Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.116.2019.1.MO
z 21 maja 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 900), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 15 marca 2019 r. (data wpływu do tut. Organu 25 marca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 marca 2019 r., wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.

Bank S.A. (dalej: „Wnioskodawca”, „Bank”) jest podmiotem świadczącym usługi bankowe dla klientów indywidualnych, organizacji pozarządowych, podmiotów z sektora finansów publicznych oraz przedsiębiorstw, a także oferuje wyspecjalizowane usługi dla branży rolniczej. Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest przede wszystkim oferowanie produktów i usług w zakresie bankowości elektronicznej, kredytów, kont, kart, czy inwestycji.

W ramach swojej działalności, Bank realizuje czynności mające na celu tworzenie nowych i znaczące ulepszanie dotychczasowych rozwiązań (w tym produktów, usług, technologii, oprogramowania oraz procesów). Tym samym, Bank realizuje działalność badawczo-rozwojową, tworząc innowacyjne produkty, usługi lub procesy bankowe, które regularnie zdobywają nagrody i wyróżnienia niezależnych ekspertów branży finansowej, a także znacząco usprawnia i ulepsza rozwiązania dotychczas stosowane w Banku, w tym wewnętrzne procesy i narzędzia wykorzystywane przez pracowników Banku („Działalność B+R”).

Specyfika działalności Banku powoduje, że Działalność B+R realizowana jest zarówno na potrzeby wewnętrzne, jak i zewnętrzne Banku. Takie ukierunkowanie prac badawczo-rozwojowych wynika z rosnących potrzeb klientów oraz zmieniających się wymogów rynku, w tym regulacji prawnych. Bank w sposób systematyczny realizuje Działalność B+R celem oferowania lepszych, bardziej zaawansowanych technologicznie, czy konkurencyjnych rozwiązań produktowych na rynku, a także w celu znaczącego usprawnienia działalności pracowników Banku.

Działalność B+R jest realizowana w ramach projektów, inicjatyw i przedsięwzięć badawczo-rozwojowych, które różnią się od siebie odrębnymi procedurami decyzyjnymi i umiejscowieniem w strukturze organizacyjnej Banku. Niezależnie od formuły organizacyjnej, w jakiej Działalność B+R jest podejmowana, prowadzona jest ona w sposób systematyczny (metodyczny), czyli w sposób zaplanowany, a przebieg projektów, inicjatyw i przedsięwzięć badawczo-rozwojowych, jak i ich wynik jest rejestrowany i możliwy do odtworzenia. Działalność B+R jest prowadzona w sposób ciągły w ramach bieżącej działalności Wnioskodawcy- nie ma zatem incydentalnego charakteru.

Projekty badawczo-rozwojowe mają zwykle charakter międzydepartamentalny i są realizowane zgodnie z obowiązującym w Banku dokumentem regulującym zasady powoływania, realizacji, zarządzania i nadzorowania projektów prowadzonych w Banku. Inicjatywy badawczo-rozwojowe podlegają uproszczonym procesom decyzyjnym i dokumentacyjnym, lecz mają także systematyczny charakter i angażują zasoby ludzkie z różnych departamentów Banku. W ramach Działalności B+R Bank podejmuje także przedsięwzięcia badawczo-rozwojowe prowadzone głównie przez pracowników działu informatycznego Banku (obecna jego nazwa to Departament Informatyki i Telekomunikacji, Bank jednak nie wyklucza zmiany tej nazwy w przyszłości), które obejmują opracowanie oryginalnych, autorskich rozwiązań z dziedziny oprogramowania komputerowego.

Prowadzona przez Bank Działalność B+R jest bezpośrednio związana m.in. z poniższymi zagadnieniami badawczymi i technologicznymi:

  • badanie preferencji użytkowników w kontekście projektowania nowych procesów, usług i produktów,
  • opracowywanie nowych narzędzi i procesów bankowych na potrzeby zarówno własne, jak i klientów,
  • opracowywanie nowych koncepcji technologicznych i rozwiązań występujących problemów,
  • znaczące udoskonalanie istniejących technologii i narzędzi wspomagających pracę Banku,
  • wprowadzanie znaczących udoskonaleń do istniejących produktów,
  • opracowywanie modeli ryzyka na potrzeby polityki kredytowej,
  • opracowywanie nowego oprogramowania dla oferowanych usług bankowych,
  • opracowywanie nowych lub znacząco udoskonalonych usług finansowych.

Rezultatami Działalności B+R są nowe algorytmy, skrypty i kody informatyczne oraz kompleksowe i zaawansowane rozwiązania informatyczne w postaci oprogramowania komputerowego, a także kompleksowa dokumentacja i procedury definiujące opracowane rozwiązanie produktowe lub procesowe. Prace realizowane w ramach Działalności B+R mają i będą miały również w przyszłości charakter twórczy, opierają się bowiem na autorskich i oryginalnych koncepcjach i hipotezach, które są następnie walidowane i potwierdzane w procesie badawczo-rozwojowym.

Dzięki realizacji Działalności B+R dokonuje się postęp w dziedzinie oprogramowania komputerowego, matematyki, statystyki i ekonomii, prowadzący do zwiększenia zasobów wiedzy niezbędnej do tworzenia zaawansowanych technologicznie produktów, usług i procesów bankowych. Konsekwencją zastosowania nowej wiedzy jest również tworzenie prototypowych, znacząco ulepszonych rozwiązań produktowych i procesowych. Działalność B+R ma zatem nowatorski charakter, gdyż zdobyta dzięki niej nowa wiedza wykorzystywana jest do tworzenia nowych zastosowań w sektorze bankowości.

Prace w ramach Działalności B+R prowadzone są w sposób metodyczny - działalność ta jest zaplanowana, cel jej jest jasno określony, a jej przebieg i wynik są rejestrowane, tak aby możliwe były do odtworzenia.

Realizacja Działalności B+R ma charakter usystematyzowany i odbywa się w kilku etapach, w ramach których wykonywanych jest szereg czynności badawczo-rozwojowych. Poniżej wskazano te etapy i główne czynności realizowane w ich ramach (w ramach podejmowanej Działalności B+R mogą wystąpić wszystkie z poniższych etapów lub wybrane etapy, część z podanych czynności lub wszystkie z nich):

  1. Prace koncepcyjne - opracowywana jest dokumentacja techniczna oraz specyfikacja wymagań i parametrów docelowego rozwiązania (np. produktu, usługi lub procesu). Powyższy etap prac obejmuje poniższe przykładowe czynności:
    • zdiagnozowanie problemów i luk w zakresie technologii, metod, danych na cele opracowania koncepcji docelowego nowego lub znacząco udoskonalonego rozwiązania,
    • opracowanie koncepcji technicznej, założeń, planów i schematów mających na celu określenie procedur, specyfikacji technicznych i cech docelowego rozwiązania,
    • opracowanie projektu docelowego rozwiązania - tworzenie schematów i map procesów/usług/produktów.
  2. Przeprowadzenie analiz / benchmarków technologicznych i rozwiązań na rynku. Etap ten obejmuje poniższe przykładowe czynności:
    • opracowanie metodyki na cele przeprowadzenia analiz technologicznych rozwiązania,
    • analiza luk i regulacji prawnych mających wpływ na specyfikację docelowego rozwiązania,
    • analiza behawioralna w zakresie preferencji użytkowników,
    • gromadzenie i analiza danych na potrzeby realizacji Działalności B+R.
  3. Opracowanie technologii lub wprowadzenie znaczącej modyfikacji i ulepszenia istniejącej technologii. Etap ten obejmuje poniższe przykładowe czynności:
    • opracowanie specyfikacji nowego rozwiązania informatycznego, zmian w systemie informatycznym i wprowadzenie w nim znaczących modyfikacji,
    • projektowanie i modelowanie prototypowego rozwiązania IT na podstawie opracowanej koncepcji,
    • prace programistyczne związane z tworzeniem nowego oprogramowania/rozwiązania IT lub znaczącą modyfikacją istniejących rozwiązań IT,
    • rozwijanie/znaczące ulepszanie istniejących funkcjonalności oprogramowania oraz dodawanie nowych, kompleksowych funkcjonalności wymagających prac B+R,
    • prace związane z przygotowaniem technologii do pracy w warunkach rzeczywistych (dalsze prace nad rozwiązaniami po błędach wykrytych na etapie opracowywania rozwiązania).
  4. Testy technologii - etap ten obejmuje poniższe przykładowe czynności:
    • projektowanie scenariuszy testowych i środowiska testowego,
    • przygotowywanie zestawów danych na potrzeby przeprowadzenia weryfikacji technologii,
    • symulacje i testy projektowanych prototypowych rozwiązań informatycznych,
    • pilotaż w ramach środowiska testowego (zbliżonego do rzeczywistego) z wykorzystaniem użytkowników zewnętrznych, służący weryfikacji poprawności działania technologii (w tym testy technologiczne, testy bezpieczeństwa oraz testy akceptacyjne),
    • walidowanie poprawności funkcjonowania prototypowego rozwiązania i identyfikowanie błędów lub obszarów do usprawnień (w celu dalszego udoskonalenia).
  5. Odbiór opracowanego rozwiązania - etap ten obejmuje poniższe przykładowe czynności:
    • potwierdzenie osiągnięcia założeń i funkcjonalności nowego rozwiązania,
    • walidacja gotowości technologicznej opracowanego rozwiązania do wdrożenia.


W ramach każdego z powyższych etapów, członkowie zespołów zaangażowanych w Działalność B+R uczestniczą w spotkaniach i warsztatach poświęconych omówieniu bieżących, merytorycznych spraw dotyczących projektowanych rozwiązań (np. podsumowanie wykonanych prac i ustalenie dalszych czynności badawczo-rozwojowych w celu osiągnięcia zamierzonego celu).

Powyższe etapy i czynności są realizowane przez wykwalifikowanych pracowników Banku o różnych specjalizacjach, pracujących w różnych departamentach Banku. W skład zespołów realizujących czynności badawczo-rozwojowe wchodzą m.in. deweloperzy, testerzy, analitycy biznesowi, specjaliści ds. rozwoju aplikacji itp. Wybrane czynności w ramach Działalności B+R są zlecane podwykonawcom zewnętrznym, a ich zakres jest uzależniony indywidualnie od każdego projektu, przedsięwzięcia bądź inicjatywy.

W ramach Działalności B+R realizowane są także czynności horyzontalne (występujące przez cały okres realizacji projektu, inicjatywy lub przedsięwzięcia badawczo-rozwojowego), takie jak czynności zarządcze, koordynacyjne, dokumentacyjne bezpośrednio nakierowane na prawidłową realizację Działalności B+R:

  • czynności koordynacyjne, mające na celu opracowanie założeń projektu, inicjatywy lub przedsięwzięcia (np. harmonogram, budżet) wraz z przygotowaniem dokumentacji zarządczej (np. karty projektu),
  • planowanie i kierowanie pracami badawczo-rozwojowymi oraz nadzór nad nimi,
  • zarządzanie personelem realizującym prace badawczo-rozwojowe,
  • czynności kierownicze, administracyjne i biurowe poświęcone jedynie realizacji prac badawczo-rozwojowymi i służące ich celom,
  • przygotowywanie dokumentacji związanej z prowadzonymi pracami badawczo-rozwojowymi np. okresowych i końcowych raportów.

Prowadzona przez Bank Działalność B+R nie obejmuje działań rutynowych - każdy projekt, inicjatywa lub przedsięwzięcie badawczo-rozwojowe podlega bieżącej, indywidualnej weryfikacji w tym zakresie. Przykładowo, za Działalność B+R nie są uznawane czynności, takie jak wdrożenie rozwiązania, a także te które są realizowane po wdrożeniu wyników Działalności B+R jak np.:

  • poprawianie błędów rozwiązania (debugging), w tym znajdywanie i poprawianie błędów po wdrożeniu rozwiązania informatycznego na środowisko produkcyjne, rutynowe usuwanie błędów w istniejących systemach i programach, nawet jeśli powstały one w wyniku procesu badawczo-rozwojowego;
  • utrzymanie systemu i wsparcie administracyjne systemu informatycznego;
  • obsługa powdrożeniowa związana z utrzymaniem prawidłowego funkcjonowania nowego lub znacząco zmodyfikowanego rozwiązania.

Ponadto, wszelkie czynności, które nie niosą ze sobą postępu technologicznego (np. obejmują wprowadzanie rutynowych lub okresowych zmian do istniejących już produktów), jak i nie pozwalają pozyskać nowej wiedzy (nie są nowatorskie) nie są uznawane przez Bank za Działalność B+R.

W związku z powyższym, w odniesieniu do prowadzonej Działalności B+R Bank zamierza skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., 1036 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) (dalej: „Ulga B+R”). Bank zamierza dokonać odliczenia Ulgi B+R zgodnie z art. 18d oraz 18e ustawy o CIT, a w szczególności zaznacza, że:

  • prowadzona Działalność B+R nie stanowi i nie będzie stanowić badań podstawowych w rozumieniu art. 4a pkt 27 lit. a ustawy o CIT,
  • w ewidencji rachunkowej Bank wyodrębnił koszty Działalności B+R.
  • mając na uwadze, iż Bank uzyskał w 2018 r., a także będzie uzyskiwał w latach następnych przychody z zysków kapitałowych, to odliczeń z tytułu Ulgi B+R Bank zamierza dokonywać tak, iż kwota odliczenia od podstawy opodatkowania kosztów kwalifikowanych w danym roku podatkowym zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy o PDOP nie przekroczy kwoty dochodu uzyskanego przez Bank z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych, tj. odliczenie zostanie dokonane wyłącznie do wysokości dochodów uzyskanych przez Bank z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych,
  • Bank nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT,
  • Bank zamierza odliczyć w ramach Ulgi B+R koszty kwalifikowane zgodnie z art. 18d ust. 5 i 5a ustawy o CIT,
  • Bank zamierza dokonać odliczenia z tytułu Ulgi B+R zgodnie z limitami wskazanymi w art. 18d ust. 7 ustawy o CIT,
  • Bank nie posiada statusu centrum badawczo-rozwojowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

Przepisy dot. Ulgi B+R

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, działalność badawczo-rozwojowa oznacza działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2016 r. do 30 września 2018 r., badania naukowe oznaczały:

  1. badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,
  3. badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

W tym okresie w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczały z kolei nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

Natomiast, zgodnie z nowelizacją art. 4a pkt 27 oraz 28 ustawy o CIT, która weszła w życie z dniem 1 października 2018 r. w związku z wejściem w życie ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. - Przepisy wprowadzające ustawę - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 r., poz. 1669), badania naukowe definiowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT jako badania podstawowe i badania aplikacyjne należy rozumieć odpowiednio zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. 2018 r., poz. 1668, dalej: „Prawo o SWiN”). W konsekwencji, na gruncie znowelizowanego art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, badania naukowe to:

  1. badania podstawowe - rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,
  2. badania aplikacyjne - rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzenie do nich znaczących ulepszeń.

Z kolei, w myśl art. 4a pkt 28 ustawy o CIT znowelizowanego razem z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT, prace rozwojowe oznaczają prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 Prawa o SWiN. Tym samym, prace rozwojowe na gruncie ustawy o CIT oznaczają działalność obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń. W odniesieniu do działalności Wnioskodawcy, ww. nowelizacja wychodzi naprzeciw jego potrzeb z uwagi na fakt, iż nie ograniczyła, a doprecyzowała zakres prac kwalifikowalnych jako badawczo-rozwojowe.

Zgodnie z art. 18d. ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej „kosztami kwalifikowanymi”. Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

W krajach OECD do celów statystycznych w zakresie prac badawczo-rozwojowych stosowany jest ponadto Podręcznik Frascati Manuał 2015 (,,The Measurement of Scientific, Technological and Innovation Activities; Guidelines for Collecting and Reporting Data on Research and Experimental Development, dalej: „Podręcznik Frascati”). Zawiera on proponowane procedury standardowe dla badań statystycznych w zakresie działalności badawczo-rozwojowej. Zgodnie z jego treścią do działalności badawczo-rozwojowej w obszarze IT należy zaliczać:

  • tworzenie nowych systemów operacyjnych lub języków,
  • projektowanie i wdrażanie nowych wyszukiwarek opartych na oryginalnych technologiach,
  • działania zmierzające do rozwiązywania konfliktów w ramach sprzętu lub oprogramowania w oparciu o proces reorganizacji systemu lub sieci,
  • tworzenie nowych lub bardziej wydajnych algorytmów w oparciu o nowe techniki,
  • tworzenie nowych i oryginalnych technik szyfrowania lub zabezpieczeń.

Analogiczne traktowanie wszystkich powyższych czynności jako działalność badawczo-rozwojowa przewidują również polskie przepisy o statystyce publicznej. Zgodnie z objaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do formularza PNT-01 za działalność badawczo-rozwojową w zakresie oprogramowania komputerowego uznaje się przykładowo:

  • badanie właściwości ogólnych algorytmów do obsługi dużych zbiorów danych w czasie rzeczywistym; poszukiwanie alternatywnych metod obliczeniowych,
  • badania ukierunkowane na znalezienie sposobu na zmniejszenie ilości spamu,
  • badania nad stosowaniem przetwarzania informacji w nowych dziedzinach lub w nowy sposób (np. opracowanie nowego języka programowania, nowych systemów operacyjnych, generatorów programu itp.),
  • opracowanie nowego oprogramowania aplikacji i znacznych ulepszeń systemów operacyjnych i programów użytkowych.

Sytuacja Wnioskodawcy:

Jak zostało wskazane opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Bank realizuje i będzie realizować w sposób systematyczny Działalność B+R w ramach projektów, inicjatyw oraz przedsięwzięć badawczo-rozwojowych. W tym kontekście, Bank zamierza skorzystać z Ulgi B+R w celu odliczenia kosztów kwalifikowanych zgodnie z art. 18d ustawy o CIT.

Mając na względzie przedstawiony opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, Bank spełnia warunki skorzystania z Ulgi B+R. Tym samym, warunkiem odliczenia w ramach Ulgi B+R jest by realizowana przez Bank Działalność B+R spełniała definicję działalności badawczo-rozwojowej w rozumieniu art. 4a ust. 26 ustawy o CIT.

W powyższym kontekście należy stwierdzić, iż Działalność B+R prowadzona przez Bank wpisuje się we wszystkie te kryteria. Ma bowiem charakter:

  • nowatorski - Bank pozyskuje (np. poprzez badania preferencji użytkowników, projektowanie prototypowych rozwiązań i ich walidację) i wykorzystuje nową wiedzę do stworzenia nowych technologii, produktów, usług oraz procesów wewnętrznych Banku;
  • twórczy - jest oparta na oryginalnych koncepcjach nowych lub znacząco udoskonalonych usług/produktów, autorskich metodach i scenariuszach;
  • realizowana jest w warunkach niepewności technologicznej - Bank nie ma pewności co do ostatecznego wyniku przedsięwzięć podejmowanych w ramach Działalności B+R - w celu osiągnięcia planowanych rezultatów musi m.in. podjąć się rozwiązania danego problemu badawczego/wyzwania technologicznego, opracować koncepcję produktu/usługi i niezbędną technologię, a następnie je zweryfikować poprzez walidację prototypów - dopiero te działania mogą przyczynić się do wyeliminowania niepewności o charakterze technologicznym;
  • systematyczny - jest prowadzona w sposób zaplanowany i ciągły, posiada swój budżet i zaalokowane zasoby ludzkie i finansowe, a także jest stale monitorowana;
  • powtarzalny, a jej rezultaty są możliwe do odtworzenia i ponownego zastosowania w działalności Wnioskodawcy lub na dalszych etapach rozwoju produktu, usługi lub procesu.

Osoby zaangażowane w Działalność B+R wykonują między innymi następujące zadania, które mają bezpośredni charakter badawczo-rozwojowy:

  • opracowanie koncepcji technicznej, założeń, planów i schematów, a także specyfikacji technicznych i cech docelowego rozwiązania,
  • opracowywanie rozwiązania i metodyki analiz na cele Działalności B+R,
  • projektowanie i modelowanie prototypowego rozwiązania informatycznego,
  • prace programistyczne związane z tworzeniem prototypowych rozwiązań IT - w tym narzędzi, platform i aplikacji,
  • testowanie projektowanych rozwiązań technologicznych, przygotowanie środowisk testowych i projektowanie scenariuszy testowych,
  • prace związane z modyfikacjami rozwiązań IT koniecznymi ze względu na zmiany technologiczne i/lub regulacyjne,
  • opracowywanie rozwiązań technologicznych umożliwiających integrację dotychczasowych programów z nowym oprogramowaniem,
  • działania związane z tworzeniem/rozwojem oprogramowania, prowadzącego do postępów w zakresie koncepcji przekazywania informacji, manipulowania informacjami lub ich prezentowania,
  • opracowanie lub znaczące udoskonalenie modeli matematycznych i statystycznych w celu oceny ryzyka na potrzeby polityki kredytowej (używanych w procesie udzielania kredytów lub pożyczek, oceny zdolności kredytowej).

Jak zostało wskazane w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego. Działalność B+R ma charakter twórczy, jest prowadzona w sposób systematyczny według określonego planu przez specjalnie wybrane pracowników Wnioskodawcy posiadających odpowiednie kompetencje i wykształcenie. Ma ona również na celu zwiększenie zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych lub znacząco udoskonalonych rozwiązań (w tym oprogramowania, technologii, produktów, usług lub procesów). Na podstawie realizowanej Działalności B+R, Bank zapewnia swoim klientom nowe funkcjonalności, znacząco ulepszone moduły i programy. Zatem wynikiem podejmowanej przez Bank Działalności B+R są nowe lub znacząco ulepszone produkty lub usługi. Co więcej, Bank usprawnia również swoje wewnętrzne procesy poprzez wprowadzanie nowych i znacząco ulepszonych procesów, czy technologii.

Reasumując, Wnioskodawca systematycznie realizuje Działalność B+R i będzie ją realizować w najbliższych latach. Działalność B+R obejmuje przede wszystkim prowadzenie projektów, inicjatyw i przedsięwzięć badawczo-rozwojowych w celu zdobycia nowej wiedzy oraz opracowywania nowych bądź znacząco ulepszonych produktów/procesów czy usług.

Jednocześnie w ramach Działalności B+R Wnioskodawca nie prowadzi działań, które Podręcznik Frascati Manuał 2015 wyklucza z działalności badawczo-rozwojowej, w tym m.in. czynności rutynowych związanych z oprogramowaniem niepociągających ze sobą postępu technicznego, rutynowego usuwania błędów (debugging), administrowania platform, serwisów i infrastruktury, utrzymania i wsparcia wdrożonego oprogramowania i aplikacji. W ramach tej działalności Bank nie uwzględnia prac wdrożeniowych, czy późniejszych utrzymaniowych, które mają charakter odtwórczy i nie stanowią Działalności B+R.

Z powyższym procesem badawczo-rozwojowym związana jest nieodłącznie konieczność odpowiedniego planowania i zarządzania Działalnością badawczo-rozwojową w aspekcie naukowo- technicznym, ale też administracyjnym. Działania te są realizowane wyłącznie na cele Działalności B+R i w celu jej prawidłowej realizacji. Zgodnie z pkt 5.38 Podręcznika Frascati (wytycznymi w sprawie gromadzenia i raportowania danych na temat badań i rozwoju (opracowany przez OECD) - uznanym na arenie międzynarodowej standardem prowadzenia analiz B+R i gromadzenia danych na temat B+R), kierowanie projektami B+R oraz ich obsługa administracyjna (w tym zarządzanie personelem) jest kwalifikowane jako wspierająca działalność badawczo-rozwojowa.

Końcowo Wnioskodawca wskazuje, że uznanie prac w zakresie tworzenia i rozwijania oprogramowania, w tym związanych z nimi prac zarządczych i administracyjnych, za działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu ustawy o CIT zostało potwierdzone przez organy podatkowe, przykładowo:

  • przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 19 lutego 2018 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.380.2017.l.JF),
  • przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 27 marca 2017 r. (sygn. 3063-ILPB2.4510.226.2016.3.AO),
  • przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 13 października 2017 r. (sygn. 0111-KDIB1-3.4010.204.2017.1.IZ).

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że realizowana przez Bank Działalność B+R spełnia definicje wskazane w art. 4a pkt 27 oraz pkt 28, a tym samym spełnia definicję działalności badawczo-rozwojowej wskazaną w art. 4a pkt 26 ustawy o CIT.

W tym kontekście, w ocenie Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym prowadzona przez Wnioskodawcę Działalność B+R stanowi działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, co uprawnia do dokonania odliczenia, o którym mowa w art. 18d ust. 1 ustawy o CIT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj