Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.833.2017.2.AZ
z 8 marca 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2017 r. (data wpływu 28 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z 1 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży działek nr 3102/262 i 3102/286 – jest prawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 28 grudnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i ust. 10a ustawy o VAT sprzedaży działek nr 3102/262, 3102/286, 3102/222. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 1 lutego 2018 r. (data wpływu 8 lutego 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 23 stycznia 2018 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.833.2017.1.MN.

W przedmiotowym wniosku, uzupełnionym w piśmie 1 lutego 2018 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Opis stanu faktycznego:

  1. Wnioskodawca – Gmina C. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 1 grudnia 2013 r.

  2. Gmina jest właścicielem nieruchomości objętej księgą wieczystą nr ..., na którą składają się działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków jednostki ewidencyjnej C.-miasto, obręb C. nr 3102/222 o pow. 0,0051 ha, 3102/262 o pow. 0,2454 ha, 3102/286 o pow. 0,0965 ha.

  3. Zgodnie z zapisem w ewidencji gruntów działka nr 3102/222 sklasyfikowana jest jako teren mieszkaniowy (B), zaś działki nr 3102/262, 3102/286 jako inne tereny zabudowane (Bi).

  4. Nieruchomość opisana w pkt 2 stanowi zwarty obszar o pow. 0,3470 ha, na którym posadowione są budynki niemieszkalne: była portiernia o pow. zabudowy 50 m2, garaż o pow. zabudowy 142 m2 oraz budowle: plac o nawierzchni z płyt betonowych o pow. 3055 m2 oraz nawierzchni asfaltowej o pow. 223 m2. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Obiektów Budowlanych (PKOB) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. (Dz. U z 1999 r. Nr 112, poz. 1316 z późn.zm) opisane budynki niemieszkalne i budowle posiadają symbole:
    1. budynek niemieszkalny (dawna portiernia) – Sekcja 1, Dział 12, Grupa 121, Klasa 1274
    2. budynek garażowy – Sekcja 1, Dział 12, Grupa 121, Klasa 1242
    3. plac o nawierzchni z płyt betonowych, droga o nawierzchni asfaltowej - Sekcja 2, Dział 21, Grupa 211, Klasa 2112.

  5. Nieruchomość, o której mowa w pkt 2 położona jest na terenie, dla którego brak jest obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. W decyzji z 16 listopada 2017 r. znak: ... o warunkach zabudowy Burmistrz Miasta potwierdził możliwość budowy w obszarze działek nr 3102/262, 3102/222, 3102/286 budynku usługowo-magazynowego wraz z infrastrukturą techniczną, wewnętrzną komunikacją i parkingami na 20 miejsc postojowych. Realizacja inwestycji, o której mowa wyżej wymagać będzie wyburzenia budynków: gospodarczego i garażowego. Dla ww. budynków nie został wydany nakaz rozbiórki, ani też pozwolenie na rozbiórkę.

  6. Teren obejmujący działki oznaczone aktualnie nr 3102/262, 3102/286 był przedmiotem umów najmu:
    1. najem budynku niemieszkalnego (garaż) oraz dzierżawa gruntu o pow. 613 m2 na cele parkingowe oraz dojazdu i dojścia – umowa uległa rozwiązaniu 31 sierpnia 2017 r., ze względu na upływ czasu na jaki została zawarta,
    2. najem budynku niemieszkalnego (dawna portiernia) oraz dzierżawa gruntu o pow. 2614 m2 na cele bazy transportowej – umowa uległa rozwiązaniu 23 czerwca 2016 r., ze względu na upływ czasu na jaki została zawarta.
    Działka nr 3102/222 – nie była przedmiotem dzierżawy.

  7. Gmina stała się jest właścicielem:
    1. działki nr 3102/74 o pow. 4,6263 ha, z podziału której powstały działki oznaczone aktualnie nr 3102/262, 3102/286 na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 1990 r. Nr 32, poz. 191 z późn. zm.),
    2. działki nr 3102/222 na podstawie umowy zamiany – akt notarialny Rep. A Nr ... z 16 listopada 2014 r.
    Gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o naliczony.

II. Opis zdarzenia przyszłego

  1. Gmina zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości obejmującej działki oznaczone w ewidencji gruntów i budynków, jednostki ewidencyjnej C.-miasto, obręb C. nr 3102/222 o pow. 0,0051 ha, 3102/262 o pow. 0,2454 ha, 3102/286 o pow. 0,0965 ha, na której posadowione są budynki niemieszkalne: dawna portiernia i garaż oraz budowle: plac o nawierzchni z płyt betonowych, droga o nawierzchni asfaltowej.
  2. W ogłoszeniu o przetargu zawarta zostanie informacja, iż na przedmiotowej nieruchomości możliwa jest realizacja inwestycji, zgodnie z decyzją Burmistrza Miasta C. z 16 listopada 2017 r. znak: ... o warunkach zabudowy.


W uzupełnieniu do wniosku podano następujące wyjaśnienia.

  • budynek dawnej portierni posadowiony jest na działce nr 3102/262,
  • budynek garażowy posadowiony na działce nr 3102/286,
  • budowla – plac o nawierzchni z płyt betowych posadowiona jest na działkach 3102/262, 3102/286,
  • budowla – droga o nawierzchni asfaltowej posadowiona jest na działkach nr 3102/222, 3102/262;


a) budynki: dawnej portierni, budynek garażowy oraz budowle: plac o nawierzchni z płyt betonowych oraz droga o nawierzchni asfaltowej są trwale z gruntem związane;

b) budynki i budowle opisane w pkt ad 1) wybudowane zostały przez: Przedsiębiorstwo Robót Remontowo-Budowlanych i następcę ww. przedsiębiorstwa Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Remontowo-Budowlanych:

  • budynek portierni – rok budowy 1976, data oddania do użytkowania 29 grudnia1976 r.,
  • budynek garażowy – rok budowy – 1981, data oddania do użytkowania 31 maja 1981 r.,
  • plac o nawierzchni z płyt betonowych – rok budowy – 1976, data oddania do użytkowania 31grudnia 1976 r.,
  • droga o nawierzchni asfaltowej – rok budowy 1981, data oddania do użytkowania 31 grudnia 1981 r.;


c) Gmina nie budowała budowli, o których mowa w pkt ad 1), stała się właścicielem odpowiednio:

  • nieruchomości obejmującej działki oznaczone aktualnie nr 3102/262 (zabudowana: budynkiem dawnej portierni, częścią placu o nawierzchni z płyt betonowych, częścią drogi o nawierzchni asfaltowej), 3102/286 (zabudowana: budynkiem garażowym, częścią placu o nawierzchni z płyt betonowych), z mocy prawa z dniem 27 maja 1991 r., na podstawie decyzji Wojewody z dnia 1 sierpnia 1991 r. Nr ..., tj. przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym;
  • nieruchomości obejmującej działkę oznaczoną aktualnie nr 3102/222 (zabudowana częścią drogi o nawierzchni asfaltowej), w drodze umowy zamiany akt notarialny Rep.A nr ...z 16 lipca 2014 r. – dostawa nieruchomości podlegała zwolnieniu z podatku VAT.


Na pytania organu oznaczone d) i e): Czy przedmiotowe budynki/budowle były wykorzystywane przez Wnioskodawcę lub ich poprzednich właścicieli do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT, jeśli tak to jakiej i w jakim okresie? (proszę podać odrębnie dla każdego(ej) budynku/budowli lub ich części).

Kiedy (w jakim dniu, miesiącu, roku) wystąpiło pierwsze zajęcie (używanie) budynku/budowli lub ich części mających być przedmiotem sprzedaży dla potrzeb działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub ich poprzednich właścicieli? (proszę podać odrębnie dla każdego budynku/budowli lub ich części) – Wnioskodawca wskazał:

d) i e) teren gminny, obejmujący działki oznaczone aktualnie nr 3102/262, 3102/286 wraz z budynkami i budowlami na nich posadowionymi, opisanymi w pkt ad 1), był wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT od 13 czerwca 1994 r, przy czym ostatnie umowy najmu, których przedmiotem były:

  • budynek garażowy oraz część placu o nawierzchni z płyt betonowych obowiązywała od 23 czerwca 2016 r. do 31 sierpnia 2017 r. ,
  • budynek dawnej portierni, część placu o nawierzchni z płyt betonowych oraz część drogi o nawierzchni asfaltowej obowiązywały od 23 czerwca 2006 r. do 23 czerwca 2016 r.
    Działka nr 3102/222, na której posadowiona jest budowla – część drogi o nawierzchni asfaltowej nie była przedmiotem umów najmu/dzierżawy.

W odpowiedzi na pytania organu, czy Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu, jeśli tak to kiedy? (proszę podać odrębnie dla każdego budynku/budowli).

Czy Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od tych wydatków i czy z tego prawa skorzystał? (proszę podać odrębnie dla każdego z obiektów)

Czy po ewentualnym ulepszeniu stanowiącym co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu były one wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat? (proszę podać odrębnie dla każdego z obiektów).

Jeżeli Wnioskodawca ponosił wydatki na ulepszenie w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej danego obiektu, to czy po tym ulepszeniu obiekty te były przedmiotem najmu, dzierżawy, leasingu? – Wnioskodawca odpowiedział „nie dotyczy z uwagi na odpowiedź zawartą w pkt 2 d i e)”.

Przetarg na sprzedaż nieruchomości planowany jest na kwiecień 2018 r., sprzedaż na maj 2018 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym wyżej stanie faktycznym i prawnym dostawa nieruchomości korzystać będzie ze zwolnienia z podatku od towarów i usług, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przy sprzedaży nieruchomości przysługiwać będzie zwolnienie z podatku od towarów i usług, jako że przedmiotem sprzedaży będę budynki i budowle wobec których zachodzą przesłanki do zwolnienia odpowiednio:

  • działek numer 3102/262, 3102/286 z art. 43 ust. 1 pkt 10,
  • działki nr 3102/222 z art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży działki nr 3102/262 i nr 3102/286, jest prawidłowe,

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

Z treści art. 7 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, (…).

Zatem, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, zbycie nieruchomości, dokonywane przez podatnika, traktowane jest jako czynność odpłatnej dostawy towarów i na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W świetle art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ww. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT ustawodawca umożliwił podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Zgodnie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do art. 43 ust. 7a ww. ustawy warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Dokonując analizy powyższych przepisów stwierdzić należy, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina zamierza dokonać sprzedaży nieruchomości obejmującej m.in. działki nr 3102/262 o pow. 0,2454 ha, 3102/286 o pow. 0,0965 ha. Gminie nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu. Na działce nr 3102/262 posadowiony jest budynek dawnej portierni, część placu o nawierzchni z płyt betowych oraz część drogi o nawierzchni asfaltowej, na działce nr 3102/286 posadowiony jest budynek garażowy oraz część placu o nawierzchni asfaltowej. Budynki i budowle wybudowane zostały przez Przedsiębiorstwo Robót Remontowo-Budowlanych i następcę ww. przedsiębiorstwa Wojewódzkie Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych i Remontowo-Budowlanych.

  • budynek portierni – rok budowy 1976, data oddania do użytkowania 29 grudnia1976 r.,
  • budynek garażowy – rok budowy – 1981, data oddania do użytkowania 31 maja 1981 r.,
  • plac o nawierzchni z płyt betonowych – rok budowy – 1976, data oddania do użytkowania 31grudnia 1976 r.,
  • droga o nawierzchni asfaltowej – rok budowy 1981, data oddania do użytkowania 31 grudnia 1981 r.;

Działki oznaczone nr 3102/262, 3102/286 wraz z budynkami i budowlami na nich posadowionymi, były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT na podstawie umów najmu od 13 czerwca 1994 r. do 31 sierpnia 2017 r. (budynek garażowy oraz część placu) do 23 czerwca 2016 r. (budynek dawnej portierni, część placu o nawierzchni z płyt betonowych oraz część drogi o nawierzchni asfaltowej). Przetarg na sprzedaż nieruchomości planowany jest na kwiecień 2018 r., sprzedaż na maj 2018 r.

W pierwszej kolejności, żeby ustalić, czy dla dostawy 3102/262, 3102/286 wraz z budynkami i budowlami na nich posadowionymi, zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy rozstrzygnąć, czy w odniesieniu do wskazanych budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie.

W świetle przedstawionych okoliczności należy stwierdzić, że dostawa budynków i budowli posadowionych na działkach nr 3102/262 i nr 3102/286, nie będzie dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia, ani też w okresie krótszym niż dwa lata od pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 14 ustawy o VAT. Jak wskazano bowiem w treści wniosku działki nr 3102/262 (zabudowana: budynkiem dawnej portierni, częścią placu o nawierzchni z płyt betonowych, częścią drogi o nawierzchni asfaltowej), 3102/286 (zabudowana: budynkiem garażowym, częścią placu o nawierzchni z płyt betonowych), Gmina nabyła z mocy z mocy prawa przed wejściem w życie ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. Działki były przedmiotem najmu. Ponieważ w uzupełnieniu wniosku, Gmina wskazała, że w związku z tym, że działki nr 3102/262 i nr 3102/286 wraz z posadowionymi na nich budynkami i budowlami były przedmiotem najmu do 2016 r. i 2017 r., nie dotyczą jej wydatki na ulepszenie tych budynków i budowli, Organ przyjął, że Gmina nie ponosiła nakładów na ulepszenie przekraczające 30% wartości początkowej budynków i budowli.

Tym samym sprzedaż działki nr 3102/262 (zabudowanej: budynkiem dawnej portierni, częścią placu o nawierzchni z płyt betonowych, częścią drogi o nawierzchni asfaltowej), oraz działki nr 3102/286 (zabudowanej budynkiem garażowym, częścią placu o nawierzchni z płyt betonowych), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, gdyż zostaną spełnione obie przesłanki warunkujące zastosowanie zwolnienia od podatku, o którym mowa w przepisie powołanym powyżej, tj. dostawa budynków i budowli posadowionych na ww. działkach nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia i od pierwszego zasiedlenia do daty dostawy tych działek miną 2 lata.

W związku z tym, że sprzedaż działki nr 3102/262 oraz działki nr 3102/286 będzie korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, analiza przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy jest bezprzedmiotowa.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT sprzedaży działek nr 3102/262 i 3102/286, jest prawidłowe.

W zakresie zwolnienia od podatku sprzedaży działki nr 3102/222 na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślenia wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. W związku z powyższym, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny (opis zdarzenia przyszłego), interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj