Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1582/12/JD
z 7 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 3 lipca 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 grudnia 2012 r. (wpływ do tut. Biura 11 grudnia 2012 r.), uzupełnionym w dniu 20 lutego 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wypłaty z zysku spółki zależnej (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2012 r. do tut. Biura wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie opodatkowania wypłaty z zysku spółki zależnej. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 11 lutego 2013 r. Znak IBPBI/2/423-1582/12/JD, wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 20 lutego 2013 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym, podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka posiada udziały w spółce zależnej mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Udział Spółki w kapitale spółki zależnej wynosi 50%. Spółka uzyskała przychody z tytułu wypłat z zysku w związku z posiadaniem udziałów w kapitale spółki zależnej. Pomiędzy Polską a Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi obowiązuje umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (Umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, sporządzona w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r., (Dz. U. z 1994 r. nr 81, poz. 373)). W dniu 23 marca 2012 r. wspólnicy spółki zależnej podjęli w siedzibie spółki zależnej Uchwałę o podziale wyniku finansowego za 2011 r. Kwota zysku została podzielona pomiędzy wspólników i przeznaczona na podniesienie udziałów w spółce zależnej. Zysk przypadający na Spółkę to kwota 90.653,29 USD. Spółka nie otrzymała przelewu na rachunek bankowy jak również nie otrzymała gotówki, ponieważ zysk przeznaczono na podwyższenie wartości udziałów. W wyniku podwyższenia udziałów Spółka w dalszym ciągu posiada udział w kapitale spółki zależnej w wysokości 50%. W dniu 23 listopada 2012 r. podjęto decyzję o podziale wyniku finansowego za dziesięć miesięcy 2012 r. według stanu z ksiąg rachunkowych obejmujących okres 01 stycznia 2012 r. do 31 października 2012 r. Spółka otrzymała zysk proporcjonalnie do swojego udziału w kapitale spółki zależnej. Spółka otrzymała 60.000 USD przelewem na konto w dniu 26 listopada 2012 r.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Organu w dniu 20 lutego 2013 r. wskazano, że spółka zależna z siedzibą w Zjednoczonych Emiratach Arabskich posiada osobowość prawną.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane przez Spółkę wypłaty z zysku spółki zależnej podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 19 % od wartości otrzymanej kwoty? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, otrzymane wypłaty z zysku są neutralne podatkowo, nie wywołują skutków w podatku dochodowym nie są opodatkowane podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwanej dalej: pdop); nie będą uwzględnianie w podstawie opodatkowania.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 1 ust. 1-2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), podatnikami tego podatku są osoby prawne i spółki kapitałowe w organizacji, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, z wyjątkiem spółek niemających osobowości prawnej.

W myśl art. 3 ust. 1 updop podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera legalnej definicji pojęcia „przychód”. W art. 12 ust. 1 updop, wymieniono przykładowe przysporzenia, których wystąpienie skutkuje powstaniem przychodu. I tak, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Jak wynika z opisu stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, posiada on udziały w spółce zależnej (posiadającej osobowość prawną) mającej siedzibę na terytorium Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Udział Spółki w kapitale spółki zależnej wynosi 50%. Spółka uzyskała przychody z tytułu wypłat z zysku w związku z posiadaniem udziałów w kapitale spółki zależnej.

Odnosząc powyższe do przedstawionego wcześniej stanu prawnego sprawy należy stwierdzić, że z tytułu otrzymanej wypłaty z zysku Spółka osiągnie przychód podatkowy, którego wartość będzie odpowiadać uzyskanemu dochodowi. Dochodem, w rozumieniu art. 7 ust. 2 updop, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. W rozpatrywanej sprawie osiągnięcie ww. dochodu nie będzie pociągało za sobą poniesienia jakiegokolwiek kosztu jego uzyskania, albowiem (co wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego) źródłem tego dochodu jest wypłata z zysku, a więc czynność, która nie wiąże się z poniesieniem jakiegokolwiek kosztu (wypłata z zysku jest następstwem i konsekwencją posiadania przez Spółkę udziałów/akcji).

W tym miejscu należy również powołać art. 17 ust. 1 pkt 3 updop, zgodnie z którym wolne od podatku są dochody osiągnięte poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników określonych w art. 3 ust. 1, jeżeli umowa międzynarodowa, której Rzeczpospolita Polska jest stroną tak stanowi.

Umową międzynarodową o jakiej mowa w ww. przepisie, jest na gruncie przedmiotowej sprawy umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Zjednoczonych Emiratów Arabskich w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie dochodu sporządzona w Abu Zabi dnia 31 stycznia 1993 r. (Dz. U. z 1994 r. Nr 81, poz. 373 dalej: „umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania”.

Zgodnie z art. 10 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania:

  1. Dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Umawiającym się Państwie.
  2. Dywidendy te mogą być jednak opodatkowane także w Umawiającym się Państwie i według prawa tego Państwa, w którym spółka wypłacająca ma swoją siedzibę, ale jeżeli odbiorca dywidend jest ich właścicielem, to podatek ten nie może przekroczyć 5 procent kwoty dywidend brutto.
  3. Bez względu na postanowienia ustępów 1 i 2 dywidendy wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w jednym z Umawiających się Państw nie będą opodatkowane, jeśli właścicielem dywidend jest Rząd lub instytucja rządowa któregokolwiek Umawiającego się Państwa.
  4. Postanowienia ustępów 2 i 3 nie naruszają opodatkowania spółki w odniesieniu do zysków, z których dywidendy są wypłacane, z uwzględnieniem prawa o inwestycjach zagranicznych.
  5. Użyte w tym artykule określenie "dywidendy" oznacza dochód z akcji, akcji gratisowych lub prawa do pobierania korzyści, akcji w kopalnictwie, akcji członków założycieli lub innych praw, z wyjątkiem wierzytelności, do udziału w zyskach, jak również dochody z innych praw spółki, które według prawa Państwa, w którym spółka wypłacająca dywidendy ma siedzibę, są pod względem podatkowym traktowane jak dochody z akcji.
  6. Postanowień ustępów 1 i 2 nie stosuje się, jeżeli właściciel dywidend, mający miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie wykonuje w drugim Państwie, w którym znajduje się siedziba spółki płacącej dywidendy, działalność zarobkową przez zakład położony w tym Państwie bądź wykonuje w tym drugim Państwie wolny zawód w oparciu o stałą placówkę, która jest w nim położona, i gdy udział, z tytułu którego wypłaca się dywidendy, faktycznie wiąże się z działalnością takiego zakładu lub stałej placówki. W takim przypadku w zależności od konkretnej sytuacji stosuje się postanowienia artykułu 7 lub artykułu 14.
  7. Jeżeli spółka, której siedziba znajduje się w Umawiającym się Państwie, osiąga zyski albo dochody z drugiego Umawiającego się Państwa, to drugie Państwo nie może ani obciążać podatkiem dywidend wypłacanych przez tę spółkę, z wyjątkiem przypadku, gdy takie dywidendy są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w tym drugim Państwie, lub w przypadku, gdy udział, z tytułu którego dywidendy są wypłacane, faktycznie wiąże się z działalnością zakładu lub stałej placówki położonej w drugim Państwie, ani też obciążać nie wydzielonych zysków spółki podatkiem od nie wydzielonych zysków, nawet kiedy wypłacone dywidendy lub nie wydzielone zyski całkowicie lub częściowo pochodzą z zysków albo dochodów osiągniętych w drugim Państwie.

Należy podkreślić, że określenie „dywidendy” oznacza ogólnie podział zysków dla akcjonariuszy i udziałowców przez spółki akcyjne, spółki komandytowe, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i inne spółki z kapitałem akcyjnym (por. Modelowa konwencja w sprawie podatku od dochodu i majątku, Wyd. ABC a Wolters Kluwer buisness, Warszawa 2011, str. 229). W świetle powyższego wypłata z zysku, której dotyczy wniosek winna być traktowana jako dywidenda, a co za tym idzie w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie wyżej powołane przepisy art. 10 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W świetle powołanego wcześniej art. 17 ust. 1 pkt 3 updop, dochód z tytułu wypłaty z zysku (dywidenda), którego dotyczy wniosek może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego tylko w sytuacji, gdy ww. umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania tak stanowi.

W tym miejscu należy zacytować art. 24 ust. 1 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, z którego wynika, iż w przypadku osoby mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce, podwójnego opodatkowania unikać się będzie w sposób następujący:

  1. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga dochód lub posiada majątek, który zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zwolni, z uwzględnieniem postanowień punktu b), taki dochód lub majątek od opodatkowania, lecz może przy obliczaniu kwoty podatku od pozostałego dochodu lub majątku tej osoby zastosować stawkę podatkową, która byłaby zastosowana, gdyby dochód zwolniony od opodatkowania w powyższy sposób nie był tak właśnie zwolniony od opodatkowania.
  2. Jeżeli osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Polsce osiąga część dochodu, która - zgodnie z postanowieniami artykułów 10, 11 i 12 - może być opodatkowana w Zjednoczonych Emiratach Arabskich, to Polska zezwoli na potrącenie od podatku od dochodu tej osoby kwoty równej podatkowi dochodowemu zapłaconemu w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Jednakże takie potrącenie nie może przekroczyć tej części podatku, jaka została obliczona przed dokonaniem potrącenia i która odpowiada tej części dochodu, który może być opodatkowany w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.

Zatem należy stwierdzić, iż w świetle cytowanego powyżej art. 24 ust. 1 lit. b umowy otrzymany przez Spółkę dochód z tytułu wypłaty z zysku (dywidendy) nie korzysta ze zwolnienia z opodatkowania w Polsce, a tym samym w niniejszej sprawie nie będzie miał zastosowania art. 17 ust. 1 pkt 3 updop.

Dokonując oceny stanowiska Spółki oraz wykonując dyspozycję art. 14c § 2 Ordynacji podatkowej, nie można abstrahować od brzmienia art. 20 ust. 1 updop, zgodnie z którym, jeżeli podatnicy, o których mowa w art. 3 ust. 1, osiągają również dochody (przychody) poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i dochody te podlegają w obcym państwie opodatkowaniu, a nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 17 ust. 1 pkt 3, w rozliczeniu za rok podatkowy dochody (przychody) te łączy się z dochodami (przychodami) osiąganymi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym wypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi zapłaconemu w obcym państwie. Kwota odliczenia nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w obcym państwie.

W świetle powyższego stanowisko Spółki należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 14 marca 2012 r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj