Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1712/11/JP
z 24 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1712/11/JP
Data
2012.01.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenia
zadania publiczne


Istota interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu polegającego na budowie tras rowerowych na terenie powiatu



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2011r. (data wpływu 6 grudnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 stycznia 2012r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 stycznia 2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Gmina realizuje partnerski projekt pn. „…” wraz z Gminą A, B, C, D w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, którego liderem jest Gmina A.

Umowa o dofinansowanie projektu ze środków EFRR została zawarta w dniu 11 sierpnia 2010r. Instytucja Zarządzająca Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa zobowiązuje beneficjenta do przedstawienia informacji z Krajowej Informacji Podatkowej czy ma on możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu. Całkowity koszt projektu po przeprowadzonych procedurach przetargowych wynosi 2.175.066,00 zł, co stanowi 100% wydatków kwalifikowanych finansowanych w 85% z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i w 15% z wkładu własnego partnerów.

Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez utworzenie sieci tras rowerowych na terenie powiatu łączących gminy powiatu z sąsiednimi gminami.

Projekt realizowany jest we współpracy z gminami powiatu na podstawie zawartej umowy partnerskiej. Niniejsze przedsięwzięcie związane jest z zadaniami własnymi Gminy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, zgodnie z art. 7 ust. 10 ustawy o samorządzie gminnym.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wykonanie zadań publicznych może być realizowane w drodze współdziałania między jednostkami samorządu terytorialnego. Zgodnie z art. 18 ust. 2 pkt 12 to rada gminy podejmuje stosowną uchwałę w sprawie współdziałania z innymi gminami oraz wydzielenia na ten cel odpowiedniego majątku. Na podstawie ww. przepisów oraz podjętych uchwał przez poszczególne gminy zawarta została umowa partnerska z dnia 14 grudnia 2009r. pomiędzy 5 Gminami zwanymi Partnerami Projektu dotycząca współpracy w sprawie realizacji projektu. Gmina A jako lider przedsięwzięcia a zarazem beneficjent projektu, odpowiada za jego prawidłową realizację bezpośrednio przed Instytucją Zarządzającą RPO W. Każdy z Partnerów odpowiada za zachowanie celów i utrzymanie trwałości projektu przez okres zgodny z wytycznymi IZ RPO W. Środki finansowe z tytułu wkładu własnego były przekazywane przez Partnerów projektu na wyodrębniony rachunek bankowy Gminy A - Lidera projektu, z którego dokonywane były wszelkie płatności dotyczące realizacji projektu.

Zgodnie z art. 216 ust. 2 pkt 4 ustawy o finansach publicznych wydatki budżetu gminy mogą być przeznaczone na zadania realizowane wspólnie z innymi jednostkami samorządu terytorialnego. Przekazanie środków następuje w formie dotacji celowej udzielanej Gminie A przez Gminy - Partnerów projektu zgodnie z umowami dotacyjnymi zawartymi na podstawie art. 250 ustawy o finansach publicznych. Dotacje przekazywane są na częściowe sfinansowanie zadań przewidzianych do realizacji w ramach projektu. Kwoty dotacji stanowią wraz z wkładem własnym Lidera (Gminy A) tylko 15% kosztów kwalifikowalnych projektu, ich wysokość przypadająca na poszczególnych partnerów wynika z procentowego udziału gmin w kosztach realizacji projektu zgodnie z zawartą umową partnerską. Zgodnie z zawartą umową partnerską między Partnerami projektu efekty rzeczowe uzyskane w projekcie stanowią własność Partnerów projektu w części usytuowanej na ich terenie (Infrastruktura) lub współwłasność proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach kwalifikowalnych projektu (w zakresie promocji projektu). Beneficjentem końcowym projektu jest Gmina M, w którego imieniu występuje Urząd Miasta M.

Gmina M jest właścicielem i zarazem beneficjentem końcowym projektu w zakresie stworzonej infrastruktury na jej terenie, współwłaścicielem wraz z pozostałymi Partnerami projektu w przypadku innych produktów uzyskanych w zakresie promocji (takich jak strona internetowa, przewodniki, mapy) proporcjonalnie do procentowego udziału w kosztach kwalifikowanych projektu. Przekazanie powyższych produktów Gminie M, jak i pozostałym Partnerom projektu nastąpiło na podstawie protokołów przekazania. Procentowy udział Partnerów w projekcie określony był na etapie zawarcia porozumienia na podstawie deklarowanego przez Partnerów udziału w projekcie. Partnerzy projektu przekazywali w formie dotacji celowej środki finansowe na wspólną realizację zadania w wysokości wkładu własnego, natomiast wartość przekazanej infrastruktury wynika z kosztów wytworzenia składników usytuowanych na terenie poszczególnych Gmin. Środki z funduszy Unii Europejskiej na dofinansowanie projektu były przekazywane wyłącznie na rachunek bankowy Lidera projektu zgodnie z umową o dofinansowanie projektu zawartą pomiędzy Instytucją Zarządzającą RPO W a Liderem projektu i Gminami Partnerskimi. Nie były zawierane umowy indywidualne z Liderem i Partnerami. Partnerzy nie otrzymają dofinansowania z Unii Europejskiej indywidualnie. Gmina M jako podatnik podatku VAT nie będzie osiągać żadnych przychodów w związku z realizacją przedmiotowego projektu, a jedynie będzie ponosić koszty. Nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu jest Lider projektu, przy czym faktury wystawione zostały na Urząd Miejski w A, który działa w imieniu Gminy A, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę M jak i pozostałych Partnerów projektu.

W piśmie z dnia 11 stycznia 2012r. Wnioskodawca wskazał dodatkowo, że nie dokonał indywidualnie w ramach realizacji projektu żadnych nabyć (zakupów) udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Środki trwałe (efekty projektu) zostały nieodpłatnie przekazane na podstawie protokołu przekazania – przejęcie środka trwałego (PT), z tytułu przekazania Wnioskodawca nie otrzymał od lidera projektu (Gminy A) żadnych faktur VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina M ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę M. W odniesieniu do projektu pn. „…” Gminie M nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż wydatki ponoszone na realizację projektu nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, o czym stanowi art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednakże w oparciu o inne argumenty niż wskazane we wniosku.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje czynnym podatnikom VAT w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione podmiotowo lub przedmiotowo bądź niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o VAT. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca (Gmina M) realizuje partnerski projekt pn. „…” wraz z Gminą A, B, C i D w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, którego liderem jest Gmina A.

Celem projektu jest podniesienie atrakcyjności turystycznej regionu poprzez utworzenie sieci tras rowerowych na terenie powiatu łączących gminy powiatu z sąsiednimi gminami.

Mienie powstałe w wyniku realizacji projektu nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT przez Gminę M.

W opisie sprawy wskazano, że nabywcą towarów i usług w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu jest Lider projektu, przy czym faktury wystawione zostały na Urząd Miejski w A, który działa w imieniu Gminy A, jako czynny podatnik VAT posiadający numer identyfikacji podatkowej NIP i składający deklaracje VAT-7.

Wnioskodawca nie dokonał indywidualnie w ramach realizacji projektu żadnych nabyć (zakupów) udokumentowanych fakturami VAT wystawionymi na Wnioskodawcę. Środki trwałe (efekty projektu) zostały nieodpłatnie przekazane na podstawie protokołu przekazania – przejęcie środka trwałego (PT), z tytułu przekazania Wnioskodawca nie otrzymał od lidera projektu (Gminy A) żadnych faktur VAT.

Zgodnie z treścią § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r., faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać co najmniej:

  • imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy;
  • numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11.

Ww. przepis został powtórzony w niezmienionym brzmieniu w § 5 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

W przedmiotowej sprawie rzeczywistym nabywcą towarów i usług zakupionych w ramach realizacji projektu pn. „…” jest Lider – Gmina A. Jak już wskazano wyżej obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Skoro ustawodawca stworzył podatnikowi prawo odliczenia podatku naliczonego od nabytych (zakupionych) towarów i usług, to podatnik nie może odliczać podatku naliczonego innych nabywców (w omawianej sprawie Gminy A).

W sytuacji zatem, gdy Wnioskodawca nie dokonał i nie dokona nabycia towarów i usług udokumentowanych fakturami VAT, nie może być mowy o możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Wobec powyższego Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących dokonane przez Gminę A nabycie towarów i usług w ramach realizowania projektu pn. „…”, bowiem to nie on jest nabywcą towarów i usług.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, iż w związku z realizacją projektu pn. „…” Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupami poczynionymi na ten cel.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zauważyć, że Wnioskodawca wywodzi prawidłowy skutek prawny w postaci braku możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur związanych z realizacją ww. projektu, jednakże podkreślenia wymaga, iż nie jest on związany z faktem, iż zakupy związane z realizacją projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, lecz z faktem, że faktury potwierdzające nabycie towarów i usług w ramach projektu nie są wystawione na Wnioskodawcę, lecz na inny podmiot.

Ponadto, tut. organ pragnie również zauważyć, iż granice tego szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę, co wynika wprost z przepisu art. 14 b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tut. organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Niniejsza interpretacja skierowana jest tylko do Wnioskodawcy i nie odnosi się do pozostałych partnerów projektu (w tym do Lidera), bowiem każdą czynność, z którą mogą być związane skutki podatkowo-prawne należy rozstrzygać indywidualnie.

Należy również zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji nie analizowano prawidłowości dokumentowania wzajemnych rozliczeń dokonywanych przez partnerów projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj