Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-999/10-2/JW
Data
2011.03.04
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego
Słowa kluczowe
aport
korekta podatku
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
Czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu? Czy Spółka będzie zobowiązana do dokonywania korekt podatku naliczonego VAT w przypadku, gdyby Spółka po otrzymaniu aportu zaczęła wykorzystywać środki trwałe otrzymane aportem do celów czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych podatkiem VAT?
Wniosek ORD-IN
390 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 29 grudnia 2010r. (data wpływu 30 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu oraz dokonywania korekt podatku naliczonego w przypadku wykorzystywania środków trwałych będących przedmiotem aportu do czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych podatkiem VAT– jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 30 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu oraz dokonywania korekt podatku naliczonego w przypadku wykorzystywania środków trwałych będących przedmiotem aportu do czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych podatkiem VAT.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Sp. z o.o. w organizacji (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. W przyszłości kapitał zakładowy Spółki zostanie podwyższony, przy czym podwyższenie kapitału zakładowego Spółki zostanie pokryte w drodze wkładu niepieniężnego (aportu) w postaci przedsiębiorstwa/zorganizowanej części przedsiębiorstwa („Przedsiębiorstwo”, „Zorganizowana Część Przedsiębiorstwa”) wniesionego przez inną spółkę (dalej: „Spółka Wnosząca”). Wnoszone Przedsiębiorstwo będzie stanowić zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 551 Kodeksu Cywilnego (KC). W szczególności w skład wnoszonego Przedsiębiorstwa wchodzą wszystkie przenaszalne składniki majątkowe takie jak: - środki trwałe i wartości niematerialne i prawne (w tym grunty/prawo użytkowania wieczystego oraz budynki wraz z wyposażeniem),
- inne rzeczowe składniki majątkowe (w tym produkcja w toku oraz środki trwałe w budowie);
- prawa do zarejestrowanych znaków towarowych;
- prawa oraz zobowiązania wynikające z umów (w tym handlowe i kredytowe);
- księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej;
- inne składniki przedsiębiorstw w rozumieniu art. 551 KC należące do Spółki Wnoszącej aport oraz zobowiązania.
Nominalna wartość udziałów wydanych przez Spółkę w zamian za Przedsiębiorstwo/ Zorganizowaną Część Przedsiębiorstwa będzie równa lub wyższa od wartości rynkowej składników majątkowych wchodzących w skład wnoszonego Przedsiębiorstwa/Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa (wartość firmy w rozumieniu art. 16g ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej: „Ustawa CIT” będzie dodatnia). W przypadku wniesienia do Spółki Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa w skład Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa wejdzie organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania zgodnie z art. 2 pkt 27e Ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: „Ustawa VAT”). Po wniesieniu Przedsiębiorstwa/Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa aportem do Spółki, Spółka zamierza kontynuować prowadzoną dotychczas przez Spółkę Wnoszącą aport działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia Przedsiębiorstwa/Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
- Czy Spółka będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu...
- Czy Spółka będzie zobowiązana do dokonywania korekt podatku naliczonego VAT w przypadku, gdyby Spółka po otrzymaniu aportu zaczęła wykorzystywać środki trwałe otrzymane aportem do celów czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych podatkiem VAT...
Ad.1
- Stan prawny
- przepisy Ustawy VAT z dnia 11 marca 2004r. nie mają zastosowania do „transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (art. 6 pkt 1 Ustawy VAT);
- zgodnie z Ustawą VAT „po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...) jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego (...)” (art. 91 ust. 1 Ustawy VAT);
- na podstawie art. 91 ust. 1 Ustawy VAT po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4, a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.
- dodatkowo, zgodnie z Ustawą VAT, „w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym, są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty (...) podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania (...)” (art. 91 ust. 2 Ustawy VAT);
- ponadto zgodnie z Ustawą VAT, „W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta (…) jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (art. 91 ust. 9 Ustawy VAT);
- zgodnie z Dyrektywą Rady z 26 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dyrektywa 2006/112/WE, Dz. U. UE L Nr. 347 poz. 1, dalej: „Dyrektywa 112”): „W przypadku przekazania odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego.” (Art. 19 Dyrektywy 112), przy czym przepis ten stosuje się odpowiednio do świadczenia usług (art. 29 Dyrektywy 112).
- Stanowisko Wnioskodawcy:
Spółka stoi na stanowisku, że nie będzie zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT z tytułu otrzymania aportu.
W szczególności: - zdaniem Spółki, na gruncie prawa podatkowego wniesienie aportu powinno być traktowane jako zbycie przedmiotu aportu w rozumieniu art. 6 pkt 1 Ustawy VAT, przy czym takie rozumienie tego przepisu zostało wielokrotnie potwierdzone przez organy podatkowe, m.in. Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w interpretacji wydanej 4 maja 2006r., sygn. 1472/RPP1/443-252/06/MK oraz Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Bałuty w interpretacji wydanej 9 maja 2005r., sygn. I USB III/436/24/2005/kk.;
- skoro zatem zgodnie z Ustawą VAT, jej przepisów nie stosuje się m.in. do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, wniesienie Przedsiębiorstwa/ Zorganizowanej Części Przedsiębiorstwa Spółki aportem do Spółki per se nie powinno rodzić żadnych konsekwencji w zakresie podatku VAT;
- w konsekwencji, pomimo iż w świetle art. 91 ust. 9 Ustawy VAT przyjmujący aport jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku VAT odliczonego, w przedmiotowej sytuacji brak jest podstaw do dokonania takiej korekty, gdyż w wyniku aportu nie ulegnie zmianie przeznaczenie otrzymanych przez Spółkę środków trwałych - w szczególności, przedmioty aportu będą nadal użytkowane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych, wobec czego dokonanie korekty odliczonego podatku VAT byłoby nieuzasadnione;
- stanowisko takie potwierdza także treść art. 19 Dyrektywy 112, w świetle którego dokonanie aportu przedsiębiorstwa może być uznane za pozostające poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT wyłącznie w sytuacji, gdy otrzymujący aport jest traktowany jako następca prawny wnoszącego - interpretując ten przepis na gruncie art. 5 (8) obowiązującej wówczas Szóstej Dyrektywy Rady z 17 maja 1977r., w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej 377/88/EWG, (dalej: „Vl Dyrektywa”) ETS uznał, że zgodnie z zasadą neutralności VAT, jego zastosowanie powinno prowadzić do dokładnie takich samych konsekwencji niezależnie od tego czy podatek VAT byłby naliczony przez wnoszącego aport i następnie odliczony przez otrzymującego, jak i w sytuacji gdyby transakcja nie była opodatkowana VAT (wyrok ETS z 27.11.2003r. w sprawie C-497/01 Zita Modes, pkt 24), co w przedmiotowej sytuacji oznacza brak możliwości / konieczności dokonania korekty odliczonego podatku VAT przez Spółkę w związku z otrzymanym aportem;
- Spółka pragnie również zauważyć, iż powyższe stanowisko zostało potwierdzone w pisemnych interpretacjach organów podatkowych; w szczególności w postanowieniach Urzędu Skarbowego Poznań-Wilda z 31 maja 2005r., sygn. PV/443-l 22/2005 i z 23 czerwca 2004r., sygn. PV/443-48/04, w postanowieniu Urzędu Skarbowego w Nysie z 6 maja 2005r., sygn. PP/443-17/2/BB/05, a także w postanowieniu Urzędu Skarbowego w Lesku z 14 grudnia 2005r., sygn. US-PP-443/42/05.
Wobec powyższego Spółka uważa, iż nie będzie ona zobowiązana do dokonania jednorazowej korekty podatku naliczonego VAT określonej w art. 91 ust. 1-8 Ustawy o VAT po stronie Spółki.
Ad. 2
- Stan prawny
- przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi (art. 91 ust. 7 Ustawy o VAT);
- korekty, o której mowa w ust. 5-7, dokonuje się również, jeżeli towary i usługi nabyte do wytworzenia towaru, o którym mowa w ust. 2, zostały zbyte lub zmieniono ich przeznaczenie przed oddaniem tego towaru do użytkowania (art. 91 ust. 8 Ustawy o VAT);
- zgodnie z Ustawą o VAT, „W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta (…) jest dokonywana odpowiednio przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa” (art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT).
- Stanowisko Wnioskodawcy
Spółka stoi na stanowisku, że będzie zobowiązana do dokonywania korekt podatku naliczonego VAT w przypadku, gdyby Spółka po otrzymaniu aportu zaczęła wykorzystywać środki trwałe otrzymane aportem do celów czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych podatkiem VAT. W szczególności, zdaniem Spółki: - skoro w świetle art. 91 ust. 9 Ustawy o VAT przyjmujący aport jest beneficjentem praw i obowiązków zbywcy w zakresie korekty podatku VAT odliczonego, jeżeli w wyniku aportu uległo zmianie przeznaczenie otrzymanych przez Spółkę składników majątkowych stanowiących produkcję w toku oraz środków trwałych - w szczególności, przedmioty aportu nie będą nadal użytkowane przez Spółkę do wykonywania czynności opodatkowanych; oraz
- jeżeli zamiar Spółki dotyczący wykorzystywania składników majątkowych stanowiących produkcję w toku oraz środków trwałych otrzymanych aportem do wykonywania czynności opodatkowanych uległby zmianie i Spółka rozpoczęłaby ich wykorzystywanie do celów wykonywania czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych podatkiem VAT,
- to Spółka będzie zobowiązana do dokonywania korekt podatku VAT naliczonego.
Wobec powyższego, Spółka uważa, iż będzie zobowiązana do dokonywania korekt podatku naliczonego VAT tylko i wyłącznie w przypadku, gdyby Spółka po otrzymaniu aportu zaczęła wykorzystywać składniki majątkowe stanowiące produkcję w toku oraz środki trwałe otrzymane aportem do celów czynności zwolnionych lub nieopodatkowanych podatkiem VAT. Ponadto Spółka pragnie nadmienić, iż prawidłowość stanowiska Spółki w zakresie przedstawionym w pytaniach 1 i 2 potwierdzają również pozytywne interpretacje prawa podatkowego wydane przez organy skarbowe w zakresie analogicznego stanu faktycznego/ zdarzenia przyszłego: - Interpretacja indywidualna z 21 stycznia 2010r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-946/09-3/MM);
- Interpretacja indywidualna z 11 stycznia 2010r., wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-1058/09-2/JL);
- Interpretacja indywidualna z 7 grudnia 2009r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (sygn. IBPP3/443-698/09/IK);
- Interpretacja indywidualna z 3 grudnia 2009r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-877/09-4/MPe);
- Interpretacja indywidualna z 15 czerwca 2009r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-257/09-3/KT);
- Interpretacja indywidualna z 15 czerwca 2009r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3/443-255/09-3/KT);
- Interpretacja indywidualna z 3 czerwca 2009r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP3-443-256/09-2/JF);
- Interpretacja indywidualna z 4 listopada 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-1523/08-2/JF);
- Interpretacja indywidualna z 4 listopada 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-1523/08-3/JF);
- Interpretacja indywidualna z 29 października 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-1529/08-2/JL);
- Interpretacja indywidualna z 29 października 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-1529/08-3/JL);
- Interpretacja indywidualna z 10 października 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1/443-1526/08-2/AP);
- Interpretacja indywidualna z 10 października 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1/443-1526/08-3/AP);
- Interpretacja indywidualna z 23 września 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-1543/08-2/RK);
- Interpretacja indywidualna z 23 września 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-1543/08-3/RK);
- Interpretacja indywidualna z 17 września 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1/443-1525/08-2/AW);
- Interpretacja indywidualna z 17 września 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1/443-1525/08-3/AW);
- Interpretacja indywidualna z 3 czerwca 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-731/08-3/JB);
- Interpretacja indywidualna z 3 czerwca 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-731/08-4/JB);
- Interpretacja indywidualna z 16 maja 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-733/08-3/MP);
- Interpretacja indywidualna z 16 maja 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-733/08-4/MP);
- Interpretacja indywidualna z 8 maja 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-736/08-3/RK);
- Interpretacja indywidualna z 8 maja 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-736/08-4/RK);
- Interpretacja indywidualna z 4 czerwca 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. lPPP1-443-737/08-3/IZ);
- Interpretacja indywidualna z 4 czerwca 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1-443-737/08-4/IZ);
- Interpretacja indywidualna z 29 sierpnia 2008r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie (sygn. IPPP1/443-1527/08-2/PR).
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.
|