Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-283/11/PK
z 25 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-283/11/PK
Data
2011.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
stawka
usługi finansowe


Istota interpretacji
Czy czynności wykonywane w procesie pośrednim są opodatkowane stawką podstawową, która z dniem 1.01.2011r. wynosi 23%



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 luty 2011r. (data wpływu 28 luty 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w procesie pośrednim – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 luty 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności wykonywanych w procesie pośrednim.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Na podstawie zapisów umowy o współpracy z SA zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na pośrednictwie w pozyskiwaniu klientów zainteresowanych produktami oferowanymi przez SA, takimi jak: kredyt gotówkowy, konsolidacyjny, ratalny, karta kredytowa i ubezpieczenie określone każdorazowo w aktualnej ofercie SA.

Czynności te obejmują w szczególności:

  • wykonywanie połączenia lub co najmniej 9-krotnej próby połączenia z klientem przy wykorzystaniu każdego z numerów telefonów wskazanych w bazie lub do niej dodanych;
  • rozmowę telefoniczną z klientem zgodnie z uzgodnionym z SA skryptem rozmowy w celu przedstawienia oferty SA w czasie której klient informowany jest o zasadach i warunkach udzielania kredytów gotówkowych;
  • weryfikowanie klientów, które polega na podaniu przez klienta adresu zamieszkania (warunek konieczny kolejnego etapu rozmowy);
  • umówienie spotkania z klientem w punkcie kredytowym (miejsce data, uczestnicy cel);
  • monitoring procesu umówionego spotkania klienta w punkcie kredytowym;
  • dopełnienie warunków formalnych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;
  • uzyskanie w czasie rozmowy zgody na przetwarzanie danych osobowych klienta;
  • rejestracja w postaci nagrań cyfrowych plików komputerowych MP3 każdej przeprowadzonej rozmowy telefonicznej i przekazywanie tychże nagrań do SA;
  • rejestrowanie w aplikacji danych zbieranych w czasie rozmowy z klientem;
  • przekazywanie SA raportów statystycznych dla kontroli przez SA prawidłowego wykonania usługi.

Zgodnie z umową przekazywanie klientów może odbywać się bezpośrednio i pośrednio. Aktualnie Y pozyskuje klientów tylko w procesie pośrednim, w ramach którego wykonuje następujące czynności:

  • gromadzenie w czasie rozmowy z klientem danych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;
  • uzupełnienie danych w aplikacji;
  • umówienie spotkania z klientem w placówce SA w celu podpisania umowy kredytu w tej placówce.

Czynności procesu bezpośredniego nie są wykonywane przez Y.

Oferowane są tylko kredyty gotówkowe, na warunkach określonych przez SA, spośród obecnie 3 dostępnych linii kredytowych. Y pomaga wybrać klientowi preferowaną przez niego wysokość kredytu i okres spłaty, biorąc pod uwagę to, czy udzielający kredytu (Bank za pośrednictwem) wyrazi zgodę na takie warunki. W tym zakresie Y nie dysponuje swobodnym uznaniem, ponieważ działa zgodnie z kryteriami określonymi przez pośrednika finansowego SA.

Wynagrodzenie za świadczone przez Y usługi jest stałe, kwotowe, naliczane za każde umówione spotkanie klienta w placówce SA, zakończone zawarciem umowy kredytu. Wynagrodzenie nie zależy od wysokości udzielonego kredytu. Anulowanie lub odstąpienie od umowy pomniejsza wynagrodzenie.

Y jest odpowiedzialny wobec spółki za wszelkie szkody z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wypełnianiu wniosku lub umowy Y wypłaci spółce odszkodowanie za każdy udowodniony przypadek oraz za każde stwierdzenie umyślne nieprawidłowe wypełnienie wniosku.

W celu prawidłowego wykonywania czynności przez Y dla SA zawarta została również umowa o współpracy między Bankiem i Y w zakresie wykonywania czynności faktycznych związanych z działalnością bankową, w szczególności polegających na gromadzeniu, sporządzeniu i przekazywaniu informacji i dokumentów wymaganych przez Bank do zawierania umów kredytu. Umowa z Bankiem nie zmienia i nie poszerza zakresu wykonywanych czynności dla SA. Umowa daje podstawy prawne do przetwarzania informacji objętych tajemnicą bankową, które są otrzymywane od klienta w trakcie procesu komunikacji. Umowa nie przewiduje żadnego wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności faktycznych na rzecz Banku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy czynności wykonywane w procesie pośrednim są opodatkowane stawką podstawową, która z dniem 1.01.2011r. wynosi 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z przepisami, które weszły w życie z dniem 01.01.2011r. w art. 43 ust. 1 pkt 38 zwolnieniem objęte są m.in. czynności udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych. Przepis ten jest doprecyzowany w kolejnych jednostkach redakcyjnych ustawy, tj. ust. 13 i 14. Zgodnie z ust. 13 zwolnienie z podatku stosuje się również do świadczenia tzw. usługi pomocniczej, czyli usługi stanowiącej element usługi zwolnionej, która stanowi całość i jest niezbędna do świadczenia usługi pomocniczej, czyli usługi stanowiącej element usługi zwolnionej, która stanowi całość i jest niezbędna do świadczenia usługi głównej. Jednakże w przypadku, gdy usługa pomocnicza związana jest ze świadczeniem usług pośrednictwa, na mocy ust. 14 ustawy wyłączona jest ze zwolnienia. Tym samym każda usługa pomocnicza związana z pośrednictwem jest opodatkowana..

Z umowy zawartej 18.11.2010r. z SA wynika, że pośrednikiem w udzielaniu kredytów jest spółka. Zgodnie z przepisami ustawy Prawo Bankowe (Dz.U. Nr 72 z 2002 poz. 665 t.j. ze zm.) czynności pośrednictwa w udzielaniu kredytów wymagają przede wszystkim umowy agencyjnej zawartej z bankiem.

Umowa z 18.11.2010r. zawarta przez Y z Bankiem nie ma charakteru umowy agencyjnej. Jest to umowa o współpracy, w której w 1 pkt 1 Bank powierzył Y jedynie wykonywanie czynności faktycznych związanych z działalnością bankową w szczególności polegających na gromadzeniu, sporządzaniu i przekazywaniu informacji i dokumentów wymaganych przez bank do zawierania umów kredytowych. Z samej umowy z kredyt Bankiem wynika, że Y nie świadczy usług pośrednictwa w udzielaniu kredytów. Tym samym czynności Y mogą być tylko usługami pomocniczymi do usług pośrednictwa wykonywanych przez SA.

W związku z powyższym w świetle art. 43 ust. 13 w związku z ust. 14 czynności wykonywane przez Y nie podlegają zwolnieniu, czyli są opodatkowane stawką podstawową, która z dniem 1.01.2011r. wynosi 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

I tak na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 38 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę.

Zwolnienie od podatku stosuje się również do świadczenia usługi stanowiącej element usługi wymienionej w ust. 1 pkt 7 i 37-41, który sam stanowi odrębną całość i jest właściwy oraz niezbędny do świadczenia usługi zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 7 i 37-41 (art. 43 ust. 13 ustawy o VAT).

Natomiast w myśl art. 43 ust. 14 ustawy o VAT, przepisu ust. 13 nie stosuje się do świadczenia usług stanowiących element usług pośrednictwa, o których mowa w ust. 1 pkt 7 i 37-41.

Zgodnie zaś z ust. 15 art. 43 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 7, 12 i 37-41 oraz w ust. 13, nie mają zastosowania do:

  1. czynności ściągania długów, w tym factoringu;
  2. usług doradztwa;
  3. usług w zakresie leasingu.

W orzeczeniu z dnia 13 grudnia 2001r. w sprawie C-235/00, Commissioners of CustomsExcise v. CSC Financial Services Ltd. ETS analizował kwestie uznania usług za usługi pośrednictwa. W tym zakresie Trybunał wskazał, że z pośrednictwem mamy do czynienia w przypadku podmiotu, który nie jest żadną ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego. Pośrednictwo jest zatem odrębnym aktem mediacji stanowiącym usługę wynagradzania przez stronę zasadniczej umowy. Celem pośrednictwa jest uczynienie wszystkiego co możliwe, aby strony zawarły umowę.

ETS wskazał, że znaczenia słowa „negocjacje”, w kontekście art. 13B(d)(5), „odnosi się do działalności pośrednika, który nie przyjmuje roli którejkolwiek ze stron umowy dotyczącej produktu finansowego oraz którego działalność polega na czymś innym, niż świadczenie usług wchodzących w zakres umowy, typowo wykonywanych przez strony takich umów. Negocjacje stanowią usługę świadczoną na rzecz strony umowy oraz wynagradzane przez nią, polegającą na jednoznacznie określonym akcie mediacji. Mogą one polegać m.in. na wskazywaniu odpowiednich możliwości zawarcia takiej umowy, nawiązywanie kontaktu z drugą stroną lub negocjowanie, w imieniu i na rzecz klienta, warunków płatności, jakich ma dokonać jedna ze stron. Celem negocjacji jest zatem wykonanie wszystkich czynności niezbędnych w celu zawarcia przez dwie strony umowy, przy jednoczesnym braku jakiegokolwiek własnego zaangażowania negocjatora określonego w warunkach umowy. Z drugiej strony, nie stanowi negocjacji sytuacja, w której jedna ze stron powierza podwykonawcy część formalności administracyjnych związanych z umową, takich jak udzielanie informacji drugiej stronie oraz przyjmowanie i przetwarzanie wniosków zapisów na papiery wartościowe, będące przedmiotem umowy. W takim przypadku, podwykonawca zajmuje tę samą pozycję, jak strona sprzedająca produkt finansowy i nie jest zatem pośrednictwem.”

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zawarła umowy o współpracy z SA na mocy której zobowiązuje się do świadczenia usług polegających na pośrednictwie w pozyskiwaniu klientów zainteresowanych produktami oferowanymi przez SA, takimi jak: kredyt gotówkowy, konsolidacyjny, ratalny, karta kredytowa i ubezpieczenie określone każdorazowo w aktualnej ofercie SA.

Czynności te obejmują w szczególności:

  • wykonywanie połączenia lub co najmniej 9-krotnej próby połączenia z klientem przy wykorzystaniu każdego z numerów telefonów wskazanych w bazie lub do niej dodanych;
  • rozmowę telefoniczną z klientem zgodnie z uzgodnionym z SA skryptem rozmowy w celu przedstawienia oferty SA w czasie której klient informowany jest o zasadach i warunkach udzielania kredytów gotówkowych;
  • weryfikowanie klientów, które polega na podaniu przez klienta adresu zamieszkania (warunek konieczny kolejnego etapu rozmowy);
  • umówienie spotkania z klientem w punkcie kredytowym (miejsce data, uczestnicy cel);
  • monitoring procesu umówionego spotkania klienta w punkcie kredytowym;
  • dopełnienie warunków formalnych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;
  • uzyskanie w czasie rozmowy zgody na przetwarzanie danych osobowych klienta;
  • rejestracja w postaci nagrań cyfrowych plików komputerowych MP3 każdej przeprowadzonej rozmowy telefonicznej i przekazywanie tychże nagrań do SA;
  • rejestrowanie w aplikacji danych zbieranych w czasie rozmowy z klientem;
  • przekazywanie SA raportów statystycznych dla kontroli przez SA prawidłowego wykonania usługi.

Zgodnie z umową przekazywanie klientów może odbywać się bezpośrednio i pośrednio. Aktualnie Y pozyskuje klientów tylko w procesie pośrednim, w ramach którego wykonuje następujące czynności:

  • gromadzenie w czasie rozmowy z klientem danych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;
  • uzupełnienie danych w aplikacji;
  • umówienie spotkania z klientem w placówce SA w celu podpisania umowy kredytu w tej placówce.

Zgodnie z umową przekazywanie klientów może odbywać się bezpośrednio i pośrednio. Aktualnie Y pozyskuje klientów tylko w procesie pośrednim, w ramach którego wykonuje następujące czynności:

  • gromadzenie w czasie rozmowy z klientem danych niezbędnych do zawarcia umowy kredytu;
  • uzupełnienie danych w aplikacji;
  • umówienie spotkania z klientem w placówce SA w celu podpisania umowy kredytu w tej placówce.

Czynności procesu bezpośredniego nie są wykonywane przez Y

Oferowane są tylko kredyty gotówkowe, na warunkach określonych przez SA, spośród obecnie 3 dostępnych linii kredytowych. Y pomaga wybrać klientowi preferowaną przez niego wysokość kredytu i okres spłaty, biorąc pod uwagę to, czy udzielający kredytu (Bank za pośrednictwem) wyrazi zgodę na takie warunki. W tym zakresie Y nie dysponuje swobodnym uznaniem, ponieważ działa zgodnie z kryteriami określonymi przez pośrednika finansowego SA.

Wynagrodzenie za świadczone przez Y usługi jest stałe, kwotowe, naliczane za każde umówione spotkanie klienta w placówce SA, zakończone zawarciem umowy kredytu. Wynagrodzenie nie zależy od wysokości udzielonego kredytu. Anulowanie lub odstąpienie od umowy pomniejsza wynagrodzenie.

Y jest odpowiedzialny wobec spółki za wszelkie szkody z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. W przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w wypełnianiu wniosku lub umowy Y wypłaci spółce odszkodowanie za każdy udowodniony przypadek oraz za każde stwierdzenie umyślne nieprawidłowe wypełnienie wniosku.

W celu prawidłowego wykonywania czynności przez Y dla SA zawarta została również umowa o współpracy między Bankiem i Y w zakresie wykonywania czynności faktycznych związanych z działalnością bankową, w szczególności polegających na gromadzeniu, sporządzeniu i przekazywaniu informacji i dokumentów wymaganych przez Bank do zawierania umów kredytu. Umowa z Bankiem nie zmienia i nie poszerza zakresu wykonywanych czynności dla SA. Umowa daje podstawy prawne do przetwarzania informacji objętych tajemnicą bankową, które są otrzymywane od klienta w trakcie procesu komunikacji. Umowa nie przewiduje żadnego wynagrodzenia z tytułu wykonywania czynności faktycznych na rzecz Banku.

Jak wynika z powyższego w ramach zawartej umowy o współpracę Wnioskodawca wszystkie czynności w procesie pośrednim wykonuje na rzecz Spółki będącej pośrednikiem w udzielaniu kredytów. Czynności te polegają głównie na gromadzeniu informacji o kliencie oraz umówieniu spotkania klienta z pośrednikiem. Zatem należy przyjąć, iż stanowią one element usługi pośrednictwa w związku z czym na podstawie art. 43 ust. 14 ustawy zostały wyłączone ze zwolnienia od podatku i są opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23% na podstawie art. 146a ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko Spółki należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj