Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-212/11-2/EK
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-212/11-2/EK
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
leasing
paliwo
prawo do odliczenia
samochód


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących leasing samochodu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do jego napędu do dnia 31.12.2010 r.



Wniosek ORD-IN 553 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 07 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących leasing samochodu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do jego napędu samochodowego do dnia 31.12.2010 r.- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 07 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących leasing samochodu oraz prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa do jego napędu samochodowego do dnia 31.12.2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. W dniu 20.08.2010 roku, dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawarł umowę leasingu, której przedmiotem jest samochód o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 500 kg, w którym przestrzeń ładunkowa oddzielona jest od pasażerskiej trwałą przegrodą w postaci kratki. Samochód ten jest wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Z treści wydanego mu przez Prezydenta miasta pozwolenia czasowego wynika:

  1. rodzaj pojazdu/przeznaczenie, które zostało określone jako „SAMOCHÓD CIĘŻAROWY”,
  2. dopuszczalna ładowność - 630 kg,
  3. dopuszczalna masa całkowita pojazdu (pozycja F.2) 3.020 kg.

Według posiadanych przez Wnioskodawcę informacji, które były weryfikowane w oparciu o ustne potwierdzenie pracowników sieci dealerskiej A. jak też informacje umieszczone w Internecie, oraz dane pochodzące z treści interpretacji podatkowych wydawanych przez organy podatkowe w analogicznych sprawach (przykładowo: interpretacja Dyrektora Izby w Katowicach z dnia 8.10.2010r., IBPPI/443-750/10/AW, interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21.01.2010r., IPPPI-443-1188/09-4/PR), typ pojazdu samochodowego, o którym mowa we wniosku Spółki o interpretację podatkową w sprawie oznaczonej powyżej, posiada homologację z której bezspornie wynika, iż nie jest to samochód osobowy i dopuszczalna ładowność tego pojazdu wynosi pow. 500 kg.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w takiej sytuacji podatek VAT wykazany w fakturach dokumentujących opłaty leasingowe do dnia 31 grudnia 2010 roku stanowił w całości podatek naliczony i będzie w całości podlegać odliczeniu...
  2. Czy w takiej sytuacji oraz uwzględniając zmiany wprowadzone przez ustawę z dnia 16 grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (...) (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), podatek VAT wykazany w fakturach dokumentujących opłaty leasingowe począwszy od dnia 1 stycznia 2011 roku będzie stanowił w całości podatek naliczony i będzie w całości podlegać odliczeniu, jeśli umowa leasingu zawarta przed dniem wejścia w życie ww. ustawy nie była zmieniana, a Wnioskodawca w terminie do dnia 31 stycznia 2011 roku zarejestruje przedmiotową umowę leasingu we właściwym urzędzie skarbowym...
  3. Czy w sytuacji określonej opisanym powyżej stanem faktycznym Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2010 roku był uprawniony do odliczania podatku naliczonego z tytułu nabywania paliwa wykorzystywanego do napędu tego pojazdu w pełnej wysokości...

Wnioskodawca uważa, że ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących opłaty leasingowe przed dniem 31 grudnia 2010 roku jak i po tym dniu, o ile - w przypadku opłat leasingowych przypadających za okresy od dnia 1 stycznia 2011 roku - w terminie do dnia 31 stycznia 2011 roku zarejestruje we właściwym urzędzie skarbowym umowę leasingu, jak też do pełnego odliczenia podatku naliczonego od paliwa wykorzystywanego do napędu tego pojazdu nabywanego do dnia 31 grudnia 2010 roku.

Uzasadnienie

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżania kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Wynikający z tego przepisu warunek, uzależniający prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związku czynionych zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, jest w przypadku Wnioskodawcy spełniony.

W kwestii dotyczącej odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących opłaty leasingowe przed dniem 1 stycznia 2011 roku Wnioskodawca podnosi, że stosownie do treści art. 86 ust. 7 ustawy VAT obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 roku, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 roku art. 86 ust. 3 tej ustawy, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Jednocześnie, stosownie do treści art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy VAT w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 roku obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy VAT.

Z dniem akcesji Polski do Unii Europejskiej wprowadzony został przepis art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, zgodnie z którym, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż wynikająca z obliczenia dokonanego na podstawie tam określonego wzoru, kwotę podatku naliczonego stanowiło jedynie 50% kwoty podatku określonej w fakturze zakupu. Według art. 86 ust. 5 ustawy istotne do obliczenia na podstawie ustawowego wzoru pozycje (tj. dopuszczalna ładowność oraz ilość miejsc (siedzeń), winny być określane na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Natomiast odliczenie podatku naliczonego z tytułu nabywania paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu było ówcześnie uzależnione od dopuszczalnej ładowności ustalonej na podstawie art. 86 ust. 3 ustawy o VAT. Następnie, z dniem 22 sierpnia 2005 roku do ustawy o VAT zostało wprowadzone nowe brzmienie przepisów dotyczące kwestii rozliczenia podatku naliczonego przy nabyciu samochodów oraz paliw. W szczególności według tych reguł ograniczenia w odliczeniu podatku VAT nie dotyczyły szeregu pojazdów, które zostały wyspecyfikowane w treści nowego art. 86 ust. 4 ustawy o VAT. Aby jednak pojazd był zaliczony do grupy wyjątków, o której mowa powyżej, winien spełniać pewne wymagania potwierdzone dodatkowym badaniem technicznym przeprowadzonym przez okręgową stację kontroli pojazdów, zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodem rejestracyjnym zawierającym adnotację o spełnieniu wymogów określonych w treści art. 86 ust. 4 ustawy. Natomiast w przedmiocie nabywania paliw, stosownie do zmienionego art. 88 ust. 1 pkt 3, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku naliczonego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich z dnia 22 grudnia 2008 roku w sprawie C-414/07 Magoora Sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Skarbowej w Krakowie, dotyczącym interpretacji przepisów szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych w kontekście uregulowań ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych, Minister Finansów, w dniu 13 lutego 2009r. wydał interpretację ogólną w myśl, której prawo do odliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych przysługuje, co do zasady, w przypadku, gdy: (a) przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 maja 2004r. umożliwiają odliczenie podatku, (b) przepisy ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujące od dnia 1 maja 2004r. uniemożliwiają(-ły) odliczenie podatku, ale przepisy o podatku od towarów i usług obowiązujące na dzień 30 kwietnia 2004r. umożliwiały odliczenie podatku, tj. w przypadku paliwa do używanych przez podatnika pojazdów samochodowych, w odniesieniu do których na podstawie homologacji producenta lub importera dla danego typu pojazdu samochodowego bezspornie wynika, nie jest to samochód osobowy i dopuszczalna ładowność tego pojazdu wynosi powyżej 500 kg. Jeżeli zatem, wskutek ograniczeń po dniu 30 kwietnia 2004r. prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu pojazdów samochodowych, nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia (które przysługiwałoby mu zgodnie z obowiązującymi przepisami o podatku od towarów i usług w dniu 30 kwietnia 2004r. lub w dniu 1 maja 2004r.), podatnikowi - zgodnie z w/w wyrokiem TSWE - przysługuje prawo do odliczenia podatku bez uwzględnienia tych ograniczeń. Nadto, w ocenie Ministra Finansów, mając na uwadze tezy zawarte w w/w wyroku TSWE, wyjaśnienia dotyczące odliczenia podatku VAT naliczonego z tytułu nabycia paliw, dotyczą odpowiednio możliwości odliczenia, zgodnie z art. 86 ustawy o VAT, podatku naliczonego z tytułu nabycia lub importu pojazdów samochodowych oraz nabycia usług, zgodnie z umową najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są pojazdy samochodowe. Oznacza to, że prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku przysługuje w odniesieniu do pojazdów samochodowych, w stosunku do których przepisy obowiązujące od dnia 1 maja 2004r. umożliwiały prawo do takiego odliczenia lub w przypadku jeżeli nie umożliwiały, ale prawo takie przysługiwałoby według zasad obowiązujących w dniu 30 kwietnia 2004r.

Reasumując powyższe, na dzień poprzedzający wejście w życie ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących opłaty leasingowe objętego zapytaniem pojazdu, przy uwzględnieniu warunku ogólnego, iż pojazd ten był wykorzystywany wyłącznie na potrzeby prowadzonej działalności opodatkowanej podatkiem VAT. To samo dotyczy odliczenia całości podatku naliczonego VAT z tytułu nabycia do dnia 31 grudnia 2010 roku paliwa do tego pojazdu.

Takie stanowisko znajduje również potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach wydawanych przez Dyrektorów poszczególnych Izb Skarbowych (tak, przykładowo: interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 17 czerwca 2009r., IPPP2/443-373/09-2/AZ).

Odnosząc się natomiast do odliczania podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących opłaty leasingowe po dniu 31 grudnia 2010 roku to podatek ten będzie stanowił w całości podatek naliczony i będzie w całości podlegać odliczeniu, jeśli umowa leasingu zawarta przed dniem wejścia w życie w/w ustawy nie była zmieniana, a Wnioskodawca w terminie do dnia 31 stycznia 2011 roku zarejestruje przedmiotową umowę leasingu we właściwym urzędzie skarbowym, gdyż stosownie do treści art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 roku o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652) zezwala na takie odliczenie, jeżeli takie prawo przysługiwało podatnikowi na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie tej ustawy, czyli na dzień 31 grudnia 2010 roku, a co zostało wywiedzione we wcześniejszej części tego zapytania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 86 ust. 1 ww. ustawy o VAT wyraźnie wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest więc związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z dniem akcesji Polski do Unii Europejskiej, tj. z dniem 1 maja 2004r. wprowadzone zostały przepisy art. 86 ust. 3 i ust. 7 ustawy o VAT. Zgodnie z tym pierwszym przepisem (w brzmieniu obowiązującym od dnia 22 sierpnia 2005r.), w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł. Natomiast w myśl art. 86 ust. 7 ww. ustawy o VAT, w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 3, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł. Ponadto zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Natomiast na gruncie obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004r. ustawy dotyczącej podatku od towarów i usług, tj. ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.), ograniczenia w zakresie prawa do odliczenia podatku dotyczące samochodów zawarte były w art. 25 ust. 1 pkt 2, który posiadał treść: „Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika samochodów osobowych oraz innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg, z wyjątkiem przypadków, gdy odprzedaż lub oddanie w odpłatne używanie na podstawie umów leasingu tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika”. Z kolei art. 25 ust. 1 pkt 3a tej ustawy ograniczający prawo do odliczenia w związku z nabywaniem paliwa do samochodów, brzmiał następująco: „Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do paliw silnikowych benzynowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych lub innych samochodów o dopuszczalnej ładowności do 500 kg”. Jednocześnie zgodnie z przepisem § 10 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004r., usługobiorcom użytkującym samochody osobowe lub inne samochody o dopuszczalnej ładowności do 500 kg na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub umowy o podobnym charakterze nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) i innych odpłatności wynikających z zawartej umowy.

Podstawowym aktem, w prawie unijnym, określającym ramy prawne opodatkowania podatkiem od wartości dodanej od dnia 1 stycznia 2007r. jest Dyrektywa Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347, str. 1, ze zm.), a wcześniej VI Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku – 77/388/EWG (Dz. Urz. WE L Nr 145, str. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 17 (6) VI Dyrektywy (oraz art. 176 obowiązującej Dyrektywy) podatek od wartości dodanej nie może być odliczany od wydatków niebędących wydatkami ściśle związanymi z prowadzoną działalnością. Do czasu przyjęcia przez Radę Unii Europejskiej przepisów określających kategorie wydatków niekwalifikujących się do odliczenia podatku od wartości dodanej, państwa członkowskie mogą zachować wyłączenia przewidziane w ich prawie krajowym w dniu ich przystąpienia. Wyłączenia te mogą dotyczyć podatku naliczonego z tytułu nabycia samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych oraz nabywanych paliw. Istnieje zatem możliwość na gruncie prawa Unii Europejskiej stosowania ograniczeń w odliczaniu podatku naliczonego, pod warunkiem, iż ograniczenia te istniały w prawie krajowym w momencie przystąpienia do Unii Europejskiej. Tym samym omawiany przepis art. 17 (6) VI Dyrektywy formułuje zasadę „stand still” (klauzula stałości), przewidującą utrzymanie w mocy krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku naliczonego, które obowiązywały przed wejściem w życie VI Dyrektywy.

Z uwagi na cel przepisu art. 17 (6) VI Dyrektywy pojęcie „prawo krajowe” odnosi się do krajowego systemu odliczenia podatku od wartości dodanej obowiązującego i rzeczywiście stosowanego w chwili wejścia w życie tejże Dyrektywy. Klauzula „stand still” nie ma bowiem na celu umożliwienie nowym państwom członkowskim dokonania zmian swych wewnętrznych przepisów w związku z przystąpieniem do Unii Europejskiej w sposób, który oddalałby te przepisy od celów Dyrektywy. W tym kontekście uchylenie ustawy z dnia 8 stycznia 1993r. o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym w dniu akcesji Polski do struktur Unii Europejskiej i wprowadzenie przepisów nowych, zawierających ograniczenia w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, samo w sobie nie może stanowić podstawy do stwierdzenia naruszenia art. 17 ust. 6 VI Dyrektywy. Istotne jest bowiem ustalenie, czy nowe przepisy krajowe nie doprowadziły do rozszerzenia zakresu wcześniejszych krajowych wyłączeń prawa do odliczenia podatku.

W podobny sposób do opisanej kwestii odniósł się Trybunał Sprawiedliwości UE w wyroku z dnia 22 grudnia 2008r. w sprawie C-414/07. Należy przy tym zaznaczyć, że ze względu na zbieżność w tym względzie regulacji Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej z regulacją VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977r., uwagi powyższe odnoszą się również do treści art. 176 tego aktu prawnego.

Analiza przytoczonych przepisów pozwala na stwierdzenie, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie samochodów, oraz paliwa do ich napędu, obowiązujące w Polsce po dniu akcesji do Unii Europejskiej, w niektórych przypadkach rozszerzają zakres wcześniejszych krajowych wyłączeń tego prawa. W art. 86 ust. 3 i ust. 7 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT pojawiło się bowiem pojęcie pojazd samochodowy, którym może być m.in. samochód osobowy, samochód ciężarowy jak i motocykl.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym. Dla potrzeb prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej zawarł w dniu 20 sierpnia 2010 r. umowę leasingu, której przedmiotem był samochód o dopuszczalnej ładowności przekraczającej 500 kg, w którym przestrzeń ładunkowa oddzielona jest od pasażerskiej trwałą przegrodą w postaci kratki. Z treści wydanego przez Prezydenta miasta pozwolenia czasowego wynika, iż samochód jest samochodem ciężarowym, o dopuszczalnej ładowności 630 kg i dopuszczalnej masie całkowitej pojazdu 3.020 kg. Ponadto w oparciu o ustne potwierdzenie pracowników sieci dealerskiej A. jak też informacje umieszczone w Internecie Wnioskodawca wskazał, iż samochód o którym mowa we wniosku posiada homologacje, z której bezspornie wynika, iż nie jest to samochód osobowy i dopuszczalna ładowność tego pojazdu wynosi pow. 500 kg. Samochód wykorzystywany jest przez Wnioskodawcę do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Należy w tym miejscu zauważyć, iż w przedmiotowej sprawie w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy ustalając kwotę podatku naliczonego do odliczenia należy kierować się przepisem ww. art. 86 ust. 3 ustawy o VAT.

Trzeba wskazać, iż w świetle, obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010 r. przepisów o podatku od towarów i usług w kwestii podatku naliczonego (art. 86 ust. 3 i ust. 7) Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia 60% kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, nie więcej jednak niż 6.000 zł w całym okresie użytkowania samochodów. A ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliwa przeznaczonego do napędu tych samochodów. Tymczasem w świetle przepisów o podatku od towarów i usług, obowiązujących do dnia 30 kwietnia 2004r., w odniesieniu do przedstawionej w przedmiotowym wniosku sytuacji, Wnioskodawcy przysługiwałoby prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z tej umowy jak też podatku naliczonego przy nabyciu paliwa do tego samochodu, gdyż ograniczenia wynikające z ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002r. oraz art. 25 ust. 1 pkt 3a tej ustawy, nie mają tu zastosowania. A jedynym ograniczeniem byłby warunek, aby te nabycia związane były z opodatkowaną działalnością Wnioskodawcy.

A zatem przepisy obecnie obowiązującej ustawy o VAT do dnia 31 grudnia 2010 r., w odniesieniu do sytuacji opisanej we wniosku, rozszerzyły, w ocenie tut. organu, ograniczenia w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, w porównaniu do przepisów ustawy obowiązującej do dnia 30 kwietnia 2004r. Tak więc mając na uwadze przepisy prawa wspólnotowego i krajowego oraz powołany wyżej wyrok TS UE z dnia 22 grudnia 2008r. w sprawie C-414/07, przy ocenie prawa do odliczenia podatku naliczonego od czynszu (rat) czy też innych płatności wynikających z zawartej umowy oraz paliwa dotyczącego przedmiotowego samochodu, Wnioskodawca winien kierować się przepisami podatku od towarów i usług obowiązującymi przed dniem 1 maja 2004r.

Reasumując, tut. organ stwierdza, że w sytuacji gdy przedmiotowy samochód był wykorzystywany wyłącznie do działalności opodatkowanej, wówczas Wnioskodawca do dnia 31.12.2010 r. miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą, wykazaną na fakturach, kwotę podatku naliczonego od czynszu (rat) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy leasingu, jak również Wnioskodawca do dnia 31 grudnia 2010 r. miał prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa służącego do napędu przedmiotowego samochodu.

Odnosząc się natomiast do odliczania podatku VAT wykazanego w fakturach dokumentujących opłaty leasingowe po dniu 31 grudnia 2010 roku wskazać należy, iż w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. Nr 247, poz. 1652), przepisu art. 3 ust. 6 (zgodnie z którym w przypadku usługobiorców użytkujących samochody osobowe oraz inne pojazdy samochodowe, o których mowa w ust. 1, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z zawartej umowy, udokumentowanych fakturą. Suma kwot w całym okresie użytkowania samochodów i pojazdów, o których mowa w zdaniu pierwszym, dotycząca jednego samochodu lub pojazdu, nie może jednak przekroczyć kwoty 6.000 zł) oraz art. 5 nie stosuje się do pojazdów samochodowych będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, w stosunku do których przysługiwało podatnikowi, na dzień poprzedzający dzień wejścia w życie niniejszej ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od czynszu (raty) lub innych płatności wynikających z takiej umowy i do których nie miał zastosowania art. 86 ust. 7 ustawy zmienianej w art. 1.

Zgodnie z art. 6 ust. 2 ustawy zmieniającej, przepis ust. 1 ma zastosowanie:

  1. w odniesieniu do umowy zawartej przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, bez uwzględniania zmian tej umowy po wejściu w życie niniejszej ustawy, oraz
  2. pod warunkiem że umowa została zarejestrowana we właściwym urzędzie skarbowym do dnia 31 stycznia 2011 r.

Zatem o ile Wnioskodawca zarejestrował do końca stycznia 2011 r. umowę leasingu przedmiotowego samochodu we właściwym urzędzie skarbowym, przysługuje mu prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tytułu rat leasingowych (w ww. okresie przejściowym).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj