Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT1-1.4012.846.2018.3.DM
z 25 stycznia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy – przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2018 r. (data wpływu 26 listopada 2018 r.), uzupełnionym w dniach 11 grudnia 2018 r. i 15 stycznia 2019 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „B” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek uzupełniony w dniach 11 grudnia 2018 r. i 15 stycznia 2019 r. o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „B”.


We wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina Miasto planuje inwestycję „B” ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.

Realizacja zadania planowana jest na lata 2018-2019, w ramach powyższego przedsięwzięcia zaplanowano budowę pomostu rekreacyjnego o łącznej długości około 120 m wraz ze sceną pływającą, zlokalizowanego na Jeziorze …. Pomost otaczać będzie kąpielisko przy publicznej plaży miejskiej tzw. ..., położonej blisko centrum miasta, przy … na wysokości ulicy … Infrastruktura wybudowana w ramach projektu udostępniana będzie nieodpłatnie, a koszty jej utrzymania pokrywać będzie Gmina Miasto.

Podmiotem realizującym projekt, tj. ponoszącym wydatki w związku z realizacją inwestycji, będzie Gmina Miasto. Właścicielem wybudowanej infrastruktury pozostanie Gmina, natomiast operatorem obiektu odpowiedzialnym za jego prawidłowe funkcjonowanie i utrzymanie będzie jednostka organizacyjna Gminy – O. Wszystkie koszty związane z utrzymaniem obiektu pochodzić będą ze środków Gminy Miasta.

Zadanie obejmuje rozbiórkę istniejącego pomostu, który z uwagi na zły stan techniczny jest niestabilny i może stanowić zagrożenie dla potencjalnych użytkowników.

Nowy pomost zaprojektowano w konstrukcji pływającej opartej na pływakach siatkobetonowych zakotwionych do dna za pomocą kotwic betonowych wraz z pokładem z impregnowanego drewna modrzewiowego. Do pomostu przylegać będzie niewielka scena, wykonana w analogicznej konstrukcji. Wokół pomostu i sceny od strony jeziora wykonana będzie balustrada drewniana (sosnowa) o wysokości 1,1m z poprzeczką. Część pływająca pomostu będzie połączona z brzegiem za pomocą trapów drewnianych na fundamencie betonowym. Wyposażeniem sceny pływającej będzie zadaszenie przenośne o konstrukcji stalowej. Do części pomostu stanowiącej scenę będzie możliwość doprowadzenia zasilenia energetycznego nn z rozdzielnicy RZ za pomocą elektrycznych przedłużaczy przenośnych.

Wybudowany pomost wraz ze sceną pływającą stanowi doskonałe uzupełnienie infrastruktury rekreacyjnej i wypoczynkowej położonej w strefie przyjeziornej, umożliwiającej jej pełne wykorzystanie. W okresie letnim plaża cieszy się dużym zainteresowaniem, a nowy pomost wpłynie na poprawę komfortu wypoczynku i bezpieczeństwa użytkowników. Ponadto, wybudowana scena umożliwi pełne wykorzystanie walorów endogenicznych obszaru, w tym ukształtowania terenu, na którym oparto amfiteatr. Powyższa inwestycji wpłynie korzystnie na poprawę atrakcyjności strefy przyjeziornej i przyciągnięcie większej liczby przyjezdnych.

Zadanie zostanie zrealizowane przez wykonawcę wybranego w drodze udzielenia zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego, o którym mowa w art. 39 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2017 r., poz. 1579 z późn.zm.).

Całość planowanej do wybudowania infrastruktury ma charakter niekomercyjny, tj. będzie udostępniona nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń wszystkim zainteresowanym. Z tytułu korzystania Gmina Miasto nie będzie pobierała żadnych opłat, w związku z powyższym wybudowana infrastruktura nie będzie źródłem przychodów gminy. W ramach udostępniania infrastruktury nie będą zawierane umowy cywilno-prawne. Pomost oraz kąpielisko posiadać będą regulamin korzystania, w którym określone zostaną warunki korzystania z obiektu, wyłącznie związane z zachowaniem bezpieczeństwa jego użytkowników.

Gmina Miasto jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), wykonuje nałożone odrębnymi przepisami na nią zadania, dla realizacji, których została powołana spoza VAT, jak również czynności podlegające VAT, na podstawie umów cywilnoprawnych, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Podatnikiem i stroną w kontaktach na zewnątrz jest wyłącznie Gmina i to ona świadczy usługi opodatkowane i ma prawo do odliczenia VAT naliczonego, a zakłady budżetowe, jak i jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów w zakresie podatku od towarów i usług, czyli wszelkie czynności przez nie wykonywane na rzecz osób trzecich rozliczane są przez Gminę, a czynności dokonywane w ramach Gminy zarówno pomiędzy jednostkami budżetowymi jak i zakładami budżetowymi mają charakter wewnętrzny.

Wydatki inwestycyjne na budowę pomostu rekreacyjnego przy plaży miejskiej oraz wydatki bieżące związane z tą infrastrukturą będą służyły realizacji zadań własnych Gminy. Nie będzie służyć do prowadzenia działalności gospodarczych.

W związku z powyższym Gmina zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej, czy nie będzie miało w ogóle prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę i bieżące utrzymanie pomostu rekreacyjnego przy plaży miejskiej, po centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek.

Gmina Miasto zamierza w przyszłości zrealizować inwestycje w zakresie budowy pomostu rekreacyjnego. Całość planowanej do wybudowania infrastruktury będzie mieć charakter niekomercyjny, tj. będzie udostępniona nieodpłatnie i bez żadnych ograniczeń wszystkim zainteresowanym. Z tytułu korzystania nie będą pobierane żadne opłaty, w związku z powyższym wybudowana infrastruktura nie będzie źródłem przychodów Gminy.

Po dokonaniu centralizacji rozliczeń, wydatki inwestycyjne na budowę pomostu rekreacyjnego przy plaży miejskiej oraz wydatki bieżące związane z tą infrastrukturą będą służyły realizacji zadań własnych Gminy.

Wydatki inwestycyjne na budowę pomostu rekreacyjnego przy plaży miejskiej oraz wydatki bieżące związane z tą infrastrukturą będą służyły realizacji zadań własnych zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 18 sierpnia 2011 r. o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych. Nie będą dotyczyły działalności opodatkowanej (działalność gospodarcza). Pomost będzie służył do zapewnienia bezpieczeństwa osób pływających.


W związku z powyższym opisem, w uzupełnieniu wniosku, zadano następujące pytanie.


Czy Miasto nie będzie miało w ogóle prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków na budowę i bieżące utrzymanie pomostu rekreacyjnego przy plaży miejskiej, po centralizacji rozliczeń Gminy i jej jednostek?


Zdaniem Wnioskodawcy, powołując się na art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Miasto nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług, bowiem nie wykonywało i wykonywać nie będzie czynności opodatkowanych w związku z przedmiotową inwestycją. W ramach zrealizowanego projektu Miasto nie będzie podpisywać umów cywilnoprawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit.a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści powołanych przepisów prawa podatkowego prowadzi do stwierdzenia, że warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie zostanie spełniony, gdyż wydatki ponoszone w ramach projektu – jak wskazuje treść wniosku – nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi. W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302 ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj