Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.4.2019.2.AM
z 10 grudnia 2019 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2019 r. (data wpływu 14 listopada 2019 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20 listopada 2019 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.4.2019.1.AM (skutecznie doręczone 20 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 14 listopada 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w ramach realizacji projektu.


Niniejszy wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 27 listopada 2019 r. (data wpływu 4 grudnia 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 20 listopada 2019 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.4.2019.1.AM (skutecznie doręczone 20 listopada 2019 r.).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Miasto (Wnioskodawca) posiada status podatnika VAT czynnego o numerze NIP (…). Jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Od dnia 1 stycznia 2017 r. Miasto rozpoczęło scentralizowane rozliczanie podatku od towarów i usług, jako termin obowiązkowej centralizacji podatkowej dotyczącej podatku VAT.


Miasto będzie realizowało projekt pn. (…).


Projekt dotyczy rozwoju elektronicznej administracji Urzędu Miasta. Projekt polega na:

  • zakupie sprzętu tj. urządzeń ochrony sieci teleinformatycznej urzędu, systemu ochrony i archiwizacji danych, 2 szt. serwerów aplikacyjnych systemów dziedzinowych oraz kosztów usług dotyczących:
    1. zakupu usług związanych z podniesieniem poziomu cyfrowego JST,
    2. dostawy i wdrożenia e-usług,
    3. szkoleń:
      1. E-urzędnik - zakres szkolenia obejmuje: e-usługi, e-bezpieczeństwo, podpis elektroniczny, dokument elektroniczny, systemy informatyczne wspomagające świadczenie e-usług. Szkolenie ma na celu przygotowanie pracowników do informowania o e-usługach, świadczenia e-usług oraz wykorzystania systemów informatycznych administracji.
      2. Specjalista IT skierowane do informatyków i obejmuje obszary tematyczne, jak: bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych, gromadzenie i przetwarzanie danych elektronicznych, systemy archiwizacji.

Projekt stworzy dostępność do pakietu e-usług publicznych w szczególności:

  1. Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - osoba fizyczna (występują warianty deklaracji, np.: (…),
  2. Deklaracja o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi - osoba prawna,
  3. Deklaracja/Informacja w sprawie podatku od nieruchomości od osób fizycznych,
  4. Deklaracja na podatek od nieruchomości osób prawnych,
  5. Deklaracja na podatek rolny - osoby fizyczne,
  6. Deklaracja na podatek rolny - osoby prawne,
  7. Deklaracja na podatek leśny - osoby fizyczne,
  8. Deklaracja na podatek leśny - osoby prawne,
  9. Deklaracja na podatek od środków transportowych,
  10. Opłata podatku od nieruchomości od osób fizycznych,
  11. Opłata podatku od nieruchomości od osób prawnych,
  12. Opłata podatku leśnego,
  13. Opłata podatku rolnego,
  14. Opłata za posiadanie psa,
  15. Opłata podatku od środków transportu,
  16. Opłata skarbowa,
  17. Opłata targowa,
  18. Zaświadczenie o niezaleganiu z podatkami od nieruchomości,
  19. Informacja online o stanie rozliczeń mieszkańca/przedsiębiorcy,
  20. Opłata za odpady komunalne,
  21. Wniosek o zwrot podatku akcyzowego,
  22. Zgłoszenie zgromadzeń publicznych - w trybie uproszczonym,
  23. Sprawozdanie o odebranych odpadach komunalnych,
  24. Sprawozdanie o odebranych ściekach od mieszkańców,
  25. Zgłoszenie instalacji wprowadzającej gazy lub pyły do powietrza,
  26. Przeniesienie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
  27. Wniosek o przywrócenie terminu na dokonanie czynności,
  28. Zezwolenia na przeprowadzenie imprez masowych,
  29. Oświadczenie o wartości sprzedaży napojów alkoholowych.


Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną dla mieszkańców (…) oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów informatycznych.


Dodatkowo w piśmie z dnia 27 listopada 2019 r. Wnioskodawca uzupełnił informacje zawarte we wniosku wskazując, że realizując projekt pn. (…) nabywane towary i usługi będzie wykorzystywał do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


Miasto wystąpi, w tym przypadku w charakterze organu władzy publicznej, ponieważ będzie świadczyło e-usługi, które będą udostępniane bezpłatnie.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Miastu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji projektu (…).


Zakupy dokonywane na realizację ww. projektu nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi dokonywanymi przez Wnioskodawcę.


Miasto wystąpi w tym przypadku w charakterze organu władzy publicznej, ponieważ będzie świadczyło e-usługi publiczne, nieodpłatne, dostępne m.in. mieszkańcom. Nie są to usługi dokonywane na podstawie umów cywilnoprawnych, a ich celem jest usprawnienie zarządzania administracją publiczną poprzez zwiększenie dostępności wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną.

Brak prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu wynika z faktu, iż w wyniku jego realizacji nie nastąpią żadne czynności powodujące rozliczenie podatku VAT przez Wnioskodawcę. Nie wystąpi w tym przypadku związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą generującą podatek należny.

Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego należy zauważyć, że jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawo rozliczenia podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. (…), ponieważ efekty projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.


Miasto uznało podatek VAT w ww. projekcie za kwalifikowalny, tj. nie dający prawa do jego odliczenia przez Miasto.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą” lub „ustawą o VAT”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na mocy art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Z opisu sprawy wynika, że Miasto (Wnioskodawca) posiada status podatnika VAT oraz jako jednostka samorządu terytorialnego posiada osobowość prawną. Wnioskodawca będzie realizował projekt pn. (…).


Projekt dotyczy rozwoju elektronicznej administracji Urzędu Miasta. Projekt polega na:

  • zakupie sprzętu tj. urządzeń ochrony sieci teleinformatycznej urzędu, systemu ochrony i archiwizacji danych, 2 szt. serwerów aplikacyjnych systemów dziedzinowych oraz kosztów usług dotyczących:
    1. zakupu usług związanych z podniesieniem poziomu cyfrowego JST,
    2. dostawy i wdrożenia e-usług,
    3. szkoleń:
      • E urzędnik - zakres szkolenia obejmuje: e-usługi, e-bezpieczeństwo, podpis elektroniczny, dokument elektroniczny, systemy informatyczne wspomagające świadczenie e-usług. Szkolenie ma na celu przygotowanie pracowników do informowania o e-usługach, świadczenia e-usług oraz wykorzystania systemów informatycznych administracji.
      • Specjalista IT skierowane do informatyków i obejmuje obszary tematyczne, jak: bezpieczeństwo sieci teleinformatycznych, gromadzenie i przetwarzanie danych elektronicznych, systemy archiwizacji.

Projekt stworzy dostępność do pakietu e-usług publicznych.


Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności wysokiej jakości usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną dla mieszkańców (…) oraz podniesienie poziomu bezpieczeństwa i interoperacyjności systemów informatycznych.


Nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wystąpi, w tym przypadku w charakterze organu władzy publicznej, ponieważ będzie świadczył e-usługi, które będą udostępniane bezpłatnie.


Wnioskodawca ma wątpliwości, czy nabędzie prawo do odliczenia podatku VAT w całości lub w części z faktur zakupu dotyczących realizacji objętego niniejszym wnioskiem projektu.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony. Jak wynika z opisu sprawy, towary i usługi nabywane do realizacji ww. projektu, Wnioskodawca będzie wykorzystywał do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca w związku z realizacją projektu wystąpi w charakterze organu władzy publicznej, ponieważ będzie świadczył e-usługi, które będą udostępniane bezpłatnie.

W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi w ramach wydatków poniesionych na realizację ww. projektu. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.


Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii kwalifikowalności podatku od towarów i usług, gdyż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczenia wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, ponieważ kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) ul. (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj