Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4.4012.235.2019.1.AKO
z 14 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 17 kwietnia 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 17 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Spółka Akcyjna prowadzi działalność finansową jako dostawca usług płatniczych dla przedsiębiorców i osób prywatnych, ponadto Spółka oferuje takie usługi jak transfery pieniężne oraz rachunek powierniczy. Spółka posiada status Instytucji Płatniczej przez co jej działalność podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach działalności operacyjnej podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług (VAT) na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, czego bezpośrednią konsekwencją jest brak możliwości odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów. Nieodliczony podatek VAT jest kwalifikowany przez Spółkę jako koszt działalności operacyjnej.


Spółka Akcyjna (Spółka) realizuje projekt w ramach poddziałania … Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (umowa o dofinansowanie nr …).


Spółka ponosi następujące wydatki w ramach realizacji powyższego projektu:

  • usługa doradcza dotycząca umiędzynarodowienia przedsiębiorcy,
  • usługa szkoleniowa w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy,
  • podróże służbowe pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych: delegacje, diety, noclegi,
  • rezerwacja miejsca wystawowego na targach: obligatoryjna opłata rejestracyjna, wpis do katalogu targowego,
  • organizacja stoiska wystawowego na targach lub wystawie: zabudowa oraz dzierżawa powierzchni, usługa techniczna, opłata za podłączenie zasilania,
  • udział w mediach targowych: reklama w mediach targowych, przygotowanie testowych kart płatniczych, przygotowanie materiałów promocyjnych,
  • działania informacyjno-promocyjne projektu: gadżety upominkowe promujące markę, reklama w mediach tradycyjnych, elektronicznych oraz cyfrowych, tłumaczenie strony internetowej, spoty i filmy informacyjno-promocyjne,
  • organizacja pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej: przygotowanie testowych kart płatniczych, wynajęcie sali konferencyjnej, tłumacz.


W związku z tym, że realizacja projektu bezpośrednio związana jest z działalnością operacyjną Spółki, jednostka kwalifikuje zakupy realizowane w ramach projektu jako dotyczące wyłącznie czynności zwolnionych z VAT w konsekwencji nie odlicza podatku VAT zawartego na fakturach dotyczących wydatków na realizację projektu.


Nieodliczony VAT jest kwalifikowany jako koszt realizacji projektu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy spółka prawidłowo kwalifikuje wydatki na realizację projektu jako związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z VAT i nie odlicza VAT zawartego na fakturach zakupu, kwalifikując go jako koszt realizacji projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Spółka uważa, że wydatki w ramach realizowanego projektu są bezpośrednio związane z działalnością operacyjną spółki a więc czynnościami wyłącznie zwolnionymi z VAT w konsekwencji nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego na fakturach zakupu związanym z realizacją projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowa zasada dotycząca odliczania podatku naliczonego została sformułowana w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zauważyć należy, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi. W każdym przypadku należy więc dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


Z kolei w myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Z art. 86 ww. ustawy wynika, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 cyt. ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy przedstawionego w złożonym wniosku wynika, że Spółka prowadzi działalność finansową jako dostawca usług płatniczych dla przedsiębiorców i osób prywatnych, ponadto oferuje takie usługi jak transfery pieniężne oraz rachunek powierniczy. Spółka posiada status Instytucji Płatniczej przez co jej działalność podlega nadzorowi Komisji Nadzoru Finansowego. Czynności wykonywane przez Spółkę w ramach działalności operacyjnej podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, czego bezpośrednią konsekwencją jest brak możliwości odliczenia podatku VAT od dokonywanych zakupów. Nieodliczony podatek VAT jest kwalifikowany przez Spółkę jako koszt działalności operacyjnej. Wnioskodawca realizuje projekt w ramach poddziałania … Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. W ramach realizacji tego projektu Spółka ponosi następujące wydatki: usługa doradcza dotycząca umiędzynarodowienia przedsiębiorcy, usługa szkoleniowa w zakresie umiędzynarodowienia przedsiębiorcy, podróże służbowe pracowników przedsiębiorcy uczestniczącego w targach, misjach gospodarczych: delegacje, diety, noclegi, rezerwacja miejsca wystawowego na targach: obligatoryjna opłata rejestracyjna, wpis do katalogu targowego, organizacja stoiska wystawowego na targach lub wystawie: zabudowa oraz dzierżawa powierzchni, usługa techniczna, opłata za podłączenie zasilania, udział w mediach targowych: reklama w mediach targowych, przygotowanie testowych kart płatniczych, przygotowanie materiałów promocyjnych, działania informacyjno-promocyjne projektu: gadżety upominkowe promujące markę, reklama w mediach tradycyjnych, elektronicznych oraz cyfrowych, tłumaczenie strony internetowej, spoty i filmy informacyjno-promocyjne, organizacja pokazów, prezentacji i degustacji produktów w zakresie promocji marki produktowej: przygotowanie testowych kart płatniczych, wynajęcie sali konferencyjnej, tłumacz. W związku z tym, że realizacja projektu bezpośrednio związana jest z działalnością operacyjną Spółki, jednostka kwalifikuje zakupy realizowane w ramach projektu jako dotyczące wyłącznie czynności zwolnionych z VAT w konsekwencji nie odlicza podatku VAT zawartego na fakturach dotyczących wydatków na realizację projektu. Nieodliczony VAT jest kwalifikowany jako koszt realizacji projektu.


W odniesieniu do przedstawionego opisu wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z wydatkami na realizację projektu.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – czynności wykonywane przez Spółkę w ramach działalności operacyjnej podlegają zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT, a jednocześnie Spółka wskazała, że realizacja projektu bezpośrednio związana jest z działalnością operacyjną Spółki. Skoro zatem realizowany projekt jest bezpośrednio związany z działalnością operacyjną Spółki – a więc z czynnościami wyłącznie zwolnionymi z VAT – Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją przedmiotowego projektu.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro realizowany projekt związany jest z działalnością Spółki zwolnioną od podatku, to w związku z realizacją ww. projektu nie występuje możliwość odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach zakupu związanych z tym projektem.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj