Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.308.2021.1.MH
z 1 lipca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 11 maja 202 r. (data wpływu 12 maja 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją zadania pn. „..” w Liceum Ogólnokształcącym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

12 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją zadania pn. „…” w Liceum Ogólnokształcącym

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego, realizując powierzone jej zadania ustawowe planuje ubiegać się o pozyskanie środków finansowych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu z zakresu zadania edukacji ekologicznej realizowanego w Liceum Ogólnokształcącym pn. „…”.

Beneficjentem planowanej dotacji jest Powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920). Jest to zadanie własne Powiatu określone w art. 4 ust. 1 pkt 10 i pkt 19 ww. ustawy o samorządzie powiatowym.

Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego, jest czynnym podatnikiem VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej. Obowiązek podatkowy w podatku VAT objął Powiat z tytułu świadczenia usług w zakresie wynajmu nieruchomości na własny rachunek, dzierżawy gruntów oraz oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowych.

Nie ma więc możliwości odliczenia podatku VAT od przedstawionego przedsięwzięcia.

Obecnie LO nie posiada pracowni chemicznej, co znacząco utrudnia pracę na lekcjach chemii. Celem nowej pracowni chemicznej będzie zainteresowanie uczniów przedmiotami medycznymi, w tym w szczególności chemią. Będzie można pokazać uczniom, że nauka (w szczególności tego przedmiotu) może być ciekawa i nie kończyć się wyłącznie na oglądaniu doświadczeń w podręczniku szkolnym. Znajdujące się w niej pomoce dydaktyczne mają pomóc w praktycznym zastosowaniu wiedzy zdobytej jedynie na podstawie teorii. Pracownia ma zachęcać uczniów do zdobywania wiedzy przez eksperymenty chemiczne, jak również do samodzielnego prowadzenia doświadczeń.

W związku z powyższym nowa pracownia chemiczna powinna spełniać następujące założenia:

  1. Urokliwość pracowni - czyli jej ogólny wygląd, atmosfera wytworzona w pracowni. Zostanie ona poprawiona poprzez nowy układ mebli, nową antypoślizgową wykładzinę podłogową w jednolitym kolorze oraz wyposażenie w tym m.in. dygestorium, stół demonstracyjny, moduł środkowy ze zlewami. Odpowiednio zagospodarowana przestrzeń w pracowni pozwoli na wstawienie specjalnej szafki do przechowywania szkła laboratoryjnego oraz odczynników. Dodatkowo na ścianie pojawi się duży układ okresowy, co pozwoli uczniom w praktyczny sposób korzystać z niego podczas każdych zajęć. Całość uzupełni kolorowa tapeta tematyczna. Uczniowie mają czuć się dobrze w klasie podczas lekcji. Odpowiedni wygląd sali będzie sprzyjał efektywnej pracy i nauce, spowoduje wzrost zainteresowania lekcjami odbywającymi się w niej oraz zajęciami pozalekcyjnymi.
  2. Funkcjonalność - ułatwiony dostęp do wszelkich pomocy dydaktycznych i jednocześnie ich bezpieczne przechowywanie. Założenie zostanie spełnione m.in. poprzez zakup nowych mebli i ich prawidłowe ustawienie, zakup dygestorium oraz montaż zlewów w sali. Należy podkreślić fakt, iż w każdej pracowni chemicznej niezbędne są specjalne zlewy, dzięki czemu praca z odczynnikami chemicznymi jest znacznie bezpieczniejsza i wygodniejsza, ponieważ po każdym wykonanym doświadczeniu należy umyć sprzęt laboratoryjny. Trzeba pamiętać również, że bieżąca woda jest niezbędna w kwestii pierwszej pomocy. Dygestorium oraz stół demonstracyjny w pracowni są niezbędne i pozwolą na prowadzenie zajęć z udziałem odczynników chemicznych, z których doświadczenia można prowadzić wyłącznie w odpowiednich warunkach temperaturowych i pod wyciągiem. Istotne jest również, aby w pracowni była możliwość stałego i bezpiecznego przechowywania wyposażenia. Do tego celu posłuży szafa metalowa z wentylacją na odczynniki. Nowa antypoślizgowa wykładzina podłogowa typu Tarkett zapewni bezpieczeństwo i funkcjonalność w pracowni.
  3. Atrakcyjność prowadzonych zajęć - Przedmiot, jakim jest chemia nie może polegać tylko na uczeniu się z podręcznika oraz odtwarzaniu doświadczeń multimedialnych. To przedmiot, na którym uczeń musi pracować samodzielnie i wykonywać jak najwięcej doświadczeń chemicznych. Wykład na temat otrzymywania tlenków, wodorotlenków, kwasów czy soli nabiera zupełnie innego znaczenia, gdy uczniowie mają możliwość samodzielnie otrzymywać wskazane związki. Niewyobrażalna jest np. nauka o procesach egzo i endoenergetycznych, gdy nie można zbadać, podczas których doświadczeń układ pobiera energię z otoczenia, a podczas których oddaje energię do otoczenia. Powyższe słowa mają również odniesienie w nowej podstawie programowej, gdzie podkreślana jest postawa badawcza.
  4. Nowoczesność - Liceum Ogólnokształcące to szkoła wciąż rozwijająca się, chcąca iść z duchem czasu. Nowoczesny wygląd i nowatorskie rozwiązania w pracowni chemicznej pozwolą przyciągnąć do siebie uczniów, nauczać i uczyć się w sposób nowoczesny, dorównując szkołom w innych krajach. Zakup monitora interaktywnego posłuży do wyświetlania treści i odtwarzania dźwięku podczas zajęć, a dzięki funkcji dotykowej będzie można prezentować pomoce dydaktyczne w formacie 3D.

Lekcje chemii w LO odbywają się w zwykłej klasopracowni, w której nie ma żadnego sprzętu i wyposażenia niezbędnego do wykonywania bezpiecznych doświadczeń i zapewnienia nauczycielowi warunków skutecznego przeprowadzania procesu nauczania.

Nowa pracownia chemiczna powstanie w jednym z dużych pomieszczeń na parterze, aby łatwo można było doprowadzić do niego instalację wodno-kanalizacyjną. Sala została wyremontowana w 2018 roku. Na ścianach położony jest tynk mozaikowy oraz gładź gipsowa. Wymiany wymaga jedynie podłoga. Podłoga w sali wyłożona jest panelami, które są w niezbyt dobrym stanie. Podłoga w pracowni chemicznej powinna spełniać wszystkie normy bezpieczeństwa, dlatego należy ją wymienić na antypoślizgową , odporną na środki chemiczne i plamy wykładzinę typu Tarkett. W klasie znajdują się dwa otwory wentylacyjne które zapewniają właściwy przepływ powietrza. Pomieszczenie jest dobrze oświetlone, znajduje się w nim 6 dużych lamp sufitowych w 2 rzędach oraz jedna lampa nad tablicą. Odpowiednie warunki termiczne w pomieszczeniu zimą zapewniają 2 duże grzejniki, zlokalizowane pod oknami, a ochronę przed promieniami słonecznymi rolety w oknach. W szkole brakuje sali, która służyłaby tylko do prowadzenia lekcji chemii i była wyposażona w liczne pomoce dydaktyczne, szkło laboratoryjne, stół demonstracyjny, moduł z instalacją wodno-kanalizacyjną, szafy na odczynniki oraz dygestorium.

W ramach dotacji planowany jest:

  • zakup biurka dla nauczyciela, (biurko zapewni ergonomiczną pracę nauczyciela oraz umożliwi eksploatację laptopa)
  • zakup stołu demonstracyjnego ze zlewem, (umożliwi przeprowadzanie doświadczeń przez nauczyciela i demonstrowanie ich uczniom)
  • zakup dygestorium z wyciągiem wymuszonym, (zapobiegnie wydostawaniu się do wnętrza pracowni szkodliwych substancji a także zapewni ochronę przed ewentualnymi pożarami i eksplozjami)
  • zakup ciągu hydraulicznego 5-zlewowego, (umożliwi przeprowadzanie doświadczeń przez uczniów w bezpieczny sposób)
  • zakup szafy metalowej na odczynniki z wentylacją, (zakup szafy z wentylacją umożliwi bezpieczne przechowywanie odczynników oraz odprowadzenie oparów chemicznych)
  • zakup szaf na szkło laboratoryjne z szufladami, (zakup szafy umożliwi bezpieczne przechowywanie szkła laboratoryjnego)
  • montaż z materiałami,
  • zakup monitora interaktywnego …., (zakup monitora umożliwi korzystanie z aplikacji multimedialnych, zapewni uczniom prezentacje przygotowanych materiałów na lekcje chemii)
  • zakup Laptopa …..,
  • zakup Aplikacji interaktywnej - …..,
  • doprowadzenie instalacji wodno-kanalizacyjnej do pracowni (z materiałami).

Towary i usługi związane z realizacją projektu w Liceum Ogólnokształcącym będą wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Faktury VAT dokumentujące wydatki za usługi i towary związane z realizowanym przedsięwzięciem będą wystawiane na Powiat.

Należy nadmienić również, iż Liceum Ogólnokształcące jest Powiatową Jednostką Organizacyjną.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Powiat ma prawną możliwość odliczenia podatku VAT, który zawierać się będzie w towarach i usługach nabytych w celu realizacji zadania z zakresu edukacji ekologicznej w ramach konkursu pn. „…” w Liceum Ogólnokształcącym?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.) podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1-4 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi:

  1. suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
    1. nabycia towarów i usług,
    2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;
  1. w przypadku importu towarów - kwota podatku:
    1. wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,
    2. należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,
    3. wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b;
  1. zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;
  2. kwota podatku należnego z tytułu:
    1. świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 lub 8 podatnikiem jest ich usługobiorca,
    2. dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 lub 7 podatnikiem jest ich nabywca,
    3. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,
    4. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do art. 15 ust. 1, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powiat, nie ma prawa do odliczenia podatku VAT, zawartego w wartości całkowitej planowanego przedsięwzięcia, ponieważ rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W naszym przypadku takiego związku nie ma, ponieważ nabywane towary i usługi zawiązane z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego zadania z zakresu edukacji ekologicznej uczniów nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920, z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – nabywane towary i usługi związane z realizacją przedmiotowego zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. zadania. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją zadania pn. „…” w Liceum Ogólnokształcącym, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach ww. zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj