Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.652.2020.2.AR
z 6 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2020 r. (data wpływu 18 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 7 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu „…” w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej – jest prawidłowe,
  • prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu „….” w części dotyczącej modernizacji oczyszczalni ścieków – jest prawidłowe,
  • braku prawa odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu „…” w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji deszczowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 7 października 2020 r. (data wpływu 7 października 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 6 października 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.652.2020.1.AR.

We wniosku, uzupełnionym pismem z 7 października 2020 r., przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina Ł. w ramach zadań własnych realizuje zadanie pn. „…”. W tym celu złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji tego projektu ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020.

Przedmiotowa inwestycja polega na:

  • budowie sieci wodociągowej grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej, kanalizacji deszczowej wraz z przebudową odcinka drogi powiatowej,
  • zabudowie 2 komór wodomierzowych oraz 2 kompletów zasuw sterowych,
  • budowie zbiornika wody,
  • modernizacji hydrantów i komory redukcyjnej oraz hydroforni wody i zasuw,
  • modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków.

Inwestycje przeprowadzone zostaną na terenie gminy Ł. Łączna długość sieci wodociągowej wyniesie 192,5 mb, sieci kanalizacyjnej wyniesie 665,5 mb, 622,5 mb kanalizacji deszczowej.

Realizacja projektu przyczyni się do uporządkowania gospodarki wodno-ściekowej, likwidacji zbiorników bezodpływowych, co wpłynie na zmniejszenie wprowadzania ładunku zanieczyszczeń do gleb i wód, jak również przyczyni się do zwiększenia osób korzystających z ulepszonego oczyszczania ścieków i zaopatrzenia w wodę pitną.

Wnioskodawcą dla projektu jest Gmina Ł. – jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną działająca na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, z późniejszymi zmianami. Organami Wnioskodawcy są Rada Gminy (jako organ stanowiący i kontrolny) i Wójt Gminy (jako organ wykonawczy, realizujący właściwe dla niego zadania przy pomocy Urzędu Gminy – jednostki organizacyjnej Gminy). Zasadniczy cel działania Urzędu to służba społeczności lokalnej Gminy oraz zaspakajanie potrzeb wspólnoty jej mieszkańców. Wdrażając niniejszy projekt Gmina zrealizuje takie cele i zadania własne, jak: ochrona środowiska naturalnego, racjonalne gospodarowanie jego cennymi zasobami (wodą), czy tworzenie korzystnych warunków zamieszkiwania i prowadzenia działalności gospodarczej na jej terenie.

Wójtowi bezpośrednio podlegli są Skarbnik Gminy (pełniący funkcję Głównego Księgowego Budżetu) oraz Sekretarz Gminy (zapewniający sprawne funkcjonowanie Urzędu i właściwą organizację pracy tej instytucji). Projekt jest przedsięwzięciem przygotowanym do realizacji. Gmina posiada prawo do dysponowania działkami, przewidzianymi w projekcie. Opracowano także dokumentację projektową przedsięwzięcia - projekty budowlano wykonawcze do całości zakresu rzeczowego. Właścicielem majątku, uzyskanego w drodze realizacji projektu i po jego zakończeniu będzie Gmina Ł. Wybudowana infrastruktura zostanie przekazana do nieodpłatnego użytkowania Zakładowi Usług Komunalnych. Wybudowana infrastruktura wykorzystywana będzie przez Gminę (za pośrednictwem Zakładu Usług Komunalnych) w celach, związanych z prowadzeniem gospodarki wodno-ściekowej. Ogół produktów, uzyskanych w drodze realizacji inwestycji nie zostanie w okresie 5-ciu lat, od momentu uzyskania przez Gminę ostatecznej płatności, w ramach zrealizowanego przedsięwzięcia sprzedany, wydzierżawiony.

Część wydatków inwestycyjnych (kanalizacja sanitarna, wodociąg, oczyszczalnia ścieków) objętych projektem dotyczy działalności gospodarczej. W związku z centralizacją rozliczeń z tytułu podatku od towarów i usług istnieje możliwość odzyskania podatku VAT przez Gminę. Gmina, po zakończeniu inwestycji, przekaże do nieodpłatnego użytkowania powstałe w ramach opisanej inwestycji elementy infrastruktury kanalizacyjnej na rzecz Zakładu Usług Komunalnych.

Wytworzona w ramach projektu infrastruktura będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Zakład, jako podmiot wykonujący usługi w zakresie odprowadzania ścieków i dostarczenia wody, występować będzie jako strona zawieranych z mieszkańcami umów. W zakresie wydatków związanych z kanalizacją deszczową ani Beneficjent ani inny podmiot nie może korzystać z powstałej infrastruktury w celach świadczenia jakichkolwiek usług odpłatnie. W związku z powyższym nie ma możliwości odzyskania podatku VAT od tej części inwestycji.

Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.

Zakład Usług Komunalnych w Ł. jest jednostką organizacyjną Gminy Ł. działającą w formie zakładu budżetowego.

Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca widnieje Gmina.

Ww. inwestycja służyć będzie realizacji zadań publicznoprawnych gminy zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity: Dz. U. z 2020 r. poz. 713).

Część infrastruktury, która powstanie w związku z realizacją przedmiotowego projektu (tj. sieć kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji wodociągowej) będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług za odpłatnością tj. czynności opodatkowanych. Infrastruktura ta będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody dla podmiotów zewnętrznych – mieszkańców gminy, z którymi zawierane będą umowy cywilnoprawne.

Zatem towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy polegającej na odpłatnym odprowadzaniu ścieków komunalnych oraz odpłatnym dostarczeniu wody.

Towary i usługi dotyczące modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków są wydatkami mieszanymi tj. związane równocześnie z działalnością gospodarczą i statutową. Oczyszczalnia ścieków obsługuje również inne jednostki wewnętrzne gminy z tą gminą scentralizowane.

Pozostała część infrastruktury, która powstanie w związku z realizacją przedmiotowego projektu – tj. sieć kanalizacji deszczowej, nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

Termin realizacji projektu: rzeczowe rozpoczęcie realizacji projektu: 7 stycznia 2020 r. – zakończenie realizacji projektu: 30 czerwca 2023 r.

Nie istnieje możliwość przypisania dokonywanych w ramach realizacji projektu zakupów w części dotyczącej modernizacji oczyszczalni ścieków do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza.

Budowana w ramach projektu sieć kanalizacji deszczowej nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 października 2020 r.):

Część infrastruktury, która powstanie w związku z realizacją przedmiotowego projektu (tj. sieć kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji wodociągowej) będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług za odpłatnością tj. czynności opodatkowanych. Infrastruktura ta będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody dla podmiotów zewnętrznych – mieszkańców gminy, z którymi zawierane będą umowy cywilnoprawne.

Zatem towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy polegającej na odpłatnym odprowadzaniu ścieków komunalnych oraz odpłatnym dostarczeniu wody.

Towary i usługi dotyczące modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków są wydatkami mieszanymi tj. związane równocześnie z działalnością gospodarczą i statutową. Oczyszczalnia ścieków obsługuje również inne jednostki wewnętrzne gminy z tą gminą scentralizowane.

Pozostała część infrastruktury, która powstanie w związku z realizacją przedmiotowego projektu – tj. sieć kanalizacji deszczowej, nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym:

  • Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej.
  • Nie istnieje możliwość przypisania dokonywanych w ramach realizacji projektu zakupów w części dotyczącej modernizacji oczyszczalni ścieków do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza. W związku z tym Gmina będzie miało prawo do odliczenia według prewskaźnika Zakładu Usług Komunalnych tj. 49% podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu w części dotyczącej modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków.
  • Gmina nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji deszczowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z przywołanych przepisów prawa wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT. W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h.

Stosownie do art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 86 ust. 22, zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r., poz. 2193).

Rozporządzenie to określa w przypadku niektórych podatników sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej „sposobem określenia proporcji” oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym zostali wskazani podatnicy, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W przypadku jednostki samorządu terytorialnego stosownie do § 3 ust. 1 rozporządzenia, sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla:

  • urzędu obsługującego jednostki samorządu terytorialnego (tj. urzędu gminy, urzędu miasta, starostwa powiatowego oraz urzędu marszałkowskiego),
  • samorządowej jednostki budżetowej,
  • samorządowego zakładu budżetowego.

Oznacza to, że w przypadku jednostek samorządu terytorialnego, nie będzie ustalany jeden „całościowy” sposób określenia proporcji dla jednostki samorządu terytorialnego jako osoby prawnej, tylko będą ustalane odrębnie sposoby określenia proporcji dla wymienionych wyżej jej poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności te muszą być wykonywane przez podatnika.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zatem tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność, w związku z czym przyznano jej na podstawie ust. 2 powołanego przepisu osobowość prawną. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina w ramach zadań własnych realizuje zadanie pn. „…”. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu jako nabywca widnieje Gmina.

Część infrastruktury, która powstanie w związku z realizacją przedmiotowego projektu (tj. sieć kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji wodociągowej) będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę wyłącznie do świadczenia usług za odpłatnością, tj. czynności opodatkowanych. Infrastruktura ta będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody dla podmiotów zewnętrznych – mieszkańców gminy, z którymi zawierane będą umowy cywilnoprawne. Zatem towary i usługi nabywane w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych Gminy.

Towary i usługi dotyczące modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków są wydatkami mieszanymi tj. związane równocześnie z działalnością gospodarczą i statutową. Oczyszczalnia ścieków obsługuje również inne jednostki wewnętrzne gminy z tą gminą scentralizowane. Nie istnieje możliwość przypisania dokonywanych w ramach realizacji projektu zakupów w części dotyczącej modernizacji oczyszczalni ścieków do poszczególnych rodzajów działalności tj. działalności gospodarczej i działalności innej niż gospodarcza.

Budowana w ramach projektu sieć kanalizacji deszczowej, nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonywane w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć. Oznacza to, że Wnioskodawca zobowiązany jest do wyodrębnienia takiej części podatku naliczonego, którą można przypisać prowadzonej działalności gospodarczej.

W tym miejscu podkreślić raz jeszcze należy, że – zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia – w przypadku jednostki samorządu terytorialnego sposób określenia proporcji ustala się odrębnie dla każdej z jednostek organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego.

Mając zatem na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że w odniesieniu do zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu dotyczących budowy sieci wodociągowej oraz grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej, które – jak wynika z wniosku – będą wykorzystywane przez Gminę jedynie do wykonywania czynności opodatkowanych, ponieważ wybudowana infrastruktura będzie służyła Wnioskodawcy wyłącznie do świadczenia usług za odpłatnością, tj. odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody dla podmiotów zewnętrznych – mieszkańców gminy, z którymi zawierane będą umowy cywilnoprawne, należy stwierdzić, że zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

W konsekwencji, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz kanalizacji wodociągowej, bowiem zakupy te będą służyć Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT (odpłatne odprowadzania ścieków oraz dostarczania wody dla podmiotów zewnętrznych).

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego, Gmina będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy dokonane w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowej oraz grawitacyjnej sieci kanalizacji sanitarnej, jest prawidłowe.

Natomiast w przypadku nabycia towarów i usług w związku z realizacją inwestycji w części dotyczącej modernizacji oczyszczalni ścieków, które są wykorzystywane przez jednostkę organizacyjną Gminy do działalności gospodarczej oraz do czynności pozostających poza działalnością gospodarczą, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zastosowaniu sposobu określenia proporcji obliczonego dla jednostki organizacyjnej wykorzystującej zakupione towary i usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że przy dokonywaniu częściowego odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług dotyczących modernizacji oczyszczalni ścieków wykorzystywanej przez zakład do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej i poza działalnością gospodarczą (w sytuacji, gdy nie jest możliwe przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej), Gminie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego według sposobu określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy, ustalonego dla jednostki organizacyjnej Gminy, tj. dla zakładu budżetowego.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do częściowego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy w związku z realizacją projektu w części dotyczącej modernizacji istniejącej oczyszczalni ścieków jest prawidłowe.

Odnosząc się z kolei do zakupionych towarów i usług dotyczących infrastruktury sieci kanalizacji deszczowej, która nie będzie wykorzystywana przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanych, Gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych dotyczących tej części infrastruktury. Skoro wydatki te nie będą wykorzystywane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych to znaczy, że nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług – związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w myśl którego, Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które poniesie na budowę infrastruktury w części stanowiącej sieć kanalizacji deszczowej jest prawidłowe.

Zaznaczyć również należy, że w niniejszej interpretacji nie dokonano oceny prawidłowości dokonanych przez Wnioskodawcę wyliczeń prewspółczynnika Zakładu Usług Komunalnych. Rolą organu jest wyłącznie interpretacja przepisów prawa podatkowego, a nie badanie poprawności dokonanych wyliczeń. Jednocześnie zauważyć należy, że oceny, czy przyjęte wyliczenia są prawidłowe może dokonać jedynie organ podatkowy pierwszej instancji, który w toku prowadzonego postępowania posiada odpowiednie kompetencje i dysponuje stosownymi narzędziami – wskazanymi w rozdziale 11 Działu IV Ordynacji podatkowej. Może więc dokonywać ustaleń w kontekście miarodajności, rzetelności i ewentualnej sprzeczności podanych faktów.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj