Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.352.2020.2.MPU
z 29 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 czerwca 2020 r. (data wpływu – 25 czerwca 2020 r.) uzupełnionego pismem z 9 września 2020 r. (data wpływu – 10 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zobowiązania do zapłaty podatku VAT od sprzedaży poszczególnych działek nr (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2020 r. został złożony ww. wniosek, o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku zobowiązania do zapłaty podatku VAT od sprzedaży poszczególnych działek nr (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…). Ww. wniosek uzupełniono pismem z 9 września 2020 r. (data wpływu – 10 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie znak: 0111-KDIB3-3.4012.352. 2020.1.MPU.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W (…) r. Wnioskodawca otrzymał w drodze darowizny od matki, nieruchomość stanowiącą jej własność. Nieruchomość gruntowa, niezabudowana położona w (…), gmina (…) stanowiąca działkę gruntu numer (…) w przeważającej części to tereny oznaczone jako grunty orne ((…) ha) oraz jako łąki ((…) ha).

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy (…), przyjętym dnia (…) r. przez Radę Miejską w (…) Uchwałą nr (…), opublikowaną w Dz. Urz. Województwa (…) z dnia (…) r., poz. (…), nieruchomość położona jest w części na obszarze oznaczonym symbolem (…)-teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej - dla lokalizacji nowej zabudowy, a w części na obszarze oznaczonym symbolem (…) - tereny z przewagą zieleni niskiej.

Początkowo Wnioskodawca planował zabudować otrzymaną działkę na własne potrzeby mieszkaniowe. Wnioskodawca nie użytkował jej, ani też nie wykorzystywał w inny sposób. Jednakże aktualna sytuacja, powierzchnia działki i jej położenie spowodowało że Wnioskodawca nie ma możliwości jej wykorzystania. Decyzją Burmistrza (…) z dnia (…) r. nr (…) przedmiotowa nieruchomość została podzielona na 7 działek gruntu z nową numeracją, tj.

  • działka nr (…) o pow. (…)ha
  • działka nr (…) o pow. (…)ha
  • działka nr (…) o pow. (…)ha
  • działka nr (…) o pow. (…)ha
  • działka nr (…) o pow. (…)ha
  • działka nr (…) o pow. (…)ha
  • działka nr (…) o pow. (…)ha

W decyzji o podziale zastrzeżono, że przy zbywaniu działek powstałych w wyniku podziału nie posiadających bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, należy ustanowić odrębne służebności drogowe lub dokonać sprzedaży wydzielonych działek gruntu wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działki gruntu stanowiącej drogę wewnętrzną.

Z uwagi na okoliczność, że nieruchomość nie jest przez Wnioskodawcę eksploatowana Wnioskodawca planuje sprzedaż poszczególnych działek. Środki uzyskane ze sprzedaży planuje przeznaczyć na poprawę warunków życiowych rodziny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych i z tego tytułu jest zarejestrowanym podatkiem VAT. Sprzedaż działek stanowiących majątek osobisty Wnioskodawcy w najmniejszym stopniu nie będzie związany z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Na wskazanej nieruchomości Wnioskodawca nie prowadzi działalności. Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, ani rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu Wnioskodawca oświadczył, że

  1. w stosunku do działek mających być przedmiotem planowanej sprzedaży Wnioskodawca nie podejmował jakichkolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia, tj. wytyczenia drogi wewnętrznej, budowy drogi, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, sieci kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej;
  2. Wnioskodawca nie ogłaszał sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania w środkach masowego przekazu, tj. sieci internetowej, prasie i radiu, nie zamierza również podejmować innych działań marketingowych;
  3. z posiadanych informacji, tj. z treści decyzji Burmistrza (…) dotyczącej zatwierdzenia podziału nieruchomości wynika, że uchwalenie aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpiło uchwałą z dnia (…) r., zatem przed nabyciem nieruchomości przez Matkę Wnioskodawcy. Ani Wnioskodawca ani Matka Wnioskodawcy nie występowali o uchwalenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wcześniej na omawianym terenie obowiązywał ,,miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (…) dla terenu zurbanizowanego sołectwa (…)” przyjęty dnia (…) r. zgodnie z którym działka była położona w przeważającej części na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, w pozostałej niewielkiej części na terenie zieleni;
  4. Wnioskodawca nie udostępniał i nie udostępnia działek będących przedmiotem zapytania na rzecz podmiotów trzecich;
  5. Wnioskodawca nie zamierza pozyskiwać nabywców dla sprzedawanych działek w jakiś szczególny sposób, z posiadanej przeze Wnioskodawcę wiedzy wynika, że czasami nabywcy samodzielnie poszukują działek, zatem jeśli ktoś będzie zainteresowany to mogę podjąć temat sprzedaży, ewentualnie w razie braku zainteresowania Wnioskodawca spróbuje wystawić pojedyncze ogłoszenie w internecie;
  6. pomiędzy częścią gruntu przeznaczoną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną a częścią przeznaczoną na tereny z przewagą zieleni niskiej nie zostały wytyczone linie rozgraniczające;
  7. na chwilę obecną, działki które mogą być przedmiotem sprzedaży nie są zabudowane, Wnioskodawca nie planuje ich zabudowy;
  8. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości (oprócz działek wskazanych we wniosku), przeznaczonych do ewentualnej sprzedaży w przyszłości, Wnioskodawca jest jedynie współwłaścicielem nieruchomości którą zamieszkuje wraz z rodziną, na chwilę obecną nie planuję sprzedaży tej nieruchomości;
  9. Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży innych działek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku ze zbywaniem poszczególnych działek Wnioskodawca jest zobowiązany do świadczenia podatku VAT od każdej sprzedaży pomimo tego, że działki stanowią majątek osobisty niezwiązany z prowadzoną przeze Wnioskodawcę działalnością gospodarczą i nigdy nie były wykorzystywane w tej działalności?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie własnego stanowiska w sprawie Wnioskodawca oświadcza, że nie jest zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT ponieważ sprzedaż ww. nieruchomości nie może być uznana za działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowa nieruchomość gruntowa jest majątkiem osobistym uzyskanym w drodze darowizny. Zamiarem jest sprzedaż nieruchomości w postaci wydzielonych działek w celu uzyskania dodatkowych środków na potrzeby osobiste i rodziny. Działania te nie będą podejmowane z zamiarem nadania im stałego charakteru i nie mogą być zakwalifikowane jako działalność gospodarcza. Po sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie zamierzam zajmować się w przyszłości skupem i sprzedażą gruntów w sposób zorganizowany w celach zarobkowych.

Stanowisko w sprawie poparte jest zarówno przepisami prawa, jak również obszernym orzecznictwem sądów w tym zakresie. Przede wszystkim należy jednak przytoczyć orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, z których wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, między innymi działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Przykładowo nabycie gruntu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, czy wystąpienie o opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności w zakresie usług deweloperskich lub innego tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność handlową musi wskazywać ciąg okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie wystąpienia pojedynczych z nich

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przy czym towarami - w myśl art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie zatem z ww. przepisami grunty spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Nie każda jednak czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Określona czynność będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli zostanie wykonana przez podatnika, a więc osobę prowadzącą działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług w świetle powyższych przepisów jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie – czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest, czy w świetle zaprezentowanego we wniosku opisu sprawy Wnioskodawcy, w celu dokonania sprzedaży udziału w działkach będzie podejmował aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawcę w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania jej za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpi w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu w rozumieniu art. 9 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s.1, z późn. zm.) (a tym samym art. 15 ust. 2 ustawy) jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

W tym miejscu należy przytoczyć orzeczenie z dnia 15 września 2011 r. TSUE w sprawach połączonych C-180/10 i C-181/10, z którego wynika, że za podatnika należy uznać osobę, która w celu dokonania sprzedaży gruntów angażuje środki podobne do wykorzystywanych przez handlowca, producenta, tj. wykazuje aktywność w przedmiocie zbycia nieruchomości porównywalną do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem, tj. działania wykraczające poza zakres zwykłego zarządu majątkiem prywatnym. Chodzi tu przykładowo o nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy terenu, czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług deweloperskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym, na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu wystąpienia pojedynczych z nich.

Zatem przyjęcie, że dana osoba fizyczna sprzedając nieruchomości działa w charakterze podatnika prowadzącego działalność gospodarczą, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, wymaga ustalenia, że jej działalność w tym zakresie przybiera formę zawodową (profesjonalną), czego przejawem jest taka aktywność tej osoby w zakresie obrotu nieruchomościami, która może wskazywać, że jej czynności przybierają formę zorganizowaną, np. nabycie terenu przeznaczonego pod zabudowę, jego uzbrojenie, wydzielenie dróg wewnętrznych, działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, uzyskanie decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), czy wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru, prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie usług developerskich lub innych tego rodzaju usług o zbliżonym charakterze. Przy czym na tego rodzaju aktywność „handlową” wskazywać musi ciąg powyżej przykładowo przytoczonych okoliczności, a nie stwierdzenie jedynie faktu zaistnienia pojedynczych z nich.

Należy stwierdzić, że uznanie, czy dany podmiot w odniesieniu do konkretnej czynności działa jako podatnik podatku od towarów i usług wymaga oceny każdorazowo odnoszącej się do okoliczności faktycznych danej sprawy.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca w (…) r. otrzymał w drodze darowizny od matki, nieruchomość stanowiącą jej własność. Nieruchomość gruntowa, niezabudowana stanowiąca działkę gruntu numer (…) w przeważającej części to tereny oznaczone jako grunty orne ((…) ha) oraz jako łąki ((…) ha). Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego gminy, przyjętym dnia (…) r. przez Radę Miejską Uchwałą nr (…), opublikowaną w Dz. Urz. Województwa z dnia (…) r., poz. (…), nieruchomość położona jest w części na obszarze oznaczonym symbolem (…)-teren zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej - dla lokalizacji nowej zabudowy, a w części na obszarze oznaczonym symbolem (…) - tereny z przewagą zieleni niskiej.

Początkowo Wnioskodawca planował zabudować otrzymaną działkę na własne potrzeby mieszkaniowe. Wnioskodawca nie użytkował jej, ani też nie wykorzystywał w inny sposób. Jednakże aktualna sytuacja, powierzchnia działki i jej położenie spowodowało że Wnioskodawca nie ma możliwości jej wykorzystania. Decyzją Burmistrza (…) z dnia (…) r. nr (…) przedmiotowa nieruchomość została podzielona na 7 działek gruntu z nową numeracją. W decyzji o podziale zastrzeżono, że przy zbywaniu działek powstałych w wyniku podziału nie posiadających bezpośredniego dostępu do drogi publicznej, należy ustanowić odrębne służebności drogowe lub dokonać sprzedaży wydzielonych działek gruntu wraz ze sprzedażą udziału w prawie do działki gruntu stanowiącej drogę wewnętrzną. Z uwagi na okoliczność, że nieruchomość nie jest przez Wnioskodawcę eksploatowana Wnioskodawca planuje sprzedaż poszczególnych działek. Środki uzyskane ze sprzedaży planuje przeznaczyć na poprawę warunków życiowych rodziny. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług transportowych i z tego tytułu jest zarejestrowanym podatkiem VAT. Sprzedaż działek stanowiących majątek osobisty Wnioskodawcy w najmniejszym stopniu nie będzie związany z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą. Na wskazanej nieruchomości Wnioskodawca nie prowadzi działalności. Przedmiotowe działki nie były wykorzystywane do działalności gospodarczej, ani rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W stosunku do działek mających być przedmiotem planowanej sprzedaży Wnioskodawca nie podejmował jakichkolwiek czynności w celu ich uatrakcyjnienia, tj. wytyczenia drogi wewnętrznej, budowy drogi, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, sieci kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej. Wnioskodawca nie ogłaszał sprzedaży działek będących przedmiotem zapytania w środkach masowego przekazu, tj. sieci internetowej, prasie i radiu, nie zamierza również podejmować innych działań marketingowych; Z posiadanych informacji, tj. z treści decyzji Burmistrza (…) dotyczącej zatwierdzenia podziału nieruchomości wynika, że uchwalenie aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpiło uchwałą z dnia (…) r., zatem przed nabyciem nieruchomości przez Matkę Wnioskodawcy. Ani Wnioskodawca ani Matka Wnioskodawcy nie występowali o uchwalenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego. Wcześniej na omawianym terenie obowiązywał ,,miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (…) dla terenu zurbanizowanego sołectwa (…)” przyjęty dnia (…) r. zgodnie z którym działka była położona w przeważającej części na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, w pozostałej niewielkiej części na terenie zieleni. Wnioskodawca nie udostępniał i nie udostępnia działek będących przedmiotem zapytania na rzecz podmiotów trzecich. Wnioskodawca nie zamierza pozyskiwać nabywców dla sprzedawanych działek w jakiś szczególny sposób, z posiadanej przeze Wnioskodawcę wiedzy wynika, że czasami nabywcy samodzielnie poszukują działek, zatem jeśli ktoś będzie zainteresowany to mogę podjąć temat sprzedaży, ewentualnie w razie braku zainteresowania Wnioskodawca spróbuje wystawić pojedyncze ogłoszenie w internecie. Pomiędzy częścią gruntu przeznaczoną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną a częścią przeznaczoną na tereny z przewagą zieleni niskiej nie zostały wytyczone linie rozgraniczające. Na chwilę obecną, działki które mogą być przedmiotem sprzedaży nie są zabudowane, Wnioskodawca nie planuje ich zabudowy. Wnioskodawca nie posiada innych nieruchomości (oprócz działek wskazanych we wniosku), przeznaczonych do ewentualnej sprzedaży w przyszłości, Wnioskodawca jest jedynie współwłaścicielem nieruchomości którą zamieszkuje wraz z rodziną, na chwilę obecną nie planuję sprzedaży tej nieruchomości. Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży innych działek.

Wnioskodawca powziął wątpliwość co do tego, czy w związku ze zbywaniem poszczególnych działek jest zobowiązany do świadczenia (tj. zapłaty – dopisek Organu) podatku VAT od każdej sprzedaży.

Zatem, w pierwszej kolejności należy ustalić, czy dokonując sprzedaży działek nr (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest to, czy zbywca w celu dokonania jego sprzedaży, podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producentów, handlowców i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym.

Jak wskazano wyżej że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą, sprzedaż majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą. Natomiast, okoliczność podjęcia m.in. takich czynności jak uzbrojenie terenu, wydzielenie dróg wewnętrznych, uzyskanie przed sprzedażą decyzji o warunkach zagospodarowania terenu (zabudowy), wystąpienie o opracowanie planu zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanego obszaru oraz działania marketingowe podjęte w celu sprzedaży działek, wykraczające poza zwykłe formy ogłoszenia, stanowią o takiej aktywności w zakresie obrotu nieruchomościami, które mogą wskazywać, że czynności sprzedającego przybierają formę zawodową (profesjonalną), a w konsekwencji zorganizowaną. Niemniej jednak o tym, że działania prowadzone przez sprzedawcę gruntu przybierają profesjonalną formę decydować może również sposób wykorzystywania gruntu, stąd – jak zaznaczono powyżej – niezbędna jest każdorazowa ocena okoliczności faktycznych danej sprawy.

W niniejszej sprawie, brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Zainteresowanego w przedmiocie zbycia działek, które byłyby porównywalne do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem (brak przesłanek zawodowego – stałego i zorganizowanego charakteru takiej działalności). Nie wystąpił bowiem ciąg zdarzeń, które przesądzają, że sprzedaż wskazanych we wniosku działek wypełnia przesłanki działalności gospodarczej. Zainteresowany otrzymał nieruchomości w drodze darowizny, następnie nie podejmował i nie zamierza podejmować aktywnych działań w zakresie obrotu nieruchomościami, które świadczyłyby o angażowaniu środków w sposób podobny do wykorzystywanych przez handlowców. Jak wskazał Wnioskodawca w stosunku do działek mających być przedmiotem planowanej sprzedaży Wnioskodawca nie podejmował jakichkolwiek czynności, takich jak: wytyczenia drogi wewnętrznej, budowy drogi, wyposażenia w urządzenia i sieci wodociągowe, sieci kanalizacji sanitarnej oraz energetycznej, nie ogłaszał sprzedaży działek w środkach masowego przekazu, tj. sieci internetowej, prasie i radiu, nie zamierza również podejmować innych działań marketingowych, uchwalenie aktualnego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nastąpiło uchwałą z dnia (…) r., przed nabyciem nieruchomości przez Matkę Wnioskodawcy, nie występował o uchwalenie zmian w planie zagospodarowania przestrzennego, wcześniej na omawianym terenie obowiązywał ,,miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta i gminy (…) dla terenu zurbanizowanego sołectwa (…)” przyjęty dnia (…) r. zgodnie z którym działka była położona w przeważającej części na terenie zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej, w pozostałej niewielkiej części na terenie zieleni, nie udostępniał i nie udostępnia działek będących przedmiotem zapytania na rzecz podmiotów trzecich, jeśli ktoś będzie zainteresowany to Wnioskodawca może podjąć temat sprzedaży, ewentualnie w razie braku zainteresowania Wnioskodawca spróbuje wystawić pojedyncze ogłoszenie w internecie, pomiędzy częścią gruntu przeznaczoną w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną a częścią przeznaczoną na tereny z przewagą zieleni niskiej nie zostały wytyczone linie rozgraniczające, na chwilę obecną, działki które mogą być przedmiotem sprzedaży nie są zabudowane a Wnioskodawca nie planuje ich zabudowy, Wnioskodawca nie dokonywał wcześniej sprzedaży innych działek. Wnioskodawca nie użytkował nieruchomości będącej przedmiotem sprzedaży, ani też nie wykorzystywał w inny sposób.

Zatem Wnioskodawca, sprzedając działki będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której nie mają zastosowania przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Wobec powyższego należy uznać, że w okolicznościach wskazanych w opisie sprawy, zbycie przez Zainteresowanego działek nr (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) nie będzie stanowić działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, gdyż brak jest przesłanek świadczących o takiej aktywności Wnioskodawcy w przedmiocie zbycia tych działek, która to aktywność byłaby porównywalna do działań podmiotów zajmujących się profesjonalnie tego rodzaju obrotem.

Zatem, w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując sprzedaży działek nr (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) Wnioskodawca wystąpi w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarczy stwierdzić jedynie dostawy towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W rozpatrywanej sprawie, sprzedaż działek nr (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) należy uznać za czynność związaną ze zwykłym wykonywaniem prawa własności. W związku z tym, Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu prawa do rozporządzania własnym majątkiem, która to czynność oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania.

Wobec powyższego, dokonując zbycia nieruchomości składającej się z poszczególnych działek nr (…), (…), (…), (…), (…), (…), (…) Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy i w konsekwencji opisane zbycie ww. działek nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. z 2020 r., poz. 374 z późn. zm.).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj