Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDSL2-1.4012.79.2019.1.AP
z 28 stycznia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 stycznia 2020 r. (data wpływu 22 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w części lub całości w odniesieniu do realizowanego projektu pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w powyższym zakresie. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 22 stycznia 2020 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność m.in. zadania własne Gminy dotyczące zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Zgodnie natomiast z art. 400a ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1396, z późn. zm.), finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina złożyła wniosek na dofinansowanie projektu pn.: „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (…).

Projekt obejmuje likwidację lub wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła w Gminie na bardziej ekologiczne rodzaje ogrzewania, zgodnie z preferencjami mieszkańców oraz hierarchią wynikającą z możliwych do osiągnięcia efektów ekologicznych. Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza w Gminie. Planowane działania mają umożliwić osiągnięcie poziomów stężeń substancji w powietrzu określonych w przepisach krajowych i prawodawstwie Unii Europejskiej. Dotyczy to przede wszystkim pyłów o średnicy poniżej 10 um, a pośrednio także benzo(a)pirenu, dla których to substancji w świetle Rocznej Oceny Jakości Powietrza za rok 2017 (WIOŚ) oraz w aktualnym POP, na terenie Gminy występują przekroczenia wartości dopuszczalnej lub docelowej. Ekspozycja na podwyższone stężenia wskazanych substancji ma istotny wpływ na stan zdrowia, a także długość życia mieszkańców.

Działania inwestycyjne prowadzone na terenie Gminy będą obejmowały likwidację wysokoemisyjnych źródeł ciepła opalanych paliwem stałym i podłączenie 100 budynków mieszkalnych do sieci gazowej. Rodzaj prac objętych dofinansowaniem obejmie: demontaż dotychczasowych źródeł ciepła w mieszkaniach Beneficjentów Końcowych i montaż fabrycznie nowych kotłów, charakteryzujących się obowiązującym od końca roku 2020 minimalnym poziomem efektywności energetycznej i normami emisji zanieczyszczeń. W zależności od indywidualnych potrzeb będą to także: projekt i budowa odcinków przyłączy gazowych w obrębie nieruchomości beneficjentów, dostosowanie istniejących instalacji c.o. i c.w.u oraz układu odprowadzania spalin, demontaż dotychczasowych źródeł ciepła.

W ramach projektów mieszkańcom zostanie udzielona dotacja z budżetu Gminy na wymianę kotłów, w ramach której otrzymają dofinansowanie z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego, budżetu Gminy oraz będą musieli zabezpieczyć wkład własny. Przedmiotem umów będzie określenie zasad udzielania dotacji celowej na zadania służące ochronie powietrza polegającej na likwidacji lub wymianie wysokoemisyjnych źródeł ciepła w Gminie. Zwrot koszów nabycia kotłów nastąpi w oparciu o przedłożony wniosek o rozliczenie kosztów inwestycji wraz z załącznikami potwierdzającymi faktycznie poniesione koszty oraz z wymaganymi dokumentami. Po przyjęciu przez Gminę prawidłowego rozliczenia, nastąpi przekazanie przez Gminę środków na rzecz mieszkańców będących beneficjentami. W ramach projektu przewiduje się, że mieszkańcy ponosić będą wszystkie koszty związane z podłączeniem do nowego źródła ciepła, obejmujące zarówno zakup odpowiednich materiałów (kotłów), jak również wykonanie samej usługi.

Gmina natomiast ponosić będzie koszty związane z rozliczaniem wniosków oraz przygotowywaniem niezbędnych dokumentów. Faktury będą wystawione na mieszkańców za zakupy i usługi bezpośrednio związane z realizacją postanowień umowy zawartej pomiędzy indywidualnymi mieszkańcami a Gminą.

Jedyne działania Gminy przewidziane w ramach projektu, ograniczają się do czynności koniecznych do podjęcia w celu przygotowania wniosku oraz rozliczenia środków na rzecz dotacji. W ramach realizacji projektu to mieszkańcy będą inwestorami, którzy dokonają we własnym zakresie zakupu oraz instalacji kotła.

W ramach projektu nie przewiduje się dokonywania wpłaty przez mieszkańców na rzecz Gminy. Instytucja Zarządzająca programem operacyjnym wymaga od beneficjentów dołączenia indywidualnej interpretacji, czy w odniesieniu do realizowanego przez beneficjenta projektu istnieje możliwość odzyskania podatku VAT.

Ponadto, w piśmie z dnia 21 stycznia 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Zainteresowany wskazał, że:

  1. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych wnioskodawców - mieszkańców, w związku z zawieranymi umowami o udzielenie dotacji.
  2. Na Gminę będą wystawiane faktury dotyczące rozliczenia wniosków, przygotowania niezbędnych dokumentów dotyczących ubiegania się o dofinansowanie oraz promocji projektu zgodnie z wytycznymi RPO (np. studium wykonalności inwestycji, uproszczone oceny energetyczne nieruchomości, itp.).
  3. Faktury związane z projektem, wystawiane na mieszkańców, będą dokumentowały koszty związane z podłączeniem do nowego źródła ciepła, obejmujące zarówno zakup odpowiednich materiałów (kotłów), jak również wykonanie samej usługi, np. podłączenia kotła.
  4. W ocenie Gminy, ponoszone przez Gminę wydatki związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  5. Pytanie zadane we wniosku dotyczy wszystkich towarów i usług związanych z realizacją projektu ponoszonych przez ostatecznych odbiorców wsparcia, tj. mieszkańców zainteresowanych wymianą źródła ciepła na ich nieruchomości oraz kosztami rozliczania składanych wniosków o udzielenie dotacji, przygotowaniem niezbędnej dokumentacji oraz kosztów promocji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do zadania własnego Gminy związanego z realizacją projektu pn.: „(…)”, w związku z którym Gmina planuje złożyć wniosek o dofinansowanie, istnieje możliwość odliczenia i odzyskania części lub całości podatku od towarów i usług przez Gminę?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia i odzyskania części lub całości podatku VAT naliczonego od nabytych towarów i usług w związku z realizacją projektu pn.: „(…)” ponieważ realizacja ww. projektu nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, a ponadto mieści się w zakresie zadań własnych Gminy.

W ww. zakresie Gmina nie działa jako podatnik podatku VAT, ale jako organ władzy publicznej w zakresie realizowanego zadania nałożonego odrębnymi przepisami prawa, tj. ustawą o samorządzie gminnym w związku z Ustawą Prawo ochrony środowiska.

Wymienione piece będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu. Z realizacji zadania wyłączeni będą przedsiębiorcy, którzy nie będą mogli występować z wnioskiem o zwrot kosztów nabycia kotłów. Nie jest możliwe przypisywanie nabywanych towarów i usług w ramach realizacji zadania do określonych kategorii czynności.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Zgodnie natomiast z art. 400a ust. 1 pkt 21 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 1396, z późn. zm.), finansowanie ochrony środowiska i gospodarki wodnej obejmuje przedsięwzięcia związane z ochroną powietrza, a realizacja ww. projektu, w ocenie Gminy, mieści się w zakresie spraw dotyczących ochrony środowiska jako zadania własnego Gminy.

W ocenie Wnioskodawcy zatem, wskazane do realizacji przedsięwzięcie pn.: „(…)” należy do opisanych powyżej zadań własnych Gminy, którego efektem będzie ochrona powietrza w Gminie (zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska).

Biorąc pod uwagę powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina w zakresie realizacji ww. zadania (realizacji projektu opisanego w stanie faktycznym niniejszego wniosku), nie będzie działała jako podatnik VAT, ale jako organ, do którego będzie miał zastosowanie przepis art. 15 ust. 6 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106), zwanej dalej ustawą. W świetle tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Jak wynika z powołanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ władzy publicznej będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter wyłącznie podmiotowo-przedmiotowy.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych) – tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2019 r., poz. 506, z późn. zm), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy: ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że Gmina wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność m.in. zadania własne Gminy dotyczące zaspakajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie określonym przepisami ustawy o samorządzie gminnym.

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT i złożyła wniosek na dofinansowanie projektu pn.: „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 (…). Projekt obejmuje likwidację lub wymianę wysokoemisyjnych źródeł ciepła w Gminie na bardziej ekologiczne rodzaje ogrzewania, zgodnie z preferencjami mieszkańców oraz hierarchią wynikającą z możliwych do osiągnięcia efektów ekologicznych. Głównym celem projektu jest poprawa jakości powietrza w Gminie. Planowane działania mają umożliwić osiągnięcie poziomów stężeń substancji w powietrzu określonych w przepisach krajowych i prawodawstwie Unii Europejskiej. Działania inwestycyjne prowadzone na terenie Gminy będą obejmowały likwidację wysokoemisyjnych źródeł ciepła opalanych paliwem stałym i podłączenie 100 budynków mieszkalnych do sieci gazowej. Rodzaj prac objętych dofinansowaniem obejmie: demontaż dotychczasowych źródeł ciepła w mieszkaniach Beneficjentów Końcowych i montaż fabrycznie nowych kotłów, charakteryzujących się obowiązującym od końca roku 2020 minimalnym poziomem efektywności energetycznej i normami emisji zanieczyszczeń. W zależności od indywidualnych potrzeb będą to także: projekt i budowa odcinków przyłączy gazowych w obrębie nieruchomości beneficjentów, dostosowanie istniejących instalacji c.o. i c.w.u oraz układu odprowadzania spalin, demontaż dotychczasowych źródeł ciepła.

W ramach projektów mieszkańcom zostanie udzielona dotacja z budżetu Gminy na wymianę kotłów, w ramach której otrzymają dofinansowanie z Europejskiego Fundusz Rozwoju Regionalnego, budżetu Gminy oraz będą musieli zabezpieczyć wkład własny. Przedmiotem umów będzie określenie zasad udzielania dotacji celowej na zadania służące ochronie powietrza polegającej na likwidacji lub wymianie wysokoemisyjnych źródeł ciepła w Gminie. Zwrot koszów nabycia kotłów nastąpi w oparciu o przedłożony wniosek o rozliczenie kosztów inwestycji wraz z załącznikami potwierdzającymi faktycznie poniesione koszty oraz z wymaganymi dokumentami. Po przyjęciu przez Gminę prawidłowego rozliczenia, nastąpi przekazanie przez Gminę środków na rzecz mieszkańców będących beneficjentami. W ramach projektu przewiduje się, że mieszkańcy ponosić będą wszystkie koszty związane z podłączeniem do nowego źródła ciepła, obejmujące zarówno zakup odpowiednich materiałów (kotłów), jak również wykonanie samej usługi. Gmina ponosić będzie koszty związane z rozliczaniem wniosków oraz przygotowywaniem niezbędnych dokumentów. Faktury będą wystawione na mieszkańców za zakupy i usługi bezpośrednio związane z realizacją postanowień umowy zawartej pomiędzy indywidualnymi mieszkańcami a Gminą.

Jedyne działania Gminy przewidziane w ramach projektu, ograniczają się do czynności koniecznych do podjęcia w celu przygotowania wniosku oraz rozliczenia środków na rzecz dotacji. W ramach realizacji projektu to mieszkańcy będą inwestorami, którzy dokonają we własnym zakresie zakupu oraz instalacji kotła. W ramach projektu nie przewiduje się dokonywania wpłaty przez mieszkańców na rzecz Gminy. Faktury dokumentujące wydatki związane z realizacją projektu będą wystawiane na poszczególnych wnioskodawców - mieszkańców, w związku z zawieranymi umowami o udzielenie dotacji. Na Gminę będą wystawiane faktury dotyczące rozliczenia wniosków, przygotowania niezbędnych dokumentów dotyczących ubiegania się o dofinansowanie oraz promocji projektu zgodnie z wytycznymi RPO (np. studium wykonalności inwestycji, uproszczone oceny energetyczne nieruchomości, itp.). Faktury związane z projektem, wystawiane na mieszkańców, będą dokumentowały koszty związane z podłączeniem do nowego źródła ciepła, obejmujące zarówno zakup odpowiednich materiałów (kotłów), jak również wykonanie samej usługi, np. podłączenia kotła.

W ocenie Gminy, ponoszone przez Gminę wydatki związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy w analizowanej sprawie dotyczą kwestii możliwości odliczenia i odzyskania podatku VAT w części lub całości w odniesieniu do towarów i usług związanych z realizacją projektu ponoszonych przez ostatecznych odbiorców wsparcia, tj. mieszkańców zainteresowanych wymianą źródła ciepła na ich nieruchomości oraz kosztami rozliczania składanych wniosków o udzielenie dotacji, przygotowaniem niezbędnej dokumentacji oraz kosztów promocji.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Jednocześnie obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach, a kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W omawianej sprawie, w odniesieniu do wydatków związanych z podłączeniem do nowego źródła ciepła, obejmujących zarówno zakup odpowiednich materiałów (kotłów), jak również wykonanie samej usługi, np. podłączenia kotła, które – jak wskazała Gmina – będą udokumentowane na fakturach wystawianych na mieszkańców, związek taki nie będzie występował. Jak wynika bowiem z wniosku, to nie Gmina będzie nabywała towary i usługi związane z realizacją projektu w ramach powyższego działania. Nabycia towarów i usług w związku z realizacją ww. działania będą dokonywali mieszkańcy, na których zostaną wystawione faktury, dokumentujące koszty związane z zakupem kotłów, jak również wykonanie samej usługi. Zatem, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją ww. działania, ponieważ Gmina nie będzie wykonywać w ramach tego działania żadnych usług na rzecz mieszkańców oraz mieszkańcy nie będą wnosili na rzecz Gminy wpłat.

W odniesieniu natomiast do zakresu projektu, obejmującego działania Gminy polegające na rozliczeniu wniosków, przygotowaniu niezbędnych dokumentów w sprawie ubiegania się o dofinansowanie oraz promocji projektu zgodnie z wytycznym RPO (np. studium wykonalności inwestycji, uproszczone oceny energetyczne nieruchomości, itp.) – jak wynika z wniosku – nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, lecz z realizacją zadań własnych Gminy, w którym to zakresie Gmina działa w charakterze organu władzy, zdefiniowanego w art. 15 ust. 6 ustawy. Zatem, w odniesieniu do realizacji powyższych działań, pomimo że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, warunki wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Gmina realizując opisane w ramach projektu działania, nie będzie działać w charakterze podatnika VAT.

Mając zatem na uwadze powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić należy, że Zainteresowanemu nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na nabycie towarów i usług służących realizacji opisanego projektu. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku Wnioskodawca realizując działania obejmujące rozliczenie wniosków, przygotowanie niezbędnych dokumentów w sprawie ubiegania się o dofinansowanie oraz promocję projektu, nie będzie działał jako podatnik podatku VAT, natomiast w odniesieniu do wydatków ponoszonych przez mieszkańców związanych z podłączeniem do nowego źródła ciepła, nie wystąpi świadczenie pomiędzy Gminą a mieszkańcami, a faktury dokumentujące te wydatki będą wystawiane na mieszkańców.

W związku z powyższym, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwał również zwrot podatku naliczonego na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy.

W zakresie przedmiotowego działania Zainteresowany nie będzie miał również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2013 r. w sprawie miejsca świadczenia usług oraz zwrotu kwoty podatku naliczonego jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług (Dz. U. z 2019 r., poz. 714., z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. złożenie zgłoszenia rejestracyjnego i pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Zainteresowany nie będzie spełniał tych warunków, nie będzie miał zatem możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 4 cyt. rozporządzenia.

Podsumowując, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gmina nie będzie miała możliwości odliczenia i odzyskania całości lub części podatku VAT w odniesieniu do projektu pn.: „(…)”.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zauważyć należy, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Zatem, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź straci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj