Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.545.2021.1.KK
z 30 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 lipca 2021 r. (data wpływu 19 lipca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2021 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „…”.



W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina D. (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: VAT).

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność", na realizację projektu dotyczącego „…”. Obecnie ww. trybuny są w złym stanie technicznym, uniemożliwiającym bezpieczne korzystanie z przedmiotowego obiektu .

Planowana inwestycja zakłada modernizację trybun na stadionie miejskim w D. Prace modernizacyjne mają polegać na: wykonaniu nawierzchni z kostki betonowej brukowej chodników i schodów, wykonaniu nawierzchni z kostki betonowej brukowej trybun, wykonaniu żelbetowych płyt fundamentowych niezbędnych do montażu siedzisk z tworzywa sztucznego, montażu stelażu stalowego pod siedziska i zamocowanie siedzisk, wykonaniu dwóch zewnętrznych balustrad schodowych.

Ponadto planowana jest modernizacja dwóch centralnie położonych trybun w odniesieniu do boiska, wykonanie chodników u podnóża trybun i poza nimi, wykonanie czterech biegów schodów terenowych oraz montaż krzesełek stadionowych na stojącej konstrukcji wsporczej. Zostało zaprojektowanych 280 krzesełek na trybunach – po 28 szt. w każdym rzędzie, dodatkowo 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz 4 krzesełka dla opiekunów osób niepełnosprawnych, do których zapewniony będzie dostęp z poziomu projektowanego chodnika.

Planowana inwestycja polegająca na „…” nie będzie generować dochodu oraz będzie miała niekomercyjny charakter. Zmodernizowane trybuny będą ogólnodostępne dla mieszkańców oraz będą udostępniane nieodpłatnie.

Wnioskodawca jest i nadal pozostanie właścicielem stadionu miejskiego oraz działek, na których znajduje się ww. stadion miejski, tj. działki o numerze geodezyjnym (…) nr księgi wieczystej: (…) oraz działki o numerze geodezyjnym 85/24 nr księgi wieczystej: (…)

Należy podkreślić, iż Gmina nie przewiduje zawierania umów cywilnoprawnych ani innych czynności, które powodowałyby powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z funkcjonowaniem stadionu miejskiego. Tym samym Gmina wykorzystuje obecnie i nadal będzie wykorzystywać mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast przedmiotowa inwestycja wpłynie pozytywnie na poprawę jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie dostępności infrastruktury społecznej, kulturalnej i rekreacyjnej oraz poprzez poprawę bezpieczeństwa i estetyki przestrzeni dzięki uporządkowaniu fragmentu przestrzeni publicznej.

Projekt będzie miał również pozytywny wpływ na wizerunek turystyczny miejscowości, z uwagi na poprawę estetyki, jakości oraz funkcjonalności terenu stadionu miejskiego. Uporządkowany i zagospodarowany teren będzie użytkowany w celach rozwoju sportu oraz w celach kulturalnych i rekreacyjnych przez wszystkich mieszkańców Gminy.

Przewiduje się, że takie bezpłatne użytkowanie nastąpi przede wszystkim w trakcie zorganizowanych imprez rozrywkowych oraz sportowych, w tym adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (udział w imprezach sportowych i kulturalnych, festynach oraz innych zajęciach zorganizowanych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury, kluby sportowe i inne podmioty), a także w trakcie ww. imprez adresowanych do innych osób, w tym będących w wieku emerytalnym i dysponujących większą ilością wolnego czasu.

Celem realizacji przedmiotowej inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców Gminy poprzez rozwój kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych. Ponadto, Gmina w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji wykonuje zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. inwestycji dotyczącej „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu dotyczącego „…”.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r., poz. 685 z późn zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.



Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.



Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Tym samym , Gmina w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji wykonuje zadania własne w zakresie kultury fizycznej i turystyki, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Obecnie Gmina jest w trakcie planowania realizacji projektu dotyczącego „…”. Ponadto w dniu 6 lipca 2021 r. została podpisana umowa na dofinansowanie przedmiotowego zadania z Urzędem Marszałkowskim Województwa.

Ww. stadion miejski jest i pozostanie w ewidencji środków trwałych Gminy.

Ponoszone w ramach realizacji projektu wydatki mają w szczególności na celu poprawę jakości usług publicznych poprzez zwiększenie dostępności infrastruktury społecznej, kulturalnej i rekreacyjnej oraz poprzez poprawę bezpieczeństwa i estetyki przestrzeni dzięki uporządkowaniu fragmentu przestrzeni publicznej.

Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. zadania wystawiane będą na Gminę.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostaną spełnione.

Nabyte w ramach projektu towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Oznacza to, że Gmina nie będzie ponosiła wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Reasumując, w związku z tym, że zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pod nazwą „…”.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r.,

poz. 685 ze zm.) zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.



Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym

i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 15 zadania własne gminy w szczególności obejmują utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych, a także sprawy w zakresie kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych (art. 7 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina D. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie w ramach PROW 2014-2020 na realizację projektu pn. „…”. Planowana inwestycja zakłada modernizację trybun na stadionie miejskim. Prace modernizacyjne mają polegać m.in. na: wykonaniu nawierzchni z kostki betonowej brukowej chodników i schodów, wykonaniu nawierzchni z kostki betonowej brukowej trybun, wykonaniu żelbetowych płyt fundamentowych niezbędnych do montażu siedzisk z tworzywa sztucznego, montażu stelażu stalowego pod siedziska i zamocowanie siedzisk, wykonaniu dwóch zewnętrznych balustrad schodowych. Zostało zaprojektowanych 280 krzesełek na trybunach – po 28 szt. w każdym rzędzie, dodatkowo 4 miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz 4 krzesełka dla opiekunów osób niepełnosprawnych, do których zapewniony będzie dostęp z poziomu projektowanego chodnika. Planowana inwestycja nie będzie generować dochodu oraz będzie miała niekomercyjny charakter. Zmodernizowane trybuny będą ogólnodostępne dla mieszkańców oraz będą udostępniane nieodpłatnie. Wnioskodawca jest i nadal pozostanie właścicielem stadionu miejskiego oraz działek, na których znajduje się ww. stadion miejski. Gmina nie przewiduje zawierania umów cywilnoprawnych ani innych czynności, które powodowałyby powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług w związku z funkcjonowaniem stadionu miejskiego. Tym samym Gmina wykorzystuje obecnie i nadal będzie wykorzystywać mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa inwestycja wpłynie pozytywnie na poprawę jakości życia mieszkańców poprzez zwiększenie dostępności infrastruktury społecznej, kulturalnej i rekreacyjnej oraz poprzez poprawę bezpieczeństwa i estetyki przestrzeni dzięki uporządkowaniu fragmentu przestrzeni publicznej. Projekt będzie miał również pozytywny wpływ na wizerunek turystyczny miejscowości, z uwagi na poprawę estetyki, jakości oraz funkcjonalności terenu stadionu miejskiego. Uporządkowany i zagospodarowany teren będzie użytkowany w celach rozwoju sportu oraz w celach kulturalnych i rekreacyjnych przez wszystkich mieszkańców Gminy. Przewiduje się, że takie bezpłatne użytkowanie nastąpi przede wszystkim w trakcie zorganizowanych imprez rozrywkowych oraz sportowych, w tym adresowanych do dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym (udział w imprezach sportowych i kulturalnych, festynach oraz innych zajęciach zorganizowanych przez Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury, kluby sportowe i inne podmioty), a także w trakcie ww. imprez adresowanych do innych osób, w tym będących w wieku emerytalnym i dysponujących większą ilością wolnego czasu. Celem realizacji przedmiotowej inwestycji jest poprawa jakości życia mieszkańców Gminy poprzez rozwój kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych.

Wątpliwości Wnioskodawcy przy tak przedstawionym opisie sprawy dotyczą prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. „…”.

Chcąc odpowiedzieć na pytanie Wnioskodawcy sformułowane w kontekście przedstawionego opisu sprawy, przypomnieć należy, że w myśl art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje zatem wówczas, gdy zostaną spełnione dwa warunki: odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Odnosząc powyższe do okoliczności niniejszej sprawy, stwierdzić trzeba, że warunki o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy nie będą spełnione. Jak wskazał bowiem sam Wnioskodawca, planowana inwestycja nie będzie generować dochodu oraz będzie miała niekomercyjny charakter. Zmodernizowane trybuny będą ogólnodostępne dla mieszkańców oraz będą udostępniane nieodpłatnie. Gmina wykorzystuje obecnie i nadal będzie wykorzystywać mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zatem w przypadku realizowanego przedsięwzięcia brak jest związku nabytych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi w konsekwencji czego Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z opisanym projektem.

Mając na względzie, iż inwestycja stanowi zadanie własne gminy, a mienie powstałe w wyniku realizacji przedmiotowego projektu Gmina wykorzystuje do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, stanowisko Wnioskodawcy, w myśl którego Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu pn. „…”, jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.



Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.



Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.



Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną

na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga

na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie

na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni

lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj