Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT2-1.4011.22.2018.3.MD
z 13 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2018 r. (data wpływu 10 stycznia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2018 r. do tutejszego Organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wniosek ten nie spełniał wymogów, o których mowa w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), w związku z czym pismem z dnia 9 lutego 2018 r., Nr 0113-KDIPT2-1.4011.22.2018.1.MD, na podstawie art. 13 § 2a, art. 169 § 1 i § 2 w związku z art. 14h wymienionej ustawy, wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 9 lutego 2018 r. (data doręczenia 14 lutego 2018 r). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem z dnia 15 lutego 2018 r. (data wpływu 16 lutego 2018 r.), nadanym za pośrednictwem … w dniu 15 lutego 2018 r.

We wniosku po jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jako podmiot prowadzący od wielu lat jednoosobową działalność gospodarczą Wnioskodawca złożył w swoim Urzędzie Skarbowym informację o zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca prowadzi działalność wydawniczą, w ramach której wydawane są własnymi siłami książki o tematyce geodezyjno-prawniczej (PKWiU 58.11.12.0) oraz biznesowej (PKWiU 58.11.19.0). Działalność polega na opracowaniu nowej lub przetłumaczeniu obcej publikacji, przygotowaniu jej do druku, a następnie wydrukowaniu w zewnętrznej drukarni i wprowadzeniu do sprzedaży na ryku ogólnopolskim poprzez hurtownie, księgarnie, portale oraz sprzedaż wysyłkową. Kolejnym etapem jest przygotowanie wersji elektronicznej wydawanych książek poprzez konwersję plików końcowych do innych formatów: mobi, epub, pdf i wprowadzeniu ich do sprzedaży na rynku ogólnopolskim poprzez wyspecjalizowane portale oraz sprzedaż bezpośrednią. W procesie tworzenia książek biorą udział osoby i firmy zewnętrzne, z których usług korzysta wydawnictwo, tj.: profesorowie wyższych uczelni, redaktorzy, tłumacze, osoby zajmujące się składem i łamaniem tekstu oraz drukarnie i introligatornie. Niektóre tytuły wymagają jednorazowego zakupienia praw do wydania ich na rynku polskim, ale działalność wydawnictwa nie polega na obrocie licencjami, ani świadczeniu usług wydawniczych dla ludności.

Efektem prowadzonej działalności jest wytwarzanie książek na dwóch rodzajach nośników. W postaci tradycyjnej (papierowej) oraz ich elektronicznych odpowiedników w formie plików: mobi, epub oraz pdf (e-book).

Dla pierwszej postaci wytwarzanych książek, mającej formę fizyczną, Wnioskodawca przyjął od 1 stycznia 2018 r. opodatkowanie zryczałtowaną stawką 5,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dla drugiej postaci wytwarzanych książek (PKWiU 58.11.30.0), ze względu na brak formy fizycznej, gdyż są to pliki typu „download” pobierane przez użytkownika z Internetu na jego urządzenie (nie mają one charakteru online), Wnioskodawca przyjął od 1 stycznia 2018 r. opodatkowanie zryczałtowaną stawką 17%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. 2 f) tiret czwarty ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:

Czy zastosowana klasyfikacja (dotycząca 2018 r.) elektronicznych publikacji typu e-book (mobi, epub, pdf) do 17% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i traktowanie ich, jak „oprogramowanie komputerowe pobierane z Internetu”, jest właściwe?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie zajętym w uzupełnieniu wniosku), na temat klasyfikacji publikacji elektronicznych (e-book) nie znalazł bezpośrednich odniesień ani w ustawie, ani w dostępnym orzecznictwie. Traktowanie działalności wydawniczej, jako działalności wytwórczej i stosowanie stawki 5,5%, potwierdzają interpretacje:

Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy Nr ITPB1/415-951/10/WM, Urzędu Skarbowego Warszawa-Targówek Nr 1437/ZDD/6/MF/423/35/2007, Urzędu Skarbowego w Łowiczu Nr US.I.7/415/2/04.

Jednak publikacje elektroniczne, pomimo tego że są wytworem działalności wydawniczej, ze względu na podobieństwo do oprogramowania użytkowego pobieranego z Internetu, zdaniem Wnioskodawcy, powinny być klasyfikowane podobnie jak oprogramowanie, choć w istocie nim nie są. Spełniają jednak one podobną funkcję dla użytkownika końcowego, gdyż umożliwiają mu korzystanie w trybie offline z określonych treści na jego urządzeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2017 r., poz. 2157, z późn. zm.), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie od treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r., poz. 200, z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych – zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy – podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 17% przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie online (art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. f tiret czwarty cyt. ustawy),
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b) tej ustawy),
  • 5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a) tej ustawy).

Podstawą do ustalenia wysokości stawek podatkowych należnych od przychodów opodatkowanych zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, est zakwalifikowanie wykonywanej działalności według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1293 i 1435 oraz z 2009 r. poz. 256 i 1753) wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1068 oraz z 2017 r. poz. 60), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Od tej klasyfikacji zależna jest wysokość stawki ryczałtu.

Stosownie do pkt 1 komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), zgodnie z zasadami metodycznymi klasyfikacji zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby, usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniem Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Natomiast w przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania m.in. usług według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania takiej klasyfikacji.

Mając na względzie powyższe wyjaśnienia należy przypomnieć, że Organ podatkowy nie jest uprawniony do dokonywania klasyfikacji usług do odpowiedniej grupy. Klasyfikacji tej powinien dokonać sam podmiot gospodarczy przy ewentualnej pomocy uprawnionego organu statystycznego.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 4 ww. ustawy, działalność wytwórcza oznacza działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzona przez podatnika.

Należy przy tym zauważyć, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników osiągających w całości lub w części przychody z tytułu świadczenia usług wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Załącznik nr 2 do ustawy stanowi „Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług”.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawca, jako podmiot prowadzący od wielu lat jednoosobową działalność gospodarczą złożył w swoim Urzędzie Skarbowym informację o zmianie formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi On działalność wydawniczą, w ramach której wydawane są własnymi siłami książki o tematyce geodezyjno-prawniczej (PKWiU 58.11.12.0) oraz biznesowej (PKWiU 58.11.19.0). Działalność polega na opracowaniu nowej lub przetłumaczeniu obcej publikacji, przygotowaniu jej do druku, a następnie wydrukowaniu w zewnętrznej drukarni i wprowadzeniu do sprzedaży na ryku ogólnopolskim poprzez hurtownie, księgarnie, portale oraz sprzedaż wysyłkową. Kolejnym etapem jest przygotowanie wersji elektronicznej wydawanych książek poprzez konwersję plików końcowych do innych formatów: mobi, epub, pdf i wprowadzeniu ich do sprzedaży na rynku ogólnopolskim poprzez wyspecjalizowane portale oraz sprzedaż bezpośrednią. W procesie tworzenia książek biorą udział osoby i firmy zewnętrzne, z których usług korzysta wydawnictwo, tj.: profesorowie wyższych uczelni, redaktorzy, tłumacze, osoby zajmujące się składem i łamaniem tekstu oraz drukarnie i introligatornie. Niektóre tytuły wymagają jednorazowego zakupienia praw do wydania ich na rynku polskim, ale działalność wydawnictwa nie polega na obrocie licencjami, ani świadczeniu usług wydawniczych dla ludności. Efektem prowadzonej działalności jest wytwarzanie książek na dwóch rodzajach nośników. W postaci tradycyjnej (papierowej) oraz ich elektronicznych odpowiedników w formie plików: mobi, epub oraz pdf (e-book).

Dla pierwszej postaci wytwarzanych książek, mającej formę fizyczną, Wnioskodawca przyjął od 1 stycznia 2018 r. opodatkowanie zryczałtowaną stawką 5,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dla drugiej postaci wytwarzanych książek (PKWiU 58.11.30.0), ze względu na brak formy fizycznej, gdyż są to pliki typu „download” pobierane przez użytkownika z Internetu na jego urządzenie (nie mają one charakteru online), Wnioskodawca przyjął od 1 stycznia 2018 r. opodatkowanie zryczałtowaną stawką 17%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. 2 f) tiret czwarty ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zauważyć należy, że wybór zryczałtowanej formy opodatkowania oraz stosowanie właściwych stawek ryczałtu od przychodów osiągniętych z działalności gospodarczej zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych usług w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że wydawanie książek w postaci elektronicznych odpowiedników książek tradycyjnych w formie plików: mobi, epub oraz pdf (e-book), które zostały sklasyfikowane pod nr PKWiU 58.11.30.0, pobieranych przez użytkownika z Internetu na jego urządzenie (niemające charakteru online), należy ten rodzaj działalności zaliczyć do działalności usługowej. Zaznaczyć należy, że ww. usługi nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowiącym wykaz usług wyłączających podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Mając na uwadze powyższe, w świetle powołanych wyżej przepisów prawa stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z pozarolniczej działalności gospodarczej, polegające na wydawaniu książek w postaci plików, które są pobierane przez użytkownika z Internetu na jego urządzenie (niemające charakteru online), należy opodatkować według stawki 17%, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 1 lit f) tiret czwarty, i traktować jako przychody ze świadczenia usług związanych z wydawaniem oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie objętym pytaniem, jest prawidłowe.

Jednocześnie zaznacza się, że dokonując weryfikacji stanowiska Wnioskodawcy, tutejszy Organ nie odniósł się do kwestii dotyczącej stosowania 5,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z tytułu działalności wytwórczej książek w postaci tradycyjnej, ponieważ zagadnienie to nie było przedmiotem zapytania.

Końcowo wskazuje się, że procedura wydawania indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego nie podlega regułom przewidzianym dla postępowania podatkowego. Organ wydający interpretację opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego podanego we wniosku – nie prowadzi postępowania dowodowego. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj