Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-3.4014.7.2018.2.LG
z 23 lutego 2018 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 201, ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Zainteresowanych przedstawione we wniosku z 21 grudnia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania umowy oraz czynności wykonywanych w ramach Systemu Cash Pooling – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2018 r. wpłynął do Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania umowy oraz czynności wykonywanych w ramach Systemu Cash Pooling.

We wniosku złożonym przez:

  • Zainteresowanego będącego stroną postępowania: XP Sp. z o.o.;
  • Zainteresowanych niebędących stroną postępowania: (1) S.A., (2) Sp. z o.o., (3) Sp. z o.o., (4) Sp. z o.o., (5) Sp. z o.o., (6) Sp. z o.o.

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

  • X Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca) należy do Grupy Kapitałowej X (dalej: GK X) specjalizującej się w produkcji materiałów na bazie drewna stosowanych w meblarstwie, przemyśle wnętrzarskim i budownictwie.
  • Wnioskodawca wraz z innymi podmiotami powiązanymi należącymi do GK X (dalej łącznie: Uczestnicy), tj.:
    • (1) S.A.,
    • (2) Sp. z o.o.,
    • (3) Sp. z o.o.,
    • (4) Sp. z o.o.,
    • (5) Sp. z o.o.,
    • (6) Sp. z o.o.,
    zamierza zawrzeć z bankiem - podmiotem niepowiązanym z siedzibą na terytorium Polski, prowadzącym działalność gospodarczą na terytorium Polski (dalej: Bank) umowę (dalej: Umowa), w ramach której utworzony zostanie system zarządzania płynnością finansową (dalej: System Cash Poolingu) oferowany przez Bank.
  • Celem Systemu Cash Poolingu jest zwiększenie efektywności działalności gospodarczej prowadzonej przez Uczestników poprzez zwiększenie efektywności krótkoterminowego zarządzania środkami pieniężnymi i minimalizację kosztów odsetkowych poprzez lepsze wykorzystanie środków dostępnych w ramach GK X.
  • System Cash Poolingu jest tzw. cash poolingiem rzeczywistym.
  • W ramach Systemu Cash Poolingu:
    • Wnioskodawca będzie pełnić funkcję tzw. koordynatora.
    • Bank będzie prowadził dla Uczestników (w tym dla Wnioskodawcy) rachunki bankowe, które będą używane przez Uczestników w ciągu każdego dnia roboczego do realizacji transakcji płatniczych (dalej: Rachunki operacyjne).
    • Bank będzie prowadził dla Wnioskodawcy dodatkowo:
      • rachunek bankowy, który będzie wykorzystywany dla celów zerowania (bilansowania) Rachunków operacyjnych na koniec każdego dnia roboczego (dalej: Rachunek koordynatora) oraz
      • rachunek bankowy, na którym kumulowane będą środki finansowe pochodzące z poszczególnych Rachunków operacyjnych Uczestników w związku z transakcjami polegającymi na zerowaniu (bilansowaniu) Rachunków operacyjnych (dalej: Rachunek pomocniczy).
    • Bank zezwoli Uczestnikom na powstawanie w ciągu dnia roboczego zadłużeń śróddziennych w Rachunkach operacyjnych tytułem wykorzystania tzw. Limitów Dziennych.
      Limity Dzienne stanowić będą zadłużenie śróddzienne w Rachunkach operacyjnych Uczestników dozwolone przez Bank dla poszczególnych Uczestników.
      Dostępność i łączna wartość wykorzystania Limitów Dziennych przez każdego z osobna i wszystkich łącznie Uczestników w każdym momencie dnia roboczego nie może być większa niż tzw. Dostępne Środki w Grupie, rozumiane jako: (i) suma dostępnych w danym momencie środków pieniężnych Uczestników przechowywanych na Rachunkach operacyjnych lub na Rachunku pomocniczym, (ii) pomniejszona o sumę wykorzystanych w danym momencie dnia Limitów Dziennych i (iii) powiększona o środki udostępnione Koordynatorowi przez Bank tytułem udostępnienia dodatkowego finansowania przypisanego do Rachunku pomocniczego (o ile takie finansowanie zostanie udzielone).
      Dla poszczególnych Uczestników zostanie równocześnie określony tzw. Limit Indywidualny, tj. maksymalna wysokość Limitu Dziennego, którym dany Uczestnik może dysponować.
    • Bank zezwoli Wnioskodawcy na powstanie w ciągu dnia roboczego zadłużenia w Rachunku koordynatora tytułem wykorzystania tzw. Debetu Technicznego.
      Debet Techniczny stanowił będzie debet dostępny w Rachunku koordynatora w celu umożliwienia wyzerowania Rachunków operacyjnych Uczestników.
    • Limity Dzienne i Debet Techniczny będą wymagalne i automatycznie spłacane w całości na koniec danego dnia roboczego, w którym zostały wykorzystane, w drodze czynności związanych z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych i Rachunku koordynatora. Limity Dzienne i Debet Techniczny będą dostępne ponownie następnego dnia roboczego.
    • Na koniec każdego dnia roboczego Bank dokonywał będzie faktycznego zerowania (bilansowania) sald Rachunków operacyjnych poprzez:
      • w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie ujemna, obciążenie Rachunku pomocniczego i uznanie Rachunku koordynatora kwotą wartości bezwzględnej sumy sald Rachunków operacyjnych lub, w przypadku, gdy suma sald Rachunków operacyjnych będzie dodatnia, obciążenie Rachunku koordynatora i uznanie Rachunku Pomocniczego kwotą odpowiadającą sumie sald Rachunków operacyjnych, a następnie
      • transfer sald Rachunków operacyjnych (zarówno ujemnych jak i dodatnich) na Rachunek koordynatora, tak aby po dokonaniu tych operacji salda na poszczególnych Rachunkach operacyjnych oraz na Rachunku koordynatora były równe zeru.
      Powyższe operacje dokonywane będą w związku z transakcjami polegającymi na:
      1. przejęciu przez Wnioskodawcę zobowiązań Banku wobec pozostałych Uczestników, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda dodatnie, w związku z czym Bank uzna Rachunek Koordynatora kwotą przejętych zobowiązań,
      2. przeniesieniu przez Bank na Wnioskodawcę wierzytelności przysługujących Bankowi wobec pozostałych Uczestników, których Rachunki operacyjne wykazywać będą salda ujemne, w związku z czym Bank obciąży Rachunek koordynatora kwotą przejętych wierzytelności,
      3. przeniesieniu salda Rachunku operacyjnego Wnioskodawcy na Rachunek koordynatora.
      Po dokonaniu operacji, o których mowa powyżej (w punktach a) oraz b), opartych o tzw. mechanizm subrogacji), salda Rachunków operacyjnych oraz saldo Rachunku koordynatora będą równe zero, natomiast saldo Rachunku pomocniczego odpowiadało będzie wartości netto sumy środków finansowych Uczestników.
      Transfery środków będą dokonywane wyłącznie między Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem koordynatora lub Rachunkiem koordynatora a Rachunkiem pomocniczym. Nie będzie dochodziło do transferów pomiędzy Rachunkami operacyjnymi Uczestników, ani pomiędzy Rachunkami operacyjnymi a Rachunkiem pomocniczym.
    • Możliwe jest zawarcie pomiędzy Bankiem a Wnioskodawcą dodatkowego porozumienia, na podstawie którego Bank udostępni Wnioskodawcy linię kredytową przypisaną do Rachunku pomocniczego, dzięki czemu zwiększeniu ulegnie pula środków finansowych dostępnych Uczestnikom, w celu realizacji transakcji płatniczych (zwiększenie Dostępnych Środków w Grupie). Nie jest również wykluczone połączenie Systemu Cash Poolingu z już istniejącymi instrumentami kredytowymi, których stroną jest Wnioskodawca w celu osiągnięcia efektu, o którym mowa wyżej.
    • Na początku każdego kolejnego dnia roboczego nie będzie dochodziło do automatycznego zwrotu środków (sald dodatnich/ujemnych) na Rachunki operacyjne poszczególnych Uczestników z Rachunku pomocniczego.
      W konsekwencji powyższego dzienne salda środków finansowych każdego Uczestnika podlegać będą kumulacji w czasie na Rachunku pomocniczym. Formalnoprawnym właścicielem wszelkich środków zakumulowanych na Rachunku pomocniczym będzie Wnioskodawca, który w związku gromadzeniem tych środków finansowych w ramach Systemu Cash Poolingu posiadał będzie:
      • zobowiązania w stosunku do Uczestników, w przypadku których różnica pomiędzy sumą środków przekazanych Wnioskodawcy a sumą środków, pobranych od Wnioskodawcy, w związku z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych na koniec poszczególnych dni roboczych będzie dodatnia,
      • wierzytelności w stosunku do Uczestników, w przypadku których różnica pomiędzy sumą środków przekazanych Wnioskodawcy a sumą środków, pobranych od Wnioskodawcy, w związku z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych na koniec poszczególnych dni roboczych będzie ujemna.
    • W przypadku jeśli na koniec danego dnia po przeniesieniu sald z Rachunków operacyjnych na Rachunek pomocniczy:
      • saldo Rachunku pomocniczego będzie dodatnie - Bank naliczy od kwoty dodatniego salda Rachunku pomocniczego odsetki należne Wnioskodawcy od Banku.
      • saldo Rachunku pomocniczego będzie ujemne (tj. wykorzystane zostanie dodatkowe finansowanie udostępnione przez Bank) - Bank naliczy, od kwoty stanowiącej ujemne saldo Rachunku pomocniczego, odsetki należne Bankowi od Wnioskodawcy.
        Rozliczenie odsetek, o których mowa wyżej następować będzie pomiędzy Bankiem a Wnioskodawcą w okresach miesięcznych.
    • Od sumy sald środków, które w związku z operacjami zerowania sald Rachunków operacyjnych na koniec poszczególnych dni roboczych będą przenoszone z Rachunków operacyjnych Uczestników innych niż Wnioskodawca na Rachunek pomocniczy Wnioskodawcy kalkulowane będą odsetki:
      • należne danemu Uczestnikowi od Wnioskodawcy - w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie dodatnia,
      • należne Wnioskodawcy od danego Uczestnika - w przypadku jeżeli suma przeniesionych z Rachunku operacyjnego danego Uczestnika sald będzie ujemna.
    • Bank będzie dokonywał kalkulacji oraz rozliczenia odsetek, o których mowa wyżej pomiędzy Wnioskodawcą, a pozostałymi Uczestnikami. Kalkulacja odsetek będzie dokonywana na bazie dziennej podczas gdy samo ich rozliczenie następować będzie w okresach miesięcznych.
    • Kalkulacja odsetek, o których mowa wyżej następować będzie:
      • w oparciu o dwie stopy procentowe tj.:
        • stawkę według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane Wnioskodawcy przez Uczestników w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald dodatnich) oraz
        • stawkę według której oprocentowane będą środki pieniężne przekazywane Uczestnikom przez Wnioskodawcę w związku z transakcjami zerowania sald Rachunków operacyjnych (w przypadku wystąpienia na Rachunkach operacyjnych sald ujemnych)
      albo
      • w oparciu o trzy różne stawki oprocentowania, tj.:
        • stawkę właściwą dla nadwyżek środków finansowych poszczególnych Uczestników, które będą wykorzystywane na pokrycie niedoborów finansowych innych Uczestników równą stawce właściwej dla niedoborów finansowych poszczególnych Uczestników, pokrywanych z nadwyżek finansowych innych Uczestników - stawka dla nadwyżek i niedoborów finansowych kompensujących się w ramach GK X,
        • stawkę właściwą dla oprocentowania nadwyżek środków finansowych poszczególnych Uczestników, które nie zostaną wykorzystywane na pokrycie niedoborów finansowych innych Uczestników (gdy saldo netto GK X będzie dodatnie) oraz
        • stawkę właściwą dla oprocentowania niedoborów środków finansowych poszczególnych Uczestników, które nie będą mogły zostać pokryte z nadwyżek finansowych innych Uczestników (gdy saldo netto GK X będzie ujemne).
          Nie jest wykluczone, że Wnioskodawca osiągał będzie pewne dochody z tyt. obsługi Systemu Cash Poolingu dzięki różnicy wysokości stawek, występujących w obu przedstawionych wyżej rozwiązaniach.
    • Transakcje rejestrowane na Rachunkach operacyjnych będą odzwierciedlane w historii tych rachunków. Dodatkowo transakcje związane z zerowaniem sald Rachunków operacyjnych będą widoczne w raportach sporządzanych przez Bank, dzięki którym możliwe będzie ujęcie na każdy moment rzeczywistej sytuacji finansowej każdego z Uczestników Systemu Cash Poolingu.
    • Wszystkie transfery zerujące salda Rachunków operacyjnych będą widoczne w historii tych rachunków oraz w historii Rachunku koordynatora i będą służyły do kalkulacji zakumulowanej pozycji finansowej poszczególnych Uczestników (w tym Wnioskodawcy).
    • W przypadku, gdy któryś z Uczestników innych niż Wnioskodawca zechce opuścić System Cash Poolingu, dojdzie do rozliczenia zobowiązań subrogacyjnych pomiędzy tym Uczestnikiem a Wnioskodawcą i do odpowiedniego transferu środków finansowych od Wnioskodawcy do danego Uczestnika lub w przeciwnym kierunku (w zależności od tego czy Wnioskodawca na moment rozliczenia będzie dłużnikiem czy też wierzycielem w stosunku do danego Uczestnika).
    • Bank będzie przekazywał Uczestnikom okresowe informacje dotyczące rozliczenia odsetek oraz rozliczania wszelkich opłat związanych z Systemem Cash Poolingu.
    • Uczestnicy udzielą Wnioskodawcy zgody na spłatę Bankowi długów poszczególnych Uczestników wynikających z: (i) wykorzystanych Limitów Dziennych oraz (ii) wszelkich innych zadłużeń danego Uczestnika wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu. Jednocześnie Wnioskodawca udzieli pozostałym Uczestnikom zgody na spłatę Bankowi długów wynikających z: (i) Debetu Technicznego (ii) wykorzystanego Limitu Dziennego oraz (iii) wszelkich innych zadłużeń Koordynatora wobec Banku w związku z funkcjonowaniem Systemu Cash Poolingu.
    • Uczestnicy usługi dokonają wzajemnego poręczenia względem Banku, w zakresie spłaty przyznanych im Limitów Dziennych.
  • Planowane jest wdrożenie pomiędzy Uczestnikami dwóch odrębnych Systemów Cash Poolingu - osobnego dla waluty PLN oraz osobnego dla waluty EUR.
  • Poza odsetkami od ewentualnego negatywnego salda Rachunku pomocniczego, o których mowa wyżej, Bank będzie pobierał od Uczestników comiesięczne wynagrodzenie za alokację i dystrybucję odsetek pomiędzy Uczestnikami. Dodatkowo Bank może pobrać od Uczestników jednorazową opłatę za wdrożenie Systemu Cash Poolingu.
  • Wnioskodawca nie będzie pobierał od Banku ani od pozostałych Uczestników żadnego wynagrodzenia za pełnienie funkcji koordynatora w ramach Systemu Cash Poolingu.
  • Uczestnicy Systemu Cash Poollingu są podmiotami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Polski i będącymi polskim rezydentami podatkowymi.
  • Uczestnicy Systemu Cash Poollingu stosują tzw. podatkową metodę rozliczania różnic kursowych dla celów podatku CIT (tj. w oparciu o przepisy art. 15a ustawy o CIT).
  • Uczestnicy Systemu Cash Poollingu są czynnymi podatnikami VAT

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy opisane w zdarzeniu przyszłym zawarcie Umowy oraz czynności wykonywane w ramach Systemu Cash Poolingu przez Bank oraz Uczestników pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych?

Zdaniem Zainteresowanych zawarcie Umowy oraz czynności wykonywane w ramach Systemu Cash Poolingu przez Bank oraz Uczestników pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Zgodnie z przepisem art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC [ustawa z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., 1150), tj. dalej: PCC] podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają, następujące czynności cywilnoprawne:

  1. umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych,
  2. umowy pożyczki pieniędzy lub rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku,
  3. (uchylona),
  4. umowy darowizny - w części dotyczącej przejęcia przez obdarowanego długów i ciężarów albo zobowiązań darczyńcy,
  5. umowy dożywocia,
  6. umowy o dział spadku oraz umowy o zniesienie współwłasności - w części dotyczącej spłat lub dopłat,
  7. (uchylona),
  8. ustanowienie hipoteki,
  9. ustanowienie odpłatnego użytkowania, w tym nieprawidłowego, oraz odpłatnej służebności,
  10. umowy depozytu nieprawidłowego,
  11. umowy spółki.

W myśl przepisu art. 1 ust. 1 pkt 2 i 3 ustawy o PCC, opodatkowaniu PCC podlegać mogą (winno być: podlegają) również:

2. zmiany umów wymienionych w pkt 1, jeżeli powodują one podwyższenie podstawy opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 4;
3. orzeczenia sądów, w tym również polubownych, oraz ugody, jeżeli wywołują one takie same skutki prawne, jak czynności cywilnoprawne wymienione w pkt 1 lub 2.

W przytoczonym wyżej przepisie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC ustawodawca zawarł zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu PCC. Oznacza to, że jakakolwiek inna czynność prawna, niewymieniona w tym katalogu pozostaje poza zakresem opodatkowania PCC. W prawie podatkowym istnieje bowiem zakaz stosowania wykładni rozszerzającej, która mogłaby prowadzić do rozszerzenia zakresu opodatkowania ponad zakres wynikający wprost z ustaw podatkowych.

Umowy, których przedmiotem jest zarządzanie płynnością finansową, w tym także Umowa, w oparciu, o którą ma zostać wdrożony System Cash Poolingu, nie zostały wprost wymienione w katalogu zawartym w przepisie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC jako podlegające opodatkowaniu PCC. Jednocześnie System Cash Poolingu oraz czynności wykonywane w jego ramach nie wyczerpują istotnych znamion żadnej z czynności cywilnoprawnych, wskazanych w katalogu o którym mowa wyżej, w tym w szczególności: umowy pożyczki ani umowy depozytu nieprawidłowego.

Zgodnie z przepisem art. 720 § 1 Kodeksu cywilnego (Ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. z 2017 r. poz. 459; dalej Kodeks cywilny), przez umowę pożyczki dający pożyczkę zobowiązuje się przenieść na własność biorącego określoną ilość pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku, a biorący zobowiązuje się zwrócić tę samą ilość pieniędzy albo tę samą ilość rzeczy tego samego gatunku i tej samej jakości.

Z kolei stosownie do przepisu art. 845 Kodeksu cywilnego, jeżeli z przepisów szczególnych albo z umowy lub okoliczności wynika, że przechowawca może rozporządzać oddanymi na przechowanie pieniędzmi lub innymi rzeczami oznaczonymi tylko co do gatunku, stosuje się odpowiednio przepisy o pożyczce (depozyt nieprawidłowy). Czas i miejsce zwrotu określają przepisy o przechowaniu.

Z powyższego wynika, iż cechą charakterystyczną umowy pożyczki jest, iż jest ona umową dwustronnie zobowiązującą. Wzajemne zobowiązania stron polegają na tym, że:

  • obowiązkiem podmiotu udzielającego pożyczki (konkretnego pożyczkodawcy) jest przeniesienie na podmiot biorący pożyczkę (konkretnego pożyczkobiorcę) własności przedmiotu umowy (określonej ilości pieniędzy albo rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku), podczas gdy
  • obowiązkiem pożyczkobiorcy jest zwrot przedmiotu tej umowy (w odniesieniu do rzeczy oznaczonych tylko co do gatunku wymagane jest zachowanie gatunku oraz jakości pożyczanych rzeczy).

Przepisy te znajdują również zastosowanie w odniesieniu do depozytu nieprawidłowego, poza przepisami dotyczącymi czasu i miejsca zwrotu przedmiotu depozytu, gdyż w tym zakresie mają zastosowanie przepisy o przechowaniu.

Elementami konstytuującymi umowy pożyczki oraz umowy depozytu nieprawidłowego, jest występowanie:

  • jednoznacznie określonych stron, pomiędzy którymi dochodzi do zawarcia umowy pożyczki/depozytu nieprawidłowego oraz
  • jednoznacznie określonego przedmiotu (kwoty) tej umowy pożyczki lub depozytu.

W efekcie transfery dokonywane w ramach Systemu Cash Poolingu nie stanowią w opinii Wnioskodawcy pożyczek ani depozytów nieprawidłowych, ponieważ:

  • w związku z zawarciem Umowy nie wystąpi zobowiązanie żadnego z Uczestników do przeniesienia określonej ilości środków pieniężnych na określony podmiot,
  • zawierając Umowę Uczestnicy, w tym Wnioskodawca, nie będą posiadali wiedzy czy należące do nich środki zostaną wykorzystane w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych innych Uczestników, a jeśli tak, to których.

Podsumowując w związku z transakcjami, które będą miały miejsce w ramach Systemu Cash Poolingu nie będzie skonkretyzowana ani druga strona transakcji, ani ich przedmiot (kwoty). W konsekwencji Umowa oraz wykonywane w ramach Systemu Cash Poolingu czynności nie spełniają przesłanek do zakwalifikowania ich jako czynności objętych dyspozycją przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC. Brak jest zatem podstaw do objęcia Umowy oraz realizowanych w jej ramach czynności obowiązkiem podatkowym wynikającym z przepisów ustawy o PCC.

Prawidłowość stanowiska Wnioskodawcy jednoznacznie potwierdzają wydawane przez organy podatkowe indywidulane interpretacje przepisów prawa podatkowego, m.in.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 13 lipca 2017 r., sygn. 0111-KDIB4.4014.143.2017.2.MPU, w której organ podatkowy uznał, że cyt.:
    „W treści wniosku wskazano, że struktura cash poolingu oparta będzie o mechanizmy prawne zdefiniowane w prawie cywilnym jako subrogacja oraz przejęcie długu (a zatem instytucje uregulowane odpowiednio w art. 518 § 1 i art. 519 § 1 Kodeksu cywilnego). Wskazane instytucje nie zostały wymienione w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zatem, jeżeli nie przyjmą one charakteru żadnej z czynności w nim wymienionych - czynności oparte na subrogacji oraz przejęciu długu dokonywane w ramach cash poolingu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnej.
    W związku z powyższym, należy stwierdzić, że skoro zawarcie umowy cash poolingu nie zostało wymienione w ustawowym katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych a czynności tego typu nie można zakwalifikować, np. jako umowy pożyczki czy też innej czynności tym katalogiem objętej, to tym samym – z powyższych przyczyn - czynności dokonywane w ramach umowy cash poolingu dotyczące zarządzania płynnością finansową nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych; nie mieszczą się bowiem w katalogu czynności ściśle wymienionych jako podlegające opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zatem usługa cash poolingu świadczona na rzecz Wnioskodawcy w oparciu o dokumentację cash poolową a także wykonywane w jej ramach czynności nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. ”
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 5 stycznia 2017 r., sygn. 2461-IBPB-2-1.4514.628.2016.1.MPu, w której organ podatkowy uznał, że cyt.:
    „W przypadku cash poolingu mamy do czynienia z trzema przynajmniej podmiotami, a mianowicie: podmiotem posiadającym wolne środki finansowe, podmiotem posiadającym niedobór tych środków oraz podmiotem występującym w roli pośrednika działającego we własnym imieniu.
    Z tytułu uczestnictwa w tych transakcjach dla wszystkich podmiotów powstają określone prawa i obowiązki, jednak nie dochodzi w tym przypadku do zawarcia umowy pożyczki, ponieważ brak jest zobowiązania do przeniesienia określonej ilości pieniędzy na określony w umowie podmiot. Uczestnik cash poolingu posiadający wolne środki nie wie, czy środki te zostaną wykorzystane, w jakiej wysokości i przez którego uczestnika. Tak samo uczestnik, który posiada niedobory nie wie, środkami którego podmiotu zostaną one zniwelowane. Tym samym nie jest skonkretyzowana druga strona transakcji, jak też jej przedmiot, ponieważ źródłem, z którego zostanie zasilony rachunek o saldzie debetowym, jest - co do zasady - rachunek zbiorczy, na którym gromadzone są wolne środki wszystkich posiadających je uczestników cash poolingu lub też rachunek któregoś z uczestników, który posiada saldo dodatnie.
    Przedstawiona we wniosku konstrukcja cash poolingu, jako sposobu gospodarowania wolnymi środkami finansowymi uczestników niewątpliwie zawiera w sobie pewne elementy kredytowania jednych podmiotów przez drugie. Nie sposób jednak uznać, że wyczerpuje ona wszystkie elementy przedmiotowo istotne dla umowy pożyczki.
    Czynności tego typu nie można wobec tego uznać jako umowy pożyczki.
    W treści wniosku wskazano, że struktura cash poolingu oparta będzie o mechanizmy prawne zdefiniowane w prawie cywilnym jako subrogacja oraz przejęcie długu (a zatem instytucje uregulowane odpowiednio w art. 518 § 1 i art. 519 § 1 Kodeksu cywilnego). Wskazane instytucje nie zostały wymienione w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Zatem, jeżeli nie przyjmą one charakteru żadnej z czynności w nim wymienionych - czynności oparte na subrogacji oraz przejęciu długu dokonywane w ramach cash poolingu nie będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnej.”

Podobne stanowisko zajął również:

  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2017 r., sygn. 0111-KDIB4.4014.37.2017.1.MCZ;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 28 kwietnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB4.4014.11.2017.1.BJ;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 30 marca 2016 r., sygn. IBPB-2-1/4514-62/16/HK;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 21 lipca 2017 r., sygn. 0111.KDIB4.4014.178.2017.1.ASZ;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 sierpnia 2017 r., sygn. 0111-KDIB4.4014.177.2017.1.MCZ
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 lipca 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4014.68.2017.1.LS;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lipca 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4014.64.2017.1.LS;
  • Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 23 maja 2017 r., sygn. 0114-KDIP3-2.4014.30.2017.1.JG1;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-2-1/4514-22/16/DP;
  • Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2016 r., sygn. IBPB-2-1/4514-32/16/MZ.

Wnioski:

  • Umowa oraz realizowane w jej w ramach czynności nie zostały objęte dyspozycją przepisu art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, przez co nie będą podlegały opodatkowaniu PCC, co potwierdzają poniższe argumenty:
    • przepis art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem;
    • czynności prawne inne, aniżeli wskazane w katalogu, o którym mowa powyżej pozostają poza zakresem opodatkowania PCC, co wynika z istniejącego w prawie podatkowym zakazu stosowania wykładni rozszerzającej, tj. wykładni prowadzącej do rozszerzenia zakresu obowiązków podatkowych podatników ponad zakres wynikający wprost z ustaw podatkowych;
    • przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Umowa nie została wprost wymieniona w katalogu, o którym mowa wyżej;
    • System Cash Poolingu oraz czynności wykonywane w jego ramach nie wyczerpują istotnych znamion żadnej z czynności cywilnoprawnych, wskazanych w przepisie art. 1 ust. 1 pkt 1 ustawy o PCC, w tym w szczególności: umowy pożyczki oraz umowy depozytu nieprawidłowego.
  • Prawidłowość powyższego stanowiska potwierdza aktualna linia interpretacyjna organów podatkowych, co potwierdzają m.in. liczne wskazane wyżej tytułem przykładu indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Zainteresowanych w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Przy czym zaznacza się, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest ocena stanowiska Zainteresowanych odnośnie podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie wyłączenia z opodatkowania umowy oraz czynności wykonywanych w ramach Systemu Cash Pooling. Natomiast w zakresie dotyczącym podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku od towarów i usług została wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Jednocześnie należy zauważyć, że powołane przez Wnioskodawcę interpretacje indywidualne w przedmiotowym wniosku niewątpliwie kształtują sytuację prawną podatników w ich indywidualnych sprawach, lecz dotyczą konkretnego stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego. Powyższe oznacza, że interpretacje przepisów prawa podatkowego należy traktować indywidualnie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2017 r., poz. 1369, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj