Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB1/415-231/11-9/DS
z 20 stycznia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB1/415-231/11-9/DS
Data
2012.01.20


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł


Słowa kluczowe
podróż
programy
świadczenie nieodpłatne
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy należy opodatkować opłacone przez Wnioskodawcę koszty podróży przyjazdu i wyjazdu zagranicznych naukowców?



Wniosek ORD-IN 216 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Instytutu, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 10 października 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 stycznia 2012 r. (data wpływu 11 stycznia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych opłacenia kosztów podróży do Polski i z Polski naukowców z Gruzji, Egiptu i Kuby w ramach 7 Programu Ramowego UE REGPOT-2009 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 października 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 i art. 14f § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku z czym na podstawie art. 169 § 1 i § 2 w zw. z art. 14h ww. ustawy, pismem z dnia 29 grudnia 2011 r., wezwano Wnioskodawcę do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 3 stycznia 2012 r., natomiast w dniu 9 stycznia 2012 r. wniesiono dodatkową opłatę, a w dniu 11 stycznia 2012 r. (data nadania w polskiej placówce operatora publicznego 10 stycznia 2012 r.), uzupełniono ww. wniosek w zakresie pozostałych braków formalnych.

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące stany faktyczne i zdarzenia przyszłe.

Instytut posiada status instytutu badawczego i prowadzi badania naukowe w dziedzinie pozostałych nauk rolniczych. Instytut został utworzony na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia. (Dz. U. ). Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia nadano Instytutowi status państwowego instytutu badawczego (Dz. U. ).

Instytut od 1 grudnia 2009 r. realizuje projekt w ramach 7 Programu Ramowego UE REGPOT-2009-1. Projekt jest finansowany:

  • ze środków UE w kwocie …zł,
  • ze środków MNiSW w kwocie … zł,
  • ze środków własnych Instytutu w kwocie … zł.

Jednym z celów projektu jest zwiększenie możliwości badawczych i efektywności pracy, rozwinięcie nowych dziedzin i standardów badawczych realizowanych poprzez dwustronną wymianę pracowników naukowych z placówkami międzynarodowymi. Do realizacji celów projektu w 2011 r. zostały zawarte m.in. umowy zlecenia z naukowcami:

  • z Egiptu od dnia 1 stycznia 2011 r. na okres 12 miesięcy z możliwością przedłużenia do 18 miesięcy; Instytut jako płatnik wynagrodzenia nie otrzymał certyfikatu rezydencji;
  • z Gruzji od dnia 1 października 2011 r. na okres 3 miesięcy z możliwością przedłużenia do 12 miesięcy; Instytut posiada certyfikat rezydencji;
  • z Kuby od 1 października 201l r. na okres 3 miesięcy z możliwością przedłużenia umowy do 12 miesięcy; Instytut nie posiada certyfikatu rezydencji.

Naukowcy zostali zatrudnieni w Instytucie do prac badawczych bezpośrednio realizujących cele projektu. Nie prowadzą na terenie Polski działalności gospodarczej poprzez zakład i nie posiadają na terenie naszego kraju centrum interesów osobistych lub gospodarczych.

Do obsługi projektu są wyodrębnione dwa rachunki bankowe: w walucie EURO i w walucie polskiej.

Wynagrodzenie dla ww. osób jest wypłacane w ratach miesięcznych z konta bankowego wyodrębnionego dla realizacji projektu w walucie polskiej. Konto to jest zasilane, po przewalutowaniu z wyodrębnionego rachunku w walucie EURO, na które wpłynęła zaliczka z Komisji Europejskiej.

Przychody z tytułu wykonywania prac na podstawie umowy zlecenia, zalicza się do przychodów z działalności wykonywanej osobiście i na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatek dochodowy pobierany jest w formie ryczałtu w wysokości 20% przychodu.

Jednak, zgodnie z postanowieniami art. 4a ustawy, należy uwzględniać przepisy umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Polska. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy jest możliwe pod warunkiem dostarczenia przez podatnika płatnikowi certyfikatu rezydencji, wydanego przez właściwy organ administracji podatkowej.

W odniesieniu do wynagrodzeń naukowców zastosowane będą postanowienia następujących umów:

  • Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Arabskiej Republiki Egiptu w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku, sporządzonej w Warszawie dnia 24 czerwca 1996 r.;
  • Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Gruzji w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów i majątku, podpisanej w Warszawie dnia 5 listopada 1999 r.

Natomiast z Rządem Kuby Polska nie ma podpisanej umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 Umowy polsko - egipskiej, dochód osiągany przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z wykonania wolnego zawodu podlega opodatkowaniu tylko w tym Państwie, z wyjątkiem następujących okoliczności, kiedy taki dochód może być również opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie:

  • jeżeli osoba posiada w drugim Umawiającym się Państwie stałą placówkę w celu wykonywania jej działalności, to w takim przypadku dochód może być opodatkowany w drugim Umawiającym się Państwie tylko w takim zakresie, w jakim może zostać przypisany takiej stałej placówce,
  • jeżeli osoba przebywa w drugim Umawiającym się Państwie przez okres lub okresy przekraczające łącznie 183 dni w 12-miesięcznym okresie, to w takim przypadku tylko taki dochód osiągany z tej działalności wykonywanej w tym drugim Państwie może być opodatkowany w tym drugim Państwie.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 Umowy polsko – gruzińskiej, wynagrodzenie osiągane przez pracownika naukowo – badawczego mającego miejsce zamieszkania w drugim Umawiającym się Państwie, a przebywającego w pierwszym Państwie wyłącznie w celu nauczania lub prowadzenia prac badawczych w placówce badawczej uznanej przez Rząd pierwszego Umawiającego się Państwa, przez okres nie przekraczający dwóch lat, nie podlega opodatkowaniu w tym pierwszym Państwie.

W uzupełnieniu z dnia 9 stycznia 2012 r. wyjaśniono, iż Instytut z tytułu zatrudnienia zagranicznych naukowców na umowy zlecenia, ponosi oprócz kosztów wynagrodzenia, także koszty podróży przyjazdu do Polski i wyjazdu. Na podstawie zapotrzebowania na zakup biletów lotniczych lub kolejowych, zaakceptowanego przez lidera pakietu, Instytut składa zlecenie do biura podróży.

Podstawą do zapłaty jest otrzymana z biura podróży faktura. Podróż powinna się odbywać w najbardziej ekonomiczny sposób.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy dochód jaki uzyskują w Polsce osoby zatrudnione do prowadzenia prac naukowo-badawczych w celu realizacji programu badawczego na podstawie umowy zlecenia:

  1. naukowca z Gruzji - jest zwolniony z opodatkowania w Polsce przez okres do dwóch lat... Płatnik w terminie do końca lutego roku następnego po roku podatkowym, przesyła podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienną informację IFT-1R.
  2. naukowca z Kuby przez okres 3 miesięcy - podlega opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a od 1 stycznia 2012 r. w przypadku przedłużenia umowy do dnia 30 września 2012 r., czy dopiero po przekroczeniu okresu pobytu 183 dni podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy... A może należy opodatkować otrzymany dochód od początku okresu przebywania na terytorium Polski na zasadach ogólnych, gdy płatnik nie otrzymał certyfikatu rezydencji od podatnika. A jeśli w 2012 r. płatnik otrzyma certyfikat rezydencji od podatnika, to dochód będzie opodatkowany przez cały okres pobytu w Polsce zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 20%...
  3. naukowca z Egiptu w okresie przebywania w Polsce do 183 dni zryczałtowanym podatkiem dochodowym na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 1 ustawy, a po przekroczeniu pobytu 183 dni w roku podatkowym, wynagrodzenie należy opodatkować na zasadach ogólnych zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, czy należy opodatkować na zasadach ogólnych od początku okresu przebywania na terytorium Polski...

Wnioskodawca uzupełniając wniosek, zwrócił się do tut. Organu o uwzględnienie w interpretacji indywidualnej, także opodatkowania opłaconych przez Instytut kosztów podróży przyjazdu i wyjazdu zagranicznych naukowców.

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące skutków podatkowych opłaconych przez Instytut kosztów podróży przyjazdu i wyjazdu zagranicznych naukowców. Odnośnie pozostałych, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy, opłacone koszty podróży: przyjazdu i wyjazdu zagranicznych naukowców, zatrudnionych w Polsce na podstawie umowy zlecenia, są zwolnione z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści art. 11 ust. 1 ww. ustawy wynika, iż przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Równocześnie przepis art. 20 ust. 1 ww. ustawy stanowi, że za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są diety i inne należności za czas podróży osoby niebędącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13.

Odrębnymi przepisami, o których mowa powyżej, są rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 r.:

  • w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1990 ze zm.) oraz,
  • w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej poza granicami kraju (Dz. U. z 2002 r. Nr 236, poz. 1991 ze zm.).

Zgodnie natomiast z treścią art. 21 ust. 13 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) cyt. ustawy stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

  1. w celu osiągnięcia przychodów lub
  2. w celu realizacji zadań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie przepisów odrębnych ustaw, lub
  3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub
  4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

Należy zauważyć, iż w powołanym art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) ww. ustawy, ustawodawca posłużył się terminem „podróż” bez określenia „służbowa”, dlatego też zakres tego zwolnienia jest szerszy, ponieważ nie ogranicza się ono jedynie do podróży służbowych, ale do wszelkich podróży osób niebędących pracownikami, pod warunkiem spełnienia przesłanek wynikających z art. 21 ust. 13 ww. ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca będący Państwowym Instytutem Badawczym przystąpił do projektu w ramach 7 Programu Ramowego UE REGPOT-2009, finansowanego ze środków pochodzących z Unii Europejskiej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz środków własnych. Celem projektu jest zwiększenie możliwości badawczych i efektywności pracy, rozwinięcie nowych dziedzin i standardów badawczych realizowanych przez dwustronną wymianę pracowników naukowych z placówkami międzynarodowymi.

Wnioskodawca jest jednostką badawczo-rozwojową, podległą Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi. W celu prowadzenia prac badawczych, realizujących cele ww. projektu, zawarte zostały umowy zlecenia z naukowcami z Gruzji, Egiptu i Kuby. Osoby te nie prowadzą na terenie Polski działalności gospodarczej poprzez zakład, nie posiadają też centrum interesów osobistych lub gospodarczych w Polsce. Instytut poza kosztami wynagrodzeń, ponosi również koszty podróży przyjazdu do Polski i wyjazdu. Na podstawie zapotrzebowania na zakup biletów lotniczych lub kolejowych, zaakceptowanego przez lidera, Instytut składa zlecenie do biura podróży. Podstawą do zapłaty jest otrzymana z biura podróży faktura. Podróż odbywa się w najbardziej ekonomiczny sposób.

W świetle przytoczonych powyżej przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego stwierdzić należy, iż sfinansowanie przez Wnioskodawcę kosztów przyjazdu do Polski i wyjazdu zagranicznych naukowców, będzie stanowiło dla nich nieodpłatne świadczenie, które należy zakwalifikować do przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ww. ustawy, tj. do przychodów z innych źródeł.

Jednakże w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. b) z zastrzeżeniem art. 21 ust. 13 ww. ustawy, przychód ten jest wolny od podatku dochodowego, o ile koszty podróży nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Na Wnioskodawcy nie będzie ciążył obowiązek obliczenia i pobrania zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od zaistniałego w rzeczywistości, wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj