Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-3.4010.632.2018.2.MO
z 8 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 17 grudnia 2018 r. (data wpływu 20 grudnia 2018 r.), uzupełnionym 6 marca 2019 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy płatności otrzymywane przez Spółkę na podstawie Umowy, zarówno płatność zaliczkowa jak i płatności refundacyjne stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop –jest nieprawidłowe,
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop – jest prawidłowe,

(pytanie oznaczone we wniosku nr 1).

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2018 r., wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia czy płatności otrzymywane przez Spółkę na podstawie Umowy, zarówno płatność zaliczkowa jak i płatności refundacyjne stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania, ujmowany w przychodach Spółki w dacie otrzymania. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych dlatego pismem z 6 lutego 2019 r., Znak: 0111-KDIB1-3.4010.632.2018.1.MO wezwano do jego uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano 20 lutego 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. jest wiodącym dostawcą usług z zakresu malowania, lakierowania proszkowego elementów metalowych (takich jak aluminium) oraz obróbki blach.

W 2017 r. Wnioskodawca zawarł z Centrum Przedsiębiorczości (dalej: „CP”) umowę o dofinansowanie projektu (dalej: „Umowa”) „...” (dalej: „Projekt”).

Umowa została zawarta w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014 - 2020, 1 Osi Priorytetowej Gospodarka wiedzy, Działanie 1.2. Badania i innowacje w przedsiębiorstwach, Poddziałanie 1.2.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Umowa przewiduje, że termin zakończenia projektu ustala się na 30 sierpnia 2020 r. (z tym, że Wnioskodawca wystąpił o przedłużenie terminu o ok. pół roku).

Projekt realizowany jest w ramach zawartej i obowiązującej umowy Partnerskiej z partnerami: X Sp. z o.o. oraz Politechniką Y.

Ponadto, w projekcie współudział bierze Instytut X, który wynika z wyboru Instytutu jako podwykonawcy zlecenia badawczego.

Z punktu widzenia zakresu i przedmiotu projektu, koszty ponoszone w toku realizacji projektu zaliczane są, zgodnie z nomenklaturą Centrum Przedsiębiorczości, do kosztów związanych z prowadzonymi badaniami przemysłowymi oraz prac rozwojowych.

Zgodnie z ww. nomenklaturą - na podstawie nieobowiązującej już ustawy o zasadach finansowania nauki - badania przemysłowe to badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Prace rozwojowe - zgodnie z ww. ustawą - to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

  1. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,
  2. opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W ramach Projektu Wnioskodawca będzie ponosił przede wszystkim następujące koszty:

  1. koszty wynagrodzeń osób dedykowanych do prowadzenia projektu (obecnie 3 osoby zatrudnione w niepełnym wymiarze godzin) oraz koszty składek z tytułu wynagrodzenia, określonych w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek,
  2. koszty usług zewnętrznych, w tym koszty wynagrodzenia Instytutu X, koszty usług doradczych (np. badania rynku, opracowania studium wykonalności, usług prawnych), itp.
  3. koszty przygotowania, dostawy, montażu, dostosowania itp. modelu pilotażowej linii produkcyjnej,
  4. koszty materiałów, surowców itp.,
  5. pozostałe koszty (np. koszty delegacji, materiałów biurowych itp.).

Spółka prowadzi ewidencję kosztów poniesionych w związku z realizowanymi pracami badawcy (Projektem), na podstawie której jest w stanie wiarygodnie określić ich wysokość. Ponadto, dla celów rozliczeniowych Spółka prowadzi kompletną i szczegółową dokumentację realizowanych w ramach Projektu prac. Dokumenty te będą obejmować m.in. faktury i inne dokumenty potwierdzające nabycie towarów i usług niezbędnych do realizacji Projektu, w tym stworzenia pilotażowej linii produkcyjnej, dokumentację techniczną, raporty i analizy z przeprowadzanych w ramach Projektu prac badawczych i zakończonych zadań, szczegółowe harmonogramy oraz ewentualne późniejsze zgłoszenia do Urzędu Patentowego.

Rezultatami realizacji prowadzonych w ramach Projektu prac rozwojowych - w przypadku pozytywnego rezultatu - będą:

  • powstanie innowacyjnej technologii pozwalającej na nakładanie nowej, antykorozyjnej powłoki lakierniczej, co pozwoli na wydłużenie cyklu życia produktów metalowych w trudnych warunkach klimatycznych,
  • stworzenie pilotażowej linii produkcyjnej, pozwalającej na wykorzystanie wypracowanej wiedzy w praktyce,
  • dokonanie ewentualnych zgłoszeń w Urzędzie Patentowym.

Dla celów rozliczeniowych Projektu Spółka posiada odrębny rachunek bankowy, na który wpływają poszczególne płatności w formie refundacji. Dodatkowo, do rozliczania otrzymanych płatności zaliczkowych Spółka posiada wyodrębniony rachunek bankowy (jest on wyszczególniany we wniosku o płatność zaliczkową), z którego mogą być dokonywane wyłącznie transakcje dotyczące wydatkowania i rozliczania dofinansowania otrzymanego przez Wnioskodawcę w formie zaliczki.

Całkowita wartość wydatków kwalifikowanych wynosi 8.683.327,63 PLN, z czego kwota dofinansowania (wydatki inwestycyjne) wynosi 5.301.430,21 PLN, z czego, zgodnie z umową, kwota dofinansowania przysługująca Spółce to 5.293.869,41 PLN. Zgodnie z harmonogramem składania wniosków o płatność zaliczka wyniesie 2.650.715,10 PLN, a refundacja poniesionych kosztów to 2.650.715,11 PLN.

Dla celów bilansowych koszty kwalifikowane gromadzone są na koncie zespołu „6”, które w zależności od końcowych efektów projektu zostaną zakwalifikowane jako WNiP (zakończone prace badawczo-rozwojowe) i amortyzowane bilansowo przez okres nie dłuższy niż 5 lat lub obciążą w całości wynik finansowy. Konto to zostało podzielone analitycznie według zadań wynikających z harmonogramu do Umowy z CP.

W 2017 r. Wnioskodawca poniósł nakłady w wysokości 148.410,32 PLN. W 2018 r. wartość nakładów wyniosła 32.220,01 PLN. Koszty te nie zostały ujęte w kosztach podatkowych. Wnioskodawca po potwierdzeniu prawidłowości stanowiska dokona stosownych korekt rozliczeń podatkowych.

Ponadto, Wnioskodawca oświadcza, że nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a UPDOP.

W uzupełnieniu wniosku z 27 lutego 2019 r. (data wpływu do tut. Organu 6 marca 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że:

  • środki dotacji pochodzą wyłącznie z budżetu UE . Zgodnie z umową o dofinansowanie przez dofinansowanie rozumie się współfinansowanie UE (środki EFRR- Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), którymi są środki pochodzące z budżetu środków europejskich, o którym mowa w art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późniejszymi zmianami).
  • Wnioskodawca jest beneficjentem dofinansowania.
  • Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego (zgodnie z umową o dofinansowanie, rachunkiem bankowym Ministerstwa Finansów jest rachunek prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego, służący do obsługi środków EFRR).

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytanie:

Czy płatności otrzymywane przez Spółkę na podstawie Umowy, zarówno płatność zaliczkowa jak i płatności refundacyjne stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania, ujmowany w przychodach Spółki w dacie otrzymania? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymywane płatności, zarówno płatność zaliczkowa, jak i płatności refundacyjne stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 UPDOP, ujmowany w przychodach w dacie otrzymania, zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 1 UPDOP.

Pytanie nr 2: Ponoszone przez Wnioskodawcę w ramach Projektu koszty prac rozwojowych zgodnie z art. 15 ust. 4a UPDOP - w zależności od decyzji podatnika - mogą zostać uznane za koszty uzyskania przychodu albo w miesiącu, w którym zostały poniesione albo począwszy od tego miesiąca w równych częściach w okresie nie dłuższym niż 12 miesięcy, albo jednorazowo w roku podatkowym, w którym zostaną zakończone, albo poprzez - pod pewnymi warunkami - odpisy amortyzacyjne. Zatem, Spółka jest uprawniona do rozpoznawania kosztów prac rozwojowych w miesiącu w którym zostały poniesione, tj. w miesiącu, w którym zostaną ujęte w księgach rachunkowych.

W opinii Spółki, otrzymywane płatności, zarówno płatność zaliczkowa, jak i płatności refundacyjne stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i pkt 52 UPDOP, ujmowany w przychodach w dacie otrzymania, zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 12 ust. 1 pkt 1 UPDOP.

Stosownie do postanowień art. 12 ust. 1 pkt 1 UPDOP przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

UPDOP w art. 17 ust. 1 zawiera szereg zwolnień przychodów od podatku dochodowego, w tym za przychody zwolnione uznaje w punktach 47 i 52 odpowiednio:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach;
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymanymi z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Dlatego bezspornym jest, że płatności otrzymywane przez Spółkę na podstawie postanowień Umowy - zarówno zaliczkowa jak i refundacyjne - są przychodem wolnym od podatku, rozpoznawanym w przychodach w dacie otrzymania (tj. wpływu na rachunek bankowy Spółki).

Stanowisko to znajduje potwierdzenie przykładowo w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej (dalej: „DIS”) w Łodzi z 25 lutego 2013 r. (nr IPTPB3/423-436/12-3/KJ): „Użycie w powyższym przepisie [Spółka: art. 12 ust. 1 pkt 1 UPDOP] sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu pieniężnego jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela. Co do zasady więc, o zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów danej osoby prawnej decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa podatnika, a więc takie którymi podmiot może rozporządzać jak właściciel.

W związku z powyższym, otrzymana kwota dofinansowania stanowi przychód podatkowy Spółki dacie jej otrzymania (art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych). Przychód ten jednak korzystać będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 i art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W myśl ww. przepisów, wolne od podatku są odpowiednio:

  • dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach (art. 17 ust. 1 pkt 47),
  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców (art. 17 ust. 1 pkt 52).”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w części za prawidłowe, a w części za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1036 z późn. zm., dalej: „updop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Użycie w powyższym przepisie sformułowania „otrzymane” oznacza, że momentem powstania przychodu jest moment otrzymania, czyli wpływu bezpośrednio do majątku podatnika, względnie na jego rachunek, wymienionych środków, skutkującego powstaniem po stronie podatnika możliwości dysponowania tymi środkami. W obrocie bezgotówkowym będzie to dzień uznania rachunku bankowego podatnika jako rachunku wierzyciela.

Otrzymywane przez podatników dofinansowania spełniają co do zasady warunek uznania ich za przychód.

W myśl art. 7 ust. 1 updop, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

W art. 17 updop, wymienione są dochody, które na mocy tego przepisu korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 updop, stanowi, że wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 52 updop, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku Gospodarstwa Krajowego, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2017 r. zawarł z Centrum Przedsiębiorczości umowę o dofinansowanie projektu „X”.

Umowa została zawarta w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, 1 Osi Priorytetowej Gospodarka wiedzy, Działanie 1.2. Badania i innowacje w przedsiębiorstwach, Poddziałanie 1.2.1 Projekty badawczo-rozwojowe przedsiębiorstw, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Umowa przewiduje, że termin zakończenia projektu ustala się na 30 sierpnia 2020 r. (z tym, że Wnioskodawca wystąpił o przedłużenie terminu o ok. pół roku). Projekt realizowany jest w ramach zawartej i obowiązującej umowy Partnerskiej z partnerami: X Sp. z o.o. oraz Politechniką Y. Ponadto, w projekcie współudział bierze Instytut X, który wynika z wyboru Instytutu jako podwykonawcy zlecenia badawczego. Ponadto, Wnioskodawca wskazał, że:

  • środki dotacji pochodzą wyłącznie z budżetu UE . Zgodnie z umową o dofinansowanie przez dofinansowanie rozumie się współfinansowanie UE (środki EFRR- Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego), którymi są środki pochodzące z budżetu środków europejskich, o którym mowa w art. 117 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885 z późniejszymi zmianami).
  • Wnioskodawca jest beneficjentem dofinansowania.
  • Wnioskodawca otrzymuje dofinansowanie za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego (zgodnie z umową o dofinansowanie, rachunkiem bankowym Ministerstwa Finansów jest rachunek prowadzony przez Bank Gospodarstwa Krajowego, służący do obsługi środków EFRR).

Rozważając charakter środków finansowych, które Wnioskodawca jako Beneficjent otrzymał na realizację projektu dofinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach omawianego programu, należy odnieść się do art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t.j. Dz.U. z 2018 r., poz. 1307 z późn. zm.), zgodnie z którym sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2077 z późn. zm.) określa, że środkami publicznymi są środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 przywołanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o „środkach europejskich” – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4 i 5a-5c czyli m.in.:

  1. środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b;
  2. niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
    1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego,
    2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
    3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy.

Ustawa o finansach publicznych wprowadziła z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, co do zasady, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16 ww. ustawy, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d i pkt 6 (…), po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Z kolei, na mocy art. 112 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, wydatki budżetu państwa są przeznaczone w szczególności na wkład krajowy na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich (…).

Na mocy art. 117 ust. 1 cyt. ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej (…).


W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej. Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 124 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, wydatki budżetu państwa dzielą się m.in. na dotacje i subwencje (pkt 1) oraz wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2, w tym wydatki budżetu środków europejskich (pkt 6).

Zgodnie z art. 186 ustawy o finansach publicznych, wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Przepis art. 187 ww. ustawy określa, że za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Na mocy art. 188 ust. 1 wskazanej ustawy, podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Instytucja, o której mowa w ust. 1, informuje właściwego dysponenta części budżetowej o zleceniach płatności przekazywanych do Banku Gospodarstwa Krajowego, a w przypadku programów finansowanych z udziałem środków europejskich, dla których instytucją zarządzającą lub pośredniczącą jest zarząd województwa, także zarząd województwa (art. 188 ust. 4 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 192 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, Minister Finansów przekazuje na rachunki w Banku Gospodarstwa Krajowego środki na płatności na rzecz beneficjentów, a w przypadku Wspólnej Polityki Rolnej – na rzecz agencji płatniczych, o których mowa w odrębnych ustawach.

Natomiast, zgodnie z art. 200 ust. 1 ww. ustawy, obsługę bankową płatności prowadzi Bank ... w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Przepis art. 202 ust. 1 ww. ustawy określa, że środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu są gromadzone na wyodrębnionych rachunkach bankowych.

Biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa a także przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego, z którego wynika, że Wnioskodawca, jako beneficjent w związku z realizacją projektu na prowadzenie określonych prac badawczo-rozwojowych, który to projekt realizowany będzie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa X na lata 2014-2020, otrzyma dofinansowanie pochodzące ze środków europejskich, stwierdzić należy, że dofinansowanie to (zarówno płatność zaliczkowa jak i płatności refundacyjne) stanowić będzie przychód ujmowany w przychodach Spółki w momencie otrzymania, który korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop.

Tym samym, stanowisko Spółki w zakresie ustalenia, czy płatności otrzymywane przez Spółkę na podstawie Umowy, zarówno płatność zaliczkowa jak i płatności refundacyjne stanowić będą przychód zwolniony z opodatkowania:

  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop – należy uznać za nieprawidłowe,
  • na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 updop – należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2-5 wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2018 r., poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj