Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-304/11/TJ
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-304/11/TJ
Data
2011.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
darowizna
nieruchomości
sprzedaż
wywłaszczenie


Istota interpretacji
Zwolnienie z opodatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości nabytej w drodze darowiźnie, na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.



Wniosek ORD-IN 828 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 18 marca 2011 r. (data wpływu 23 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania kwoty otrzymanej z tytułu sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania kwoty otrzymanej z tytułu sprzedaży nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


W dniu 4 października 2010 r. nabył Pan w drodze darowizny od dziadków nieruchomość oznaczoną obecnie jako działka budowlana o numerze ewidencyjnym 35/12 o powierzchni 0,1358, zabudowanej parterowym budynkiem mieszkalnym o powierzchni 70m2 oraz dwoma budynkami gospodarczymi o powierzchni zabudowy 48m2 i 98m2. Po dokonanej darowiźnie dowiedział się Pan, że ze studium uchwalonym przez Radę Miejską, zwanym „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta” wynika, iż przedmiotowa działka zlokalizowana jest na terenach przeznaczonych pod projektowane ulice. Nieruchomość ta jest objęta koncepcją drogową, określającą zamierzenia inwestycyjne, polegające na budowie przedłużenia ulicy P. w ciąg drogi, wraz z budową i przebudową niezbędnej infrastruktury technicznej. W dniu 1 października 2010 r. wojewoda wydał decyzję o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji, obejmujące m.in. przedmiotową działkę. W związku z powyższym, w dniu 3 stycznia 2011 r. zawarła Pan umowę sprzedaży ww. nieruchomości na rzecz gminy, reprezentowanej przez Prezydenta Miasta. Przed jej zawarciem został Pan poinformowany, że w przypadku odmowy przyjęcia oferty zajdzie konieczność wszczęcia postępowania wywłaszczeniowego w trybie przepisów stosownej ustawy. W konsekwencji, w treści aktu notarialnego, zostało zawarte oświadczenie, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości następuje na cele publiczne, uzasadniające wywłaszczenie tej nieruchomości, co potwierdza podana w protokole uzgodnień podstawa prawna do nabycia nieruchomości przez gminę - § 8 pkt 1 uchwały rady miejskiej, zgodnie z którym Prezydent Miasta może nabyć nieruchomość na realizację celów publicznych oraz okazana, wydana przez Wojewodę w dniu 1 października 2010 r., na podstawie przepisów ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych oraz ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, obejmującej swym zakresem zbywaną nieruchomość, również powołana w protokole uzgodnień oraz treść art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, z którego wynika, że celem publicznym w rozumieniu ustawy jest m.in. wydzielanie gruntów pod drogi publiczne i drogi wodne, budowa, utrzymanie oraz wykonywanie robót budowlanych tych dróg, obiektów i urządzeń transportu publicznego, a także łączności publicznej i sygnalizacji.


Wobec powyższego zadano następujące pytanie.


Czy przychód ze zbycia przedmiotowej nieruchomości, w trybie art. 6 ustawy o gospodarce nieruchomościami, poprzez zawarcie umowy sprzedaży, będzie korzystał ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i dyspozycji przepisu art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychód z tytułu odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, będzie korzystał ze zwolnienia z podatku dochodowego. Zgodnie bowiem z treścią powołanego przepisu wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.


W opinii Wnioskodawcy analiza zacytowanego przepisu prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:


  1. nabycie nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem;
  2. cena nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.


Zatem, według Wnioskodawcy, jeżeli spełniony zostanie tylko jeden warunek albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Odnosząc się do pierwszej części zacytowanego przepisu Wnioskodawca wskazuje, że nieruchomość została zbyta na rzecz Skarbu Państwa na budowę drogi, czyli cele uzasadniające jej wywłaszczenie. Jednocześnie druga część tego przepisu ogranicza to zwolnienie do nieruchomości nabytych ponad 2 lata przed zbyciem lub wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego oraz do nieruchomości nabytych później, ale za cenę nie niższą niż 50% uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości. W omawianym przypadku, według Wnioskodawcy, nieruchomość została nabyta przed upływem 2 lat od daty sprzedaży, jednakże w tym przypadku nie ma mowy o cenie nabycia, gdyż została ona nabyta w drodze darowizny. Stosownie do art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Skoro zatem przy nabyciu w drodze darowizny, z uwagi na jej nieodpłatny charakter, cena nie stanowi elementu tej umowy, to nie będzie spełniony drugi warunek wyłączający zastosowanie przedmiotowego zwolnienia. W konsekwencji druga część przepisu nie będzie miała zastosowania. Sprawia to, że przychód uzyskany ze zbycia na cele uzasadniające wywłaszczenie nieruchomości nabytej w drodze darowizny, korzystać będzie ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane, w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.


Natomiast na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu odszkodowania wypłacanego stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami lub z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie oraz z tytułu sprzedaży nieruchomości w związku z realizacją przez nabywcę prawa pierwokupu, stosownie do przepisów o gospodarce nieruchomościami; nie dotyczy to przypadków, gdy właściciel nieruchomości, o której mowa w zdaniu pierwszym, nabył jej własność w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego bądź odpłatnym zbyciem nieruchomości za cenę niższą o co najmniej 50% od wysokości uzyskanego odszkodowania lub ceny zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie lub w związku z realizacją prawa pierwokupu.


Analiza zacytowanego przepisu prowadzi do wniosku, że przedmiotowe zwolnienie nie będzie przysługiwało, jeżeli łącznie spełnione zostaną następujące warunki:


  • nabycie nieruchomości nastąpiło w okresie 2 lat przed wszczęciem postępowania wywłaszczeniowego lub odpłatnym zbyciem,
  • cena jej nabycia była o co najmniej 50% niższa od wysokości odszkodowania lub ceny zbycia.


Zatem w przypadku, gdy spełniony zostanie tylko jeden z warunków albo żaden z nich, uzyskany przychód będzie korzystał ze zwolnienia.

Z opisanego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w dniu 4 października 2010 r. otrzymał Pan od dziadków, na podstawie umowy darowizny, nieruchomość oznaczoną jako działka budowlana, zabudowaną parterowym budynkiem mieszkalnym oraz budynkami gospodarczymi. Ponieważ, zgodnie z uchwalonym przez Radę Miejską studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, działka ta położona była na terenach przeznaczonych pod projektowane ulice, zdecydował się Pan na jej sprzedaż. Do sprzedaży doszło w dniu 3 stycznia 2011 r. W akcie notarialnym zawarto zapis, z którego wynika, że sprzedaż ta następuje na cele publiczne, uzasadniające jej wywłaszczenie, potwierdzenie czego znajduje się w Uchwale Rady Miejskiej, Decyzji Wojewody o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej oraz przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami.

Z powyższego wynika więc, że do zbycia nieruchomości na cele uzasadniające jej wywłaszczenie doszło przed upływem dwóch lat od dnia nabycia. Jednakże w opisanej sytuacji nie wystąpi cena nabycia, albowiem do nabycia zbywanej nieruchomości doszło na podstawie umowy darowizny. Zgodnie natomiast z art. 888 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.) przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Z powyższego przepisu wynika wprost, że nabycie na podstawie umowy darowizny jest nabyciem nieodpłatnym, a więc nie ma możliwości określenia ceny nabycia. Tym samym nie może zostać spełniony drugi z warunków wyłączających zastosowanie zwolnienia, jakim jest nabycie za cenę o co najmniej 50% niższą od ceny nabycia. W rezultacie stwierdzić należy, że w opisanej we wniosku sytuacji uzyskany przez Wnioskodawcę przychód z odpłatnego zbycia przedmiotowej nieruchomości, na cele uzasadniające jej wywłaszczenie, nabytej w drodze darowizny, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zmianami). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj