Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.606.2020.2.KM
z 2 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 października 2020 r. (data wpływu 28 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 stycznia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 stycznia 2021 r. (skutecznie doręczone 12 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na infrastrukturę wybudowaną w ramach inwestycji, poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT-7 – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących, wynikających z faktur zakupowych otrzymanych od Spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 28 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki poniesione na infrastrukturę wybudowaną w ramach inwestycji, poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT-7, oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków bieżących, wynikających z faktur zakupowych otrzymanych od Spółki. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 stycznia 2021 r. (data wpływu 18 stycznia 2021 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 stycznia 2021 r. (skutecznie doręczone 12 stycznia 2021 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713), Gmina posiada osobowość prawną i ma zdolność do czynności cywilnoprawnych. Gmina wykonuje zadania własne (określone w art. 7 ustawy o samorządzie gminnym) samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne. Mając na uwadze wyrok Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 29 września 2015 r. w sprawie C-276/14 począwszy od stycznia 2017 r. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. W strukturze organizacyjnej Gminy nie funkcjonuje zakład budżetowy ani jednostka budżetowa, której Gmina powierzyłaby zarządzanie Infrastrukturą oraz wykonywanie innych czynności związanych z działalnością wodno-kanalizacyjną.

Gmina zrealizowała zadania inwestycyjne pn.:

  1. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi (…)” - przedmiotem realizacji zadania inwestycyjnego była budowa 4628 m sieci wodociągowej oraz 2383 m sieci kanalizacji sanitarnej. Umowę o wykonanie robót budowlanych podpisano 12 października 2017 r. Inwestycja współfinansowana była ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, działanie 7.2, Typ operacji Gospodarka wodno-ściekowa, pozostała cześć wydatków finansowana ze środków własnych Gminy. Realizacja inwestycji zakończona została w maju 2019 r. Zadanie wykonane było w dwóch etapach: I etap wybudowanej inwestycji, po otrzymaniu od wykonawcy faktur zapłacono 30 maja 2018 r., natomiast II etap zapłacono 24 czerwca 2019 r.
    Inwestycja została wprowadzona do ewidencji jako środek trwały dnia 24 czerwca 2019 r.
  2. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy (…)” - przedmiotem realizacji zadania inwestycyjnego była budowa 157,5 m sieci wodociągowej oraz 150,1 m sieci kanalizacji sanitarnej, realizacja inwestycji zakończona w grudniu 2019 r. Umowę o wykonanie robót budowlanych podpisano 31 października 2019 r. Inwestycja współfinansowana była ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, działanie 7.2, Typ operacji Gospodarka wodno – ściekowa, pozostała cześć wydatków finansowana ze środków własnych Gminy.
    Realizacja inwestycji zakończona w grudniu 2019 r. Za wykonane prace zapłacono po otrzymaniu faktur od wykonawcy, tj. 24 grudnia 2019 r. Inwestycja została wprowadzona do ewidencji jako środek trwały dnia 10 stycznia 2020 r.
    Nabywcą/odbiorcą faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. zadań inwestycyjnych była Gmina.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713) Gmina odpowiada za zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz. W ramach realizacji tego zadania Gmina sukcesywnie rozbudowuje sieć kanalizacyjną oraz wodociągową i powiązaną z nią infrastrukturę na swoim terenie.

Gmina podejmując decyzję o realizacji inwestycji, polegającej na wybudowaniu sieci wodno-kanalizacyjnej na ulicy (…) oraz na ulicy (…) w (…) dokonała szczegółowej analizy przeznaczenia wytworzonego środka trwałego. Początkowo założono, iż infrastruktura zostanie przekazana w nieodpłatne administrowanie Spółce, w której Gmina posiada swoje udziały. W związku z powyższym infrastruktura nie mogła służyć Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie byłaby stroną w stosunkach cywilnoprawnych jako sama, ani żadna z jej jednostek organizacyjnych. Oznacza to, że wydatki inwestycyjne nie były bezpośrednio i wyłącznie związane ze sprzedażą opodatkowaną, tym samym Gmina nie dokonała odliczeń podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na tą inwestycję.

W chwili obecnej, z uwagi na zmianę decyzji z powodu niemożności przekazania w nieodpłatne administrowanie, Gmina podjęła decyzję o samodzielnym administrowaniu sieci. Dnia 11 grudnia 2019 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o zatwierdzenie taryf opłat do wody i ścieków. Dnia 10 stycznia 2020 r. zatwierdzono taryfy, a decyzja stała się prawomocna 25 stycznia 2020 r.

Ostatecznie stawki weszły w życie 4 lutego 2020 r., a 5 lutego 2020 r. Gmina zawarła umowę o sprawowanie dozoru technicznego, dokonywanie odczytów liczników wody, dostarczania wody i odprowadzenia ścieków dla potrzeb sieci wodno-kanalizacyjnej ze spółką. Umowę tą zawarto z powodu braku posiadania przez Gminę własnych ujęć wody, odpowiedniego doświadczenia, zasobów kadrowych i odpowiedniego zaplecza, umożliwiającego zapewnienie przyjmowania ścieków na odpowiednim poziomie, czy jakości wynikającej z przepisów prawa. Od dnia 5 lutego 2020 r. Gmina rozpoczęła zawierać umowy bezpośrednio z mieszkańcami, którzy zostali przyłączeni do sieci na usługę zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków. Faktury będą wystawiane mieszkańcom w cyklu trzymiesięcznym, zgodnie z obowiązującą taryfą ustaloną dla Gminy, bezpośrednio po otrzymaniu faktur zakupu wody od spółki. Z sieci wodno-kanalizacyjnej nie korzysta Gmina, ani żadna jej jednostka organizacyjna.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że Inwestycje stanowią dla Gminy odrębne środki trwałe o wartości przekraczającej kwotę 15 tys. PLN.

Wartość sieci wodociągowej dla zadania 1. Budowa Sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi … wynosiła 1 850 966,81 zł, wartość sieci wodociągowej dla zadania 2. Budowa Sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy … wynosiła 71 748,83 zł.

Wartość sieci kanalizacyjnej dla zadania 1. Budowa Sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi … wynosiła 1 006 515,62 zł, wartość sieci kanalizacyjnej dla zadania 2. Budowa Sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy … wynosiła 77 321,82 zł.

Sieć wodociągowa i kanalizacyjna zadanie 1. tj. we wsi (…) w Gminie, była i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Sieć wodociągowa i kanalizacyjna zadanie 2 tj. na ulicy (…) była i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

  1. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi (…)" - przedmiotem realizacji zadania inwestycyjnego była budowa 4628 m sieci wodociągowej oraz 2383 m sieci kanalizacji sanitarnej.
    Realizacja inwestycji zakończona została w maju 2019 r., umowę o wykonanie robót budowlanych podpisano 12 października 2017 r.
    Inwestycja współfinansowana była ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, działanie 7.2, Typ operacji Gospodarka wodno – ściekowa, pozostała cześć wydatków finansowana ze środków własnych Gminy. Zadanie wykonane było w dwóch etapach: I etap zapłacono 30 maja 2018 r., II etap zapłacono 24 czerwca 2019 r.
    Inwestycja została wprowadzona jako środek trwały dnia 24 czerwca 2019 r.
    Gmina obciążyła mieszkańców podpiętych do sieci fakturą za dostarczenie wody i zrzut do ścieków za okres od 10 lutego 2020 r. dla każdego odbiorcy w różnych terminach w zależności od daty podpisania przez niego umowy na dostawę wody i odprowadzenie ścieków.

  2. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy (…)” - przedmiotem realizacji zadania inwestycyjnego była budowa 157,5 m sieci wodociągowej oraz 150,1 m sieci kanalizacji sanitarnej, realizacja inwestycji zakończona w grudniu 2019 r.
    Realizacja inwestycji zakończona została w grudniu 2019 r., umowę o wykonanie robót budowlanych podpisano 31 października 2019 r.
    Inwestycja współfinansowana była ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, działanie 7.2, Typ operacji Gospodarka wodno – ściekowa, pozostała cześć wydatków finansowana ze środków własnych Gminy. Za wykonanie prac zapłacono 24 grudnia 2019 r.
    Inwestycja została wprowadzona jako środek trwały dnia 10 stycznia 2020 r.
    Gmina obciążyła mieszkańców podpiętych do sieci fakturą za dostarczenie wody i zrzut do ścieków za okres od 10 lutego 2020 r. dla każdego odbiorcy w różnych terminach w zależności od daty podpisania przez niego umowy na dostawę wody i odprowadzenie ścieków.

Gmina podejmując finalnie decyzję o samodzielnym administrowaniu sieci opisanych zarówno w zadaniu 1 jak i w zadaniu 2, dnia 11 grudnia 2019 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o zatwierdzenie taryf opłat do wody i ścieków. Dnia 10 stycznia 2020 r. zatwierdzono taryfy, a decyzja stała się prawomocna 25 stycznia 2020 r. Ostatecznie stawki weszły w życie 4 lutego 2020 r., a 5 lutego 2020 r. Gmina zawarła umowę o sprawowanie dozoru technicznego, dokonywanie odczytów liczników wody, dostarczania wody i odprowadzenia ścieków dla potrzeb sieci wodno-kanalizacyjnej ze spółką. Umowę tą zawarto z powodu braku posiadania przez Gminę własnych ujęć wody, odpowiedniego doświadczenia, zasobów kadrowych i odpowiedniego zaplecza, umożliwiającego zapewnienie przyjmowania ścieków na odpowiednim poziomie, czy jakości wynikającej z przepisów prawa. Od dnia 5 lutego 2020 r. Gmina rozpoczęła zawierać umowy bezpośrednio z mieszkańcami, którzy zostali przyłączeni do sieci na usługę zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków. Faktury będą wystawiane mieszkańcom w cyklu trzymiesięcznym, zgodnie z obowiązującą taryfą ustaloną dla Gminy, bezpośrednio po otrzymaniu faktur zakupu wody od spółki.

Do wybudowanych sieci dotyczących zadania 1 jak i zadania 2 nie jest podpięty żaden budynek użyteczności publicznej. W związku z powyższym obydwie sieci po oddaniu ich do użytkowania wykorzystywane były i nadal są tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przekazanie do sprawowania dozoru technicznego nastąpiło w ramach umów: „dostawy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi” i „o hurtowy odbiór ścieków” zawieranych corocznie. Powierzono Spółce dozór techniczny w zakresie dokonywania odczytów wodomierzy u podmiotów, z którymi Gmina zawarła umowy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków i którzy zostali przyłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, opracowywanie na zlecenie Gminy warunków technicznych nowych przyłączy wodociągowych i uczestniczenie w odbiorach przyłączy wodociągowych wykonanych w czasie trwania powyższych umów. Za te czynności ustalono w umowach odpłatność w kwocie 2583 zł brutto rocznie (słownie: dwa tysiące pięćset osiemdziesiąt trzy złote) odpowiednio w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków. Niezależnie w umowach tych ustalono, że za dostawę wody i odprowadzenie ścieków Gmina zobowiązuje się do zapłaty ceny równej cenie ustalonej przez Dostawcę w obowiązujących taryfach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, wraz z podatkiem VAT. Na podstawie wyżej wymienionych umów Spółka nie przejmuje praw i obowiązków związanych z własnością sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, które stanowią przedmiot niniejszych umów. Nie są to umowy dzierżawy, najmu ani o podobnym charakterze.

Powyżej opisane umowy nie są podpisywane w rozdziale na poszczególne zadania inwestycyjne, ale dla całości sieci wodno-kanalizacyjnej, której administratorem i właścicielem jest Gmina, a która została wybudowana w ramach tych dwóch zadań inwestycyjnych.

Towary i usługi nabywane od Spółki będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Sieć wodociągowa i kanalizacyjna we wsi (…) - wartość poniesionych nakładów wynosi 2 857 482,38 zł.

Sieć wodociągowa i kanalizacyjna na ulicy (…) – wartość poniesionych nakładów wynosi 149 070,65 zł.

Umowy ze Spółką są odpłatne. Ustalona umownie odpłatność wynosi dla obsługi sieci wodociągowej 2583 zł brutto rocznie. Ustalona umownie odpłatność dla obsługi sieci kanalizacyjnej wynosi 2583 zł brutto rocznie.

W 2020 r. obciążenie odbiorców za zrzut ścieków do sieci kanalizacji sanitarnej wyniosło 6029,95 zł, natomiast obciążenie odbiorców za pobór wody z sieci wodociągowej wyniosło 1705,35 zł.

Umowy ze Spółką (…) zawierane są w cyklu rocznym, na każdy rok oddzielnie. Obecna umowa zawarta jest na okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Gmina nie oddała sieci opisanej jako zadanie 1, jak i również jako zadanie 2 do użytkowania, sama ją administruje i jest jej właścicielem, nie będzie osiągać dochodów z tytułu powierzenia Spółce dozoru technicznego w zakresie dokonywania odczytów wodomierzy u podmiotów, z którymi Gmina zawarła umowy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków i którzy zostali przyłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, opracowywanie na zlecenie Gminy warunków technicznych nowych przyłączy wodociągowych i uczestniczenie w odbiorach przyłączy wodociągowych wykonanych w czasie trwania powyższych umów.

  • 2 857 482,38 zł - wartość poniesionych nakładów dla zadania inwestycyjnego pn. „Sieć wodociągowa i kanalizacyjna we wsi (…)”
  • 5 166,00 zł – Łączna kwota wynikająca z umów: „dostawy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi” i „o hurtowy odbiór ścieków” zawieranych ze Spółką w zakresie dokonywania odczytów wodomierzy u podmiotów, z którymi Gmina zawarła umowy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków i którzy zostali przyłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, opracowywanie na zlecenie Gminy warunków technicznych nowych przyłączy wodociągowych i uczestniczenie w odbiorach przyłączy wodociągowych wykonanych w czasie trwania powyższych umów.
  • 149 070,65 zł - wartość poniesionych nakładów dla zadania inwestycyjnego pn. Sieć wodociągowa i kanalizacyjna na ulicy (...)

- 5 166,00 zł do 2 857 482,38 zł: 0,18 %.
- 5 166,00 zł do 149 070,65 zł: 3,47 %.

Gmina wskazała, że wysokość pobieranych opłat z tytułu dostawy wody i odprowadzania ścieków nie umożliwi zwrotu poniesionych nakładów inwestycyjnych w ramach realizacji zadań „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi (…)” oraz „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy (…)”.

W odpowiedzi na pytanie „Czy wysokość opłaty za użytkowanie infrastruktury przez Spółkę skalkulowana została z uwzględnieniem realiów rynkowych?” Strona wskazała, że wysokość opłat z tytułu ww. umów została skalkulowana z uwzględnieniem realiów rynkowych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu do wniosku:

  1. Czy Gmina będzie miała możliwość odzyskania 100% naliczonego podatku, poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT-7, z faktur dokumentujących wydatki związane z budową infrastruktury opisanej w zadaniu 1. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi (…)”, tj. dokumentacja projektowo-kosztorysowa, nadzór budowlany i inwestorski, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług?
  2. Czy Gmina będzie miała możliwość odzyskania 100% naliczonego podatku, poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT-7, z faktur dokumentujących wydatki związane z budową infrastruktury opisanej w zadaniu 2. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy (…)” tj. dokumentacja projektowo-kosztorysowa, nadzór budowlany i inwestorski, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług?
  3. Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących, wynikających z faktur zakupowych, otrzymywanych od spółki, tj. zakup wody, nadzór techniczny, odbiór ścieków, na zasadach określonych w art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu do wniosku):

Ad 1 i 2.

Gmina ma prawo do odliczenia 100% kwot podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadań inwestycyjnych pn. 1. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi (…)” oraz 2. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy (…)”, ponieważ na wybudowanej infrastrukturze będzie prowadzona wyłącznie działalność odpłatna polegająca na czynnościach opodatkowanych – sprzedaży wody i odbioru ścieków.

Decyzja o tym, że Gmina będzie świadczyła odpłatne usługi zapadła na etapie rozliczenia wniosku o udzielenie dofinansowania do budowy sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej w ramach zadań pn. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi (…)” oraz pn. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy (…)”.

W związku z powyższym po oddaniu zarówno sieci opisanej w zadaniu 1, jak i w zadaniu nr 2, Gmina wykonuje tylko czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług.

Zostały podpisane umowy na dostawę wody i odbiór ścieków z mieszkańcami, którzy zostali podłączeni do sieci z zadania opisanego jako 1. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi …” oraz podpisano umowy na dostawę wody i odbiór ścieków z mieszkańcami którzy zostali podłączeni do sieci z zadania opisanego jako zadanie 2. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy …”. Gmina nie wykorzystywała w żaden inny sposób opisanych inwestycji jak tylko do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści powyższych regulacji wynika, iż prawo do odliczenia przysługuje wówczas, gdy nabywane towary i usługi służą wykonywaniu czynności opodatkowanych.

Tym samym Wnioskodawca uważa, iż w momencie zakończenia budowy i otrzymania faktur dokumentujących poniesione wydatki na wytworzenie omawianych zadań wyszczególnionych jako zadanie 1 i 2 infrastruktury wodno-kanalizacyjnej miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego. Mimo, iż na początku zakładano, iż sieci nowo wybudowane opisane jako zadanie 1 i 2 zostaną przekazane w nieodpłatne administrowanie, to tak się nie stało. Nigdy nie podpisano takiej umowy w odniesieniu do tych inwestycji.

Zdaniem Wnioskodawcy w chwili obecnej Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących budowy infrastruktury wodno-kanalizacyjnej zarówno z wykonania zadania „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi …” jak i również z zadania 2. "Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy …”.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych a taki w Gminie istnieje. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ad 3.

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT, wykazanego na fakturach zakupowych dotyczących wydatków bieżących związanych z zakupem wody, odbiorem ścieków czy innych wydatków bieżących wynikających z faktur zakupu, które bezpośrednio i wyłącznie związane będą z omawianą we wniosku infrastrukturą wodno-kanalizacyjną.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści powyższych regulacji, wynika iż prawo do odliczenia przysługuje wówczas gdy nabywane towary i usługi służą wykonywaniu czynnościom opodatkowanym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.). W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

W myśl art. 86 ust. 10 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Na podstawie art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a – powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:

  • powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,
  • doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,
  • podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Termin „dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych” do odliczenia podatku jest liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.

Jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 99 ust. 2 i 3, w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych (art. 86 ust. 11 ustawy).

W myśl art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług – jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Z powołanych przepisów wynika, że nierozliczony w okresie otrzymania faktury lub w jednym z dwóch następnych okresów rozliczeniowych podatek naliczony może zostać rozliczony w okresie 5 lat, licząc od początku roku, w którym wystąpiło prawo do obniżenia podatku należnego. Odliczenie podatku, zgodnie z art. 86 ust. 13 będzie możliwe wyłącznie poprzez korektę deklaracji za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku.

Zgodnie z art. 86 ust. 15 ustawy, do uprawnienia, o którym mowa w ust. 13, stosuje się odpowiednio art. 81b Ordynacji podatkowej.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przywołanych na wstępie przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.


Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.


Na podstawie art. 7 ust. 1 tej ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z kolei w świetle art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Należy też zważyć, że Gmina - w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.) - wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. Jednocześnie z przepisów tych wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Stosownie do treści art. 81 § 2 ww. ustawy, skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji.

Wskazane wyżej przepisy statuują ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Korekta deklaracji VAT zastępuje poprzednio złożoną deklarację, czyli za prawidłowe uważane są te dane, które zostały wykazane w skorygowanej deklaracji. Składając korektę deklaracji podatnik oświadcza, że jego wiedza w zakresie skonkretyzowania zobowiązania podatkowego uległa zmianie, a także wyraża wolę nadania swojemu uprzedniemu oświadczeniu dotyczącemu posiadanej wiedzy w tym przedmiocie odmiennego brzmienia. Zatem, skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego korygująca deklaracja zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiając jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT, tj. prowadzi wspólne rozliczanie VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi. W strukturze organizacyjnej Gminy nie funkcjonuje zakład budżetowy ani jednostka budżetowa, której Gmina powierzyłaby zarządzanie Infrastrukturą oraz wykonywanie innych czynności związanych z działalnością wodno-kanalizacyjną.

Gmina zrealizowała zadania inwestycyjne pn.:

  1. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej we wsi (…)” - przedmiotem realizacji zadania inwestycyjnego była budowa 4628 m sieci wodociągowej oraz 2383 m sieci kanalizacji sanitarnej. Umowę o wykonanie robót budowlanych podpisano 12 października 2017 r. Inwestycja współfinansowana była ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, działanie 7.2, Typ operacji Gospodarka wodno-ściekowa, pozostała cześć wydatków finansowana ze środków własnych Gminy. Realizacja inwestycji zakończona została w maju 2019 r. Zadanie wykonane było w dwóch etapach: I etap wybudowanej inwestycji, po otrzymaniu od wykonawcy faktur zapłacono 30 maja 2018 r., natomiast II etap zapłacono 24 czerwca 2019 r.
    Inwestycja została wprowadzona do ewidencji jako środek trwały dnia 24 czerwca 2019 r.
  2. „Budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na ulicy (…)” - przedmiotem realizacji zadania inwestycyjnego była budowa 157,5 m sieci wodociągowej oraz 150,1 m sieci kanalizacji sanitarnej, realizacja inwestycji zakończona w grudniu 2019 r. Umowę o wykonanie robót budowlanych podpisano 31 października 2019 r. Inwestycja współfinansowana była ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020, działanie 7.2, Typ operacji Gospodarka wodno – ściekowa, pozostała cześć wydatków finansowana ze środków własnych Gminy.
    Realizacja inwestycji zakończona w grudniu 2019 r. Za wykonane prace zapłacono po otrzymaniu faktur od wykonawcy, tj. 24 grudnia 2019 r. Inwestycja została wprowadzona do ewidencji jako środek trwały dnia 10 stycznia 2020 r.
    Nabywcą/odbiorcą faktur dokumentujących poniesione wydatki na realizację ww. zadań inwestycyjnych była Gmina.

Gmina podejmując decyzję o realizacji inwestycji, polegającej na wybudowaniu sieci wodno-kanalizacyjnej na ulicy (…) oraz na ulicy (…) dokonała szczegółowej analizy przeznaczenia wytworzonego środka trwałego. Początkowo założono, iż infrastruktura zostanie przekazana w nieodpłatne administrowanie Spółce, w której Gmina posiada swoje udziały. W związku z powyższym infrastruktura nie mogła służyć Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. Gmina nie byłaby stroną w stosunkach cywilnoprawnych jako sama, ani żadna z jej jednostek organizacyjnych. Oznacza to, że wydatki inwestycyjne nie były bezpośrednio i wyłącznie związane ze sprzedażą opodatkowaną, tym samym Gmina nie dokonała odliczeń podatku VAT naliczonego w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na tą inwestycję.

W chwili obecnej, z uwagi na zmianę decyzji z powodu niemożności przekazania w nieodpłatne administrowanie, Gmina podjęła decyzję o samodzielnym administrowaniu sieci. Dnia 11 grudnia 2019 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o zatwierdzenie taryf opłat do wody i ścieków. Dnia 10 stycznia 2020 r. zatwierdzono taryfy, a decyzja stała się prawomocna 25 stycznia 2020 r.

Ostatecznie stawki weszły w życie 4 lutego 2020 r., a 5 lutego 2020 r. Gmina zawarła umowę o sprawowanie dozoru technicznego, dokonywanie odczytów liczników wody, dostarczania wody i odprowadzenia ścieków dla potrzeb sieci wodno-kanalizacyjnej ze spółką. Umowę tą zawarto z powodu braku posiadania przez Gminę własnych ujęć wody, odpowiedniego doświadczenia, zasobów kadrowych i odpowiedniego zaplecza, umożliwiającego zapewnienie przyjmowania ścieków na odpowiednim poziomie, czy jakości wynikającej z przepisów prawa. Od dnia 5 lutego 2020 r. Gmina rozpoczęła zawierać umowy bezpośrednio z mieszkańcami, którzy zostali przyłączeni do sieci na usługę zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków. Faktury będą wystawiane mieszkańcom w cyklu trzymiesięcznym, zgodnie z obowiązującą taryfą ustaloną dla Gminy, bezpośrednio po otrzymaniu faktur zakupu wody od spółki. Z sieci wodno-kanalizacyjnej nie korzysta Gmina, ani żadna jej jednostka organizacyjna.

Inwestycje stanowią dla Gminy odrębne środki trwałe o wartości przekraczającej kwotę 15 tys. PLN.

Sieć wodociągowa i kanalizacyjna zadanie 1. tj. we wsi (…), była i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Sieć wodociągowa i kanalizacyjna zadanie 2 tj. na ulicy (…) była i będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Gmina podejmując finalnie decyzję o samodzielnym administrowaniu sieci opisanych zarówno w zadaniu 1 jak i w zadaniu 2, dnia 11 grudnia 2019 r. Gmina wystąpiła z wnioskiem o zatwierdzenie taryf opłat do wody i ścieków. Dnia 10 stycznia 2020 r. zatwierdzono taryfy, a decyzja stała się prawomocna 25 stycznia 2020 r. Ostatecznie stawki weszły w życie 4 lutego 2020 r., a 5 lutego 2020 r. Gmina zawarła umowę o sprawowanie dozoru technicznego, dokonywanie odczytów liczników wody, dostarczania wody i odprowadzenia ścieków dla potrzeb sieci wodno-kanalizacyjnej ze spółką. Umowę tą zawarto z powodu braku posiadania przez Gminę własnych ujęć wody, odpowiedniego doświadczenia, zasobów kadrowych i odpowiedniego zaplecza, umożliwiającego zapewnienie przyjmowania ścieków na odpowiednim poziomie, czy jakości wynikającej z przepisów prawa. Od dnia 5 lutego 2020 r. Gmina rozpoczęła zawierać umowy bezpośrednio z mieszkańcami, którzy zostali przyłączeni do sieci na usługę zaopatrzenia w wodę i odbiór ścieków. Faktury będą wystawiane mieszkańcom w cyklu trzymiesięcznym, zgodnie z obowiązującą taryfą ustaloną dla Gminy, bezpośrednio po otrzymaniu faktur zakupu wody od spółki.

Do wybudowanych sieci dotyczących zadania 1 jak i zadania 2 nie jest podpięty żaden budynek użyteczności publicznej. W związku z powyższym obydwie sieci po oddaniu ich do użytkowania wykorzystywane były i nadal są tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przekazanie do sprawowania dozoru technicznego nastąpiło w ramach umów: „dostawy wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi” i „o hurtowy odbiór ścieków” zawieranych corocznie. Powierzono Spółce dozór techniczny w zakresie dokonywania odczytów wodomierzy u podmiotów, z którymi Gmina zawarła umowy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków i którzy zostali przyłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, opracowywanie na zlecenie Gminy warunków technicznych nowych przyłączy wodociągowych i uczestniczenie w odbiorach przyłączy wodociągowych wykonanych w czasie trwania powyższych umów. Za te czynności ustalono w umowach odpłatność w kwocie 2583 zł brutto rocznie odpowiednio w zakresie zaopatrzenia w wodę i odprowadzenia ścieków. Niezależnie w umowach tych ustalono, że za dostawę wody i odprowadzenie ścieków Gmina zobowiązuje się do zapłaty ceny równej cenie ustalonej przez Dostawcę w obowiązujących taryfach za zbiorowe zaopatrzenie w wodę, wraz z podatkiem VAT. Na podstawie wyżej wymienionych umów Spółka nie przejmuje praw i obowiązków związanych z własnością sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, które stanowią przedmiot niniejszych umów. Nie są to umowy dzierżawy, najmu ani o podobnym charakterze.

Towary i usługi nabywane od Spółki będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usługi dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Umowy ze Spółką są odpłatne. Ustalona umownie odpłatność wynosi dla obsługi sieci wodociągowej 2583 zł brutto rocznie. Ustalona umownie odpłatność dla obsługi sieci kanalizacyjnej wynosi 2583 zł brutto rocznie.

Umowy ze Spółką zawierane są w cyklu rocznym, na każdy rok oddzielnie. Obecna umowa zawarta jest na okres od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.

Gmina nie oddała sieci opisanej jako zadanie 1, jak i również jako zadanie 2 do użytkowania, sama ją administruje i jest jej właścicielem, nie będzie osiągać dochodów z tytułu powierzenia Spółce dozoru technicznego w zakresie dokonywania odczytów wodomierzy u podmiotów, z którymi Gmina zawarła umowy w zakresie zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzenia ścieków i którzy zostali przyłączeni do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, opracowywanie na zlecenie Gminy warunków technicznych nowych przyłączy wodociągowych i uczestniczenie w odbiorach przyłączy wodociągowych wykonanych w czasie trwania powyższych umów.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą określenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na infrastrukturę wybudowaną w ramach inwestycji, poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT-7.

Jak wynika z okoliczności sprawy, w latach 2018-2019 Gmina wybudowała Infrastrukturę wodociągową i kanalizacyjną, która od początku jest wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT – do świadczenia odpłatnych usług dostaw wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. Wydatki poniesione na realizację inwestycji zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Gminy, jednak nie dokonano odliczenia podatku VAT naliczonego po ich otrzymaniu.

Analiza treści wniosku oraz przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że wybudowana przez Gminę w latach 2018-2019 Infrastruktura wodociągowa i kanalizacyjna była/jest wykorzystywana do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, tj. do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Z treści wniosku wynika bowiem, że Gmina za pośrednictwem ww. Infrastruktury świadczy odpłatne usługi dostawy wody i odbioru ścieków na rzecz mieszkańców. Wskazane usługi będą dokumentowane fakturami VAT. Pomimo tego, że Gmina na początku zakładała, że ww. sieci powstałe w ramach zadania 1 i 2 zostaną przekazane w nieodpłatne administrowanie to tak się nie stało. Nigdy nie podpisano takiej umowy w odniesieniu do tych inwestycji. Ponadto, do wybudowanych sieci dotyczycących zadania 1 i zadania 2 nie jest podpięty żaden budynek użyteczności publicznej, w związku z tym po oddaniu sieci do użytkowania były i są one wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ze względu na powyższe okoliczności należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w latach 2018-2019 na budowę sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w części dotyczącej zadania 1 jak i zadania 2. Skoro zatem Gmina – jak wynika z okoliczności sprawy – nie dokonała obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w rozliczeniu za okres, w którym wystąpiło prawo do odliczenia podatku naliczonego, ma prawo dokonać korekty deklaracji podatkowych za okres, w którym powstało to prawo, nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym prawo to wystąpiło, o czym stanowi art. 86 ust. 13 ustawy. Jednocześnie należy podkreślić, że Gmina może dokonać korekty deklaracji jedynie za ten okres rozliczeniowy, w którym prawo do odliczenia powstało, nie ma natomiast wyboru złożenia deklaracji za kolejne dwa okresy rozliczeniowe. Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługiwało/przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek określonych w art. 88 ustawy.

Reasumując, Gmina ma prawo do złożenia deklaracji korygujących dla podatku od towarów i usług i odliczenia podatku naliczonego związanego z tą Infrastrukturą, przy uwzględnieniu art. 86 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1 i 2 jest prawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków bieżących, wynikających z faktur zakupowych otrzymanych od spółki.

Jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi nabywane od Spółki będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, tj. do wykonywania usług dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz mieszkańców. Wskazane wydatki będą udokumentowane przez Spółkę wystawionymi na Gminę fakturami VAT. W związku z tym, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – wydatki bieżące wynikające z faktur zakupowych otrzymywanych od Spółki, związane będą z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT – świadczeniem odpłatnych usług na rzecz mieszkańców.

Tym samym, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia pełnych kwot podatku VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki bieżące nabywane od Spółki, na zasadach ogólnych wynikających z art. 86 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia innych przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

Zatem należy stwierdzić, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 3 jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj