Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.348.2019.4.MC
z 23 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 czerwca 2019 r. (data wpływu 18 czerwca 2019 r.), uzupełnionym w dniu 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 13 sierpnia 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, obowiązku rozliczenia VAT w Polsce z tytułu świadczonych usług zarządzania oraz rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 czerwca 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, obowiązku rozliczenia VAT w Polsce z tytułu świadczonych usług zarządzania oraz rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce.


Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20 sierpnia 2019 r., złożonym w dniu 20 sierpnia 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 13 sierpnia 2019 r.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, która ma miejsce zamieszkania na terytorium Wielkiej Brytanii oraz jest rezydentem podatkowym i obywatelem Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca nie ma miejsca zamieszkania na terytorium Polski w myśl przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na fakt, iż:

  • nie posiada w Polsce centrum interesów osobistych lub gospodarczych, tj. ośrodka interesów życiowych oraz
  • nie przebywa w Polsce dłużej niż 183 dni w roku.


Wnioskodawca planuje założenie (wraz z innym wspólnikiem - żoną), zgodnie z prawem obowiązującym w Wielkiej Brytanii, spółki limited liability company (dalej: Spółka WB), w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem. Spółka limited liability company jest, co do zasady, odpowiednikiem polskiej spółki z o.o. Siedziba oraz zarząd Spółki WB będą znajdowały się z Wielkiej Brytanii. Tym samym, Spółka WB będzie rezydentem podatkowym Wielkiej Brytanii.


Wnioskodawca będzie jednym ze wspólników oraz dyrektorów Spółki WB. Wnioskodawca może wykonywać pracę na rzecz Spółki WB również na podstawie stosunku pracy w oparciu o regulacje prawa Wielkiej Brytanii.


Spółka WB będzie świadczyła profesjonalne usługi zarządcze na rzecz klientów z branży nieruchomościowej m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz w Wielkiej Brytanii. Planowane jest, że podstawową korzyścią klientów Spółki WB wynikającą ze świadczonych usług będzie możliwość uzyskania kompleksowych usług zarządzania, tj. klienci nie będą musieli angażować personelu oraz środków w zarządzanie spółkami celowymi realizującymi inwestycje z uwagi na powierzenie tej funkcji zewnętrznemu podmiotowi posiadającemu odpowiednie kompetencje w tym zakresie.

Pracownicy lub dyrektorzy Spółki WB (w tym Wnioskodawca) mogą zostać również powołani do pełnienia funkcji członków zarządu spółek należących do klientów (mogą być podmiotami powiązanymi w rozumieniu ustawy o CIT). Co do zasady, usługi będą świadczone przez dyrektorów/pracowników Spółki WB (w tym Wnioskodawcę). W początkowej fazie rozwoju Spółki i/lub w zależności od późniejszego zapotrzebowania, usługi mogą być świadczone wyłącznie przez dyrektorów będących jednocześnie wspólnikami Spółki WB. Jednocześnie, dyrektorzy Spółki WB będą odpowiedzialni za kontakty z klientami obejmujące składanie ofert, negocjacje warunków współpracy oraz zawieranie umów, które będą wykonywane przez dyrektorów Spółki WB.

Umowy mogą być fizycznie zawierane zarówno w kraju siedziby klienta (w tym w Polsce) lub w kraju siedziby Spółki WB (w Wielkiej Brytanii). Usługi będą świadczone zarówno w kraju siedziby Spółki WB, jak również w kraju siedziby klienta (w tym w Polsce). Planowane jest, że co do zasady, pracownicy/dyrektorzy Spółki WB, z uwagi na charakter wykonywanych usług, będą przyjeżdżali do Polski w celu wykonywania części czynności w ramach świadczonych usług (sprawowania bieżącej kontroli, odbywania spotkań, weryfikacji dokumentów, podejmowania uchwał zarządu polskich spółek itp.).


Tym niemniej, pobyt w Polsce dyrektorów/pracowników Spółki WB związany ze świadczeniem usług nie będzie przekraczał 183 dni w trakcie roku kalendarzowego. Obecność dyrektorów lub pracowników w danych lokalizacjach w Polsce ograniczać się będzie do zakresu zlecenia wyznaczonego przez danego klienta. Planowane jest, że:

  • Spółka WB nie będzie posiadała w Polsce biura, tj. nie będzie posiadała własnych nieruchomości ani tytułów prawnych do korzystania z nieruchomości (np. nie będzie stroną umów najmu nieruchomości). Usługi na rzecz klientów świadczone podczas pobytu w Polsce będą wykonywane w biurze klienta;
  • Spółka WB nie będzie posiadała w Polsce zasobów technicznych. Z uwagi na charakter usług zarządzania, do ich świadczenia nie jest potrzebne specjalistyczne wyposażenie, lecz wyposażenie mobilne (np. komputer przenośny, telefon komórkowy itp.), które będzie przywożone do Polski i wykorzystywane przez osoby świadczące usługi;
  • Spółka WB nie będzie zatrudniać w Polsce pracowników ani angażować podwykonawców w związku ze świadczeniem usług;
  • Spółka WB nie będzie udzielać osobom trzecim pełnomocnictw do zawierania umów w Polsce w imieniu Spółki WB. Jak wskazano powyżej, umowa z klientem może być podpisana wyłącznie przez dyrektora Spółki WB. Umowy mogą zostać podpisane przez Dyrektora Spółki WB na terytorium Polski (np. dyrektor Spółki WB może przyjechać do Polski w celu podpisania umowy z klientem, która została wynegocjowana np. drogą mailową).


Jednocześnie, Spółka WB będzie posiadała odpowiednie zaplecze biurowo-techniczne w Wielkiej Brytanii, tj. biuro/pomieszczenie biurowe, w którym świadczone będą usługi, zasoby techniczne (komputer, telefony itp.) oraz dokumentację Spółki WB.


W odpowiedzi na wezwanie tut. Organu Wnioskodawca wskazał, że:


  1. „wskazanie w jaki sposób będzie realizowana/zorganizowana działalność gospodarcza Spółki WB w kraju siedziby działalności gospodarczej, tj. w Wielkiej Brytanii (należy bez wskazywania szczegółowych informacji lecz precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości opisać w jaki sposób będzie prowadzona działalność gospodarcza w kraju siedziby, jak/w jaki sposób/na jakich zasadach będzie funkcjonowała/działała Spółka WB w kraju siedziby)


Wnioskodawca, uprzejmie informuje, że podstawowa działalność gospodarcza Spółki WB w kraju siedziby, tj. w Wielkiej Brytanii będzie prowadzona w zakresie świadczenia profesjonalnych usług zarządzania na rzecz klientów z branży nieruchomościowej m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz w Wielkiej Brytanii.

Co do zasady, klientami (usługobiorcami) Spółki WB będą spółki celowe (SPV - special purpose vehicles), które prowadzą działalność polegającą na nabyciu gruntu / projektu inwestycyjnego, budowy oraz komercjalizacji nieruchomości (sprzedaży lub wynajmu). Spółka WB będzie świadczyła na rzecz klientów usługi opisane szczegółowo w dalszych punktach niniejszego pisma.

Wnioskodawca informuje, że w początkowym okresie działalności Spółki WB usługi zarządzania świadczone na rzecz klientów będą realizowane przez dyrektora / dyrektorów Spółki WB.


W późniejszym okresie do realizacji przedmiotowych usług zarządzania na rzecz klientów mogą zostać zatrudnieni przez Spółkę WB pracownicy, którzy będą realizować konkretne czynności na rzecz klientów.


Co do zasady, w ramach struktury organizacyjnej Spółki WB nie będzie funkcjonowało przyporządkowanie dyrektora/pracownika do poszczególnych klientów. Poszczególni dyrektorzy/pracownicy mogą wykonywać usługi na rzecz wszystkich klientów Spółki WB (wszystkie usługi wynikające z zakresu umowy z klientem).


  1. wskazanie w jaki konkretnie sposób zorganizowany będzie proces świadczenia usług w kraju siedziby działalności gospodarczej Spółki WB, tj. w Wielkiej Brytanii (należy bez wskazywania szczegółowych informacji lecz precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości opisać jak/w jaki sposób/na jakich zasadach będzie przebiegać realizacja usług z terytorium kraju siedziby na rzecz innych klientów niż posiadający siedzibę w Polsce)

Wnioskodawca informuje, że podstawowa działalność gospodarcza Spółki WB w kraju siedziby działalności gospodarczej, tj. w Wielkiej Brytanii będzie prowadzona w zakresie świadczenia profesjonalnych usług zarządzania na rzecz klientów z branży nieruchomościowej m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz w Wielkiej Brytanii.

Co do zasady, klientami (usługobiorcami) Spółki WB będą spółki celowe (SPV - special purpose vehicles), które prowadzą działalność polegającą na nabyciu gruntu / projektu inwestycyjnego, budowy oraz komercjalizacji nieruchomości (sprzedaży lub wynajmu). Spółka WB będzie świadczyła na rzecz klientów usługi opisane szczegółowo w dalszych punktach niniejszego pisma.

W ramach prowadzonej działalności, dyrektorzy/pracownicy Spółki WB będą wykonywać następujące czynności:

  • analizowanie dokumentacji klientów Spółki WB;
  • uczestniczenie w spotkaniach biznesowych z potencjalnymi zagranicznym inwestorami klientów Spółki WB z Polski, Czech, Słowacji, itp.;
  • nadzorowanie realizacji projektów prowadzonych przez klientów; przygotowywanie analiz dla klientów w zakresie prowadzonych inwestycji oraz weryfikowanie biznes planów klientów;
  • kontakt z klientami Spółki WB, obejmujący składanie ofert, negocjacje warunków współpracy oraz przygotowywanie umów w zakresie planowanej współpracy.


Spółka WB będzie również świadczyć w ramach zapotrzebowania swoich klientów usługi związane z nadzorowaniem procesu sprzedaży nieruchomości.


Co do zasady, dyrektorzy Spółki będą świadczyć usługi na rzecz klientów telefonicznie lub online, poprzez organizację telekonferencji lub video konferencji z biura siedziby Spółki WB w Wielkiej Brytanii, jak również poprzez delegacje (podróże służbowe) do biur klientów.


  1. wskazanie co konkretnie będzie przedmiotem umów zawieranych przez Spółkę WB z klientami posiadającymi siedzibę w Polsce

Przedmiotem umów zawieranych przez Spółkę WB z klientami z Polski będzie świadczenie usług doradczych w zakresie zarządzania finansami i kontroli. Przedmiotowe usługi będą obejmować m.in.:

  • pomoc w uzyskaniu zewnętrznego finansowania projektu i innych zasobów finansowych,
  • pomoc w przygotowaniu i przedłożeniu raportów zgodnie z wymogami inwestorów,
  • ogólne wsparcie zarządcze działań kontrolnych klientów w Polsce,
  • nadzorowanie procesu sprzedaży projektów inwestycyjnych / nieruchomości.


W zakresie zarządzania projektami klientów usługi będą przede wszystkim obejmować:

  • koordynacje negocjacji z przedstawicielami generalnych wykonawców i innych stron trzecich,
  • zarządzanie relacjami z podmiotami inwestującymi w nieruchomości klientów (inwestorami).


  1. wskazanie przez jaki okres (około/w przybliżeniu) będą obowiązywać umowy zawierane przez Spółkę WB z klientami posiadającymi siedzibę w Polsce

Przewidywany okres obowiązywania umów zawieranych przez Spółkę z klientami posiadającymi siedzibę w Polsce będzie wynosić około 3 lat.


  1. jednoznaczne i precyzyjne opisanie usług zarządzania jakie Spółka WB będzie realizować na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce, tak aby z opisu zdarzenia przyszłego w sposób niebudzący wątpliwości wynikało jakie konkretnie usługi będą realizowane przez Spółkę WB, w szczególności wskazanie:
  1. na czym konkretnie będą polegać, jakiego zakresu będą dotyczyć, z jakich konkretnie czynności będą się składać,
  2. w jaki sposób będą realizowane (jak będzie przebiegać realizacja poszczególnych czynności), na jakich zasadach i warunkach będą realizowane,

Przedmiotem umów zawieranych przez Spółkę WB z klientami będzie świadczenie usług doradczych w zakresie zarządzania finansami i kontroli. Przedmiotowe usługi będą obejmować m.in.:

  • pomoc w uzyskaniu zewnętrznego finansowania projektu i innych zasobów finansowych,
  • pomoc w przygotowaniu i przedłożeniu raportów zgodnie z wymogami inwestorów,
  • ogólne wsparcie zarządcze działań kontrolnych klientów w Polsce,
  • nadzorowanie procesu sprzedaży projektów inwestycyjnych / nieruchomości.


W zakresie zarządzania projektami klientów usługi będą przede wszystkim obejmować:

  • koordynacje negocjacji z przedstawicielami generalnych wykonawców i innych stron trzecich,
  • zarządzanie relacjami z inwestorami w nieruchomości klientów.


Czynności podejmowane w ramach powyższych usług, które nie wymagają obecności dyrektora / dyrektorów lub pracownika / pracowników Spółki WB w Polsce takie jak:

  • analizowanie dokumentacji klientów Spółki WB;
  • uczestniczenie w spotkaniach biznesowych z potencjalnymi zagranicznymi inwestorami klientów Spółki WB z Polski, Czech, Słowacji;
  • nadzorowanie realizacji projektów prowadzonych przez klientów;
  • przygotowywanie analiz dla klientów w zakresie prowadzonych inwestycji oraz weryfikowanie biznes planów klientów;
  • kontakt z klientami Spółki WB, obejmujące składanie ofert, negocjacje warunków współpracy oraz przygotowywanie umów w zakresie planowanej współpracy,

będą wykonywane w siedzibie Spółki WB w Wielkiej Brytanii.


Natomiast niektóre czynności np. negocjacje z inwestorami klientów lub bankami, cykliczne spotkania podsumowujące itp. będą wykonywane w Polsce.


  1. wskazanie jakie konkretnie czynności będą wykonywane przez Spółkę WB w ramach świadczonych usług zarządzania na/z terytorium Polski

W ramach świadczonych usług zarządzania na terytorium Polski przez Spółkę WB będą wykonywane m.in. następujące czynności:

  • spotkania biznesowe z polskimi klientami (odbiorcami usług zarządzania), np. cykliczne spotkania podsumowujące realizację projektów (nadzór nad projektami) odbywające się w biurze klienta lub w miejscu realizacji projektu
  • spotkania biznesowe z klientami oraz potencjalnymi klientami klientów Spółki WB,
  • podejmowanie uchwał na posiedzeniach zarządu (jeżeli dyrektor Spółki WB zostanie powołany na stanowisko członka zarządu klienta),
  • negocjacje z bankami, inwestorami i innymi stronami trzecimi.


  1. wskazanie jakie konkretnie czynności będą wykonywane przez Spółkę WB w ramach świadczonych usług zarządzania na/z terytorium Wielkiej Brytanii,

W ramach świadczonych usług zarządzania na terytorium Wielkiej Brytanii przez Spółkę WB będą wykonywane m.in. następujące czynności:

  • analiza dokumentacji klientów Spółki WB,
  • spotkania biznesowe z potencjalnymi inwestorami (podmiotami wyrażającymi wolę zainwestowania środków w działalność klientów Spółki WB, posiadającymi siedzibę poza terytorium Polski),
  • przygotowanie analiz dla klientów i weryfikacja biznesplanów klientów,
  • telekonferencje z polskimi inwestorami;
  • działania kontrolne.


Co do zasady, dyrektor/dyrektorzy lub pracownik/pracownicy Spółki WB będą świadczyć usługi poprzez organizację telekonferencji lub video konferencji z biura siedziby Spółki WB w Wielkiej Brytanii.


  1. wskazanie na rzecz kogo (przy czym Organ nie wzywa o konkretne dane adresowe lecz ogólne wskazanie na rzecz jakich podmiotów posiadających siedzibę w Polsce) Spółka WB będzie świadczyć usługi zarządzania (kim będą klienci Spółki WB), w tym wskazanie przedmiotu działalności klientów Spółki WB,

Wnioskodawca informuje, że podstawowa działalność gospodarcza Spółki WB w kraju siedziby działalności gospodarczej, tj. w Wielkiej Brytanii będzie prowadzona w zakresie świadczenia profesjonalnych usług zarządzania na rzecz klientów z branży nieruchomościowej m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz w Wielkiej Brytanii.

Co do zasady, klientami (usługobiorcami) Spółki WB będą spółki celowe (SPV - special purpose vehicles), które prowadzą działalność polegającą na nabyciu gruntu / projektu inwestycyjnego, budowy oraz komercjalizacji nieruchomości (sprzedaży lub wynajmu). Spółka WB będzie świadczyła na rzecz klientów usługi opisane szczegółowo w dalszych punktach niniejszego pisma.

Obecnie, planowane jest świadczenie usług na rzecz klientów (spółek typu SPV) należących do 3 grup kapitałowych realizujących inwestycje w różnych krajach. Jedna z tych grup kapitałowych realizuje część inwestycji w Polsce (posiada w Polsce spółki celowe realizujące inwestycje, które będą klientami Wnioskodawcy), co było powodem złożenia przez Wnioskodawcę wniosku o wydanie interpretacji podatkowej.


  1. wskazanie w jaki sposób Spółka WB będzie pozyskiwać klientów, na rzecz których będzie świadczyć usługi zarządzania w Polsce (należy wskazać precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości lecz bez wskazywania szczegółów opisując ogólny sposób i zasady),

Wnioskodawca informuje, że Spółka WB w początkowym okresie swojej działalności będzie współpracować ze spółkami celowymi w ramach trzech międzynarodowych grup kapitałowych. Pozyskanie tych klientów wynika z istniejących relacji biznesowych pomiędzy Dyrektorami Spółki WB oraz tymi grupami kapitałowymi.

Pozyskanie nowego klienta (Spółki SPV) będzie odbywało się w taki sposób, że dana Grupa kapitałowa korzystająca z usług Spółki WB będzie informować Spółkę WB o nowym projekcie inwestycyjnym, tj. będzie zgłaszać zapotrzebowanie na nabycie usług zarządzania. Jeżeli oczekiwania Stron co do warunków finansowych będą zbieżne, to Spółka WB rozpocznie świadczenie usług.

  1. wskazanie czy Spółka WB planuje cyklicznie/powtarzalnie/w sposób stały/ciągły realizować usługi zarządzania na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce (należy wyjaśnić/opisać niniejszą kwestię)


Wnioskodawca informuje, że Spółka WB planuje w sposób stały świadczyć usługi zarządzania na rzecz klientów z siedzibą w Polsce.


  1. wskazanie czy jednocześnie/w tym samym momencie Spółka WB będzie realizować usługi zarządzania na rzecz kilku klientów posiadających siedzibę w Polsce


Wnioskodawca informuje, że Spółka WB planuje jednocześnie, w tym samym momencie świadczyć usługi zarządzania na rzecz kilku klientów z siedzibą w Polsce.


  1. wskazanie na rzecz ilu (około/w przybliżeniu) klientów posiadających siedzibę w Polsce Spółka WB będzie realizować usługi w danym roku


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że Spółka WB planuje jednocześnie świadczyć usługi zarządzania na rzecz od 3-5 klientów z siedzibą w Polsce w danym roku.


  1. wskazanie jakie konkretnie „wyposażenie mobilne” będzie wykorzystywane przez Spółkę WB w Polsce podczas świadczenia usług na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce


Wnioskodawca informuje, że Spółka WB będzie wykorzystywać następujące „wyposażenie mobilne’: telefony komórkowe oraz komputery (laptopy).


  1. wskazanie z jakich konkretnie zasobów znajdujących się w biurze klienta będzie korzystać Spółka WB w związku ze świadczeniem usług zarządzania


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że Spółka WB będzie wykorzystywać sale konferencyjne w celu odbycia spotkań w biurach wykorzystywanych przez klientów (będących własnością klientów lub wynajmowanych).


  1. wskazanie na jakich zasadach i warunkach Spółka WB będzie korzystać z zasobów znajdujących się w biurze klienta w związku ze świadczeniem usług zarządzania


Co do zasady, dyrektor / pracownik Spółki WB będzie informował klienta o zapotrzebowaniu na skorzystanie z sali konferencyjnej w konkretnym terminie (np. drogą mailową).


  1. wskazanie ilu dyrektorów/pracowników (około/w przybliżeniu) będzie realizować usługi zarządzania na rzecz jednego klienta posiadającego siedzibę w Polsce


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że do realizacji usług zarządzania na rzecz jednego klienta posiadającego siedzibę w Polsce w zależności od indywidualnych jego potrzeb będzie zaangażowany/ych: od 1 dyrektora i / lub 1 pracownika do 2 dyrektorów i / lub 2 pracowników Spółki WB.


  1. wskazanie konkretnie jakie czynności/zadania będą wykonywać dyrektorzy Spółki WB w związku ze świadczeniem na terytorium Polski usług zarządzania na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce,


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że czynności/zadania jakie będą wykonywać dyrektorzy Spółki WB w związku ze świadczeniem usług zarządzania na rzecz klientów w Polsce zostały wskazane w odpowiedzi na pytania nr 6 i 7 tj.:

  1. W ramach świadczonych usług zarządzania na terytorium Polski przez Spółkę WB będą wykonywane m.in. następujące czynności:
    • spotkania biznesowe z polskimi klientami (odbiorcami usług zarządzania), np. cykliczne spotkania podsumowujące realizację projektów (nadzór nad projektami) odbywające się w biurze klienta lub w miejscu realizacji projektu,
    • spotkania biznesowe z klientami oraz potencjalnymi klientami klientów Spółki WB,
    • podejmowanie uchwał na posiedzeniach zarządu (jeżeli dyrektor Spółki WB zostanie powołany na stanowisko członka zarządu klienta),
    • negocjacje z bankami, inwestorami i innymi stronami trzecimi.
  2. W ramach świadczonych usług zarządzania na terytorium Wielkiej Brytanii przez Spółkę WB będą wykonywane m.in. następujące czynności:
    • analiza dokumentacji klientów Spółki WB,
    • spotkania biznesowe z potencjalnymi inwestorami (podmiotami wyrażającymi wolę zainwestowania środków w działalność klientów Spółki WB, posiadającymi siedzibę poza terytorium Polski),
    • przygotowanie analiz dla klientów i weryfikacja biznesplanów klientów,
    • telekonferencje z polskimi inwestorami;
    • działania kontrolne.

  1. wskazanie konkretnie jakie czynności/zadania będą wykonywać pracownicy Spółki WB w związku ze świadczeniem na terytorium Polski usług zarządzania na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że czynności/zadania jakie będą wykonywać pracownicy Spółki WB w związku ze świadczeniem usług zarządzania na rzecz klientów w Polsce zostały wskazane w odpowiedzi na pytania nr 6 i 7, tj.:

  1. W ramach świadczonych usług zarządzania na terytorium Polski przez Spółkę WB będą wykonywane m.in. następujące czynności:
    • spotkania biznesowe z polskimi klientami (odbiorcami usług zarządzania), np. cykliczne spotkania podsumowujące realizację projektów (nadzór nad projektami) odbywające się w biurze klienta lub w miejscu realizacji projektu
    • spotkania biznesowe z klientami oraz potencjalnymi klientami klientów Spółki WB,
    • podejmowanie uchwał na posiedzeniach zarządu (jeżeli dyrektor Spółki WB zostanie powołany na stanowisko członka zarządu klienta),
    • negocjacje z bankami, inwestorami i innymi stronami trzecimi.
  2. W ramach świadczonych usług zarządzania na terytorium Wielkiej Brytanii przez Spółkę WB będą wykonywane m.in. następujące czynności:
    • analiza dokumentacji klientów Spółki WB,
    • spotkania biznesowe z potencjalnymi inwestorami (podmiotami wyrażającymi wolę zainwestowania środków w działalność klientów Spółki WB, posiadającymi siedzibę poza terytorium Polski),
    • przygotowanie analiz dla klientów i weryfikacja biznesplanów klientów,
    • telekonferencje z polskimi inwestorami;
    • działania kontrolne.

  1. wskazanie czy określeni konkretni dyrektorzy/pracownicy będą realizować usługi zarządzania tylko na rzecz klienta/klientów posiadającego/ych siedzibę w Polsce (należy wyjaśnić/opisać niniejszą kwestię realizacji zadań/obsługi klientów przez dyrektorów i pracowników)


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że Spółka WB będzie świadczyć analogiczne profesjonalne usługi zarządzania na rzecz klientów z branży nieruchomościowej m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz w Wielkiej Brytanii. Niewykluczone, że Spółka WB również podejmie współpracę z podmiotami z innych krajów.


Tym samym, konkretni dyrektorzy/pracownicy Spółki nie będą realizować usług zarządzania tylko i wyłączenie na rzecz klienta/klientów posiadającego/ych siedzibę w Polsce (dyrektorzy / pracownicy nie będą przypisani wyłącznie do klientów z jednego kraju).


  1. jak konkretnie należy rozumieć zdanie „Pracownicy lub dyrektorzy spółki WB (w tym Wnioskodawca) mogą zostać również powołani do pełnienia funkcji członków zarządu spółek należących do klientów (...)", tj. należy precyzyjnie w sposób niebudzący wątpliwości wyjaśnić kwestię pełnienia funkcji członków zarządu spółek należących do klientów w tym czy pracownik/dyrektor stanie się członkiem zarządu w ramach realizacji usług zarządzania, na jakich zasadach będzie się odbywało powołanie do pełnienia funkcji członka zarządu,


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że dyrektorzy/pracownicy Spółki WB mogą także zostać powołani w ramach stosunku powołania na członków zarządu klientów (SPV), w przypadku zgłoszenia takiego zapotrzebowania przez klientów.


Dyrektorzy/pracownicy Spółki WB, którzy zostaną powołani w ramach aktu powołania na członków zarządu klienta w Polsce nie będą otrzymywać odrębnego, dodatkowego wynagrodzenia od klienta za pełnienie tej funkcji. Wynagrodzenie za pełnienie przez nich funkcji członka zarządu klienta będzie rozliczane wyłącznie w ramach umowy świadczenia usług zarządzania.

  1. wskazanie czy Spółka WB na potrzeby świadczenia usług zarządzania na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce będzie dokonywać zakupu jakichś usług bądź towarów na terytorium Polski, jeśli tak należy wskazać jakie to będą usługi oraz na czym będą polegać oraz jakie to będą towary


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że Spółka WB na potrzeby świadczenia usług zarządzania na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce nie planuje dokonywania zakupu usług bądź towarów na terytorium Polski.


Ewentualne usługi nabywane w Polsce będą stanowiły usługi zakwaterowania (hotele) lub usługi związane z podróżami służbowymi (taksówki, pociągi, itp.).


  1. czy usługi zarządzania, są usługami, do których stosuje się art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), zwanej dalej ustawą, (tj. są to usługi do których nie stosuje się szczególnych zasad ustalania miejsca świadczenia usług na podstawie art. 28e ustawy), ewentualnie/alternatywnie precyzyjne opisanie usług zarządzania tak, aby opis zawierał wszystkie niezbędne informacje w celu ustalenia miejsca opodatkowania usług zarządzania w tym w celu ustalenia czy usługi zarządzania są usługami opodatkowanymi na terytorium Polski na podstawie z art. 28e ustawy


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że świadczone przez Spółkę WB usługi zarządzania na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce są usługami, o których mowa w art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Tym samym, przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu w Polsce na zasadach mechanizmu odwrotnego obciążenia.

  1. wskazanie czy klienci posiadający siedzibę w Polsce będą podatnikami, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy bądź osobą prawną niebędącą podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowaną lub obowiązaną do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy,


Wnioskodawca informuje, że co do zasady usługi zarządzania będą świadczone przez Spółkę WB w Polsce na rzecz klientów będącymi osobami prawnymi, prowadzącymi inwestycje nieruchomościowe. W konsekwencji, klienci Spółki WB będą podatnikami, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT bądź osobami prawnymi niebędącymi podatnikami, o których mowa w art. 15, zarejestrowanymi lub obowiązanymi do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy o VAT.


Jednocześnie, klientami w Polsce mogą być również wyjątkowo podatnicy o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, niezarejestrowani dla celów VAT w Polsce lub podatnicy zwolnieni z VAT.


  1. wskazanie, z jaką częstotliwością i regularnością osoby fizyczne wykonujące usługi w imieniu spółki WB będą wykonywały określone czynności u danego klienta w Polsce,


Wnioskodawca informuje, że osoby fizyczne (dyrektorzy/pracownicy Spółki WB) wykonujące usługi w imieniu Spółki WB będą wykonywały określone czynności u klienta w Polsce co najmniej 2 dni w miesiącu, maksymalnie 5-6 dni w miesiącu.


  1. w przypadku powołania osoby działającej na rzecz spółki WB na członka zarządu spółki celowej - określenie, komu będzie należne wynagrodzenie (członkowi zarządu jako osobie fizycznej, spółce WB, czy obu ww. osobom - np. odrębnie ze stosunku powołania i za świadczenie usług zarządzania na podstawie umowy


Dyrektorzy/pracownicy Spółki WB, którzy zostaną powołani w ramach aktu powołania na członków zarządu klienta w Polsce nie będą otrzymywać odrębnego, dodatkowego wynagrodzenia od klienta za pełnienie tej funkcji. Wynagrodzenie za pełnienie przez nich funkcji członka zarządu klienta będzie wyłącznie rozliczane w ramach umowy na świadczenie usług zarządzania zawartej pomiędzy Spółką WB a klientem.


  1. jednoznaczne wskazanie, czy negocjacje warunków kontraktowych, ustalanie istotnych warunków umowy z klientem będzie się odbywało się na terytorium Polski, czy osoby przebywające na terytorium Polski z ramienia Spółki WB będą odpowiedzialne za doprowadzenie do zawarcia umowy, za przekonanie klienta do zawarcia umowy,

Wnioskodawca uprzejmie informuje, że negocjacje warunków kontraktowych, określające istotne warunki umowy o świadczenie usług zarządzania z klientem w Polsce będą realizowane telefonicznie, za pośrednictwem poczty email lub wideo-konferencji.


Fizyczna obecność przedstawicieli Spółki WB w Polsce nie jest konieczna dla celów negocjacji warunków umów świadczenia usług zarządzania.


Co do zasady, ostateczna umowa zostanie podpisana w Polsce przez klienta i wysłana do Wielkiej Brytanii w celu złożenia drugiego podpisu przez Spółkę WB (np. podpisem kwalifikowanym lub podpisem tradycyjnym i późniejszym wysłaniem umowy do Polski).


  1. opisanie charakteru powiązań w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych pomiędzy spółka WB, a jej klientami.


Wnioskodawca uprzejmie informuje, że z uwagi na fakt, że dyrektorzy Spółki WB mogą być członkami zarządu klientów w Polsce, strony mogą być podmiotami powiązanymi w rozumieniu polskich przepisów w zakresie cen transferowych.


Ponadto w uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że planowana Spółka WB będzie posiadała następującą nazwę, …, zaś adresem jej siedziby będzie:…Wielka Brytania.


Obecnie radcy prawni oraz doradcy podatkowi rozpoczęli proces związany utworzeniem Spółki WB, w tym przede wszystkim:

  • została określona nazwa oraz adres siedziby Spółki WB;
  • została określona forma prawna Spółki WB jako (Limited Liability Company);
  • rozpoczęto przygotowywanie podstawowych dokumentów związanych utworzeniem Spółki tj. projekt umowy spółki oraz statutu Spółki WB;
  • określono zakres działalności oraz świadczonych przez Spółkę WB usług;
  • zidentyfikowano potencjalnych klientów Spółki WB.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w związku z prowadzeniem w Polsce działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym wniosku, polegającej na świadczeniu usług zarządzania, działalność Spółki WB będzie konstytuowała powstanie „stałego miejsca prowadzenia działalności” w Polsce w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011, w związku z czym Spółka WB będzie zobowiązana do rejestracji dla celów VAT w Polsce oraz naliczenia VAT w Polsce z tytułu świadczonych usług zarządzania?


Zdaniem Wnioskodawcy:


W związku z prowadzeniem w Polsce działalności opisanej w zdarzeniu przyszłym wniosku, polegającej na świadczeniu usług zarządzania, działalność Spółki WB nie będzie konstytuowała powstanie „stałego miejsca prowadzenia działalności” w Polsce w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz Rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011, w związku z czym Spółka WB nie będzie zobowiązana do rejestracji dla celów VAT w Polsce oraz naliczenia VAT w Polsce z tytułu świadczonych usług zarządzania.

W myśl art. 194 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. (dalej: „Dyrektywa VAT”) w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej w przypadku, gdy podlegająca opodatkowaniu dostawa towarów lub świadczenie usług jest dokonywane przez podatnika niemającego siedziby w państwie członkowskim, w którym VAT jest należny, państwa członkowskie mogą postanowić, że osobą zobowiązaną do zapłaty VAT jest odbiorca towarów lub usługobiorca. Państwa członkowskie określają warunki stosowania ust. 1.


Na podstawie art. 192a Dyrektywy VAT za podatnika mającego stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego, w którym podatek jest należny, uznaje się za podatnika, który nie ma siedziby w tym państwie członkowskim, jeżeli spełnione są następujące warunki:

  • dokonuje on podlegającej opodatkowaniu dostawy towarów lub podlegającego opodatkowaniu świadczenia usług na terytorium tego państwa członkowskiego,
  • przedsiębiorstwo, które dostawca lub usługodawca posiada na terytorium tego państwa członkowskiego nie uczestniczy w tej transakcji dostawy towarów lub świadczenia usług.


W odniesieniu do powyższych regulacji wspólnotowych wprowadzone zostały do polskiego prawa odpowiednie przepisy. W szczególności zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju.

Powyższy przepis stosuje się, jeżeli usługobiorcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT posiadający siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju, albo osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana zgodnie z art. 97 ust. 4.

Spółka WB nie będzie posiadała siedziby na terytorium Polski. W związku z powyższym dla ustalenia, który z uczestników transakcji, tj. usługodawca (Spółka WB), czy też nabywcy zobowiązani są do zadeklarowania i rozliczenia podatku VAT należnego konieczne jest ustalenie, czy Spółka, jako podmiot świadczący usługi posiada na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności nie zostało zdefiniowane zarówno w przepisach ustawy o VAT, jak i przepisach aktów wykonawczych do tej ustawy. Definicji takiej nie zawiera również Dyrektywa VAT, ani poprzednio obowiązująca Szósta Dyrektywa z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku 77/388/EWG (dalej: „VI Dyrektywa”).

Doprecyzowanie pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności” wprowadzone zostało Rozporządzeniem Rady 282/2011/WE obowiązującym od 1 lipca 2011 r. Zgodnie z art. 53 Rozporządzenia Rady na użytek stosowania art. 192a Dyrektywy VAT stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika uwzględnia się wyłącznie wtedy, gdy charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, w których uczestniczy.

W opinii Wnioskodawcy, w świetle powyższych przepisów, planowana przez Spółkę WB w Polsce działalność gospodarcza nie spełnia przesłanek stałego miejsca prowadzenia działalności. Jest to konsekwencją przede wszystkim tego, iż jak zostało wskazane w opisie zdarzenia przyszłego, Spółka WB nie będzie posiadała odpowiedniej struktury w zakresie zaplecza personalnego, tzn. nie będzie zatrudniała na terytorium Polski pracowników. Dodatkowo Spółka WB nie będzie posiadała zaplecza technicznego umożliwiającego świadczenie usług (nieruchomości, biura, sprzętu itp.). Na terytorium Polski Spółka będzie jedynie wykonywała części zadań zleconych przez klientów w ramach świadczenia usług. Zatem należy uznać, iż posiadane przez Spółkę zasoby w Polsce nie będą wystarczające dla samodzielnego prowadzenia jakiejkolwiek działalności gospodarczej.


Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności w orzecznictwie TSUE oraz polskich sądów administracyjnych i stanowisko polskich organów podatkowych:


W celu szczegółowego określenia kryteriów decydujących o uznaniu danego miejsca za stałe miejsce prowadzenia działalności, zdaniem Wnioskodawcy, wskazane jest odwołanie się do istniejącej doktryny prawa podatkowego w tym zakresie, która dokonała wykładni tego pojęcia, w szczególności do orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: „TSUE”).

Orzecznictwo TSUE pozwala odnieść się do praktyki i miało wpływ na stworzenie regulacji zawartych w Rozporządzeniu Rady, odnoszących się do stałego miejsca prowadzenia działalności.


Powstanie stałego miejsca prowadzenia działalności w każdym przypadku będzie rezultatem działalności gospodarczej podatnika. Jednak nie każdy rodzaj takiej działalności gospodarczej - jak zostało to wykazane w powyższym punkcie Wniosku w sposób automatyczny będzie powodował powstanie stałego miejsca prowadzenia działalności dla celów podatku VAT. Zgodnie z ugruntowaną linią orzeczniczą TSUE stałe miejsce prowadzenia działalności może powstać jedynie w związku ze ściśle określonymi działaniami gospodarczymi podatnika. W szczególności powstanie stałego miejsca działalności wymaga zaistnienia łącznie dwóch elementów działalności gospodarczej tj.: ciągłej obecności ludzkich zasobów koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, czyli czynnika ludzkiego w postaci zatrudnionych przez podatnika pracowników (dyrektorzy/pracownicy Spółki WB będą przyjeżdżali do Polski wyłącznie w celu wykonania pewnych zleconych czynności związanych ze świadczeniem usług), oraz ciągłej obecności technicznych zasobów koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, czyli tzw. infrastruktury technicznej pozwalającej na prowadzenie tej działalności.

Dopiero łączne spełnienie tych dwóch warunków, przy założeniu ich stałości w czasie, określonej odpowiednim stopniem zaangażowania wskazującym że działalność ta będzie prowadzona w sposób stały i nieprzemijający pozwala na stwierdzenie istnienia w danym miejscu stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Dla przykładu zasobami ludzkimi w świetle powyższej wykładni mogą być np. pracownicy podatnika obecni w tym miejscu prowadzenia działalności odpowiedzialni za organizację tej działalności (dokonywanie zakupów towarów lub usług, bądź ich sprzedaży). Natomiast zasobami technicznymi mogą być np. budynki lub urządzenia będące własnością podatnika, konieczne do wykonywania danego rodzaju działalności gospodarczej.

Zaprezentowane powyżej tezy zostały sformułowane przez TSUE w licznych orzeczeniach zapadłych na gruncie różnych stanów faktycznych. Tak na przykład w wyroku z dnia 4 lipca 1985 r. w sprawie Gunter Berkholz przeciwko Finanzamt Hamburg-MitteAltstadt (sygn. akt C-168/84) TSUE stwierdził, że: (...) obiekt działalności gospodarczej, (...) tylko wtedy może być traktowany jako stałe miejsce prowadzenia działalności, kiedy miejsce to zakłada ciągłe współdziałanie środków rzeczowych i personalnych wymaganych przy świadczeniu tych usług.”.


Podobnie TSUE stwierdził w wyroku z dnia 28 czerwca 2007 r. w sprawie Planzer Luxembourg Sari przeciwko Bundeszentralamt fur Steuern (sygn. akt C-73/06):


„Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa w dziedzinie podatku VAT pojęcie stałego przedsiębiorstwa wymaga minimalnej trwałości, poprzez zgromadzenie stałych zasobów ludzkich i technicznych koniecznych dla świadczenia określonych usług (...) Owa minimalna trwałość oznacza zatem wystarczający stopień trwałości oraz strukturę, która z punktu widzenia zasobów ludzkich i technicznych jest w stanie umożliwić świadczenie danych usług w sposób niezależny.”

Natomiast w wyroku z dnia 17 lipca 1997 r., w sprawie ARO Lease BV przeciwko Inspecteur van e Belastingdienst Grote Ondernemingen te Amsterdam (sygn. akt C-190/95) TSUE uznał, że: „W konsekwencji, aby być traktowanym, w drodze wyjątku od podstawowego kryterium głównego miejsca prowadzenia działalności, jako miejsce, gdzie podatnik świadczy usługi, miejsce to musi być na tyle stałe i mieć na tyle adekwatną strukturę, w sensie zasobów ludzkich i technicznych, że może świadczyć rzeczone usługi w sposób niezależny.”. Powyższe rozumienie pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności znalazło również wyraz w wyroku TSUE z dnia 20 lutego 1997 r. w sprawie Cominissioners of Customs and Excise przeciwko DFDS A/S (sygn. akt C-260/95), w uzasadnieniu którego TSUE stwierdził, że: „Ponadto, usługi nie mogą być uznane za świadczone z miejsca innego niż miejsce, w którym dostawca założył swoje przedsiębiorstwo, chyba że miejsce to posiada na stałe pewien minimalny rozmiar i zasoby zarówno ludzkie, jak i techniczne konieczne do świadczenia tych usług.”.

A także w wyroku z dnia 7 maja 1998 r., w sprawie Lease Plan Luksemburg SA przeciwko Belgische Staat (C390/96), w którym TSUE stwierdził, że: „jeżeli spółka leasingowa nie posiada w danym państwie członkowskim ani swojego personelu, ani struktury organizacyjnej charakteryzującej się wystarczającym poziomem trwałości, która umożliwiałaby zawieranie umów oraz podejmowanie decyzji na poziomie zarządu, w związku z czym usługi, o których mowa, mogłyby być świadczone w sposób niezależny, nie można mówić o stałej siedzibie spółki w tym państwie.”.

Jak to już zostało stwierdzone powyżej, stanowisko wyrażone przez TSUE w powyższych wyrokach znalazło także swój wyraz w polskiej doktrynie prawa podatkowego. Tak na przykład w wyroku z dnia 26 czerwca 2009 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie (sygn. akt III SA/Wa 110/09) stwierdził, że: „dla rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie istotne znaczenie ma także rozumienie zwrotu - „stałe miejsce prowadzenia działalności”. Sformułowanie to nie zostało wyjaśnione ani przez przepisy ustawy o VAT, ani przez przepisy omawianego rozporządzenia.

Podobną problematyką zajmował się natomiast Europejski Trybunał Sprawiedliwości. (...) TSUE zdefiniował pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności jako to, gdzie podmiot posiada zasoby ludzkie, zasoby techniczne a także infrastrukturę umożliwiającą zawieranie umów i podejmowanie decyzji zarządczych. Nadto, powyższe zasoby i infrastruktura muszą charakteryzować się pewną stałością oraz umożliwiać świadczenie usług w sposób niezależny. Do sformułowanego przez TSUE pojęcia stałego miejsca prowadzenia działalności odwoływały się także organy podatkowe w interpretacjach prawa podatkowego. Dla przykładu w analogicznym stanie faktycznym, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji prawa podatkowego z dnia 29 września 2017 r. (sygn. 0114-KDIP2-2.4010.110.2017.2.AM) stwierdził, że: „Stałość prowadzonej działalności musi być odnoszona do czynnika czasu, czyli do długości okresu działalności, do jej zamierzonej lub faktycznej powtarzalności i systematyczności. Działalność gospodarcza w danym miejscu musi występować w sposób stały i nieprzemijający. Zamysłem podejmującego działalność gospodarczą na danym terytorium musi być zamiar prowadzenia działalności w sposób stały (ciągły, nieprzerwany, regularny, cykliczny).”.


W opinii Wnioskodawcy, mając na uwadze przedstawione powyżej orzecznictwo, nie sposób uznać, że Spółka WB będzie posiadała stałe miejsce prowadzania działalności gospodarczej w Polsce, w szczególności Spółka:

  • nie będzie prowadziła odrębnych ksiąg ani dokumentacji związanych z działalnością realizowaną na terytorium Polski,
  • nie będzie posiadała własności nieruchomości ani ruchomości na terytorium Polski,
  • nie będzie wynajmowała ani dzierżawiła nieruchomości, ani ruchomości, ani nie będzie posiadała prawa do korzystania z nich na podstawie jakiegokolwiek innego tytułu,
  • nie będzie zatrudniała w Polce pracowników ani podwykonawców.


Tym samym, nie zostaną spełnione podstawowe przesłanki do uznania, iż będzie posiadała ona na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia działalności. W konsekwencji, Spółka nie będzie zobowiązana do rejestracji dla celów VAT w Polsce oraz opodatkowania VAT w Polsce świadczonych usług. Usługi będą podlegały opodatkowaniu przez usługobiorców w ramach mechanizmu odwrotnego obciążenia (przy założeniu spełniania przesłanek z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT).


    Powyższe stanowisko Wnioskodawcy znajduje również potwierdzenie w praktyce Organów podatkowych, przykładowo:
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 7 listopada 2017 r. (nr 0111-KDIB4.4014.282.2017.2.MSI), w której Organ stwierdził, że: „(...) Wnioskodawca w związku z opisaną działalnością nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności. Na powyższe stwierdzenie wskazuje opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, z którego wynika, że Kontrahent (spółka kapitałowa z siedzibą w Rumunii) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji i dystrybucji produktów leczniczych (Produkty). Dystrybucja Produktów do klientów prowadzona jest bezpośrednio przez Kontrahenta. Na terytorium Polski Kontrahent sprzedaje produkty przede wszystkim firmom farmaceutycznym oraz dokonuje sprzedaży towarów do Niezależnego Dystrybutora prowadzącego hurtownię farmaceutyczną. Produkty produkowane i sprzedawane przez Kontrahenta do polskich klientów są bezpośrednio transportowane z Rumunii do Polski do polskich klientów Kontrahenta - do Niezależnego Dystrybutora oraz do innych klientów Kontrahenta (hurtowni i firm farmaceutycznych), którzy następnie dokonują ich dalszej odsprzedaży na terytorium Polski. Jak wskazano Kontrahent nie posiada na terytorium Polski zaplecza technicznego, tj. Kontrahent nie posiada, ani nie wynajmuje na terenie Polski żadnych nieruchomości, ani nie korzysta z usług logistycznych związanych z dostarczanymi towarami, jak również nie zatrudnia żadnego personelu na terenie Polski. Produkty w całości wytwarzane są na terytorium Rumunii, a do Polski trafiają już jako gotowe do sprzedaży Produkty. W przedstawionym przypadku Kontrahent zamierza zawrzeć umowę o świadczenie usług (Umowa). Przedmiotem Umowy będzie świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta usług marketingowych oraz administracyjno-pomocniczych. Wnioskodawca świadczy usługi również na rzecz innych niż Kontrahent podmiotów (innych niezależnych firm farmaceutycznych i dystrybucyjnych). Zgodnie z Umową pracownicy Wnioskodawcy, zaangażowani w proces świadczenia Usług na podstawie Umowy, nie mają żadnego umocowania, ani uprawnienia do dokonywania wiążących czynności dla Kontrahenta, ani do zawierania w imieniu Kontrahenta umów cywilnoprawnych. Wszelkie zamówienia lub formalne zapytania dotyczące zakupów Produktów powinny być kierowane do Kontrahenta. Również samą dystrybucję Produktów prowadzić będzie Kontrahent. Ponadto, Kontrahent nie udzielił pełnomocnictwa, ani w żaden inny sposób nie upoważnił Wnioskodawcy do zawierania w imieniu Kontrahenta umów związanych z Produktami. Wnioskodawca nie bierze udziału w zbieraniu zamówień ani dystrybucji, ani transporcie produktów leczniczych Kontrahenta z terytorium Rumunii do klientów w Polsce. Tym samym, przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie dysponuje w Polsce odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, świadczącą o posiadaniu przez Kontrahenta stałego miejsca prowadzenia działalności. W konsekwencji (...) należy uznać, że Kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności dla celów VAT. (...) Jednocześnie jak ustalono powyżej Kontrahent nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem w analizowanym przypadku do świadczonych przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta Usług zastosowanie znajduje ogólna zasada ustalania miejsca świadczenia wyrażona w art. 28b ust. 1 ustawy, zgodnie z którą miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej. Tym samym w przedmiotowym przypadku miejscem świadczenia Usług będzie terytorium Rumunii. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 21 listopada 2017 r. (nr 1462.IPPP3.4512.735.2016.1.JŻ), w której wskazano, że: „Wnioskodawca w związku z opisaną działalnością nie będzie posiadał na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności. Na powyższe stwierdzenie wskazuje opis sprawy przedstawiony przez Wnioskodawcę, z którego wynika, że Spółka prowadzi działalność gospodarczą na terytorium Danii, skąd dokonuje sprzedaży Systemów na teren całej Europy, Azji oraz Ameryki Północnej, przy czym Systemy są produkowane w fabryce Spółki zlokalizowanej w Danii. Spółka nie zatrudnia w Polsce pracowników, oprócz dwóch osób, których głównym zadaniem jest promowanie produktów Spółki, nawiązywanie relacji z klientami na terenie Polski oraz zbieranie i przekazywanie zamówień na Systemy pracownikom Spółki w Danii. Osoby te mogą przedstawiać ofertę Spółki i zbierać zamówienia, przy czym jedynymi osobami, które mogą potwierdzać przyjęcie i realizację zamówień są osoby zarządzające Spółką w Danii. Ponadto, jedna ze wskazanych osób świadczy usługi opieki technicznej, jeżeli taka pomoc jest wymagana przez klientów Spółki. Z uwagi na to, że osoba ta zasadniczo wykonuje jedynie proste czynności techniczne, w sporadycznych sytuacjach, gdy instalacja lub serwisowanie Systemów tego wymaga, Spółka wysyła do Polski swoich duńskich pracowników. Wnioskodawca nie jest właścicielem, nie posiada, nie najmuje bądź w inny sposób nie wykorzystuje jakiejkolwiek nieruchomości na terytorium Polski. Wnioskodawca nie posiada również jakiejkolwiek innej infrastruktury technicznej na terytorium Polski. Spółka jedynie może wyposażać osoby nawiązujące i podtrzymujące relacje z klientami w takie urządzenia jak samochód, telefon komórkowy, laptop czy też inne drobne narzędzia przydatne w serwisowaniu Systemów. Tym samym, przy tak przedstawionym opisie sprawy, należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie dysponuje w Polsce odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, świadczącą o posiadaniu przez Wnioskodawcę stałego miejsca prowadzenia działalności. W przedstawionym przypadku wykorzystanie w Polsce jedynie zasobów personalnych Spółki, tj. dwóch osób, których głównym zadaniem jest promowanie produktów Spółki, nawiązywanie relacji z klientami na terenie Polski oraz zbieranie i przekazywanie zamówień na Systemy pracownikom Spółki w Danii, z których jedna osoba ponadto świadczy usługi opieki technicznej oraz duńskich pracowników wysyłanych do Polski gdy instalacja lub serwisowanie Systemów tego wymaga, nie kwalifikuje prowadzonej aktywności Spółki na terytorium kraju jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Ponadto pracownicy Spółki nie wykonują na terenie kraju czynności, które są związane z podstawową działalnością Wnioskodawcy w zakresie projektowania i produkcji systemów nawilżania wysokociśnieniowego, które ma miejsce w Danii. W konsekwencji, Wnioskodawca w związku z opisanymi czynnościami nie posiada na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności dla celów VAT.”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej dnia 7 marca 2018 r. (nr 0112-KDIL1-3.4012.695.2017.2.JN), w której DKIS wskazał, że: „Należy zatem stwierdzić, iż w przedmiotowym przypadku wykorzystanie w Polsce zasobów personalnych i materialnych Spółki nie wiąże się z powstaniem na terytorium kraju stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Uwzględnienia bowiem wymaga, iż Przedstawicielstwo wykonuje wyłącznie czynności dla Spółki - a zatem czynności wewnętrzne w ramach jednego podmiotu - nie zaś na rzecz osób trzecich. Tym samym Przedstawicielstwo nie dokonuje żadnych czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, co jest warunkiem koniecznym powstania stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o VAT (...). W konsekwencji, miejscem świadczenia usług, do których zastosowanie znajduje art. 28b ustawy o VAT (przykładowo usług telekomunikacyjnych, wynajmu sprzętu biurowego, usług konfiguracji komputerów) nabywanych na potrzeby Przedstawicielstwa, będzie państwo siedziby Spółki, tj. Niemcy.”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 11 marca 2016 r. (nr IPPP3/4512-1074 /15-4/JŻ), dotycząca nabywania przez podmiot amerykański od polskiej spółki usług przetwarzania oraz magazynowych. W stanie faktycznym podkreślano, iż spółka amerykańska nie kontroluje procesu świadczenia usług przez spółkę polską. „Spółka będzie świadczyć na rzecz Wnioskodawcy usługi w sposób samodzielny, jako niezależny, odrębny podmiot prawny. Ponadto, Wnioskodawca pragnie podkreślić, iż w świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego jego zdaniem relacja pomiędzy Spółką i B. jest standardową relacją usługodawcy i usługobiorcy jako dwóch niezależnych podmiotów. Sam fakt, iż wyroby gotowe/półprodukty będą magazynowane w ramach świadczonych usług na rzecz Wnioskodawcy, nie może być utożsamiany z utworzeniem w Polsce struktury w zakresie zaplecza technicznego. W szczególności wskazuje na to fakt, iż B. ani jej pracownicy nie będą mieli możliwości swobodnego wstępu na teren obiektów magazynowych, które to obiekty będą w pełni niezależnie zarządzane przez Spółkę. B. nie będzie posiadała ani wynajmowała w Polsce żadnego biura handlowego, za pomocą którego mogłaby prowadzić sprzedaż towarów ani nie będzie posiadała w Polsce personelu uprawnionego do zawierania i negocjowania umów, a więc nie będzie posiadała na terytorium kraju struktury technicznej i ludzkiej, umożliwiającej jej prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie jej podstawowej działalności, polegającej na świadczeniu usług wiertniczych oraz sprzedaży sprzętu górniczo-wydobywczego”. Organ zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy, że nie powstaje stałe miejsce prowadzenia działalności;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 14 sierpnia 2014 r. (nr IPPP3/443-417/14-5/IG), w której Organ potwierdził stanowisko podatnika, iż: „(...) bezpośrednia działalność C. nie może zostać uznana za samodzielną i niezależną w stosunku do centrali C. Ograniczone zasoby rzeczowe i brak zasobów ludzkich, nie są w stanie realizować jakichkolwiek działań samodzielnie. Nie można bowiem uznać, że posiadanie prawa własności do składników potrzebnych do wytworzenia produktów oraz do opakowań zwrotnych, a także prawo własności do wytworzonych produktów końcowych może stanowić stałe miejsce prowadzenia działalności.”
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 8 września 2014 r. (nr IPPP3/443-612 /14-2/ISZ), w której Organ potwierdził stanowisko podatnika, iż: „(...) Spółka nie posiada na terytorium Polski żadnych obiektów/pomieszczeń ani aktywów służących celom prowadzenia działalności gospodarczej. Magazynowanie towarów odbywa się w magazynach podmiotów trzecich, które nie wynajmują (oddają do dyspozycji) powierzchni Spółce, tzw. magazyny dedykowane. (...) Mając na uwadze powyższe konkluzje, należy uznać, że Spółka nie dysponuje w Polsce odpowiednią strukturą charakteryzującą się określonym poziomem stałości oraz dysponuje określonymi zasobami ludzkimi i technicznymi, w takim stopniu, aby umożliwić odbiór i wykorzystanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Usługi nabywane przez Spółkę od Polskiego Kontrahenta - który przy ich świadczeniu działa jako podmiot niezależny - będą świadczone na rzecz siedziby Spółki w Szwajcarii i nie będą konsumowane na terytorium Polski.”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 15 maja 2013 r. (nr IPPP3/443-133/13-5/LK), w której Organ stwierdził, że: „sam fakt zarejestrowania się Spółki dla celów VAT w Polsce nie implikuje posiadania przez nią stałego miejsca prowadzenia działalności w kraju w rozumieniu przepisów o VAT. Zarejestrowanie dla celów VAT w Polsce nie może być utożsamiane z ustanowieniem stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju, gdyż nie pociąga to za sobą przeniesienia na stałe ani zaplecza technicznego ani personelu, które zapewniłyby permanentną i niezależną działalność Spółki w kraju. Wnioskodawca nie posiada na terytorium kraju własnego zaplecza materialnego w postaci magazynów, nieruchomości itp. korzysta jedynie z infrastruktury Spółki zewnętrznej. Nie zatrudnia również własnych pracowników (...). A zatem analizując powyższe kryteria w kontekście opisu sprawy, stwierdzić należy, że Spółka nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, na terytorium Polski.”;
  • interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie dnia 22 stycznia 2015 r. (nr IPPP3/443-1155/14-2/JŻ), w której Organ, odnosząc się do stanu faktycznego, wskazał, że: „Wnioskodawca po wybudowaniu hali produkcyjno-magazynowej i wydzierżawieniu tej hali spółce S. w ramach opisanego docelowego modelu działalności nie będzie posiadał na terytorium Polski stałego miejsca prowadzenia działalności. Wnioskodawca na terytorium Polski posiada zasoby techniczne, w postaci hali produkcyjno-magazynowej, będącej własnością Spółki, przy wykorzystaniu której świadczy usługi dzierżawy, jednak na powyższe stwierdzenie o braku stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce wskazuje brak personelu zatrudnionego w Polsce, jak również pracowników oddelegowanych z Niemiec, zajmujących się obsługą dzierżawy hali produkcyjno-magazynowej Wnioskodawcy. Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie decyzje strategiczne związane z dzierżawą hali dokonywane będą przez zarząd i uprawnionych pracowników Spółki w Niemczech. Utrzymanie i administrowanie halą będzie natomiast należało do dzierżawcy.”. Ponadto organ wskazał również, iż „nie zostaną spełnione przez Wnioskodawcę kryteria: posiadania minimalnego rozmiaru działalności charakteryzującej się określonym poziomem stałości, w której będzie miała miejsce ciągła obecności ludzkich zasobów koniecznych do prowadzenia działalności gospodarczej podatnika. W związku z tym, nie zostanie również spełnione kryterium istnienia ścisłego związku pomiędzy personelem, a dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, które przesądza o stałym miejscu prowadzenia działalności gospodarczej przez Wnioskodawcę.”.


Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przedstawionego zdarzenia przyszłego, Spółka WB nie będzie posiadała w Polsce stałego miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu regulacji ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają ww. czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy) jest terytorium kraju, przez które – w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Jak stanowi ust. 2 art. 28b ustawy w przypadku, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca planuje założenie (wraz z innym wspólnikiem - żoną), zgodnie z prawem obowiązującym w Wielkiej Brytanii, spółki limited liability company (Spółka WB), w której Wnioskodawca będzie wspólnikiem. Siedziba oraz zarząd Spółki WB będą znajdowały się z Wielkiej Brytanii. Wnioskodawca będzie jednym ze wspólników oraz dyrektorów Spółki WB. Wnioskodawca może wykonywać pracę na rzecz Spółki WB również na podstawie stosunku pracy w oparciu o regulacje prawa Wielkiej Brytanii. Spółka WB będzie świadczyła profesjonalne usługi zarządcze na rzecz klientów z branży nieruchomościowej m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz w Wielkiej Brytanii. Planowane jest, że podstawową korzyścią klientów Spółki WB wynikającą ze świadczonych usług będzie możliwość uzyskania kompleksowych usług zarządzania, tj. klienci nie będą musieli angażować personelu oraz środków w zarządzanie spółkami celowymi realizującymi inwestycje z uwagi na powierzenie tej funkcji zewnętrznemu podmiotowi posiadającemu odpowiednie kompetencje w tym zakresie.


Przedmiotem wątpliwości jest między innymi ustalenie, czy Spółka WB będzie posiadać na terytorium Polski stałe miejsce prowadzenia dzielności gospodarczej.


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości należy wskazać, że dla ujednolicenia stosowanych zasad dotyczących miejsca opodatkowania transakcji podlegających opodatkowaniu definicja „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej” została zawarta w Rozporządzeniu wykonawczym Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, stosowanego w tym zakresie od dnia 1 lipca 2011 r. zwanego dalej „rozporządzeniem”.

Z części wstępnej (preambuły) - punkt (4) wynika, że podstawowym celem niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie jednolitego stosowania obecnego systemu VAT, poprzez określenie przepisów wykonawczych do dyrektywy 2006/112/WE, w szczególności w odniesieniu do podatników, dostawy towarów i świadczenia usług oraz miejsca transakcji podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z zasadą proporcjonalności określoną w art. 5 ust. 4 Traktatu o Unii Europejskiej niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tego celu. Przyjęcie rozporządzenia, jako wiążącego i mającego bezpośrednie zastosowanie we wszystkich państwach członkowskich, w sposób najpełniejszy zapewnia jednolite stosowanie.

Natomiast w punkcie (14) stwierdzono, że aby zapewnić jednolite stosowanie zasad dotyczących miejsca dokonania transakcji podlegających opodatkowaniu, należy wyjaśnić pojęcia, takie jak: siedziba działalności gospodarczej podatnika, stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, stałe miejsce zamieszkania oraz zwykłe miejsce pobytu. Stosowanie możliwie jak najbardziej precyzyjnych i obiektywnych kryteriów powinno ułatwić stosowanie tych pojęć w praktyce; należy przy tym uwzględniać orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości.

W myśl art. 11 ust. 1 rozporządzenia, na użytek stosowania art. 44 dyrektywy 2006/112/WE „stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia, na użytek stosowania następujących artykułów stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej oznacza dowolne miejsce - inne niż miejsce siedziby działalności gospodarczej podatnika, o którym mowa w art. 10 niniejszego rozporządzenia - które charakteryzuje się wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu świadczenie usług, które wykonuje:

  1. art. 45 dyrektywy 2006/112/WE;
  2. począwszy od 1 stycznia 2013 r. - art. 56 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE;
  3. do 31 grudnia 2014 r. - art. 58 dyrektywy 2006/112/WE;
  4. art. 192a dyrektywy 2006/112/WE.

Fakt posiadania numeru identyfikacyjnego VAT sam w sobie nie jest wystarczający, by uznać, że podatnik posiada stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej (art. 11 ust. 3 rozporządzenia).


Na podstawie art. 53 ust. 1 rozporządzenia, na użytek stosowania art. 192a dyrektywy 2006/112/WE stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej podatnika jest brane pod uwagę wyłącznie wtedy, gdy charakteryzuje się ono wystarczającą stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, by umożliwić mu dokonanie dostawy towarów lub świadczenie usług, w których uczestniczy.

Przy wykładni pojęcia „stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”, odwołując się do orzeczeń TSUE, należy wskazać, że o ww. miejscu można mówić jeżeli występuje odpowiednia struktura w zakresie zaplecza personalnego i technicznego, niezbędna do prowadzenia działalności gospodarczej oraz istnieje pewna minimalna skala działalności gospodarczej, która pozwala na uznanie, że działalność podatnika w tym miejscu nie jest prowadzona w sposób okresowy, jak również działalność z tego miejsca jest prowadzona w sposób samodzielny w stosunku do działalności siedziby przedsiębiorstwa. W tym zakresie aktualne jest orzecznictwo TSUE, m.in. wyrok C-168/84 Gunter Berkholz, C-231/94 Faaborg Gelting Linien A/S, C-190/95 ARO Lease BV, C-260/95 Commissioners of Customs and Excise v. DFDS A/S, C-390/96 Lease Plan Luxembourg SA, jak również C-605/12 Welmory Sp. z o.o.

Jednocześnie, przy określaniu stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce, konieczność odwołania się do wyroków TSUE, wielokrotnie podkreślały polskie sądy administracyjne. Przykładowo, NSA w wyroku z dnia 16 lutego 2015 r., sygn. akt I FSK 2004/13, odwołując się do wyroku TSUE C-260/95 stwierdził, że wszelkie zasoby wykorzystywane przez potencjalne stałe miejsce prowadzenia działalności, w tym również zasoby techniczne, nie muszą być własnością podatnika. W ocenie NSA, podatnik może więc „stworzyć” wymaganą strukturę, opierając się na wynajmie, dzierżawie i innych podobnych formach. Z kolei, WSA w Olsztynie w wyroku z dnia 30 września 2009 r., sygn. akt I SA/Ol 563/09 stwierdził, że podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, jeżeli przy wykorzystaniu na terytorium kraju infrastruktury oraz personelu, w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzi działalność, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Infrastruktura techniczna i zaangażowanie osobowe musi pozostawać w ścisłym związku z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Podobnie, tezy zawarte w wyrokach WSA sygn. akt III SA/Wa 3332/14 i III SA/Wa 3741/14 uwzględniające dorobek orzeczniczy TSUE, są pomocne dla analizy kwestii określenia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Z uwagi na ww. definicję stałego miejsca prowadzenia działalności wynikającą z przedmiotowego rozporządzenia wykonawczego 282/2011, jak również utrwalone orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz orzecznictwa polskich sądów administracyjnych w powyższym zakresie, wymienić można kilka przesłanek, których zaistnienie powoduje, że można mówić o „stałym miejscu prowadzenia działalności”. Jak wynika z samej nazwy „stały”, to trwale związany z danym miejscem, nieprzenośny, niezmienny. Powyższe wskazuje, że stałe miejsce prowadzenia działalności charakteryzować się musi pewnym określonym stopniem zaangażowania, które pozwala na uznanie, że działalność prowadzona jest w tym miejscu nie w sposób przemijający, czy też okresowy. Konieczna jest zatem pewna określona minimalna skala działalności, która stanowi zewnętrzną oznakę, że działalność w tym miejscu prowadzona jest stale. Zaangażowanie, o którym mowa powinno również przybrać konkretny wymiar osobowo-rzeczowy, pozwalający na świadczenie usług w sposób niezależny. Innymi słowy, dla uznania, że określone miejsce prowadzenia działalności ma charakter stały, konieczne jest istnienie w tym miejscu infrastruktury technicznej oraz personelu ludzkiego, który samodzielnie może świadczyć określone czynności. Taka osobowo-rzeczowa struktura w stałym miejscu prowadzenia działalności powinna występować w sposób stały, tzn. powtarzalny i nieprzemijający.

Pojęcie stałego miejsca prowadzenia działalności, w ocenie tut. Organu, nie sposób również rozpatrywać w oderwaniu od definicji działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z uwagi na wskazane w powołanym wyżej przepisie kryteria, stwierdzić należy, że podmiot posiada stałe miejsce prowadzenia działalności na terytorium kraju, jeżeli przy wykorzystaniu na jego terytorium infrastruktury oraz personelu, w sposób zorganizowany oraz ciągły, prowadzi działalność, w ramach której dokonuje czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Przyjąć zatem należy, że infrastruktura techniczna i zaangażowanie osobowe musi pozostawać w ścisłym związku z dokonywaniem czynności podlegających opodatkowaniu. Zatem koniecznym jest dla uznania za stałe miejsce prowadzenia działalności aby to miejsce nie tylko wykorzystywało towary i usługi, lecz także samo mogło wykonywać czynności podlegające opodatkowaniu zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy. Przy czym, nie jest konieczne dla uznania działalności podmiotu za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce, aby przy wykorzystaniu wystarczających środków sam podmiot świadczył usługi czy też dokonywał dostaw towarów. Ważne również aby stworzona struktura działalności podmiotu miała możliwość odbioru i korzystania z usług dostarczonych na własne potrzeby.

Jednocześnie do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne posiadanie własnego zaplecza personalnego i technicznego, podatnikowi musi jednak przysługiwać - na podstawie wymogu wystarczającej stałości miejsca działalności - porównywalna kontrola nad zapleczem personalnym i technicznym.

Na podstawie wymienionych przesłanek można uznać, że jeżeli dany podmiot posiada w danym państwie swój personel oraz strukturę (w tym infrastrukturę techniczną), cechującą się odpowiednią stałością, to posiada stałe miejsce prowadzenia działalności w tym państwie. Bez znaczenia pozostaje natomiast - co należy podkreślić - czy są to pracownicy zatrudnieni bezpośrednio przez ten podmiot, czy też „własna” infrastruktura. Orzecznictwo TSUE wskazuje bowiem, że także korzystanie z zasobów ludzkich i technicznych innego podmiotu może prowadzić do powstania stałego miejsca prowadzenia działalności w innym kraju.

Co istotne, do przyjęcia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w danym państwie nie jest konieczne, aby podatnik dysponował personelem, który jest u niego zatrudniony i zapleczem technicznym, które jest jego własnością. Wystarczy, że podmiot korzysta zarówno z zaplecza personalnego jak i technicznego innych podmiotów, tak, że umożliwia mu odbiór i wykorzystywanie usług świadczonych do własnych potrzeb tego stałego miejsca prowadzenia działalności. Niezbędna jest jedynie struktura organizacyjna konieczna do prowadzenia danego rodzaju działalności, natomiast zasoby ludzkie niezbędne do jej wykonywania mogą być pozyskiwane z zasobów zewnętrznych. Również zasoby techniczne nie muszą należeć do podatnika (tzn. być jego własnością). Wystarczające jest bowiem ich wynajęcie czy też zapewnienie w inny sposób.

Analizując powyższe przepisy oraz biorąc pod uwagę okoliczności rozpoznawanej sprawy należy stwierdzić, że Spółka WB nie będzie posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Mając na uwadze wskazane przez Wnioskodawcę informacje należy uznać, że Spółka WB nie będzie spełniać przesłanek do uznania opisanej w zdarzeniu przyszłym działalności na terytorium Polski za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, które cechuje się stałością oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego.

Z opisu sprawy wynika bowiem, że podstawowa działalność gospodarcza Spółki WB w kraju siedziby, tj. w Wielkiej Brytanii będzie prowadzona w zakresie świadczenia profesjonalnych usług zarządzania na rzecz klientów z branży nieruchomościowej m.in. w Polsce, Czechach, na Słowacji oraz w Wielkiej Brytanii. Klientami Spółki WB będą spółki celowe, które prowadzą działalność polegającą na nabyciu gruntu/projektu inwestycyjnego, budowy oraz komercjalizacji nieruchomości (sprzedaży lub wynajmu). Podstawową korzyścią klientów Spółki WB wynikającą ze świadczonych usług będzie możliwość uzyskania kompleksowych usług zarządzania, tj. klienci nie będą musieli angażować personelu oraz środków w zarządzanie spółkami celowymi realizującymi inwestycje z uwagi na powierzenie tej funkcji zewnętrznemu podmiotowi posiadającemu odpowiednie kompetencje w tym zakresie. W początkowym okresie działalności Spółki WB usługi zarządzania świadczone na rzecz klientów będą realizowane przez dyrektora/ dyrektorów Spółki WB. W późniejszym okresie do realizacji przedmiotowych usług zarządzania na rzecz klientów mogą zostać zatrudnieni przez Spółkę WB pracownicy, którzy będą realizować konkretne czynności na rzecz klientów. W ramach prowadzonej działalności, dyrektorzy/pracownicy Spółki WB będą wykonywać określone czynności: tj. analizowanie dokumentacji klientów Spółki WB, uczestniczenie w spotkaniach biznesowych z potencjalnymi zagranicznym inwestorami klientów Spółki WB z Polski, Czech, Słowacji, nadzorowanie realizacji projektów prowadzonych przez klientów, przygotowywanie analiz dla klientów w zakresie prowadzonych inwestycji oraz weryfikowanie biznes planów klientów, kontakt z klientami Spółki WB, obejmujący składanie ofert, negocjacje warunków współpracy oraz przygotowywanie umów w zakresie planowanej współpracy. Spółka WB będzie również świadczyć w ramach zapotrzebowania swoich klientów usługi związane z nadzorowaniem procesu sprzedaży nieruchomości. Dyrektorzy Spółki będą świadczyć usługi na rzecz klientów telefonicznie lub online, poprzez organizację telekonferencji lub video konferencji z biura siedziby Spółki WB w Wielkiej Brytanii, jak również poprzez delegacje (podróże służbowe) do biur klientów. Umowy mogą być fizycznie zawierane zarówno w kraju siedziby klienta (w tym w Polsce) lub w kraju siedziby Spółki WB (w Wielkiej Brytanii). Usługi będą świadczone zarówno w kraju siedziby Spółki WB, jak również w kraju siedziby klienta (w tym w Polsce). Przedmiotem umów zawieranych przez Spółkę WB z klientami z Polski będzie świadczenie usług doradczych w zakresie zarządzania finansami i kontroli. Przedmiotowe usługi będą obejmować m.in.: pomoc w uzyskaniu zewnętrznego finansowania projektu i innych zasobów finansowych, pomoc w przygotowaniu i przedłożeniu raportów zgodnie z wymogami inwestorów, ogólne wsparcie zarządcze działań kontrolnych klientów w Polsce, nadzorowanie procesu sprzedaży projektów inwestycyjnych/nieruchomości. W zakresie zaś zarządzania projektami klientów usługi będą przede wszystkim obejmować koordynacje negocjacji z przedstawicielami generalnych wykonawców i innych stron trzecich oraz zarządzanie relacjami z podmiotami inwestującymi w nieruchomości klientów (inwestorami). W ramach świadczonych usług zarządzania na terytorium Polski przez Spółkę WB będą wykonywane określone czynności tj. spotkania biznesowe z polskimi klientami (odbiorcami usług zarządzania), np. cykliczne spotkania podsumowujące realizację projektów (nadzór nad projektami) odbywające się w biurze klienta lub w miejscu realizacji projektu, spotkania biznesowe z klientami oraz potencjalnymi klientami klientów Spółki WB, podejmowanie uchwał na posiedzeniach zarządu (jeżeli dyrektor Spółki WB zostanie powołany na stanowisko członka zarządu klienta), negocjacje z bankami, inwestorami i innymi stronami trzecimi. Przy czym, jak wskazał Wnioskodawca, obecność dyrektorów lub pracowników w danych lokalizacjach w Polsce ograniczać się będzie do zakresu zlecenia wyznaczonego przez danego klienta. Pracownicy/dyrektorzy Spółki WB, z uwagi na charakter wykonywanych usług, będą przyjeżdżali do Polski w celu wykonywania części czynności w ramach świadczonych usług (sprawowania bieżącej kontroli, odbywania spotkań, weryfikacji dokumentów, podejmowania uchwał zarządu polskich spółek itp.). Spółka WB nie będzie zatrudniać w Polsce pracowników ani angażować podwykonawców w związku ze świadczeniem usług. Do świadczenia usług zarzadzania Spółka WB będzie wykorzystywać wyposażenie mobilne tj. telefony komórkowe oraz komputery (laptopy). Spółka WB nie będzie posiadała w Polsce biura, tj. nie będzie posiadała własnych nieruchomości ani tytułów prawnych do korzystania z nieruchomości (nie będzie stroną umów najmu nieruchomości). Usługi na rzecz klientów świadczone podczas pobytu w Polsce będą wykonywane w biurze klienta. Spółka WB będzie wykorzystywać sale konferencyjne w celu odbycia spotkań w biurach wykorzystywanych przez klientów (będących własnością klientów lub wynajmowanych).

W konsekwencji, biorąc pod uwagę przedstawione przez Wnioskodawcę okoliczności sprawy, w tym w szczególności zakres oraz sposób prowadzenia działalności na terytorium Polski należy stwierdzić, że nie będą spełnione przez Spółkę WB kryteria posiadania minimalnego rozmiaru działalności charakteryzującej się określonym poziomem stałości oraz odpowiednią strukturą w zakresie zaplecza personalnego i technicznego. Tym samym należy stwierdzić, że Spółka WB nie będzie posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. W przedmiotowej sprawie, co prawda, Spółka WB będzie posiadać pewne zapleczy personalne (pracownicy/dyrektorzy Spółki WB będą przyjeżdżali do Polski w celu wykonywania części czynności w ramach świadczonych usług) oraz zaplecze techniczne (telefony komórkowe oraz komputery). Niemniej jednak stwierdzić należy, że cechy i skala posiadanego w kraju zaplecza nie umożliwią Spółce WB prowadzenie niezależnej działalności. Należy zauważyć, że w analizowanym przypadku Spółka WB będzie świadczyć w Polsce usługi zarzadzania na rzecz klientów z branży nieruchomościowej, przy czym z całokształtu okoliczności sprawy wynika, że na terytorium Polski Spółka WB będzie jedynie wykonywać część czynności związanych ze świadczeniem przedmiotowych usług. Zatem w tym konkretnym przypadku wykorzystanie w Polsce pewnych zasobów personalnych oraz technicznych Spółki WB nie będzie kwalifikować prowadzonej aktywności Spółki WB na terytorium kraju jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie posiadania przez Spółkę WB stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce należało uznać za prawidłowe.


Wątpliwości dotyczą również ustalenia, czy Spółka WB będzie zobowiązana do rozliczenia VAT w Polsce z tytułu świadczonych usług zarządzania oraz rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce.


Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,
  2. usługobiorcą jest:
    • w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,
    • w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
    • w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Stosownie zaś do art. 17 ust. 2 ustawy w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4, 5, 7 i 8, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.


Jednocześnie, zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.


Zatem, obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego powstaje przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu określonej w art. 5 ustawy.


Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 - jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

W przedmiotowej sprawie Spółka WB będzie posiadać siedzibę działalności gospodarczej na terytorium Wielkiej Brytanii. Jednocześnie, jak ustalono powyżej, Spółka WB nie będzie posiadać stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce. Spółka WB będzie świadczyć w usługi zarzadzania na rzecz klientów z branży nieruchomościowej posiadających siedzibę w Polsce. Przedmiotowe usługi zarządzania będą świadczone przez Spółkę WB w Polsce na rzecz klientów będącymi osobami prawnymi, prowadzącymi inwestycje nieruchomościowe. Klienci Spółki WB będą podatnikami, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy bądź osobami prawnymi niebędącymi podatnikami, o którym mowa w art. 15, zarejestrowanymi lub obowiązanymi do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy. Jednocześnie, klientami w Polsce mogą być również podatnicy, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, niezarejestrowani dla celów VAT w Polsce lub podatnicy zwolnieni z VAT. Jak wskazał Wnioskodawca, świadczone przez Spółkę WB usługi zarządzania na rzecz klientów posiadających siedzibę w Polsce są usługami, o których mowa w art. 28b ustawy.

Zatem w przedmiotowej sprawie podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu usług zarządzania (usług, o których mowa w art. 28b ustawy) będzie nabywca przedmiotowych usług, tj. klient posiadający siedzibę w Polsce, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy. W analizowanym przypadku spełnione będą wymogi dotyczące usługodawcy (tj. Spółka WB nie będzie posiadać siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Polsce), jak również wymogi dotyczące usługobiorcy (tj. klient posiadający siedzibę w Polsce będzie podatnikiem, o których mowa w art. 15 ust. 1 ustawy bądź osobą prawną niebędącą podatnikiem, o których mowa w art. 15, zarejestrowaną lub obowiązaną do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4 ustawy. Tym samym Spółka WB nie będzie zobowiązana do naliczenia podatku VAT z tytułu świadczonych usług zarządzania. W konsekwencji, Spółka WB nie będzie zobowiązana do rejestracji w Polsce dla celów podatku VAT w związku ze świadczeniem na rzecz klienta w Polsce przedmiotowych usług zarzadzania.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obowiązku rozliczenia VAT w Polsce z tytułu świadczonych usług zarządzania oraz rejestracji dla celów podatku VAT w Polsce należało uznać za prawidłowe.


Ponadto, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych na poparcie własnego stanowiska w zakresie określenia stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, należy zauważyć, że pogląd rozumienia stałego miejsca prowadzenia działalności ewoluował w kolejnych orzeczeniach Trybunału oraz orzeczeniach WSA i NSA. Na podstawie aktualnego orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej oraz sądów krajowych wszelkie zasoby wykorzystywane przez potencjalne stałe miejsce prowadzenia działalności, w tym również zasoby techniczne, nie muszą być własnością podatnika. Podatnik może „stworzyć” wymaganą infrastrukturę, opierając się na wynajmie, dzierżawie i innych podobnych formach. W świetle aktualnych orzeczeń w literaturze przedmiotu prezentowana jest teza, że kryterium posiadania odpowiednich zasobów ludzkich i technicznych dla celów istnienia stałego miejsca prowadzenia działalności będzie spełnione również w przypadku, gdy podatnik nie będzie w danym kraju zatrudniał pracowników i nie będzie posiadał nieruchomości.

Jednocześnie, należy zwrócić uwagę na fakt, że interpretacje indywidualne i orzeczenia sądów są wydawane w indywidualnych sprawach i nie wiążą w sprawach innych podatników, co jest tym bardziej zrozumiałe zważywszy na różnorodność i odmienność okoliczności faktycznych występujących w każdej z indywidualnych spraw podlegających rozstrzygnięciu. Interpretacje i wyroki powołane przez Wnioskodawcę rozstrzygają w odmiennym stanie od stanu faktycznego przedstawionego we wniosku przez Spółkę.

Tymczasem, posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności należy oceniać przez pryzmat konkretnego przypadku. Przy rozstrzyganiu posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności niezbędna „struktura organizacyjna” różni się w zależności od sektora, którego sprawa dotyczy. Tym samym powołane przez Spółkę we własnym stanowisku interpretacje nie mogą stanowić poparcia stanowiska Spółki, że nie posiada w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj