Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.568.2019.1.EJ
z 30 września 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 września 2019 r. (data wpływu 10 września 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 września 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu „….” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 września 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację projektu „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 września 2019 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (LGD) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym na podstawie ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 z późn. zm.).

Od dnia 30 maja 2014 r. LGD zaprzestała wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Od tej daty stowarzyszenie nie jest podatnikiem VAT czynnym i nie odlicza podatku VAT od towarów i usług. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT i nie składa deklaracji VAT-7. Nie osiąga przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu, czy też zwolnieniu od podatku.

Obecnie stowarzyszenie LGD realizuje swoje cele statutowe, mające na celu działanie na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, a w szczególności realizację strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) w rozumieniu ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (Dz. U. z 2017, poz. 562, 624, 892, 935 i 1475), przepisów wykonawczych do tej ustawy oraz przepisów Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Strategia rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) realizowana jest na podstawie umowy ramowej nr X z dnia 23 maja 2016 r. gdzie jednym z typów działań, które realizuje LGD – jest projekt współpracy, który stanowi jedną z metod wdrażania LSR.

Na podstawie umowy o przyznaniu pomocy Nr X zawartej w dniu 16 listopada 2018 r. w R. –realizatorami projektu współpracy pod nazwą „…” (akronim T.) jest: 6... organizacji pozarządowych tj.: LGD Stowarzyszenie „P.” (LGD koordynująca projekt współpracy), Stowarzyszenie „L.”, LGD Stowarzyszenie „R.”, LGD P., Stowarzyszenie LGD „S.” oraz LGD L.

Na realizację projektu współpracy LGD Stowarzyszenie „P” otrzymała dotację w wysokości 152 000,00 zł.

Udzielone przez Województwo wsparcie finansowe zostało udzielone w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich, z udziałem środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW). Przekazane środki są przeznaczone na koszty kwalifikowane operacji (koszty bezpośrednio związane z operacją pn. „….”), których wydatkowanie jest zgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 października 2015 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach poddziałania „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania”.

Jednym z warunków dofinansowania jest „niefinansowanie kosztów kwalifikowalnych operacji z innych środków publicznych zgodnie z warunkami przyznania pomocy” (paragraf 5, ust. 1 punkt 3 ww. umowy). Realizacja umowy z Urzędem Marszałkowskim odbywa się w ramach statutowej, nieodpłatnej działalności stowarzyszenia

Celem projektu jest „Promocja obszaru 6 partnerskich Lokalnych Grup Działania poprzez wykorzystanie posiadanych zasobów lokalnego dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego i historycznego dla zbudowania wspólnej marki regionu”. (W ramach projektu współpracy Wnioskodawca promuje 39 gmin z terenu północnej części województwa).

Idea projektu współpracy:

Zamiarem partnerów jest wypracowanie spójnych narzędzi promocji regionu, tak aby mieszkańcy, przedsiębiorcy czy też turyści dysponowali łatwo dostępną i zintegrowaną informacją pozwalającą na dotarcie do miejsc mało wypromowanych, jeszcze nieodkrytych przez firmy i portale turystyczne, nietypowych ale posiadających potencjał dla rozwoju turystyki i rekreacji. Materiały jakie zostaną wytworzone projektem zachęcą do podróżowania poza utarte szlaki turystyczne oraz do odkrywania i zwiedzania nowych miejsc.

Wydatki niezbędne do realizacji ww. umowy to realizacja umowy współpracy pn. X. W ramach projektu współpracy Wnioskodawca (jako jeden z 6-cu partnerów projektu) będzie realizować projekt nabywając towary i usługi w ramach następujących kosztów kwalifikowalnych z zestawienia rzeczowo- finansowego:

  1. Konferencja inicjująca (Organizacja konferencji uzasadniona koniecznością zaprezentowania projektu współpracy odbiorcom projektu, ustalenia kierunków działań w projekcie, dostarczenia adekwatnej do potrzeb wiedzy dla przedstawicieli branży okołoturystyczne) – usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu,
  2. Tablice informacyjne duże i Tablice Informacyjne małe ze względu na potrzebę identyfikacji szlaku – miejsc atrakcji prezentowanych w materiałach i narzędziach wypracowanych projektem współpracy niezbędnym jest wytworzenie dużych i małych tablic informacyjnych – usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu,
  3. Koordynacja projektem współpracy (działanie niezbędne ze względu na utrzymanie współpracy pomiędzy sześcioma LGD-ami. Koordynator odpowiedzialny będzie za prawidłową realizację zadania w kontekście merytorycznym i organizacyjno- logistycznym) – usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu.

Ponadto pozostali partnerzy projektu współpracy pn.: „…” poniosą następujące wydatki niezbędne do realizacji ww. umowy w ramach następujących kosztów kwalifikowalnych z zestawienia rzeczowo-finansowego (typu: publikacje, mapy, gry planszowe, filmy i publikacje multimedialne):

  • Organizacja i zamieszczenie w internecie 12 pokazowych warsztatów kulinarnych prezentujących tradycyjne i lokalne dania regionalne;
  • Wykonanie 6 filmów promujących obszar LGD pn. „S”.
  • Wirtualny „spacer” – materiał multimedialny promujący region w nowoczesny sposób i umożliwiający każdemu internaucie na wirtualne zwiedzanie.
  • Kolorowanki dla dzieci o atrakcjach kulinarno-turystycznych Regionu W. i S.
  • Gra planszowa edukacyjna o atrakcjach,
  • Klasyczna mapa z uwypukleniem kulinarno-turystycznych atrakcji regionu.
  • Album kulinarno-turystyczny Regionu W. i S.

Zadania zaplanowane w ramach projektu współpracy są zadaniami o charakterze miękkim, nieinwestycyjnym i niekomercyjnym.

Efekty powstałe wyniku projektu współpracy, na które zostały przyznane środki publiczne nie są i nie będą związane w żaden sposób z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Dystrybucja (przekazanie) materiałów – produktów projektu odbywa się bezpłatnie. Przekazywane podmiotom i osobom fizycznym produkty są bezpłatne i nie mogą być w żaden sposób formalnie skierowane do późniejszej odsprzedaży.

W wyniku realizacji umowy ramowej z dnia 23 maja 2016 r. na realizację strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność (LSR) oraz z dnia: 16 listopada 2018 r. realizującej projekt współpracy pn. „…” w ramach Poddziałania 19.3 „Przygotowanie i realizacja działań w zakresie współpracy z lokalną grupą działania” Wnioskodawca nie będzie osiągać przychodów, które są opodatkowane podatkiem VAT, bądź też nie podlegają opodatkowaniu czy też zwolnione są od podatku. Efekty projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Działanie wpisuje się w wymienione cele ogólne i szczegółowe LSR, a jego realizacja pozwoli na osiągnięcie przewidzianego w LSR wskaźnika.

Ponadto, jeżeli LGD zalicza do kosztów kwalifikowalnych podatek VAT, to zobowiązane jest wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej) o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania VAT.

Wnioskodawca w złożonym przez siebie wniosku o przyznanie pomocy uiszczony podatek zaliczył do kosztów kwalifikowanych podlegających refundacji. Z tego powodu zobowiązany jest wystąpić o wydanie indywidualnej interpretacji w sprawie braku możliwości odzyskania podatku VAT. Otrzymana interpretacja stanowi obowiązkowy załącznik do wniosku o płatność.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem realizacji projektu w części przypadającej na Stowarzyszenie jest nabycie wyłącznie 3-ch usług. Nabyte usługi nie będą mieć związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT. Każdy z „partnerów” projektu współpracy posiada odrębne faktury w zakresie realizacji projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji projektu współpracy pn. „….”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami podatku VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W opinii Wnioskodawcy, nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących wydatków ponoszonych w zakresie realizacji operacji pn : „…” bowiem:

  1. Wnioskodawca nie wykonuje żadnych działań, o których mowa w art. 5 ustawy o podatku VAT;
  2. zakupy dokonywane w ramach umowy i przekazanej dotacji, o której mowa wyżej, nie były i nie będą wykorzystane przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT;
  3. otrzymane przez Stowarzyszenie środki są przeznaczone tylko na prawidłowe jej funkcjonowanie i realizację umowy projektu współpracy i są związane z kosztami operacyjnymi typu: zakup usług oraz wynagrodzenia personelu;
  4. Stowarzyszenie nie jest czynnym płatnikiem podatku VAT,
  5. Stowarzyszenie nie prowadzi sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT,
  6. Stowarzyszenie nie ma innej możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT, tym samym kwoty netto i brutto przedkładane na podstawie faktur przez wykonawców działań objętych projektem są kwotami kwalifikowalnymi w aspekcie ww. umowy dofinansowania,
  7. projekt z założenia nie generuje żadnych przychodów.

Wnioskodawca informuje, iż decyzja w sprawie niniejszej interpretacji jest niezbędna i wymagalna przez Urząd Marszałkowski i stanowi dokument dostarczany przez Stowarzyszenie do sprawozdania końcowego wniosku o płatność.

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu współpracy pn. „….” w ramach Umowy Nr X.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno, tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zaznaczenia wymaga, że zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego” i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że na podstawie umowy o przyznaniu pomocy zawartej w dniu 16 listopada 2018 r. – realizatorami projektu współpracy pod nazwą „…” jest 6... organizacji pozarządowych, w tym Wnioskodawca. Każdy z „partnerów” projektu współpracy posiada odrębne faktury w zakresie realizacji projektu. Celem projektu jest promocja obszaru 6 partnerskich Lokalnych Grup Działania przez wykorzystanie posiadanych zasobów lokalnego dziedzictwa kulturowego, przyrodniczego i historycznego dla zbudowania wspólnej marki regionu. W ramach projektu współpracy Wnioskodawca będzie realizować projekt nabywając 3 usługi w ramach następujących kosztów kwalifikowalnych z zestawienia rzeczowo-finansowego:

  1. Konferencja inicjująca (Organizacja konferencji uzasadniona koniecznością zaprezentowania projektu współpracy odbiorcom projektu, ustalenia kierunków działań w projekcie, dostarczenia adekwatnej do potrzeb wiedzy dla przedstawicieli branży okołoturystycznej – usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu,
  2. Tablice informacyjne duże i tablice informacyjne małe (ze względu na potrzebę identyfikacji szlaku – miejsc atrakcji prezentowanych w materiałach i narzędziach wypracowanych projektem współpracy niezbędnym jest wytworzenie dużych i małych tablic informacyjnych – usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu.
  3. Koordynacja projektem współpracy ( działanie niezbędne ze względu na utrzymanie współpracy pomiędzy sześcioma LGD-ami. Koordynator odpowiedzialny będzie za prawidłową realizację zadania w kontekście merytorycznym i organizacyjno-logistycznym – usługa zlecona podmiotowi zewnętrznemu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących wydatki poniesione w związku z realizacją projektu w części przypadającej na Wnioskodawcę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych.

W omawianej sprawie warunek ten nie będzie spełniony, gdyż – jak wskazał jednoznacznie Wnioskodawca – Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a ponadto efekty realizacji projektu (zakupione od podmiotu zewnętrznego usługi) nie będą mieć związku ze sprzedażą opodatkowaną VAT.

Zatem Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację projektu w części przypadającej na Stowarzyszenie.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj