Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.122.2021.1.ST
z 10 maja 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 ze zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 15 marca 2021 r. (data wpływu 15 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania opisanych korekt rentowności za pomocą faktur korygujących oraz wpływu tych korekt na rozliczenia Wnioskodawcy dla celów podatku VAT (tj. wpływu na podstawę opodatkowania i podatek VAT należny z tytułu zrealizowanych dostaw) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

15 marca 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie udokumentowania opisanych korekt rentowności za pomocą faktur korygujących oraz wpływu tych korekt na rozliczenia Wnioskodawcy dla celów podatku VAT (tj. wpływu na podstawę opodatkowania i podatek VAT należny z tytułu zrealizowanych dostaw).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

(…) Sp. z o.o. (dalej: „Wnioskodawca” lub „Spółka”) prowadzi działalność w zakresie produkcji chemii i kosmetyków samochodowych (np. odmrażacze szyb, płyny do mycia silników i części, płyny do chłodnic, płyny do spryskiwaczy, płyny do mycia felg).

Działalność Wnioskodawcy co do zasady jest zorganizowana w ramach modelu produkcji kontraktowej, co oznacza, że Spółka jako podwykonawca świadczy usługi produkcji na rzecz zleceniodawcy – podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką, który sprzedaje produkty pod własną marką (dalej: „Dystrybutor”).

Wnioskodawca jest producentem o ograniczonym ryzyku i nie ponosi bezpośredniego ryzyka finansowego bądź rynkowego odnośnie produkowanych przez siebie produktów.

Wnioskodawca i Dystrybutor są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406).

Wynagrodzenie Wnioskodawcy w związku z pełnionymi funkcjami pokrywa koszty jego działalności oraz gwarantuje Spółce stabilny zysk.

W związku z występującymi powiązaniami między Wnioskodawcą a Dystrybutorem, w Spółce stosowana jest polityka cen transferowych mająca na celu ustalanie cen z Dystrybutorem na zasadach rynkowych (ang. arm’s length principle), czyli takich, jakie ustaliłyby między sobą podmioty niezależne.

Za najbardziej odpowiednią metodę szacowania cen transferowych stosowaną w transakcjach między Spółką a Dystrybutorem uznano metodę marży transakcyjnej netto.

Funkcję wskaźnika zyskowności pełni wskaźnik marży operacyjnej.

W związku ze znacznymi wahaniami cen surowców w roku 2020 Wnioskodawca poniósł realnie niższe koszty, niż koszty zabudżetowane, uwzględniane przy kalkulacji ceny za produkty sprzedawane do Dystrybutora.

Powyższe przełożyło się na osiągnięcie przez Wnioskodawcę rentowności na poziomie wyższym niż przewidziany w polityce cen transferowych. W związku z tym Wnioskodawca oraz Dystrybutor dokonują korekty rentowności za rok 2020.

Spółka wystawia w związku z tym zbiorczą fakturę korygującą in minus na Dystrybutora, zmniejszającą podstawę opodatkowania VAT i podatek należny z tytułu dostaw dokonanych w roku 2020.

Faktura korygująca odnosi się do konkretnych faktur pierwotnych, których korekta ma dotyczyć oraz wskazuje okres rozliczeniowy, którego dotyczy korekta (rok 2020).

Korekta dotyczy konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego (roku 2020).

Zbiorcza faktura korygująca zostaje wystawiona w związku z potransakcyjnym obniżeniem ceny za wcześniejsze dostawy produktów dokonane przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutora, która to obniżka spowodowana jest potrzebą dostosowania rentowności działalności Wnioskodawcy do jej rynkowego poziomu.

W przyszłości (tj. w odniesieniu do innych lat kalendarzowych niż rok 2020) Spółka i Dystrybutor mogą dokonywać analogicznych korekt, zarówno in minus, jak i in plus, gdzie korekty będą powiązane z ceną sprzedaży (będą powodować jej podwyższenie lub obniżenie), a dochodowość Spółki będzie określona w odniesieniu do konkretnych dostaw produktów dokonywanych przez Wnioskodawcę w ciągu określonego okresu rozliczeniowego (roku).

Wnioskodawca i Dystrybutor są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w opisanym stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym rozliczenia polegające na wyrównaniu ustalonego poziomu dochodowości Spółki będą miały wpływ na rozliczenia Wnioskodawcy dla celów VAT wskazanych dostaw na rzecz Dystrybutora (tj. będą miały wpływ na podstawę opodatkowania i VAT należny z tytułu zrealizowanych dostaw), a w konsekwencji, czy Spółka postępuje i postąpi prawidłowo dokumentując taką korektę za pomocą faktury korygującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, rozliczenia polegające na wyrównaniu ustalonego poziomu dochodowości Spółki będą miały wpływ na rozliczenia Wnioskodawcy dla celów VAT wskazanych dostaw na rzecz Dystrybutora (tj. będą miały wpływ na podstawę opodatkowania i VAT należny z tytułu zrealizowanych dostaw), a w konsekwencji Spółka postępuje i postąpi prawidłowo dokumentując taką korektę za pomocą faktury korygującej.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm., dalej: „ustawa VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (dalej: „VAT”) podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy VAT podstawą opodatkowania co do zasady jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Art. 29a ust. 10 pkt 1 ustawy VAT stanowi, że podstawę opodatkowania obniża się o kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen.

Stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Z kolei, art. 106j ust. 1 pkt 2 ustawy VAT stwierdza, iż w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1, podatnik wystawia fakturę korygującą.

Stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy VAT faktura korygująca powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

W myśl art. 106j ust. 3 ustawy VAT w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Sprzedaż chemii i kosmetyków samochodowych na rzecz Dystrybutora spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju i świadczenia te są rozliczane przez Spółkę zgodnie z przepisami ustawy VAT. Z tytułu wykonywanych czynności Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie, które stanowi jednocześnie podstawę opodatkowania VAT, zgodnie z art. 29a ustawy VAT.

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego niniejszego wniosku, Wnioskodawca i Dystrybutor dokonują i zamierzają dokonywać korekty rentowności poprzez skorygowanie ceny za dostawy dokonane w określonym okresie rozliczeniowym (tj. w konkretnym roku). Taka korekta będzie zatem miała przełożenie na kwoty należne z tytułu pierwotnych dostaw. Przyjęty mechanizm zakłada wyrównanie poziomu dochodowości w dół (w przyszłości możliwe również wyrównanie w górę) w odniesieniu do ceny określonych towarów. Ponadto, na fakturze korygującej Spółka wskazuje/będzie wskazywać faktury pierwotne, których dotyczy korekta. Dokonywane korekty nie są/nie będą przy tym spowodowane błędami, ale sytuacją rynkową.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy wyrównanie poziomu dochodowości jest powiązane z konkretnymi towarami i z ceną ich sprzedaży, a tym samym odnosi się do konkretnych zdarzeń z przeszłości. W konsekwencji, dokonywana korekta dochodowości polega w istocie na stosownym obniżeniu (w przyszłości może dotyczyć także podwyższenia) cen dostaw zrealizowanych w danym roku pomiędzy Spółką a Dystrybutorem. W efekcie korekta powinna zostać odpowiednio odzwierciedlona jako korekta podstawy opodatkowania oraz kwoty VAT należnego z tytułu krajowej dostawy towarów pierwotnie wykazanej w rozliczeniach Wnioskodawcy.

W konsekwencji, Spółka postępuje i postąpi prawidłowo dokumentując taką korektę fakturą korygującą.

Na poparcie swojego stanowiska Spółka pragnie powołać konkluzje wynikające z dokumentu opracowanego przez Grupę Ekspercką ds. VAT, dotyczącego wpływu korekty cen transferowych na VAT (dokument VEG NO 071 REV2 z 18 kwietnia 2018 r. „Paper on topic for discussion/Possible VAT implications of Transfer Pricing”). W dokumencie tym wskazano, że gdy korekta cen transferowych może być powiązana z pierwotną dostawą, traktowanie korekty na gruncie VAT jest takie samo jak dostawy pierwotnej („Where the Transfer Pricing Adjustment can be linked to the initial supply, the VAT treatment of the adjustment is the same as the initial supply”).

Ponadto, stanowisko Spółki znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „DKIS”) o podobnym stanie faktycznym.

Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z 22 maja 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.64.2019.3.PRP, DKIS wskazał, że „skoro dokonywane przez Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania wyrównanie do ustalonego poziomu dochodowości odnosi się – jak wynika z wniosku – do konkretnych grup towarów, ich cen oraz ilości i stanowi w istocie podwyższenie lub obniżenie cen dostaw zrealizowanych w danym roku pomiędzy Zainteresowanym niebędącym stroną postępowania a Zainteresowanym będącym stroną postępowania, to w okolicznościach niniejszej sprawy Zainteresowany niebędący stroną postępowania jest zobowiązany do udokumentowania podwyższenia lub obniżenia cen towarów sprzedanych na rzecz Zainteresowanego będącego stroną postępowania poprzez wystawienie faktury korygującej, o której mowa w art. 106j ustawy”.

Podobne stanowisko DKIS zajął w interpretacjach indywidualnych z 27 lipca 2020 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.156.2020.3.RD, czy z 3 listopada 2017 r., sygn. 0114-KDIP1-1.4012.389.2017.2.RR.

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy za prawidłowe należy uznać stanowisko, zgodnie z którym rozliczenia polegające na wyrównaniu ustalonego poziomu dochodowości Spółki będą miały wpływ na rozliczenia Wnioskodawcy dla celów VAT wskazanych dostaw na rzecz Dystrybutora (tj. będą miały wpływ na podstawę opodatkowania i VAT należny z tytułu zrealizowanych dostaw), a w konsekwencji Spółka postępuje i postąpi prawidłowo dokumentując taką korektę za pomocą faktury korygującej a nie innych dokumentów księgowych.

Jednocześnie Spółka wskazuje, że przedmiotem niniejszego wniosku nie jest uzyskanie odpowiedzi na pytania o konkretny okres rozliczeniowy dla celów VAT, w jakim należy ująć stosowne korekty podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez towary – na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Przytoczona definicja świadczenia usług jest bardzo szeroka i określa zakres przedmiotowy opodatkowania w sposób dopełniający definicję towarów. Tym samym, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają zasadniczo wszystkie czynności wykonywane w ramach odpłatnego obrotu profesjonalnego.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2, 3 i 5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Katalog elementów dodatkowych wchodzących w skład podstawy opodatkowania określony został w art. 29a ust. 6 ustawy – w myśl którego – podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Natomiast art. 29a ust. 10 ustawy stanowi, że podstawę opodatkowania, obniża się o:

  1. kwoty udzielonych po dokonaniu sprzedaży opustów i obniżek cen;
  2. wartość zwróconych towarów i opakowań, z zastrzeżeniem ust. 11 i 12;
  3. zwróconą nabywcy całość lub część zapłaty otrzymaną przed dokonaniem sprzedaży, jeżeli do niej nie doszło;
  4. wartość zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, o których mowa w ust. 1.

Według art. 106b ust. 1 ustawy, podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  1. sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem;
  2. sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  3. wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;
  4. otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

Na mocy art. 106e ust. 1 ustawy, faktura powinna zawierać:

  1. datę wystawienia;
  2. kolejny numer nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;
  3. imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;
  4. numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. a;
  5. numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem pkt 24 lit. b;
  6. datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi lub datę otrzymania zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury;
  7. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;
  8. miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;
  9. cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);
  10. kwoty wszelkich opustów lub obniżek cen, w tym w formie rabatu z tytułu wcześniejszej zapłaty, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;
  11. wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);
  12. stawkę podatku;
  13. sumę wartości sprzedaży netto, z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;
  14. kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;
  15. kwotę należności ogółem;

(…).

Jak stanowi art. 106i ust. 1 ustawy, fakturę wystawia się nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę, z zastrzeżeniem ust. 2-9.

Z kolei art. 106j ust. 1 ustawy, określa przypadki, w których podatnik powinien wystawić fakturę korygującą. I tak, zgodnie z ww. przepisem, w przypadku gdy po wystawieniu faktury:

  1. udzielono obniżki ceny w formie rabatu, o której mowa w art. 29a ust. 7 pkt 1,
  2. udzielono opustów i obniżek cen, o których mowa w art. 29a ust. 10 pkt 1,
  3. dokonano zwrotu podatnikowi towarów i opakowań,
  4. dokonano zwrotu nabywcy całości lub części zapłaty, o której mowa w art. 106b ust. 1 pkt 4,
  5. podwyższono cenę lub stwierdzono pomyłkę w cenie, stawce, kwocie podatku lub w jakiejkolwiek innej pozycji faktury

– podatnik wystawia fakturę korygującą.

Faktura korygująca, stosownie do art. 106j ust. 2 ustawy, powinna zawierać:

  1. wyrazy „FAKTURA KORYGUJĄCA” albo wyraz „KOREKTA”;
  2. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  3. dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:
    1. określone w art. 106e ust. 1 pkt 1-6,
    2. nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych korektą;
  4. przyczynę korekty;
  5. jeżeli korekta wpływa na zmianę podstawy opodatkowania lub kwoty podatku należnego – odpowiednio kwotę korekty podstawy opodatkowania lub kwotę korekty podatku należnego z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku i sprzedaży zwolnionej;
  6. w przypadkach innych niż wskazane w pkt 5 – prawidłową treść korygowanych pozycji.

Jak stanowi art. 106j ust. 3 ustawy, w przypadku gdy podatnik udziela opustu lub obniżki ceny w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych lub świadczonych na rzecz jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca, o której mowa w ust. 2:

  1. powinna zawierać dodatkowo wskazanie okresu, do którego odnosi się udzielany opust lub obniżka;
  2. może nie zawierać danych określonych w art. 106e ust. 1 pkt 5 i 6 oraz nazwy (rodzaju) towaru lub usługi objętych korektą.

Przepis art. 106j ust. 3 ustawy, ogranicza możliwości wystawiania faktur zbiorczych jedynie do przypadków, kiedy zmiana ceny (jej zmniejszenie) dotyczy wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie. Zatem, w takiej sytuacji faktura korygująca nie musi zawierać wszystkich informacji o fakturze pierwotnej. W pozostałych przypadkach również można wystawiać zbiorcze korekty, ale te muszą zawierać wszystkie elementy wskazane w art. 106j ust. 2 ustawy.

Powyższe uregulowania wskazują, że istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży w danym okresie rozliczeniowym. Zaznaczyć należy, że faktury korygujące można generalnie podzielić na te, które powodują zmniejszenie podstawy opodatkowania (tzw. faktury korygujące „in minus”) oraz te, które wywołują skutki odwrotne, tj. w wyniku ich wystawienia wartość podstawy opodatkowania ulega podwyższeniu (tzw. faktury korygujące „in plus”). W ramach powyższego rozróżnienia można również dokonać podziału tychże faktur ze względu na powód ich wystawienia:

  • pierwszy rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione w celu naprawienia błędu, który spowodował podanie nieprawidłowej kwoty należności na fakturze pierwotnej, a który istniał już w chwili wystawienia faktury pierwotnej. Błędy te polegają w szczególności na nieprawidłowym określeniu ilości sprzedawanego towaru, błędnym określeniu w fakturze ceny towaru niezgodnej z ustaleniami między stronami transakcji, czy też nieprawidłowym ustaleniu stawki podatku VAT w wyniku błędu rachunkowego;
  • drugi rodzaj stanowią faktury korygujące wystawione z przyczyn o charakterze wtórnym, które nie istniały w momencie wystawienia faktury pierwotnej i których powstanie nie jest uzależnione od błędu popełnionego przez wystawcę. Przyczyny powodujące konieczność wystawienia takich faktur to m.in.: podwyższenie ceny towaru już po wystawieniu faktury pierwotnej, czy następcze udzielenie rabatu, skonta, upustu na zakupiony towar. Przyczyną wtórną może być również zwrot towaru.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie produkcji chemii i kosmetyków samochodowych. Działalność Wnioskodawcy co do zasady jest zorganizowana w ramach modelu produkcji kontraktowej, co oznacza, że Spółka jako podwykonawca świadczy usługi produkcji na rzecz zleceniodawcy – podmiotu powiązanego osobowo ze Spółką, który sprzedaje produkty pod własną marką. Wnioskodawca i Dystrybutor są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. Wnioskodawca jest producentem o ograniczonym ryzyku i nie ponosi bezpośredniego ryzyka finansowego bądź rynkowego odnośnie produkowanych przez siebie produktów. Wnioskodawca i Dystrybutor są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w związku z czym, w Spółce stosowana jest polityka cen transferowych mająca na celu ustalanie cen z Dystrybutorem na zasadach rynkowych. Za najbardziej odpowiednią metodę szacowania cen transferowych stosowaną w transakcjach między Spółką a Dystrybutorem uznano metodę marży transakcyjnej netto.

W związku ze znacznymi wahaniami cen surowców w roku 2020 Wnioskodawca poniósł realnie niższe koszty, niż koszty zabudżetowane, uwzględniane przy kalkulacji ceny za produkty sprzedawane do Dystrybutora. Powyższe przełożyło się na osiągnięcie przez Wnioskodawcę rentowności na poziomie wyższym niż przewidziany w polityce cen transferowych. W związku z tym Wnioskodawca oraz Dystrybutor dokonują korekty rentowności za rok 2020. Spółka wystawia w związku z tym zbiorczą fakturę korygującą in minus na Dystrybutora, zmniejszającą podstawę opodatkowania VAT i podatek należny z tytułu dostaw dokonanych w roku 2020. Faktura korygująca odnosi się do konkretnych faktur pierwotnych, których korekta ma dotyczyć oraz wskazuje okres rozliczeniowy, którego dotyczy korekta (rok 2020). Korekta dotyczy konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego (roku 2020). Zbiorcza faktura korygująca zostaje wystawiona w związku z potransakcyjnym obniżeniem ceny za wcześniejsze dostawy produktów dokonane przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutora, która to obniżka spowodowana jest potrzebą dostosowania rentowności działalności Wnioskodawcy do jej rynkowego poziomu.

W przyszłości (tj. w odniesieniu do innych lat kalendarzowych niż rok 2020) Spółka i Dystrybutor mogą dokonywać analogicznych korekt, zarówno in minus, jak i in plus, gdzie korekty będą powiązane z ceną sprzedaży (będą powodować jej podwyższenie lub obniżenie), a dochodowość Spółki będzie określona w odniesieniu do konkretnych dostaw produktów dokonywanych przez Wnioskodawcę w ciągu określonego okresu rozliczeniowego (roku).

Przy tak przedstawionym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawidłowości udokumentowania opisanych korekt rentowności za pomocą faktur korygujących oraz wpływu tych korekt na rozliczenia Wnioskodawcy dla celów podatku VAT (tj. wpływu na podstawę opodatkowania i podatek VAT należny z tytułu zrealizowanych dostaw).

W omawianej sprawie Wnioskodawca wskazał, że w przypadku korekty dotyczącej dostaw dokonanych w roku 2020 wystawia fakturę korygującą in minus na Dystrybutora. Ponadto w przyszłości Spółka i Dystrybutor mogą dokonywać analogicznych korekt, zarówno in minus, jak i in plus. Jednocześnie wskazano, że faktura korygująca odnosi się do konkretnych faktur pierwotnych, których korekta ma dotyczyć oraz wskazuje okres rozliczeniowy, którego dotyczy korekta (rok 2020). Korekta dotyczy konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego (roku 2020). Zbiorcza faktura korygująca zostaje wystawiona w związku z potransakcyjnym obniżeniem ceny za wcześniejsze dostawy produktów dokonane przez Wnioskodawcę na rzecz Dystrybutora, która to obniżka spowodowana jest potrzebą dostosowania rentowności działalności Wnioskodawcy do jej rynkowego poziomu. W przyszłości w przypadku analogicznych korekt, korekty będą powiązane z ceną sprzedaży (będą powodować jej podwyższenie lub obniżenie), a dochodowość Spółki będzie określona w odniesieniu do konkretnych dostaw produktów dokonywanych przez Wnioskodawcę w ciągu określonego okresu rozliczeniowego (roku).

Zatem, w przestawionych okolicznościach sprawy, skoro korekty dotyczą/będą dotyczyć konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego, w opisanej sytuacji prawidłowe jest/będzie udokumentowanie przez Wnioskodawcę korekt poziomu rentowności w ramach stosowanej polityki cen transferowych z Dystrybutorem poprzez wystawianie faktur korygujących, a tym samym ujmowanie tych korekt w podatku VAT (zwiększenie lub zmniejszenie podatku należnego).

W opisanej sytuacji korekta poziomu dochodowości za rok 2020 spowoduje zmniejszenie podstawy opodatkowania, gdyż ma ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 5 ustawy, tj. z tytułu dostaw towarów. Także analogiczne korekty dokonane przez Wnioskodawcę w przyszłości dotyczące dostaw na rzecz Dystrybutora spowodują zwiększenie lub zmniejszenie podstawy opodatkowania, gdyż będą miały ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi, o których mowa w art. 5 ustawy.

W konsekwencji zgodnie z przepisami ustawy przedmiotowa korekta rentowności oraz analogiczne korekty w przyszłości powinny być udokumentowane poprzez wystawienie faktur korygujących.

Zatem w przedmiotowym przypadku, korekty poziomu rentowności, które dotyczą/będą dotyczyły jak wynika z wniosku konkretnych dostaw z konkretnego okresu rozliczeniowego stanowią/będą stanowiły zdarzenia mające wpływ na ustalenie podstawy opodatkowania, o której mowa w art. 29a ust. 1 ustawy, którą należy dokumentować fakturami korygującymi wystawianymi do pierwotnych faktur.

Podsumowując – Spółka postępuje i postąpi prawidłowo dokumentując korekty opisane w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym za pomocą faktury korygującej, ponieważ rozliczenia polegające na wyrównaniu ustalonego poziomu dochodowości Spółki mają/będą miały wpływ na rozliczenia Wnioskodawcy dla celów podatku VAT wskazanych dostaw na rzecz Dystrybutora (tj. mają/będą miały wpływ na podstawę opodatkowania i podatek VAT należny z tytułu zrealizowanych dostaw).

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj