Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.888.2018.2.PRP
z 21 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2018 r. (data wpływu 18 grudnia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 18 lutego 2019 r. (data wpływu 27 lutego 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie lokali przed rejestracją jako podatnik VAT czynny – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 grudnia 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie lokali przed rejestracją jako podatnik VAT czynny. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 lutego 2019 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą od dnia 5 kwietnia 2017 r. pod nazwą ….. Nie był zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiot działalności nie dotyczył najmu krótkoterminowego (PKD 46.39 sprzedaż hurtowa niewyspecjalizowana żywności, napojów i wyrobów tytoniowych) jako miejsce prowadzenia działalności wskazano ….. Wnioskodawca korzystał ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług.

W dniu 17 września 2018 r. Wnioskodawca wraz z małżonką aktem notarialnym Rep. A nr … nabyli na zasadach wspólności majątkowej małżeńskiej 4 lokale mieszkalne przy ul. … za cenę 1.700.000 zł, zawierającą podatek VAT w stawce 8%.

Ponadto Wnioskodawca złożył oświadczenie do aktu notarialnego z dnia 30 października 2018 r. Rep. A nr …, zgodnie z którym nieruchomości nabyte aktem notarialnym

Rep. A … zakupili na cele i w związku z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą pod nazwą ….. Wnioskodawca złożył do Urzędu Skarbowego … wniosek VAT-R o zarejestrowanie go jako podatnika VAT czynnego (rezygnacja ze zwolnienia podmiotowego) i w dniu 31 października uzyskał potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT. W dniu 30 października zarejestrował zmianę przedmiotu wykonywanej działalności w CEIDG m.in. na PKD 55.20.Z - obiekty noclegowe turystyczne i miejsca krótkotrwałego zakwaterowania, wskazując nowe miejsce wykonywania działalności w …, tj. w miejscu położenia nabytych lokali. Wnioskodawca będzie rozliczał podatek od towarów i usług miesięczne.

W dniu 31 października 2018 r. Wnioskodawca zwrócił się do sprzedających z prośbą o wystawienie faktur na sprzedaż lokali podając swój numer NIP. Dostawa nieruchomości udokumentowana została przez sprzedających:

  • Sp. z o.o. fakturą z dnia 18 września 2018 r. Nr … wystawioną na Wnioskodawcę dokumentującą dostawę w dniu 18 września 2018 r., przedmiot dostawy, zapłata zgodnie z aktem notarialnym Rep. A nr … na kwotę brutto 850.000 zł, netto 787.037.04 zł, podatek VAT 62 962,96 zł;
  • …. fakturą z dnia 17 września 2018 r. Nr … wystawioną na małżonków - … dokumentującą dostawę: sprzedaż lokali mieszkalnych zgodnie z aktem notarialnym Repertorium A nr …., na kwotę brutto 850.000 zł, netto 787.037,04 zł, podatek VAT 62.962.96 zł.

Faktury te zostały elektronicznie przesłane do nabywcy w dniu 31 października 2018 r. Wnioskodawca skorygował: notą korygującą z dnia 31 października 2018 r. nr 1/2018 fakturę … w zakresie wpisania prawidłowej daty dostawy towarów 17.09.2018 r., wpisania numeru NIP nabywcy (Wnioskodawcy) oraz prawidłowego przedmiotu dostawy: sprzedaż lokali mieszkalnych zgodnie z aktem notarialnym Repertorium A nr … z dnia 17.09.2018 r. Zaś notą korygującą nr 2/2018 z dnia 31 października br - fakturę …, w zakresie wpisania jako nabywcy Wnioskodawcy, uzupełnienia numeru NIP Wnioskodawcy oraz prawidłowego przedmiotu dostawy sprzedaż lokali mieszkalnych zgodnie z aktem notarialnym Repertorium A nr … z dnia 17.09.2018 r. przesyłając noty korygujące sprzedającym listem poleconym. Noty korygujące zostały doręczone dostawcom w dniach 27 listopada 2018 r. oraz 5 grudnia 2018 r.

Nabyte lokale z dniem 1 listopada 2018 r. Wnioskodawca wprowadził oświadczeniem do majątku przedsiębiorstwa, który to majątek po dokonaniu prac wykończeniowych w lokalach będzie służył w całości czynnościom opodatkowanym.

Od dnia nabycia lokali do dnia wniesienia do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, lokale nie były w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu, nie były też przedmiotem oddania osobom trzecim na podstawie umowy najmu ani innej umowy cywilnoprawnej. Lokale nie były też wykorzystywane dla celów prywatnych Wnioskodawcy ani jego małżonki. Były zakupione z zamiarem ich wykorzystywania w prowadzonej działalności.

W piśmie z dnia 18 lutego 2019 r., stanowiącym uzupełnienie przedmiotowego wniosku, Wnioskodawca wskazał, że został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny z dniem 1 listopada 2018 roku. W zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R, Wnioskodawca wskazał jako okres rozliczeniowy, za który złoży pierwszą deklarację podatkową VAT-7, listopad 2018 roku. Pierwszą deklarację podatkową VAT-7 Wnioskodawca złożył za listopad 2018 roku. Do dnia udzielenia odpowiedzi na wezwanie, Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia lokali, o których mowa we wniosku, w deklaracji VAT-7 za listopad 2018 roku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

W opisanym stanie faktycznym zostało przez Wnioskodawcę postawione pytanie: czy w rozliczeniu za miesiąc listopad 2018 roku przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy zakupie lokali udokumentowane fakturami … oraz …..?

Zdaniem Wnioskodawcy, przysługuje w rozliczeniu za miesiąc listopad 2018 r. prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów (lokali) udokumentowanych fakturami VAT … oraz …..

Uzasadnienie

Podatnicy często dokonują zakupów w momencie uruchamiania działalności gospodarczej, ale jeszcze przed złożeniem w Urzędzie Skarbowym druku VAT-R, który nadaje im status podatników VAT czynnych. Do podstawowych zasad wspólnego systemu VAT należy zasada neutralności podatku dla podatnika. Prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług, wprowadzającej neutralność podatku w życie. Prawo do obniżenia podatku należnego powstaje u wszystkich podatników, jeśli dokonywane zakupy towarów i usług związane są z działalnością opodatkowaną, a warunek rejestracji jest niezbędny wyłącznie do skorzystania przez podatnika z prawa do obniżenia podatku należnego - na co wskazuje Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 21 grudnia 2006 r. (sygn. Akt I FSK 378/06) (...). Sąd zauważył, że treść dyrektywy oraz orzecznictwo TSUE wyraźnie określa, że decydującym o prawie podatnika do skorzystania z obniżenia podatku należnego o wynikający z faktur podatek naliczony jest powstanie obowiązku podatkowego w odniesieniu do podatku podlegającego odliczeniu oraz związek zakupu z działalnością opodatkowaną przy spełnieniu warunków formalnych związanych z realizacją tego prawa, opisanych w art. 18 VI dyrektywy (posiadanie faktury). Nie można w związku z tym podzielić stanowiska, że brak rejestracji jako podatnika VAT czynnego w okresie rozliczeniowym, w którym powstało prawo do obniżenia podatku należnego, uniemożliwia podatnikowi skorzystanie z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących czynności opodatkowane, gdyż stanowiłoby to zaprzeczenie, wynikającej z art. 4 VI dyrektywy, zasady neutralności podatku VAT”.

Zdaniem Wnioskodawcy, o prawie do odliczenia nie decyduje w związku z tym sama data dokonania zakupów, lecz posiadanie statusu podatnika VAT czynnego z chwilą wykazania odliczenia, czyli złożenia deklaracji VAT-7.

Z brzmienia przepisu art. 86 ust. 1 i 2 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług wynika bowiem, że podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług wykorzystywanych w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem dokonanie zakupów przed rejestracją do VAT nie odbiera mu prawa do odliczenia tego podatku. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wykazanych na fakturach zakupowych. Ponadto obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (art. 88 ust. 4 ustawy o VAT).

Z powyższego nie wynika, by posiadanie statusu podatnika VAT czynnego było niezbędne w momencie otrzymania faktury zakupowej. W konsekwencji, wystarczające dla ustalenia prawa do odliczenia jest zarejestrowanie na dzień złożenia rozliczenia podatku (deklaracji VAT-7). Tak uznał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej, sygn. akt IPTPP2/443-509/11-4/BM.

W konsekwencji uznać należy, że podatnik nabywa prawo do odliczenia z chwilą uzyskania statusu podatnika VAT czynnego, którym staje się w momencie przeprowadzenia pierwszych inwestycji związanych z przyszłą działalnością gospodarczą. Nabyte przez Wnioskodawcę lokale będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych w zakresie najmu krótkoterminowego.

Tym samym spełniony został podstawowy wymóg materialny. Także wymóg formalny – tj. udokumentowanie zakupu fakturą VAT, został przez Wnioskodawcę spełniony. Wnioskodawca jest też zarejestrowany toteż nie ma przeciwwskazań do odliczenia przez niego podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup lokali.

Stanowisko to znajduje także oparcie w orzecznictwie TSUE - chociażby w sprawach C-400/98, czy też C-268/83. Trybunał uznał, że prawo do odliczenia jest nabywane z momentem uzyskania statusu podatnika, którym podmiot staje się w momencie przeprowadzenia pierwszych inwestycji (zakupu towarów i usług) związanych z przyszłą działalnością gospodarczą. Zdaniem Trybunału prawo to nie zależy od formalnego uznania statusu podatnika przez organy podatkowe, tj. od rejestracji.

Analogicznie uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 27 września 2017 r. 0114-KIDP1-1.4012.366.2017.1.JO. Na poparcie przedstawionego wyżej stanowiska wskazują również następujące interpretacje: Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KIDP1-3.4012.197.2018.1, Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 listopada 2012 r. Nr IPPP2/443-890/12-4/AK, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 6 października 2015 r. Nr IPTPP2/4512-365/15-4/KK, Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 9 grudnia 2011 r. Nr IPTPP2/443-509/11-4/BM.

W ocenie Wnioskodawcy nie stanowi także przeszkody w odliczeniu podatku naliczonego z faktury wystawionej na oboje małżonków, pomimo, że jedynie Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą.

Prawo do odliczenia będzie wynikać z całego przebiegu operacji gospodarczej. Sam fakt, że przedmiotem nabycia były 4 różne lokale wskazuje, że celem zakupu nie było zabezpieczenie własnych potrzeb mieszkaniowych, lecz zamiar gospodarczy. Podobnie krótki okres od dnia nabycia nieruchomości do dnia ich wprowadzenia do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy oraz nie wykorzystywanie ich do celów osobistych.

Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach z dnia 30 marca 2004 r. (FSK 83/040) oraz 21 kwietnia 2004 r. (FSK 69/04) czy też z dnia 8 czerwca 2004 r. (FSK 157/04) sformułował tezę, w myśl której „zakup dokonany przez małżonków i udokumentowany fakturą nie powoduje utraty prawa do odliczenia podatku naliczonego w sytuacji, gdy tylko jeden z małżonków jest podatnikiem podatku od towarów i usług”. Takie stanowisko prezentują także organy podatkowe, w szczególności w interpretacji podatkowej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej nr 0112-KDIL2-3.4012.561.2018.1.IP.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy jest w całości prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe uprawnienie podatnika dotyczące obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarte zostało w art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie, z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Zatem w podatku od towarów i usług obowiązuje zasada tzw. „niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego”. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia, nie musi czekać, aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Na podstawie art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Zgodnie z art. 86 ust. 11 ustawy, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a (art. 86 ust. 13 ustawy).

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dokumentujących zakupy związane z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą, wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. W stosunku do faktur lub dokumentów celnych podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy po otrzymaniu faktury lub dokumentu celnego, będącego podstawą odliczenia lub za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują określone sytuacje, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnione są generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Ograniczenia te zawarte są w art. 88 ustawy.

Stosownie do postanowień art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Wskazany powyżej przepis ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje sankcję w postaci pozbawienia podatnika prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego w razie niezarejestrowania się, ale nie wskazuje wprost, z jakim momentem - z punktu widzenia niemożności odliczenia podatku naliczonego - należy wiązać status podatnika (zarejestrowany czy nie). Z art. 88 ust. 4 ww. ustawy nie wynika bowiem, aby do nabycia uprawnienia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego koniecznym było posiadanie statusu podatnika VAT czynnego w momencie otrzymania faktury. Podatnik nabywa więc prawo do odliczenia podatku naliczonego w momencie otrzymania faktury, lecz aby uprawnienie to zrealizować musi posiadać status podatnika VAT czynnego.

Zatem prawo do obniżenia podatku należnego może być realizowane przez podatnika w ściśle określonym czasie, pod warunkiem spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, tj. istnienia związku między zakupami i prowadzoną działalnością opodatkowaną.

Na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Z kolei zgodnie z ust. 3 ww. artykułu, podmioty wymienione w art. 15, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Stosownie do art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych podanych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako „podatnika VAT czynnego”, a w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”, i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie.

Natomiast na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Wzór dokumentu VAT-R zgłoszenia rejestracyjnego w zakresie podatku od towarów i usług oraz dokumentu VAT-5 potwierdzającego zarejestrowanie podmiotu jako podatnika VAT określone zostały rozporządzeniem Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 27 grudnia 2016 r. w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 2301). Rejestracja następuje zatem w momencie zgłoszenia rejestracyjnego, tj. złożenia w urzędzie skarbowym druku VAT-R. Z tym momentem podmiot uzyskuje formalne znamiona statusu podatnika podatku od towarów i usług i od tego dnia przysługuje mu prawo do odliczania podatku naliczonego od dokonywanych zakupów. Przepisy podatku VAT nie wiążą możliwości rejestracji podmiotu jako podatnika VAT czynnego z kwestią rejestracji tego podmiotu w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEiDG).

Należy rozróżnić moment powstania prawa do odliczenia od momentu skorzystania z tego prawa. Jego realizacja następuje poprzez złożenie deklaracji podatkowej, wyrażającej wolę skorzystania przez podatnika z prawa do odliczenia i aby skutecznie zrealizować już powstałe uprawnienie, podatnik musi usunąć – najpóźniej przed skorzystaniem z tego prawa – wszelkie przesłanki negatywne, w tym brak rejestracji, który uniemożliwia identyfikowanie go jako podatnika.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca nabył lokale w dniu 17 września 2018 r., faktury dokumentujące ww. zakup otrzymał w dniu 31 października 2018 r., z dniem 1 listopada 2018 roku, Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz z tym samym dniem wprowadził nabyte lokale do majątku przedsiębiorstwa. Jak wskazał Wnioskodawca nabyte lokale będą służyły w całości czynnościom opodatkowanym. Od dnia nabycia do dnia wniesienia do przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, lokale nie były w żaden sposób wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych, niepodlegających opodatkowaniu, nie były też przedmiotem oddania osobom trzecim na podstawie umowy najmu ani innej umowy cywilnoprawnej. Lokale nie były też wykorzystywane dla celów prywatnych Wnioskodawcy ani jego małżonki.

Mając na uwadze całokształt okoliczności w sprawie należy stwierdzić, że skoro przedmiotowe lokale zostały nabyte w celu wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem VAT i nie były wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to w świetle wyżej powołanych przepisów art. 86 ust. 10, ust. 10b pkt 1, ust. 11 ustawy Wnioskodawca mógł dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur nr …. oraz …. dokumentujących nabycie lokali w rozliczeniu za miesiąc listopad 2018 r.

Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Okoliczność, że nabyte lokale przed dniem rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego nie były wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT przyjęto jako element opisu sprawy i tut. Organ nie dokonywał oceny w tym zakresie. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Odnośnie natomiast powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj