Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-1.4012.431.2019.2.MMA
z 25 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2019 r. (data wpływu 8 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem Strony z dnia 17 września sierpnia 2019 r. (data wpływu 17 września 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 12 września 2019 r. znak sprawy: 0114 KDIP1 1.4012.431.2019.1.MMA (skutecznie doręczone w 16 września 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku).


,,…” jest Stowarzyszeniem Lokalną Grupą Działania. W dniu 12 marca 2019 roku została zawarta umowa o przyznaniu pomocy Nr … pomiędzy Województwem … z siedzibą w …, ulica reprezentowanym przez Zarząd Województwa … a Lokalną Grupą Działania ,,…” przy współudziale Partnerów: Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania ,,…” oraz Stowarzyszeniem ... i Stowarzyszeniem … na realizację operacji polegającej na realizacji projektu współpracy w ramach poddziałania ,,Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” w ramach działania ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania ,,Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 1839): Wzmocnienie kapitału społecznego, w tym poprzez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych, promowanie obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, w tym produktów lub usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości, stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości na obszarze objętym Lokalnej Strategii Rozwoju.


Beneficjent ( LGD „…” ) zobowiązuje się do realizacji operacji: ,,…”.


Beneficjent (LGD „…”) złożył do wniosku o przyznanie pomocy Oświadczenie o kwalifikowalności VAT, gdzie wykazał w kosztach kwalifikowalnych nieodliczony podatek VAT.


Multimedialne … to międzynarodowy projekt współpracy realizowany przez partnerów z Polski oraz ze Słowacji. Cechuje się on innowacyjnym podejściem w zakresie zaproponowanych do realizacji na terenie partnerskich lokalnych grup działania zadań, które wpłyną na wzmocnienie kapitału społecznego, aktywizację mieszkańców, w tym osób z grup defaworyzowanych.

Projekt realizowany będzie w okresie od 1 lutego 2019 roku do 31 stycznia 2020 roku przez następujące organizacje pozarządowe:

  • Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…” (woj. …)
  • Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…” (woj. ….)
  • Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…” (woj. …)
  • Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…” (woj. …)
  • Stowarzyszenie ,,…” (Słowacja).


Efektywność realizacji projektu i osiągnięcia zaplanowanych wskaźników - związana będzie z przygotowaniem przez partnerów powiązanych ze sobą działań, które w sposób nowatorski będą wprowadzać na obszar działania partnerów inicjatywy wpływające na osiągnięcie następujących celów szczegółowych:

  • Wsparcie szkoleniowe i doradcze dla mieszkańców obszarów Partnerów;
  • Promocja postaw przedsiębiorczych i kreatywnych w różnych grupach wiekowych;
  • Zwiększenie szans na efektywne prowadzenie działalności gospodarczej, pozarolniczej i utrzymanie miejsc pracy;
  • Powołanie Multimedialnych … działających na obszarach Partnerskich LGD;
  • Powstanie innowacyjnych, edukacyjnych infokiosków i questów;
  • Stworzenie warunków współpracy i wymiany doświadczeń w zakresie prowadzonej działalności edukacyjnej Partnerów przy zastosowaniu multimedialnych zakładek informujących mieszkańców obszarów LGD o działaniach prowadzonych przez każdego z Partnerów projektu;
  • Popularyzacja efektywniejszego wykorzystanie sprzętu komputerowego oraz narzędzi internetowych przez mieszkańców obszarów wiejskich dzięki szkoleniom i uruchomieniu na platformie oferty edukacyjnej e - learningowej;
  • Integracja mieszkańców obszarów działania Partnerów i stworzenie warunków do nawiązania współpracy.


Projekt ten adresowany jest do osób fizycznych, mieszkańców obszarów partnerskich LGD, a w szczególności osoby należące do grup defaworyzowanych na obszarze Partnerstwa tj. :

  1. osoby długotrwale bezrobotne,
  2. osoby w wieku 50 plus,
  3. osoby do 25 roku życia,
  4. kobiety,
  5. osoby korzystające z pomocy społecznej,
  6. osoby niepełnosprawne,
  7. mieszkańcy małych miejscowości.

Zaplanowane działania w projekcie mają charakter innowacyjny. Do tej pory na tym terenie partnerskich LGD nie była realizowana inicjatywa mająca na celu wykorzystanie nowatorskich rozwiązań w zakresie edukacji społeczeństwa lokalnego, w tym w szczególności grup defaworyzowanych. W projekcie zaplanowane zostały zadania i rozwiązania nie stosowane do tej pory na obszarze partnerów. Przygotowane zostaną szkolenia e-learningowe oferujące atrakcyjny zakres tematyczny, które prowadzone na portalu www… przez LGD „…” udostępnione będą dla odbiorców z terenu każdego Partnera. Przeprowadzone zostaną nowatorskie rozwiązania w zakresie informacji i promocji turystyki, lokalnych zasobów przez infokioski. Infokioski będą zapewniały mieszkańcom łatwy dostęp do Internetu oraz informacji m.in. na temat lokalnych wydarzeń, usług publicznych oferowanych na terenie miasta czy ważnych komunikatów. Użytkownicy będą mogli również skorzystać z takich opcji urządzenia jak: wyświetlanie filmów, tworzenie prezentacji, animacji czy kontaktu w postaci telekonferencji. Dodatkowo będzie w nowy sposób angażował społeczność lokalną w rozwój obszaru, poprzez ofertę atrakcyjnych szkoleń, udostępnienie konkursów na Start-upy – realizację inicjatyw lokalnych przez obywateli.


Szczegółowy opis zaplanowanych do realizacji zadań, został opisany w podziale na inicjatywy podejmowane przez każdego z 5 partnerów. Koszty finansowe zostały szczegółowo określone we wniosku o przyznanie pomocy w Planie Finansowym Projektu.


Lokalna Grupa Działania „…”.


Działania zaplanowane w projekcie:


  1. Zarządzanie projektem

Termin: (luty 2019 r. – styczeń 2020 r.)


W celu efektywnej realizacji zadań utworzone zostanie Biuro Projektu w którym koordynowane zostaną prace związane z realizacją działań Lidera Projektu – Stowarzyszenie LGD „…”. Biuro znajdować będzie się w siedzibie LGD w …, przy ul. (Gmina …). Pomieszczenia udostępnione dla Projektu wyposażone zostaną w nowoczesne komputery, drukarkę i sprzęt biurowy. W biurze zatrudnione zostaną osoby posiadające odpowiednie doświadczenie i wiedzę w zakresie koordynowania projektów, które zajmować się będą odpowiednią obsługą administracyjno-biurową.

W ramach realizowanego projektu zatrudniona zostanie osoba odpowiedzialna za realizację projektu. Koordynator projektu odpowiedzialny będzie za zarządzenie projektem, koordynację działań, pracę trenerów, komunikację, zabezpieczenie prawidłowej realizacji projektu, działania promocyjne, przygotowywanie całej dokumentacji administracyjno-biurowej. Odpowiedzialny będzie za realizację usługi rekrutacji i nadzór nad przebiegiem projektu oraz za przygotowanie dokumentacji projektu. W realizowanych zadaniach koordynator będzie współpracował z Radą Projektu – którą mogą utworzyć Lider i Partnerzy Projektu – pozostałe lokalne grupy działania. Koordynator projektu LGD „…” dodatkowo będzie koordynatorem realizacji całego projektu.

W ramach działań biurowych swoją pracę wykonywać nieodpłatnie będzie Asystent Projektu – odpowiedzialny za określenie razem z Koordynatorem działań promocyjno-administracyjnych, obsługę projektu, opracowanie merytoryczne materiałów informacyjnych, wspieranie zadań realizowanych przez Koordynatora. W projekcie zatrudniony zostanie również księgowy projektu (praca świadczona nieodpłatnie) – odpowiedzialny za sprawy finansowe, sporządzanie raportów finansowych i prowadzenie dokumentacji księgowej projektu.

Z uwagi na obszar na którym będzie realizowany projekt i złożoność zadań merytorycznych – ponoszone będą koszty związane z podróżami służbowymi pracowników administracyjnych projektu. Koszt zaplanowanych delegacji określono w wysokości 1253,80 zł za cały okres realizacji projektu. Podróże rozliczane będą zgodnie ze stawkami i ryczałtem określonym w rozporządzeniu ministerialnym. Ważnym elementem inicjatywy, który będzie wpływał na oddolnych charakter inicjatywy będzie wybór Rady Koordynacyjnej projektu, ciała w skład którego będą wchodzić potencjalni beneficjenci, lokalni liderzy, przedstawiciele organizacji pozarządowych odpowiadający wspólnie z Liderem za wybór podejmowanych działań, kształtowanie zadań w przestrzeni projektu.


  1. Promocja multicentrów - Promocja i rekrutacja uczestników projektu

Termin: (luty 2019 r. - styczeń 2020 r.)


W ramach działań zamierzamy realizować szeroką kampanię medialną upowszechniającą realizację projektu. W tym celu zamierzamy dobrać odpowiednie narzędzia informacyjne, za pomocą których przekazywać będziemy komunikaty do mediów, zainteresowanych osób, uczestników. Działania w tym kierunku będą dwutorowe, poprzedzone spotkaniami, informacjami, ulotkami, ale także przy pomocy wykorzystania nowych mediów – marketingu internetowego, a także za pomocą wykorzystania kanałów społecznościowych.

W ramach zaplanowanych działań zostanie przygotowana wspólna ulotka, zawierająca opis projektu z informacjami o partnerach. Będzie ona wspólnym elementem dla każdego z partnerów realizowanego projektu. Zostaną zawarte na niej najważniejsze informacje o realizowanej inicjatywie, źródle finansowania itp. Dodatkowo dla uczestników szkoleń stacjonarnych przygotowane zostaną pendrivy (50 sztuk o pojemności min. 8GB) zawierające logo LGD i informację o źródle finansowania projektu. Stanowić będą one nośnik z zawartymi materiałami szkoleniowymi przygotowanymi na potrzeby realizowanego projektu. Zamówionych zostanie również 100 długopisów z logotypami LGD i źródłem finansowania dla projektu, przeznaczonym dla uczestników szkoleń i warsztatów.


Rekrutacja:


Działania rekrutacyjne poprzedzi akcja promocyjna upowszechniająca założenia i cele realizowanego projektu, zawierająca informacje o finansowaniu projektu ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w ramach realizowanego projektu współpracy. Materiały informacyjno-promocyjne rozpowszechnione będą w miejscach użyteczności publicznej - na terenie gmin oraz na stronach internetowych – lidera i partnerów, portalach społecznościowych. Uczestnictwo w projekcie będzie miało charakter bezpłatny. Na stronach internetowych Lidera i Partnerów zostaną umieszczone dokumenty rekrutacyjne oraz regulamin uczestnictwa w projekcie. Warunkiem udziału w projekcie będzie wypełnienie i przekazanie elektronicznego formularza rekrutacyjnego, który będzie także można wypełnić w wersji drukowanej. O udziale szkoleniach zdecyduje kolejność zgłoszeń, w przypadku większego zainteresowania – organizator umożliwi udział w szkoleniach większej ilości osób. Budynki i miejsca w których realizowane będą szkolenia stacjonarne będą wyposażone w elementy infrastruktury przyjaznej dla osób niepełnosprawnych, szkolenia e-lerningowe oraz strony internetowe związane z realizacją projektu będą posiadały wersje kontrastową dla osób niedowidzących.


  1. Konferencja - Organizacja Konferencji Inaugurującej projekt

Termin: (luty 2019 r. - marzec 2020 r.)


LGD „…” będzie gospodarzem konferencji rozpoczynającej projekt „…”, podczas której zaprezentowane będą przez Lidera projektu i Partnerów najważniejsze zadania inicjatywy. Konferencja będzie też okazją do dyskusji i wymiany spostrzeżeń związanych z realizowaną inicjatywą, a także do spotkania Rady Koordynacyjnej Projektu, która wyznacza najważniejsze kierunki działań projektu. Na konferencję zaproszeni będą też przedstawiciele grup docelowych, członkowie stowarzyszeń z terenu działań partnerów projektu, przedstawiciele samorządów.


Z tytułu organizacji konferencji zostanie zaplanowany catering – serwis kawowy, napoje, ciasto, a także obiad (drugie danie) dla minimum 25 uczestników spotkania.


  1. Wyposażenie Multicentrów - Utworzenie Multimedialnego … w …

Termin: (luty 2019 r. - lipiec 2020 r.)


Multimedialne … zostanie utworzone w budynku Świetlicy Wiejskiej w … (gmina …). Jest to budynek – stanowiący własność Gminy …, która w ramach realizowanego projektu jako partner – przygotuje Multimedialne … i odpowiadać będzie za działania animacyjne i aktywizujące mieszkańców, po utworzeniu w nim CEL-u.

Organizowane będą w nim inicjatywy szkoleniowo-doradcze, dlatego w ramach projektu wymaga on odpowiedniego doposażenia, tak aby stał się miejscem użytecznym dla mieszkańców gminy, w tym w szczególności do realizowania zaplanowanych w projekcie działań. Zaplanowany do zakupienia sprzęt komputerowy pozwoli na efektywną i wydajną pracę centrum.

Zakupione zostaną:

  • 4 zestawy komputerów stacjonarnych z monitorami - wraz z oprogramowaniem, systemem Windows i antywirusem na 1 rok) oraz wraz z licencją Microsoft Office - wersja podstawowa)
  • komputer przenośny - laptop (wraz z licencją podstawową Microsoft Office, oprogramowaniem antywirusowym i systemem Windows - wyposażony w torbę i mysz
  • Drukarka - urządzenie wielofunkcyjne – laserowego
  • Projektor Multimedialny.


Przedstawione urządzenie zapewnią efektywną i wydajną pracę centrum. Będą one wykorzystywane codziennie. Drukarka/urządzenia wielofunkcyjne niezbędne są do przygotowywania materiałów dla uczestników szkoleń, kursów, warsztatów, zapewnią możliwość druku i powielania materiałów informacyjnych, skanowania i przesyłania informacji. Do łączności ze światem, zdobywania wiedzy i potrzebnych informacji, niezbędny jest zakup komputerów i laptopa. Komputery będą także udostępnione w siedzibie Centrum bezpłatnie dla osób i przedstawicieli organizacji pozarządowych działających na terenie LGD.


  1. Konkursy - Start Up-y …

Termin: (sierpień 2019 r. - grudzień 2019 r.)


Jednym z najważniejszych elementów projektu jest aktywizacja społeczna, w tym grup defaworyzowanych. Nowatorskim, a także innowacyjnym podejściem w ramach projektu będzie przeprowadzenie Start-upów na rzecz inicjatyw lokalnych społecznych – polegających na ogłoszeniu konkursu, w ramach których organizacje pozarządowe, grupy nieformalne, ale też osoby fizyczne z terenu LGD „…” będą składać projekty dotyczące realizacji swoich pomysłów związanych z edukacją multimedialną, kulturową. Działanie to ma na celu aktywne włączenie obywateli w życie swoich społeczności lokalnych, w zakresie edukacji lokalnej, animacji społecznej, aktywizacji mieszkańców. Zgłoszone zadania zorientowane będą na aktywny udział i propozycje spędzania wolnego czasu dla osób z grup defaworyzowanych Faworyzowane będą projekty związane z szeroko pojętą edukacją lokalną, a także te, które zgłoszone zostaną przez wnioskodawców, aktywnie uczestniczących w szkoleniach e-learningowych.

W ramach zadania realizowane będzie 6 usług – dla 6 wnioskodawców, którzy w ramach konkursu złoża szczegóły projekt z opisem i zestawieniem rzeczowo-finansowym, które określać będzie zaplanowane do poniesienia koszty na realizację ich inicjatyw. Dlatego dla tych usług nie będą przekazane „nagrody pieniężne”, ale wsparcie finansowe na realizację konkretnych usług, które sprzyjać będą realizacji ich inicjatyw lokalnych i osiągnięcia celu i zaplanowanej zmiany.

Konkurs ogłoszony będzie na stronie internetowej LGD ,,…” wraz z regulaminem. Kryteriami oceny projektów, będą przedstawione w projekcie działania społeczności oraz zaangażowanie w nie jak największej ilości osób, ich efektywność, szczegółowość.

Wybrane zostanie 6 pomysłów, które otrzymają następujące kwoty na realizację inicjatyw: 3 najlepsze projekty – wsparcie w kwocie po 3000,00 zł, 3 kolejne projekty – wsparcie w kwocie do 2 000,00 zł. Finansowanie działań będzie polegało na przedstawieniu kosztów ponoszonych w projekcie, podpisaniu umów z wykonawcami firmami zewnętrznymi i skonsultowania je z Liderem projektu, który będzie jedną ze stron zawieranych umów, na którego będą wystawiane faktury. Pozwoli to na efektywną realizację zadań i ich rozliczenie, bez ryzyka błędnego i niezgodnego z regulaminem rozliczenia zadania. Każdy z beneficjentów podpisze odpowiednie zobowiązanie i umowę zawierającą odpowiednie klauzury dotyczące zamierzonych działań, obowiązki ale i kary związane z niewywiązaniem się z realizacji umowy, tak aby w odpowiedni sposób zabezpieczyć prawidłową realizację projektu, a w razie jej niezrealizowania realizacji wyegzekwowania kar umownych od beneficjentów.


  1. Wyjazdy studyjne - Promocja dobrych praktyk - organizacja wyjazdów studyjnych.

Termin: (sierpień 2019 r. - grudzień 2019 r.)


W kolejnym działaniu zaplanowano realizację dwóch wyjazdów szkoleniowych w ramach promocji dobrych praktyk, w której udział wezmą uczestnicy projektu, w tym przedstawiciele grup defaworyzowanych, przedsiębiorcy, osoby zaangażowane w szkolenia stacjonarne i e-learningowe. Warunkiem udziału w wyjeździe będzie aktywne uczestnictwo w realizowanym projekcie, zgodnie z przygotowanym regulaminem uczestnictwa w szkoleniach. Organizowane wyjazdy służyć mają wymianie doświadczeń pomiędzy uczestnikami projektu, praktycznemu poznaniu sposobu w jaki inni wdrożyli swoje plany w zakresie np. prowadzenia działalności agroturystycznej, działalności gospodarczej w różnych formach, poznaniu doświadczeń innych gr. formalnych (…) i nieformalnych w funkcjonowaniu na obszarach wiejskich. Wyjazdy te będą swego rodzaju spoiwem scalającym współpracę partnerów projektu.

Pierwszy wyjazd zorganizowany będzie na okres 3 dni. Weźmie w nim udział 14 osób. W tym celu wynajęta zostanie firma świadcząca transport (łączna liczba kilometrów 950), wykupione zostanie ubezpieczenie dla uczestników, noclegi oraz wyżywienie (dla 15 osób - 14 uczestników plus kierowca). Wyjazd ten będzie miał na celu pokazanie działań realizowanych przez partnerów projektu, promocję dobrych praktyk, a także prezentację dorobku multicentrów i działań lokalnej grupy działania wśród partnerów z odwiedzanego terenu.

Drugi wyjazd zorganizowany będzie dla grupy 18 osób. Będzie trwał 2 dni. W tym celu wynajęta zostanie firma świadcząca transport (łączna liczba kilometrów 600), wykupione zostanie ubezpieczenie dla uczestników, noclegi oraz wyżywienie (dla 15 osób - 14 uczestników plus kierowca). Wyjazd ten będzie miał na celu pokazanie działań realizowanych przez partnerów projektu, promocję dobrych praktyk, a także prezentację dorobku multicentrów i działań lokalnej grupy działania wśród partnerów z odwiedzanego terenu.

Ostatnim elementem wspólnym dla wszystkich partnerów będzie organizacja wspólnego wyjazdu Na Słowację, do partnerskiej organizacji …. W wyjeździe weźmie udział min. 2 przedstawicieli z każdej partnerskiej - polskiej lokalnej grupy działania. Podczas wyjazdu partnerzy będą mieli na celu wspólne poznanie się ale i promocję realizowanych w projekcie działań związanych z animacją i promocją multicentrów za granicą, na Słowacji. W ramach realizowanego wydarzenia poniesione zostaną koszty związane z wykupieniem noclegów, wyżywienia oraz z kosztem transportu uczestników.


  1. Szkolenia, Kursy, Warsztaty - Szkolenia blended learning i konkursy ….

Termin: (styczeń 2019 r. - wrzesień 2019 r.)


Szkolenia blended learning - polegają na organizacji szkoleń metodą mieszaną. Łącząca tradycyjne metody (bezpośredni kontakt z prowadzącym) z zadaniami prowadzonymi zdalnie za pomocą komputera. Będzie to kolejny etap innowacyjności naszego projektu - poprzez oferowanie dopasowanych do potrzeb i zainteresowań uczestników - szkoleń e-learningowych i stacjonarnych.

Na platformie www udostępnione zostaną interaktywne szkolenia dla organizacji pozarządowych. Zgodnie ze wcześniej nadmienionymi informacjami – Lider Projektu „…” udostępni platformę i zawarte w niej szkolenia nieodpłatnie na potrzeby realizacji projektu. Udostępnione są w niej moduły, które stanowić będą uzupełnienie prowadzonych szkoleń, pozwalające na zdobycie wiedzy w zakresie tworzenia profesjonalnych organizacji pozarządowych. Szkolenie e-learningowe skierowane będą do wszystkich zainteresowanych osób z terenu wszystkich partnerów. Skierowane będą do grupy min. 65 osób. Szkolenia stacjonarne (skierowane do grupy min. 26 osób) odbywać się będą w nieodpłatnie oferowanych przez Urzędy Gmin – Salach Szkoleniowych. Szkolenia te będą mogły odbywać się w gminie …, …, …, …, …, … – a miejsce ich realizacji zostanie wytypowane w pierwszych dwóch miesiącach, realizacji działań – poprzez weryfikację ilości kart zgłoszeń z konkretnych miejscowości.

Dodatkowo do realizacji szkoleń, zatrudnieni zostaną profesjonalni trenerzy. Wybrani zostaną w drodze rekrutacji, publikacji zgłoszeń na portalach internetowych, w tym portalach typu ngo.pl, portalach kierunkowych. Ogłoszenia tam zawarte pozwolą nam na wybór trenerów z odpowiednimi kompetencjami, którzy w sposób efektywny przekażą wiedzę uczestnikom szkoleń. Zaplanowane w projekcie ceny szkoleń, oparte zostały o rozmowy telefoniczne z potencjalnymi szkoleniowcami, a także o aktualne rynkowe ceny za realizację zaplanowanych przez nas szkoleń.


W ramach tego zadania poniesiona została opłata związana z opłaceniem serwera e-learningowego pod adresem www… na którym będą zamieszczone zaplanowane w ramach projektu szkolenia e-learningowego.


Do realizacji szkoleń zostaną wyłonieni na etapie realizacji projektu trenerzy i tutorzy, posiadający doświadczenia w zakresie wdrażanych szkoleń proponowanych w następującym zakresie tematycznym:

  • szkolenie stacjonarne pn. ,,E-senior - kurs komputerowy” (zorganizowane w 2 grupach - liczących po minimum 8 osób. Na szkolenia składać będzie się 10 spotkań 2,5 godzinnych),
  • szkolenie stacjonarne pn. ,,Księgowość w firmie i organizacjach pozarządowych” (zorganizowanie 4 spotkań - każde dla grupy min. 10 osób),
  • szkolenie e-learningowe Podstawy ECDL – Kurs z zakresu arkuszy kalkulacyjnych, przetwarzania tekstów, baz danych, podstawy grafiki menadżerskiej, edycja obrazów, - skierowane do grupy min. 25 uczestników,
  • szkolenie e-learningowe - ,,Podstawy prowadzenia działalności gospodarczej. ABC młodego przedsiębiorcy” - skierowany do grupy min. 30 osób. Adresowany nie tylko do przedsiębiorców, potencjalnych przedsiębiorców, ale również do uczestników konkursu Biznes Junior.


Odbiorcy:


Szkolenia adresowane są:

  • do osób z grup defaworyzowanych (w wieku 50 plus),
  • do mieszkańców obszaru Lokalnej Strategii Rozwoju,
  • do przedsiębiorców,
  • do uczniów szkoleń podstawowych i gimnazjalnych z terenu Lokalnej Strategii Rozwoju.


Działania w tym zadaniu uzupełnione zostaną dwoma konkursami. Ogłoszony zostanie konkurs Laury Przedsiębiorczości – Efektywny Młody Przedsiębiorca, mający na celu wyłonienie czołowych przedsiębiorców z terenu LGD ,,…”, będących w wieku do 35 roku życia i prowadzących swoją działalność w okresie nie dłuższym niż 3 lata. W ramach realizowanego konkursu zostaną zakupione nagrody - 6 grawertonów oraz 6 tabletów - jako nagrody w realizowanym konkursie.

Kolejny konkurs skierowany będzie to uczniów szkół podstawowych i promować będzie postawy przedsiębiorcze. W oparciu o szkolenie e-learningowe ,,Podstawy prowadzenia działalności gospodarczej. ABC młodego przedsiębiorcy” i przy współpracy z nauczycielami opracują oni pomysł na prowadzenie małego przedsiębiorstwa w swoim sąsiedztwie, przysyłając na konkurs opracowany konspekt materiału. Konkurs skierowany będzie do minimum 5 drużyn minimum 8 osobowych (min. 40 osób). Nagrodami w konkursie będą: dyplomy i specjalne nagrody dla najlepszych uczestników konkursu (4 nagrody indywidualne - sprzęt elektroniczny o wartości 1200,00 zł). Dla uczestników min. 5 najlepszych drużyn zorganizowane zostaną dwa wyjazdy do ..., gdzie odwiedzą m.in. Muzeum … im. … w … w tym uczestnictwo w warsztatach i zajęć na ekspozycji. Szacujemy iż uczestników szkoleń wraz z opiekunami - którzy wezmą udział w spotkaniach będzie min 40 osób. Będą oni mogli wziąć udział m.in. w następujących zajęciach: Pieniądz z historią w tle klasy ( Uczestnicy zajęć odkrywają powiązania między etapami kształtowania się pieniądza i systemów pieniężnych a przełomowymi wydarzeniami w dziejach świata i Polski), Bank i pieniądz (Podczas zajęć są wyjaśniane zagadnienia związane z historią bankowości i zasadami działania różnych typów banków. Wiele uwagi zostanie poświęcone roli i zadaniom banku centralnego). Zwiedzą także laboratorium autentyczności banknotów, sprawdzą sposób produkcji banknotów, oraz zapoznają się ze współczesną pracą banków.

W związku z realizacją wyjazdu do Muzeum … - zakupione zostanie ubezpieczenie dla min 40 uczestników wyjazdów nastąpi wynajem jednego autokaru. Również dla uczestników zakupiony zostanie poczęstunek (obiad w ramach realizowanego wyjazdu). Zwiedzanie i uczestnictwo w warsztatach Muzeum … jest nieodpłatne.

Dodatkowo w ramach zadania, na potrzeby prowadzenia szkoleń i zajęć merytorycznych zostanie zakupiony komputer przenośny laptop - dla prowadzących szkolenia i osób zaangażowanych w realizację projektu w tym Koordynatora. Komputer będzie wyposażony w system operacyjny Windows, oprogramowanie podstawowe MS Office, torbę i mysz. Zakupiony zostanie także serwis kawowy (poczęstunek - kawa, herbata, ciastka, cukier na kwotę 800,00 zł) dla uczestników szkoleń stacjonarnych.


  1. Doradztwo Zawodowe - Animacja, Doradztwo, Konsultacje

Termin: (styczeń 2019 r. - wrzesień 2019 r.)


W ramach zadania zatrudniony zostanie Doradca Mobilny - świadczący konsultacje w zakresie budowy marki, rozwoju przedsiębiorczości firmy, wdrażaniem innowacyjnych rozwiązań z zakresu promocji przedsiębiorczości, kreacją wizerunku na zewnętrz, autoprezentacji i asertywności dla podmiotów (przedsiębiorstw) rozwijających działalność gospodarczą. Zaplanowaliśmy do udziału 35 godzin konsultacji dla minimum 10 podmiotów gospodarczych. Doradca po wcześniejszym kontakcie osób zainteresowanych - konsultacje świadczyć będzie mógł w biurze projektu, w siedzibie przedsiębiorstw, a także mobilnie za pomocą konsultacji e-mail.


Odbiorcy:

  • przedsiębiorcy z terenu LGD


Wydatki są ponoszone w oparciu o szczegółowy budżet projektu stanowiący część wniosku o dofinansowanie oraz zgodnie z harmonogramem realizacji projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Stowarzyszeniu Lokalnej Grupie działania „…” przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami w ramach ww. projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko doprecyzowane w piśmie z dnia 17 września 2019 r.)


Stowarzyszenie ,,…” nie prowadzi działalności gospodarczej. Jest organizacją non profit. Nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług. W związku z powyższym nie składa deklaracji VAT-7. W związku z powyższym nieodliczony podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowalnym.

Zdaniem Wnioskodawcy w związku z realizacją ww. projektu przez Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „…” nie będzie pobierało jakichkolwiek opłat związanych z realizacją projektu, stąd też operacja nie będzie generowała żadnych przychodów. Efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT. Wobec powyższego, podatek od towarów i usług związany z realizacją projektu pn. „….” nie będzie odliczony. Stowarzyszenia Lokalnej Grupy Działania „…” uznaje że podatek naliczony wydatkiem kwalifikowalnym.


Wnioskodawca uważa, że nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami w ramach realizowanego projektu pn.: „…”


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz gdy podatek naliczony związany jest z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z wniosku wynika, że ,,…” jest Stowarzyszeniem Lokalną Grupą Działania. W dniu 12 marca 2019 roku została zawarta umowa o przyznaniu pomocy pomiędzy Województwem …. reprezentowanym przez Zarząd Województwa … a Lokalną Grupą Działania ,,…” przy współudziale Partnerów: Stowarzyszeniem Lokalna Grupa Działania ,,….” oraz Stowarzyszeniem … i Stowarzyszeniem … na realizację operacji polegającej na realizacji projektu współpracy w ramach poddziałania ,,Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” w ramach działania ,,Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego Programem w zakresie rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania ,,Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz.U. poz. 1839): Wzmocnienie kapitału społecznego, w tym poprzez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych, promowanie obszaru objętego Lokalną Strategią Rozwoju, w tym produktów lub usług lokalnych oraz lokalnej przedsiębiorczości, stworzenie warunków do rozwoju przedsiębiorczości na obszarze objętym Lokalnej Strategii Rozwoju. Beneficjent ( LGD „…” ) zobowiązuje się do realizacji operacji: ,,…”. Beneficjent (LGD „…”) złożył do wniosku o przyznanie pomocy Oświadczenie o kwalifikowalności VAT, gdzie wykazał w kosztach kwalifikowalnych nieodliczony podatek VAT.

Multimedialne … to międzynarodowy projekt współpracy realizowany przez partnerów z Polski oraz ze Słowacji. Cechuje się on innowacyjnym podejściem w zakresie zaproponowanych do realizacji na terenie partnerskich lokalnych grup działania zadań, które wpłyną na wzmocnienie kapitału społecznego, aktywizację mieszkańców, w tym osób z grup defaworyzowanych. Projekt realizowany będzie w okresie od 1 lutego 2019 roku do 31 stycznia 2020 roku przez następujące organizacje pozarządowe: Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…” (woj. …), Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…” (woj. ….), Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…”) (woj. …), Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania ,,…”) (woj. …) oraz Stowarzyszenie ,,…” (Słowacja).


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących realizację ww. zadania.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca był czynnym podatnikiem podatku VAT.

Z uwagi na przedstawione okoliczności sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w niniejszej sprawie nie został spełniony warunek uprawniających do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakupy związane z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca wskazał bowiem, że efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT. Ponadto, podkreślenia wymaga, że Wnioskodawca nie jest również podatnikiem podatku od towarów i usług.

Reasumując, skoro Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz efekty projektu nie będą służyć czynnościom opodatkowanym VAT, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj