Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-3.4012.217.2021.1.KK
z 31 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 12 maja 2021 r. (data wpływu 17 maja 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku do towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach konkursu pn. „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „(…)” w ramach konkursu pn. „(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Miasto (dalej: „Miasto") jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT, rozliczającym się wspólnie ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.

Jako organ prowadzący placówki oświatowe, Miasto będzie ubiegało się o udzielenie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach konkursu pn. „(…)” projektu: „(…)” – projekt realizowany będzie w Liceum Ogólnokształcącym (dalej: „Projekt”).

Celem Konkursu pn. „(…)” jest dokonanie wyboru najlepszych projektów do wsparcia finansowego w formie dotacji ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Funduszem, w ramach bloków tematycznych polegających na:

  1. zagospodarowaniu wybranego miejsca na terenie należącym do placówki w celu utworzenia punktu dydaktycznego na potrzeby prowadzenia zajęć terenowych z edukacji ekologicznej i przyrodniczej (blok I);
  2. polepszeniu warunków nauczania poprzez utworzenie kreatywnych i pomysłowych nowych pracowni edukacyjnych w szkołach (poprzez ich wyremontowanie, wyposażenie w pomoce dydaktyczne, meble, a także sprzęt audiowizualny celem uatrakcyjnienia planowanych do realizacji zajęć (blok II).

Jednostką realizującą zadanie będzie Liceum. Faktury z tytułu wydatków poniesionych na realizację Projektu zostaną wystawione na Miasto.

Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157 poz. 1240 ze zm.) szkoły są jednostkami organizacyjnymi Miasta, działającymi w formie jednostek budżetowych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy – Miasta, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek tegoż budżetu. Szkoła jako jednostka budżetowa rozlicza VAT wspólnie z Miastem.

Pracownia edukacji ekologicznej w Liceum, której przewodnie hasło brzmi „(…)” będzie spełniać funkcje edukacyjne w zakresie szeroko pojętej tematyki przyrodniczej odnoszącej się do zagadnień z ekologii, biologii, chemii, fizyki, geografii oraz edukacji prozdrowotnej. Ma stwarzać warunki do rozwijania zainteresowań uczniów poprzez możliwość projektowania, prowadzenia eksperymentów i obserwacji, wykonywania projektów nastawionych na rozwiązywanie problemów ekologicznych i środowiskowych.

Przeprowadzane w pracowni zajęcia mają być alternatywą dla mnóstwa bodźców absorbujących współczesną młodzież. Doskonałe wyposażenie pozwoli oddziaływać na zmysły uczniów, takie jak wzrok, słuch, dotyk, a tym samym zdecydowanie podnieść atrakcyjność prowadzonych w niej zajęć.

Obszary, na które będzie położony szczególny nacisk dotyczą:

  1. Środowiskowych uwarunkowań zdrowia człowieka.
  2. Osiągnięć energetyki i techniki w ochronie środowiska oraz związanych z nimi zagrożeń, między innymi, dla różnorodności życia na Ziemi.
  3. Ocena zagrożeń zdrowia człowieka wywołanych rozwojem przemysłu i wskazywania sposobów jego ograniczania.
  4. Funkcjonowania roślin z uwzględnieniem ich wrażliwości na czynniki środowiskowe.
  5. Zanieczyszczeń wody, gleby i powietrza.
  6. Międzynarodowych i lokalnych organizacji rządowych i pozarządowych działających na rzecz ochrony przyrody.

Ważnym elementem innowacyjnym jest utworzenie przestrzeni edukacyjnej w formie laboratorium w dotychczasowej pracowni fizycznej gdzie obecnie w dużej mierze znajdują się przestarzałe pomoce dydaktyczne. Stanie się ona wówczas otwartym i atrakcyjnym dydaktycznie miejscem dla uczniów szkoły i okolicznych szkół podstawowych dla których młodzież szkoły przygotuje wykłady i quizy dotyczące cywilizacji oraz jej zagrożeń. Dzięki temu goście będą mogli przeprowadzać eksperymenty, projektować i oglądać umieszczone w szklanym regale swoje prace. Obecnie znajdujące się w szafach na końcu sali i jak również na zapleczu i z tego powodu niezbyt dobrze widoczne.

Laboratorium zostanie utworzone m.in. również dla uczniów szczególnie zainteresowanych stroną badawczą i praktyczną ochrony przyrody. Zostaną stworzone stanowiska pracy dla młodych badaczy, którzy właśnie tutaj będą mogli planować, przeprowadzać i dokumentować swoje doświadczenia, obserwacje i projekty. Miejscem, gdzie będą prowadzone badania, pomiary, obserwacje i doświadczenia oraz eksponowane efekty pracy młodzieży stanie się sala lekcyjna, w której dzięki zakupionym sprzętom (jednoosobowe ławki, które można ustawiać w dowolnych konfiguracjach, sprzęt laboratoryjny, audio -wizualny, pomoce dydaktyczne – zakupione i już istniejące) będzie można organizować zajęcia w grupach, niewątpliwie zwiększające zaangażowanie młodzieży oraz przedstawiać efekty jej pracy w postaci prezentacji multimedialnych.

Dla rodziców uczniów z klas drugich będzie zorganizowany wykład dotyczący problemu współczesnej cywilizacji. Uczniowie korzystający z zajęć prowadzonych w takim laboratorium będą potrafili:

  • obserwować zmiany środowiska w najbliższym otoczeniu,
  • przeprowadzać proste badania oceny stanu środowiska,
  • gromadzić, grupować i analizować dane dotyczące procesów zachodzących w środowisku,
  • dokonać analizy pozyskiwania energii z różnych źródeł pod kątem zanieczyszczenia środowiska,
  • określić zużycie energii w gospodarstwie domowym i wskazać źródła oszczędności,
  • wykorzystać zdobytą wiedzę do bezpiecznego użytkowania urządzeń technicznych.

Ponadto, będą również:

  • współodpowiedzialni za środowisko i gotowi do podejmowania działań na rzecz jego ulepszenia i ochrony,
  • świadomi zagrożeń spowodowanych postępem cywilizacyjnym oraz będą wiedzieć jak ich unikać,
  • zainteresowani naukami przyrodniczymi i ich rolą w ochronie środowiska.
  • propagować styl życia zgodny z naturą,
  • traktować środowisko i jego zasoby jako wspólne dobro wszystkich ludzi,
  • mieć emocjonalny stosunek do najbliższego otoczenia,
  • dostrzegać potrzebę współpracy wszystkich nauk przyrodniczych w działaniach na rzecz ochrony środowiska.

W ramach programu realizowane będą lekcje fizyki, geografii, chemii, biologii i edukacji dla bezpieczeństwa z zakresu edukacji ekologicznej: zanieczyszczenia środowiska (powietrza, wody, gleby) wynikające z działalności człowieka, ochrony środowiska przed skażeniem, odpadów jako źródła zanieczyszczenia środowiska, produkcji energii elektrycznej z różnych źródeł, w tym odnawialnych.

Dodatkowo planowane są:

  • „(…)”, Zajęcia przygotowujące do konkursu „(…)”, Wpływ człowieka na środowisko – seminarium.

Planowane zakupy:

  • Elementy wyposażenia pracowni: stolik uczniowski jednoosobowy – 35 szt., krzesło regulowane – 35 szt., biurko nauczycielskie – 1 szt., stół laboratoryjny – 1 szt., krzesło do biurka nauczycielskiego – 1 szt., tablica biała (…) – 1 szt., gablota z przesuwanymi drzwiami, biała magnetyczna (138x 68) – 1 szt., akcesoria do tablicy suchościeralnej, regał otwarty – 1 szt., regał zamknięty – 2 szt., regał rama aluminiowa – 2 szt., regał aktowy – 2 szt., rolety na okna – 4 szt.;
  • Pomoce dydaktyczne związane bezpośrednio z edukacją ekologiczną: komplet 4 elektronicznych mierników parametrów środowiskowych – 5 szt., miernik i rejestrator stężenia dwutlenku węgla CO2, Dozymetr z licznikiem (…), filmy edukacyjne (energetyka jądrowa, alternatywne źródła energii), waga elektroniczna – 4 szt., zestaw próbówek – 3 szt., palnik alkoholowy – 3 szt., zestaw doświadczalny – moduł energia;
  • Sprzęt audio video, komputerowy, fotograficzny: projektor (…) – 1 szt., wizualizer (…) – 1 szt., laptop z oprogramowaniem – 1 szt., głośniki do komputera – 2 szt., tablica interaktywna (…) – 1 szt.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług nabytych w związku z realizacją Projektu.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2021 r., poz. 685 ze zm.; dalej ustawa o VAT) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 pkt 1 oraz 8 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, w tym zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, w szczególności ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Ponadto, na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 oraz 13 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w szczególności w zakresie edukacji publicznej i ochrony środowiska.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Mając na uwadze brzmienie wyżej powołanych przepisów, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z wydatkami poniesionymi w ramach opisanego Projektu.

Zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Wnioskodawcy do prowadzenia działalności gospodarczej, ale służyły będą wyłącznie do realizacji zadań publicznych, do których jednostka została powołana, tj. zadań w zakresie ochrony środowiska oraz edukacji publicznej.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zatem uznać należy, że warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Konsekwentnie, należy uznać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia VAT naliczonego w związku z Projektem.

Na potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska, Miasto wskazuje na szereg przykładowych interpretacji przepisów prawa podatkowego wydanych dla innych jednostek samorządu terytorialnego, wskazując jednocześnie, że interpretacje te dotyczą tożsamego do Miasta stanu faktycznego, dla których wydano następujące, przykładowe rozstrzygnięcia, tj.:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 14 sierpnia 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.459.2020.1.MSI, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku VAT w związku z realizacją projektu z edukacji ekologicznej realizowanego w Szkole Podstawowej w .... z siedzibą w ...... ponieważ nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.
  • interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 sierpnia 2020 r. sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.429.2020.1.AM, w której organ podatkowy stwierdził, że: „Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w ramach konkursu «Nasze Ekologiczne Pracownie» w Szkole Podstawowej im. .... ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – efekty realizowanego zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Zainteresowanego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, w szczególności wykorzystywanie efektów projektu do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów usług, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj