Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.83.2018.1.PS
z 30 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 stycznia 2018 r. (data wpływu 7 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług w związku z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W związku z ogłoszonym konkursem w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Miasto złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „ (…)”.

Celem projektu jest poprawa efektywności kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematyki poprzez organizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych -szkolnych i pozaszkolnych dla 1200 uczniów (600K/600M) w 20 szkołach podstawowych w okresie od 09.2017 r. do 08.2019 r.

Okres realizacji projektu: 2017 r. — 2019 r.

Zakres wydatków planowanych w ramach projektu obejmuje: doposażenie pracowni do nauczania opartego na metodzie eksperymentu, zakup materiałów dydaktycznych, zakup środków trwałych, sprzętu multimedialnego i technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), kurs efektywnych technik uczenia się, prowadzenie zajęć stacjonarnych, przeprowadzenie konkursów podsumowujących zajęcia pozaszkolne oraz zakup nagród dla uczestników konkursów, wynajem sal, transport uczestników z ew. ubezpieczeniem na zajęcia wyjazdowe, przeprowadzenia zajęć wyjazdowych, koszty współprowadzących zajęcia wyjazdowe oraz koszty opieki nad uczestnikami w trakcie wyjazdu, wynagrodzenia ekspertów prowadzących zajęcia pozaszkolne, warsztaty dla nauczycieli, serwis kawowy, obiad i napój.

Materiały dydaktyczne i zakupiony sprzęt będzie bezpośrednio wykorzystywany przez uczniów w trakcie zajęć stacjonarnych, podczas zajęć z wykorzystaniem metody projektu, podczas wyjazdów oraz spotkań z ekspertami.

Docelowo uczniowie nabędą kompetencje miękkie w zakresie efektywnego uczenia się oraz kompetencje kluczowe poprzez liczne praktyczne działania wyjaśniające zjawiska i prawa świata przyrody.

Koszty wynajmu sal na prowadzenie zajęć dla uczniów i nauczycieli oszacowano na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Zawiera on kwotę wynajmu, należny podatek VAT oraz ryczałt za media i ewentualnie zastosowany upust. Koszt wynajmu sal, w których realizowane będą działania przewidziane w projekcie, wykazywany będzie miesięcznym zbiorczym zestawieniem wkładu własnego, na podstawie zestawień indywidualnych szkół. Nie będzie wystawiana faktura VAT za wynajem sali prowadzącym zajęcia w ramach projektu.

Projektem objętych zostanie 20 szkół:

  1. Szkoła MS;
  2. Szkoła Podstawowa A
  3. Szkoła Podstawowa B;
  4. Szkoła Podstawowa C;
  5. Szkoła Podstawowa D;
  6. Szkoła Podstawowa E;
  7. Szkoła Podstawowa F;
  8. Szkoła Podstawowa G;
  9. Szkoła Podstawowa H;
  10. Szkoła Podstawowa I;
  11. Szkoła Podstawowa J;
  12. Szkoła Podstawowa K;
  13. Szkoła Podstawowa L;
  14. Szkoła Podstawowa M;
  15. Szkoła Podstawowa N;
  16. Szkoła Podstawowa O;
  17. Szkoła Podstawowa P;
  18. Szkoła Podstawowa R;
  19. Szkoła Podstawowa S;
  20. Szkoła Podstawowa T.

Wyżej wymienione szkoły są jednostkami budżetowymi Miasta. Miasto jest organem prowadzącym dla ww. jednostek. Zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), od dnia 1 stycznia 2017 r. podległe jednostki Miasta podlegają zcentralizowaniu rozliczeń z tytułu podatku VAT wraz z Miastem.

Projekt realizowany jest w partnerstwie z firmą O.

Partner (spoza sektora finansów publicznych) został wybrany w wyniku przeprowadzonego otwartego konkursu, zgodnie z zapisami art. 33 ust. 2 ustawy z dn. 11.07.2014 r. o zasadach realizacji programów w zakresie polityki spójności finansowanych w perspektywie finansowej 2014-2020.

Miasto jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od 01.01.2011 r., wcześniej (tzn. od 1 lipca 1995 r. do 31 grudnia 2010 r.) zarejestrowanym dla potrzeb podatku VAT był Urząd Miejski. Miasto i Urząd Miejski są w zakresie podmiotowości prawno-podatkowej VAT tym samym podmiotem.

Miasto (a wcześniej Urząd Miejski) jest (był) podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT (m.in. w zakresie: opłat z tytułu wieczystego użytkowania gruntów Gminy i Skarbu Państwa, ustanowionego po 30 kwietnia 2004 r., usług dzierżawy i najmu, sprzedaży nieruchomości gminy i Skarbu Państwa, aportu nieruchomości, pozostałych środków trwałych itp.), nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego (z uwagi na wartość sprzedaży).

Objęte projektem placówki oświatowe w podstawowym swoim zakresie realizują działania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast w marginalnym zakresie odpłatne czynności są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm. — dalej „ustawa o VAT”).

Jeśli zakupy towarów i usług, w tym robót budowlanych, montażowych są związane z działalnością oświatową, wówczas występuje brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w zakupach, o którym mowa w art. 86 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz.U. z 2017 r., poz. 1221, z póżn.zm. — dalej: „Ustawa o VAT”). Przepisy o VAT stanowią: prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje Wnioskodawcy tylko w przypadku, kiedy spełnione zostaną jednocześnie poniższe 2 warunki: Wnioskodawca będzie czynnym podatnikiem VAT oraz zakupione przez Wnioskodawcę usługi i towary będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych na podstawie art. 86 ust 1 Ustawy o VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Beneficjent Miasto, które jest organem prowadzącym ww. placówek oświatowych ma prawo w ramach wydatków kwalifikowanych do odliczenia podatku VAT zawartego w zakupach towarów i usług na cele projektu pn. „(…)” dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W przedmiotowym przypadku usługi nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, dlatego że są związane z usługami oświatowymi zwolnionymi z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy Miasto nie ma możliwości odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy – podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  1. podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  2. podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z kolei, zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r., poz. 1454, z późn. zm.), jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875, z późn. zm.) – gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast w myśl art. 6 ust. 1 ww. ustawy – do zakresu działania gminy należą wszelkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie projektu pn. „(…)”. Celem projektu jest poprawa efektywności kształcenia ogólnego w zakresie przedmiotów przyrodniczych i matematyki poprzez organizację dodatkowych zajęć pozalekcyjnych - szkolnych i pozaszkolnych dla 1200 uczniów (600K/600M) w 20 szkołach podstawowych w okresie od 09.2017 r. do 08.2019 r. Zakres wydatków planowanych w ramach projektu obejmuje: doposażenie pracowni do nauczania opartego na metodzie eksperymentu, zakup materiałów dydaktycznych, zakup środków trwałych, sprzętu multimedialnego i technologie informacyjno-komunikacyjne (TIK), kurs efektywnych technik uczenia się, prowadzenie zajęć stacjonarnych, przeprowadzenie konkursów podsumowujących zajęcia pozaszkolne oraz zakup nagród dla uczestników konkursów, wynajem sal, transport uczestników z ew. ubezpieczeniem na zajęcia wyjazdowe, przeprowadzenia zajęć wyjazdowych, koszty współprowadzących zajęcia wyjazdowe oraz koszty opieki nad uczestnikami w trakcie wyjazdu, wynagrodzenia ekspertów prowadzących zajęcia pozaszkolne, warsztaty dla nauczycieli, serwis kawowy, obiad i napój. Materiały dydaktyczne i zakupiony sprzęt będzie bezpośrednio wykorzystywany przez uczniów w trakcie zajęć stacjonarnych, podczas zajęć z wykorzystaniem metody projektu, podczas wyjazdów oraz spotkań z ekspertami. Docelowo uczniowie nabędą kompetencje miękkie w zakresie efektywnego uczenia się oraz kompetencje kluczowe poprzez liczne praktyczne działania wyjaśniające zjawiska i prawa świata przyrody. Koszty wynajmu sal na prowadzenie zajęć dla uczniów i nauczycieli oszacowano na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta Zawiera on kwotę wynajmu, należny podatek VAT oraz ryczałt za media i ewentualnie zastosowany upust. Koszt wynajmu sal, w których realizowane będą działania przewidziane w projekcie, wykazywany będzie miesięcznym zbiorczym zestawieniem wkładu własnego, na podstawie zestawień indywidualnych szkół. Nie będzie wystawiana faktura VAT za wynajem sali prowadzącym zajęcia w ramach projektu.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT w zakresie realizowanych umów cywilnoprawnych podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, nie korzystającym ze zwolnienia podmiotowego (z uwagi na wartość sprzedaży). Objęte projektem placówki oświatowe w podstawowym swoim zakresie realizują działania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast w marginalnym zakresie odpłatne czynności – jak wskazał Wnioskodawca – są zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są spełnione, gdyż objęte projektem placówki oświatowe w podstawowym swoim zakresie realizują działania niepodlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast w marginalnym zakresie odpłatne czynności są zwolnione od podatku od towarów i usług.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem towarów i usług na cele projektu pn. „(…)”, dofinansowanego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Tut. organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnymi błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny pokrywać się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj