna; 6. tort okolicznościowy (10 lat firmy); 7. usługa spedycyjna, organizacja transportu, usługa hotelowa. Jak wskazała Spółka usługę kompleksową stanowi usługa dotycząca kompleksowej organizacji przyjęcia z okazji obchodów jubileuszu 10-lecia istnienia firmy, w skład usługi wchodzi wynajem sali, usługa gastronomiczna, obsługa kelnerska. Należy zauważyć, że fotograf będzie wykonywał zdjęcia podczas uroczystości oraz dodatkowo pamiątkowe zdjęcia na ściance z logo Spółki, jako prezenty dla zaproszonych gości. Jak podała Spółka zorganizowanie przez nią imprezy jubileuszowej ma przyczynić się do poprawy osiąganych przez nią wyników gospodarczo-ekonomicznych, w tym przez wzrost zaangażowania w wykonywaną pracę wśród pracowników Spółki, a także pogłębienie współpracy z kontrahentami dzięki zastosowanym działaniom promocyjno-reklamowym. Uroczystość zostanie zorganizowana w wynajętej sali. Spółka prowadzi wyłącznie działalność opodatkowaną podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze, odnosząc się do wątpliwości Spółki dotyczących prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących nabycie usług związanych z organizacją imprezy jubileuszowej, wskazać należy, że jak podała spółka w opisie zdarzenia przyszłego – zorganizowanie przez Spółkę imprezy jubileuszowej ma przyczynić się do poprawy osiąganych przez nią wyników gospodarczo-ekonomicznych, w tym poprzez wzrost zaangażowania w wykonywaną pracę wśród pracowników Spółki, a także pogłębienie współpracy z kontrahentami dzięki zastosowanym działaniom promocyjno-reklamowym.

Uwzględniając przedstawione powyżej okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów ustawy dotyczących odliczenia podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że zakupy związane z organizacją imprezy jubileuszowej, w której uczestniczyć będą pracownicy, przedstawiciele centrali Spółki wraz osobami towarzyszącymi, kontrahenci wraz z osobami towarzyszącymi oraz przedstawiciele władz lokalnych wraz z osobami towarzyszącymi, mają pośredni związek z wykonywaną działalnością gospodarczą, przez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości – budowanie pozytywnego wizerunku oraz renomy, poprawę relacji z kontrahentami, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych – są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W odniesieniu do usługi kompleksowej obejmującej m.in. wynajem sali, usługę gastronomiczną, obsługę kelnerską w zakresie organizacji imprezy jubileuszowej, należy zauważyć, że w celu ustalenia, czy podatnik na rzecz Wnioskodawcy świadczy kilka odrębnych usług czy też jedną usługę należy określić cechy transakcji. Aby móc wskazać, że dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu – do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Zatem pojedyncza usługa jest traktowana jak element usługi kompleksowej wówczas jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Jedna transakcja występuje zatem wtedy, gdy dwa lub więcej elementów albo dwie lub więcej czynności, dokonane przez podatnika, są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno niepodzielne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny (por. np. wyrok TSUE z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96 Card Protection Plan Ltd – pkt 29, ww. wyrok C-392/11 – pkt 16; ww. wyrok TSUE C-224/11 – pkt 30; lub też wyrok TSUE z dnia 27 czerwca 2013 r. w sprawie C-155/12 RR Donnelley Global Turnkey Solutions Poland sp. z o.o. – pkt 21).

Na podstawie powyższych uregulowań, należy stwierdzić, że w okolicznościach przedstawionych przez Spółkę, nabycie przedmiotowej usługi należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym – organizacji jubileuszu, na który składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak usługi udostępnienia sali, przygotowania posiłków i obsługa kelnerska. Dlatego też nabywane przez Spółkę usługi, można uznać za usługę kompleksową, zaś czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze.

Co prawda w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych – co do zasady – nie podlega odliczeniu, jednakże powyższe ograniczenie nie ma zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest usługa kompleksowa, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne.

W rezultacie, skoro wydatki związane z organizacją imprezy jubileuszowej w tym usługa kompleksowej organizacji przyjęcia z okazji obchodów jubileuszu 10-lecia istnienia firmy będzie wykazywała związek z prowadzonymi czynnościami opodatkowanymi, to na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach z tytułu zakupu tych towarów i usług, z uwzględnieniem przesłanek wykluczających to prawo określonych w art. 88 tej ustawy. Zatem, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot podatku VAT naliczonego od faktur zakupu dotyczących wydatków związanych z organizacją imprezy jubileuszowej (z wyjątkiem usługi noclegu), o ile nie są one czynnościami wymienionymi w art. 88 ustawy o VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka poniesie także wydatki na nocleg dla zaproszonych gości.

Jak już wcześniej wskazano, lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony została określona w art. 88 ustawy.

Jedno z takich ograniczeń wskazane zostało w cytowanym wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, zgodnie z którym, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Reguła powyższa wyłącza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków ponoszonych w związku z nabyciem usług noclegowych oraz gastronomicznych, za wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób. Oznacza to, że ograniczenie możliwości pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony ma zastosowanie w przypadku usług noclegowych i gastronomicznych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia czyli sprzedażą generującą podatek należny. Przy analizie tej należy również obligatoryjnie uwzględnić określoną przez ustawodawcę w art. 88 ustawy, listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do odliczenia.

Przenosząc powyższe rozważania na grunt przedmiotowej sprawy, stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatków związanych z zakupem usług noclegowych dokonanych w związku z prowadzoną działalnością, zastosowanie znajdzie cytowany art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, określający jeden z wyjątków pozbawiających podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Zatem biorąc pod uwagę przepis art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawcy od zakupu ww. usług noclegowych, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że w analizowanej sytuacji Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizacją przedmiotowego jubileuszu opisane w punktach 1-7 (tj. 1. Kompleksowa usługa obejmującą m.in. wynajem sali, usługę gastronomiczną, obsługę kelnerską; 2. Orkiestra; 3. Pokaz magika; 4. Usługi fotografa; 5. Stand reklamowy; 6. Wydruk i wysyłka zaproszeń, 7. Tort), bowiem z treści wniosku wynika, że wydatki te zostały poniesione na cele działalności gospodarczej i są związane z czynnościami opodatkowanymi. Zatem, w zakresie w jakim spełnione są przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne z art. 88 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku z faktur otrzymanych w związku z organizacją jubileuszu firmy.

Natomiast Wnioskodawca nie nabędzie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki związane z usługami noclegowymi dla zaproszonych gości (punkt 8 wydatków), nawet jeśli są one związane z czynnościami opodatkowanymi, ponieważ ustawodawca wprost wyłączył tego typu usługi z prawa do odliczenia.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy:

  • jest prawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupu dotyczących wydatków wymienionych w punkcie 1-7,
  • jest nieprawidłowe – w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od faktur zakupu dotyczących wydatków związanych z zakupem usługi noclegowej dla zaproszonych gości.

Zaznacza się, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie stanu faktycznego (zdarzeniu przyszłym), bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Przedstawiona powyżej interpretacja rozstrzyga wniosek wyłącznie w zakresie podatku od towarów i usług. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj