Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-795/11-3/AKr
z 11 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-795/11-3/AKr
Data
2011.08.11


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
składka członkowska
związki
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Opodatkowanie usług i ewidencjonowanie na kasie rejestrującej.



Wniosek ORD-IN 624 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 13 maja 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia brak daty (data wpływu 11 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług jest:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do sprzedaży druków, regulaminów, proporczyków i innych gadżetów, składek członkowskich, uprawniających do wędkowania w ściśle określonym terminie, jeżeli będą wnoszone przez osoby niezrzeszone, opłat za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług. W dniu 11 sierpnia 2011 r. przedmiotowy wniosek został uzupełniony o doprecyzowanie przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz o własne stanowisko w sprawie.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Dnia 29 października 2010 r. Sejm Rzeczypospolitej Polski uchwalił ustawę o zmianie ustawy o podatku od towaru i usług (18 listopada 2010 r.) - ustawa została podpisana przez Prezydenta RP). W nowej ustawie w art. 1 pkt 8 uchyla się załącznik nr 4 do Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towaru i usług, w którym pod poz. nr 10 wymieniono jako usługi świadczone przez organizacje członkowskie gdzie indziej niesklasyfikowane. W zamian ww. zwolnienia, nowo uchwalona ustawa wprowadziła w art. 1 w pkt 31 - zapis „zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołanie do celów o charakterze związkowym, w zakresie interesu zbiorowego swoich członków wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem, że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji”. Poza ww. przepisami do artykułu 43 dodano punkt 17, w którym doprecyzowano zakres ww. zwolnienia. W punkcie tym zawarto sformułowanie, że „zwolnienia o których mowa w ust. 1 pkt 31 nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych, z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 31 lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Związek to stowarzyszenie wędkarzy, sklasyfikowane pod PKWiU 9499Z, posiadające na podstawie statutu podwójną osobowość prawną. Statut „Z” w § 2 pkt 2 określa, że osobowość prawną posiada Związek, a na podstawie § 3 pkt 3 osobowość prawną posiada jego 45 okręgów jako terenowe jednostki organizacyjne. Obowiązujący Statut w § 12 pkt 1, § 14 pkt 8, § 30 pkt 9 i § 46 pkt 8, określił, że członek związku opłaca składkę członkowską (tzw. ogólnokrajową) i składkę członkowską okręgową do 30 kwietnia każdego roku, zapewniając sobie członkowstwo roczne w Związku.

Przychody Związku to:

  1. przychody uzyskiwane od członków „Z” w ramach działalności statutowej:
    • składki członkowskie ogólnokrajowe, składki członkowskie okręgowe, składka wpisowa od nowowstępujących członków
    • opłata za wydanie legitymacji członkowskiej – książeczka, w której wklejane są znaczki wyżej wymienione,
    • wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny wpłacone przez wędkarzy na dodatkowe zarybienie, organizację zawodów sportowych lub cele ogólnoorganizacyjne),
    • dodatkowa składka (uzupełniająca) wnoszona przez członków „Z” jednego okręgu po to, aby mogli oni wędkować na wodach innego Okręgu,
    • składka okresowa uprawniająca do wędkowania w ściśle określonym terminie np. przez 1, 3 lub 7 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu „Z”),
    • egzaminy na kartę wędkarską przeprowadzane przez powołane komisje zgodnie z § 46 pkt 29 Statutu „Z”,
    • opłaty za pobyt i noclegi w stanicy wędkarskiej i uprawnienie dla członków „Z” wynikające z § 13 pkt 4 Statutu,
    • wpływy z odsprzedaży członkom regulaminów proporczyków i innych drobnych gadżetów po cenie zakupu,
  2. dochód od osób niebedących członkami „Z”:
    • sprzedaż ryb pozyskanych z koniecznych odłowów selekcyjnych wód wędkarskich,
    • opłaty od osób niezrzeszonych w ”Z”,
  3. przepływy dochodów miedzy Okręgami „Z”:
    • opłaty umożliwiające wędkowanie wnoszone przez jeden Okręg innemu Okręgowi „Z” za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę w Okręgu, który wnosi daną opłatę.

Poza tym w ramach działalności statutowej „Z” organizuje zawody sportowe, gdyż jest jednocześnie związkiem sportowym. Wszystkie przychody uzyskiwane za wyżej wymienione składki i opłaty pobierane są w formie gotówkowej sporadycznie są wpłaty na konto bankowe.

Związek - Zarząd Okręgu jest organizacją powołaną do realizacji celów o charakterze związkowym. Jest osobą prawną prowadzącą tylko działalność statutową, nie jest nastawiony na osiągnięcie zysku, a w momencie jego osiągnięcia np. za odsetki od lokat bankowych w całości przeznaczony jest na działalność statutową. Usługi statutowe wg Polskiej Klasyfikacji Usług z 2004 r. zostały sklasyfikowane pod PKWiU 91.33.14.00.0 obecnie – zdaniem Wnioskodawcy - usługi statutowe Stowarzyszenia powinny być podporządkowane do PKWiU 94.99.19.0.

Usługi sportowe przepisane wcześniej do pozycji 92.62.12.00.00. Zainteresowany kwalifikuje do PKWiU 93.12.10.0.

Czynności wymienione w punkcie 1 złożonego wniosku świadczone są na rzecz osób fizycznych - członków „Z” nieprowadzacych działalności gospodarczej.

Czynności wymienione w punkcie 2 świadczone są na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jak i osób fizycznych i prawnych prowadzących działalność gospodarczą.

Czynności wymienione w punkcie 3 świadczone są na rzecz innych okręgów posiadających osobowość prawną. „Z” nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego Okręg nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT i nie rozliczał podatku należnego Nie posiada również kas fiskalnych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany wskazał, że Związek jest Stowarzyszeniem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o Stowarzyszeniach. Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządowym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne. Stowarzyszenie działa na podstawie Statutu.

Do zadań statutowych Związku należy organizowanie zawodów sportowych dla swoich członków. Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 32, aby usługi związane ze sportem podlegały zwolnieniu muszą zostać spełnione warunki wynikające z tego przepisu, tzn. celem statutowym związku jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu pod warunkiem, że:

  1. są one konieczne do organizowania i upowszechniania sportu lub organizowanie wychowania fizycznego,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysku,
  3. są one świadczone na rzecz uprawiających sport.


W przypadku Wnioskodawcy warunki te są spełnione, dlatego podlegają zwolnieniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Które usługi statutowe świadczone przez Wnioskodawcę od 2011 roku przestaną korzystać ze zwolnienia wynikającego z uchylonego załącznika...

Zdaniem Wnioskodawcy:

  • składka członkowska ogólnokrajowa i składka okręgowa nie jest towarem ani usługą dlatego nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towaru i usług, co za tym idzie nie ma obowiązku ewidencjonowania wpływów na kasę fiskalną,
  • wpisowe i opłata za legitymacje jest ściśle związana z członkostwem w ”Z” i również nie podlega podatkowi VAT,
  • wpłaty dobrowolne od członków „Z” są darowiznami na rzecz Związku, które nie dają uprawnienia do korzystania z towaru i usługi, a więc nie podlegają podatkowi VAT,
  • dodatkowe składki wnoszone przez członków „Z” zaewidencjonowane w jednym Okręgu uprawniające do wędkowania na wodach okręgu dokonującego sprzedaży - według Wnioskodawcy przychody te są zwolnione z VAT w świetle § 13 pkt 5 Statutu „Z” i art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT, a na podstawie załącznika nr 1 poz. 31 do Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r. są również zwolnione z obowiązku ewidencjonowania na kasie,
  • składki okresowe uprawniające do wędkowania na wodach „Z” przez jej członków według Zainteresowanego są zwolnione z podatku na podstawie wyżej przytoczonego art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT, a na podstawie załącznika nr 1 do Rozporządzenia MF z dnia 26 lipca są również zwolnione z ewidencjonowania na kasie fiskalnej,
  • opłaty za przeprowadzone egzaminy na kartę wędkarską i wydanej na podstawie Ustawy o Rybactwie Śródlądowym art. 7 ust. 7a, są według Związku opłatami zwolnionymi z podatku od towaru i usług na podstawie wyżej przytoczonego art. 1 pkt 31 nowej ustawy o VAT a także zwolnione z obowiązku rejestracji na kasie fiskalnej na podstawie załącznika do rozporządzenia MF (załącznik nr 1 poz. 31),
  • opłaty członków za noclegi i pobyt w stanicy wędkarskiej podlegają opodatkowaniu, ale nie podlegają rejestracji na kasje fiskalnej,
  • opłaty od osób niezrzeszonych, sprzedaż ryb podlega opodatkowaniu podatkiem VAT,
  • opłaty za udostępnienie wód wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi „Z” są opodatkowane podatkiem od towaru i usług.

Ponadto Zainteresowany uważa, że może korzystać ze zwolnienia:

  1. od podatku VAT na podstawie ustawy o podatku od towaru i usług art. 113 pkt 1, który mówi: „zwalnia się od podatku podatników u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 złotych. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku”. W Okręgu, zgodnie ze sprawozdaniem finansowym za 2010 rok sprzedaż, która podlegałaby opodatkowaniu łącznie wyniosła kwotę 65.936,44 zł.
    W roku 2011, według zakładanych planów kwota ta nie ulegnie większej zmianie.
  2. od ewidencjonowania na kasach do dnia 31 grudnia 2012 r. na podstawie:
    1. rozporządzenia MF z dnia 26 lipca 2010 r. § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 31 załącznika,
    2. § 3 ust. 1 pkt 1, który mówi „zwalnia się z ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności obrotowej w art. 111 ust. 1 był wyższy niż 80%”. W przypadku Wnioskodawcy wyniósł 95,87%.

Do zadań statutowych Związku należy organizowanie zawodów sportowych dla swoich członków. Jak wynika z art. 43 ust. 1 pkt 32, aby usługi związane ze sportem podlegały zwolnieniu muszą zostać spełnione warunki wynikające z tego przepisu, tzn. celem statutowym związku jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechnienia sportu pod warunkiem, że:

  1. są one konieczne do organizowania i upowszechniania sportu lub organizowania wychowania fizycznego,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysku,
  3. są one świadczone na rzecz uprawiających sport.


W przypadku Wnioskodawcy warunki te są spełnione dlatego podlegają zwolnieniu.

Związek rozprowadza dla swoich członków drobne materiały (gadżety), np. proporczyki, regulaminy, dyplomy. Jest to odsprzedaż po cenie nabycia (najczęściej od Zarządu Głównego „Z”) bez osiągania żadnego zysku. Takie pośrednictwo w rozprowadzaniu w ramach Związku nie powinno, zdaniem Zainteresowanego, podlegać opodatkowaniu, ani rejestracji na kasie fiskalnej.

Związek od swoich członków uzyskuje dobrowolne wpłaty na rzecz Związku oraz opłaty okresowe na wędkowanie. Opłaty te wpłacane są na konto bankowe. Są one opisane i jest wiadomo czego dotyczą. Nie powinny więc podlegać opodatkowaniu ani rejestracji na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie opodatkowania usług uznaje się za:

  • nieprawidłowe – w odniesieniu do sprzedaży druków, regulaminów, proporczyków i innych gadżetów, składek członkowskich, uprawniających do wędkowania w ściśle określonym terminie, jeżeli będą wnoszone przez osoby niezrzeszone, opłat za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską,
  • prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na podstawie obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Art. 15 ust. 1 ustawy, stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, zwalnia się od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez:

  1. kościoły i związki wyznaniowe, o których mowa w przepisach o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej oraz w przepisach o stosunku Państwa do kościołów i innych związków wyznaniowych,
  2. organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim


   - w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, zwalnia się od podatku usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu, pod warunkiem że:

  1. są one konieczne do organizowania i uprawiania sportu lub organizowania wychowania fizycznego i uczestniczenia w nim,
  2. świadczący te usługi nie są nastawieni na osiąganie zysków,
  3. są one świadczone na rzecz osób uprawiających sport lub uczestniczących w wychowaniu fizycznym

   - z wyłączeniem usług związanych z działalnością marketingową oraz reklamowo-promocyjną, wstępu na imprezy sportowe, usług odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usług odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usług wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych za odpłatnością.

Ze zwolnienia od podatku, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, korzystać mogą jedynie usługi ściśle związane ze sportem lub wychowaniem fizycznym świadczone przez kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, których celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu. Natomiast podmioty takie jak: kluby sportowe, związki sportowe oraz związki stowarzyszeń i innych osób prawnych, świadcząc usługi marketingowe, reklamowo-promocyjne, wstępu na imprezy sportowe, usługi odpłatnego prowadzenia statków przeznaczonych do uprawiania sportu i rekreacji, usługi odpłatnego zakwaterowania związanych ze sportem lub wychowaniem fizycznym oraz usługi wynajmu sprzętu sportowego i obiektów sportowych, nie mogą z ww. zwolnienia korzystać niezależnie od tego, że nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia przeznaczają je w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Jednocześnie zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Jak stanowi art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Należy zwrócić uwagę, że na podstawie art. 131 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r. Nr 347/1 ze zm.), zwolnienia przewidziane w rozdziałach 2-9 stosuje się bez uszczerbku dla innych przepisów wspólnotowych i na warunkach ustalanych przez państwo członkowskie w celu zapewnienia prawidłowego i prostego stosowania tych zwolnień oraz zapobieżenia wszelkim możliwym przypadkom uchylania się od opodatkowania, unikania opodatkowania i nadużyć.

Wśród zwolnień dotyczących określonych czynności wykonywanych w interesie publicznym Dyrektywa w art. 132 ust. 1 lit. l), wymienia świadczenie usług, a także dostawę towarów ściśle z nimi związanych, w zakresie zbiorowego interesu swoich członków w zamian za składkę ustaloną zgodnie ze statutem, przez organizacje nienastawione na osiąganie zysków mające cele natury politycznej, związkowej, religijnej, patriotycznej, filozoficznej, filantropijnej lub obywatelskimi, pod warunkiem że to zwolnienie podatkowe nie spowoduje zakłóceń konkurencji.

A zatem pod wskazanymi warunkami, Dyrektywa dopuszcza zwolnienie usług świadczonych dla członków organizacji, ale jedynie w zamian za składkę członkowską. Inny rodzaj „odpłatności” (ekwiwalent) stanowić będzie zatem o braku podstaw do zwolnienia od podatku.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, iż wykładnia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (art. 8 ust. 1 w związku z art. 5 ust. 1 pkt 1) wskazuje, iż opodatkowaniu, co do zasady, podlegają usługi świadczone odpłatnie, przy czym związek pomiędzy otrzymaną odpłatnością, a świadczeniami na rzecz dokonującego płatności, musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje za to świadczenie.

Z orzeczeń Trybunału Sprawiedliwości UE, m.in. w sprawie G-16/93 Tolsma wynika, że aby określone świadczenie mogło być uznane za opodatkowaną usługę musi zachodzić bezpośredni związek pomiędzy świadczeniem, a należnym wynagrodzeniem. A zatem korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, w sytuacji zaś, gdy taki związek nie istnieje, nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT.

Uwzględniając powyższe, jak również stanowisko Trybunału zaprezentowane w sprawie 102/86 Apple and Pear Development, zgodnie z którym korzyści wynikające z wykonywanych przez usługodawcę zadań muszą mieć bezpośredni związek z usługobiorcą, zaś w sytuacji, gdy taki związek nie istnieje (np. związek ma wyłącznie charakter pośredni, bo usługobiorcą jest cała branża a nie konkretny plantator), nie można uznać takich czynności za usługi opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy, że co do zasady nie jest wynagrodzeniem w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług płatność (składka członkowska), która dokonywana jest jedynie w związku z przynależnością do określonej organizacji. Szczególnie gdy, jak w ostatnim z powołanych wyroków, organizacja ma dowolność co do przeznaczenia otrzymanych środków, zaś jej członkowie nie mają bezpośredniego wpływu na ich spożytkowanie. W tym bowiem przypadku nie można uznać, że składka członkowska ma charakter zapłaty za usługę, bowiem brak było bezpośredniego związku pomiędzy płatnością, a korzyściami jakie osiągają poszczególni jej członkowie. W ocenie organu powyższe rozważania nie mogą być jednak, co do zasady, stosowane wobec wszelkiego rodzaju składek członkowskich. Jeżeli bowiem określona organizacja została utworzona także w celu wykonywania na rzecz swoich członków jednego, czy też kilku konkretnych świadczeń, to w tym przypadku składkę na jej rzecz można potraktować jako zapłatę za określone świadczenie (usługę).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest stowarzyszeniem wędkarzy. Zainteresowany posiada osobowość prawną, powołaną do realizacji celów o charakterze związkowym. Związek uzyskuje przychody od członków w ramach działalności statutowej:

  • za składki członkowskie ogólnokrajowe, składki członkowskie okręgowe, składki wpisowe od nowo wstępujących członków,
  • opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej – książeczka, w której wklejane są znaczki wyżej wymienione,
  • wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny wpłacone przez wędkarzy na dodatkowe zarybienie, organizację zawodów sportowych lub cele ogólnoorganizacyjne),
  • dodatkowe składki (uzupełniające) wnoszone przez członków „Z” jednego okręgu po to, aby mogli oni wędkować na wodach innego Okręgu,
  • składki okresowe uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie np. przez 1, 3 lub 7 dni (w świetle § 13 pkt 5 Statutu „Z”),
  • za egzaminy na kartę wędkarską przeprowadzane przez powołane komisje zgodnie z § 46 pkt 29 Statutu „Z”,
  • opłaty za pobyt i noclegi w stanicy wędkarskiej i uprawnienie dla członków „Z” wynikające z § 13 pkt 4 Statutu,
  • wpływy z odsprzedaży członkom regulaminów proporczyków i innych drobnych gadżetów po cenie zakupu.

Zainteresowany otrzymuje również dochody za sprzedaż ryb pozyskanych z koniecznych odłowów selekcyjnych wód wędkarskich oraz z opłat od osób niezrzeszonych w ”Z”. Związek otrzymuje także opłaty umożliwiające wędkowanie wnoszone przez jeden Okręg innemu Okręgowi „Z” za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę w Okręgu, który wnosi daną opłatę. Poza tym w ramach działalności statutowej „Z” organizuje zawody sportowe, gdyż jest jednocześnie związkiem sportowym. Do zadań statutowych Związku należy organizowanie zawodów sportowych dla swoich członków.

Zainteresowany wskazał, iż prowadzi tylko działalność statutową i nie jest on nastawiony na osiąganie zysku, a w przypadku jego osiągnięcia jest on w całości przeznaczany na działalność statutową.

Ustosunkowując się do powyższego w pierwszej kolejności zauważyć należy, że pobierane opłaty należy podzielić na takie, które są związane z funkcjonowaniem stowarzyszenia jako struktury określonego podmiotu prawnego oraz takie opłaty lub składki, z którymi wiąże się określone świadczenie wzajemne. Przy ustalaniu charakteru pobranej kwoty znaczenie ma także cel, na który zostanie ona przeznaczona przez stowarzyszenie. Jeżeli opłata lub składka nie jest przeznaczona na utrzymanie struktury stowarzyszenia (np. kosztów utrzymania siedziby), lecz nabywa się za to rzeczy lub obiekty (zwiększanie liczebności łowisk lub zarybianie akwenów celem zwiększenia liczby ryb), z których następnie mogą swobodnie korzystać członkowie stowarzyszenia, to mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, jak przy odpłatnej usłudze.

Mając na względzie opis sprawy oraz powołane przepisy prawa podatkowego wskazać należy, że co do zasady uiszczane przez członków składki nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, pod warunkiem jednak, że nie można im przypisać konkretnego świadczenia wynikającego z opłacenia składki. W sytuacji jednak, gdy stanowić one będą wynagrodzenie za otrzymane przez członka świadczenie, zastosowanie znajdą przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Z przepisu art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 18 kwietnia 1985 r. o rybactwie śródlądowym (t. j. z 2009 r., Dz. U. Nr 189, poz. 1471) wynika, że amatorski połów ryb może uprawiać osoba posiadająca dokument uprawniający do takiego połowu, zwany „kartą wędkarską” lub „kartą łowiectwa podwodnego”, a jeżeli połów ryb odbywa się w wodach uprawnionego do rybactwa – posiadająca ponadto jego zezwolenie.

Stosownie do art. 7 ust. 8 ww. ustawy, uprawniony do rybactwa za wydane zezwolenie na uprawianie amatorskiego połowu ryb może pobierać opłatę w wysokości przez siebie ustalonej.

Z kolei z art. 7 ust. 7 powołanej ustawy stanowi, iż za wydanie karty wędkarskiej i karty łowiectwa podwodnego pobiera się opłatę, której wysokość powinna odpowiadać kosztom jej wydania.

W myśl art. 7 ust. 7a cyt. ustawy, uprawniona do powołania komisji egzaminacyjnej (egzamin ze znajomości zasad i warunków ochrony i połowu ryb celem uzyskania karty wędkarskiej) jest organizacja społeczna, której statutowym celem jest działanie na rzecz ochrony ryb oraz rozwoju amatorskiego połowu ryb, określona w przepisach wydanych na podstawie art. 21 pkt 2.

Zauważyć należy także, że zgodnie z przepisem art. 27a ust. 1 pkt 2 ustawy o rybactwie śródlądowym, kto dokonując amatorskiego połowu ryb:

  1. nie posiada przy sobie karty wędkarskiej albo karty łowiectwa podwodnego lub używa tej karty mimo sądowego orzeczenia o odebraniu karty wędkarskiej lub karty łowiectwa podwodnego,
  2. nie posiada zezwolenia, o którym mowa w art. 7 ust. 2, bądź nie stosuje się do warunków zezwolenia lub nie prowadzi rejestru amatorskiego połowu ryb, jeżeli zezwolenie zobowiązuje do jego prowadzenia

   - podlega karze grzywny alko karze nagany.

Zatem wykupienie zezwolenia na amatorski połów ryb jest, pod rygorem kary, obowiązkowe dla każdego, kto takiego połowu chce dokonać.

Zezwolenie wydawane przez uprawnionego do rybactwa na amatorski połów ryb, stanowi zatem z prawnego punktu wiedzenia umowę cywilnoprawną, na mocy której, za określoną odpłatnością, użytkownik udziela zgody na dokonywanie amatorskiego połowu ryb na wodach przez siebie użytkowanych na zasadach określonych w warunkach zezwolenia.

Uwzględniając powyższe wskazać należy, że w przypadku, gdy w zamian za uiszczanie składek członkowskich, członek Związku otrzymuje na terenie okręgu przynależnego Wnioskodawcy prawo do wędkowania, składki te w istocie stanowić będą w tej części opłatę za możliwość wędkowania na określonych zasadach. W tym przypadku można bowiem uznać, że składka na rzecz Wnioskodawcy ma charakter zapłaty za usługę (udostępnienie wód), ponieważ istnieje bezpośredni związek pomiędzy płaconą składką, a otrzymanym świadczeniem, które przynosi bezpośrednie korzyści otrzymującemu je członkowi organizacji Wnioskodawcy (możliwość wędkowania).

A zatem w zakresie, w jakim można składkom członkowskim przypisać cechy wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, opisana czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, przy czym w związku z tym, że usługi te będą świadczone na rzecz członków w ramach działalności statutowej Wnioskodawcy, korzystać będą ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 cyt. ustawy.

Jednakże w sytuacji, gdy wnoszona składka członkowska nie będzie stanowiła wynagrodzenia za uzyskane świadczenie, to nie będzie podlegać przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe odnosi się również do jednorazowych opłat pobieranych od nowowstępujących członków, tzw. wpisowego oraz dokonywanych przez członków „Z” wpłat dobrowolnych, które są dobrowolnymi darowiznami wpłacanymi przez wędkarzy na dodatkowe zarybianie lub organizację zawodów wędkarskich. Wskazać należy, że skoro w zamian za ww. opłaty, wnoszący nie otrzymuje żadnego świadczenia od Wnioskodawcy, zatem jako nie stanowiące odpłatności za dostawę towarów, bądź świadczenie usług, pozostają poza zakresem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Natomiast w przypadku, gdy wpływom tym można przypisać cechy wynagrodzenia, to przedmiotowa czynność podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, jednakże z uwagi na fakt, że będą to usługi świadczone na rzecz członków w ramach działalności statutowej Zainteresowanego, korzystać będą ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy.

Nie będą podlegać regulacjom przepisów ustawy o podatku VAT, wnoszone opłaty za wydanie legitymacji członkowskiej. Obowiązek ich wystawienia, ze względu na prawo kontroli przynależności do związku, oraz pokrycie taką opłatą jedynie kosztów produkcji legitymacji przesądza o braku obowiązku w tym przypadku zastosowania przepisów ustawy o VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będą natomiast wnoszone opłaty za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską. Bowiem zgodnie z art. 7 ust. 7a ustawy o rybactwie śródlądowym, za przeprowadzenie egzaminu organizacja społeczna może pobrać opłatę w celu pokrycia kosztów jego przeprowadzenia. Zatem, z uwagi na to, że zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy o VAT, podlegają jedynie usługi w zakresie interesu zbiorowego członków, wykonywane na rzecz członków w zamian za składki których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych, czynności te nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku. Z tych też względów, niezależnie od tego, czy świadczone są na rzecz członków Wnioskodawcy, czy też osób niezrzeszonych zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23% (w oparciu o przepis art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy).

Również opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają składki okresowe uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie oraz opłaty na wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniających do połowu ryb wędką na określonej wodzie. W ww. przypadkach występuje bowiem sytuacja, gdy wnoszone opłaty stanowić będą wynagrodzenie za otrzymane świadczenie. W przypadku, gdy składki wnoszone będą przez osoby niezrzeszone, wówczas zastosowanie znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23% (w oparciu o przepis art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy).

Natomiast, gdy składki okresowe i opłaty na wędkowanie na łowiskach specjalnych uprawniających do połowu ryb wędką na określonej wodzie wnoszone będą przez członków, to wówczas podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy, jednak korzystać będą ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy.

Opłaty umożliwiające wędkowanie wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi „Z”, za udostępnianie wód członkom, którzy wykupili składkę członkowską w okręgu, który wnosi daną opłatę oraz opłaty za wędkowanie dla osób niezrzeszonych podlegać będą opodatkowaniu podatkiem VAT. W ww. przypadkach występuje bowiem sytuacja, gdy wnoszone opłaty stanowić będą wynagrodzenie za otrzymane świadczenie. Zatem, przedmiotowe opłaty będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług stawką podstawową zgodnie z art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

Natomiast w przedmiocie obrotów uzyskiwanych przez Wnioskodawcę: ze sprzedaży druków, regulaminów „Z”, proporczyków i innych gadżetów, jak również za pobyt (nocleg) w stanicach wędkarskich oraz ze sprzedaży ryb pozyskiwanych z konieczności odłowów selekcyjnych wód wędkarskich stwierdzić należy, iż w tym zakresie dochodzi do odpłatnego świadczenia usług i odpłatnej dostawy towarów, które w świetle art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy podlegają opodatkowaniu. Sprzedaż druków, regulaminów „Z”, proporczyków i innych gadżetów nie korzysta ze zwolnienia ani z obniżonej stawki. Dlatego też Związek będzie miał obowiązek opodatkować je podstawową stawką podatku VAT w wysokości 23% (w oparciu o przepis art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy).

Tut. Organ wskazuje jednak na przepis art. 41 ust. 2 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy, który stanowi, iż dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 8%.

I tak, pod poz. 163 ww. załącznika, wymienione zostały pod symbolem PKWiU ex 55 „Usługi związane z zakwaterowaniem”.

Natomiast, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy – wprowadzonym na podstawie art. 19 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.

Na podstawie art. 19 pkt 6 ww. ustawy, dodano załącznik nr 10 do ustawy, który stanowi „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”. Pod pozycją 16 przedmiotowego załącznika zawarto symbol PKWiU ex 03 „Ryby i pozostałe produkty rybactwa; usługi wspomagające rybactwo, z wyłączeniem:

  1. pereł nieobrobionych (PKWiU 03.00.5),
  2. ryb żywych ozdobnych (PKWiU 03.00.11.0),
  3. pozostałych produktów połowów (PKWiU 03.00.6)”.


Wobec powyższego, jeżeli pobieranie opłat za pobyt (nocleg) w stanicach wędkarskich zaklasyfikowana będzie do grupowania PKWiU ex 55, to wówczas opłaty te będą podlegały opodatkowaniu 8% stawką podatku – na mocy art. 146a pkt 2 ustawy w zw. z poz. 163 załącznika nr 3 do ustawy.

Natomiast sprzedaż wyprodukowanych przez Wnioskodawcę ryb pozyskanych z koniecznych odłowów selekcyjnych wód wędkarskich, o ile czynność ta zaklasyfikowana będzie do grupowania PKWiU ex 03, będzie podlegała opodatkowaniu 5% stawką podatku, zgodnie z art. 41 ust. 2a ustawy w zw. z poz. 16 załącznika nr 10 do ustawy.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca jest Związkiem posiadającym na podstawie statutu podwójną osobowość prawną, tj. osobowość prawną posiada Związek a także jego 45 okręgów, jako terenowe jednostki organizacyjne. Związek prowadzi swoją działalność w oparciu o statut. Jeżeli zatem Związek może prowadzić działalność i ramach statutu powoływać wędkarskie kluby sportowe w odniesieniu do uiszczanych opłat startowych należy przeanalizować zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 32 cyt. ustawy.

Zauważyć należy, iż zwolnienie usług związanych ściśle ze sportem doznaje pewnego ograniczenia ze względu na status usługodawcy, a mianowicie z cyt. wyżej przepisu wynika, że ze zwolnienia może korzystać podmiot będący klubem sportowym, związkiem sportowym lub związkiem stowarzyszeń i innych osób prawnych.

Działalność klubów sportowych i związków sportowych regulują przepisy ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857 ze zm.).

Stosownie do art. 3 ust. 1 i 2 oraz art. 6 ust. 1 i 2 tej ustawy, działalność sportowa jest prowadzona w szczególności w formie klubu sportowego. Klub sportowy działa jako osoba prawna. Kluby sportowe, w liczbie co najmniej 3, mogą tworzyć związki sportowe. Związek sportowy działa w formie stowarzyszenia lub związku stowarzyszeń.

Natomiast związek stowarzyszeń i innych osób prawnych uregulowany został przepisami ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (t. j. Dz. U. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

W myśl art. 22 ust. 1 ww. ustawy, stowarzyszenia w liczbie co najmniej trzech mogą założyć związek stowarzyszeń. Założycielami i członkami związku mogą być także inne osoby prawne, z tym że osoby prawne mające cele zarobkowe mogą być członkami wspierającymi.

Mając zatem powyższe na uwadze, jeżeli Wnioskodawca jest jednym z ww. podmiotów i jego celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wędkarskiego, to będzie mu przysługiwać, w odniesieniu do świadczenia usług organizacji zawodów sportowych, zwolnienie od podatku od towarów i usług przy zachowaniu warunków wynikających z ww. art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, iż:

  • składka członkowska ogólnokrajowa i okręgowa będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, ale tylko w sytuacji, gdy stanowić będzie wynagrodzenie za uzyskane świadczenie, wówczas jednak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia.
    Natomiast w sytuacji, gdy nie będzie stanowić wynagrodzenia za uzyskane świadczenie przedmiotowa składka nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług,
  • jednorazowa opłata pobierana od nowowstępujacych członków, tzw. wpisowe – nie będzie podlegała przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
    Natomiast w sytuacji, gdy stanowić będzie wynagrodzenie za uzyskane świadczenie, to wówczas przedmiotowa opłata będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, będzie korzystała ze zwolnienia,
  • opłaty pobierane za wydanie legitymacji członkowskiej – nie będą podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług,
  • wpłaty dobrowolne (dobrowolne darowizny) – nie będą podlegały przepisom ustawy o podatku od towarów i usług.
    Jednakże w sytuacji, gdy stanowić będą wynagrodzenie za uzyskane świadczenie, to wówczas przedmiotowe opłaty będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, będą korzystały ze zwolnienia,
  • sprzedaż druków, regulaminów „Z”, proporczyków i innych gadżetów – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%,
  • opłaty wnoszone za uczestnictwo w zawodach sportowych korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy, w sytuacji gdy celem statutowym jest działalność na rzecz rozwoju i upowszechniania sportu wędkarskiego,
  • składki członkowskie uprawniające do wędkowania w ściśle określonym terminie, jeżeli będą wnoszone przez osoby niezrzeszone – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%.
    Jednakże w sytuacji, gdy wnoszone będą przez członków wówczas stanowić będą wynagrodzenie za uzyskane świadczenie, to wówczas przedmiotowe opłaty będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże w myśl art. 43 ust. 1 pkt 31 ustawy, będą korzystały ze zwolnienia,
  • opłaty za przeprowadzenie egzaminu na kartę wędkarską – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%,
  • opłaty za pobyt (nocleg) w stanicach wędkarskich – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.
    W sytuacji, gdy czynność ta będzie zaklasyfikowana do grupowania PKWiU ex 55, to wówczas opłaty te będą opodatkowane 8% stawką podatku VAT, w przeciwnym przypadku właściwą stawką będzie stawka podstawowa.
  • opłaty umożliwiające wędkowanie wnoszone przez jeden okręg innemu okręgowi „Z”, za udostępnienie wód członkom, którzy wykupili składkę okręgową w okręgu, który wnosi dana opłatę – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%,
  • opłaty za wędkowanie dla osób niezrzeszonych w ”Z” – będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%,
  • sprzedaż ryb pozyskanych z koniecznych odłowów selekcyjnych wód wędkarskich – będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.
    W sytuacji, gdy czynność ta będzie zaklasyfikowana do grupowania PKWiU ex 03, to wówczas sprzedaż ryb będzie podlegała opodatkowaniu 5% stawką podatku VAT.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Na mocy art. 1 pkt 2 ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 2 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 215, poz. 1666), zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Art. 4 ww. ustawy stanowi, iż ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010 r., z wyjątkiem art. 1 pkt 2, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2011 r.

Stosownie do art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że do kwoty limitu 150.000 zł nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, które korzystały ze zwolnienia przedmiotowego.

W oparciu o art. 113 ust. 5 ustawy, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…).

Mając na uwadze powyższe przepisy należy stwierdzić, że jeżeli Wnioskodawca nie przekroczył kwoty obrotu wskazanej w art. 113 ust. 1 ustawy, to do czasu przekroczenia kwoty, o której mowa w tym przepisie ma prawo nadal korzystać ze zwolnienia podmiotowego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w kwestii zdarzenia przyszłego dotyczącego zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wydano odrębne rozstrzygnięcie z dnia 12 sierpnia 2011 r. nr ILPP2/443-795/11-4/AKr.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj