Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-144/11-4/ALN
Data
2012.03.27
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
wystawienie faktury
zwrot kosztów
Istota interpretacji
Jakim dokumentem powinna być obciążana Wnioskodawcy z tytułu kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne dotyczących przewodniczących organizacji związków zawodowych działających w spółkach? Jeżeli jest to faktura VAT, to z jaką stawką VAT i czy VAT jest do odliczenia.
Wniosek ORD-IN 399 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 grudnia 2011r. (data wpływu 21 grudnia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jakim dokumentem powinien być obciążony Wnioskodawca z tytułu kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne przewodniczących międzyzakładowych organizacji związkowych działających w spółkach – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 grudnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej: - podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia jakim dokumentem powinien być obciążony Wnioskodawca z tytułu kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne przewodniczących międzyzakładowych organizacji związkowych działających w spółkach,
- podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy wystawiona nota obciążeniowa, jako refundacja kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne (obecnie X) jest źródła przychodów.
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 16 marca 2012 r. (data wpływu 21 marca 2012 r.) w zakresie uzupełnienia stanu faktycznego, doprecyzowania pytania oraz przedstawienia własnego stanowiska.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).
W dniu 31.08.2006 r. zostało zawarte porozumienie, a następnie aneks nr 2 do n/n porozumienia w dniu 14.09.2009 r. pomiędzy Spółkami w sprawie ponoszenia kosztów związanych z zatrudnieniem przewodniczących międzyzakładowych organizacji związkowych a związkami zawodowymi działającymi w Spółkach. Przewodniczący obu organizacji związkowych są pracownikami Sp. z o.o. i są zwolnieni w części etatu, z obowiązku świadczenia pracy na czas kadencji w organizacji.
W porozumieniu ustalono sposób ponoszenia kosztów utrzymania tych organizacji przez poszczególne Spółki następująco: - Sp. z o.o. wystawia notę obciążeniową dla S.A. i Sp. z o.o. z tytułu wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne przewodniczących organizacji, które stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w dacie zaistnienia zdarzenia,
- pozostałe koszty płacone są przez Spółki na podstawie faktur wystawionych przez Sp. z o.o., które nie stanowią dla Wnioskodawcy kosztów uzyskania przychodów.
Spółki są obciążane kosztami utrzymania organizacji związkowych odpowiednio do udziału liczby członków danej organizacji zatrudnianych u danego pracodawcy w łącznej liczbie członków tej organizacji zatrudnianych u wszystkich pracodawców objętej działaniem tej organizacji - w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy. Ustawa o związkach zawodowych i Kodeks pracy nakłada na pracodawców określone obowiązki względem pracownika, który został oddelegowany do pełnienia funkcji w zarządzie związków zawodowych a wydatki związane z wynagrodzeniem i świadczenie dla pracowników zwolnionych z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie międzyzakładowej organizacji związkowej oraz składki na ubezpieczenia społeczne i FP, FGSP płacone przez płatnika, podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów jako służące zachowaniu i zabezpieczeniu źródła przychodów, tak aby źródło to przynosiło przychody także w przyszłości i stanowią dla Spółki na podstawie art. 15 ust 1 ustawy o PDOP koszty uzyskania przychodów. Opis sprawy przedstawiony we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej sposobu dokumentowania refundacji części kosztów związanych z zatrudnianiem przewodniczących międzyzakładowych organizacji związkowych, bezpośrednio dotyczyć może sfery praw i obowiązków podatkowych Wnioskodawcy i pozostałych spółek w zależności w której spółce będą zatrudnieni przewodniczący związków. Wybór zarządu związków może się zmienić w zależności od woli wyborców (członków związków). Wnioskodawca występuje z zapytaniem również o sytuację odwrotną do obecnej tj. gdyby sam obciążał kosztami wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne związkowców, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że przewodniczący mi związków zawodowych w przyszłości mogą być pracownicy S. A. w związku z powyższym problem ten może to dotyczyć bezpośrednio Wnioskodawcy.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Jakim dokumentem powinna być obciążana Wnioskodawcy z tytułu kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne dotyczących przewodniczących organizacji związków zawodowych działających w spółkach... Jeżeli jest to faktura VAT, to z jaką stawką VAT i czy VAT jest do odliczenia.
Zdaniem Wnioskodawcy, obciążenie spółek częścią kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne przewodniczących związków zawodowych jest czynnością pozostającą poza zakresem VAT tj. nie stanowią żadnej z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku VAT i powinno być udokumentowane innym niż faktura VAT dokumentem tj. notą obciążeniową. Sp. z o.o. obciążając między innymi Wnioskodawcę kosztami wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne przewodniczących związków zawodowych, nie wykonała jakiejkolwiek usługi na rzecz Spółki. Nie ma w tym przypadku bowiem żadnego świadczenia, a jedynie zwrot części kosztów. Brak jest zatem czynności, która mogłaby podlegać opodatkowaniu. Stąd też Wnioskodawca uważa, że w tym przypadku nie powinna być wystawiana faktura VAT. Natomiast dla celów podatku dochodowego wydatki na wypłatę wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne dla pracownika, który jest zwolniony z obowiązku świadczenia pracy na okres kadencji w zarządzie zakładowej organizacji związkowej, dokonywane na zasadach wskazanych w art. 31 ust. 1 ustawy z 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, stanowią koszt uzyskania przychodów. Natomiast otrzymanie zwrotu części tego wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne od innych spółek nie będzie przychodem podatkowym. Z kolei dla spółek wypłacone kwoty będą stanowiły koszt uzyskania przychodów. Wnioskodawca występuje z zapytaniem również o sytuację odwrotną do obecnej tj. gdyby sam obciążał kosztami wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne związkowców, ponieważ istnieje prawdopodobieństwo, że przewodniczącymi związków zawodowych w przyszłości mogą być pracownicy S.A. w związku z powyższym problem ten może to dotyczyć bezpośrednio Wnioskodawcy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.
Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają: - odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
- eksport towarów;
- import towarów;
- wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
- wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.
Zakres tych czynności zdefiniowany został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ww. ustawy. I tak, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 ustawy o VAT). W myśl art. 2 pkt 22 przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.
Wskazać należy, iż na potrzeby podatku od towarów i usług dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Istotnymi elementami konstrukcji tej definicji są: - prawo do rozporządzania,
- przeniesienie tego prawa,
- możność rozporządzania towarem jak właściciel po stronie otrzymującego to prawo.
Z ekonomicznego aspektu transakcji ważne jest zatem, czy w wyniku danego zdarzenia gospodarczego (dostawy towarów) dochodzi do przeniesienia na rzecz kontrahenta możliwości (prawa) dysponowania rzeczą w zakresie, jaki charakterystyczny jest dla właściciela. Jeśli możliwość korzystania z przedmiotu transakcji ma charakter trwały w momencie jej zawarcia, to uznać należy, że nastąpiła dostawa towaru. Warunek ten ujęto w sformułowaniu „przeniesienie”, które rozumieć należy jako przekazanie uprawnień właścicielskich między dotychczasowym posiadaczem towaru a jego kontrahentem. Z przekazaniem praw do dysponowania towarem jak właściciel musi wiązać się odpłatność w rozumieniu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. Odpłatność ma miejsce wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem będącym świadczeniem wzajemnym. Dostawę towarów musi łączyć z odbiorcą stosunek prawny, z którego wynika obowiązek dostawy towarów oraz wysokość wynagrodzenia (świadczenia wzajemnego) za dokonanie tych czynności. Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zidentyfikowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru oraz świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.
Z kolei w myśl postanowień art. 8 ust.1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również: - przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Wobec powyższego należy stwierdzić, że każde świadczenie niebędące dostawą towarów, polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czyjegoś zachowania, stanowi co do zasady usługę w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Niemniej jednak muszą być przy tym spełnione następujące warunki: - w następstwie zobowiązania, w wykonaniu którego usługa jest świadczona, druga strona (nabywca) jest bezpośrednim beneficjentem świadczenia,
- świadczonej usłudze odpowiada świadczenie wzajemne ze strony nabywcy (wynagrodzenie).
Należy podkreślić, że ww. warunki powinny być spełnione łącznie, aby określona czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jako odpłatne świadczenie usług. Jak już wcześniej wskazano, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, za usługę może być uznane każde niebędące dostawą towarów świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej. Jednak z cywilistycznej istoty pojęcia „świadczenia” wynika, że musi ono polegać na działaniu albo na zaniechaniu podmiotu zobowiązanego do spełnienia świadczenia. Dodatkowo, aby możliwe było uznanie jakiegoś zdarzenia za odpłatne świadczenie usług w rozumieniu ww. przepisu, musi występować stosunek zobowiązaniowy pomiędzy podmiotami biorącymi udział w tym zdarzeniu, czyli obie strony muszą się zobowiązać do określonego działania bądź powstrzymania się od dokonania określonej czynności. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż zawarto porozumienie pomiędzy Spółkami w sprawie ponoszenia kosztów związanych z zatrudnieniem przewodniczących międzyzakładowych organizacji związkowych a związkami zawodowymi działającymi w Spółkach.
W porozumieniu ustalono sposób ponoszenia kosztów utrzymania tych organizacji przez poszczególne Spółki następująco: - Sp. z o.o. wystawia notę obciążeniową dla Wnioskodawcy i Sp. z o.o. z tytułu wynagrodzeń i składek na ubezpieczenie społeczne przewodniczących organizacji, które stanowią dla Wnioskodawcy koszty uzyskania przychodu w dacie zaistnienia zdarzenia,
- pozostałe koszty (korzystanie z pomieszczeń itp.) płacone są przez Spółki na podstawie faktur wystawionych przez Sp. z o.o., które nie stanowią dla Wnioskodawcy kosztów uzyskania przychodów.
Wątpliwości Wnioskodawcy budzi rodzaj dokumentu jakim powinna być obciążana Spółka z tytułu kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne dotyczących przewodniczących organizacji związków zawodowych działających w spółkach. Mając na uwadze ww. przepisy i przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, iż koszty wynagrodzeń i ubezpieczeń społecznych dotyczące przewodniczących organizacji związków zawodowych działających w spółkach nie stanowią – w świetle ustawy o VAT – żadnej z wymienionych czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z generalną zasadą fakturami VAT dokumentuje się jedynie czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Czynności niepodlegające opodatkowaniu tym podatkiem dokumentuje się zwykłymi rachunkami, notami księgowymi lub innymi dokumentami księgowymi zewnętrznymi w rozumieniu ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152 poz. 1223 z późn. zm.). Reasumując Wnioskodawca nie powinien być obciążany fakturami VAT z tytułu kosztów wynagrodzenia i składek na ubezpieczenie społeczne dotyczących przewodniczących organizacji związków zawodowych. Ww. czynności mogą być więc dokumentowane innymi dokumentami księgowymi np. notami księgowymi. W związku z powyższym odpowiedź na dalszą część pytania dotyczącą stawki podatku i prawa do odliczenia stała się bezprzedmiotowa.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Należy zauważyć, iż wydana interpretacja dotyczy jedynie kwestii objętej zakresem pytania. Inne kwestie zawarte we wniosku a nie objęte zakresem pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Niniejsza interpretacja wydana zastała w indywidualnej sprawie Wnioskodawcy i nie wywołuje żadnych skutków prawnych dla pozostałych Spółek wymienionych we wniosku. W zakresie podatku dochodowego od osób prawnych wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.
|