Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.14.2019.1.MH
z 4 marca 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018r., poz. 800, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2019 r. (data wpływu 8 stycznia 2019 r.) uzupełnionym pismami z dnia 13 lutego 2019 r. (data wpływu) i dnia 21 lutego 2019 r. (data wpływu), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn. „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 stycznia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn. „…”.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 13 lutego 2019 r. o wskazanie adresu elektronicznego e-PUAP oraz dnia 21 lutego 2019 r. o przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina (dalej „Gmina/Wnioskodawca”) wykonuje zadania nałożone na nią odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których została powołana. Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 poz. 446, późn. zm.), do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Natomiast w art. 7 wyżej cyt. ustawy ustawodawca wymienia zakres zadań własnych gminy, do których należy prowadzenie spraw wodociągów i zaopatrzenia w wodę oraz kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych (art. 7 ust. 1 pkt 3). Swoje zadania wskazane w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym realizuje przy pomocy własnej jednostki organizacyjnej - Gminnego Zakładu (dalej: „Zakład”), który jest samorządowym zakładem budżetowym w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r. poz. 2077, z późn. zm.)

Z dniem 1 stycznia 2017 r. Gmina scentralizowała się w zakresie rozliczeń podatku od towarów i usług VAT w związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 (zgodnie, z którym gminna jednostka organizacyjna, której działalność nie spełnia kryterium samodzielności w rozumieniu art. 9 ust. 1 dyrektywy 2006/112WE, nie może być uznana za podatnika podatku od wartości dodanej odrębnie od gminy, w której skład jednostka ta wchodzi) i Uchwałą NSA z dnia 26 października 2015 r. sygn. akt I FPS 4/15 (w której NSA wskazał, że pomimo większego niż jednostki budżetowe stopnia samodzielności zakładu budżetowego, nie może on być uznany za odrębnego od gminy podatnika VAT, nie spełnia bowiem warunków pozwalających na to - nie jest bowiem wystarczająco samodzielny), a w konsekwencji przyjętej ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 1454).

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 - Oś 5 Ochrona środowiska, Działanie 5.3 Ochrona zasobów wodnych, Poddziałanie 5.3.2 Gospodarka wodnokanalizacyjna - projektu pn. „…”. Wnioskodawcą projektu jest Gmina z siedzibą ………. Jednostką realizującą projekt jest zakład budżetowy Gminy. W dniu 18 grudnia 2017 r. Gmina podpisała umowę o dofinansowanie projektu pn.: „…” z Zarządem Województwa. W umowie zawarto planowane zakończenie inwestycji w dniu 28 czerwca 2019 r. Całkowita wartość projektu wynosi ……… zł. Instytucja Zarządzająca RPO W przyznała dofinansowanie w wysokości ………. zł. Wkład własny beneficjenta wynosi ……… zł.

Inwestycja będzie zlokalizowana na terenie miejscowości … Gmina ta stanowi część powiatu i zajmuje obszar o powierzchni około 40 km2. Gmina położona jest w bezpośrednim sąsiedztwie budowanego zbiornika, a częściowo w czaszy zbiornika. Obszar gminy podzielony jest na pięć sołectw. W obecnym stanie wszystkie miejscowości wchodzące w skład Gminy są zaopatrzone w sieć wodociągową i częściowo w sieć kanalizacji sanitarnej. Na terenie Gminy za obsługę i zarządzanie istniejącą infrastrukturą wodno-ściekową odpowiedzialny jest Gminny Zakład powstały 02 stycznia 2007 r. Przedmiotem działalności Zakładu jest wykonywanie zadań własnych JST w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb ludności w drodze świadczenia usług tj.: zaopatrzenia w wodę, produkcji i sprzedaży wody, eksploatacji, modernizacji, budowy, rozbudowy, remontu i usuwania awarii urządzeń wodociągowych oraz ich przyłączy; odbioru, oczyszczania i odprowadzania ścieków komunalnych, eksploatacji, modernizacji, budowy, rozbudowy, remontu i usuwania awarii urządzeń kanalizacyjnych oraz ich przyłączy.

Na terenie Gminy Gminny Zakład obsługuje ok. 54 km sieci wodociągowych. Istniejąca sieć wodociągowa pozwala na zaopatrzenie w wodę odbiorców indywidualnych oraz obiekty użyteczności publicznej i posiada wystarczającą przepustowość w związku z czym potrzeby ludności w zakresie zaopatrzenia w wodę są całkowicie zaspokajane. Gmina korzysta z trzech, własnych ujęć wody: i dwóch stacji uzdatniania wody. Gmina nie posiada w pełni zorganizowanego systemu odprowadzania oczyszczania ścieków komunalnych. Na terenie Gminy w zbiorczą sieć kanalizacji sanitarnej uzbrojona jest część miejscowości… W związku z powyższym ścieki, z części Gminy nieobjętej systemem kanalizacyjnym, są gromadzone w zbiornikach bezodpływowych tzw. szambach i wywożone taborem asenizacyjnym. Wyjątkiem jest 1 biologiczna oczyszczalnia ścieków. Na terenie Gminy funkcjonuje około 51 km zbiorczej sieci kanalizacyjnej, która obsługuje 917 budynków mieszkalnych. Sieć kanalizacyjna w miejscowości … odprowadza ścieki do oczyszczalni o średniej przepustowości 672 m3/d.

Gminę należy zaliczyć do obszarów o niewystarczająco rozwiniętym systemie sieci wodno-kanalizacyjnym. Głównym problemem związanym z przedmiotowym projektem dla omawianej grupy beneficjentów są duże ilości nieoczyszczonych ścieków bytowych, które trafiają do środowiska i mają znaczący wpływ na jakość wód powierzchniowych i głębinowych. Mając na uwadze sąsiedztwo zbiornika należy ograniczyć ilość zanieczyszczeń, które trafiają do zbiornika. Część gospodarstw z terenu Gminy posiada zbiorniki na nieczystości płynne, jednakże nie są one w 100% szczelne co skutkuje przedostawaniem się do gruntu ścieków. Koszty wywozu 1m3 ścieków taborem asenizacyjnym również są dużo większe niż 1m3 ścieków odprowadzanych systemem kanalizacji, dlatego następują nielegalne zrzuty ścieków do pobliskich rowów i pól. Realizacja przedmiotowego zadania pozwoli rozwiązać powyższe problemy, a tym samym przyczyni się do poprawy jakości wód powierzchniowych, podziemnych oraz gleb.

Potrzeba realizacji omawianego przedsięwzięcia wynika z następujących przesłanek:

  • podniesienia poziomu standardu życia mieszkańców Gminy;
  • rozwoju obszarów wiejskich na terenie Gminy;
  • poprawy środowiska naturalnego poprzez ograniczenie przedostawania się substancji zagrażających zdrowiu i życiu do wód i gleb;
  • wzrostu liczby osób korzystających z systemu sieci kanalizacyjnej na terenie Gminy.

Charakterystyczne problemy przedmiotu inwestycji:

  • brak i niewystarczający dostęp do sieci kanalizacyjnej mieszkańców jak również przedsiębiorców i instytucji publicznych;
  • negatywnych wpływów braku i złego stanu sieci kanalizacji na środowisko naturalne miejscowości objętych przedmiotową inwestycją.

W ramach inwestycji powstanie:

  • sieć kanalizacji sanitarnej grawitacyjnej wraz z przyłączami: o długości około 7,3 km z rur PVC Dz 160-200 mm z niezbędnym uzbrojeniem na sieci w postaci studzienek betonowych i tworzywowych (przelotowe, połączeniowe, kaskadowe, przyłączeniowe, rozprężne),
  • rurociąg tłoczny: o długości około 0,3 km z rur PE Dz90 mm wraz z niezbędnym uzbrojeniem na sieci (studzienki z armaturą odcinającą, odpowietrzającą i odwadniającą),
  • kompletna sieciowa pompownia ścieków: z polimerobetonu o średnicy Ø 1200 mm, Q=4 l/s wraz ze wszystkimi niezbżdnymi elementami tj. dojazdem, utwardzeniem i odwodnieniem terenu, zasilaniem elektrycznym, sterowaniem, monitoringiem, oświetleniem, ogrodzeniem

(w tym brama wjazdowa min 3,5 m), armaturą odcinającą, spustową.

Projektowane przyłącza kanalizacyjne będą wykonywane zgodnie z definicją przyłącza, czyli do granicy działki, zakończone studzienką. Bez podpięcia bezpośredniego do budynku. Część projektowanej inwestycji znajduje się poza aglomeracją. Koszty związane z jej budową zostały uwzględnione w kosztach niekwalifikowanych (długość kanalizacji poza aglomeracją 1.824 m).

Celem głównym inwestycji jest: Wzmocnienie stanu bezpieczeństwa ekologicznego zbiornika wodnego poprzez budowę kanalizacji sanitarnej. Budowa sieci kanalizacyjnej pozwoli na zmniejszenie dystansu konkurencyjnego Gminy w stosunku bardziej rozwiniętych regionów Polski i Unii Europejskiej w szczególności do miast. Realizacja inwestycji przyczyni się do podniesienia atrakcyjność i znaczenia Gminy w województwie ………

Podjęte w ramach projektu działania prowadzą do osiągnięcia pożądanych rezultatów do jakich można zaliczyć:

  • odprowadzanie ścieków bytowych z zabudowań (budowa nowej sieci kanalizacyjnej);
  • poprawę standardów życia lokalnej społeczności poprzez tworzenie dostępu do podstawowej infrastruktury społecznej (osoby korzystające z ulepszonego oczyszczania ścieków);
  • poprawę stanu środowiska naturalnego poprzez redukcję zanieczyszczeń wód podziemnych i powierzchniowych;
  • poprawę atrakcyjności inwestycyjnej - wzrost wartości gruntów na obszarze objętym projektem oraz stworzenie infrastruktury technicznej sprzyjającej rozwojowi małej i średniej przedsiębiorczości.

Powstała w ramach inwestycji infrastruktura zostanie przekazana w użytkowanie do Gminnego Zakładu protokołem przekazania. Po zakończeniu inwestycji ścieki będą odprowadzane od indywidualnych odbiorców. Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków od mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami za pośrednictwem zakładu budżetowego.

Faktury dotyczące realizacji projektu wystawiane są na Gminę - Gminny Zakład, natomiast towary i usługi związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej związane będą z wykonaniem czynności opodatkowanych. Powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług odpłatnych, tj. odprowadzanie ścieków od mieszkańców Gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Opłaty związane z odbiorem ścieków inkasować będzie Gmina, która jest czynnym podatnikiem VAT, za pośrednictwem Zakładu. Faktury dla odbiorców wystawiane będą przez Gminę - Gminny Zakład. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (przeformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Jeżeli Gmina będzie prowadziła w związku z ww. inwestycją tylko i wyłącznie sprzedaż opodatkowaną, czy ma związku z tym prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych, związanych z budową infrastruktury kanalizacyjnej przy współudziale środków z RPO?

Zdaniem Wnioskodawcy, przy ww. projekcie Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów związanych z realizacją ww. inwestycji, gdyż w tym zakresie działa w charakterze podatnika VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U.2016.710 t.j. ze zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, a tym samym spełnia przesłanki z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, który mówi że prawo do odliczenia podatku VAT występuje wyłącznie gdy świadczone usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W konsekwencji posiada prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dotyczących zakupów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu. W wyżej wymienionym projekcie będzie występować tylko i wyłącznie sprzedaż opodatkowana, zatem istnieje prawo do odliczenia podatku VAT. Działalność prowadzona w ramach tego projektu jest całkowicie odpłatna. W konsekwencji Gmina będzie mieć prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony związany z ww. zakupami, ponieważ efekty tych prac będą służyć czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług, bowiem w tym zakresie działa ona w charakterze podatnika.

Analizując treść wyżej powołanych przepisów prawa, zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację zadania. Bowiem spełnione zostały wszystkie przesłanki określone w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a opisana inwestycja związana jest z wykonywaniem czynności opodatkowanych - odpłatnym świadczeniem usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zostanie spełniony, ponieważ Gmina za pośrednictwem Zakładu, w związku z wykonywaniem usług w zakresie m.in. odprowadzania ścieków, prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym przy realizacji Inwestycji objętej projektem będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu inwestycji ścieki będą odprowadzane od indywidualnych odbiorców. Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków od mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami za pośrednictwem zakładu budżetowego. Towary i usługi związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej związane będą z wykonaniem czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o opis sprawy, w tym w szczególności o informację, że powstała w wyniku realizacji inwestycji infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do świadczenia usług odpłatnych, tj. odprowadzanie ścieków od mieszkańców Gminy na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy. Zatem w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj