Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.861.2018.2.MH
z 1 lutego 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 listopada 2018 r. (data wpływu 15 listopada 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 stycznia 2019 r. (data wpływu 10 stycznia 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”.

Wniosek uzupełniono w dniu 10 stycznia 2019 r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Uniwersytet jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zarejestrowanym pod numerem NIP. Uniwersytet realizuje projekt pt. „…”. Projekt współfinansowany ze środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej instrumentu finansowego komponent tematyczny: …. Beneficjentem koordynującym jest Gmina, a współbeneficjentami projektu są: Sp. z o.o., Uniwersytet, Sp. z o.o.

Celem projektu jest stworzenie przestrzeni miejskiej o zwiększonej odporności na zmiany klimatu poprzez budowę demonstracyjnej zielonej i niebieskiej infrastruktury opartej na podejściu ekosystemowym.

Cele szczegółowe projektu to:

  1. złagodzenie już pojawiających się zagrożeń powodziowych i suszy, wynikających z niestabilnego przepływu rzek wpływających na teren …………;
  2. złagodzenie zjawiska podtopień na terenie miasta wynikających z przyspieszonego spływu wód opadowych w wyniku uszczelnienia powierzchni miasta oraz powstającej w wyniku szybkiego odpływu wody suszy miejskiej;
  3. poprawa jakości zielonej i niebieskiej (błękitnej) infrastruktury przez stworzenie różnorodnych habitatów wspierających kształtowanie się i podtrzymanie bioróżnorodności w realizowanych na terenie miasta zadaniach w zakresie gospodarki wodnej (np. zbiornik retencyjny) i istniejących ekosystemach (np. rehabilitacja rzeki miejskiej, rehabilitacja zbiornika miejskiego).

Cele dodatkowe przedsięwzięcia to poprawa jakości życia mieszkańców poprzez generowanie korzystnego mikroklimatu w przestrzeni miejskiej dzięki budowie zielonej i błękitnej infrastruktury; zachowanie różnorodności biologicznej poprzez działania adaptacyjne do zmian klimatu związane z zatrzymaniem wody deszczowej i kształtowaniem różnorodnych habitatów w inwestycjach wodnych; podniesienie świadomości społecznej nt. konieczności adaptacji do zmian klimatu w przestrzeni miejskiej, zrównoważonej gospodarki wodami przy jednoczesnej ochronie różnorodności biologicznej; oraz wymiana doświadczeń i wiedzy eksperckiej w zakresie roli zielonej i błękitnej infrastruktury w przestrzeni miejskiej i w adaptacji do zmian klimatu.

Zadania Uniwersytetu w zakresie realizacji projektu polegają na wykonaniu opracowań koncepcyjnych z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury, której późniejsze wdrożenie przez pozostałych partnerów projektu pozwoli na zmniejszenie zagrożenia dla miasta związanego ze zmianami klimatycznymi. Ponadto Uniwersytet wykonania badania monitoringowe mające na celu określenie stanu jakości środowiska oraz ocenę skuteczności wdrożonych rozwiązań. Zadaniem wykonywanym przez Uniwersytet w projekcie będzie również wykonanie modeli matematycznych służących do oceny zagrożenia i skuteczności podjętych działań w celu ograniczenia fali powodziowej w obszarze miasta. Uniwersytet jako szkoła wyższa będzie realizował zadania mające na celu edukacje ekologiczną w zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań oraz będzie brał czynny udział w konferencja, warsztatach i sympozjach w zakresie promocji działań projektowych.

Poszczególne działania zmierzające do realizacji projektu to:

A.1. Powołanie dwóch grup roboczych ds.:

  1. integracji adaptacji do zmian klimatu do lokalnych strategii i procesów decyzyjnych;
  2. niebiesko-zielonej infrastruktury i różnorodności biologicznej;

A.2. Inwentaryzacje przyrodnicze na terenach realizacji projektu;

A.3. Ocena wrażliwości przestrzeni miejskiej na zmiany klimatu;

A.4. Modelowanie hydro-dynamiczne dla optymalizacji sedymentacji i usuwania zanieczyszczeń w zbiornikach kolmatacyjnych (zadanie realizowane bezpośrednio przez Uniwersytet);

A.5. Koncepcje i projekty dotyczące wdrażania środków adaptacyjnych do klimatu na terenach miejskich (zadanie realizowane bezpośrednio przez Uniwersytet);

B.1. Adaptacja stawów kolmatacyjnych i jazu kozłowego przy zbiorniku;

B.2. Adaptacja Zbiornika do łagodzenia ekstremalnych przepływów;

B.3. Poprawa jakości wody, złagodzenie przepływów i poprawa bioróżnorodności;

B.4. Renaturyzacja i adaptacja do zmian klimatu miejskiej rzeki;

B.5. Adaptacja kanału deszczowego A0 uszczelnienie istniejącego kolektora i zastosowanie systemu sedymentacyjno-biofiltracyjnego;

B.6. Budowa innowacyjnych rozwiązań w zakresie błękitno-zielonej dla zagospodarowania wód opadowych w przestrzeni miejskiej;

C. Wykup gruntów pod realizowane działania;

D.1. Monitoring warunków klimatycznych i spływu powierzchniowego w obszarze realizacji działań;

D.2. Monitoring efektów hydrologicznych w kontekście adaptacji do zmian klimatu w zakresie zadania (zadanie realizowane bezpośrednio przez Uniwersytet);

D.3. Monitoring efektów projektu - poprawa jakości życia mieszkańców (badania ankietowe);

D.4. Monitoring właściwości fizyko-chemicznych wody i ocena skuteczności zrealizowanych zadań (zadanie realizowane bezpośrednio przez Uniwersytet);

D.5. Monitoring różnorodności biologicznej metodą tradycyjną i metodą eDNA w kontekście wpływów wykonania zadań;

E.1. Strona WWW wraz z platformą;

E.2. Tablice informacyjne;

E.3. Raport laika (Layman report);

E.4. Tworzenie sieci z innymi projektami;

E.5. Inne działania promocyjno-komunikacyjne;

F.1. Zarządzenie projektem;

F.2. Zewnętrzny audyt finansowy;

F.3. Plan działań po zakończeniu realizacji projektu;

F.4. Monitorowanie postępu realizacji projektu.

Zadania te realizowane będą przez zakup wyposażenia: laptopy, samochód etc. oraz materiałów: danych, oprogramowania, materiałów laboratoryjnych i odczynników chemicznych, materiałów eksploatacyjnych (m.in. elektrod, płynów kalibracyjnych), materiałów biurowych, materiałów promocyjnych etc. wpisywanych w stan posiadania, a także zakup paliwa i zatrudnienie pracowników (modelowanie matematyczne, przygotowanie dokumentacji projektowej technicznych, prace w terenie).

Efektem końcowym przedsięwzięcia będzie poprawa bilansu wód w mieście oraz zmniejszenie zagrożenia ryzykiem występowania niekorzystnych zjawisk (m.in. powodzie i podtopienia) wywołane zjawiskami klimatycznymi tj. nawalne opady deszczu. Możliwe to będzie dzięki zastosowaniu innowacyjnych i demonstracyjnych rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury, wdrożonej w wybranych obszarach miasta. Ponadto w ramach promocji projektu stworzone zostaną: tablice informacyjne, strona internetowa projektu n, raport w języku niespecjalistycznym („raport laika”), broszury, filmy informacyjny oraz artykuły o charakterze naukowym/technicznym. Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że wystawione faktury z tytułu nabycia towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawione wyłącznie na Wnioskodawcę, czyli Uniwersytet. Zakresem pytania objęte są wydatki poniesione w ramach realizacji projektu udokumentowane fakturami wystawionymi wyłącznie na Wnioskodawcę, czyli Uniwersytet.

Efektem końcowym przedsięwzięcia będzie poprawa bilansu wód w mieście oraz zmniejszenie zagrożenia ryzykiem występowania niekorzystnych zjawisk (m.in. powodzie i podtopienia) wywołane zjawiskami klimatycznymi tj. nawalne opady deszczu. Możliwe to będzie dzięki zastosowaniu innowacyjnych i demonstracyjnych rozwiązań z zakresu błękitno-zielonej infrastruktury, wdrożonej w wybranych obszarach miasta. Ponadto w ramach promocji projektu stworzone zostaną: tablice informacyjne, strona internetowa projektu, raport w języku niespecjalistycznym („raport laika”), broszury, filmy informacyjny oraz artykuły o charakterze naukowym/technicznym. Uniwersytet jako szkoła wyższa będzie realizował zadania mające na celu opracowanie koncepcji wdrażanych rozwiązań, prowadzenie badań oceny stanu jakości wód, edukację ekologiczną w zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań oraz będzie brał czynny udział w konferencjach, warsztatach i sympozjach w zakresie prezentacji rozwiązań projektowych.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet do :

  • czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT - tj. edukację ekologiczną studentów studiów niestacjonarnych w zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań, udział w konferencjach, warsztatach i sympozjach w zakresie prezentacji rozwiązań projektowych,
  • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - tj. edukację ekologiczną studentów studiów stacjonarnych w zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań./Uczenia otrzymuje na edukację studentów stacjonarnych dotację z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Otrzymana dotacja służy pokryciu kosztów funkcjonowania uczelni i nie jest dotacją mającą wpływ na cenę świadczonych usług.

Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet nie tylko do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT. Efekty projektu będą wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej w aspekcie ich wykorzystywania przez Uniwersytet do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT - edukację ekologiczną studentów studiów niestacjonarnych zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań oraz udział w konferencjach, warsztatach i sympozjach w zakresie prezentacji rozwiązań projektowych. Efekty projektu będą wykorzystywane do celów innej niż działalność gospodarcza w aspekcie ich wykorzystywania przez Uniwersytet do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT - edukację ekologiczną studentów studiów stacjonarnych zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań. Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet zarówno do celów prowadzonej działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku VAT jak i do celów innych niż działalność gospodarcza. Brak możliwości przyporządkowania wydatków do celów wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług bądź celów innych niż działalność gospodarcza.

Efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane przez Uniwersytet do czynności:

  • zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT, tj. edukację ekologiczną studentów studiów niestacjonarnych w zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań oraz udział w konferencjach, warsztatach i sympozjach w zakresie prezentacji rozwiązań projektowych,
  • niepodlegających z opodatkowaniu podatkiem VAT - tj. edukację ekologiczną studentów studiów stacjonarnych w zakresie roli wody w ekosystemach miejskich i wdrażanych w projekcie rozwiązań. Brak możliwości przyporządkowania podatku naliczonego do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy VAT.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Uniwersytet nie ma prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z projektem pt. „…”, ponieważ w związku z realizacją projektu nie jest planowana komercjalizacja, a w konsekwencji nie jest planowana sprzedaż wyników (rezultatów) projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie został spełniony. Jak wskazał Wnioskodawca efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT oraz do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Produkty powstałe w trakcie realizacji i po zakończeniu projektu nie będą przedmiotem sprzedaży. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym, Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie są wykorzystywane czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego. Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustaw z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj