Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL2-1.4012.135.2019.2.AP
z 7 czerwca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2019 r. (data wpływu 16 kwietnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2019 r. (data wpływu 27 maja 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 kwietnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn.: „…”. Wniosek uzupełniono w dniu 27 maja 2019 r. o dokumenty, z których wynika prawo osób podpisanych pod wnioskiem do występowania w imieniu Wnioskodawcy przed organem właściwym do wydawania interpretacji indywidualnych w zakresie prawa podatkowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Klub, zwany dalej „UKS”, funkcjonuje jako stowarzyszenie zwykłe od grudnia 2001 r., kiedy to został wpisany do ewidencji Uczniowskich Klubów Sportowych i stowarzyszeń kultury fizycznej prowadzonej przez Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego. UKS jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną, ale prowadzącym działalność non profit, która skupia się na wspieraniu publicznego dobra nie kierując się osiągnięciem zysku. Klub samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące działalności, której podstawą jest praca społeczna członków. UKS jest stowarzyszeniem zrzeszającym uczniów Szkoły Podstawowej, rodziców, nauczycieli i sympatyków.

Wszystkie środki finansowe organizacji są przeznaczane na realizację celów statutowych, do których zalicza się m.in.:

  • planowanie i organizowanie pozalekcyjnego życia sportowego uczniów w oparciu o możliwości obiektywne i sprzętowe szkoły oraz o pomoc organizacyjną i materialną rodziców i sympatyków Klubu,
  • angażowanie wszystkich uczniów do różnorodnych form aktywności ruchowej, gier i zabaw dostosowanych do wieku, stopnia sprawności i zainteresowań sportowych,
  • uczestniczenie w imprezach sportowych,
  • organizowanie zajęć sportowych dla uczniów szkoły w celu wszechstronnego rozwoju ich sprawności fizycznej i umysłowej,
  • organizowanie działalności sportowej, ze szczególnym uwzględnieniem funkcji zdrowotnych,
  • organizowanie uczniom z wszystkich klas różnorodnych form współzawodnictwa sportowego,
  • kształtowanie pozytywnych cech charakteru i osobowości poprzez uczestnictwo w realizacji zadań sportowych Klubu,
  • rozwój i popularyzacja sportu, w sferze zadań publicznych, w zakresie ochrony i promocji zdrowia, jak też kultury fizycznej, a w szczególności w odniesieniu do dzieci i młodzieży szkolnej na terenach miejskich i wiejskich,
  • prowadzenie wolontariatu w ramach prac własnych, jak też w wyniku nawiązanej współpracy,
  • organizowanie krajowych i międzynarodowych imprez sportowych, rekreacyjnych i promocyjnych w ramach rozwoju i promocji kultury fizycznej i sportu oraz promocji zdrowego stylu życia,
  • zrzeszenie dzieci i młodzieży poprzez działalność sportową, jako alternatywa dla niezdrowego trybu życia, narkotyków, alkoholu i innych szkodliwych środków oraz używek,
  • realizacja systemu szkolenia, w tym organizacja zgrupowań i konsultacji szkoleniowych, organizacji współzawodnictwa sportowego, mająca za zadanie wyłonienie uzdolnionych dzieci i młodzieży,
  • walka z dyskryminacją, wykluczeniem społecznym wszelkimi formami przemocy, poprzez sport,
  • walka z dopingiem,
  • integracja dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych wokół idei krzewienia kultury fizycznej i zdrowego stylu życia,
  • podnoszenie kwalifikacji instruktorów, trenerów i kadry opiekuńczej i wychowawczej,
  • promocja i popieranie działań na rzecz rozwoju sportu osób niepełnosprawnych,
  • działalność na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami w zakresie kultury i sportu,
  • rozwijanie zainteresowań wielokulturowością regionu.

Do celów statutowych stowarzyszenia, obok upowszechniania kultury fizycznej i sportu należy rozwijanie zainteresowań wielokulturowością regionu. W 2017 r. UKS zrealizował projekt pn.: „…” dofinansowany w ramach Funduszu Inicjatyw Obywatelskich. Głównym celem projektu było upowszechnianie turystyki rowerowej wśród uczniów i ich udział w rowerowych wycieczkach krajoznawczych. Realizacja tego projektu uświadomiła członkom stowarzyszenia, iż należy już od najmłodszych lat pokazywać dzieciom walory naszego regionu. W związku z powyższym w dniu 25.09.2018 r. została zawarta umowa z Województwem o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn.: „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Obecnie na obszarze gminy nie ma publikacji w skierowanej do dzieci, która dotyczy historii i legend oraz o atrakcjach regionu. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do budowania tożsamości lokalnej wśród dzieci, co w przyszłości będzie owocowało większym zaangażowaniem dorosłych już ludzi w działania na rzecz lokalnych tradycji i podtrzymywania dziedzictwa historycznego obszaru gminy.

Niniejsza operacja zakłada opracowanie i wydanie trzech publikacji, tj. bajek dla dzieci oraz organizację spotkania promocyjnego.

Planowane jest wydanie trzech bajek:

  • o walorach przyrodniczo-turystycznych, w tym np.: rezerwaty przyrody, jeziora i lasy, ścieżki edukacyjne i rowerowe, miejsca zabytkowe i atrakcyjne przyrodniczo;
  • o tematyce historycznej, tj. w oparciu o legendę (…) oraz o tradycjach (…);
  • o atrakcjach turystycznych i rekreacyjnych, w tym o istniejącej ofercie rekreacyjnej i turystycznej, np.: obiekty sportowe (basen, skatepark, pumptrack, boiska, place zabaw) oraz obiekty zabytkowe i atrakcyjne turystycznie (Bazylika Mniejsza, dzwonnica, hala targowa).

Bajki zostaną napisane na zamówienie - będą to autorskie teksty i ilustracje autorów bazujące na informacjach od Wnioskodawcy dot. zakresu poszczególnych tematów. W ramach umowy wykonawca przygotuje scenariusz, tekst książeczki, ilustracje oraz wydrukuje książeczki. Tytuły poszczególnych bajek odzwierciedlały będą zaakceptowane scenariusze bajek.

Wydane bajki nawiązywać będą do tradycji literackiej, biorącej sobie za motto „bawiąc, uczyć”. Charakterystyczne cechy bajek w tym: humor, zabawa słowem, lekkość pióra, rytmika, kontrastowość postaci, dynamika dialogów, jak również obecność morałów – kluczowego składnika edukacyjnego bajki, sprawią że będzie to doskonały kanał promocji, jak również przewodnik dla dzieci po obszarze gminy G. Książeczki ilustrowane będą tak, aby dzieci poza treścią mogły identyfikować odwiedzane miejsca po ilustracjach. Połączenie rymowanych treści oraz ilustracji będzie innowacyjną formą promocji obszarów gminy.

Bajki wydane w ramach przedsięwzięcia będą przekazywane w sposób nieodpłatny m.in. do instytucji kultury, bibliotek gminnych i szkolnych oraz przedszkoli na terenie gminy. Publikacje oznaczone zostaną zgodnie z księgą wizualizacji znaku PROW 2014-2020, informacje o wydaniu bajek przekazana zostanie do prasy oraz promowana zostanie na stronach internetowych wnioskodawcy, LGD i bibliotek.

Spotkanie promocyjne – w ramach promocji wydanych książek dla dzieci zorganizowane zostanie spotkanie promocyjne z poczęstunkiem skierowane do dzieci w siedzibie Stowarzyszenia UKS. Spotkanie będzie miało charakter otwarty i bezpłatny. Podczas spotkania zostaną zaprezentowane oraz odczytane wydane publikacje. Dzieci będą miały okazję do zapoznania się z proponowana tematyką bajek oraz ich bohaterami. Podczas spotkania uczestnicy poinformowani będą o źródle finansowania projektu, w ramach którego wydane zostały bajki.

Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Nakłady poniesione na realizację operacji będą w całości kosztami kwalifikowalnymi. Ich wysokość została podana w cenach brutto, gdyż podatek VAT od nakładów inwestycyjnych w niniejszym Projekcie stanowi dla Beneficjenta koszt kwalifikowalny, będzie on poniesiony ostatecznie i nie będzie możliwe jego odzyskanie.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn.: „…” będą wystawiane na rzecz Wnioskodawcy. Wnioskodawca , nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca, będzie miał możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami ponoszonymi na realizację projektu pn.: ,,…” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, UKS, nie będzie miał możliwości odliczenia podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach realizacji operacji pn.: „…” w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, ponieważ UKS nie figuruje w rejestrze podatników podatku VAT, nie jest czynnym podatnikiem i nie składa deklaracji VAT-7. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, działa w sferze pożytku publicznego, którego głównym źródłem przychodów są składki członkowskie, darowizny, dotacje oraz inne wpływy z działalności statutowej.

UKS nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z realizacji operacji „…”. Wyżej wymienione przedsięwzięcia będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym. Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z pózn.zm), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podmiotowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towarów lub wykonaniem usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawią podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy: (...) transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podmiotami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Działania związane z wydaniem i promocją trzech książek dla dzieci będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Operacje w ramach realizacji projektu będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym, dlatego nie będą generowały dochodów dla stowarzyszenia. Dla tegoż przedsięwzięcia w dniu 25.09.2018 r. została zawarta umowa z Województwem o przyznaniu pomocy na realizację operacji pn.: „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabyte towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedstawionym zdarzeniu przyszłym warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż UKS realizując opisane zadanie dotyczące wydania trzech książek dla dzieci nie będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, ponieważ nie prowadzi działalności gospodarczej. Efekty realizacji opisanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Analiza treści przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz powołanych regulacji prawnych prowadzi do stwierdzenia, że UKS nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych na realizację operacji „…” objętego PROW na lata 2014-2020, ponieważ nie występuje związek tych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, oraz UKS nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (art. 88 ust. 4 ustawy).

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu sprawy wynika, że Uczniowski Klub Sportowy funkcjonuje jako stowarzyszenie zwykłe od grudnia 2001 r. UKS jest stowarzyszeniem posiadającym osobowość prawną, ale prowadzącym działalność non profit, która skupia się na wspieraniu publicznego dobra nie kierując się osiągnięciem zysku.

Obecnie na obszarze gminy nie ma publikacji w skierowanej do dzieci, która dotyczy historii i legend oraz o atrakcjach regionu. Realizacja przedsięwzięcia przyczyni się do budowania tożsamości lokalnej wśród dzieci co w przyszłości będzie owocowało większym zaangażowaniem dorosłych już ludzi w działania na rzecz lokalnych tradycji i podtrzymywania dziedzictwa historycznego obszaru gminy.

Niniejsza operacja zakłada opracowanie i wydanie trzech publikacji tj. bajek dla dzieci oraz organizację spotkania promocyjnego.

Planowane jest wydanie trzech bajek:

  • o walorach przyrodniczo-turystycznych w tym np.: rezerwaty przyrody, jeziora i lasy, ścieżki edukacyjne i rowerowe, miejsca zabytkowe i atrakcyjne przyrodniczo;
  • o tematyce historycznej tj. w oparciu o legendę (…) oraz o tradycjach (…);
  • o atrakcjach turystycznych i rekreacyjnych w tym o istniejącej ofercie rekreacyjnej i turystycznej np.: obiekty sportowe (basen, skatepark, pumptrack, boiska, place zabaw) oraz obiekty zabytkowe i atrakcyjne turystycznie (Bazylika Mniejsza, dzwonnica, hala targowa).

Towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Faktury dokumentujące poniesione wydatki w związku z realizacją projektu pn.: „…” będą wystawiane na rzecz UKS. UKS, nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Zainteresowanego dotyczą ustalenia, czy będzie miał on możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż – jak wynika z wniosku – Wnioskodawca nie jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, a towary i usługi nabyte w ramach opisanej we wniosku operacji nie będą wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca w związku z wydatkami poniesionymi na realizację projektu pn.: „…” nie będzie miał możliwości odliczenia kwoty podatku naliczonego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy podkreślić, że zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek Zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z tym tutejszy organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznaczyć należy, że granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa wnioskodawca występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego przedstawionego przez niego, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 Ordynacji podatkowej. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska wnioskodawcy.

W związku z powyższym należy zaznaczyć, że odpowiedzi na ww. pytanie udzielono w oparciu o informacje zawarte we wniosku, w tym w szczególności o wskazanie, że Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów z realizacji operacji „…”, wymienione przedsięwzięcia będą ogólnodostępne o charakterze niekomercyjnym, a towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego oraz wykorzystywania powstałego w efekcie działania mienia do wykonywania czynności opodatkowanych, wydana interpretacja straci swą aktualność.

Dodatkowo, tut. Organ informuje, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj