Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB4.4014.183.2019.6.JKU
z 1 sierpnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2019 r., poz. 900, ze zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 27 maja 2019 r. (data wpływu – 3 czerwca 2019 r.), uzupełnionym 15 i 30 lipca 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy sprzedaży nieruchomościjest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 czerwca 2019 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie skutków podatkowych umowy sprzedaży nieruchomości.

Z uwagi na fakt, że wniosek nie spełniał wymogów formalnych, w pismach z 02 lipca 2019 r., znak: 0114-KDIP4.4012.348.2019.2.IT, 0111-KDIB4.4014.183.2019.3.JKU i z 16 lipca 2019 r., znak: 0114-KDIP4.4012.348.2019.4.IT, 0111-KDIB4.4014.183.2019.5.JKU wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono 15 i 30 lipca 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (Wnioskodawca) jest zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług czynny. Sprzedaż Spółki nie jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług.

Spółka jest producentem prefabrykowanych materiałów budowlanych do budownictwa mieszkaniowego i przemysłowego.

Powiat (dalej: „Powiat”) jest właścicielem niezabudowanej działki gruntu (dalej: „Nieruchomość”).

Powiat nabył Nieruchomość na podstawie postanowienia Sądu Rejonowego z 12 maja 1993 r. Powiat nie miał prawa do odliczenia podatku od towarów i usług przy nabyciu Nieruchomości. Po nabyciu Nieruchomości przez Powiat, Nieruchomość nie była wykorzystywana do jakiegokolwiek rodzaju działalności, w szczególności opodatkowanej ani zwolnionej z podatku od towarów i usług.

Nieruchomość znajduje się na terenie nieobjętym miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla Nieruchomości nie została wydana decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.

Dnia 16 listopada 2018 r. Powiat przeprowadził przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż Nieruchomości. Nabywcą Nieruchomości wyłonionym w drodze ww. przetargu została Spółka. W związku z powyższym, Powiat i Spółka zamierzają zawrzeć umowę przeniesienia własności (dalej: „Umowa sprzedaży”) Nieruchomości.

Wnioskiem z 12 lutego 2019 r. Spółka wystąpiła o ustalenie warunków zabudowy części Nieruchomości.

Dnia 5 kwietnia 2019 r. wydana została decyzja o warunkach zabudowy dla inwestycji polegającej na budowie fabryki prefabrykatów wraz z infrastrukturą towarzyszącą na części Nieruchomości (dalej: „Decyzja WZ”). Na moment wniesienia wniosku, Decyzja WZ ma charakter ostateczny (tj. nie przysługuje od niej zwyczajny środek odwoławczy).

Po nabyciu Nieruchomości i zrealizowaniu ww. inwestycji, Spółka zamierza wykorzystywać ww. część Nieruchomości w całości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (tj. produkcja i sprzedaż prefabrykowanych materiałów budowlanych). W zakresie pozostałej części Nieruchomości, Spółka, na moment złożenia niniejszego Wniosku, nie ma sprecyzowanych planów co do sposobu jej wykorzystania, jednak nie wyklucza jej wykorzystania w przyszłości do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Treść uzupełnienia wniosku z 15 lipca 2019 r. odnosi się do podatku od towarów i usług, w związku z czym jego treść została przywołana w interpretacji dotyczącej podatku od towarów i usług z 1 sierpnia 2019 r., znak: 0114-KDIP4.4012.348.2019.5.IT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia całej kwoty VAT z faktury wystawionej przez Powiat w związku z dostawą Nieruchomości na rzecz Spółki, ustaloną według stawki 23% VAT w odniesieniu do całej Nieruchomości?
  2. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia całej kwoty VAT z faktury wystawionej przez Powiat w związku z dostawą Nieruchomości na rzecz Spółki, ustaloną według stawki 23% VAT w odniesieniu do części Nieruchomości objętej Decyzją WZ?
  3. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 2, czy kwota podatku VAT, która będzie mogła być odliczona przez Spółkę, powinna być skalkulowana według proporcji, w jakiej wartość części Nieruchomości objęta Decyzją WZ pozostaje do wartości całej Nieruchomości?
  4. Czy Umowa sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych?
  5. W przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie nr 4, czy podstawą opodatkowania Umowy sprzedaży Nieruchomości w podatku od czynności cywilnoprawnych będzie wartość rynkowa części Nieruchomości nie objętej Decyzją WZ?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) w zw. z ust. 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy znajdujących się na terytorium Polski i praw majątkowych na terytorium Polski.

Natomiast, w świetle art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, wyłączone z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych są czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług,
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych ciąży na kupującym (art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych).

Z kolei, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, w przypadku umowy sprzedaży podstawę opodatkowania podatkiem stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego.

Jak wskazano powyżej (tj. w odniesieniu do pytania nr 1), zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku dostawy Nieruchomości przez Powiat na rzecz Spółki nie będą spełnione przesłanki zwolnienia z podatku od towarów i usług z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. powinna ona być opodatkowana stawką 23% VAT w odniesieniu do całej Nieruchomości.

A zatem, w ocenie Wnioskodawcy, Umowa sprzedaży Nieruchomości nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Niezależnie od ww. stanowiska Wnioskodawcy, w przypadku, gdyby uznano je za nieprawidłowe (odpowiedź do pytania nr 4 byłaby negatywna), to zważywszy, iż:

  • skutki w podatku od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży rzeczy są powiązane ze skutkami transakcji na gruncie podatku od towarów i usług oraz
  • podstawą opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych umowy sprzedaży rzeczy jest jej wartość rynkowa

-zdaniem Wnioskodawcy, podstawa opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych powinna być ograniczona do tej części, która byłaby ewentualnie zwolniona z podatku od towarów i usług.

A zatem, w ocenie Wnioskodawcy, w przypadku negatywnej odpowiedzi na pytanie oznaczone we wniosku nr 4, podstawą opodatkowania Umowy sprzedaży Nieruchomości w podatku od czynności cywilnoprawnych będzie wartość rynkowa części Nieruchomości nie objętej Decyzją WZ.

Z uwagi na zakres niniejszej interpretacji przywołano powyżej tylko tę część stanowiska Wnioskodawcy, która odnosi się do zagadnienia dotyczącego podatku od czynności cywilnoprawnych (pytania oznaczonego we wniosku nr 4 i 5).

W świetle obowiązującego stanu prawnego, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż przedmiotem niniejszej interpretacji jest wyłącznie ocena stanowiska Wnioskodawcy zajęta na gruncie podatku od czynności cywilnoprawnych. W zakresie podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie – interpretację z 1 sierpnia 2019 r. znak: 0114-KDIP4.4012.348.2019.5.IT.

Przepis art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz.U. z 2017 r., poz. 1150, ze zm.) zawiera zamknięty katalog czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy – podatkowi temu podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych.

Stosownie do zapisu art. 3 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania czynności cywilnoprawnej. W myśl art. 4 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych obowiązek podatkowy przy umowie sprzedaży ciąży na kupującym.

W oparciu o art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, podstawę opodatkowania – przy umowie sprzedaży – stanowi wartość rynkowa rzeczy lub prawa majątkowego, którą określa się na zasadach wskazanych w art. 6 ust. 2 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 lit. a) ww. ustawy stawka podatku od umowy sprzedaży nieruchomości wynosi 2%,

W związku z powyższymi regulacjami należy stwierdzić, że umowa sprzedaży podlega generalnie opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych i obowiązek uiszczenia tego podatku ciąży na kupującym.

W ustawie o podatku od czynności cywilnoprawnych przewidziano jednak sytuacje, w których czynność mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych – nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany:

  1. w zakresie, w jakim są opodatkowane podatkiem od towarów i usług
  2. jeżeli przynajmniej jedna ze stron jest zwolniona od podatku od towarów i usług z tytułu dokonania tej czynności, z wyjątkiem:
    • umów sprzedaży i zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • umów sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.



Z treści art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych wynika, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają generalnie status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że dana czynność (ta konkretna) jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub przynajmniej jedna ze stron tej czynności jest z tego podatku zwolniona. Przy czym, mimo zwolnienia z podatku od towarów i usług, wyłączenie z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie będzie miało miejsca wówczas, gdy czynność będzie dotyczyć m.in. umowy sprzedaży a jej przedmiotem będzie m.in. nieruchomość lub prawo użytkowania wieczystego.

W świetle art. 1a pkt 7 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, użyte w ustawie określenie podatek od towarów i usług oznacza podatek od towarów i usług w rozumieniu ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) lub podatek od wartości dodanej pobierany na podstawie przepisów obowiązujących w państwach członkowskich.

Ze zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że 16 listopada 2018 r. Powiat przeprowadził przetarg ustny nieograniczony na sprzedaż Nieruchomości. Nabywcą Nieruchomości wyłonionym w drodze ww. przetargu została Spółka. W związku z powyższym, Powiat i Spółka zamierzają zawrzeć umowę przeniesienia własności Nieruchomości.

W związku z tym należy podkreślić, że jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy opodatkowania umowy sprzedaży nieruchomości podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy powyższa transakcja – dokonana pomiędzy wskazanymi we wniosku Stronami – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia umowy sprzedaży podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Opodatkowanie tej czynności podatkiem od towarów i usług może bowiem skutkować wyłączeniem obowiązku podatkowego w podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

W interpretacji indywidualnej z 1 sierpnia 2019 r. znak: 0114-KDIP4.4012.348.2019.5.IT, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: „przedmiotowa transakcja podlega opodatkowaniu stawką podstawową VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, tj. 23%.

A zatem, należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, zgodnie z którym opisana w zdarzeniu przyszłym planowana transakcja nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych, w związku z tym, że transakcja ta będzie w całości opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo Organ podkreśla, że z uwagi na uznanie stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 za prawidłowe, bezzasadnym jest udzielenie odpowiedzi za pytanie oznaczone we wniosku nr 5, gdyż – jak zostało zaznaczone we wniosku – Wnioskodawca oczekiwał odpowiedzi na to pytanie wyłącznie w przypadku uznania stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 4 za nieprawidłowe (udzielenia negatywnej odpowiedzi do zadanego pytania).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja podatkowa to odpowiedź na konkretne pytanie dotyczące podatków; dlatego wywołuje ona wyłącznie skutki w sferze podatkowej, a nie żadnej innej. Zgodnie z przepisami organ podatkowy jest przy tym związany treścią wniosku; nie ma uprawnień ani nawet możliwości badania prawdziwości faktów czy stwierdzeń, podanych przez wnioskodawcę. Formułując odpowiedź organ podatkowy polega więc wyłącznie na tym, co pisał podatnik we wniosku i nie sprawdza legalnych aspektów działalności wnioskodawcy. Uzyskanie interpretacji podatkowej nie rozstrzyga więc o legalności danej działalności.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj