Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1528/11-2/KB
z 16 lutego 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1528/11-2/KB
Data
2012.02.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dokumenty celne
import towarów
odliczenia
podatek naliczony
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Czy na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT będzie Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie odprawy celnej z tytułu importu opakowań, zważywszy na fakt, iż Spółka dokonując importu towarów (opakowań) i będąc zobowiązaną do zapłaty podatku VAT należnego z tytułu importu towarów nie będzie ich właścicielem?



Wniosek ORD-IN 576 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 24.11.2011 r. (data wpływu 28.11.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z importem towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28.11.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z importem towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w branży kosmetycznej. Spółka jest podmiotem włoskim, zarejestrowanym dla celów podatku VAT we Włoszech. Spółka nie posiada siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce. W związku z dokonywaniem transakcji na terytorium kraju Spółka planuje jedynie najmować powierzchnię magazynową od podmiotów trzecich oraz zamierza zarejestrować się dla celów podatku VAT w Polsce. Spółka zamierza przekazywać polskiemu podwykonawcy (dalej: „Podwykonawca”) materiały niezbędne do wykonania finalnego produktu (dalej: „Produkt”). Podwykonawca będzie wykonywał usługi na powierzonym materiale tj. będzie dokonywał konfekcji polegającej na składaniu elementów powierzonych przez Spółkę, w wyniku czego powstanie Produkt finalny gotowy do sprzedaży. Niektóre komponenty (np. klej) będą również sprzedawane przez Spółkę dla Podwykonawcy w celu dokonania konfekcji.

Materiały potrzebne do wykonania Produktu będą przez Spółkę nabywane na terytorium Polski jak również sprowadzane spoza Polski, m.in. w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z innego państwa członkowskiego. Spółka przewiduje również sytuację, w której część materiałów do produkcji - opakowania, będą sprowadzane do Polski spoza terytorium Unii Europejskiej, tj. będą importowane przez Spółkę m.in. z Chin lub z Tunezji, przy czym Spółka nie będzie w żadnym momencie właścicielem opakowań. Właścicielem opakowań będzie zatem zawsze klient Spółki (dalej: „Klient”), który w późniejszym etapie nabędzie od Spółki gotowy Produkt (przy produkcji którego będzie wykorzystane przedmiotowe opakowanie).

Czynności związane z importem opakowań wykonywane będą przez Spółkę na mocy porozumienia (umowy) z Klientem. Zatem na zgłoszeniu importowym Spółka będzie występować jako importer towarów. Natomiast załatwienie formalności przywozowych związanych z procedurą dopuszczenia do obrotu Spółka zleci firmie spedycyjnej, działającej jako przedstawiciel bezpośredni Spółki. Importowane opakowania będą wykorzystywane przy produkcji Produktu, który następnie będzie sprzedawany Klientowi przez Spółkę w ramach czynności opodatkowanych. Spółka zamierza dokonywać na terytorium Polski czynności opodatkowanych VAT takich jak sprzedaż krajowa Produktu, wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (Produktu) do innych krajów członkowskich, jak też eksport Produktu poza terytorium kraju (np. do USA).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT będzie Spółce przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie odprawy celnej z tytułu importu opakowań, zważywszy na fakt, iż Spółka dokonując importu towarów (opakowań) i będąc zobowiązaną do zapłaty podatku VAT należnego z tytułu importu towarów nie będzie ich właścicielem...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 w zw. z ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego w dokumencie odprawy celnej w sytuacji, gdy będzie ona dokonywać importu towarów, pomimo tego, że nie będzie ona właścicielem importowanych towarów. Na poparcie swojego stanowiska Spółka przedstawia poniższe argumenty:

  1. Brak uzależnienia prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu importu od nabycia prawa własności towaru przez importera.

Zgodnie z art. 4 pkt 9 Rozporządzenia Rady (EWG) Nr 2913/92 z dnia 12 października 1992 r., ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny (Dz. U. UE L Nr 302, poz 1 ze zm., dalej „WKC”) dług celny to nałożony na osobę obowiązek uiszczenia należności celnych przywozowych lub należności wywozowych, które stosuje się do towarów określonych zgodnie z obowiązującymi przepisami wspólnotowymi. Natomiast, na podstawie pkt 12 powyższego artykułu dłużnik oznacza każdą osobę zobowiązaną do zapłacenia kwoty długu celnego.

Ponadto, stosownie do art. 201 WKC, do uiszczenia długu celnego zobowiązany jest przede wszystkim zgłaszający. Przy czym, na podstawie art. 4 pkt 18 WKC zgłaszający oznacza osobę, która dokonuje zgłoszenia celnego we własnym imieniu, albo osobę, w której imieniu dokonywane jest zgłoszenie celne. W omawianej transakcji Spółka będzie korzystała z usług firmy spedycyjnej, która będzie działać jako przedstawiciel bezpośredni Spółki. Biorąc to pod uwagę należy stwierdzić, iż to na Spółce będzie ciążyć obowiązek zapłaty cła, z tytułu odprawy celnej towaru, gdyż przedstawiciel bezpośredni Spółki jako podmiot działający w imieniu i na rzecz Spółki będzie dokonywał jedynie formalności za reprezentowanego (Spółkę). Tym samym czynność zgłoszenia dokonana przez przedstawiciela bezpośredniego pociągnie za sobą skutki bezpośrednio dla reprezentowanej Spółki.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT podatnikiem są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną obniżoną lub zerową stawkę celną. Oznacza to, iż Spółka występująca w dokumentach celnych jako importer, zobowiązana będzie do zapłaty należnego podatku VAT z tytułu importu towarów, gdyż to Spółkę obciążać będzie dług celny. Konsekwentnie, Spółka będzie podatnikiem VAT z tytułu importu towarów, mimo iż nie będzie ich formalnym właścicielem. Warto podkreślić, iż możliwość zgłoszenia towarów do odprawy celnej w celu dopuszczenia do obrotu nie jest uzależniona od nabycia prawa własności do tych towarów, czy tez prawa do rozporządzania nimi.

Podatek VAT zapłacony z tytułu importu towarów przez Spółkę będzie więc podatkiem zapłaconym przez podatnika tego podatku, wynikającym ze zgłoszenia celnego złożonego w imieniu Spółki. Zatem Spółka, jako podatnik VAT z tytułu importu towarów, co do zasady, winna być uprawniona do odliczenia uiszczonego podatku VAT, o ile dokonany przez nią import towarów związany jest z czynnościami opodatkowanymi VAT.

  1. Związek importu towarów z czynnościami opodatkowanymi Spółki.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Nie ulega wątpliwości, iż Spółka będzie dokonywać czynności opodatkowanych z wykorzystaniem importowanych opakowań, gdyż opakowania będą stanowiły element Produktu, który będzie sprzedawany zawsze Klientowi. Transakcja sprzedaży Produktu Klientowi będzie podlegała opodatkowaniu VAT, gdyż będzie dokonywana, bądź jako sprzedaż krajowa, bądź jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, bądź jako eksport towarów. Zatem, import opakowań będzie miał bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi, które będą wykonywane przez Spółkę na terytorium Polski. Konsekwentnie, w ocenie Spółki, będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy imporcie opakowań.

Powyższą konkluzję potwierdza również analiza innych przepisów Ustawy o VAT. Na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi w przypadku importu towarów m.in. suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej. Konstrukcja tego przepisu nie wskazuje na to, by importer dysponujący zgłoszenia celnego był zobowiązany nabyć na własność towary będące przedmiotem importu zważywszy na to, że na podstawie art. 2 pkt 7 cyt. Ustawy o VAT przez import towarów rozumie się „przywóz” towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, a nie jego „nabycie”. Dodatkowo, podstawą do dokonania odliczenia podatku VAT zapłaconego z tytułu importu towarów jest dokument celny, a nie faktura dokumentująca zakup importowanego towaru.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż będzie przysługiwać jej prawo do odliczenia podatku naliczonego przy imporcie opakowań pomimo tego, że nie będzie ich właścicielem.

Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane przez organy podatkowe w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 4 marca 2011 r. (sygn. IPPP3/443-1237/10-4/KC), interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2010 r. (sygn. IPPP3/443-548/10-4/LK), czy tez interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 listopada 2007 r. (sygn. IPPP1-443-47/07-3/RK) stwierdzając, iż „z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, że dopuszczenie do obrotu importowanych towarów występuje na terytorium Polski, a po wyprowadzeniu towarów ze składu celnego oraz po zakończeniu procedury przetwarzania pod kontrolą celną i bezpośrednio po przywozie na terytorium Polski towarów Spółka będzie dokonywała zgłoszenia celnego, w związku z tym będzie obowiązana do dokonania zapłaty cła oraz podatku należnego do urzędu celnego. Na dokumentach celnych jako importer towarów będzie występować Spółka, ponieważ to do niej będą należeć obowiązki związane z czynnościami zakończenia i rozliczenia procedur składu celnego oraz przetwarzania pod kontrolą celną. Zatem będzie posiadać dokument celny, z którego wynika suma zapłaconego podatku, a ww. przepisy wskazują że w przypadku importu towarów, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie jest uzależnione od nabycia tych towarów”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj