Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-858/11/ICz
z 8 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-858/11/ICz
Data
2011.11.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług


Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
powstanie obowiązku podatkowego
projekt
świadczenie usług


Istota interpretacji
Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu uzyskania dodatkowego wynagrodzenia za sukces (success fee).



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 października 2011r. (data wpływu 2 listopada 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu uzyskania dodatkowego wynagrodzenia za sukces (success fee) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług

w zakresie określenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu uzyskania dodatkowego wynagrodzenia za sukces (success fee).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27 października 2011r. (data wpływu 2 listopada 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 21 października 2011r. znak: IBPP2/443-858/11/ICz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi polegające między innymi na sporządzaniu specjalistycznych raportów o tematyce technologiczno-ekologicznej (np. raportów o oddziaływaniu instalacji na środowisko), które są następnie wykorzystywane przez zamawiającego usługę w dalszym postępowaniu administracyjnym, np. jako załącznik do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia.

Przed wykonaniem usługi Wnioskodawca zawiera z zamawiającym usługę umowę, w której określone są w szczególności: (a) przedmiot umowy - sporządzenie ww. raportu, (b) moment wykonania usługi - przekazanie raportu i podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, (c) wynagrodzenie oraz (d) warunki płatności.

Wynagrodzenie ustalone jest w formie określonej kwoty za sporządzenie raportu oraz dodatkowego wynagrodzenia za sukces (tzw. success fee), które jest należne jedynie w przypadku uzyskania przez zamawiającego raport pozytywnej decyzji administracyjnej w toku postępowania, do którego zostanie użyty zamówiony raport. Jeśli zamawiający raport nie uzyska pozytywnej decyzji administracyjnej, dodatkowe wynagrodzenie za sukces (success fee) nie jest należne. Moment uzyskania decyzji administracyjnej - pozytywnej lub negatywnej - jest zwykle oddalony w czasie i może mieć miejsce w innym roku podatkowym niż sporządzenie raportu.

W piśmie uzupełniającym z dnia 27 października 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż wypłata wynagrodzenia za "sukces" (success fee) nie jest ukształtowana odrębną umową. Zarówno wysokość, termin oraz warunki wypłaty wynagrodzenia za sukces (success fee) są zawarte w umowie o świadczenie usługi - sporządzenie raportu. W umowie jest ustalona wysokość, termin i i warunki wypłaty wynagrodzenia za sukces. Wynagrodzenie za sukces staje się należne dopiero z chwilą odniesienia przez zamawiającego usługę dodatkowej korzyści w postaci uzyskania pozytywnej decyzji administracyjnej wydanej m. in na podstawie zamawianego raportu (wykonanie którego jest przedmiotem usługi). Jeśli zamawiający usługę nie uzyska pozytywnej decyzji administracyjnej, wówczas wynagrodzenie za sukces nie jest należne. Moment uzyskania pozytywnej decyzji administracyjnej jest zwykle rozumiany w umowie jako moment uprawomocnienia się pozytywnej decyzji administracyjnej. W niektórych przypadkach możliwe jest również doprecyzowanie tego momentu poprzez wyznaczenie dodatkowych warunków umownych.

Ponadto Wnioskodawca poinformował, iż nie oczekuje interpretacji przepisu art. 8 ustawy o VAT. Wnioskodawca wskazał na przepis art. 8 ustawy o VAT w poz. 56 wniosku powołując się na zawartą w nim definicję usługi, zgodnie z którą usługa to "każde świadczenie (...) które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7". Tak jak wskazano we wniosku, uzyskanie pozytywnej decyzji administracyjnej jest jedynie pośrednio efektem działania zleceniobiorcy, a w związku z tym zdaniem wnioskodawcy należy traktować je jako świadczenie w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT odrębne w stosunku do usługi sporządzenia raportu.

W chwili wykonania głównej usługi (sporządzenie raportu) przez zleceniobiorcę, która to chwila rodzi obowiązek podatkowy, brak pewności co do tego, czy owa dodatkowa korzyść, którą ewentualnie odniesie zleceniodawca, od której wystąpienia umowa uzależnia powstanie prawa do żądania dodatkowego wynagrodzenia (success fee), w ogóle zaistnieje. Dopiero upływ czasu w połączeniu z działalnością zleceniobiorcy i/lub zleceniodawcy pozwoli stwierdzić, czy tak się stanie. Brak dodatkowych korzyści oznaczać będzie brak zdarzenia podatkowego a więc i brak obowiązku podatkowego.

Stanowisko takie uznane zostało za prawidłowe m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 04.01.2010 r. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP3/443-923/09-2/JK.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W którym momencie powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu dodatkowego wynagrodzenia za sukces (success fee)...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Wnioskodawca uważa, że z chwilą sporządzenia raportu nie powinien rozpoznawać przychodu z tytułu dodatkowego wynagrodzenie za sukces (success fee) ani też nie powinien rozpoznawać obowiązku w podatku VAT z tego tytułu. Wynagrodzenie dodatkowe za sukces (success fee) ma bowiem charakter warunkowy i nie jest należne za sporządzanie raportu. Wynagrodzenie to staje się należne dopiero z chwilą odniesienia przez zamawiającego raport dodatkowej korzyści w postaci uzyskania pozytywnej decyzji administracyjnej. Pomimo braku prostej bezpośredniej zależności między działaniem wnioskodawcy a uzyskaniem pozytywnej decyzji administracyjnej przez zamawiającego raport, istnieje wyraźny związek między działaniem wnioskodawcy (przestrzeganie określonych wymogów podczas sporządzania raportu) a odniesieniem dodatkowej korzyści przez zamawiającego raport. Tym samym należy uznać, że w przypadku tej dodatkowej korzyści dla zamawiającego mamy do czynienia ze świadczeniem przez wnioskodawcę dodatkowej usługi, gdyż zgodnie z art. 8 ustawy o podatku towarów i usług, świadczenie usługi to "każde świadczenie (...) które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7".

Chwilą wykonania usługi, za którą należne jest dodatkowe wynagrodzenie za sukces jest data uprawomocnienia się pozytywnej decyzji administracyjnej lub ewentualnie data zaistnienia innych dodatkowych okoliczności umownych warunkujących prawo do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia za sukces (success fee).

Biorąc powyższe pod uwagę wnioskodawca stoi na stanowisku, ze dodatkowe wynagrodzenie za sukces (success fee) jest w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług wynagrodzeniem za świadczenie odrębnej usługi i tym samym obowiązek podatkowy w podatku VAT powstaje zgodnie z art. 19 tej ustawy, a w szczególności art. 19 ust. 4, tj. "z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2—21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 19 ust. 4 jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, iż podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy usługi polegające między innymi na sporządzaniu specjalistycznych raportów o tematyce technologiczno-ekologicznej (np. raportów o oddziaływaniu instalacji na środowisko), które są następnie wykorzystywane przez zamawiającego usługę w dalszym postępowaniu administracyjnym, np. jako załącznik do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia. Przed wykonaniem usługi Wnioskodawca zawiera z zamawiającym usługę umowę, w której określone są w szczególności: (a) przedmiot umowy - sporządzenie ww. raportu, (b) moment wykonania usługi - przekazanie raportu i podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego, (c) wynagrodzenie oraz (d) warunki płatności.

Wynagrodzenie ustalone jest w formie określonej kwoty za sporządzenie raportu oraz dodatkowego wynagrodzenia za sukces (tzw. success fee), które jest należne jedynie w przypadku uzyskania przez zamawiającego raport pozytywnej decyzji administracyjnej w toku postępowania, do którego zostanie użyty zamówiony raport. Jeśli zamawiający raport nie uzyska pozytywnej decyzji administracyjnej, dodatkowe wynagrodzenie za sukces (success fee) nie jest należne. Moment uzyskania decyzji administracyjnej - pozytywnej lub negatywnej - jest zwykle oddalony w czasie i może mieć miejsce w innym roku podatkowym niż sporządzenie raportu.

Jeśli zamawiający usługę nie uzyska pozytywnej decyzji administracyjnej, wówczas wynagrodzenie za sukces nie jest należne. Moment uzyskania pozytywnej decyzji administracyjnej jest zwykle rozumiany w umowie jako moment uprawomocnienia się pozytywnej decyzji administracyjnej. W niektórych przypadkach możliwe jest również doprecyzowanie tego momentu poprzez wyznaczenie dodatkowych warunków umownych.

W ocenie Wnioskodawcy uzyskanie pozytywnej decyzji administracyjnej jest jedynie pośrednio efektem działania zleceniobiorcy, a w związku z tym zdaniem wnioskodawcy należy traktować je jako świadczenie w rozumieniu art. 8 ustawy o VAT odrębne w stosunku do usługi sporządzenia raportu. W chwili wykonania głównej usługi (sporządzenie raportu) przez zleceniobiorcę, która to chwila rodzi obowiązek podatkowy, brak pewności co do tego, czy owa dodatkowa korzyść, którą ewentualnie odniesie zleceniodawca, od której wystąpienia umowa uzależnia powstanie prawa do żądania dodatkowego wynagrodzenia (success fee), w ogóle zaistnieje. Dopiero upływ czasu w połączeniu z działalnością zleceniobiorcy i/lub zleceniodawcy pozwoli stwierdzić, czy tak się stanie. Brak dodatkowych korzyści, zdaniem Wnioskodawcy, oznaczać będzie brak zdarzenia podatkowego a więc i brak obowiązku podatkowego.

Biorąc pod uwagę stan faktyczny przedstawiony we wniosku oraz brzmienie wyżej przytoczonych przepisów należy stwierdzić, iż o faktycznym wykonaniu usługi decyduje jej charakter, a ten zostaje określony poprzez umowne postanowienia stron. O charakterze i o dacie wykonania decydują strony umowy cywilnoprawnej, za wyjątkiem sytuacji, gdy moment ten określa obowiązujący przepis prawa regulujący zasady wykonywania danego rodzaju usług. Dla realizacji tego celu niezbędnym jest więc uwzględnienie sposobu, w jaki strony w zawartej umowie określiły swoje prawa i obowiązki dotyczące fazy zakończenia realizacji usługi. Strony umowy decydują bowiem o tym, jakie działania muszą być podjęte, aby uznać daną usługę za wykonaną.

Wnioskodawca zawarł z kontrahentem, umowę, w ramach której ustalono zasady wypłaty dodatkowego „wynagrodzenia za sukces”, które staje się należne dopiero z chwilą odniesienia przez zamawiającego usługę dodatkowej korzyści, w postaci uzyskania pozytywnej decyzji administracyjnej (prawomocnej decyzji administracyjnej) wydanej m. in. na podstawie zamawianego raportu. Bowiem uzyskanie przez zamawiającego usługę, takiej decyzji, warunkuje w ogóle wypłacenie „wynagrodzenia za sukces”.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy strony umowy ustaliły, iż:

  • Usługodawcy przysługiwać będzie prawo do dodatkowego wynagrodzenia z tytułu wystąpienia dodatkowych korzyści dla Usługobiorcy, jako wynik działań Usługodawcy,
  • chwilą wykonania usługi, za którą należne jest dodatkowe wynagrodzenie za sukces jest data uprawomocnienia się pozytywnej decyzji administracyjnej lub ewentualnie data zaistnienia innych dodatkowych okoliczności umownych warunkujących prawo do otrzymania dodatkowego wynagrodzenia za sukces succes fee),

wówczas ten dzień należy przyjąć za moment powstania obowiązku podatkowego zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy o VAT.

Jeżeli wykonanie usługi powinno być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wykonania usługi – art. 19 ust. 4 ustawy.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego podatku dochodowego od osób prawnych będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj