Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-972/11/ES
z 16 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-972/11/ES
Data
2011.09.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
podatnik
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
czy Wnioskodawca winien w imieniu „Wykonawcy” – podatnika wystąpić do Urzędu Skarbowego o nadanie nr NIP



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2011r. (data wpływu 7 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2011r. (data wpływu 29 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników odnośnie wskazania czy Wnioskodawca winien w imieniu „Wykonawcy” – podatnika wystąpić do Urzędu Skarbowego o nadanie nr NIP - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników odnośnie wskazania czy Wnioskodawca winien w imieniu „Wykonawcy” – podatnika wystąpić do Urzędu Skarbowego o nadanie nr NIP.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 sierpnia 2011r. (data wpływu 29 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 18 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w dniu 24 lutego 2011r. jako strona "Zamawiająca" zawarła umowę o dzieło na opracowanie nowej strony internetowej za określoną kwotę wynagrodzenia w wysokości 500,00zł brutto. "Wykonawca" dzieła naniósł swoje dane na druk umowy o dzieło, jednak w czasie kontroli formalno-merytorycznej w dziale księgowości zauważono, iż "Wykonawca" nie wpisał swojego numeru NIP. Wobec powyższego ustalono, iż NIP zostanie uzupełniony przez "Wykonawcę" przy odbiorze wynagrodzenia w kasie Wnioskodawcy.

Po ukończeniu dzieła, zgodnie z terminem wyznaczonym w umowie, w dniu 15 marca 2011r. wystawiono rachunek do przedmiotowej umowy o dzieło, w którym obliczono kwotę do wypłaty wg poniższego: wynagrodzenie brutto: 500,00zł koszty uzyskania przychodu 20%: 100,00zł, podstawa naliczenia podatku dochodowego: 400, 00zł, należna zaliczka na podatek dochodowy 18%: 72,00zł, kwota netto do wypłaty: 428,00zł

Dnia 18 marca 2011r. "Wykonawca" dzieła zgłosił się po odbiór wynagrodzenia, jednak poproszony o uzupełnienie brakującego numeru NIP poinformował wówczas ustnie, iż nie posiada polskiego NIP-u i w formie pisemnej z datą 18 marca 2011r. oświadczył, iż jest obywatelem Wielkiej Brytanii i wszelkich rozliczeń podatkowych dokonuje na terenie Wielkiej Brytanii, zaś polski adres jaki wpisał w umowie o dzieło jest adresem meldunkowym oraz korespondencyjnym, a nie zamieszkania.

Zapytany o miejsce pobytu w trakcie roku kalendarzowego odparł, iż większość czasu przebywa w Wielkiej Brytanii (zdecydowanie więcej niż pół roku), a do Polski przyjeżdża kilka razy w roku na parę czasem kilkanaście dni.

Wnioskodawca otrzymał także informację, iż opracowywanie nowej strony internetowej odbywało się częściowo na terenie Polski, a częściowo w Wielkiej Brytanii, gdyż prace te można wykonywać "zdalnie".

Wobec powyższego Wnioskodawca dokonał wypłaty wynagrodzenia w wysokości 428,00zł. Oprócz wspomnianego wyżej oświadczenia oraz przekazanych ustnie informacji "Wykonawca" dzieła nie przedłożył żadnych dodatkowych dokumentów. Do dnia dzisiejszego płatnik podatku nie złożył w imieniu podatnika wniosku o nadanie NIP.

W związku z faktem, iż nie upłynął jeszcze termin ustawowy, póki co nie została wystawiona dla "Wykonawcy" dzieła informacja PIT-11.

Naliczony i pobrany podatek dochodowy od wynagrodzenia Wykonawcy" dzieła w ustawowym terminie został odprowadzony na konto bankowe urzędu skarbowego.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, iż wykonawca dzieła, mający miejsce zamieszkania na terenie Wielkiej Brytanii uzyskał numer służący identyfikacji dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii.

Wykonawca dzieła nie podał wnioskodawcy (tj. zamawiającemu dzieło) numeru służącego identyfikacji podatkowej w Wielkiej Brytanii.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca powinien w imieniu "Wykonawcy" - podatnika wystąpić do Urzędu Skarbowego z wnioskiem o nadanie NIP-u czy może jest to indywidualny obowiązek podatnika...

Zdaniem Wnioskodawcy, jako płatnik (pod warunkiem, że prawidłowo naliczono podatek dochodowy) obowiązany jest do złożenia wniosku o nadanie numeru NIP dla "Wykonawcy" dzieła - podatnika. Jednak wymaga to wcześniejszego wypełnienia przez podatnika informacji NIP-3.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) podatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawa lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu.

Natomiast stosownie do art. 8 ww. ustawy, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do art. 2 ust. 2 i ust. 3 cyt. ustawy, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

W myśl art. 5 ust. 1 ww. ustawy, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, którym płatnik na podstawie przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych pobiera zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło lub umowy zlecenia - dokonują zgłoszenia identyfikacyjnego za pośrednictwem tego płatnika.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 2 przepisów ust. 1 nie stosuje się do podatników, którzy uprzednio dokonali zgłoszenia identyfikacyjnego.

Ponadto zgodnie z art. 8 ust. 4 ww. ustawy płatnik dostarcza podatnikowi formularz zgłoszenia identyfikacyjnego w terminie 7 dni od dnia potrącenia pierwszej zaliczki na podatek dochodowy lub od dnia złożenia oświadczenia w sprawie rozliczenia rocznego. Stosownie do art. 8 ust. 5 podatnik składa płatnikowi zgłoszenie identyfikacyjne w terminie 14 dni od dnia otrzymania formularza zgłoszenia.

Płatnik obowiązany jest przekazać, w tym za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego, zgłoszenie identyfikacyjne naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia formularza zgłoszenia przez podatnika (art. 8 ust. 6 cyt. ustawy).

W myśl art. 11 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne.

Zgodnie z art. 11 ust. 2 pkt 6 cyt. ustawy w sprawach dotyczących zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych podatnicy mają obowiązek podawać NIP na żądanie płatników oraz inkasentów podatków i niepodatkowych należności budżetowych.

Płatnicy i inkasenci, o których mowa w ust. 2 pkt 6, obowiązani są żądać od podatników podania NIP i przekazywać go organom podatkowym (art. 11 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do art. 11 ust. 4 cyt. ustawy osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz inne podmioty będące podatnikami na podstawie przepisów prawa polskiego oraz ratyfikowanych umów międzynarodowych, których Rzeczpospolita Polska jest stroną, w tym także mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd za granicą, w przypadku uzyskania numeru służącego identyfikacji dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych w innym państwie, są obowiązane podawać ten numer na żądanie:

  1. organów podatkowych;
  2. organów kontroli skarbowej i jednostek organizacyjnych kontroli skarbowej;
  3. płatników podatków;
  4. organów i instytucji ubezpieczeń społecznych;
  5. podmiotów określonych w art. 42 ust. 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 24 lutego 2011r. zawarł umowę o dzieło na opracowanie nowej strony internetowej za określoną kwotę wynagrodzenia. Wykonawca dzieła naniósł swoje dane na druk umowy o dzieło, jednak nie wpisał swojego numeru NIP. Po ukończeniu dzieła, zgodnie z terminem wyznaczonym w umowie, w dniu 15 marca 2011r. wystawiono rachunek do przedmiotowej umowy o dzieło, w którym obliczono kwotę netto do wypłaty.

W dniu 18 marca 2011r. Wykonawca dzieła zgłosił się po odbiór wynagrodzenia (Wnioskodawca dokonał wypłaty), jednak poproszony o uzupełnienie brakującego numeru NIP poinformował wówczas ustnie, iż nie posiada polskiego NIP-u i w formie pisemnej z datą 18 marca 2011r. oświadczył, iż jest obywatelem Wielkiej Brytanii i wszelkich rozliczeń podatkowych dokonuje na terenie Wielkiej Brytanii, zaś polski adres jaki wpisał w umowie o dzieło jest adresem meldunkowym oraz korespondencyjnym, a nie zamieszkania. Ponadto w trakcie roku kalendarzowego Wykonawca większość czasu przebywa w Wielkiej Brytanii (zdecydowanie więcej niż pół roku), a do Polski przyjeżdża kilka razy w roku na kilka, czasem kilkanaście dni. Natomiast opracowywanie nowej strony internetowej odbywało się częściowo na terenie Polski, a częściowo w Wielkiej Brytanii.

Oprócz wspomnianego wyżej oświadczenia oraz przekazanych ustnie informacji Wykonawca nie przedłożył żadnych dodatkowych dokumentów. Do dnia złożenia wniosku płatnik podatku nie złożył w imieniu podatnika wniosku o nadanie NIP.

Naliczony i pobrany podatek dochodowy od wynagrodzenia Wykonawcy w ustawowym terminie został odprowadzony na konto bankowe urzędu skarbowego.

Wykonawca, mający miejsce zamieszkania na terenie Wielkiej Brytanii uzyskał numer służący identyfikacji dla celów podatkowych w Wielkiej Brytanii.

Wykonawca nie podał jednak Wnioskodawcy (tj. zamawiającemu dzieło) numeru służącego identyfikacji podatkowej w Wielkiej Brytanii.

Należy zauważyć, iż z wydanej dla Wnioskodawcy interpretacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych znak: IBPB II/1/415-695/11/BJ z dnia 6 września 2011r. wynika m.in., że zgodnie z art. 41 ust. 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Na podstawie art. 42 ust. 1 ww. ustawy płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Stosownie do art. 42 ust. 2 pkt 2 tej ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 2a, oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru (IFT-1/IFT-1R), również gdy płatnik w roku podatkowym sporządzał i przekazywał informacje w trybie przewidzianym w ust. 4.

Informacje, o których mowa w ust. 2 pkt 2, sporządzają i przekazują również podmioty, o których mowa w art. 41, gdy na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub ustawy nie są obowiązane do poboru podatku, o którym mowa w art. 29-30a. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Mając na uwadze powyższe, w interpretacji znak: IBPB II/1/415-695/11/BJ z dnia 6 września 2011r. stwierdzono, że Wnioskodawca, jako płatnik, od wypłaconych Wykonawcy dzieła należności winien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy według stawki określonej w art. 29 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, tj. w wysokości 20% przychodu (bez potrącania kosztów uzyskania przychodu) i przesłać wykonawcy oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawie opodatkowania osób zagranicznych imienną informację IFT-1/IFT-1R (a nie informację PIT-11).

Z wymienionego powyżej formularza IFT-1/IFT-1R dotyczącego informacji o wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania wynika, iż w poz. 26 tego formularza należy podać numer identyfikacyjny podatnika.

Natomiast zgodnie z odnośnikiem nr 3 w poz. 26 należy podać numer służący identyfikacji dla celów podatkowych lub ubezpieczeń społecznych uzyskany w państwie, w którym podatnik ma miejsce zamieszkania. W przypadku braku takiego numeru w poz. 26 należy podać numer posiadanego dokumentu stwierdzającego tożsamość uzyskany w tym państwie.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że co do zasady płatnik pobierający zaliczkę wyłącznie od dochodu z tytułu umowy o dzieło, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 ustawy o zasadach ewidencji (…), winien pośredniczyć w dokonaniu zgłoszenia identyfikacyjnego takiego podatnika.

W przedmiotowej jednak sprawie, z uwagi na fakt, że Wnioskodawca jako płatnik winien pobrać zryczałtowany podatek dochodowy według stawki określonej w art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i przesłać wykonawcy oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik właściwy w sprawie opodatkowania osób zagranicznych imienną informację IFT-1/IFT-1R, a nie informację PIT-11, Wnioskodawca nie był zobowiązany do złożenia wniosku o nadanie NIP dla wykonawcy dzieła, a wykonawca winien podać Wnioskodawcy numer służący identyfikacji dla celów podatkowych uzyskany w państwie, w którym ma miejsce zamieszkania.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczyć należy, że niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie tj. podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj