Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1057/11/LSz
z 7 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1057/11/LSz
Data
2011.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
świadczenie usług
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią kształcenia zawodowego. Są to czynności obsługi organizacyjnej innych podmiotów i podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011r. (data wpływu 24 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 września 2011r. (data wpływu 29 września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia z podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 26 września 2011r. (data wpływu 29 września 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 15 września 2011r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Jako osoba fizyczna na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty Wnioskodawca prowadzi: niepubliczne przedszkola, szkoły, placówkę kształcenia nauczycieli i placówkę kształcenia ustawicznego. Dla właściwej organizacji i identyfikacji przedsięwzięcie prowadzone jest w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą: …. Centrum Edukacji. Szkoły i placówki nie posiadają odrębnych numerów NIP, zatem świadczone przez nie usługi opierają się o faktury wystawiane przez … Centrum Edukacji.

… Centrum Edukacji …. działając na podstawie porozumienia z Wyższą Szkołą …. o opiece naukowo-dydaktycznej jest obecnie współorganizatorem studiów podyplomowych.

Rekrutacja kandydatów, obsługa organizacyjna i finansowa w tym zatrudnianie kadry pedagogicznej i pozapedagogicznej należy do obowiązków …CE, nadzór dydaktyczny, zatwierdzanie kierunków i planów studiów, zatwierdzanie wyników egzaminów i wydawanie zaświadczeń o ukończeniu studiów należy do obowiązków WS….

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawca wyjaśnił, że jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT od początku swojej działalności chociaż zdecydowana większość działalności to usługi edukacyjne zwolnione z podatku VAT. Sporadycznie występowały usługi wynajmu podlegające opodatkowaniu.

Wnioskodawca jako osoba fizyczna działająca pod nazwą „…. Centrum Edukacji" (dalej …CE) na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty świadczy usługi: przedszkola, szkoły, placówki kształcenia nauczycieli, placówki kształcenia ustawicznego (są to jednostki objęte systemem oświaty zgodnie z art. 2 ustawy o systemie oświaty).

Studia podyplomowe zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 11 Ustawy o szkolnictwie wyższym są formą kształcenia, na którą są przyjmowani kandydaci posiadający kwalifikacje co najmniej pierwszego stopnia, prowadzoną w uczelni, instytucie naukowym … Akademii Nauk, instytucie badawczym lub Centrum … Kształcenia Podyplomowego, kończące się uzyskaniem kwalifikacji podyplomowych. Dlatego ….CE nie może świadczyć usługi studiów podyplomowych samodzielnie.

Współorganizacja studiów podyplomowych ze strony Wnioskodawcy zgodnie z § 5 Umowy o współpracy …CE z Wyższą Szkołą …. (dalej WS..) polega na:

  • przeprowadzeniu naboru kandydatów,
  • przygotowaniu i przedstawieniu komisji rekrutacyjnej WS… dokumentacji związanej z rekrutacją,
  • współpracy z dziekanatem WS…. w prowadzeniu obowiązującej dokumentacji studiów,
  • zapewnienia odpowiedniej bazy dydaktycznej na zajęcia,
  • zapewnienia środków dydaktycznych,
  • zapewnienia właściwej organizacji zajęć i obsługi słuchaczy,
  • przedstawienia propozycji umów z kadrą dydaktyczną w zakresie prowadzenia studiów podyplomowych oraz po zatwierdzeniu przez WS… zawarcia tych umów,
  • opłacenia kadry dydaktycznej i administracyjnej zatrudnionej przy realizacji toku studiów podyplomowych organizowanych we współpracy z WS...

Ze strony WS… współpraca polega na:

  • powołaniu komisji rekrutacyjnej oraz zatwierdzeniu rekrutacji słuchaczy na podstawie dokumentów przedstawionych przez ...CE,
  • powołania nadzoru naukowo-dydaktycznego i organizacyjnego nad studiami podyplomowymi organizowanymi we współpracy z …CE,
  • współpracy z …CE w prowadzeniu bieżącej dokumentacji studiów i zapewnieniu obsługi słuchaczy,
  • wydania absolwentom dyplomów ukończenia studiów podyplomowych.

Za właściwą organizację procesu dydaktycznego oraz właściwą realizację programów studiów odpowiada Prodziekan WS...

Wnioskodawca zawiera umowę na świadczenie przedmiotowych usług ze słuchaczami studiów jako organizator świadczący usługi w imieniu WS...

Uczestnikiem świadczonych przez Wnioskodawcę usług są osoby posiadające wykształcenie wyższe pierwszego lub drugiego stopnia, posiadające przygotowanie pedagogiczne (z wyj. kwalifikacyjnych studiów pedagogicznych), pragnące podnieść lub uzyskać dodatkowe kwalifikacje zawodowe. W praktyce 90% uczestników stanowią pracujący zawodowo nauczyciele.

..CE podpisuje umowy ze studentami, w których zapewnia przeprowadzenie wymaganej liczby godzin wykładowych określonych planem studiów. Student zobowiązuje się do opłaty za studia.

Świadczone usługi są usługami kształcenia zawodowego innymi niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT (ukończenie studiów podyplomowych daje kwalifikacje do wykonywania zawodu), prowadzonymi w oparciu o formy i zasady przewidziane w ustawie o szkolnictwie wyższym:

  • Art. 8 ust. 7 - uczelnia może prowadzić studia podyplomowe w zakresie obszaru kształcenia, z którym związany jest co najmniej jeden kierunek studiów prowadzony przez uczelnię.
  • Art. 8a - studia podyplomowe trwają nie krócej niż dwa semestry. Program kształcenia powinien umożliwiać uzyskanie przez słuchacza co najmniej 60 punktów ECTS, przy czym uczelnia jest obowiązana do określenia ich efektów kształcenia oraz sposobu ich weryfikowania i dokumentacji.

Przy czym świadczenie tych usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 jest rolą Wnioskodawcy.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji.

Studia podyplomowe są usługami edukacyjnymi prowadzonymi w formach i na zasadach przewidzianych w ustawie o szkolnictwie wyższym.

  • Art. 2 ust. 1 pkt 11 ustawy o szkolnictwie wyższym: studia podyplomowe są formą kształcenia na którą są przyjmowani kandydaci posiadający kwalifikacje co najmniej pierwszego stopnia, prowadzoną w uczelni, instytucie naukowym …. Akademii Nauk, instytucie badawczym lub Centrum … Kształcenia Podyplomowego, kończące się uzyskaniem kwalifikacji podyplomowych.
  • Art. 8 ust. 7 ww. ustawy: uczelnia może prowadzić studia podyplomowe w zakresie obszaru kształcenia, z którym związany jest co najmniej jeden kierunek studiów prowadzony przez uczelnię.
  • Art. 8a ww. ustawy: studia podyplomowe trwają nie krócej niż dwa semestry. Program kształcenia powinien umożliwiać uzyskanie przez słuchacza co najmniej 60 punktów ECTS, przy czym uczelnia jest obowiązana do określenia ich efektów kształcenia oraz sposobu ich weryfikowania i dokumentacji.
  • Art. 160 ust 1 ww. ustawy: organizację i tok studiów oraz związane z nimi prawa i obowiązki studenta określa regulamin studiów (w tym przypadku WS…).

Ust. 2 studia w uczelni są prowadzone według planów studiów i programów kształcenia (zatwierdzone dla WS… przez MSW).

Usługi studiów podyplomowych są finansowane przez studentów lub przez szkoły delegujące i obligujące nauczyciela do odbycia studiów na danym kierunku.

Usługi mające być przedmiotem zapytania nie stanowią usług w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą wykonywane w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty.

Świadczone usługi pozostają w bezpośrednim związku z zawodem uczestników. Studia podyplomowe w zawodzie nauczyciela stanowią uaktualnienie i rozszerzenie wiedzy i kwalifikacji zawodowych.

Na przykład: ukończenie studiów drugiego stopnia z zakresu nauczania początkowego uprawnia do prowadzenia zajęć w klasach 1-3 szkoły podstawowej. Ale dopiero „metodyka nauczania języka obcego w wychowaniu przedszkolnym i wczesnoszkolnym" - jako kierunek studiów podyplomowych daje im możliwość prowadzenia zajęć z języka obcego w klasach 1-3. A możliwość pracy w oddziałach przedszkolnych możliwa jest po ukończeniu studiów podyplomowych na kierunku „pedagogika wczesnoszkolna i przedszkolna" - w tym przypadku jest to kierunek uaktualniający wiedzę z zakresu nauczania początkowego, a poszerzający wiedzę z zakresu nauczania wczesnoszkolnego - dający tym samym możliwość pracy w oddziałach przedszkolnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy ww. usługa jest zwolniona z podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, ww. usługa jest zwolniona z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy - jako usługa kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inna niż wymieniona w pkt 26, prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Między innymi są to:

  • rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli,
  • ustawa o szkolnictwie wyższym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Jak wynika z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z dodanym do ustawy o VAT od dnia 1 stycznia 2011r. art. 146a pkt 1, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Analizując powołane wyżej regulacje należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b jest nie tylko spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. kształcenia na poziomie wyższym, ale także przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, który musi być uczelnią, jednostką naukową Polskiej Akademii Nauk, lub jednostką badawczo-rozwojową. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że zwolnienie nie ma zastosowania.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Od dnia 1 lipca 2011r. obowiązuje natomiast rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011r., ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 77, s. 1). Zgodnie z art. 44 tego rozporządzenia, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca, jako osoba fizyczna na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty prowadzi: niepubliczne przedszkola, szkoły, placówkę kształcenia nauczycieli i placówkę kształcenia ustawicznego. Dla właściwej organizacji i identyfikacji przedsięwzięcie prowadzone jest w oparciu o wpis do ewidencji działalności gospodarczej pod nazwą: …. Centrum Edukacji. Szkoły i placówki nie posiadają odrębnych numerów NIP, zatem świadczone przez nie usługi opierają się o faktury wystawiane przez …. Centrum Edukacji.

Obecnie Wnioskodawca jest współorganizatorem studiów podyplomowych działając na podstawie porozumienia z Wyższą Szkołą … o opiece naukowo-dydaktycznej.

Zgodnie z zawartą umową współorganizacja studiów podyplomowych ze strony Wnioskodawcy polega na:

  • przeprowadzeniu naboru kandydatów,
  • przygotowaniu i przedstawieniu komisji rekrutacyjnej WS…. dokumentacji związanej z rekrutacją,
  • współpracy z dziekanatem WS… w prowadzeniu obowiązującej dokumentacji studiów,
  • zapewnienia odpowiedniej bazy dydaktycznej na zajęcia,
  • zapewnienia środków dydaktycznych,
  • zapewnienia właściwej organizacji zajęć i obsługi słuchaczy,
  • przedstawienia propozycji umów z kadrą dydaktyczną w zakresie prowadzenia studiów podyplomowych oraz po zatwierdzeniu przez WS… zawarcia tych umów,
  • opłacenia kadry dydaktycznej i administracyjnej zatrudnionej przy realizacji toku studiów podyplomowych organizowanych we współpracy z WS….

Ze strony WS… współpraca polega na:

  • powołaniu komisji rekrutacyjnej oraz zatwierdzeniu rekrutacji słuchaczy na podstawie dokumentów przedstawionych przez …CE,
  • powołania nadzoru naukowo-dydaktycznego i organizacyjnego nad studiami podyplomowymi organizowanymi we współpracy z …CE,
  • współpracy z …CE w prowadzeniu bieżącej dokumentacji studiów i zapewnieniu obsługi słuchaczy,
  • wydania absolwentom dyplomów ukończenia studiów podyplomowych.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, iż ww. usługi nie są świadczone przez usługodawcę będącego uczelnią, jednostką naukową … Akademii Nauk, lub jednostką badawczo-rozwojową. Zatem nie podlegają zwolnieniu z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT. W rozpatrywanym przypadku, nie można bowiem Wnioskodawcy (osoby fizycznej) uznać za wymieniony w ustawie podmiot.

Zauważyć należy, że na zapytanie tut. organu czy Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, świadczącą usługi w zakresie kształcenia i wychowania oraz czy usługi świadczy jako taka jednostka, Wnioskodawca odpowiedział, że jako osoba fizyczna na podstawie art. 82 ustawy o systemie oświaty Wnioskodawca prowadzi: niepubliczne przedszkola, szkoły, placówkę kształcenia nauczycieli i placówkę kształcenia ustawicznego.

Zatem w przedmiotowej sprawie tut. organ przyjął, iż w zakresie współorganizacji studiów podyplomowych Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz usług tych nie świadczy jako taka jednostka. Zatem nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT.

Jednocześnie zauważyć należy, iż działalność Wnioskodawcy jako współorganizatora studiów podyplomowych polega na:

  • przeprowadzeniu naboru kandydatów,
  • przygotowaniu i przedstawieniu komisji rekrutacyjnej WS… dokumentacji związanej z rekrutacją,
  • współpracy z dziekanatem WS… w prowadzeniu obowiązującej dokumentacji studiów,
  • zapewnienia odpowiedniej bazy dydaktycznej na zajęcia,
  • zapewnienia środków dydaktycznych,
  • zapewnienia właściwej organizacji zajęć i obsługi słuchaczy,
  • przedstawienia propozycji umów z kadrą dydaktyczną w zakresie prowadzenia studiów podyplomowych oraz po zatwierdzeniu przez WS… zawarcia tych umów,
  • opłacenia kardy dydaktycznej i administracyjnej zatrudnionej przy realizacji toku studiów podyplomowych organizowanych we współpracy z WS….

Usługę kształcenia świadczy w tym wypadku uczelnia wyższa, która odpowiada za organizację procesu kształcenia, nadzór merytoryczny i wydawanie dyplomów.

Wnioskodawca nie może bowiem świadczyć usługi studiów podyplomowych samodzielnie.

Zatem ww. czynności nie stanowią kształcenia zawodowego. Są to czynności obsługi organizacyjnej innych podmiotów.

Wnioskodawcy nie przysługuje zatem zwolnienie od podatku VAT świadczonych przez niego usług na podstawie powołanego przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy o VAT.

W związku z powyższym, świadczone przez Wnioskodawcę usługi podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj