Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-620/11-3/MG
z 13 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-620/11-3/MG
Data
2011.10.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin i sposób przekazywania zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
kontrakt menedżerski
potrącenie (kompensata)
rachunki
umowa o dzieło
umowa zlecenia
urząd skarbowy
wpłata
wynagrodzenia
zaliczka
zryczałtowany zwrot podatku


Istota interpretacji
Tryb potrącenia należnego Spółce, dotychczas nie pobranego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty zaliczek na podatek dochodowy i podatku zryczałtowanego.



Wniosek ORD-IN 817 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 25.07.2011 r. (data wpływu 28.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie trybu potrącenia należnego Spółce, dotychczas nie pobranego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty zaliczek na podatek dochodowy i podatku zryczałtowanego - jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej potrącenia wynagrodzenia z bieżących i przyszłych zaliczek na podatek dochodowy lub podatku zryczałtowanego, odprowadzanych do budżetu państwa,
  • nieprawidłowe - w części dotyczącej złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji PIT-4 i PIT-8A za 2006 r. oraz PIT-4R i PIT-8AR za lata 2007-2010.

UZASADNIENIE

W dniu 28.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej Ordynacji podatkowej w zakresie trybu potrącenia należnego Spółce, dotychczas nie pobranego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty zaliczek na podatek dochodowy i podatku zryczałtowanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: pdof) z tytułu wynagrodzeń i należności wypłacanych pracownikom oraz innym osobom z tytułu m.in. umowy zlecenia, umowy o dzieło, kontraktów menedżerskich.

Stosownie do art. 31 i art. 41 ust. 1 i 4 ustawy o pdof Spółka obliczała i pobierała w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek zryczałtowany. Kwoty pobranych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych i podatku zryczałtowanego (dalej: podatku zryczałtowanego) zgodnie z art. 38 oraz art. 42 ustawy o pdof, Spółka wpłacała w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek zryczałtowany), na rachunek właściwego urzędu skarbowego. Od wpłacanych w terminie kwot zaliczek na pdof i podatku zryczałtowanego Spółka nie potrącała wynagrodzenia, należnego Spółce zgodnie z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej. W konsekwencji Spółka wpłacała na rachunek urzędu skarbowego zaliczki na pdof i podatek zryczałtowany w kwocie pobranej.

Obecnie Spółka chce skorzystać z prawa do potrącenia wynagrodzenia przysługującego Spółce z tytułu terminowego wpłacania zaliczek na pdof i podatku zryczałtowanego za okres wstecz, tj. za lata, za które ustawowy termin płatności zobowiązania podatkowego dla płatnika jeszcze nie uległ przedawnieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Spółce przysługuje prawo do potrącenia w 2011 r.
    1. należnego, dotychczas nie pobranego, wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatku od zaliczek na pdof i podatku zryczałtowanego za okres wcześniejszy, począwszy od zaliczek na pdof i podatku zryczałtowanego, których ustawowy termin płatności przypadał w 2006 r.... (dalej: Pytanie 1a),
    2. należnego, dotychczas nie pobranego, wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatku od zaliczek na pdof i podatku zryczałtowanego wpłacanych do budżetu w roku 2005 i latach wcześniejszych niż 2005 r.... (dalej: Pytanie 1b).
  2. W jakim trybie Spółka może dokonać potrącenia należnego Spółce, dotychczas nie pobranego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty zaliczek na pdof i podatku zryczałtowanego... (dalej: Pytanie 2).
  3. Czy w przypadku gdy za dany miesiąc Spółka w terminie późniejszym dokonała dodatkowej wpłaty należnych zaliczek na pdof wraz z odsetkami podstawą naliczenia wynagrodzenia z tytułu terminowego opłacania zaliczek na pdof będzie kwota zaliczek wpłaconych za dany miesiąc w ustawowym terminie... (dalej: Pytanie 3).
  4. Czy w przypadku wpłaty w ustawowym terminie zaliczek na pdof w większej wysokości niż należna, a następnie dokonaniu korekty i wykazaniu prawidłowej kwoty zaliczek należnych za dany miesiąc wynagrodzenie z tytułu terminowej wpłaty zaliczek powinno być naliczone od kwoty zaliczek na pdof należnych za dany miesiąc... (dalej: Pytanie 4).

Przedmiotowa interpretacja indywidualna została wydana w zakresie pytania Nr 2 wniosku. Wniosek w zakresie pytania Nr 1a, 1b, 3 i 4 został rozstrzygnięty w odrębnych interpretacjach indywidualnych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Spółki w zakresie Pytania 2.

W opinii Spółki, potrącenie należnego Spółce, dotychczas nie pobranego, wynagrodzenia z tytułu terminowej płatności zaliczek na pdof i podatku zryczałtowanego może nastąpić zarówno poprzez potrącenie tego wynagrodzenia z bieżących i przyszłych zaliczek na pdof lub podatku zryczałtowanego odprowadzanych do budżetu państwa, jak i poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji PIT-4 i PIT-8A za 2006 r. oraz PIT-4R i PIT-8AR za lata 2007-2010.

Uzasadnienie

W opinii Spółki, przepisy prawa podatkowego nie stoją na przeszkodzie czasowej rezygnacji płatnika z wynagrodzenia, o którym mowa w art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej. Wskazane przepisy Ordynacji podatkowej nie nakazują dokonywać potrącenia wynagrodzenia w miesiącu, w którym płatnik pobrał i wpłacił zaliczkę na pdof.

A zatem, wynagrodzenie to płatnik może pobrać z kwoty zaliczki lub podatku w tym podatku zryczałtowanego, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy o pdof, wpłacanych budżetowi państwa także w późniejszym terminie.

Powyższy pogląd znajduje oparcie w stanowiskach doktryny prawa podatkowego. Jak podkreśla H. Dzwonkowski (H. Dzwonkowski (red.), Ordynacja podatkowa. Komentarz 2011, Warszawa 2011, s. 372) „potrącenie (wynagrodzenia - przyp. Spółki) może nastąpić w dowolnym, wybranym przez płatnika czasie, tj. przy odprowadzaniu jakichkolwiek podatków pobranych przez płatnika (...). Ordynacja podatkowa nie zawiera przepisu nakazującego płatnikom dokonywanie potrąceń należnego im wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym wpłacili uprzednio pobrany podatek.”

Podobnej treści stanowisko zaprezentowano również w piśmie Podsekretarza Stanu w Ministerstwie Finansów z 26 marca 1998 r., RS-7250-487/OP/O/98/ZB opublikowanym w „Biuletynie Skarbowym Ministerstwa Finansów” 1998, nr 2.

A zatem, Spółka będzie uprawniona do potrącenia należnego, uprzednio nie potrąconego, wynagrodzenia z kwoty zaliczek lub podatku zryczałtowanego wpłacanych do budżetu państwa na bieżąco, w tym z przyszłych zaliczek lub podatku zryczałtowanego. Dodatkowo, potrącenie może dotyczyć zarówno części, jak i całości wynagrodzenia ustalonego za okresy wcześniejsze, w których Spółka dokonywała terminowej wpłaty zaliczek na pdof lub podatku zryczałtowanego.

Zdaniem Spółki, pobranie należnego Spółce wynagrodzenia może nastąpić również poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji za lata 2006-2010.

W świetle art. 73 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej nadpłata powstaje z dniem pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości wyższej od należnej. Stosownie zaś do art. 75 § 2 pkt lit. b) i c) Ordynacji podatkowej płatnikom przysługuje uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, gdy w złożonej deklaracji wykazali oraz wpłacili podatek w wysokości większej od należnej lub nie będąc obowiązanym do składania deklaracji wpłacili podatek w wysokości większej od należnej. W takim przypadku równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty należy złożyć skorygowaną deklarację.

Dokonując wpłaty zaliczek na konto urzędu skarbowego, Spółka, zgodnie z art. 28 § 1 Ordynacji podatkowej była uprawniona do potrącenia z pobranych zaliczek lub podatku zryczałtowanego należnego jej wynagrodzenia. Nie dokonując poboru ww. wynagrodzenia, Spółka w istocie wpłaciła zaliczkę lub podatek zryczałtowany w wysokości większej niż należna.

Zdaniem Spółki prawo do wystąpienia z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty przysługuje Spółce do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego określonego w art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej. Spółka uprawniona jest zatem do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty za okres 2006-2010 r. dołączając do wniosku korekty deklaracji PIT-4 i PIT-8A za 2006 r. oraz PIT-4R i PIT-8AR za lata 2007-2010.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 20 kwietnia 2011 r., sygn. III SA/Wa 1692/10, w którym stwierdzono:

„nie ulega wątpliwości, iż wynagrodzenie przynależne płatnikowi nie jest podatkiem, jednakże w ocenie Sądu można odnośnie tej należności zastosować analogiczne rozwiązania prawa w przedmiocie nadpłaty.... Można zatem przyjąć, iż wykazanie należnego płatnikowi wynagrodzenia ujawnia istnienie nadpłaty w tej części zaliczki na podatek dochodowy pobierany przez płatnika. Zasadne byłoby w sytuacji istnienia nadpłaty stanowiącej równowartość należnego płatnikowi wynagrodzenia wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty złożyć korektę deklaracji rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-4R, w której w pozycji C pkt 12 Wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatku dochodowego za poszczególne miesiące zgodnie z art. 28 ustawy Ord. pod. wykazać kwoty wynagrodzenia przekazane wraz z zaliczkami do właściwego organu podatkowego. Konsekwencją powyższego stanowisko jest także przyjęcie regulacji określonej w art. 80 ustawy Ord. pod. zgodnie, z którym prawo do zwrotu nadpłaty podatku wygasa po upływie 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin jej zwrotu.”

Mając na względzie przytoczone tezy WSA w Warszawie, zdaniem Spółki, uprawniona jest do uzyskania kwot należnego jej wynagrodzenia w trybie złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

W takim przypadku zastosowanie znajdzie zasada wyrażona w art. 79 § 2 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którą prawo do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wygasa po upływie terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Jak wykazano powyżej, z końcem 2011 r. przedawniają się zobowiązania podatkowe z tytułu zaliczek na pdof, których termin płatności przypadał w 2006 r. W związku z tym Spółka do końca 2011 r. będzie uprawniona do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty w odniesieniu do zaliczek wpłaconych do budżetu państwa w 2006 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej potrącenia wynagrodzenia z bieżących i przyszłych zaliczek na podatek dochodowy lub podatku zryczałtowanego, odprowadzanych do budżetu państwa, natomiast w części dotyczącej złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji PIT-4 i PIT-8A za 2006 r. oraz PIT-4R i PIT-8AR za lata 2007-2010 uznaje się za nieprawidłowe.

Na podstawie art. 31 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, zwane dalej „zakładami pracy”, są obowiązane jako płatnicy obliczać i pobierać w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od tych zakładów przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej lub spółdzielczego stosunku pracy, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakłady pracy, a w spółdzielniach pracy - wypłaty z tytułu udziału w nadwyżce bilansowej.

Zgodnie z art. 38 ust. 1 ww. ustawy, płatnicy, o których mowa w art. 31 i 33-35, przekazują, z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a, kwoty pobranych zaliczek na podatek w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki, na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Z kolei, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Stosownie do art. 41 ust. 4 płatnicy, o których mowa w ust. 1, są obowiązani pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych w art. 29, art. 30 ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13 oraz art. 30a ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 5.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy).

Pojęcie „płatnika” zostało zdefiniowane w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepisy Ordynacji podatkowej w art. 28 § 1 przyznają płatnikom i inkasentom zryczałtowane wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa.

Literalne brzmienie tego przepisu wskazuje, iż uprawnienie płatnika do potrącenia przysługującego mu wynagrodzenia jest uzależnione od dokonania wpłaty pobranego podatku w terminie.

Wynagrodzenie przewidziane w art. 28 ww. ustawy ma charakter fakultatywny. Płatnicy oraz inkasenci podatków stanowiących dochód budżetu państwa mogą, ale nie muszą, korzystać z tego uprawnienia. W myśl art. 3 pkt 3 lit. a) Ordynacji podatkowej, ilekroć w ustawie jest mowa o podatkach – rozumie się przez to również zaliczki na podatki.

Zgodnie z art. 28 § 3 pkt 1 ww. ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia szczegółowe zasady ustalania wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa, w relacji do kwoty pobranych podatków, oraz tryb pobrania wynagrodzenia.

Płatnikom - zgodnie z przepisami obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 r. w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz. U. z 2002 r. Nr 240, poz. 2065) przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania podatków, wynoszące 0,3% kwoty podatków pobranych przez płatników na rzecz budżetu państwa (§ 1 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia).

Stosownie do treści § 1 ust. 2 ww. rozporządzenia, kwota należnego wynagrodzenia jest potrącana z kwoty podatków pobranych przez płatników.

Na płatnikach ciąży również obowiązek przesyłania do urzędów skarbowych informacji dotyczących pobranych i wpłaconych podatków oraz potrąconego wynagrodzenia.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu wynagrodzeń i należności wypłacanych pracownikom oraz innym osobom z tytułu m.in. umowy zlecenia, umowy o dzieło, kontraktów menedżerskich. Spółka obliczała i pobierała w ciągu roku zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz podatek zryczałtowany. Kwoty pobranych zaliczek oraz zryczałtowanego podatku Spółka wpłacała w terminie na rachunek właściwego urzędu skarbowego, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Od wpłacanych w terminie kwot zaliczek na podatek i podatku zryczałtowanego Spółka nie potrącała należnego Spółce wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków. Spółka zamierza skorzystać z prawa do potrącenia wynagrodzenia przysługującego Spółce za okres wstecz, tj. za lata, za które ustawowy termin płatności zobowiązania podatkowego dla płatnika nie uległ przedawnieniu. Wątpliwości Spółki budzi kwestia trybu potrącenia należnego Spółce, dotychczas nie pobranego wynagrodzenia z tytułu terminowej wpłaty zaliczek na podatek dochodowy i podatku zryczałtowanego.

Organ podatkowy zauważa, że przepisy ustawy Ordynacja podatkowa oraz powołanego powyżej rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa nie przewidują innego trybu dochodzenia przysługującego płatnikom wynagrodzenia niż poprzez jego potrącenie.

Wynagrodzenie to ma charakter fakultatywny, co oznacza, że jest uprawnieniem, a nie obowiązkiem płatnika. Środki te płatnik uzyskuje wyłącznie poprzez potrącenie z dokonywanych wpłat danego podatku, realizowanych w ramach pełnienia funkcji płatnika. Nie ma innej formy zapłaty wynagrodzenia. Przepisy prawa nie nakładają obowiązku dokonywania potrąceń należnego wynagrodzenia w tym samym miesiącu, w którym płatnicy dokonują wpłaty pobranego podatku, stanowiącego podstawę do naliczenia wynagrodzenia. W związku z powyższym należne wynagrodzenie płatnik może potrącić z następnych wpłat, lub też może zrezygnować przez pewien czas z wynagrodzenia i pobrać go z podatku wpłacanego budżetowi w późniejszym terminie. Jednakże kwota należnego, a nie potrąconego wynagrodzenia nie będzie nadpłatą w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej.

Stosownie do art. 72 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, za nadpłatę uważa się kwotę:

  1. nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku;
  2. podatku pobraną przez płatnika nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  3. zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji, o której mowa w art. 30 § 4, określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

Definicja zawarta w art. 73 Ordynacji podatkowej wyczerpująco wylicza, w jakich sytuacjach powstaje nadpłata.

Zgodnie z art. 73 § 1 ww. ustawy, nadpłata powstaje, z zastrzeżeniem § 2, z dniem:

  1. zapłaty przez podatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
  2. pobrania przez płatnika podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej;
  3. zapłaty przez płatnika lub inkasenta należności wynikającej z decyzji o jego odpowiedzialności podatkowej, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej;
  4. wpłacenia przez płatnika lub inkasenta podatku w wysokości większej od wysokości pobranego podatku;
  5. zapłaty przez osobę trzecią lub spadkobiercę należności wynikającej z decyzji o odpowiedzialności podatkowej lub decyzji ustalającej wysokość zobowiązania podatkowego spadkodawcy, jeżeli należność ta została określona nienależnie lub w wysokości większej od należnej.

W myśl § 2 ustawy, nadpłata powstaje z dniem złożenia:

  1. zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego;
  2. deklaracji podatku akcyzowego - dla podatników podatku akcyzowego;
  3. deklaracji o wpłatach z zysku za rok obrotowy - dla jednoosobowych spółek Skarbu Państwa i przedsiębiorstw państwowych;
  4. deklaracji kwartalnej dla podatku od towarów i usług - dla podatników podatku od towarów i usług.

Wszelkie inne przypadki, skutkiem których podatnik (płatnik) płaci do organu podatkowego kwoty nienależne, nie powodują powstania nadpłaty w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej. Nie każda zatem kwota zapłacona przez podatnika (płatnika) „nienależnie” do organu podatkowego stanowi nadpłatę.

Wobec powyższego organ podatkowy stwierdza, że potrącenia należnego, dotychczas nie pobranego wynagrodzenia z tytułu terminowego wpłacania podatków można dokonać poprzez potrącenie tego wynagrodzenia z bieżących i przyszłych zaliczek na podatek dochodowy lub zryczałtowanego podatku, odprowadzanych do budżetu państwa, z zastrzeżeniem, że uprawnienie to przysługuje przez cały okres istnienia zobowiązania, a więc do upływu terminu jego przedawnienia, bowiem zgodnie z art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Natomiast przepisy ustawy Ordynacja podatkowa nie przewidują trybu dochodzenia wynagrodzenia w inny sposób niż poprzez jego potrącenie, tj. przykładowo w trybie złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty.

Reasumując, stwierdzić należy, iż potrącenie należnego Spółce, dotychczas nie pobranego wynagrodzenia z tytułu terminowej płatności zaliczek na podatek dochodowy i podatku zryczałtowanego może nastąpić poprzez potrącenie tego wynagrodzenia z bieżących i przyszłych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych lub podatku zryczałtowanego odprowadzanych do budżetu państwa. Natomiast należne Spółce, dotychczas nie pobrane wynagrodzenie z tytułu terminowej płatności zaliczek na podatek dochodowy i podatku zryczałtowanego nie może być dokonane poprzez złożenie wniosku o stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji PIT-4 i PIT-8A za 2006 r. oraz PIT-4R i PIT-8AR za lata 2007-2010.

Końcowo - odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie - wskazać należy, iż powołany wyrok dotyczy konkretnej sprawy podatnika osądzonej w określonym stanie faktycznym i w tej sprawie rozstrzygnięcie w nim zawarte jest wiążące. Natomiast organy podatkowe mimo, że w ocenie indywidualnych spraw podatników posiłkują się wydanymi rozstrzygnięciami sądów, to nie mają możliwości zastosowania ich wprost, z tego powodu, iż nie stanowią materialnego prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj